چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۱ - Nov 16, 2005
كريمي راد پس از ۳هفته در جمع خبرنگاران سخن گفت
بي اطلاعي سخنگوي قوه قضائيه
از فيلتر شدن برخي سايت ها
گروه اجتماعي- زهرا رفيعي : سخنگوي قوه قضائيه ديروز در جمع خبرنگاران با اظهار بي اطلاعي از فيلتر شدن برخي سايت هايي كه با محتواي مسائل «زنان» فعاليت مي كنند اعلام نظر در مورد اين پرونده را به مانند موضوعات اعلام نام مفسدان اقتصادي، حوادث اخير اهواز، لايحه جرم سياسي آزمون دستياري به هفته ديگر موكول كرد.
در اين برنامه محمد شادابي مسئول روابط عمومي دادگستري تهران در توضيح خبر «بيانيه فعالان امور زنان در اعتراض به فيلترينگ سايت هاي مربوط به زنان به رئيس قوه قضاييه» به خبرنگار همشهري گفت: بسياري از ISPها (شركت هايي كه خدمات اينترنت ارائه مي كنند) به جاي فيلتر كردن سايت هاي غيرمجاز با محتواي مشخص شده از سوي دستگاه قضايي به تشخيص خود سايت ها را فيلتر كرده اند. ISPها نمي بايستي سايت ها را به صورت «كلمه اي» فيلتر كنند. بسياري از سايت هاي علمي به دليل داشتن كلمه «زن» ، «دختر» ، «جنس زن» فيلتر شده اند.برخي ISPها به جاي خريد دستگاهي كه به صورت تركيبي به جستجوي كلمات و محتواي مستهجن است، به اين روش عمل مي كنند.اگر مخابرات هم اين كار را كرده باشد بدترين راه ممكن را انتخاب كرده است. دستگاه قضايي دستور فيلتر سايت هاي غيرمجاز و غيراخلاقي را داده است ولي اينكه هر ISP به چه نحوي اين كار را انجام داده اند به دستگاه قضايي ربطي ندارد. مسئولان سايت هاي زنان مي توانند نسبت به شيوه فيلترينگ مخابرات شكايت و اعلام خسارت كنند.در ادامه نشست با خبرنگاران كريمي راد گفت :در بررسي سازمان مديريت و برنامه ريزي نسبت به ميزان و نحوه تكريم ارباب رجوع توسط دستگاه هاي دولتي، دادگستري هاي استان گيلان، قم و ايلام بيشترين امتياز را كسب كرده اند.
جمال كريمي راد سخنگوي قوه قضائيه و وزير دادگستري كه پس از سه هفته تأخير در برگزاري جلسات هفتگي در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، گفت: اين بررسي مربوط به سال ۸۳ است، اگر چه رؤساي برخي از اين دادگستري ها تغيير كرده اند ولي از آنها تقدير به عمل خواهد آمد.
وي در ادامه با اشاره به اهداي ۲۴۳ ميليون تومان براي آزادي ۳۰۳ نفر از زندانيان نيازمند در ماه مبارك رمضان از سوي دولت گفت: پيش از اين دولت ۲ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان هم در اختيار قوه قضائيه براي آزادي قرارداده بود. به زودي ديه حادثه ديدگان پاكدشت پرداخت خواهد شد. وي در مورد دانشجويان زنداني گفت: دستگاه قضايي منتظر ليست رسمي وزارت علوم براي آزادسازي دانشجويان است كه با دستور رئيس قوه قضائيه و فرمان رهبر به صورت ويژه عفو شوند.
وي در مورد احضار دانشجويان به مراجع قضايي كه در حال حاضر صورت مي گيرد، گفت: سياست قوه قضائيه در مورد دانشجويان تغيير نكرده و اگر موردي را شما مي بينيد پرونده مربوط به گذشته است.

شهردار تهران :
روابط عمومي ها در جهت خواسته هاي
رؤساي خود قدم برمي دارند
007725.jpg
گروه اجتماعي: شهردار تهران روز گذشته در آغاز دومين كنگره روابط عمومي ها از تغيير وظيفه اين نهاد در جهت «روابط خصوصي» سازمان ها و مديران، انتقاد كرد.
دكتر محمدباقر قاليباف گفت: در بسياري از سازمان ها و نهادها، روابط عمومي به روابط خصوصي تبديل شده و مشخصاً در جهت اقبال رؤساي خود قدم برمي دارند.
شهردار تهران تأكيد كرد: برخي روابط عمومي ها خودشان به گونه اي عمل مي كنند كه كاركردشان در حد يك كار ساده اداري، يا ارسال جوابيه به نشريات تنزل مي كند. به همين دليل نگاه برخي مديران به چنين نهادي در همين حد متوقف مي ماند.
خبرگزاري فارس نيز در اين باره به نقل از دكتر قاليباف گزارش داد: روابط عمومي ها در سازمان ها و نهادها بايد در امر فرصت سازي جهت ارتقاء مديران گام بردارند. وي گفت: امروز در جامعه با مسائل و مشكلات زيادي در امر مديريت روبه رو هستيم به گونه اي كه اگر بگوييم بخش عمده اي از مشكلات جامعه در شكاف بين تغيير مديران و تدبير آنان و بزرگترين مشكل اين مديران در ارائه خدمات به مخاطبان است حرف بيهوده اي بيان نشده است.
وي گفت: تغييرات در ابعاد مختلف جامعه با سرعت و شتاب فراوان در حال گذر است اما از تدبيرهايي كه بايد از سوي مديران براي كمرنگ نشان دادن تغييرات نمايان شود خبري نيست.
قاليباف گفت: يكي از دلايل شكاف بين تدبيرها و تغييرها نبود درك و تحليل صحيح از سوي مشاوران يا همان روابط عمومي ها بوده كه باعث عدم خدمت رساني به شهروندان مي شود.
وي ادامه داد: بارزترين تأثيري كه اين امر بر مجموعه مديران وارد مي كند ابتدا عدم تصميم گيري سپس تصميم گيري غلط و در نهايت تصميم گيري صحيح اما با تأخير است كه ضربه خود را به جامعه با قدرت هرچه بيشتر وارد مي كند.
افتتاح انجمن بين المللي روابط عمومي سايبر
نخستين سايت انجمن بين المللي روابط عمومي سايبر با مركزيت ايران در دومين كنفرانس بين المللي روابط عمومي توسط پروفسور يحيي كمالي پور افتتاح شد.
پروفسور كمالي پور در مراسم افتتاح اين سايت گفت: سيپرا با هدف اعتلاي روابط عمومي الكترونيك در جهان ارائه مي شود و رويكرد انجمن بين المللي روابط عمومي سايبر مبتني بر گفت وگو به عنوان چارچوبي مفيد براي ارتباطات حرفه اي، مقررات اخلاقي و شغلي است.
وي گفت: سيپرا به اصل اساسي و مهم ايجاد تقويت و نگهداري مجاري ارتباطي باز و آزاد متعهد است و اين مورد نكته اي بسيار مهم در تمايز سيپرا با ديگر سازمان ها و انجمن هاي علمي و حرفه اي است.
گفتني است انجمن بين المللي روابط عمومي سايبر (سيپرا) به آدرس اينترنتي www. cipra.org براي علاقه مندان قابل دسترس است.

ضرورت تشكيل كميته بيمارستاني خون
ايسنا: مديرعامل سازمان انتقال خون ايران بر ضرورت تشكيل كميته بيمارستاني خون تاكيد كرد و گفت: اين امر به رفع نقيصه و نبود پشتوانه قانوني كمك مي كند.
دكتر سيدحسن ابوالقاسمي با بيان اين كه تشكيل كميته هاي بيمارستاني براساس دستورالعمل آيين نامه مربوط به مصرف بهينه خون و فرآورده هاي خون از وزارت بهداشت به بيمارستانها ابلاغ شده است، اظهار كرد: با تشكيل اين كميته در بيمارستانهايي كه بانك خون دارند نظارت كافي بر حمل و نقل و نگهداري و مصرف خون اعمال مي شود.
وي گفت: اطلاعات موجود حاكي از آن است به علت نبود پشتوانه قانوني و ارايه رايگان خون در بيمارستانها مانع از اجراي درست اين طرح شده است اين در حاليست كه تهيه هر واحد خون مخارج زيادي را در پي دارد.

برگزاري كارگاه آموزشي علم تغذيه در غرب تهران
007728.jpg
گروه اجتماعي: يك دوره كارگاه آموزش در زمينه علم تغذيه با حضور پروفسور جعفريان، استاد علم تغذيه و ميهمان افتخاري از كشور سوئيس در محل سالن اجتماعات پارك چيتگر برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي فرهنگسراي شهر اين كارگاه آموزشي به همت كانون بانوان اين فرهنگسرا و معاونت اجتماعي شهرداري منطقه ۲۲ از روز سه شنبه ۱۷ آبان آغاز شده و تا ششم آذر ماه در روزهاي يكشنبه و سه شنبه به مدت ۶ جلسه ادامه خواهد داشت.شركت در اين دوره براي عموم بانوان رايگان بوده و در پايان اين كارگاه و پس از برگزاري آزمون تئوري و عملي به كليه شركت كنندگان گواهينامه پايان دوره اعطا خواهد شد. علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با واحد آموزش فرهنگسراي شهر تماس بگيرند.

پرداخت ۶۰ درصد قيمت آمبولانس ها
بدون تحويل حتي يك مورد
فارس: نايب رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: سوء مديريت در خريد آمبولانس هاي بانك جهاني در طرح تحقيق و تفحص از وزارت بهداشت محرز شده به طوري كه مسئولان اين وزارت بدون تحويل حتي يك آمبولانس و عقد قرارداد قطعي، ۶۰ درصد كل قيمت آمبولانس ها را پرداخت كردند.
انوشيروان محسني بندپي افزود: خريد آمبولانس با استفاده از وام بانك جهاني در دو مقطع يكي در سال ۷۹ و ديگري در سال ۸۰ بوده كه مطابق آن ۶۰ درصد از كل مبلغ ۷ ميليارد و ۲۰۰ ميليون توماني خريد آمبولانس ها قبل از عقد قرارداد قطعي و عدم تحويل حتي يك دستگاه آمبولانس به شركت پخش فرآورده هاي پزشكي كه طرف قرارداد وزارت بهداشت بوده پرداخت شده است در حالي كه بر اساس عرف قراردادهاي بين المللي حداكثر بايد ۲۰ درصد كل هزينه به عنوان پيش پرداخت داده شود.

هشدار پس از زايمان
واحد مركزي خبر: پزشكان به زنان باردار و زناني كه تازه زايمان مي كنند در خصوص لخته شدن خون در بدنشان هشدار دادند.
به نوشته شماره ديروز روزنامه آمريكايي يو اس اي تو دي در اينترنت پزشكان به زناني كه زايمان مي كنند توصيه كرده اند هر چه زودتر از جاي خود برخيزند و به قدم زدن بپردازند تا بدين گونه از خطر لخته شدن خون در بدنشان جلوگيري كنند.
اين روزنامه مي افزايد اگر چه احتمال تشكيل چنين لخته هايي بسيار كم است، اما طبق مطالعات جديد انجام شده احتمال تشكيل شدن اين لخته ها در بدن زنان باردار و زناني كه تازه زايمان كرده اند چهار برابر بيشتر از ساير زنان است.

شهرداري و نيروي انتظامي بايد
مانع فروش سيگار در كيوسكهاي مطبوعاتي شوند
گروه اجتماعي: عليرغم تصويب قانوني كه براساس آن شهرداري و نيروي انتظامي بايد مانع فروش سيگار در كيوسكهاي مطبوعاتي بشوند اما اين امر تاكنون محقق نشده و همچنان شاهد فروش سيگار در اين اماكن هستيم.دكتر محمدرضا مسجدي دبير كل جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات ضمن اعلام اين مطلب گفت: مجوز احداث دكه هاي مطبوعاتي از سوي شهرداري صادر مي شود و اداره اماكن نيز بر فعاليت اين دكه ها نظارت مي كند تا در چارچوب قانون عمل كنند.وي با اشاره به مصوبه شوراي شهر در ارتباط با منع فروش سيگار در كيوسك هاي مطبوعاتي گفت: براساس مصوبه شوراي شهر، دكه هاي مطبوعاتي حق فروش سيگار را ندارند. در حالي كه اين امر همچنان ادامه دارد و نظارتي دقيق و اصولي بر اين امر صورت نمي گيرد.

معرفي ناشران و مولفان كتاب هاي آموزشي برتر
007722.jpg
گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي: پنجمين جشنواره كتاب هاي آموزشي رشد با هدف معرفي و تقدير از مؤلفان و ناشران كتاب هاي آموزشي مناسب و منطبق با راهنماي برنامه درسي، طي روزهاي ۲۹ و ۳۰ آبان ماه جاري برگزار مي شود.
عليرضاحاجيان زاده با اعلام اين خبر گفت: در مراسم پاياني پنجمين جشنواره كتاب هاي آموزشي رشد، از مولفان و ناشران كتاب هاي آموزشي برگزيده بخش خصوصي و دولتي با حضور وزير آموزش و پرورش تقدير مي شود.
وي با اشاره به اختصاص بودجه يك ميليارد ريالي از سوي انجمن فرهنگي ناشران آموزشي به منظور تجهيز كتابخانه هاي مدارس كشور، گفت: در نشست مسئولان جشنواره كتاب هاي آموزشي رشد و انجمن فرهنگي ناشران آموزشي، قرار شد كه اعضاي اين انجمن در نشستي مشترك با رؤساي سازمان هاي آموزش و پرورش استان ها در حاشيه جشنواره، يك ميليارد ريال براي خريد كتاب هاي آموزشي به مدارس سراسر كشور اهدا كنند.مدير كل دفتر انتشارات كمك آموزشي افزود: در اين جشنواره كتاب هاي آموزشي دوره متوسطه در حوزه هاي نظري، فني و حرفه اي و كاردانش چاپ اول سال هاي ۸۱ تا ۱۳۸۳ وارد فرايند داوري شدند.
به گفته وي در پنجمين جشنواره كتاب هاي آموزشي رشد، دو ميزگرد علمي و كاربردي با عناوين «كيفيت بخشي كتاب هاي آموزشي با تأكيد بر تعمق و خلاقيت» و «رويكرد نوين در توليد كتاب آموزشي فني و حرفه اي» ، با حضور صاحب نظران، مديران حوزه نشر، اعضاي انجمن هاي علمي و فرهنگي ناشران آموزشي، متخصصان و مسئولان وزارت آموزش و پرورش برگزار خواهد شد.حاجيان زاده تصريح كرد: تشويق مولفان كتاب هاي آموزشي و ايجاد سامانه مناسب در تأليف كتاب هاي آموزشي، اعلام سياست هاي آموزش و پرورش در نشر كتاب هاي آموزشي و ايجاد شرايط براي تبادل نظر پديدآوردندگان از اهداف اين جشنواره است.
به گزارش خبرنگار ما، در ادامه اين نشست، محمد علي شاماني، دبير پنجمين جشنواره كتاب هاي آموزشي رشد گفت: تنوع كتاب در حوزه هاي مختلف نظري و فني و حرفه اي و رشد ۹/۱۸ درصدي كتاب هاي مناسب نسبت به دوره قبل و افزايش كتاب هاي تأليفي نسبت به ترجمه و انتخاب رويكرد خلاق، مستند بودن و اعتبار علمي كتاب ها، انتخاب زبان معيار، استفاده از تصاوير و جداول جذاب، تقويت تفكر نقاد و پرهيز از برخوردهاي تجاري، استقبال شايسته ناشران فني و حرفه اي در توليد كتاب هاي جديد و ورود به عرصه هاي نو در اين نشر از نكات قابل تأمل در كتاب هاي رسيده به دبيرخانه جشنواره بود.وي با اشاره به اين كه آخرين دوره جشنواره كتاب هاي آموزشي رشد براساس برنامه ريزي هاي قبلي سال ۱۳۸۶ برگزار خواهد شد گفت: احتمال برگزاري اين جشنواره به بخش خصوصي نيز وجود دارد.شاماني افزود: كمك به توليد كتاب هاي آموزشي براي دانش آموزان از اهداف عمده اين جشنواره است.

دانشگاه تربيت معلم تهران به كرج منتقل مي شود
گروه علمي فرهنگي: رئيس دانشگاه تربيت معلم تهران اعلام كرد: كليه بخشهاي اداري و آموزشي دانشگاه تربيت معلم تهران تا سال آينده به مجتمع پرديس كرج منتقل مي شود.
دكتر محمدعلي برخورداري، در گفت وگو با ايسنا، گفت: طرح تجميع دانشگاه تربيت معلم از چند سال پيش مطرح بوده است و تاكنون به دليل وجود پاره اي مشكلات از قبيل نبود ساختمان ويژه براي دانشكده هاي مستقل و مستقر بودن ساير امكانات دانشجويان دوره تحصيلات تكميلي، شبانه و تربيت بدني در تهران، انجام نشده است.
وي با بيان اينكه بسياري از قسمت هاي اداري نيز بناچار در تهران مستقرند، افزود: دو قسمت بودن دانشگاه مشكلات زيادي را براي اساتيد و دانشجويان به وجود آورده است، به همين خاطر از سال گذشته تاكنون بسياري از قسمتهاي دانشگاه به كرج منتقل شده و دانشجويان برخي از رشته هاي تحصيلات تكميلي نيز در كرج مشغول به تحصيل شده اند.
دكتر برخورداري در خاتمه گفت: امور اداري دانشگاه و همچنين بخش آموزش به كرج منتقل شده و قرار است با تكميل دانشكده هاي ادبيات و تربيت بدني و افزايش امكانات ديگر تا سال آينده كليه قسمت هاي دانشگاه به كرج منتقل شود.

افزايش ۱۴ درصدي مرگ و مير معتادان
گروه اجتماعي: در ۶ ماهه اول سال ۸۴ مجموعا ۲۲۹۹ نفر در رابطه با سوء مصرف موادمخدر در كشور فوت كرده اند.به گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر اين آمار در مقايسه با مدت مشابه در سال گذشته ۱۴در صد افزايش دارد.بنابر همين گزارش، جنسيت ۲۲۳۴ نفر از اين متوفيات در ۶ ماهه اول سال ۸۴ مرد (۹۷درصد) و ۶۵ نفر زن (۳درصد) مي باشد كه در مقايسه با دوره مشابه سال قبل ۱۴در صدرشد در متوفيات مرد و ۸درصد رشد در متوفيات زن را نشان مي دهد.گزارش فوق مي افزايد: بيشترين متوفيات در رابطه با سوءمصرف مواد مخدر در ۶ ماهه اول امسال مربوط به مرداد ماه يعني ۴۸۸ نفر است كه نسبت به سال قبل ۴۸در صد رشد داشته است.

قاچاق مواد مخدر سرقت و آدم ربايي
بيشترين جرايم اتباع بيگانه است
گروه اجتماعي : يكي از مسئولان قوه قضائيه در خصوص نوع و ميزان جرايم اتباع بيگانه گفت: قاچاق مواد مخدر، سرقت، آدم ربايي، تجاوز به عنف به ترتيب بيشترين جرايم گزارش شده اند كه ۱۰ تا ۱۴ درصد از كل جرايم را شامل مي شود. سردار زارعي، فرمانده نيروي انتظامي استان تهران افزود: با توجه به اينكه بسياري از اين اتباع سرايدار ويلا، كارخانه و باغ ها هستند، لذا آثار منفي زيادي بر امنيت كشور خواهند گذاشت كه نمونه آن غائله پاكدشت بود. وي جرايم اتباع بيگانه اي را كه از افغانستان وارد كشور شده اند مربوط به مواد مخدر، آدم ربايي و گروگانگيري دانست و گفت: جرايم اتباع بيگانه عراقي بيشتر مربوط به ورود سلاح هاي غيرمجاز و قاچاق كالاست. يك كارشناس مسائل اجتماعي هم در اين مصاحبه، ازدواج هاي غيررسمي را از نگران كننده ترين تبعات حضور اين اتباع دانست و گفت: بيشتر اتباع خارجي كارت شناسايي ندارند و كارفرماها نيز در شغل دادن به آنها راغب ترند. به گزارش واحد مركزي خبر، مدير كل امور اتباع بيگانه وزارت كشور نيز اعلام كرد: هم اكنون ۹۷۰ هزار آواره افغان و ۱۰۰ هزار عراقي در كشور زندگي مي كنند.

آشنايي شهروندان با بيماري هاي كليه
ايسنا: همزمان با هفته حمايت از بيماران كليوي گروهي از متخصصان كليه جهت آشنايي مردم با بيماري هاي كليه به اقشار مختلف مردم آموزش مي دهند.
مصطفي قاسمي با اعلام اين خبر اظهار كرد: با توافق ستاد شهر سالم و فرهنگسراي سلامت با انجمن حمايت از بيماران كليوي به منظور آشنايي مردم با بيماري هاي كليوي و نحوه پيشگيري و تعامل با اين بيماري ها تعدادي از اساتيد برجسته و پزشكان مجرب كلاس هاي آموزشي به زبان ساده براي اقشار مختلف برگزار مي كنند. مديرعامل انجمن حمايت از بيماران كليوي به خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: اين كلاس هاي آموزشي از ۲۳ تا ۳۰ آبان در فرهنگسراي «قانون» ، «علوم» ، «پايداري» ، «سالمند» و «ولا» از ساعت ۱۰ تا ۱۲ برگزار خواهد شد.

هتل يا سينماي متناسب  با جانبازان نداريم
فارس: رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: در كشور هتل يا سينمايي كه براي استفاده راحت جانبازان و معلولان متناسب سازي شود، نداريم.
حسين دهقان افزود: موضوع متناسب سازي فضا و اماكن عمومي براي جانبازان و معلولان كشور بايد در جامعه فرهنگ سازي شود كه در اين صورت اين مشكل خود به خود حل مي شود. وي اضافه كرد: در حال حاضر قانون حمايت از معلولان وجود دارد كه قبلا سازمان بهزيستي مسئول آن بود و شورايي متكفل انجام و نظارت بر آن بود. دهقان ادامه داد: شوراي عالي شهرسازي و معماري ضوابطي را تصويب كرده است كه شوراي متكفل امور معلولان بايد آن را انجام مي داد.

بيماران ۲ منطقه تهران رايگان ويزيت مي شوند
ايسنا:  همزمان با گراميداشت هفته بسيج، «بسيج جامعه پزشكي» دانشگاه علوم پزشكي تهران طرح ويزيت رايگان را اجرا مي كند. بسيج جامعه پزشكي دانشگاه به مناسبت هفته بسيج طرح ويزيت رايگان را در تاريخ هاي ۲۶ آبان و ۱۰ آذر به مدت يك روز به ترتيب در مناطق محروم «حسن آباد شهرستان ري» و «واوان شهرستان اسلامشهر» به اجرا در مي آورد.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |