چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۱ - Nov 16, 2005
انتقاد يك حقوقدان به رأي جديد دادگاه ايتاليا
در مورد ربوده شدن امام موسي صدر
گروه سياسي: حسين  مير محمد صادقي  حقوقدان  و استاد دانشگاه  درخصوص  اعلام  ناگهاني  دادگاهي  در رم  مبني  بر ربوده  شدن  امام  موسي  صدر و همراهانش  در ايتاليا، گفت : آنچه  اخيرا در ايتاليا اتفاق  افتاده  از لحاظ موازين  حقوقي  يك  موضوع  بسيار عجيب  بوده  و بر پايه  ملاحظات  سياسي  صادر شده  است .دادگاهي  در رم  اخيرا در حكمي اعلام  كرده  است  كه  امام  موسي  صدر درايتاليا دزديده  شده  است  و هيچ  مدركي  دال  بر دست  داشتن  ليبي  در اين  ماجرا وجود ندارد.اين  حقوقدان  افزود:در همان  زماني كه  امام  موسي  صدر در سال  ۱۹۷۸ ربوده  شد، دستگاه  قضايي  ايتاليا اين  مسئله را پيگيري  كرد و نتيجه اي  كاملا متضاد با آنچه  را كه  امروز از سوي  يك دادگاه  در رم  مطرح  شده ، اعلام  و منتشر كرد.وي  افزود: آنچه  قبلا دادستاني  و دادگاه  ايتاليا به  آن راي  داده اند وچون  نزديك  به  واقعه  تهيه  شده  قطعا قاطعيت  و صحت  بسيار بالايي  دارد.ميرمحمد صادقي  گفت : بر پايه  اين  راي  امام  موسي  صدر و دو همراه ايشان  قطعا در كشور ايتاليا ربوده  نشده اند.
در جايي  ديگر از اين  راي  آمده  است : با قاطعيت  و تأكيد مي توان  گفت هرگز جرمي عليه  موسي  صدر، محمد يعقوب  و عباس  بدرالدين  در قلمرو كشور ايتاليا اتفاق  نيفتاده  است؛
چرا كه  ثابت  شده  بود نامبردگان  در واپسين ساعات  شب  ۳۱ اوت  ۱۹۷۸ با هواپيماي  آليتاليا پرواز ۸۸۱ از طرابلس  به فرودگاه  فيوميچنو وارد نشده  اند، بلكه  اشخاص  ناشناس  ديگري  خود را به  جاي آن  سه  تن  جا زده  و براي  ورود و اقامت  در ايتاليا مدرك  جعل  كرده  بودند.اين  حقوقدان  در برابر اين  سئوال  كه  با وجود چنين  حكم  قاطعي  در سال ۱۹۷۸ چرا مجددا دادستاني  رم  پرونده  را بازگشايي  كرد، گفت : من  موردي  را سراغ  ندارم  كه  پرونده اي  پس  از ۲۷ سال  مجددا مفتوح  شود و تمام  ادله اي كه  قبلا قطعي  بوده  و در راي  دادگاه  قبلي  به  تفصيل  تشريح  شده  همه  ناديده گرفته  شود و صرفا گفته  شود ادله اي  در شناسايي  عاملان  اين  پرونده  نيست  وبعد به  صراحت  و قاطعانه  اعلام  كنند مدركي  دال  بر دست  داشتن  ليبي  در اين ماجرا وجود ندارد.اين  نتيجه گيري  مشكوك  است  و دولت  ايتاليا را وارد نوعي بحران  حقوق  بشري  مي كند.ميرمحمد صادقي  گفت : شخصي  كه  ظاهرا به  نام  محمديعقوب  كه  ادعا مي شد در هتل  هاليدين  با امام  موسي  صدر بوده  و به  آنجا رفته اند و فرم  ورود را پر كرده ، اساسا اسم  امام  و محمد يعقوب  را به  گونه  غلط نوشته  است .وي  افزود:اين  فرد خط بسيار بدي  داشته  كه  با دستخط محمديعقوب  متفاوت است .اتاقي  گرفته  بودند وسايل  و گذرنامه ها در اتاقها نوعي  قرار داده شده  بودند تا وانمود كنند كه  امام  موسي  صدر و همراهانش  در اين  هتل  اقامت كرده اند، در حالي كه  كاركنان  هواپيما و ميهمانداران  در بازپرسي هاي  پليس و دادگاه  تحقيق  گفته اند چنين  افرادي  را اساسا در هواپيما نديده اند.
مير محمد صادقي  گفت : بنابراين  ما معتقديم  اين  اظهارات  اخير دادگاه  رم  صرفا بنابر مصالح  و ملاحظات  سياسي  صادر شده  است .وي  در توضيح  مصالح  و ملاحظات  سياسي  گفت : بعد از ورود نخست  وزيرايتاليا به  ليبي  و قول  و قرارهايي  كه  از لحاظ همكاريهاي  اقتصادي  گذاشتند، دولت  ليبي  سعي  كرده  بر دستگاه  قضايي  ايتاليا فشار بياورد.اين  حقوقدان  افزود: به  گونه اي  پرونده اي  را كه  يك  بار مختومه  شده دوباره  باز كنند و ليبي  را تبرئه  كنند و بدون  اطلاع  به  ايران  و لبنان  وخانواده  به  سرعت  حكم  نقض  بدهند و بي سر و صدا مختومه  كنند.اين  از لحاظ حقوقي  بسيار جالب  است .ميرمحمد صادقي  افزود: اگر ايشان  در ايتاليا مفقود شده اند، طبعا وظيفه  مقامات  قضايي  آن كشور است  كه  به  رسيدگي هاي  خود در همه  ابعاد ادامه دهند و عاملان  اين  مسئله  را شناسايي  و معرفي  كنند.

ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام كرد:
رشد ۱۴درصدي مرگ و مير معتادان در ايران
007782.jpg
گروه اجتماعي: مرگ و مير معتادان در ايران طي ۶ ماهه نخست سال جاري بنا بر آمارهاي رسمي ۱۴درصد رشد داشته و به ۲هزار و ۲۹۹ نفر رسيده است.
ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور ضمن اعلام اين خبر در تشريح ويژگي هاي جمعيتي فوت شدگان آورده است: ۹۷ درصد فوت شدگان مرد و ۳ درصد زن بوده اند كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل مرگ و مير معتادان مرد ۱۴ درصد و زنان ۸ درصد رشد نشان مي دهد.اين گزارش مي افزايد: بيشترين متوفيات سوءمصرف مواد مخدر در ۶ ماهه اول امسال مربوط به مرداد ماه يعني ۴۸۸ نفر است كه نسبت به سال قبل ۴۸ درصد رشد داشته است.
در اين گزارش همچنين آمده است: ۵۳ درصد متوفيات در ۵ استان كشور شامل تهران، فارس، لرستان،  همدان و خراسان رضوي به وقوع پيوسته است.
گزارش مذكور علت اصلي افزايش مرگ و مير معتادان را آلودگي مواد مخدر، افزايش ناخالصي ها، مصرف بيش از حد مواد مخدر و انتقال بيماري هاي عفوني اعلام كرده است.
اعتياد ۴۵ درصد زندانيان كشور
از سوي ديگر دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ۴۵ درصد كل زندانيان كشور يا معتاد هستند يا به جرم حمل و توزيع مواد مخدر يا جرايم مربوط به آن در زندان هستند.
فدا حسين مالكي در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي فارس افزود: فعلا با توجه به قوانين كشور معتاد مجرم محسوب مي شود اما عده زيادي از متخصصان درماني كشور معتقدند نگاه به معتاد بايد بيمارگونه باشد به هر حال اين مسئله جزو سياستگذاريهاي كلان كشور در بحث اعتياد است كه قرار است در جلسه آينده مجمع تشخيص مصلحت نظام درمورد آن تعيين تكليف شود.
وي ادامه داد: فعلا ستاد مبارزه با مواد مخدر منتظر اعلام نظر مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين مورد است تا بر اساس آن قانون جامع مبارزه با مواد مخدر آماده و براي تصويب نهايي به مجمع تشخيص مصلحت نظام يا مجلس شوراي اسلامي ارسال شود.
دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنين درمورد اعلام آمار رسمي تعداد معتادان در كشور گفت: اين مسئله نيز به زودي با تشكيل شوراي اطلاع رساني ستاد مبارزه با مواد مخدر متشكل از نمايندگان دستگاههاي مربوط حل مي شود و پس از تطبيق آمارهاي مختلف با واقعيتهاي اجتماعي يك آمار واحد به صورت رسمي از سوي ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام مي شود كه مبناي برنامه ريزيها در كشور قرار خواهد گرفت.
همچنين وزير بهداشت اعلام كرد: ايران براي توليد داخلي داروي متادون براي درمان معتادان مشكلي ندارد و اگر شرايط فراهم شود، مي  توانيم اين دارو را در كشور توليد كنيم.
دكتر كامران باقري لنكراني، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، در گفت و گو با خبرنگار ايلنا گفت: مصرف داروي متادون وارداتي در كشور بسيار محدود است، زيرا اين كار تحت نظارت بين  المللي صورت مي  گيرد.وي افزود: متادون دارويي نيست كه بدون نظارت وارد كشور شود و مصرف آن نيز با نظارت بين  المللي انجام مي  شود.
به گفته لنكراني، وزارت بهداشت مسئول توزيع و نظارت بر مصرف داروي متادون است و اين كار را به صورت مستمر انجام مي  دهد.
وي تصريح كرد: برخي مراكز بهزيستي بدون داشتن تأييد اقدام به دريافت متادون مي  كنند كه وزارت بهداشت مانع از دريافت آنها مي  شود.
وزير بهداشت خاطرنشان كرد: طبق هماهنگي  هايي كه با بهزيستي داشته  ايم،در اسرع وقت اين مشكل نيز برطرف خواهد شد.
لنكراني در پايان يادآور شد: در صورتي  كه مراكز بهزيستي تأييديه مصرف متادون را داشته باشند، مي  توانند به وزارت بهداشت مراجعه كنند.

تقدير انجمن شاعران ايران از انتخاب «چهره ماندگار» شعر
انجمن شاعران ايران در نامه اي به رئيس سازمان صدا و سيما از انتخاب «منوچهر آتشي» به عنوان چهره  ماندگار عرصه شعر و ادب تقدير كردند.
به گزارش فارس، انجمن شاعران ايران از جمله مشفق كاشاني، محمود شاهرخي، قيصر امين پور، سهيل محمودي، ساعد باقري، مصطفي رحماندوست، فاطمه راكعي، محمدرضا عبدالملكيان، عليرضا قزوه، عبدالجبار كاكايي، حسين اسرافيلي، محمدعلي بهمني و بيوك ملكي در نامه خود آورده اند: تقديم صميمانه ترين سپاس هاي جامعه هنري و ادبي ايران به ويژه شاعران و اصحاب شعر جهت پذيرش پيشنهاد اين جمع و تحقق خواسته بحق و خداپسندانه مبني بر معرفي شاعر ارجمند معاصر استاد منوچهر آتشي به عنوان چهره ماندگار كه به واقع اداي ديني است به پيشكسوتان واجب الاحترام و اسباب دلگرمي براي هنرآفرينان و صاحب قلماني است كه در عين تلاش در جهت خلاقيت، ابداع و نوآوري، پيوند با ريشه هاي محكم هويت ملي و ديني و ابتناء بنيادهاي هنر و ادبيات امروز را بر پايه هاي محكم فرهنگ و ادبيات اصيل اين سرزمين خواستارند. حسن نظر حضرتعالي و حرمتي كه به راي پيشنهاددهندگان نهاديد، بسي مايه رضايت خاطر و سپاس مندي است.
انجمن شاعران ايران، در پايان نامه خود از رئيس سازمان صدا و سيما خواست مراتب امتنان و تشكر صميمانه را به دست اندركاران مراسم بزرگداشت چهره هاي ماندگار ابلاغ فرمايند.
در همين حال، نماينده بوشهر به انتخاب آتشي اعتراض كرد.
نماينده بوشهر در مجلس شوراي اسلامي طي نامه اي كه در اختيار خبرنگاران قرار داد نسبت به انتخاب يكي از چهره هاي ماندگار توسط صدا و سيما اعتراض كرد.
عطارزاده در اين نامه مدعي شده است: (اين فرد) در طول دوران زندگي خود با اشاعه گرايشهاي لائيكي و ضد ديني با قلم مسموم خود ارزش هاي ديني و انقلابي را به باد تمسخر گرفته و در روزگاري كه حاكميت مطلق حكومت دست نشانده پهلوي همه دارايي هاي اين مملكت را به تاراج برده بود، با مدح رضاخان ملعون در اشعار خود رضايت حكومت محمدرضا و ساواك را به خود جلب مي نمايد تا آنجا كه افتخار مميزي ساواك را به دست مي آورد.
در اين نامه همچنين ادعا شده است: (او) در هيچ زماني به دردها و رنج ها و آرمانهاي اين مردم وفادار نبوده است و در طول ۲۵ سال حكومت جمهوري اسلامي با نظام اسلامي سازش نداشته و در امضاي نامه هاي چهره هاي ضد انقلاب عليه دفاع مقدس مردم ايران همراهي داشته است.
نماينده بوشهر از رئيس صدا و سيما خواست از طراحان و برنامه ريزاني كه هدايت اين حركت را به عهده داشته اند سئوال نمايند كه به چه مبنايي به اين حركت ضد فرهنگي اقدام نموده اند.
جالب اينجاست كه خبرگزاري فارس به نوشته خودش به دليل رعايت مسائل حرفه اي و اخلاقي از ذكر نام آتشي خودداري كرده است.

راههاي  تقويت  همكاري  امنيتي  ايران
  وامارات  بررسي  شد
ايرنا: راههاي  تقويت  همكاري  امنيتي  ميان  ايران  و امارات  عربي  متحده  در ديدارعلي اصغر احمدي  معاون  امور امنيتي  و انتظامي وزارت  كشور و شيخ  سيف  بن زايد آل  نهيان  وزير كشور امارات  مورد بررسي  قرار گرفت .دراين  ديدار، همكاري  سازمانها و موسسات  امنيتي  دو كشور در زمينه  مبارزه با قاچاق  مواد مخدر در منطقه  مورد مذاكره  قرار گرفت .دو طرف  همچنين  از يادداشت  تفاهم  امضاشده  ميان  دو كشور در زمينه  مبارزه با مواد مخدر اظهار خشنودي  كردند.جمهوري  اسلامي ايران  و امارات  به  تازگي  يادداشت  تفاهمي در زمينه  مبارزه با مواد مخدر و انواع  روان  گردان ها امضا كردند.اين  يادداشت  تفاهم  بر همكاري  مراجع  امنيتي  ايران  و امارات  در زمينه مبارزه  با باندهاي  قاچاق  مواد مخدر با هدف  جلوگيري  از توسعه  عمليات  توليد و توزيع  و قاچاق  مواد مخدر در منطقه  تأكيد شده  است .

هاشمي شاهرودي ، خبر استعفاي  خود
از رياست  قوه  قضائيه  را تكذيب  كرد
ايرنا: آيت  الله  سيدمحمود  هاشمي شاهرودي  ديروز سه شنبه  در همايش  سه روزه نمايندگان  ولي  فقيه  و امامان  جمعه  سراسر كشور در پاسخ  به  سئوال  حاضران ، خبر استعفاي  خود از رياست  قوه  قضاييه  را تكذيب  كرد.به  گزارش  خبرنگارقضايي  ايرنا، رئيس  قوه  قضاييه  در پاسخ  به  اين  سئوال كه  آيا استعفاي  شما از رياست  قوه  قضاييه  صحت  دارد يا خير؟ گفت :جواب خير است  و اين  تنها يك  شايعه  بي اساس  مطبوعاتي  مي باشد.رئيس  قوه  قضاييه  در اين  همايش  كه  در محل  قديم  مجلس  شوراي  اسلامي برگزارشد، همچنين  در پاسخ  به  درخواست  ائمه  سراسر كشور مبني  بر معرفي  يكي  ازمعاونان  قوه  قضاييه  بعنوان  رابط دستگاه  قضايي  با امامان  جمعه  سراسركشور، حجت الاسلام  والمسلمين  سيد ابراهيم  رئيسي  معاون  اول  قوه  قضاييه  را به  اين منظور معرفي  كرد.آيت الله  شاهرودي ، تصريح  كرد: از سوي  قوه  قضاييه  شماره  تلفني  نيز جهت ايجاد ارتباط ائمه  جمعه  با قوه  قضاييه  و جمع آوري  نظرات  آنها تعيين  و اعلام  خواهد شد.

حداد عادل: انتظار مردم از ائمه جمعه
اين است كه عامل رهنمودهاي رهبري باشند
ايسنا: رئيس مجلس گفت: نماز جمعه با حضور گسترده مردم، بارزترين مظهر مردم سالاري ديني نظام ماست.غلامعلي حدادعادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي در همايش ائمه جمعه، با اشاره به اين كه ائمه جمعه منصوبين مستقيم يا غيرمستقيم مقام معظم رهبري در سراسر كشور هستند، گفت: انتظار مردم از ائمه جمعه اين است كه آنها مظهر ارزش ها و عامل رهنمودهاي رهبري باشند و اين نهاد نماز جمعه در سراسر كشور به معناي حضور رهبري در سراسر كشور باشد. در واقع سزاوارترين مسئولان براي انتشار پيام هاي رهبري شما هستيد.وي ادامه داد: وقتي رهبري نداي وحدت سرمي دهند، در واقع ائمه جمعه نيز بايد در سخنانشان وحدت داشته باشند و وقتي رهبري همواره مردم را به معنويت و ايمان دعوت مي كنند به معناي آن است كه در نماز جمعه نيز بايد سخن از معنويت و ايمان باشد.رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به انتخابات رياست جمهوري گفت: مردم در انتخابات اخير نشان دادند كه به آرمان هاي اسلامي وفادارند. اين كه ائمه جمعه بتوانند نقش مهم خود را به خوبي ايفا كنند مستلزم رابطه اي دوستانه با مسئولين كشور و استانداران، فرمانداران و خصوصا نمايندگان مجلس است.رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به انتخاب وزرا گفت: بناي ما براي راي دادن به وزراي پيشنهادي بر آن نيست كه راي ندهيم. اما اگر مجلس احساس كند كه فرد معرفي شده ممكن است باعث افزايش مشكلات دولت شود نظر كارشناسي خود را اعلام مي كنيم كه اين نبايد به معناي ناهماهنگي ميان مجلس و دولت تلقي شود.حدادعادل گفت: براي من تلخ ترين لحظه اعلام كردن راي اعتماد نياوردن فردي از تريبون مجلس است، اما مجلس مصلحت كشور را در نظر گرفته است.

مصطفي رحماندوست:
سوبسيد دولتي آفت نشريات كودك و نوجوان است
گروه اجتماعي :مصطفي رحماندوست بر اين اعتقاد است كه بررسي تغيير و تحولات در عرصه فعاليت هاي فرهنگي زمان بر است و نمي توان بلافاصله سنجش و اندازه گيري كرد.
به گزارش روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، مصطفي رحماندوست شاعر كودك و نوجوان، در حاشيه هفتمين جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان در جواب اين سؤال كه تاثير دوره هاي متفاوت جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان را چگونه ارزيابي مي كنيد گفت : به نظر من نبايد عجله كرد .بهتر است انتظار بيشتري كشيد.  مساله مهم اين است كه اين حركت در كشور ما شكل گرفت و در طول اين هفت دوره بسياري مورد بررسي و تحليل قرار گرفتند. البته نمي گويم اين فعاليت ها كافي است. ما نيازمند تلاش بيشتر هم هستيم ولي هنوز براي قضاوت درباره جريان سازي جشنواره زود است.
رحماندوست همچنين افزود: «اينكه جشنواره هر سال عده اي را هم انتخاب مي كند مساله بسيار خوبي است. چون درصورت انتخاب صحيح، اعتمادبه نفس افراد شكوفا شده و ادبيات خلاقانه معرفي مي شود.»
وي همچنين در جواب اين سوال كه ارتباط مستقيم مطبوعات و نويسندگان با بچه ها چه تاثير مثبتي دارد جواب داد: يكي از راه هاي گسترش مطالعه در بين بچه ها اين است كه بچه ها پديدآورنده آثار خويش را از نزديك ببينند و حتي به گپ و گفت وگوي با آنها بنشينند. بسياري از كشورها به بهانه كتاب خواني مسابقه مي گذارند و حتي نويسندگان با بچه ها غذا مي خورند.
وي همچنين درخصوص اين مساله كه چرا انتشار نشريات كودك ما بسيار زود متوقف مي شود گفت : زودمرگي نشريات كودك و نوجوان ما به دليل وابسته بودن به دولت است، وقتي مسئولي مي آيد و باب ميل خود تغيير و تحولات ريشه اي و اساسي انجام مي دهد تا زماني كه اين وابستگي به دولت وجود دارد، آفت ريشه كن نمي شود.
رحماندوست در جواب اين سوال كه آ يا در سبد خانواده ما امكان خريد مجله و نشريات كودك وجود دارد مي گويد: ما درحال حاضر تمام شرايط انتشار يك نشريه خصوصي كودك و نوجوان را داريم، چون توجه به بچه ها نسبت به گذشته بيشتر شده است.
وي در پايان درخصوص بومي شدن كميك استريپ افزود: به نظر من كميك استريپ در مطبوعات و كتاب جايگاه قابل تعريفي ندارد. در مجلات هم تلاش هايي صورت گرفته ولي بهتر است كميك استريپ را هم بومي كرد.

هدفمندكردن يارانه ها راهبرد اصلي وزارت رفاه است
گروه اجتماعي:وزير رفاه و تامين اجتماعي يكي از معضلات اصلي در مسير تصميم گيري هاي صحيح و بودجه هاي تخصيصي را نداشتن اطلاعات صحيح آماري از جمعيت هدف دانست و اعلام كرد: پايگاه اطلاعات سازمانهاي زيرمجموعه وزارت رفاه راه اندازي مي شود.
مهندس پرويز كاظمي ديروز سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اين كه يك پنجم بودجه كشور در اختيار وزارت رفاه است، افزود: عده اي وزارت رفاه را دستگاهي هزينه كننده مي دانند، در صورتي كه اين وزارتخانه قصد توليد ثروت را دارد.
وي تصريح كرد: هم اكنون حدود ۱۵ درصد گردش مالي بورس كشور در اختيار شركت هاي وابسته به وزارت رفاه است؛ بنابراين اين وزارتخانه نقش مهمي را در توليد ناخالص داخلي بر عهده دارد.
وزير رفاه اظهار اميدواري كرد، با وصول مطالبات سازمان هاي بيمه گر زيرمجموعه وزارت رفاه، گردش مالي آن افزايش يابد و در اين صورت امكان پرداختن به گروههاي آسيب پذير و محروم بيشتر فراهم شود.
به گزارش ايسنا وي خاطرنشان كرد: قانون اساسي كه هويت و خط مشي كلي نظام را تدوين مي كند، وظيفه سنگيني در زمينه تامين رفاه عمومي تعيين كرده كه بايد از طريق سازمان هاي زيرمجموعه وزارت رفاه محقق شود.
وزير رفاه با تأكيد بر ضرورت هدفمندي يارانه ها به عنوان يكي از وظايف اصلي اين وزارتخانه گفت: وزارت نفت، نفت مي فروشد تا وزارت رفاه آن را هزينه كند، لذا اتخاذ شيوه مناسب و عادلانه در جهت توزيع يارانه ها به عهده وزارت رفاه است.
از سوي ديگر يك نماينده مجلس اعلام كرد: وزارت رفاه نبايد حل و فصل كننده اشتباهات تصميم  گيران و سياستگذاران باشد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، محمد خوش  چهره، نماينده مجلس هفتم، در مراسم توديع و معارفه وزير رفاه و تامين اجتماعي گفت: من يكي از مخالفان سرسخت شكل  گيري وزارت بودم، زيرا اين وزارتخانه با شكل  گيري خود، در واقع رفع و رجوع كننده اشتباهات و اختلالات سياست  گذاران است.
وي افزود: از وزارت رفاه انتظار مي  رود كه اختلالات در جامعه را جبران كند، در حالي  كه اين انتظار بسيار اشتباه است.
به گفته خوش  چهره، وزارت رفاه جايگاه بسيار مهمي دارد؛ اما مي  تواند براي جامعه و به خصوص سياست  گذاران خطرناك هم باشد. وي تصريح كرد: هدف استراتژيك نظام اقتصادي، ارتقاي سطح رفاه است كه وزارت رفاه نيز همين وظيفه را بر عهده دارد.
خوش  چهره در پايان خاطرنشان كرد: بايد يك مركز تحقيقاتي، سياست  هاي اقتصادي وزارت رفاه را رصد كند.
همچنين سرپرست وزارت رفاه و تامين اجتماعي اعلام كرد: اجراي نادرست و بدون مطالعه يارانه  ها مي  تواند عاملي براي گسترش و بروز تورم در جامعه شود.

نگاه
زنگ ها براي كه به صدا درآمده است
فريبرز بيات
آمار رشد ۱۴درصدي مرگ و مير معتادان در كشور در حالي از سوي منابع رسمي اعلام مي شود كه منابع غيررسمي تعداد فوت شدگان را بيش از اينها برآورد مي كنند، اما فضاي اجتماعي و فرهنگي جامعه بسياري از خانواده هاي معتادان و نيز مراكز را از اعلام رسمي دلايل مرگ برخي افراد بازمي دارد. چنانچه آمار افزايش ۵۰ و ۴۴ درصدي مرگ و مير معتادان در سالهاي ۸۲ و ۸۳ را نيز مورد توجه قرار دهيم ،روند رشد اعتياد و معتادان در كشور را نگران كننده و بلكه خطرناك خواهيم يافت.
اين خطر، رشد معتادان با ريسك بالا يا تزريقي است كه منشأ و منبع انواع آسيب هاي اجتماعي هستند از دزدي، سرقت، قتل و جنايت گرفته تا HIV، ايدز و مرگ سياه.
چندي پيش گزارشي از سوي سازمان ملل متحد منتشر شد كه تعداد معتادان ايران را ۱۰ ميليون نفر ذكر مي كرد و از ايران بعنوان كشوري كه بالاترين جمعيت معتاد را در خاورميانه دارد نام مي برد. مسئولين مبارزه با مواد مخدر كشور اين آمار را تكذيب كردند. اما متأسفانه آمار دقيقي از جمعيت معتادان كشور نيز اعلام نشد. بين دستگاههاي مختلف از اين جهت اختلاف نظر وجود دارد ،در حالي كه منابع انتظامي تعداد معتادان كشور را ۵/۲ ميليون نفر ذكر مي كنند،برخي منابع پژوهشي آمار معتادان در سال ۸۰ را ۳ ميليون ۷۰۰ هزار نفر مي دانند كه سالانه رشدي ۸ درصدي دارد. با چنين ضريب رشد قابل توجهي در حال حاضر تعداد معتادان كشور بايد بالغ بر ۵/۴ ميليون نفر باشد.
نكته قابل توجه در اين آمار رشد ۳۳ درصدي آمار معتادان تزريقي است كه جزو خطرناكترين معتادان محسوب مي شوند و بيشترين آمار مرگ و مير نيز مربوط به اين گروه است. افزايش مرگ و مير معتادان تزريقي را چنانچه در كنار رشد آمار مبتلايان به ايدز در كشور قرار دهيم كه هم اكنون آمار رسمي آن به بيش از ۱۲ هزار نفر رسيده و آمار غيررسمي خبر از ۱۰۰ هزار نفر مي دهد به عمق اين فاجعه بيشتر پي مي بريم.
گرايش جمعيت ۵/۴ و به تعبيري ۱۰ ميليوني معتادان كشور به مواد مخدر خطرناكتر و با ريسك بالا كه عموماً نيز نسل جوان كشور را دربرمي گيرد فاجعه اي است كه دارد از راه مي رسد. رشد آمار معتادان تزريقي، مبتلايان به ايدز و به تبع آن مرگ و مير معتادان علامت و نشانه اين خطر است، انتظار مي رود مسئولين با واقع نگري اين وضعيت و نشانه ها را بررسي و چاره اي عاجل بينديشند كه فردا خيلي دير است.

تركيه از برنامه هسته اي صلح آميز ايران حمايت كرد
ايرنا:عبدالله گل، وزير امور خارجه تركيه گفت كه اين كشور از حق ايران براي برخورداري از برنامه هسته اي توليد انرژي صلح آميز حمايت مي كند.به گزارش آسوشيتدپرس از آنكارا، گل در عين حال افزود كه رهبري ايران بايد گام هايي را براي اطمينان بخشيدن به جهان در اين خصوص كه درصدد توليد سلاح نيست، بردارد.وزير امور خارجه تركيه همچنين گفت كه كشورش وجود سلاح هسته اي و اشاعه آن را يك تهديد امنيتي جدي تلقي مي كند.

خاتمي:
اديان بزرگ ، جهان را از خطر سلاح هسته اي نجات دهند
ايسنا: خبرگزاري آسوشيتدپرس در گزارشي نوشت، سيد محمد خاتمي از رهبران مذهبي جهان خواست تا براي براندازي سلاح هاي اتمي و شيميايي مبارزه كنند.سيدمحمد خاتمي، رئيس جمهور سابق ايران كه در كنفرانس «اسلام درجهاني پلوراليستي» دراتريش سخن مي گفت، تأكيد كرد: «وظيفه تمامي جوامع مذهبي است تا جهان را از بمب هاي اتمي و سلاح هاي شيميايي نجات دهند.»خبرگزاري آسوشيتدپرس همچنين گزارش داد كه اظهارات خاتمي با بيانات ساير مقام هاي ايراني مبني بر اين كه برنامه هسته اي اين كشور براي اهداف صلح آ ميز است و سلاح هاي هسته اي مخالف با اصول سياسي و مذهبي اين كشور است، يكي است.بر اساس اين گزارش، خاتمي هم چنين در اظهاراتي غيرمستقيم از آمريكا و متحدانش براي مواضعي كه «آتش جنگ ميان مسلمانان و مسيحيان را دامن مي زند» به شدت انتقاد كرد.بنابر اين گزارش، سخنان خاتمي در محل برگزاري نشست شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي كه قرار است در تاريخ سوم آذرماه سال جاري براي بررسي مساله هسته اي ايران تشكيل جلسه دهد، طنين فوق العاده اي داشت.خاتمي به طور خاص از آمريكا نام نبرد، اما به شدت آخرين اظهارات كاخ سفيد و ديگر كشورها را كه درباره «جنگ صليبي» عليه تروريسم مطرح شده است، مورد انتقاد قرار داد.وي گفت: «برافروختن جنگ ميان مسلمانان و مسيحيان اقدامي غيراخلاقي است و فقط از سوي افرادي قلدرمآب و خشونت طلب مطرح مي شود.»

وزارت علوم در انتظار تصميم قوه قضائيه
ايسنا: وزارت علوم براي دريافت نظر قوه قضاييه درباره دانشجويان زنداني عفوشده منتظر تصميم اين قوه است. تنها ليست وزارت علوم حدود دو هفته پيش براي رئيس اين قوه ارسال شده و ليست دومي كه در برخي خبرها آمده است وجود ندارد. بنابراين گزارش در ليست وزارت علوم، نام ۱۸ دانشجو وجود دارد كه يكي از آنها دانشجوي دانشگاه آزاد است و احتمال تغيير و تكميل تعداد آنها از سوي قوه قضاييه وجود دارد.
پيشتر يك مقام مسئول در وزارت علوم اعلام كرده بود كه تا شنبه هفته گذشته اسامي دانشجويان عفوشده توسط قوه قضاييه اعلام مي شود؛ ولي تاكنون اعلام نشده است.

داخلي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |