چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۱ - Nov 16, 2005
شيراك: ريشه ناآرامي هاي فرانسه بحران هويت بود
007785.jpg
پاريس - ايرنا: ژاك شيراك رئيس جمهوري فرانسه دوشنبه شب درگفت وگوي مستقيم تلويزيوني با مردم طي سخناني بحران هويت را عامل بروز ناآرامي هاي اخير دراين كشور قلمداد كرد.
وي كه پس از گذشت ۱۸روز از ناآرامي هاي فرانسه، سكوت معني داري را پيشه كرده بود، در پشت دوربين تلويزيون ظاهرشد وباتأكيد براينكه فرانسه در بين حاشيه نشين هاي شهرهاي خود با بحران هويت مواجه است، افزود: ما در برابر اين بحران قاطعانه و عادلانه و براساس ارزشهاي جمهوريت پاسخ مي گوييم.
رئيس جمهوري فرانسه ابراز تاسف كرد كه در جريان حوادث اخير، برخي افراد در محله هاي مسكوني خود حوادثي را آفريدند و درجريان آن خودروهاي همسايگان و نزديكان و همچنين مدارس محل سكونت خود را به آتش كشيدند.شيراك نقش والدين را درعدم ارتكاب به جرم فرزندانشان موثردانست و گفت: با خانواده هايي كه مسئوليت ارتكاب جرم فرزندان خود را دراين زمينه به عهده نمي گيرند، برخورد خواهد شد.
وي خطاب به جوانان ساكن شهرك هاي حومه شهرهاي بزرگ فرانسه گفت: شما همگي فرزندان، دختران و پسران جمهوري فرانسه هستيد.
ژاك شيراك بار ديگر با اشاره به ناآرامي هاي فرانسه كه وارد نوزدهمين شب متوالي خود شده است، گفت: مهمترين مسئله در اين حوادث احترام و رعايت قانون است. رئيس جمهوري فرانسه در ادامه به مسئله مهاجرين ساكن در فرانسه اشاره كرد و بر موفقيت سياست ادغام خارجيان در اين كشور تأكيد كرد.
وي گفت: مي بايست با مهاجرين غير قانوني و قاچاق انسان درفرانسه بشدت برخورد شود.
رئيس جمهوري فرانسه در بخشي ديگر از سخنان خود وعده اشتغال نزديك به ۵۰ هزار نفر جوان را در اين كشور تا سال ۲۰۰۷ميلادي در قالب خدمات اجتماعي داوطلبانه داد.
وي همچنين وعده داد: در آينده نزديك با كارفرمايان و اتحاديه هاي كارگري و كارمندي درخصوص اشتغال بكارجوانان گفت وگو كند. رئيس جمهوري فرانسه در بخشي ديگري از سخنان خود از مسئولان و مقامات شهرهاي اين كشور خواست كه در تقسيم مسكن اجتماعي، قانون ۲۰ درصد را براي كساني كه از محروميت اجتماعي برخوردارند، اعمال كنند.
با شروع ناآرامي هاي اخير فرانسه از ۱۸ شب پيش تاكنون، بيش از ۸ هزار و ۶۰۰ دستگاه انواع خودرو درسراسر فرانسه توسط جوانان معترض به آتش كشيده شده و همچنين به بسياري از اموال عمومي و خصوصي بر اثرآتش سوزي خسارت سنگيني وارد شده است.
براساس گزارش پليس فرانسه در اين ارتباط تاكنون در حدود ۲۶۰۰ نفر دستگير شده اند. سخنان ژاك شيراك در بين احزاب موافق و مخالف دولت واكنش هاي متفاوتي را درپي داشت.
برخي احزاب متمايل به دولت، سخنان وي را بهنگام و اثرگذار ارزيابي كردند ولي ساير احزاب با انتقاد از ورود ديرهنگام شيراك به عرصه حل ناآرامي هاي اخير اين كشور، سخنان وي را خوب، اما بدون ارائه راه حل مشخص براي خروج از بحران تلقي كردند.

اعلام آمادگي اروپا براي استقرار نيروهاي
ناظر در گذرگاه رفح
واحد مركزي خبر: كميسيون  اروپا آمادگي  خود را براي استقرار نيروهاي  ناظر در گذرگاه  رفح بين  نوار غزه  و مصر اعلام  كرد. به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  العربيه  اين  مطلب  درحاشيه  ديدار خاوير سولانا مسئول   روابط خارجي  اتحاديه  اروپا واحمد قريع  نخست  وزير تشكيلات  خودگردان  فلسطين  اعلام  شد. سولانا بر ضرورت  تسريع  در استقرار ناظران  در مرزها و بازگشايي  گذرگاه تأكيد كرد.
از سوي ديگر يك منبع نظامي رژيم صهيونيستي از شليك يك فروند موشك دست ساز قسام از شمال نوار غزه به فلسطين اشغالي خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بيت المقدس اين منبع افزود: در انفجار اين موشك به كسي آسيب نرسيد و توپخانه موشكي اسرائيل در پاسخ يك بخش غيرمسكوني شمال فلسطين را هدف قرار داد.
در بخش الخليل در جنوب كرانه باختري نيز يك دستگاه خودروي اسرائيل هدف چند گلوله قرار گرفت كه در اين حمله نيز به كسي آسيب نرسيد.
در همين حال، جنبش  مقاومت  اسلامي فلسطيني  (حماس ) در مراسم  تشييع  پيكر امجد حناوي  يكي  از فرماندهان  حماس  تهديد كرد، انتقام  خون  وي  را از رژيم  صهيونيستي  خواهد گرفت .
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  العربيه  هزاران  فلسطيني  در مراسم  تشييع  حناوي  در شهر نابلس  در كرانه  باختري  حضور داشتند.
جنبش  حماس  در بيانيه اي  اعلام  كرد حناوي  فرمانده  يكي  از واحدهاي  وابسته به  گردانهاي  شهيد عزالدين  قسام  شاخه  نظامي حماس  در شمال  كرانه  باختري بود.
حناوي  همچنين  يكي  از كارشناسان  مواد منفجره  در حماس  به  شمار مي رفت .وي  از سال  ۱۹۹۲ ميلادي  به  اتهام  قتل  دو افسر اطلاعاتي اسرائيل  تحت  تعقيب  بود.
حناوي  در حمله  روز يكشنبه نيروهاي  اسرائيلي  به  نابلس  كشته  شد.

يادداشت
ايران و سوريه؛ اشتراك نظر ومنافع
هادي صبا
لبنان تنها كشور عربي هم مرز با فلسطين است كه اولين و بزرگترين پيروزي در تاريخ منازعه با اسرائيل را محقق ساخته است. اما اين مهم كه توسط مقاومت اسلامي آن آفريده شد، بدون حمايت هاي همه جانبه سوريه هرگز مجال توفيق نمي يافت. از جمله حمايت هاي سوريه از مقاومت لبنان، فراهم آوردن پوشش سياسي لازم و دفاع از آن در صحنه هاي بين المللي بود.
اسرائيل پس از شكست در جنوب لبنان انتقام گيري از محور سه گانه تهران، دمشق و حزب الله لبنان را در صدر برنامه هاي منطقه اي خود قرار داد.
درمورد جمهوري اسلامي ايران، اسرائيل نهايت كوشش خود را به عمل آورده است تا با بزرگنمايي در برنامه هاي هسته اي ايران كه كاملا در چارچوب بهره برداري صلح آميز از آن قرار دارد رفته رفته جهان غرب را به رويارويي مستقيم با ما بكشاند. متاسفانه بايد گفت كه جهان غرب به ويژه آمريكا تا حد زيادي در سياست هاي خاورميانه اي خود تحت تاثير اسرائيل عمل مي كند.
درمورد حزب الله لبنان،  چون حذف كامل آن شدني نيست برنامه آن بود تا آرام آرام اين گروه پيروز و الهام بخش در منطقه را از فاز «مقاومت» دور ساخته و فعاليت هايش صرفاً در چارچوب هاي سياسي _ اجتماعي محصور گردد.
اما هدف اسرائيل درمورد سوريه اين است كه آنچه در جنوب لبنان از كف داده است متقابلا سوريه را دچار آن سازد.اسرائيل كه «هيبت» خود را در منطقه از دست داده است، اينكه در صدد است تا «هيبت» سوريه را از آن برگيرد.
دقيقا همين استراتژي توسط آمريكا در تعامل با سوريه پيگيري مي شود. بي ترديد همه دولت ها و ملت هاي منطقه از انجام تحقيقات دقيق براي شناسايي قاتلان رفيق الحريري نخست وزير سابق لبنان استقبال مي كنند. ما نيز در مناسبت هاي مختلف بر ضرورت تكميلي روند تحقيقات تاكيد كرده ايم. اما حتما جريان هاي ملي لبناني نمي پذيرند كه مساله تحقيق درمورد ترور رفيق الحريري به يك ابزار براي تخريب روابط تاريخي لبنان و سوريه تبديل شود.تقريبا تمامي جريان هاي ملي و اسلامي لبناني اعم از شيعه، سني و مسيحي با فرايندي كه تخريب مناسبات لبنان و سوريه هدف اصلي آرا باشد مخالفت كرده اند.
از سوي ديگر بشار اسد رئيس جمهور سوريه در نطق هفته پيش خود گويي در صدد بود تا اين پيام را به همه جهان و منطقه برساند كه سوريه فرايند ذليل كردن خود را نخواهد پذيرفت، حتي اگر اوضاع لاجرم به وخامت بگذارد.
سوريه در اين روز مي كوشد تا از همه برگه هاي خود در لبنان و عراق و حتي فلسطين بهره جويد.
بين المللي شدن برخورد با سوريه گرچه براي اين كشور دشواري سياسي خاصي را به وجود آورده كه براساس آن هرگونه چالش جدي با سازمان ملل در واقع به منزله يك چالش با تمام قدرت هاي مهم بين المللي تلقي خواهد شد، اما ويژگي ديگر آن به نفع سوريه كاركرد خواهد داشت.
وقتي آمريكا پذيرفت كه برخورد با سوريه در چارچوب سازمان ملل قرار گيرد، درواقع به نقش ديگر قدرت هاي بين المللي نظير روسيه، چين و فرانسه در اين پرونده تن در داده است كه به خودي خود به عنوان عامل كنترل كننده بحران عمل خواهد كرد.
رفته رفته منطقه خاورميانه با كانون جديدي از بحران همراه مي شود كه در كنار فلسطين و عراق بايد با آن زيست. از اين روي تمام كشورهاي مهم منطقه كه يقينا درگير تبعات اين بحران خواهند بود، درصدند تا تلاش لازم براي تاثيرگذاري بر فرايند تحولات مربوط به آن را به عمل آورند، تا شايد اوضاع به سمت و سويي برود كه منافع بيشتر آنان را تامين نمايد. سفر وزير خارجه كشورمان به سوريه بايد كه در اين چارچوب صورت گرفته باشد، افزون بر آن كه جمهوري اسلامي ايران و سوريه تنها دو كشوري در منطقه هستند كه طولاني ترين مناسبات با ثبات را در تاريخ معاصر خاورميانه داشته اند، هرچند كه نقطه نظراتشان درمورد عراق شايد يكسان نباشد؛ اما همچنان تنها دو كشوري خاورميانه اي هستند كه در حوزه وسيعي از مسايل منطقه با يكديگر اشتراك نظر و همچنين اشتراك منافع دارند.

انفجار در برابر رستوران آمريكايي در كراچي
007791.jpg
انفجار يك اتومبيل بمب گذاري شده در برابر شعبه يك رستوران آمريكايي در پاكستان چند كشته و زخمي برجاي نهاده است.
اين انفجار بامداد ديروز در برابر شعبه رستوران هاي زنجيره اي كنتاكي در يكي از مناطق مركزي شهر كراچي، واقع در جنوب پاكستان، روي داد و به گفته مقامات پليس، ۲ كشته و ۱۵ زخمي برجاي نهاد و به تعدادي از خودروهاي پارك شده در برابر رستوان آسيب رساند.
به گزارش بي. بي . سي مقامات پاكستاني گفته اند كه زخمي هاي حادثه به بيمارستان منتقل شده اند و وضع تعدادي از آنان وخيم گزارش شده است. ظاهراً محافظان اين رستوران در ميان كشته شدگان بمب گذاري بوده اند.
زمان انفجار بمب هنگام رفت و آمد سنگين در كراچي، كه بزرگترين شهر و مركز بازرگاني پاكستان است، گزارش شده است. شيخ رشيد احمد، وزير اطلاع رساني پاكستان، اين بمب گذاري را به دشمنان پاكستان نسبت داده است.
در پي وقوع انفجار، ماموران پليس منطقه را در محاصره گرفتند و جستجو براي يافتن شواهدي در مورد اين حادثه را آغاز كردند. كراچي پيشتر نيز شاهد بمب گذاري هاي متعدد بوده كه مقامات امنيتي تندروهاي اسلامگرا را عامل آنها دانسته اند.
در ماه سپتامبر سال جاري، انفجار بمب در برابر دو رستوران زنجيره اي آمريكايي در كراچي چندين نفر را زخمي كرد.
در ماه مه و در جريان درگيري هاي فرقه اي در اين شهر نيز تظاهركنندگان يك رستوران آمريكايي را آتش زدند كه در جريان آن، شش نفر از كاركنان اين رستوران جان خود را از دست دادند.

رئيس آژانس فدرال انرژي اتمي روسيه تغيير كرد
مسكو _ ايرنا: رئيس  دفتر نخست  وزيري  روسيه  ديروز اعلام  كرد «سرگئي  كرينكو» به  عنوان  رئيس  جديد آژانس  انرژي  اتمي فدرال  روسيه  منصوب  شد.سرگئي  ناريشكين  در گفت  و گو با خبرگزاري  ريانووستي  خاطرنشان  كرد: ميخائيل  فرادكوف  نخست  وزير روسيه  حكم  انتصاب  كرينكو را امضا كرد.رياست  آژانس  انرژي  اتمي فدرال  روسيه  را الكساندر روميانتسف  از سال ۲۰۰۱ ميلادي  و بدنبال  بركناري  يوگني  آداموف  از وزارت  انرژي  اتمي روسيه برعهده  داشت .سرگئي  كرينكو رئيس  جديد آژانس  انرژي  اتمي روسيه  در طول  چهار سال گذشته  سمت  نماينده  تام  الاختيار رئيس  جمهوري  روسيه  در حوزه  فدرال  ولگارا برعهده  داشت  و روز گذشته  از اين  مقام  كنار گذاشته  شد.كرينكو تا سال  ۲۰۰۰ ميلادي  رياست  حزب  اتحاديه  راستگرايان  روسيه كه  يك  حزب  با گرايش هاي  ليبرال  و غرب گرايانه  مي باشد را برعهده  داشت .وي  در انتخابات  دوماي  سال  ۱۹۹۹ به  مجلس  قانونگذاري  روسيه  راه  يافت  ودر انتخابات  سال  ۲۰۰۰ از پوتين  حمايت  كرد.پس  از تقسيمات  كشوري  جديد كه  روسيه  به  هفت  حوزه  فدرال  تقسيم  شد پوتين وي  را به  سمت  نماينده  خود در منطقه  ولگا تعيين  كرد.

انتقاد شديد كارتر از سياستهاي بوش
واحد مركزي خبر: جيمي  كارتر از روساي  جمهور سابق  آمريكا سرانجام  از سكوت  خارج  شد و ازسياستهاي  جرج  دبليو بوش  رئيس  جمهوري  اين  كشور به  شدت  انتقاد كرد. به  نوشته  روزنامه  الشرق  ، كارتر سي  ونهمين  رئيس  جمهور آمريكا در كتاب  جديد خود تحت  عنوان  ، تهديد ارزش ها ، بحران  اخلاق  در آمريكا، سياستهاي  بوش  را به  باد انتقاد گرفت  و آنها را مغاير باارزشهاي  مورد نظر آمريكا دانست .كارتر طراح  صلح  ميان  مصر واسرائيل  دراين  كتاب  مي نويسد جنگ  پيشگيرانه جايگزين  صلح  به  عنوان  اصل  مورد نظر آمريكا شده  است  و ما ديگر منتظرنمي مانيم  تا كشورمان  مورد تهديد قرار گيرد، بلكه  به  شكل  علني  و در ملأ عام  اعلام  مي كنيم  كه  سياست هايمان، حمله، جنگ  و بمباران  كشورهاست .كارتر ضمن  هشدار درباره  تغييرات  خطرناك  ارزش هاي  آمريكا، حقوق  بشر را يكي  از ارزش هاي  از دست رفته  دراين  كشور معرفي  كرد.

حماس: اجازه نمي دهيم آمريكا سوريه را در تنگنا بگذارد
رئيس دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس)، در گفت و گو با ايرنا تاكيد كرد: حماس و ديگر نيروهاي مقاومت فلسطين اجازه نخواهد داد آمريكا و رژيم صهيونيستي، سوريه را در تنگنا قرار دهند.خالد مشعل افزود: سوريه در معرض اتهامات، فشارها و تهديدات ظالمانه قرار دارد، زيرا مقاومت و ايستادگي در برابر زورگويي استكبار را برگزيده است.مشعل، شامگاه دوشنبه به همراه شماري از رهبران جنبش هاي مقاومت فلسطيني با منوچهر متكي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در دمشق ملاقات كرد. رئيس دفتر سياسي حماس، پس از اين ديدار، از امت اسلام و ملتهاي عرب خواست تا در اوضاع بحران زاي كنوني با سوريه مظلوم اعلام همبستگي كنند. وي افزود: خواست ها و آرمان هاي عادلانه ملتهاي اين منطقه به يكديگر پيوند خورده است و جملگي دربرابر تهديدات دشمن در يك جبهه قرار خواهيم گرفت.

واكنش بوش به انتقاد دموكراتها از جنگ عراق
واحد مركزي خبر: جرج  بوش  رئيس  جمهور آمريكا بامداد ديروز در پاسخ  به  انتقادات دموكراتها از جنگ  عراق  آنها را به  تغيير مواضع  خود متهم  كرد و گفت  دموكراتها زماني  ابراز نگراني  مي كردند كه  صدام، ديكتاتور سابق  عراق، يك  تهديد بزرگ  براي  جهان  است  اما اكنون  به  ملاحظه  كاري سياسي  روي  آورده اند.
به  گزارش  خبرگزاري  آسوشيتدپرس  از پايگاه  هوايي  ال مندورف  در آلاسكا، بوش  گفت : دموكراتها زماني  به  درستي  از تهديد صدام  سخن  مي گفتند اما اكنون  به  بازيهاي  سياسي  روي  آورده اند.
بوش  اين  سخنان  را پس از آن مطرح  كرد كه  دموكراتها وي  را به  دستكاري  در اطلاعات  پيش  از جنگ  عراق  و فريب  دادن  افكار عمومي آمريكا براي  توجيه تهاجم  به  عراق  متهم  كردند.بوش  كه  در جمع  نظاميان  پايگاه  هوايي  ال مندورف  در آلاسكا و در آستانه عزيمت به  سفر هشت  روزه  آسيايي  خود به  كشورهاي  ژاپن، كره  جنوبي، چين  و مغولستان  سخن  مي گفت  افزود دموكراتهايي  كه  درگذشته  به  توسل  به  زور برضد عراق  راي  دادند اكنون  جنگ  عراق  را به  مستمسكي  براي  بازيهاي  سياسي  تبديل كرده اند و براي  سربازان  آمريكايي  مستقر در عراق  و همچنين  دشمنان  ما نشانه هاي  اشتباه  مي فرستند.
وي  تأكيد كرد كه  اين  اقدام  دموكراتها غيرمسئولانه  است .

تنش درروابط مكزيك و ونزوئلا
واحد مركزي خبر: در پي  بروز مناقشه  ديپلماتيك  بين  هوگو چاوز رئيس  جمهور ونزوئلا وويسنته  فوكس  رئيس  جمهور مكزيك  درباره  مذاكرات  تجاري  منطقه  اي  ،ونزوئلا روز دوشنبه  سفير خود را از مكزيك  فراخواند.
به  گزارش  خبرگزاري  رويترز از كاراكاس  ، مكزيك  تهديد كرده  بوداگر كاراكاس  تا نيمه  شب  يكشنبه  به خاطر اظهارات  چاوز از مكزيك  عذرخواهي نكند سفير خود را فراخواهد خواند.هوگو چاوز درخواست  مكزيك  را براي  عذرخواهي  رد كرد.
چاوز همتاي  مكزيكي  خود را سگ  دست  آموز آمريكا توصيف  كرده  بود.
ويسنته  فوكس  نيز روز دوشنبه  گفت  اين  كشور سفير خود را از ونزوئلاخارج  مي كند.
فوكس  در مصاحبه  با شبكه  سي ان ان  اسپانيايي  زبان  گفت  ما از ونزوئلادرخواست  كرديم  عذرخواهي  كند اما اين  كشور از اين  كار امتناع  كرد.
علي  رودريگز وزير امور خارجه  ونزوئلا هم  گفت  ما به  سفير ما درمكزيكوسيتي  دستور داديم  مكزيكوسيتي  را ترك  كند ووابسته  تجاري  ونزوئلا اداره  سفارت  را بر عهده  دارد.
رودريگز افزود: روابط ديپلماتيك  دو كشور قطع  نشده  است  و اميدواريم براي  اين  موضوع  راه  حلي  پيدا كنيم .
چاوز معتقد است  رئيس  جمهور مكزيك  در اجلاس  اخير سران  سازمان  كشورهاي  آمريكايي  در آرژانتين  از سياستي  تجاري  آمريكا حمايت  كرده  است .

ائتلاف شيعيان عراق تهديد به تحريم اجلاس قاهره كرد
ائتلاف  عراق  يكپارچه  تهديد كرد اگر بعثي ها و تروريست ها در نشست  مقدماتي كنفرانس  وفاق  ملي  عراق  در قاهره  دعوت  شوند، اين  كنفرانس  را تحريم  خواهدكرد.
به  گزارش  روزنامه  الدعوه ، سيد عبدالعزيز حكيم  رئيس  فهرست  ائتلاف  عراق  يكپارچه  در ديدار با شخصيت هاي  عشايري  و مذهبي  عراق  گفت : همه  احزاب  و گروههاي  سياسي  ائتلاف  عراق يكپارچه  براي  شركت  در نشست  قاهره  بر مشاركت  نكردن  اعضاي  حزب  بعث  و تروريست  ها تأكيد دارند و اگر خواسته  آنها در نظر گرفته  نشود، اين  نشست  را تحريم  خواهند كرد.
اما در مقابل سخنگوي رسمي هيات علماي مسلمان عراق، بزرگترين مرجع اهل سنت اين كشور اعلام كرد اين هيات در نشست مقدماتي كنفرانس آشتي ملي عراق كه در قاهره برگزار خواهد شد، شركت مي كند.
شيخ عبدالسلام الكبيسي در يك كنفرانس مطبوعاتي گفت: هيات علماي مسلمان عراق يك هيات بلندپايه به قاهره خواهد فرستاد تا در اين كنفرانس شركت كند.
وي افزود: اين هيات از اولين گروههايي است كه خواستار برگزاري چنين نشستهايي بود و با صداقت در پي ثبات و استقرار عراق است و با هر برنامه و طرح عربي كه براي حفظ وحدت عراق ارائه شود، همراهي مي كند.
درهمين حال وزير امور خارجه مصر تأكيد كرد كه از تمام كشورهاي عربي خواسته است در كنفرانس آشتي ملي عراق مشاركت كنند.به گزارش خبرگزاري كويت، احمد ابوالغيظ، وزير امور خارجه مصر اظهار داشت: علاوه بر كشورهاي عربي تمام كشورهاي هم جوار و حتي كشورهاي عضو شوراي امنيت بايد در كنفرانس آشتي ملي عراق شركت كنند.
وي تصريح كرد: عمروموسي، دبير كل اتحاديه عرب دعوتنامه هايي را به شركت كنندگان در اين كنفرانس ارسال كرده است.
وزير امور خارجه مصر به نقل از موسي گفت: اين كنفرانس سه روز به طول مي انجامد تا مدت زمان كافي براي دستيابي به نتايج مثبت وجود داشته باشد.
آمار دستگيرشدگان عراقي به ۳۵ هزار تن رسيد
روزنامه  گاردين  نوشت:  بيش  از ۳۵ هزار عراقي  از زمان  حمله  نيروهاي تحت  رهبري  آمريكا به  عراق  به دست  سربازان  آمريكايي  دستگير شده  اند اما تنها تعداد كمي  از آنها مقصر و خطاكار بوده اند.
به  گزارش  اين  روزنامه  حدود ۲۱ هزار نفر بدون  اتهام  يا محاكمه  آزاد و از ۱۳۰۰ نفري  كه  متهم  شده اند تنها نيمي  از آنان  مقصر شناخته  شده اند.
براساس  آمارهاي  رسمي آمريكا هم  اكنون  حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ عراقي در بازداشت  به سر مي برند.
ديده  بان  حقوق  بشر سازمان  ملل  كه  مقر آن در نيويورك  است  در اوايل  امسال  به  دستگيري هاي  خودسرانه  و مدتها بدون  محاكمه  و شكنجه  و بدرفتاري  با زندانيان  اشاره  كرد.
ديده بان  حقوق  بشر در گزارش  دوم  خود درباره  شرايط زندانيان  عراق  درماه  آوريل  نوشت:  شواهد مسجل  حاكي  از بدرفتاري  نيروهاي  آمريكايي  و شكنجه  زندانيان  مسلمان نه تنها در ابوغريب،  بلكه  در ديگر بازداشتگاه ها در افغانستان  و عراق  است .
در اين  گزارش  همچنين  گفته  شده  است  بسياري  از قربانيان  افراد غير نظامي هستند كه  هيچ  ارتباطي  با القاعده  يا تروريستها ندارند.آمارهاي  رسمي آمريكا حاكي  از آن است  كه  شمار عراقياني  كه  به دست  نيروهاي  آمريكايي  و خارجي  دستگير شده اند طي  يك سال  و نيم  بيش  از دوبرابر شده  است .
ساير تحولات
* آمار بازداشت شدگان، نيروهاي امنيتي عراق در استان دياله به ۸۰۰ نفر رسيد.
روزنامه الدعوه به نقل از منابع آگاه در استان دياله اعلام كردند اين افراد در عمليات ضربه سهمگين ۴ روز پيش در اين استان بازداشت شدند.
* وزارت دفاع عراق از خنثي سازي توطئه ترور يكي از سفراي كشورهاي دوست عراق خبر داد.
اين وزارتخانه با انتشار بيانيه اي اعلام كرد: نيرويي از لشكر دوم يگان ششم به مقر يكي از گروه هاي تروريستي كه درصدد ترور يكي از سفراي كشورهاي دوست عراق بودند، يورش بردند و پنج فرد مظنون به اين توطئه را بازداشت كردند.
* سازمان ملل شرايط زندان هاي عراق را ظالمانه و دور از انصاف خواند.
به گزارش روزنامه ديلي تلگراف، هزاران نفر بدون حمايت صحيح قانوني در زندان هاي عراق به سر مي برند و اين يادآور شرايط وخيم زندان ها در زمان حكومت صدام حسين است.
* ثامر حمود وكيل  مدافع  طه ياسين  رمضان  معاون  صدام  از عراق  گريخت .
روزنامه  الشرق الاوسط چاپ  بغداد با اعلام  اين  خبر افزود: ثامر حمود ضمن  مصاحبه  تلفني  با اين  روزنامه  كه  از خارج  از عراق  صورت  گرفت ، تأكيد كرد به  دنبال  ترور دو نفر از وكلاي  مدافع سران  رژيم  سابق  عراق ، وي  همراه  با خانواده  خود به  قطر رفته  است .
* عراق خواهان حل اختلافات با دمشق و بازگشت تمامي اموال ملي عراق موجود در سوريه شد.
حيدرالعبادي، مشاور نخست وزير عراق دراين باره گفت: جعفري فرستاده خود به سوريه را فرا خواند و از او خواست ديگر به دمشق نرود.
* به گزارش روزنامه السياسه چاپ كويت، درگيري شديد و خونيني ميان گروهي از كردهاي طرفدار حزب دمكرات كردستان عراق به رهبري مسعود بارزاني از يك سو و طرفداران جلال طالباني رئيس اتحاديه ميهني كردستان عراق از سوي ديگر در شهر قرنيه در شمال عراق رخ داده است.
اين درگيري به كشته شدن دو تن از محافظان سيروان شوكر شهردار اين شهر انجاميد و طي آن همچنين چهار تن از دو طرف زخمي شدند.
* يك مقام امنيتي اردني ديروز اعلام كرد زن عراقي مظنون در انفجارهاي امان كه نهادهاي امنيتي اردن وي را يكشنبه گذشته دستگير كردند، سه تن از برادرهاي خود را در عراق از دست داده است و آنها به دست نيروهاي آمريكايي در عراق كشته شده اند.

خارجي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |