پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۴
محمد علي شاماني، دبير جشنواره كتاب هاي آموزشي رشد:
از كتاب هاي خلاقيت محور حمايت مي كنيم
003684.jpg
هر چندمحمد علي شاماني، داستان نويس و كارشناس ادبيات كودك و نوجوان است و مايل است او را با اين عنوان معرفي كنيم، ولي گفت وگويي كه ما با وي انجام داده ايم در ارتباط با جشنواره كتاب هاي آموزشي رشد و طرح ساماندهي است و از اين رو بايد وي را به صورتي كه بايد معرفي شود، حضورتان بشناسانيم. شاماني، معاون برنامه ريزي، انتخاب و انتشار كتاب هاي آموزشي دفتر انتشارات كمك آموزشي و مدير طرح سامان بخشي كتاب هاي آموزشي و دبير جشنواره كتاب هاي آموزشي رشد است. با وي در گفت وگويي كه در پي خواهد آمد، در ارتباط با كتاب هاي آموزشي و پنجمين جشنواره كتاب هاي آموزشي رشد كه يكشنبه و دوشنبه (۲۹ و ۳۰ آبان ماه) در تالار حركت تهران برگزار خواهدشد، صحبت كرده ايم.
* كتاب هاي آموزشي آيا ذهن دانش آموزان را به ركود نمي كشاند؟
- اگر كتاب آموزشي فرصت اكتشاف را در اختيار مخاطب نگذارد، بي ترديد ذهن دانش آموز به يك انبار اطلاعات بدل خواهد شد. اين روزها همه دنبال غذاهاي آماده هستند: سؤالات و پرسش هاي طبقه بندي شده و پاسخ هاي ثابت! اين كتاب ها مثل غذاهاي كنسروي است كه فقط بايد قوطي را باز كرد. اگر دانش آموز به بسته بندي هاي موجود يعني كتاب هاي آماده دل خوش كند، هيچ گاه در مسير يادگيري گام برنخواهد داشت و هماره عادت خواهد داشت با عصاي ديگري راه برود. در طراحي كتاب آموزش مناسب به فرآيند كشف و يافتن پاسخ منطقي، توجه شده است، تا راه را بر تفكر و تعقل نبندد. گرچه اين روزها خيلي ها ترجيح مي دهند دكان عقل را تخته كنند.
* كتاب آموزشي مناسب چه كتابي است و تعريف شما از كتاب آموزشي چيست؟
- اين كتاب ها علاوه بر اينكه بر تعميق يادگيري و فراهم كردن آموزش جبراني تأكيد دارند، فرصت انديشه ورزي و خلاقيت را نيز در اختيار مخاطب قرار مي دهند. اما به نظرم دقيق تر اين است كه بپرسيم چه كتابي، كتاب آموزشي مناسب نيست؟ هر كتابي كه راه را بر تفكر و خلاقيت و نشاط يادگيري ببندد و ما را به انبار اطلاعات و تكيه بر حافظه سوق دهد، كتاب آموزشي نيست و غذاي ناسالمي است كه ما را ضعيف و ناتوان خواهد كرد!
* كتاب هاي آموزشي با چه هدف هايي بايد توليد شوند؟
- به نظر من مهم ترين اهداف توليد كتاب هاي آموزشي عبارتنداز:
- روبه رو ساختن مخاطب با مسأله و تشويق به جست وجو براي حل مسأله و كشف حقيقت؛
- ايجاد انگيزه لازم براي تلاش هدفدار به منظور يادگيري بهتر؛
- زمينه سازي براي كاربرد يافته ها در عمل و كسب مهارت در زندگي؛
- پرورش قوه تفكر منطقي و تفكر خلاق؛
- عمق بخشيدن به يادگيري و ورود به حوزه هاي ناپيدا در يادگيري؛
- طرح پرسش ها و اجتناب از ارائه پاسخ هاي تكراري و كليشه اي؛
- زمينه سازي براي پرسش هاي تازه؛
- ترغيب و تشويق به دانايي؛
- ارائه يافته هاي تازه و جديد علمي و زمينه سازي براي آموزش مادام العمرو...
* طرح سامان بخشي كتاب هاي آموزشي چيست و چرا در دستور كار سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي قرار گرفت؟
- افزايش شمارگان كتاب هاي آموزشي موجود در بازار، تنوع و تكثر كتاب، ناشر و پديده آورنده در اين حوزه موجب افزايش نگراني در بين معلمان و دانش آموزان شده بود، چه آن كه تعيين سره از ناسره در حوزه كتاب هاي آموزشي بسيار دشوار مي نمود. خيلي از اوقات دانش آموزان بيشتر به نام مؤلف توجه مي كردند، و بسياري از آموزشگاه ها سعي مي كنند چهره سازي كنند و بعد از آن كتاب هاي آن مؤلف راهي بازار مي شد. بعد هم ناشران بسياري به جرگه ناشران آموزشي پيوستند. وزارت ارشاد نيز نگران اين مسأله بود. تا جائي كه از وزارت آموزش و پرورش براي مميزي اين كتاب ها درخواست كمك كرد. تمام اين دغدغه  موجب شد تا اين طرح در دستور كار آموزش و پرورش قرار گيرد.
* آيا اين طرح به دنبال مميزي كتاب هاي آموزشي است؟
- خير، به طور قطع و يقين هيچ گاه اين فكر به ذهن طراحان اين طرح راه پيدا نكرده است. زنده ياد مرحوم آقاي مهندس علاقه مندان كه هماره در افقي بلند تر از ديگران ايستاده بود، ما را به هدايت و حمايت از بازار نشر كتاب هاي آموزش تشويق و ترغيب مي كرد و براي اينكه اين حمايت جنبه عملي به خود بگيرد، پيشنهاد جشنواره كتاب هاي آموزشي را مطرح كردند، تا بدين وسيله مؤلفان و ناشران خوب و شايسته مورد توجه و تقدير قرار گيرند.
* براي هدايت بازار نشر كتاب هاي آموزشي چه كرده ايد؟ آيا صرف جشنواره و انتخاب كتاب مناسب كافي است؟
- بديهي است كه جشنواره براي آغاز اين حركت طراحي شده است. نه تداوم آن. براي هدايت بازار نشر، گروه هاي مختلفي از كارشناسان حوزه برنامه ريزي درسي، معلمان و صاحب نظران را گرد هم آورديم، تا با توليد .... راهنماي توليد كتاب هاي آموزشي، معيارها را در اختيار مؤلفان و نويسندگان بگذارند.
* اين سندهاي راهنما چيست؟
- سندهاي راهنما تلاش دارد جديد ترين يافته هاي علمي- كاربردي را در حوزه كتاب هاي آموزشي در اختيار مؤلفان، ناشران و صاحب نظران قرار دهد.
* تاكنون چند سند راهنما منتشر شده است؟
- با لطف خدا، تاكنون بيست و هفت سند راهنما و ويژگي هاي كتاب  هاي آموزشي در موضوعات مختلف منتشر شده است. اين سندها در مورد موضوع كتاب هاي مختلف در دوره هاي سه گانه تحصيلي در بخش هاي نظري و فني و حرفه اي و كاردانش است.
* آيا اين سندها در اختيار ناشران و مؤلفان هم قرار گرفته است؟
- بله، ما با هماهنگي كه با انجمن ناشران آموزشي داشته ايم، هر سندي كه منتشر مي شود، آن را براي ناشران هم ارسال مي كنيم. همچنين براي سازمان هاي آموزش و پرورش استانها. مراكز تربيت معلم و گروه هاي آموزشي ارسال مي كنيم. و البته هر معلم، مؤلف يا ناشري هم كه بخواهد به اين اسناد دست پيدا كند، مي تواند از طريق دبيرخانه طرح سامان بخشي كتاب هاي آموزشي و يا از طريق وب سايت اينترنتي ما به اين سند ها دست  پيدا كند.
* آدرس وب سايت شما چيست؟
- سايت  سامان كتاب به آدرس اينترنتي؛
www.Samanketab.com راه اندازي شده است.
* آيا اين سياست خدمات ديگري را هم ارائه مي دهد؟
- بله. علاوه بر سندهاي راهنما، فهرست كتاب هاي مناسب در موضوعات مختلف درسي در اين سايت معرفي شده اند.
* آيا فهرست كتاب هاي مناسب فقط از طريق سايت منتشر مي شوند؟
- خير، علاوه بر انتشار فهرست كتاب هاي مناسب، ما كتابنامه هاي رشد را براي دوره هاي ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان منتشر مي كنيم و تاكنون چهارده كتابنامه منتشر شده است و علاوه بر آن، لوح فشرده كتاب هاي مناسب كه در آن حدود پنج هزار عنوان كتاب معرفي شده اند آماده سازي شده است و ويرايش نخست آن در سال گذشته (جشنواره چهارم) در اختيار علاقه مندان قرار گرفت و ويرايش جديد آن در جشنواره پنجم توزيع خواهد شد.
* نتايج حاصل از طرح را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- براي بررسي دقيق لازم است نگاهي به كتابهاي آموزشي سال هاي ۸۰-۷۵ و ۸۴-۸۰ بياندازيم. مقايسه تعداد كتاب هاي مناسب و رشد آنها ما را اميدوار كرده است، كه طرح تأثير خوبي داشته است.
رشد ۴۳ درصدي كتابهاي مناسب در دوره هاي آموزش عمومي نويد بخش اين حركت است. و همين مقايسه جشنواره سوم و پنجم، نشانگر اين مطلب است كه تعداد كتابهاي مناسب در مقايسه با دوره هاي قبلي ۱۸درصد افزايش داشته است. ميزان نظرسنجي ها ي به دست آمده و تعداد مراجعان به سايت ما براي دست يابي به كتابهاي مناسب و افزايش به كارگيري افراد صاحب نظر و تشكيل دپارتمان هاي علمي توسط ناشران، همه و همه ما را به نتايج اين طرح در آينده اميدوار كرده است.
* اگر فقط بخواهيد به يك ويژگي در توليد كتابهاي آموزشي بيش از همه توجه دهيد، آن كدام است؟
- به نظر من مهمترين ويژگي كه بايد ناشران و مؤلفان محترم بدان توجه كنند؛ رعايت زبان معيار است؛ بي تفاوتي به زبان معيار در نگارش كتاب ها، ما را دچار آسيب جدي خواهد كرد. به ياد داشته باشيم، زبان فارسي، زبان هويت ماست، زباني كه در كنار دين ما، عامل پيوند مردم اين سرزمين است و رعايت دقيق آن ما را با پيشينه غني آن بيشتر پيوند خواهد زد. امروز زبان فارسي در معرض آسيب قرار دارد. فضاهاي مجازي و به كارگيري واژه هاي جديد و نيم خورده به اين زبان اصيل آسيب وارد كرده است.
* و سخن پاياني؟
- كتاب راهي به دانايي است. كتابي كه ما را از شور دانايي پر كند، كتاب راهي به سوي زندگي سالم و بر نشاط است. دريچه اي به جهاني تازه و بديع. كتاب فرصت بالندگي و پرواز است، كتاب... دوست خوب ماست!

يادداشت كوفي عنان به مناسبت اجلاس سران براي جامعه اطلاعاتي
سازمان ملل و اينترنت
003663.jpg
هدف اصلي اجلاس سران براي جامعه اطلاعاتي كه در تونس برگزار شده است، تضمين اين امر است كه كشورهاي فقير بتوانند بهره اي همه جانبه از فناوري هاي اطلاعات و ارتباطات شامل اينترنت در راستاي توسعه اجتماعي و اقتصادي به دست آورند. اما هر چه به اين نشست نزديك تر مي شويم، آوايي فزاينده در زمينه اطلاعات نادرست درباره آن وجود دارد.
يك تصور غلط كه با موجي مشكل ساز به گوش مي رسد، آن است كه سازمان ملل قصد دارد اينترنت را به دست گرفته، زير نظر داشته باشد يا كنترل كند. اين نمي تواند صحت داشته باشد. به دور از هر توطئه براي دستيابي به آن، سازمان ملل فقط مي خواهد دسترسي جهاني به اينترنت را تضمين نمايد. اين تلاش سازمان ملل در مركز ثقل اجلاس ماه آتي قرار دارد.
با گذشت زماني كوتاه از عمر آن، اينترنت تبديل به عامل تحولات بنيادي و حتي انقلابي از زمينه هاي بهداشت و آموزش گرفته تا روزنامه نگاري و سياست شده است. در فعاليت هاي خود سازمان ملل براي توسعه، ما تنها در ابتداي بهره برداري از منافع اينترنت قرار داريم: براي قربانيان بلايا ارائه كمك هاي سريع تر و بهتر هماهنگ شده؛ براي مردم در نقاط دورافتاده ارائه اطلاعات پزشكي نجات بخش و براي مردمي كه در تله دولت هاي سركوبگر گرفتار شده اند دسترسي به اطلاعات سانسور نشده و مجرايي براي انتشار شكايات و درخواست كمك هايشان.
همچنين ملاحظات قانوني درباره استفاده از اينترنت براي تحريك تروريسم و يا كمك به تروريست ها، اشاعه فحشا، تسهيل در فعاليت هاي غيرقانوني يا عظمت بخشيدن به نازيسم و ساير عقايد تنفرآفرين وجود دارد. اما سانسوركردن سايبر اسپيس، مطالعه كردن در مورد زيربناي فني آن و يا تسليم كردن آن در برابر بازرسي هاي سخت دولتي به معني اين است كه به بزرگترين ابزار پيشرفت پشت كنيم. دفاع از اينترنت دفاع از خود آزادي است.
تا به امروز كنترل موضوعات مربوط به بهره برداري از اينترنت مانند Spam يا تخلفات مربوط به Cyber با روش متفرق و مجزا برخورد شده است، در حالي كه زيربناي اينترنت با همكاري دسته جمعي مؤثر اما غيررسمي بين  مؤسسات گوناگون تحت رهبري بخش خصوصي تجاري، جامعه مدني، دانشگاهها و جوامع فني مديريت شده است. اما كشورهاي در حال توسعه در پيروي از اين فرآيندها مشكل دارند و احساس مي كنند در ساختارهاي كنترل اينترنت عقب مانده اند.
آنچه ما شاهد آن هستيم آغاز گفت وگو بين دو فرهنگ متفاوت است: از يك سو جامعه غيردولتي اينترنتي با سنت هاي غيررسمي با تصميم گيري هاي از پايين به بالا و از سوي ديگر جهان سازمان هاي بين دولتي و دولتي بيشتر رسمي. اينترنت براي اقتصاد و مديريت هر كشوري بسيار مهم شده است به گونه اي كه بسيار ضعيف انگاشته خواهد شد اگر انتظار داشته باشيم كه دولت ها علاقه اي به آن نشان ندهند بويژه از آنجايي كه درخواست خدمات عمومي در مواردي مانند آموزش و مراقبت هاي بهداشتي حتي گسترده تر خواهند شد. دولت ها نياز دارند تا سياست هاي اينترنتي درست داشته و با يكديگر و جامعه اينترنتي هماهنگي داشته باشند. اما دولت ها به تنهايي نمي توانند قوانين وضع نمايند. دولت ها بايد بياموزند كه با شركاي غيردولتي همكاري نمايند، بعد از همه، آنها هستند كه نقش حساس در ايجاد و هماهنگي اينترنت ايفا مي كنند و آنها به عنوان قواي محركه براي گسترش و ابتكار بيشتر باقي خواهند ماند.
در اجلاس قبلي كه در دو سال قبل در ژنو برگزار شد بحث ها در مورد كنترل اينترنت به بن بست رسيد. بنابراين كشورهاي عضو ملل متحد از من خواستند تا گروه كاري براي بررسي اين مسأله ايجاد كنم. اين «گروه كاري كنترل اينترنت» يافته هاي خود را در قالب گزارشي كه منعكس كننده نقطه نظرات اعضاي آن است و نه عقايد سازمان ملل، ارائه داد. گروه كاري پيشنهاد ايجاد فضاي جديد براي گفت وگو، ايجاد مجمعي كه تمامي شركا را براي سهيم شدن در اطلاعات و بهترين اقدامات گرد هم بياورد و پيشنهاد بحث مسائل دشوار را داده است، اما گروه كاري توان تصميم گيري ندارد.
گروه كاري همچنين چندين پيشنهاد براي ترتيبات بازرسي با درجه هاي گوناگون دخالت دولتي و روابط با سازمان ملل ارائه داده است. هيچ يك نمي گويد سازمان ملل بايد اختيار كنترل اينترنت را از نهادهاي فني بگيرد كه اينك اين كار را انجام مي دهند، هيچ پيشنهادي در مورد ايجاد آژانس جديد سازمان ملل وجود ندارد و بعضي پيشنهاد ها مي گويد مديريت روزمره اينترنت بايد به عهده مؤسسات فني براي محفوظ نگهداشتن آن از سياست زدگي گذاشته شود. اين و ساير پيشنهادها در حال حاضر از سوي كشورهاي عضو ملل متحد مورد توجه و بررسي قرار دارند.
همگان بر نياز مشاركت بيشتر بين المللي در مباحث مربوط به مسائل كنترل اينترنت تأكيد دارند. عدم توافق بر موضوع چگونه دست يافتن به آن است. بنابراين اجازه دهيد نگراني خود را از طرح سازمان ملل براي اينترنت كنار بگذاريم كه عدم اجراي آن خود باعث بازشدن جبهه ديگر حمله عليه سازمان ملل خواهد شد و ادامه اين مجادله راه به جايي نخواهد برد. سازمان ملل مي خواهد گفت وگو و اجماع را در ميان شركا ترويج نمايد و نهايتاً  شاهد اين باشد كه تمامي مردم در منافع اينترنت سهيم باشند.
جلسات مقدماتي اجلاس، حق انسان براي خواستن، يافتن و انتقال اطلاعات و عقايد از راه هر رسانه بدون حد و مرز را مورد تأكيد قرار داد. من از تمامي شركا دعوت مي كنم به گونه اي مهيا به تونس بيايند تا پلي روي شكاف ديجيتالي ايجاد كنند، آماده باشند تا جامعه اي باز و فراگير اطلاعاتي بسازند كه تمامي مردم را غني و توانمند سازد و آماده باشند تا اين هديه استثنايي را از قرن بيستم به قرن بيست و يكم انتقال دهند.

اجلاس جامعه اطلاعاتي ، نخستين بار دين در عرصه اطلاعات را مطرح مي كند
معاون  پژوهشي  دفتر تبليغات  اسلامي  قم  گفت : اجلاس  جهاني  جامعه  اطلاعاتي  براي  نخستين  بار، حوزه  دين  در عرصه  اطلاعات  در سطح  بين الملل  را مورد بررسي  قرار مي دهد.
حجت الاسلام  دكتر محمد تقي  سبحاني در گفت  وگو با خبرنگاران افزود: پيش  از اين  در حوزه  دين  پژوهي  اجلاسيه اي  در سطح  بين الملل  انجام  نشده  و يا به  صورت  شايسته  به  آن نپرداخته اند. وي  بيان  داشت : اميدواريم  اين  اجلاس  با توجه  به  حضور كشورهاي  مختلف  بتواند حوزه  دين  را استوار سازد.وي  از جمله  اهداف  اين  اجلاسيه  را معرفي  محصولات  دين  پژوهي ، تعامل  با كشورهاي  اسلامي ، دسترسي  عادلانه  به  اطلاعات  و انتقال  دانش  و اطلاعات  در جهان  دانست .
سبحاني ، دبيري  اين  كارگروه  را در ايران  بر عهده  دفتر تبليغات  دانست  و بيان  داشت : اين  اجلاسيه  از دو سال  گذشته  با اولين  نشست  در ژنو آغاز شد و امسال  در تونس  برگزار مي شود. وي  افزود: تونس  پيشنهاددهنده  اجلاسيه  جامعه  اطلاعاتي  و علوم  اسلامي  بوده است .
وي  اظهار داشت :در اين  اجلاسيه  كشورهاي  شركت كننده  از آسيا، اروپا و آفريقا به  ارايه  محصولات  خود در حوزه  اطلاع  رساني  مي پردازند.
وي  تأكيد كرد: اين  اجلاسيه  سعي  دارد تا سهم  دولتها و ملتها را در جامعه  اطلاعاتي  از جنبه  توليد، توزيع  و دسترسي  به  اطلاعات  مشخص  كرده  و نقش  دولتهاي  ذي  نفع  را در ارتقاي  فناوري  نشان  دهد.
سبحاني  ادامه  داد: جمهوري اسلامي  ايران  با حضور ۱۰ موسسه  دين  پژوهي  در اجلاس  جهاني  جامعه  اطلاعاتي  شركت  مي كند. وي  اين  اجلاسيه  را فرصت  مناسبي  براي  ايران  و به  ويژه  قم  كه  در زمينه  اطلاع رساني  در حوزه  دين  ضعيف  عمل  كرده ، دانست .
سبحاني  از محورهاي  مورد بحث  در اين  اجلاسيه  را تنوع  فرهنگي ، توجه  به  هويت  و زبان  كشورها، امنيت  اطلاعاتي ، داشتن  اخلاق  در جريان  اطلاعات  و توجه  به  دين  بعنوان  ديگر اركان  تمدن  بشر ذكركرد.

بازار فرهنگ
هفت كتاب تربيتي جديد
انتشارات پيك بهار به صورت تخصصي در حوزه هاي مديريت خانواده، تربيب فكر و رفتار، اختلالات يادگيري، تفاوت هاي بين دختران و پسران، ويژگي ها و اختلالات رفتاري افراد از بدو تولد تا پايان دوره جواني و شيوه هاي نوين آموزش مي پردازد. تعدادي از تازه هاي اين انتشارات كه براي همشهري ارسال شده، در پي معرفي شده است.
003672.jpg
مامان يا بابا، طرفدار كداميك باشم؟
مخاطب اين كتاب كه نويسندگان آن دكتر جول بلوك و دكتر سوزان بارتن هستند، والدينند. اصولاً اختلافات ميان زن و شوهر گريزناپذير است اما در اين ميان گاه فرزندان دچار مشكل تفاوت شده و نمي دانند در اختلافات خانوادگي جانب كدام طرف را بگيرند. همين تصور و رفتار غلط والدين باعث شده كه ارتباط سالم در خانواده گسسته شده و بچه ها دچار اضطراب و احساس گناه شوند. در اين كتاب به خانواده كمك مي شود تا به گونه اي رفتار كنند كه بچه ها قرباني منازعات خانوادگي نشوند.
003681.jpg
وابستگي سالم
اين كتاب، حاصل بيست سال پژوهش نويسندگان آن يعني دكتر روبرت برنشتاين و دكتر مري لن گيراند است. اين زوج دانشمند هر دو عضو انجمن هاي روانشناسي آمريكا هستند. كتاب وابستگي سالم، شكوائيه اي عليه اين باور مرسوم است كه وابستگي را چيز بدي مي دانند. كتاب مذكور اين باور غلط را كه انسان هاي بالغ بايد تنها به خودشان متكي باشند، نقد كرده است و اظهار مي دارد كه وابستگي بيش از اندازه و كمتر از حد معمول هر دو به يك اندازه زيانبار است.
003669.jpg
افسردگي در نوجوانان
اين كتاب اثر دكتر فرانسيس مارك و دكتر مارك سونديمور است. ناشر كتاب انتشارات دانشگاه جان هاپكينز در آمريكاست. در اين كتاب خواننده با نشانه هاي افسردگي در نوجوانان، تفاوت رفتارهاي زمان و رفتارهاي ناشي از افسردگي در اين سن و انواع اختلالات خلقي آشنا مي شود. كتاب به خانواده ها مي آموزد كه چگونه با بروز شكل هاي مختلف افسردگي در نوجوانان خود مواجه شده و با آنان برخورد كنند.
003666.jpg
رها از اضطراب
اين كتاب اثر دكتر ت. چانسكي است و در آن راه حل هاي عملي براي پيشگيري و غلبه بر هراس ها، نگراني ها و فوبياهاي كودكان به بحث گذاشته شده است. امروزه بسياري از كودكان نشانه هاي اضطراب را از خود به نمايش مي گذارند كه شامل طيف وسيعي از رفتارها شامل شب ادراري، دل درد، كابوس ديدن، و امتناع از رفتن به مدرسه و ... مي شود. با استفاده از اين كتاب خانواده ها درمي يابند كه چگونه فرزندان خود را از چنگال اين نگراني ها رها كنند.
003660.jpg
مقابله با كمرويي در كودكان و نوجوانان
اين كتاب اثر دكتر برناردو كاردوچي است و در آن به خانواده ها كمك مي كند تا بتوانند فرزندان خود را از كمرويي و انزوا خارج ساخته و شيوه هاي مناسب برخورد با ديگران و آداب معاشرت را بياموزند. دكتر كارودچي رئيس موسسه تحقيقاتي كمرويي دانشگاه اينديانا است. وي در اين كتاب ضمن پرداختن به علل كمرويي در كودكان بيان مي دارد كه اين موضوع مي تواند در آينده به سركشي و رفتار ستيزه جويانه در آنها منجر شود و از اين روي مقابله با آن را امري خطير و لازم مي داند.
003678.jpg
درس اول؛ الفباي زندگي
اين كتاب به پدر و مادرها مي آموزد كه چگونه به فرزندان خود كمك كنند تا مهارت هاي زندگي و نظم دروني را بياموزند و در زندگي به كار برند. با توجه به رشد منطقي كودكان، نويسندگان اين كتاب، جان اليور و مايكل رايان، اقدام به ارايه روش ها و بازيهايي كرده اند كه مي تواند به رشد مهارت هاي كودكان در عرصه ها و زمينه هاي مختلف از جمله فكر كردن و حل مسايل كمك كند.
003675.jpg
مادر، از زندگي متنفرم (ويژه دختران)
زندگي احساسي دختران نوجوان، يكي از چالش هاي بزرگ مادران است. آنان در دوران متلاطم نوجواني گاه دچار گردبادهايي مي شوند كه مي تواند دنياي آنان را پرآشوب سازد.
اين كتاب كه نوشته دكتر شارون هوش است مي تواند به مادران قدرت و آگاهي مشاوره اي با دخترانشان در اين سنين را بدهد تا بدانند چگونه با او رابطه برقرار كنند، چطور راهنمايي اش كنند و چگونه اعتماد او را به خود جلب نمايند.

پيام مديريت
مديريت دانش
مهندس صدرالله البرزي
تعريف: مديريت دانش، راهبردها و فرآيندهايي هستند كه قادرند توليد و جريان دانش را به منظور ايجاد و برآورده ساختن انتظارات سازمان، مشتريان و كاربران در كل سازمان به وجود آورند. مديريت دانش، فرايند گسترده اي است كه امر شناسايي، سازماندهي، انتقال و استفاده صحيح از اطلاعات و تجربيات داخلي سازمان را مورد توجه قرار مي دهد. امروزه دانش مهم ترين دارايي سازمان ها محسوب مي شود، لذا مديريت دانش به منزله چالش كشف دانايي هاي فردي و تبديل آن به يك موضوع اطلاعاتي به نحوي كه بتوان آن را در پايگاه هاي اطلاعاتي ذخيره كرد، با ديگران مبادله نمود و در فرايند كارهاي روزمره به كار گرفت.
مديريت دانش، موضوع مهمي است، زيرا به مهم ترين سرمايه  ارزشمند سازماني يعني سرمايه هاي فكري (Intellectual Capital) مربوط مي شود.
مديريت دانش با تبديل سرمايه هاي انساني به دارايي هاي فكري سازمان يافته براي سازمان ايجاد ارزش مي كند.
مديريت دانش مستلزم وجود رهبري آگاه و تأثيرگذار در سازمان است. از عناصر جلوبرنده مديريت دانش، فرهنگ سازماني متكي بر خلاقيت و نوآوري است. براي توسعه مديريت دانش در سازمان بايد تغييراتي كه منجر به تعامل و يا بازسازي دانايي مي گردند، به طور نظام مند تشويق و حمايت شوند.
سازمان ها براي اين كه بتوانند مديريت دانش را توسعه داده و تقويت كنند، بايد در ۵فعاليت عمده مهارت لازم را كسب نمايند. اين پنج مهارت به شرح زير است:
- قدرت حل نظام مند مسأله را پيدا كنند.
- توانايي كسب تجربه از موفقيت هاي ديگران و بكارگيري راهكارهاي نوين را داشته باشند.
- تجارب قبلي و فعلي را به كار گيرند.
- خود را با الگو برداري از سازمان هاي موفق مقايسه نمايند.
- توانايي انتقال مؤثر و سريع دانش را در تمام سطوح سازمان داشته باشند.
هركدام از اين مهارت ها نيازمند تفكر ويژه، ابزار و رفتار معيني است كه بايد به هنگام بكارگيري آنها مورد استفاده قرار گيرد. پديده مديريت دانش بستگي به مختصات دانش و منابع آن، شناسايي و طرح فعاليت هاي مربوط به دانش و منابع آن و تشخيص عواملي كه در هدايت مديريت دانش نفوذ دارد، خواهد داشت.
راهبردهاي مديريت دانش
- چه نوع دانايي و دانش براي كار و سازمان شركت حياتي است؟
- اين دانش چگونه بر عملكرد كار و سازمان شركت تأثير خواهد گذاشت؟
- در فضا و محيط امروز در كجا و چگونه اين دانش بايد مديريت شوند؟
عوامل حياتي موفقيت مديريت دانش
- پيوند با عملكرد اقتصادي و ارزش صنعت؛ زيربناي فني و سازماني؛ ساختار استاندارد و قابل انعطاف؛ فرهنگ دانش دوستي؛ مقصد و زبان شفاف؛ ايجاد كانال و معبر براي انتقال دانش و حمايت مديريت ارشد.
مديريت دانش مستلزم تعيين فرصت ها و تهديدات فراروي سازمان است. پس از آن كه تعيين شكاف دانش سازمان كه گواه بر فاصله بين وضع موجود دانش سازماني و دانش مطلوب و مورد نياز سازمان است، خلاء دانش سازمان را مشخص مي كند. دانش ضمني (implicit Knowledge) و آشكاري (Explicit knowledgt) كه در سازمان ها وجود دارد، بايد شناسايي و سازماندهي شده، مورد استفاده صحيح قرار گيرد و انتقال يابد. مديريت دانش همانند ذكاوت در امور مالي، مهارت است و مديراني در رقابت پيروز خواهند شد كه اين مهارت را ياد گرفته و آن را توسعه دهند. دانش را مي توان به شيوه هاي مختلفي مديريت كرد: ايجاد شبكه هاي دانش، جابه جايي افراد در اين شبكه ها و به كار گماردن مديران و كاركنان.
عامل انساني در فرايند مديريت دانش و سازمان هاي دانش محور از نقش اساسي برخوردار است. توانايي افراد براي كار در شرايط جديد و بهره گيري از دانش و اطلاعات موجود و انتقال آن، عامل تعيين كننده در پياده سازي راهبرد مديريت دانش در سازمان است. ظرفيت يادگيري افراد در بهره گيري از دانش موجود براي بهبود مستمر عملكرد شغلي نيز در تبديل شدن به سازمان ياد گيرنده از نقشي اساسي برخوردار است. سازمان هاي ياد گيرنده به طور مستمر در پي افزايش قابليت هاي خود در زمينه خلاقيت، نوآوري و تحول هستند كه عمدتاً از طريق آموزش و بهره ور ساختن نيروي انساني ميسر مي گردد.

فرهنگ
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
ايران
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  ايران  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |