پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۴
برنامه ريزي منابع انساني
003687.jpg
اشاره: ERP مخفف كلمات Enterprise Resource Planing به معناي برنامه ريزي يكپارچه منابع انساني است و Enterprise مهمترين بخش آن مي باشد و در واقع ERP تلاش مي كند تا تمامي دپارتمان ها و فعاليت ها بر روي يك نرم افزار هدايت كننده به صورت متمركز و يكپارچه قرار گيرد.
اين نرم افزار تمامي نيازهاي كليه دپارتمان ها از جمله كاركنان بخش هاي مالي، منابع انساني و انبار را جوابگو است. در حالت عادي هر يك از اين واحدها نرم افزارهاي كاربردي خود را دارند كه كاركنان واحد بر روي آن به ثبت اطلاعات مي پردازند ولي تمامي آنها در يك سيستم گردآوري شده بطوريكه پايگاه داده مركزي جايگزين هريك از پايگاه داده ها مجزا گرديده و اطلاعات به سهولت جريان يافته و بين واحدها توزيع مي گردد.

وقتي مشتري سفارش خود را به سازماني اعم از توليدي، خدماتي و... ارائه مي دهد اين سفارش به صورت برگه سفارش سفري از اين دپارتمان به دپارتمان ديگر در سراسر سازمان را آغاز مي نمايد، اغلب بارها به ترتيب تاييد و صحه گذاري مي شود و مدت ها در هر يك از دپارتمان ها معطل شده و يا حتي مفقود مي شود و يا اشتباهاتي در حين عمل پيش مي آيد و در واقع هيچ كس در سازمان نمي داند كه اين سفارش در چه مرحله اي است و در كدام دپارتمان قراردارد و مثلاً كاركنان واحد مالي نمي توانند وارد سيستم گردش عمليات انبار شده و ببينند كه آيا سفارش براي مشتري ارسال شده است يا خير؟ كه اغلب حتي باعث نارضايتي مشتريان مي گردد.
با استقرار ERP سيستم هاي قديمي مستقر در امور مالي، منابع انساني، توليد و انبار با يك نرم افزار مركزي كه هر بخش آن بين واحدهاي مختلف توزيع گرديده است جايگزين مي گردد. دپارتمان هاي مالي، توليد، انبار نرم افزارهاي مورد نياز خودشان را خواهند داشت اما فرقي كه دارند اين است كه با هم ارتباط داشته و پرسنل دپارتمان مالي مي توانند جريان سفارشات را تا زمان ارسال براي مشتري پيگيري نموده و مشاهده كنند.
ارائه دهندگان اين نرم افزار به گونه اي سيستم را طراحي مي كنند كه هر سازمان با توجه به نياز خود، آن قسمت هايي را كه مي خواهد خريداري نمايد مثلاً بعضي سازمان ها ممكن است بخواهند ماژول هاي مرتبط با دپارتمان هاي مالي يا منابع انساني را تهيه كرده و بقيه ماژول ها را در زمان ديگري خريداري نمايند.
مثالي كه آورده شد نشان مي دهد كه اين نرم افزار بهترين اميدواري در جهت ارتباط ما بين فرايند و شناسايي موقعيت سفارش مشتريان در هر يك از مراحل اقدام مي باشد به همين دليل هم است كه اغلب از آن به عنوان پشتيبان هاي پشت صحنه نام مي برند. دقت كنيد كه ERP فرايند فروش را برعهده ندارد و ارائه دهندگان آن نرم افزارهاي مديريت ارتباط با مشتري را جهت به انجام رساندن اين امر اختصاص مي دهند در واقع نرم افزار ERP پس از دريافت سفارش مشتريان از اولين مرحله تا آخرين مرحله را هدايت و تمامي مسير جريان را تحت كنترل و نظارت دارد.
وقتي كارشناسان خدمات مشتريان سفارشي از مشتري را در اين سيستم وارد مي نمايند تمامي اطلاعات مورد نياز براي ارسال سفارش وجود دارد از جمله ميزان اعتبارات تخصيص يافته و استفاده شده، ميزان موجودي انبار و زمان ارسال در بخش حمل و نقل سفارشات.
كاركنان در دپارتمان هاي مختلف مي توانند جريان اطلاعات را ديده و به ثبت بپردازند هر كدام مرحله كاري خود را روي اسناد انجام مي دهند و به طور اتوماتيك به واحد ديگر ارجاع مي شود به اين ترتيب مي توان سفارش را به راحتي در سراسر سازمان مسيريابي نموده و مشتريان به موقع و سريع تر اجناس درخواستي خود را دريافت دارند ERP در ساير حوزه ها از جمله بهره وري نيروي انساني و گزارشات گردش مالي نيز همين طور شگفتي ساز خواهد بود.
ERP بهترين طريقه انجام وظايف را در هر بخش سازماني ارائه مي دهد اما شما ممكن است كاركناني داشته باشيد كه با متد و روش خود روي نرم افزارها كار مي كنند و ممكن است با روش جديد كه در سيستم جايگذاري شده مخالف باشند. بهتر است ابتدا يكي از آنها در هر واحد به روي سيستم كار نمايد اگر نتيجه مثبت باشد خوب پياده سازي پروژه در مرحله اول موفق بوده اما اگر خواستار تغيير در روش هاي داخلي سيستم باشند بايد بگوييم كه پروژه شكست خواهد خورد .مخالفت هاي پنهان و آشكار در برابر نصب و اجراي سيستم شروع خواهد شد. هزينه هاي بالاي منتج از تغيير ساختار سيستم به خواسته هاي مديران و كاركنان، سازمان را همچون باتلاق در خود فرو خواهد برد!
داستان هاي وحشتناكي خواهيد شنيد كه همه از ايجاد تغييرات دلخواه در هسته مركزي ERP به وجود آمده، اگر سازمان در برابر تغييرات حاصل از ERP ايستادگي كند آنگاه است كه سازمان دچار توقف خواهد شد و اين پايان كار است.
غير از قيمت اصلي سيستم ساير هزينه هاي آشكار و پنهان به قرار زير است:
۱- آموزش:
هزينه هاي آموزش بالاست چرا كه كاركنان اغلب نياز به آموزش فرايندهاي جديدي دارند .بدتر اينكه شركت هاي آموزشي نيز نمي توانند كمكي به شما نمايند آنها بيشتر بر آموزش نحوه بكارگيري نرم افزار تمركز دارند نه روش هاي كاري مرتبط با فعاليت هاي حرفه اي شما، حتماً برنامه آموزشي براي آن دسته از فرايندهايي كه با اجراي ERP تأثير خواهند پذيرفت برقرار نمائيد.
به خاطر داشته باشيد كه كاركنان دپارتمان مالي از همان نرم افزاري استفاده مي نمايند كه پرسنل امور انبارها كار مي كنند، در واقع اطلاعاتي كه وارد مي نمايند به روي هر دو سيستم تأثير مي گذارد. پس در نظر داشته باشيد كه سرمايه گذاري زياد روي آموزش نحوه بكارگيري بسيار مهم است.
۲- يكپارچه سازي و آزمايش:
آزمايش ارتباط مابين بستر نرم افزاري ERP و ساير نرم افزارهاي موجود نيز هزينه جداگانه اي خواهد داشت. شما ممكن است نرم افزارهاي اصلي ديگري همچون تجارت الكترونيك و زنجيره تأمين و نرم افزارهاي فرعي همچون باركد داشته باشيد كه بخواهيد با ERP مرتبط سازيد اما پيشنهاد مي شود كه جهت ارتباط بهتر و هماهنگي بيشتر چنين  نرم افزارهايي را هم از ارائه كنندگان ERP تهيه نمائيد و در هنگام آزمايش از آموزش غافل نشويد!
۳- سفارش سازي:
هزينه هاي ديگري نيز جهت يكپارچه سازي تحميل خواهيد شد كه غيرقابل اجتناب هستند از جمله تغيير در هسته مركزي نرم افزار، اين وضعيت زماني پيش مي آيد كه سيستم نمي تواند فرايندهاي كاري شما را هدايت نمايد و تصميم مي گيريد كه با تغيير در سيستم به آن چيزي كه مي خواهيد دست يابيد. اينكار به معني بازي با آتش است و باعث تغييرات در ساير بخش هاي مرتبط خواهد شد و چون تغييرات مي بايد در ورژن هاي جديد نيز انجام شود ممكن است درست عمل ننموده و فروشنده نيز ديگر نتواند شما را پشتيباني نمايد و اين شروع كابوس هاي شبانه است.
۴- تبديل داده ها:
انتقال اطلاعات سازمان از جمله سوابق مشتريان، عرضه كنندگان و داده هاي طراحي از سيستم هاي قبلي به ERP نيز هزينه هايي در بر خواهد داشت.
۵- تجزيه و تحليل داده ها:
اغلب داده هاي سيستم ERP مي بايست با داده هاي سيستم هاي خارجي به منظور تجزيه و تحليل تلفيق گردند و كساني كه با حجم بالايي از ديتاها سروكار دارند بايد جهت ذخيره اين ديتاها در بودجه پياده سازي مبلغي را اختصاص دهند.
به روزآوري روزانه تمام ديتاهاي تلفيق شده با ساير سيستم ها بسيار مشكل و زمان براست و سيستم هاي ERP به خوبي نمي توانند تغيير روزانه در اين اطلاعات پشتيباني نمايند. يك راه حل گران اين است كه برنامه به صورت اختصاصي انجام پذيرد. نتيجتاً حتماً قبل از طرح ريزي بودجه، حجم اطلاعاتي كه مورد نياز است مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته و سنجيده شود.
۶- تيم هاي مشاوره:
زماني كه كاربران سيستم در پياده سازي به مشكل برمي خورند نياز به مشاوره هاي پرهزينه پيدا مي كنند براي اجتناب از اين كار شركت ها بايد اهداف مشخصي براي هر كدام از تيم هاي مشاور داشته باشند و تمامي مواد مورد نظر مي بايد به وضوح در قرارداد قيد شود تا در هنگام اجرا موارد پيش بيني نشده اي منجر به افزايش اين دسته از هزينه ها نگردد.
۷- امكان از دست دادن كاركنان نخبه:
كاملاً روشن است كه پياده سازي موفقيت آميز ERP به افرادي كه تيم هاي پياده سازي را تشكيل مي دهند بستگي دارد (از جمله كاركنان واحدهاي اجرايي و سيستم هاي اطلاعاتي).
اين نرم افزار بسيار پيچيده است و تغييرات كسب و كار و موفقيت آن به هر يك از اين افراد بستگي دارد و سازمان پس از اتمام كار پروژه بايد آمادگي جابجائي و از دست دادن اين دسته از پرسنل را داشته باشند.
شركت هاي مشاوره اي و ساير شركت ها كه دنبال جذب اين گونه پرسنل هستند با حقوق و مزاياي بالاتر از آن چيزي كه شما مي توانيد پرداخت كنيد به آنها پيشنهاد مي دهند سعي كنيد با روش هاي مختلف از جمله پرداخت هاي جانبي آنها را حفظ نمائيد.
اما اگر اجازه بدهيد آنها بروند، شركت هاي مشاوره اي آنها را جذب كرده و شما در صورت نياز به خدماتشان شايد مجبور شويد حتي تا دو برابر پرداخت هاي قبلي هزينه نمائيد.
۸- كار تيم هاي پياده سازي هيچگاه تمام نمي شود:
اغلب سازمان ها تمايل دارند كه تيم هاي پياده سازي ERP را بعد از اتمام پروژه به كارهاي ديگر بگمارند. نرم افزار نصب مي شود تيم ها شكل مي گيرند اما بعد از اتمام پروژه افراد نمي توانند به راحتي به سر كار خود بازگردند حالا ديگر تيم پياده سازي افرادي بسيار ارزشمند هستند چون كاملاً با نرم افزار خو گرفته اند و در ارتباط با فرايندهاي سازمان و ارتباطشان با سيستم جديد حتي از كاركنان واحدهاي مرتبط مسلط تر هستند. شركت هاي ديگر نمي توانند اينگونه نيروها را به مشاغل قبلي برگردانند چرا كه كارهاي بسياري پس از راه اندازي سيستم مي بايست انجام پذيرد تنها استخراج اطلاعات به منظور نوشتن گزارشات مورد نظر ممكن است تا يك سال طول بكشد.
۹- انتظار دستيابي سريع به نتيجه:
يك اشتباهي كه شركت ها بعد از پياده سازي نرم افزار مرتكب مي شوند اين است كه انتظار داشته باشند بلافاصله و در فرصت كوتاه به منافع حاصل از آن دست يابند.
اغلب سيستم ها تا مدتي كار نكنند منافعشان و ميزان تاثيراتشان بر روي فرايندهاي سازمان مشخص نمي شود و اعضاي تيم پروژه پياده سازي نيز تا زماني كه تلاششان به نتيجه مورد نظر نرسد پاداش خود را دريافت نخواهند كرد!
۱۰- سقوط ERP:
ERP به خاطر تغييراتي كه در سازمان ها ايجاد مي كند مورد انتقاد قرار مي گيرد، در بررسي هاي اخير مشاورين ديلويت يك چهارم از ۶۴ شركت فورچون ۵۰۰ پس از پياده سازي ERP دچار مشكل در عملكردشان شده اند اما رقم واقعي بالاتر از اين عدد است.
عمده ترين دليل آن اين است كه همه كارها با آن روشي كه قبلاً انجام مي پذيرفته بسيار متفاوت است وقتي كاركنان نمي توانند كارشان را به مهارت گذشته انجام دهند مضطرب مي شوند و كسب و كار سازمان دچار مشكل خواهد شد.
شركت هايي كه مي خواهند سيستم ERP را پياده نمايند چندان آسوده نخواهند بود. وقتي ارائه دهندگان ERP به اين سئوال شما جواب مي دهند: به طور متوسط ۳ تا ۶ ماه فريب نخوريد! واقعاً اين زمان بسيار كم است اگر واقعاً جايي در اين زمان پياده سازي شده حتماً يا سازمان كوچك بوده يا فرايند پياده سازي مربوط به يك بخش يا بخش هايي از سازمان بوده است و يا فقط بخشي از آن (به طور مثال بخش مالي) پياده سازي شده است. اما يك نكته را فراموش نكنيد به پياده سازي صحيح و تأثيرات شگرف آن روي كسب و كارتان بيشتر اهميت بدهيد تا زمان پياده سازي چرا كه براي راه اندازي صحيح حتي ممكن است بين ۱ تا ۳ سال زمان نياز باشد.

معرفي كتاب
جهاني شدن: فرصت ها و چالش ها
جهاني شدن : فرصت ها و چالش ها، عنوان كتابي است كه به تازگي از سوي شركت چاپ و نشر بازرگاني وابسته به مؤسسه مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني با همكاري نمايندگي تام الاختيار تجاري جمهوري اسلامي ايران در ۳۴۰ صفحه و با قيمت ۳ هزار تومان وارد بازار كتاب شده است.
اين كتاب كه توسط دكتر وحيد بزرگي و دكتر علي صباغيان از كارشناسان مسئله جهاني شدن در كشور ترجمه و تنظيم شده مجموعه اي متشكل از ۲۲ مقاله برگزيده از نويسندگان مختلف جهان است كه در آنها سعي شده وجوه و جوانب مختلف اقتصادي، سياسي، حقوقي و اجتماعي پديده جهاني شدن روشن شود.
در اولين مقاله اين مجموعه با عنوان «جهاني شدن چيست» عوامل ظهور روند جهاني شدن، ابعاد مختلف آن و برندگان و بازندگان اين پديده مورد بررسي قرار گرفته است.
در مقاله دوم با عنوان «ابعاد جهاني شدن» ابعاد مختلف جهاني شدن از جمله ابعاد تجاري، انتقال سرمايه، انتقال نيروي كار، انتشار دانش و تكنولوژي مورد بررسي قرار گرفته و آثار جهاني شدن بر افزايش فقر و نابرابري ارزيابي شده است. در اين بخش همچنين ضمن جستجوي پاسخ سياسي مناسب براي رويارويي با چالش  جهاني شدن نقش نهادهاي ملي و سازمان هاي بين المللي در مديريت صحيح روند جهاني شدن مورد بررسي قرار گرفته است.
در مقاله سوم با عنوان «اقتصاد سياسي جهاني شدن» با بررسي ارتباط جهاني شدن با مفهوم حاكميت سعي شده تا دو مفهوم مديريت در حوزه اقتصاد و علوم سياسي به هم پيوند زده شوند. در بررسي  اين موضوع در فرايند تاريخي ويژگي هاي پنج مرحله حاكميت فراسرزميني يعني عصر استعمارگري قدرت هاي بزرگ اروپايي، عصر استعمارزدايي پس از جنگ جهاني دوم، عصر بعد از استعمارزدايي دهه ،۱۹۶۰دوران اجماع واشنگتن و عصر پس از اجماع واشنگتن مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است و ضرورت هاي مديريت فراسرزميني در عصر بعد از اجماع واشنگتن كه دوران جهاني شدن معاصر است مورد ارزيابي قرار گرفته است.
در مقاله چهارم اين مجموعه با عنوان «مخاطرات جهاني شدن» اين مسئله مورد بررسي قرار گرفته كه جهاني شدن در كنار فرصت هاي زيادي كه براي بهبود رفاه مادي جوامع ايجاد مي كند چالش ها و آسيب پذيري هاي بالقوه اي نيز با خود همراه دارد.
در مقاله پنجم اين مجموعه با عنوان «جهاني شدن اقتصاد: منافع و هزينه هاي بالقوه آن» ضمن روشن سازي مفهوم جهاني شدن در عرصه اقتصاد جهاني، منافع و هزينه هاي بالقوه آن و چگونگي مهار اين هزينه ها و خطرات با همكاري بين المللي گسترده تر مورد بررسي قرار گرفته است.
عناوين ساير مقالات اين كتاب عبارتند از: جهاني شدن اقتصاد و نهادهاي مديريت جهاني، تأثير جهاني شدن اقتصاد بر تمركز تجارت و سرمايه گذاري در سطح بين المللي، جهاني شدن حقوق و كنترل بين المللي، جهاني شدن و توسعه منطقه اي، جهاني شدن و حقوق بشر و اخلاقي كردن جهاني شدن ، ابعاد اجتماعي جهاني شدن، ديدگاه  مردم جهان درباره پديده جهاني شدن، سنجش جايگاه كشورها در فرايند جهاني شدن، جهاني شدن جامعه جهاني و سازمان ملل متحد، جهاني شدن و سازمان جهاني تجارت، منطقه گرايي، مانع يا عامل جهاني شدن، جهاني شدن، سازمان جهاني تجارت و اتحاديه  كشورهاي جنوب شرقي آسيا، نگرش چين به پديده جهاني شدن و آيا جهاني شدن انتخاب ديگري براي ما باقي مي گذارد؟
عنوان آخرين مقاله كتاب «جهاني شدن: فرصت ها و چالش ها» «ضد جهاني شدن» است كه توسط دكتر علي صباغيان يكي از مترجمين كتاب به منظور تكميل بحث تأليف شده است. در اين مقاله به ارزيابي جنبش مخالفان جهاني شدن كه از اواسط دهه ۱۹۹۰ شدت گرفت پرداخته شده و ضمن بررسي سابقه مخالفت هاي ضد جهاني شدن اهداف معترضان، تركيب گروه هاي مخالف، تاكتيك هاي مورد استفاده آنها و چگونگي تأمين منابع مالي لازم براي اقدامات اعتراضي در سطح جهان مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است.

پيش بيني ترافيك مسافرتهاي هوايي تا سال ۲۰۰۷
محمدرضا عبدالرحيمي
ترافيك جهاني مسافرتهاي هوايي همچنان تا سال ۲۰۰۷ رو به افزايش خواهد بود. در ادامه بهبود مناسب در رشد مسافرين هوايي در سال ۲۰۰۴ بر اساس پيش بيني هاي ميان مدت سازمان جهاني هواپيمايي كشوري انتظار مي رود شاخص(PKP) يا ميزان عملكرد مسافر كيلومتر طي سالهاي ،۲۰۰۵ ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ به ترتيب از رشد ۶/۷%، ۵/۶% و ۲/۶% برخوردار شود.
تعداد مسافرين هوايي و ترافيك هوايي مسافر در سال ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ به شدت كاهش پيدا كرد كه اين اتفاق در پي اوضاع نامناسب اقتصاد جهاني و حملات تروريستي ۱۱ سپتامبر پديدار گرديد.
در نيمه اول سال ۲۰۰۳ بود كه با شيوع بيماري سارس و وقوع جنگ عراق اين وضع بدتر شد. اما با آغاز نيمه دوم سال ۲۰۰۳ وضعيت حمل و نقل هوايي رو به بهبود گذاشت.
رشد ۱۴ درصدي حاصله در سال ۲۰۰۴ نشانگر بهبود مناسب عملكرد شركتهاي هواپيمايي در حوزه آسيا و اقيانوسيه كه به شدت از سارس آسيب ديده بود مي باشد. در اين ميان نبايد از تأثير مثبت وضعيت مناسب اقتصادي برخي از مناطق دنيا و نيز توسعه پايدار اقتصاد خاورميانه و نيز كاهش هزينه هاي مسافرت غفلت نمود.
شاخص (PKP) عملكرد مسافر كيلومتر درخصوص ترافيك مسافرتهاي هوايي داخلي و بين المللي كه توسط شركتهاي هواپيمايي ۱۸۸ كشور عضو سازمان جهاني هواپيمايي كشوري (ايكائو) در سال ۲۰۰۱ ، ۲۹۵۰ ميليارد بوده است. در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ اين عدد به كمتر از شاخص مربوط در سال ۲۰۰۰ كه ۳۰۳۸ ميليارد مسافر كيلومتر بود، رسيد.
در سال ۲۰۰۴ اين شاخص با افزايش ۱۳ درصدي نسبت به سال ۲۰۰۰ به ۳۴۴۲ ميليارد مسافر كيلومتر رسيد كه با انتظاري كه از عملكرد مناسب و بهبود اقتصاد جهاني مي رود شاخص PKP در سالهاي ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ به ترتيب به ۳۷۰۵ ، ۳۹۴۷ و ۴۱۹۲ ميليارد نفر كيلومتر خواهد رسيد.
توسعه ترافيك منطقه به منطقه با عنايت به عوامل محلي، داخلي و بين منطقه اي متفاوت خواهد بود. طي سالهاي ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ انتظار مي رود ترافيك مسافري شركتهاي هواپيمايي در خاورميانه از بالاترين نرخ رشد متوسط ساليانه حدود ۹/۱۰ درصد برخوردار شود. (۸/۱۱ درصد براي سال ۲۰۰۵ ، ۱۲ درصد سال ۲۰۰۶ و ۸/۸ درصد براي سال ۲۰۰۷) شركتهاي هواپيمايي منطقه آسيا و اقيانوسيه در طول اين مدت بايد از نرخهاي رشد مناسب و معقولي برخوردار شوند كه قاعدتاً بالاتر از نرخ متوسط جهاني خواهد بود. بازارهاي شركتهاي هواپيمايي اروپا و آمريكاي شمالي نيز انتظار مي رود به ترتيب از نرخ رشد بيش از ۷ و ۶ درصد در سال ۲۰۰۵ برخوردار شوند. البته نرخ رشد سالهاي ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ كمي پايين تر از ارقام قبلي خواهد بود.
در اين مدت پيش بيني مي شود نرخ رشد ترافيك شركتهاي هواپيمايي در آمريكاي لاتين و حوزه كارائيب و نيز آفريقا تا حدودي پايين تر از نرخ رشد متوسط جهاني باشد.

اقتصاد انرژي
تامين اعتبار فازهاي ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبي توسط يك بانك فرانسوي
مدير عامل شركت پتروپارس گفت: امروز مديران بانك توسعه جنرال فرانسوي براي تامين اعتبار مورد نياز فازهاي ۱۷ و ۱۸ از پارس جنوبي بازديد مي كنند.
غلامرضا منوچهر درباره مزاياي استفاده از فاينانس در طرحهاي نفت وگاز گفت: با توجه به اينكه فاينانس بهترين راه براي تامين اعتبار طرحهاي نفت وگاز كشور است درنتيجه ايران از مديران اين بانك و به منظور تامين سرمايه فازهاي ۱۷ و ۱۸ كه پيمانكارآن شركت پتروپارس است دعوت كرده تا از اين پروژه ها بازديد به عمل آورند.
وي گفت: در طرحهاي ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبي شركت پتروپارس و شركا از آغاز تصميم گرفتند اين طرح را به طور فاينانس انجام دهند.وي اضافه كرد: توسعه كشور بدون راهكارهاي بين المللي همانند فاينانس ممكن نيست و از سويي ديگر سيستم بانكي ايران نيز با اين زبان بين المللي آشنا است.منوچهري اظهاركرد: نرخ اين منابع ارزان است و براي استفاده درطرحهاي نفت وگاز بسيار مفيد است چرا كه اين پروژه ها با قيمت هاي جديد نفت وگاز در بازارهاي بين المللي اصل و سود سرمايه را در مدت كمي بازپرداخت مي كنند.وي افزود: كشور با استفاده از منابع بين المللي ارزان مي تواند منابع صندوق ذخيره ارزي را براي طرحهاي مهمتر كه امكان استفاده از اين منابع نيست استفاده كند.
منوچهري با اشاره به طرح ۱۷ و ۱۸كه قرار است توسط اين بانك تامين فرانسه شود گفت: ارزش اين پروژه دوميليارد و ۱۰۰ميليون دلار است و قرار است توسط اين بانك در صورت توافق تامين سرمايه شود.
وي در پايان گفت: سود اين سرمايه ها حداقل نرخ بهره بانكي است.
۴ فاز پارس جنوبي توسط فاينانس تامين مالي مي شود
مدير عامل شركت نفت و گاز پارس جنوبي گفت: سرمايه ۴ فاز پارس جنوبي به ارزش ۴ ميليارد و ۱۵۰ ميليون دلار توسط فاينانس اجرا مي شود.
اكبر تركان درباره استفاده از فاينانس در طرحهاي پارس جنوبي گفت: با تاييد فاينانس از سوي مجمع تشخيص مصلحت فازهاي ۱۵ و ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبي توسط فاينانس تامين سرمايه مي شود كه ارزش دو فاز ۱۵ و ۱۶ درحدود دوميليارد و ۵۰ ميليون دلار و ارزش دو فاز ۱۷و ۱۸ نيز دوميليارد و ۱۰۰ ميليون دلار است.
وي درباره جذب سرمايه اين فازها گفت: از آنجا كه قيمت نفت و گاز در بازارهاي بين المللي در حال افزايش است در نتيجه بازارهاي جهاني براي صنايع نفت و گاز ايران بازبوده و مشكلي در جذب منابع صنايع نفت و گاز ايران در بازارهاي جهاني وجود ندارد.
به گفته وي، با توجه به اينكه قيمت محصولات اين صنايع بالا است بازگشت اصل و سود سرمايه اين پروژه ها نيز به زودي انجام مي شود در نتيجه بازارهاي جهاني تمايل بسياري براي سرمايه گذاري در اين طرحها دارند.
موفقيت بورس نفت تهران براي اقتصاد آمريكا فاجعه  بار خواهد بود
فارس: كارشناسان اقتصادي موسسه كارنگي آمريكا با هوشمندانه  خواندن تصميم ايران براي تشكيل بورس نفت تصريح كردند: موفقيت بازار نفت تهران براي اقتصاد آمريكا فاجعه بار خواهد بود.
به گزارش سايت اينترنتي ورلدواچ، بيش از نيم قرن است كه دلار آمريكا سلطان بلامنازع ذخاير ارزي در جهان بوده است.در حال حاضر بيش از ۷۰ درصد ذخاير ارزي جهان به دلار آمريكا مي باشد.وضعيت اقتصادي آمريكا به ويژه در شرايط فعلي كه كسري تجاري آمريكا به ارقام بي سابقه  اي رسيده است شديداً با ميزان تقاضا براي دلار در بازارهاي جهاني مرتبط مي باشد.كاهش شديد تقاضا براي دلار آمريكا در جهان مي تواند به فاجعه اي براي اقتصاد اين كشور تبديل شود.
بر اساس اين گزارش، تصميم ايران براي گشايش بورس نفت جدي ترين تهديد براي سلطه دلار در جهان مي باشد.جمهوري اسلامي ايران در نظر دارد در بهار ۲۰۰۶ با ايجاد بورس نفت در ايران معاملات نفتي را در برابر يورو انجام دهد.اگر تشكيل اين بازار جديد نفتي با موفقيت همراه شود آنگاه ميزان تقاضا براي دلار در جهان شديداً كاهش مي يابد و در نتيجه اقتصاد آمريكا با بحران بزرگي مواجه مي شود.
جورج پركويچ، يكي از كارشناسان اقتصادي در موسسه كارنگي با هشدار نسبت به آثار منفي تشكيل بورس نفت ايران براي آمريكا گفت: «تشكيل بورس نفت ايران و معامله نفت در برابر يورو در اين بازار ابتكاري خلاق و هوشمندانه از سوي استراتژيست هاي ايران مي باشد كه مي تواند به ابزار مهمي براي ضربه زدن به منافع آمريكا در جهان تبديل شود.» يكي از كارشناسان اقتصادي ديگر، با اشاره به نگراني بانك مركزي آمريكا از اين تصميم ايران گفت: «با فراهم آمدن امكان معامله نفت در برابر يورو، برخي از معاملات نفتي به اين سو ميل داده مي شود و برخي از كشورها ذخاير ارزي خود را از دلار به يورو تبديل مي كنند كه اين امر ارزش دلار آمريكا را كاهش مي دهد.»وي افزود: «با اين عمل قيمت كالاهاي وارداتي به آمريكا بيش از پيش افزايش مي يابد و همچنين بازار املاك و سهام آمريكا دچار آشفتگي مي شود.»در پايان اين گزارش شانس موفقيت بازار نفت ايران كم ارزيابي شده است.
چهارمين «نمايشگاه ايران پلاست» ماه آينده در تهران برپا مي شود
چهارمين نمايشگاه بين المللي پلاستيك و لاستيك (ايران پلاست) با هدف توسعه و گسترش صنايع پايين دستي توسط شركت ملي صنايع پتروشيمي در تهران برپا مي شود.
مهندس چنگيز حزين مدير اين نمايشگاه، با اعلام اين خبر گفت: مهم ترين هدف برپايي چهارمين نمايشگاه ايران پلاست جذب سرمايه گذاري هاي خارجي در بخش توليد و گسترش صنايع مربوط است.
وي با اشاره به اين كه توليدكنندگان مواد اوليه، ماشين آلات و تجهيزات جانبي، محصولات ساخته و نيمه ساخته و نيز فني و مهندسي در نمايشگاه امسال حضور دارند، يادآور شد: در سال جاري استقبال شركت هاي داخلي و خارجي نسبت به سال هاي قبل بسيار بيشتر بوده و تاكنون بيش از ۳۸۰ شركت داخلي و ۲۷۸ شركت خارجي براي حضور در اين نمايشگاه اعلام آمادگي كرده اند.

سايه روشن اقتصاد
چين در سال آينده ميلادي بيشتر از آلمان خودرو توليد مي كند
كميسيون توسعه و اصلاحات چين در گزارشي اعلام كرد ساخت و فروش خودروي چين در سال آينده ميلادي بيشتر از آلمان خواهد بود.
به گزارش واحد مركزي خبر از پكن، در اين گزارش آمده است سال آينده ميلادي در چين شش ميليون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو ساخته و فروخته خواهد شد و بدين ترتيب چين در رده سوم بزرگترين خودروسازان قرار خواهد گرفت و جايگزين آلمان خواهد شد.
خودروهاي توليدي چين شامل سواري، كاميون، وانت و اتوبوس خواهد بود. براساس گزارش كميسيون توسعه و اصلاحات چين، فروش خودرو در اين كشور در سال جاري ميلادي نيز به پنج ميليون و ۶۰۰ هزار دستگاه خواهد رسيد كه در مقايسه با سال گذشته ميلادي ۱۳ درصد افزايش خواهد داشت.باتوجه به رشد اقتصادي ۹‎/۴ درصد و ارتقاي ميزان درآمد و استاندارد زندگي مردم چين تقاضا براي خريد خودرو در اين كشور همچنان بالا خواهد بود.
شركت هاي جنرال موتورز و كرايسلر بيشترين خودروها را در سال جاري ميلادي در چين فروخته اند.
بانك هاي چين براي خريد خودرو وام زيادي پرداخت مي كنند و اين موجب افزايش انگيزه مردم اين كشور براي خريد خودرو شده است.
چين  تصميم  دارد ساليانه  يكصد فروند هواپيما خريداري  كند
مقامات  شركت  هواپيمايي  ملي  چين  تصميم  گرفته  اند در پنج  سال  آينده ساليانه  يكصد فروند هواپيماي  مسافربري  و باربري  خريداري  كنند.
چين  پيش  بيني  كرده  است  تا سال دو هزار و ده  ميلادي  شمار هواپيماهاي  مسافربري  و باربري  اين  كشور را به يك  هزار و ششصد فروند برساند.
مقامات  هواپيمايي  چين  مي گويند با توجه  به  رشد سريع  اقتصادي  اين  كشوراز جمله  در بخش  حمل  و نقل  و افزايش  روز افزون  پروازهاي  خارجي  خريد اين تعداد هواپيما اجتناب  ناپذير است .
به  گفته  مقامات  چين  شمار فرودگاه  هاي  اين  كشور نيز كه  در حال  حاضر چهل ايستگاه  است  افزايش  خواهد يافت  و برخي  فرودگاه  هاي  آن به  شلوغ  ترين  فرودگاه  هاي  جهان  تبديل  خواهد شد.
فشار امارات  بر شركتهاي  خصوصي  براي  استخدام  نيروي  كار داخلي 
خبرگزاري  امارات  اعلام  كرد وليعهد دوبي  فشار بر شركتهاي  خصوصي را براي  استخدام  نيروي  كار داخلي  افزايش  داد و گفت  شركتها موفقيت  خودرا مديون  سياستهاي  دولت  هستند و اكنون  بايد دين  خود را ادا كنند.
اين  منبع  اعلام  كرد شيخ  محمد بن  راشدآل  مكتوم  وليعهد دوبي  در تازه  ترين  اقدام  براي  اشتغال  شهروندان  اماراتي در بخش  خصوصي  طرحي  را به  نام  برنامه  توسعه  نيروي  كار ملي  در امارات ، ارائه  كرد.اماراتيها بيست  درصد ساكنان  اين  كشور را تشكيل  مي دهند.شهروندان  اماراتي  از نظام  سخاوتمندانه  تامين  اجتماعي  برخوردارند و بربخش  عمومي سيطره  دارند ولي در امارات  نيز مانند ساير كشورهاي  خليج  فارس درصد اندكي  از كاركنان  بخش  خصوصي  را شهروندان  اماراتي  تشكيل  مي دهند.
شيخ  محمد هنگام  ارائه  طرح  خود گفت  نقص  زيادي  در استخدام  شهروندان اماراتي  در بخش  خصوصي  ديده  مي شود كه  بايد آن را برطرف  كرد.وي  افزود، دولت  امارات  از بخش  خصوصي  حمايت  كرد و عوامل  موفقيت  را براي  آن فراهم ساخت  و منابع  مالي  را در اختيارش  قرار داد و اكنون  نوبت  بخش  خصوصي  است كه  دين  خود را با حمايت  از جوانان  اماراتي  و گرفتن  دست  آنها ادا كند.
براساس  اين  طرح  تلاشهاي  شركتهاي  بزرگ  بخش  خصوصي  امارات  براي  استخدام نيروي  كار داخلي  زير نظر گرفته  خواهد شد.
شايان  ذكر است  دولتهاي  خليج  فارس  سالهاست  براي  جايگزين  كردن  نيروي  كارداخلي  به  جاي  خارجيان  تلاش  مي كنند و برنامه هايي  براي  آموزش  نيروي  كارداخلي  و تعيين  مشوقهاي  مالي  براي  تشويق  شركتها به  استخدام نيروي  كارداخلي  در نظر گرفته  اند.
ولي  منتقدان  مي گويند چنين  طرحهايي  اين  مشكل  اساسي  را حل  نمي كند كه تعداد اندكي  از شهروندان  حاضرند از شغل  دولتي  و امكانات  آن چشم  پوشي كنند و در بخش  خصوصي  كه  امكانات  و درآمد و شأن  كمتري  براي  آنها داردمشغول  به  كار شوند.
پرداخت وام ۱۴ ميليارد توماني توسعه فناوري اطلاعات به بخش خصوصي
معاون آموزشي، پژوهشي وامور بين الملل وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات،  در آستانه برپايي دومين كنفرانس مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات گفت: به زودي ۱۴ ميليارد تومان وام كم بهره  براي توسعه ICT در اختيار بخش خصوصي قرار مي گيرد.
به گزارش دبيرخانه كنفرانس مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات،  كمال محامد پور با اعلام اين خبر افزود: اين وام ها كه دوره بازپرداخت آن يك تا سه سال است، مطابق تبصره هاي بودجه تامين مي شود.وي با اشاره به اينكه مركز تحقيقات مخابرات ايران،  آمادگي عقد قرارداد با شركت هاي بخش خصوصي به منظور اجرا و پياده سازي تحقيقات كاربردي را دارد، تصريح كرد: در سال ۸۳ مبلغ ۴۰ ميليارد تومان از طريق وزارتخانه ICT در اختيارپست بانك براي ارايه وام به بخش خصوصي قرار گرفت.
محامد پور گفت: همچنين در بودجه سال ۱۳۸۴ مبلغ ۲۲ميليارد تومان اعتبار، به همين منظور در نظر گرفته شده است.وي اضافه كرد: در حال حاضر ۴۰۰ تقاضاي جديد به منظور دريافت وام به اين وزارتخانه واصل شده كه در حال بررسي است.
معاون آموزشي، پژوهشي و امور بين الملل وزارت ICT يادآور شد: تاكنون ۸۰ درصد وام پرداختي در استان تهران و تنها ۲۰ درصد آن دراستان ها توزيع شده كه سياست وزارتخانه توزيع اين اعتبار در استان هاست.وي با ابراز خرسندي از برپايي دومين كنفرانس مديريت فناوري اطلاعات وارتباطات(ICTM) اظهار داشت: يكي از وظايف وزارت ICT گسترش فرهنگي IT در كشور به عنوان متولي اين بخش است و اين وزارتخانه از هر گونه فعاليتي كه در اين راستا باشد، از جمله برپايي اين كنفرانس حمايت خواهدكرد.
لازم به ذكر است، اين كنفرانس توسط دانشكده مديريت دانشگاه هاي تهران و تربيت مدرس و نيز موسسه مديريت و توسعه ناب و با همكاري و حمايت دانشكده فني و مهندسي دانشگاه اصفهان؛ دانشگاه استراسبورگ فرانسه؛ انجمن هاي مديريت ايران؛ مديريت راهبردي و دفتر همكاري هاي فن آوري رياست جمهوري(اول و دوم اسفند ماه) در محل اجلاس سران كشورهاي اسلامي برپا مي شود.

اقتصاد
ادبيات
اجتماعي
انديشه
ايران
سياست
فرهنگ
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  ايران  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |