يكشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۴ - - ۳۸۵۴
آنچه از قيمت هاي واحد مسكوني در نيمه دوم آبان برمي آيد
كوچ نشينان هميشگي شهرها!
005961.jpg
عكس: علي اكبر شيرژيان
هوشيار يوسفي- كاظم برآبادي
طبق پيش بيني ها قرار بود با فروكش كردن تب يافتن خانه كه با گرماي شهريور ماه همراه است، قيمت خانه ها باز هم به شرايط عادي برسد و از ناهماهنگي غيرعادلانه و غيرمنطقي قيمت خانه ها كاسته شود، اما متاسفانه صنعت ساخت و ساز و بازار مسكن كشور (و بخصوص تهران) حكايت از چيز ديگري دارند؛ قيمت هاي اجاره، رهن و خريد خانه نه تنها كاهش نيافته است، بلكه در حالي كه در نيمه دوم آبان ماه به سر مي بريم، همچنان بازار گاهي اوقات دچار نوسانات عجيب و غريب است،  به طوري كه بعضي از مالكان ميزان اجاره، رهن يا قيمت خانه شان را دو يا سه برابر قيمت معمول عنوان مي كنند و اين يعني صاحبخانه از مقام يك مالك صرف (كه به هر شكل صاحب واحدي مسكوني شده است) تبديل به يك كارشناس بازار مسكن شده كه آگاهي او از قيمت مصالح ساختماني، مزد كارگر و بنا و هزينه هاي جانبي، او را به قيمت گذاري خانه اش وا مي دارد. در حالي كه اجاره بهاي يك واحد مسكوني با متراژ 50 متر در جايي مثل خيابان آزادي، 2 ميليون تومان به عنوان بيعانه و ماهانه 100 هزار تومان است، صاحبخانه هايي در همين خيابان هستند كه براي اجاره، چنين ارقامي را به بنگاه ها و مشتريان بيان داشته اند؛ 3 ميليون تومان بيعانه و 170 هزار تومان اجاره؛ آن هم براي 50 متر خانه مسكوني با عمر حداقل 7 سال!
به نظر مي رسد كه عدم نظارت، دردي ست كه بازار مسكن از آن بشدت رنج مي برد؛ بازاري كه بتازگي دستخوش اقدامات بعضا غير يكطرفه اي شده؛ اگرچه استانداردسازي مصالح، آموزش كارگران غيرحرفه اي ساختماني، اجراي مفاد آئين نامه هاي مقاوم سازي، نظام مهندسي و ... مسائلي هستند كه در دراز مدت تاثير بزرگي بر صنعت ساخت وساز كشور مي گذارند و غير از مقابله در برابر حوادث طبيعي و جلوگيري از خسارت هاي آن، سبب تسريع در امر مديريت كلانشهري مي شوند، اما براستي پرداختن تاوان مالي اين پروسه با كيست؟
آيا اجاره نشينان كه هر روز بايد آماده اسباب كشي تازه اي باشند و خانه  اي را با كلي خاطرات بگذارند و بنوعي كوچ نشين باشند، بايد تاوان تمامي اين قوانين را بدهند؟
يكي از شهروندان در اين رابطه مي گويد: مي گويم اين قيمت ها براي چنين خانه قديمي منطقي نيست، ولي صاحبخانه دم از قيمت هاي سرسام آور سيمان و سرويس بهداشتي و اشتراك آب و برق و ... مي زند. مي گويم: اما اين خانه كه خيلي قديمي ست، ولي گراني اين قيمت ها همين تازگي ها اتفاق افتاده و او مي گويد مگر بنزين كه گران مي شود كرايه يك تاكسي مدل 57 گران نمي شود؟
در كشور ما دو مسئله همواره تعادل منطقي بازار را بر مي آشوبند، اول، تورم است كه علاوه بر گران شدن يك كالا، كالاها و خدمات ديگر نيز به طور زنجيره وار گران مي شوند و دوم عوامل دروني كه هر از چندگاهي روي برداشت هاي مردم از آينده سرمايه گذاري هايشان تاثير مي گذارد. اگر بحران سيمان يك كشمكش اقتصادي طبيعي بين شركت هاي توليد كننده و وزارت بازرگاني ست، اما تاثيرش روي بازار ساخت وساز تاثير رواني منفي ست و از اين دست بسيارند؛ خبر عدم واردات از كره جنوبي و انگلستان و ...
به طور خلاصه آن زنجيره غيرمنطقي كه در تورم كشور باعث گراني انواع و اقسام كالاها مي شود، در تبادل و ايجاد يك جنگ رواني در بازار نيز موثر است و چون صنعت ساختمان سازي كشور صنعتي با سود دهي بالاست، طبيعتا بيشتر از بقيه تحت تاثير شايعه ها و حرف ها و حديث ها قرار مي گيرد، اما ميرانوري كه يك مشاور معاملات ملكي ست چيزهاي ديگري را در اين آشفتگي بي موقع بازار مسكن دخيل مي داند: مسكن تنها چيزي ست كه قيمت گذاري نمي شود، يعني هيچ كارشناسي نيست كه روي يك ملك قيمت بگذارد و براي همين اين مالك است كه قيمت ملكش را به صورت دلخواه تعيين مي كند.
البته با اين روش اگر مالك، قيمت بالا و گزافي را براي ملك خود تعيين كرده باشد، آن ملك به علت گراني غيرعاقلانه اش از چرخه خريد و فروش حذف مي شود، اما ميرا نوري اعتقاد دارد كه شايد آن ملك ديگر خريده يا فروخته نشود، اما گراني اش باعث گران شدن بقيه خانه ها نيز مي شود. قبلا رسم بر اين بود كه بنگاه ها يك ليست از واحدهاي اجاره اي، واحدهاي آماده فروش و ... پشت شيشه مغازه  نصب مي كردند، اما به همين دليل اتحاديه ما را از اين كار منع كرد. مثلا يك نفر مي گفت، چون واحد اجاره اي نصب شده پشت شيشه فلان بنگاه داراي مشخصات 50 متري واقع در خيابان پاستور است با يك ميليون و 700 هزار تومان بيعانه و ماهانه 120 هزار تومان اجاره، پس منزل من كه در خيابان فلسطين است بايد با همان متراژ سه برابر اجاره داشته باشد. يعني ملاك قيمت گذاري ها چه در فروش و چه در خريد اين طور بود!
آمارها نشان مي دهد كه اگرچه اينترنتي شدن خريد  و فروش يا رهن و اجاره واحدهاي مسكوني گامي در جهت ترقي اين حرفه در كشور و جلوگيري از باندبازي، ارائه قيمت هاي غيرواقعي و ايجاد جو رواني منفي در بازار است، اما چون اين سيستم هنوز به طور كامل در كشور پياده نشده،  جا به جا با اخلالگري هايي در آن مواجهيم، به طوري كه حتي بعضي از سايت ها كه از مشروعيت كمتري برخوردارند و در اين بازار اعتبار ضعيف تري دارند، با نشان دادن قيمت هاي ناعادلانه و غيركارشناسي بعضي از املاك در سايت هاي خود، باعث افزودن به تشنج اين بازار مي شوند.
ميرا نوري ضمن اشاره به قيمت گذاري روي انواع و اقسام كالاها در جايي از حرف هاي خود مي گويد: در كشور ما حتي يك بسته پفك نيز قيمت براي مصرف كننده دارد، تاريخ انقضا و مواد اوليه دارد، اما هيچ نظارتي روي قيمت مسكن نيست. اگر كسي يك پفك را گران بفروشد شايد درنهايت به چند نفر صدمه ناچيزي وارد شود، ولي اداره تعزيرات هست و با اين نوع تخلفات برخورد مي شود، اما در مسكن چطور؟ آيا كسي هست كه قيمت خانه ها را بررسي و كارشناسي كند؟ آيا كسي هست كه بفهمد اين خانه با بتن درست شده يا با آهك و كمي سيمان قلابي؟ و اگر كارشناسي هست، آيا به وظيفه خود بدرستي عمل مي كند؟
بازار مسكن كماكان در خواب به سر مي برد. اگرچه اين خواب همواره با كابوس هاي فراوان همراه بوده و هست، اما بالاخره روزي بايد براي اين بحران كاري كرد. شايد اگر چنين ركودي در بازار مسكن نبود و جوي از سازندگي و ساخت وساز، فضاي شهرها را مي انباشت، اينگونه مشكلات كم رنگ تر به نظر مي رسيدند، اما براي بازاري كه از سال 82 تا به حال تنها با پس رفت  هايش مقامات و مسئولان و كارشناسان و اهالي اين بازار را كلافه كرده، چنين بحران هايي به قول معروف ديگر نوبر است.
مطابق قانون برنامه چهارم توسعه دولت بايد در توسعه پايدار و بهبود محيط زندگي و همچنين استحكام سازي ساختمان ها بكوشد كه مسئوليت سختي ست، اما شايد خلاء مسائل كارشناسي مهمترين معضلي باشد كه دولت در اين چهار سال پيش رو (كه چند ماهي هم از آن گذشته است) با آن درگير است. در صنعت ساخت وساز كشور عوامل ناهمگوني چه در سطح مديريت و برنامه ريزي و چه در سطح اجرا مثل قارچ سبز شده  اند كه دولت جز با نظارت و پويايي در ارائه راهكارها نمي تواند آنها را ريشه كن كرده و نابود سازد. شايد بتوان با مكانيزه كردن اطلاعات املاك از مرحله استخراج (كارشناسي بنا از نزديك) تا مرحله خريد و فروش كاري از پيش ببرد و حداقل در بازار عرضه و تقاضاي مسكن كه اكنون تفاوتي يك ميليون نفري به نفع تقاضا و به ضرر عرضه در آن هست، كمي به احياي تعادل پرداخت. دولت جديد و بخصوص وزير مسكن بايد با باز كردن چشم سومي بر صنعت ساخت وساز راه را براي بهره مندي مردم از ساده ترين و طبيعي ترين حق خود به نام مسكن، باز كنند. چه، اين حق متاسفانه گران ترين و پايمال ترين حقي ست كه جمعيتي بيشتر از يك ميليون و 400 هزار نفر از آن بي بهره اند و به نظر مي رسد يكي از نمودهاي عدالت در سطح جامعه در احياي همين حق باشد!

چارديواري اختياري، آرزويي نه چندان دور از دسترس
قانون اساسي را كه نگاه مي كني، حق داشتن مسكن و سرپناه براي تمامي آحاد ملت محفوظ است؛ قوانين بين المللي هم حاكي از همين حق است.... اما در عمل در تمام دنيا، مسكن به مسئله اي لاينحل مي ماند.
اين اواخر اگر سراغي از اجاره ها گرفته باشيد، احتمالا متعجب مي شويد؛ قيمت خريد آپارتمان و خانه چندان تغيير نكرده ولي قيمت اجاره به طرزي عجيب رشد كرده است؛ رشدي كه چندان با منطق جور در نمي آيد....
در اين بين اين سئوال در چند ساله اخير در ذهن ها باقي مانده است: مسئول واقعي رسيدگي به اين حق و حقوق ملت كيست، بالاخره يك كسي بايد بيايد و وضع مسكن را سروسامان دهد.... ما آدم هاي خوشبيني هستيم و البته از دولت جديد شديدا متوقع و اميدوار به آينده، به روزي كه هر خانوار ايراني صاحب چارديواري اختياري خودش بشود.

پيرامون
سومين سمينار معماري مساجد
سومين سمينار معماري مساجد توسط سازمان اوقاف و امور خيريه و با همكاري مراكز علمي و دانشگاهي برگزار مي شود؛ به منظور برگزاري اين سمينار، استادان، معماران، دانشجويان و پژوهشگران مي توانند خلاصه مقالات خود را در يك صفحه A4 با حداكثر 500 كلمه و با درج نام و نام خانوادگي، ميزان و رشته تحصيلي يا تخصصي و نشاني دقيق تا تاريخ 30 آبان ماه جاري به دبيرخانه سمينار ارسال كنند.
محورهاي مورد ارزيابي سمينار شامل معماري مسجد در مقياس محله، چگونگي به كارگيري شاخصه هاي معماري اسلامي ـ ايراني در معماري مسجد محله، نقد و ارزيابي معماري مساجد موجود، راهبردهاي نظري و عملي در جهت احيا، مرمت، توسعه و مقاوم سازي مساجد و تجربيات ساير كشورها در طراحي معماري مساجد است. هيات علمي سمينار پس از بررسي خلاصه مقالات رسيده، با حائزان شرايط مكاتبه مي كنند تا آنان مقالات كامل خود را ارسال كنند.
علاقه مندان مي توانند آثار خود را به نشاني دبيرخانه سمينار واقع در خيابان نوفل لوشاتو، خيابان هانري كربن، پلاك 4 ارسال كنند و جهت اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 66744885 و نمابر 66744886 يا سايت اينترنتيmasajed.com www.Omrane ارتباط برقرار كنند.
رئيس جديد براي نظام مهندسي
به گزارش روابط عمومي سازمان، در جلسه هيات مديره شنبه مورخ 21/8/84 پس از استعفاي آقاي مهندس محمد سعيدي كيا از سمت رياست و آقاي دكتر رضا علي پور از سمت خزانه داري سازمان، دكتر حميد بهبهاني به عنوان رئيس سازمان و آقاي مهندس حسن مجربي كرماني به عنوان خزانه دار سازمان به اتفاق آرا انتخاب شدند. دكتر بهبهاني تا قبل از اين در سمت معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران و هم اكنون به عنوان مشاور رياست محترم جمهوري در امر حمل و نقل و ترافيك مشغول به خدمت است.
بهبهاني كه فارغ التحصيل دانشگاه فلوريدا ايالات متحده در مقطع دكتري مهندسي ترافيك است، سابقه مديريت مهندسان مشاور طرح هفتم (يكي از بزرگترين مشاوران ترافيكي كشور)، رياست دانشكده عمران دانشگاه علم و صنعت و... را نيز در سابقه خود دارد.
معماران تجربي هم پروانه اشتغال مي گيرند
وزارت مسكن و شهرسازي در اجراي مواد 21 و 26 آيين نامه اجرايي قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان در نظر دارد نسبت به تعيين صلاحيت معماران تجربي، جهت صدور پروانه هاي اشتغال به كار آنان در پايه هاي 2۱،و۳ اقدام كند؛ در اين راستا دفتر تدوين و ترويج مقررات ملي ساختمان در تاريخ 14 بهمن ماه 1384 آزمون تعيين صلاحيت مربوطه را به صورت سراسري در تمامي استان هاي كشور برگزار خواهد كرد. به پذيرفته شدگان در آزمون در صورت لزوم پس از شركت در مصاحبه حضوري و شركت در دوره هاي آموزشي و موفقيت در آزمون پايان دوره، پروانه اشتغال به كار تجربي دائم با مدت اعتبار ذكر شده در قانون در پايه هاي ۱،۲و۳ اعطا مي شود.
متقاضيان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند در تهران به كانون كاردان هاي فني ساختمان استان تهران واقع در ضلع شمال غربي پل سيد خندان، نبش خيابان شقاقي، ساختمان 1000، بلوك 2، طبقه 3 به شماره تلفن 22862013 و در ساير استان ها به كانون كاردان هاي فني ساختمان استان مربوطه مراجعه كنند.

گزارش كوتاه
براي ماندگاري ارزش هاي دفاع مقدس
آذر مهاجر- اوايل سال جاري، يعني درست همان زمان كه شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران قصد داشت اولين گام ها را براي اجراي پروژه باغ كتاب تهران بردارد، زمزمه هايي درباره لزوم احداث باغ- موزه دفاع مقدس به گوش رسيد و درباره تلاش هاي اين شركت شنيديم كه با همكاري بنياد حفظ ارزش هاي دفاع مقدس، در تدارك برگزاري مسابقه معماري باغ- موزه دفاع مقدس برآمده است. اين بار نيز چون گذشته و در ادامه تجربه برگزاري مسابقه طراحي باغ كتاب تهران، طراحي باغ- موزه دفاع مقدس نيز به مسابقه گذاشته شد و مجددا شيوه اي (برگزاري مسابقه) كه في نفسه و صرف نظر از چگونگي اجرا مي تواند از بهترين روش ها براي رسيدن به طرحي مطلوب باشد، مد نظر قرار گرفت.
مهندسان مشاور، معماران و طراحان و نهادها و سازمان ها دست به كار ارائه طرحي براي باغ- موزه دفاع مقدس شدند و تا آخرين لحظات مهلت تعيين شده و برخي حتي بيشتر از آن، كوشيدند تا در مسابقه اي كه شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران با همكاري بنياد حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس ترتيب داده بود، شركت كنند؛ مسابقه اي كه هم فرصتي طلايي براي معماران ايراني فراهم كرده بود كه طراحي مجموعه اي فرهنگي- كاربردي را بر اساس معماري باغ هاي ايراني تجربه كنند و هم بتوانند به نوعي- مستقيم يا غيرمستقيم- در تحقق برنامه هايي كه حفظ ارزش هاي دفاع مقدس را دنبال مي كند، سهيم شوند. روز دوشنبه 23 آبان ماه، برگزاركنندگان مسابقه طراحي باغ- موزه دفاع مقدس در دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران گرد هم آمدند تا برترين هاي مسابقه طراحي باغ- موزه دفاع مقدس را معرفي كنند.
از ميان 42 اثر رسيده به اين مسابقه كه بنا بود در مدت معين ارسال آثار به دبيرخانه مسابقه فرستاده شوند، 14 اثر توسط هيات داوران اين مسابقه(مهندس مهدي چمران، دكتر مهدي حجت، دكتر عيسي حجت، مهندس هادي ميرميران و مهندس كامبيز ناظر عمو) برگزيده و مورد تقدير واقع شدند. مهندس ژيلا نوروزي رتبه اول را به خود اختصاص داد و رئوف مهتاش، رتبه دوم را از آن خود كرد و جايزه سوم به مهندس ارد اريس تعلق گرفت.
مراسم تقدير از برگزيدگان با حضور دكتر قاليباف شهردار تهران، مهندس چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، سردار باقرزاده رئيس بنيادحفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس و معاون اجتماعي شهردار تهران به انجام رسيد. دكتر قاليباف در اين مراسم از تمام افرادي كه در راه حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس گام برداشته اند، تقدير كرد و گفت: اين تكليف بر من به عنوان رزمنده ديروز و شهردار امروز واجب شده تا بدون هيچ منتي، حال كه گام هايي براي شناساندن فرهنگ دفاع مقدس به نسل هاي بعدي برداشته شده، در مدت زمان كوتاهي اين پروژه را به انجام برسانم . دكتر قاليباف كه دفاع مقدس را گنجينه ارزش ها و هويت ديني - ملي بر مي شمرد، ضمن انتقاد به كوتاهي هايي كه در زمينه گسترش فرهنگ دفاع مقدس صورت گرفته، اعلام كرد: هر چند براي ايجاد موزه جامع دفاع مقدس دير اقدام كرده ايم، ولي تلاش مي شود در باغ- موزه دفاع مقدس هويت ديني - ملي و منبع عظيم ارزش هاي جبهه به بهترين نحو ممكن به نسل هاي بعدي منتقل شود .
وقتي مكان يابي ها براي احداث باغ كتاب شهر تهران صورت مي گرفت، اراضي عباس آباد بود كه به لحاظ موقعيت فضايي، توپوگرافي، دسترسي ها و مجاورت ها بهترين گزينه را در اختيار مي گذاشت و اين بار نيز اراضي عباس آباد با توجه به نوع كاربري كه شوراي شهر تهران براي آن مصوب كرده، به عنوان بهترين مكان در نظر گرفته شده كه باغ- موزه دفاع مقدس در آن ساخته شود.
بر اساس پيش بيني هاي انجام شده باغ- موزه دفاع مقدس در بخش شرقي اراضي عباس آباد ساخته خواهد شد. اين پروژه فراشهري كه بر مبناي طرح برگزيده مسابقه- طرحي كه مهندس ژيلا نوروزي ارائه كرده- اجرا مي شود، ميثاقي معمارانه براي خاطرات گذشته و درس هايي براي آينده خواهد بود.

زيبـاشـهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |