يكشنبه ۶ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۶۰ - Nov 27, 2005
صفحه آخر
Front Page

حضرت امام جعفر صادق عليه السلام:
هر صاحب حرفه و صنعتي ناچار بايد داراي سه خصلت باشد تا بتواند به وسيله آن تحصيل درآمد كند. اول آن كه در رشته علمي خويش مهارت داشته باشد، ديگر آن كه با درستكاري و امانت رفتار كند، سوم آن كه با كارفرمايان، حسن برخورد داشته باشد و نسبت به آنان ابراز تمايل نمايد.
بحارالانوار ،۱۷ ص ۱۸۲
امروز با حافظ
لب بگشا كه مي دهد لعل لبت به مرده جان
فاتحه اي، چو آمدي بر سر خسته اي بخوان
گو نفسي كه روح را مي كنم از پي اش روان
آنكه به پرسش آمد و فاتحه خواند و مي رود

مرتضي مميز، پدر گرافيك ايران درگذشت
پيكر استاد مميز ساعت ۹ صبح فردا،پس از تشييع از مقابل خانه هنرمندان ايران در باغبان كلا واقع در كردان كرج به خاك سپرده مي شود
008721.jpg
008694.jpg
مرتضي مميز - هنرمند گرافيست - به دليل ابتلا به بيماري سرطان پروستات بامداد شنبه ۵ آذر ۸۴ در بيمارستان آبان تهران درگذشت.
زنده ياد مرتضي مميز، از درخشان ترين چهره هاي فرهنگ يكصد سال اخير ايران بود و از حيث جامعيت و اثرگذاري و مديريت و تعهد، هنرمندي تمام و كمال و معلمي يگانه بود. مرتضي مميز متولد ۱۳۱۵ و فارغ التحصيل رشته نقاشي از دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران و داراي گواهينامه طراحي غرفه و ويترين و معماري داخلي از مدرسه عالي هنرهاي تزئيني پاريس بود.
او مدير هنري و طراح گرافيك نشرياتي چون ايران آباد، كتاب و كيهان هفته، فرهنگ كاوش نگين، فرهنگ و زندگي، رودكي، فصل نامه خاورميانه، گفت وگو و پيام امروز بوده و مسئوليت طراحي صحنه و لباس ۱۴تئاتر و دو فيلم سينمايي را به عهده داشت. بسياري از پوسترهاي رويدادها و بيلبوردهاي فيلم هاي سينمايي مطرح را او طراحي كرده بود.
مرتضي مميز كارگردان و طراح سه فيلم كوتاه نيز بوده و طراحي و نقاشي، طراحي روي جلد، طراحي اعلان و نشانه ها، حرف هاي تجربه و ساير مقالات، ازجمله تاليفات وي به شمار مي رود.
جايزه نشان رتبه اول دانشگاه هنرهاي زيبا، ديپلم بينال پوستر ورشو، جايزه طراح شاعر از فستيوال فيلم كن، ديپلم براي فيلم يك نقطه سبز از فستيوال مسكو، فيلم برگزيده جشنواره سينمايي بيروت و جايزه ممتاز نمايشگاه طراحي امروز از نشان درجه يك دولتي از جمله افتخاراتي است كه در كارنامه اين چهره ماندگار هنر ايران ثبت شده است. او عضو پيوسته فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي ايران نيز بود.
پيكر استاد مميز ساعت ۱۰ صبح فردا هفتم آذر، همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) پس از تشييع از مقابل خانه هنرمندان ايران در باغبان كلا واقع در كردان كرج به خاك سپرده مي شود.
مرحوم استاد مميز در روزهاي پاياني حياتش توصيه هايي براي مديريت جديد عرصه هنرهاي تجسمي در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اين عنوان مطرح كرده بود كه «در زمان مديريت مدير پيشين مركز حركت هايي بديع در هنر معاصر ايران رخ داد كه براي هنرمندان مفيد و مؤثر واقع شد و سبب شد كه هنر كشور از شرايط رخوت پيش آمده بعد از مقاطع حساس انقلاب و جنگ خارج شده، تكاني بخورد، ضروري است با روي كار آمدن مسئول جديد همچون همه كشورهاي دنيا كه برنامه ريزي فرهنگي درست و سنجيده اي دارند، كارهاي خوب گذشته ادامه پيدا كرده، با توانايي جديد كارهاي خوب ديگر اضافه شود.»

برگزيدگان دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس معرفي شدند
008697.jpg
گروه ادب و هنر: دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس شامگاه ديروز طي مراسمي به كار خود پايان داد. در اين مراسم كه در تالار وحدت برپا بود برگزيدگان جشنواره به اين شرح معرفي شدند. جايزه بهترين بازيگري به فاطمه معتمدآريا براي فيلم گيلانه، بهترين فيلمنامه به اشك سرما نوشته عزيزالله حميدنژاد و جايزه بهترين كارگرداني به احمدرضا درويش كارگردان دوئل اهدا شد.
جايزه بهترين فيلم به حبيب الله كاسه ساز تهيه كننده فيلم مزرعه پدري و جوايز ويژه داوران به مزرعه پدري، گيلانه و اشك سرما تعلق گرفت.در بخش فيلم هاي سينمايي ۳ ديپلم افتخار نيز به فيلم نغمه، مرزي براي زندگي و ديوانه اي از قفس پريد اهدا شد.
در بخش فيلم هاي نيمه بلند نيز جايزه بهترين فيلمنامه «يلداي نرگس» به نويسندگي جواد كامل و بهترين كارگرداني حسين كماليان كارگردان فيلم «يلداي نرگس» تعلق گرفت.
جايزه بخش سينما ويدئويي نيز براي بهترين فيلمنامه به فيلم «صداي پاي خدا» به آقاي كامبيز كاشفي بهترين كارگرداني به كامبيز كاشفي براي فيلم «صداي پاي خدا» و جايزه ويژه هيئت داوران به كارگردان فيلم «آزادي سرخ» حسين قاسمي جامي اهدا شد.
در بخش سريال نيز ديپلم افتخار به قاسم جعفري كارگردان سريال تلويزيوني «غريبانه» بهترين فيلمنامه «خوش ركاب» نوشته علي شاه حاتمي و جايزه بهترين كارگرداني به حسينعلي ليالستاني براي «آواز مه» اختصاص يافت.
در بخش قلم طلايي نيز جوايز نماهنگ به فيلمنامه سوم (تربت) مرتضي گلياري، فيلمنامه دوم (ساقي) قربانعلي طاهرفر، فيلمنامه اول (سيمرغ به روايت منطق الطير) به نويسندگي كيارش زندي، با موضوع شان و منزلت فيلمنامه (سكوت) حميدرضا گوهري، با موضوع خرمشهر فيلمنامه (حكايت خرمشهر) سيد عبدالستار كاكايي اهدا شد.
جوايز فيلم كوتاه اين بخش نيز فيلمنامه چهارم (روز كبيسه) سيد وحيد حسيني نامي ، فيلمنامه سوم (سكوت سفيد) حميدرضا روستا، فيلمنامه دوم (رد پا)، احسان فاضلي، فيلمنامه اول (روايت عشق) سهيلا جبري _ حميد دهقان پور با موضوع شان و منزلت فيلمنامه (عصر باراني) به پناه بر خدا رضايي اختصاص يافت.
در بخش مستند، ديپلم افتخار به كارگردان فيلم مستند «كاغذهاي بي جواب» مرحوم ابراهيم اصغرزاده، ديپلم افتخار به فيلم مستند «گمشدگان ديار صفا» به كارگرداني محرم زينال زاده، بهترين تدوين: امين قدمي براي تدوين مستند «فرداي ديروز»،بهترين تصويربرداري: سعيد صادقي تصويربردار مستند «گمشدگان ديار صفا»، بهترين كارگرداني: محمدرضا وطن دوست كارگردان «در دامان سرخ كوه»، بهترين فيلم: وحيد چاووش تهيه كننده و كارگردان مستند «نيست اما هست»، جايزه ويژه هيئت داوران به فيلم هاي مستند «گمشده» به كارگرداني محمدرضا طاهري و فيلم مستند «مردم و پاره هاي آهن» به كارگرداني ماجد نيسي و فيلم مستند «من عبدالواحد اسماعيل پور هستم» به كارگرداني هوشنگ ميرزايي اهدا شد.

بهارستان
شناخت خداوند
از امير مؤمنان(ع) پرسيدند: پروردگار خود را به چه چيز شناختي؟ فرمود: به فسخ عزيمت و شكست همت. بسا همتها گماشتم و ميان من و آنها فاصله افتاد، بسا تصميم ها گرفتم و تقدير با تصميم من مخالفت ورزيد. از اين جا دانستم كه تدبير به دست ديگري است.
از عارفي پرسيدند:پروردگارت را به چه چيز شناختي؟ گفت: به خواطر و انديشه هايي كه بر دلها وارد مي شود و نفس از تكذيب آنها درمي ماند.
علم اليقين (جلد اول) _ تأليف حكيم ملامحسن فيض كاشاني
مترجم؛ حسين استاد ولي، انتشارات حكمت، ص ۵۳

كوتاه از هفت هنر
تئاترشهر امروز تعطيل است
نمايش هاي مجموعه تئاترشهر روز يكشنبه ۶ آذر اجرا نمي شود.
به گزارش روابط عمومي تئاترشهر، به مناسبت شهادت حضرت امام صادق(ع)، تئاترشهر يكشنبه ۶ آذر تعطيل است و از ۷ آذرماه با آغاز دو نمايش جديد «خرس و خواستگاري» و «سه پرده» اجراهاي خود را از سر مي گيرد.
همچنين نمايش «سه پرده» نوشته و كار عباس شادروان در تالار كوچك تئاتر شهر از اين روز روي صحنه مي رود.
۵ فيلم ايراني در آمستردام
جشنواره فيلم هاي مستند آمستردام (IDFA) با حضور پنج فيلم كوتاه و بلند ايراني «كلوزآپ» (عباس كيارستمي)، نون و گلدون (محسن مخملباف)، دفاع به سبك ايراني (مهرداد اسكويي)، ماده ۶۱ (مهوش شيخ الاسلامي) و نفت سفيد از (۲۴ نوامبر) ۳ آذرماه تا ۱۰ روز در كشور هلند برگزار مي شود.
باران بر پرده سينماهاي فيليپين
به دنبال استقبال از فيلمهاي ايراني شركت كننده در هفتمين جشنواره بين المللي فيلم «سينه مانيلا» فيليپي، فيلم سينمايي «باران» ساخته مجيد مجيدي كارگردان ايراني در سينماهاي پنج شهر بزرگ اين كشور به نمايش درآمده است.
هفتمين جشنواره بين المللي فيلم «سينه مانيلا» از بيستم تا بيست و هفتم آبان ماه امسال در مركز فرهنگي مانيل برگزار شد.
آواي مهرباني در نياوران
كنسرت گروه موسيقي «آواي مهرباني» ويژه بانوان به سرپرستي «پروانه حاجي غلامحسين» و خوانندگي «سهيلا پورگرامي» ۱۰ آذر به مدت سه شب در بنياد آفرينشهاي نياوران برگزار مي شود.
افتتاح دو نمايشگاه
همزمان با برگزاري همايش بين المللي طبيعت در هنر شرق «نگارخانه ملي ايران» و «نگارخانه خيال شرقي» در مجموعه فرهنگي هنري صبا افتتاح مي شود.
همايش بين المللي طبيعت در هنر شرق هفته آينده در تهران و يزد برگزار مي شود.
شام عروسي در جشنواره فجر
تدوين فيلم سينمائي «شام عروسي» توسط حسن ايوبي در «سيران فيلم» آغاز شد.
«شام عروسي» آخرين پروژه ابراهيم وحيد زاده بعد از «معادله» است.
اين فيلم روايتي طنز از ماجراي برگزاري يك عروسي بزرگ و باشكوه اما بدون پول را به تصوير مي كشد.دست اندركاران اين فيلم در تلاش هستند فيلم را براي شركت در جشنواره فيلم فجر آماده كنند.
سه پرده در تالار كوچك
نمايش «سه پرده» نوشته و كار عباس شادروان از ۹ آذرماه در تالار كوچك به روي صحنه مي رود.
اين نمايش شامل سه اپيزود به نام هاي «عوضي»، «تنگ جادو» و «اول بازي» است و سه موقعيت متفاوت اما مربوط به هم را به  تصوير مي كشد.

برگي از تاريخ
نخستين كنفرانس متفقين در تهران
در ششم آذر ۱۳۲۲ ش، كنفرانس سرانه سه كشور متفق در جنگ جهاني دوم، درحالي در تهران آغاز به كار كرد كه ايران به اشغال نظامي اين سه كشور درآمده بود. كنفرانس تهران، پس از ورود آمريكا به جنگ جهاني دوم و گشوده شدن جبهه هاي جديد عليه ارتش آلمان، برپا شد. در اين كنفرانس، روزولت رييس جمهور آمريكا، چرچيل نخست وزير انگلستان و استالين رهبر شوروي، درباره شيوه هاي مبارزه با ارتش آلمان و كمك به جبهه هاي جنگ با اين كشور، با يكديگر تبادل نظر كردند. در پايان كنفرانس تهران كه چهار روز به طول انجاميد، اعلاميه مشتركي توسط سه كشور صادر شد كه در آن به انهدام نيروهاي نظامي آلمان و چگونگي انجام عمليات در جبهه هاي جنگ اشاره شده بود. همچنين توافق شد كه پس از پايان جنگ جهاني دوم، نيروهاي متفقين، خاك ايران را ترك كنند.
تعطيلي حوزه هاي علميه ايران در اعتراض به رژيم بعثي عراق
در اعتراض به تصميم دولت بعث عراق مبني بر اعدام پنج نفر از روحانيون مبارز شيعه، حوزه هاي علميه قم و مشهد تعطيل شد. همچنين در اين روز، حضرات آيات: سيد شهاب الدين مرعشي نجفي، سيدمحمدرضا گلپايگاني و ديگر مراجع تقليد قم و آيت الله ميلاني در مشهد، درس هاي خود را تعطيل كردند. مدتي قبل، رژيم بعثي عراق به رياست حسن البكر، يكصد و پنجاه نفر از روحانيون مبارز و طلاب علوم اسلامي عراق را دستگير و پس از آن پنج نفر از آنان را به اعدام محكوم كرد.
درگذشت دكتر سيد صادق گوهرين پژوهشگر عرفان اسلامي
دكتر سيد صادق گوهرين در سال ۱۲۹۳ ش به دنيا آمد.
در اوان نوجواني در مدرسه هاي علميه، به روش سنتي به تحصيل صرف و نحو عربي پرداخت. سپس وارد دوره هاي ابتدايي و متوسطه گرديد و در رشته هاي ادبيات فارسي و فلسفه از دانشسراي عالي ليسانس گرفت. وي از آن پس، ضمن تدريس در دبيرستان ها، در دوره دكتراي ادبيات فارسي به ادامه تحصيل پرداخت و در مقطع دكترا، كتاب «فرهنگ لغات و تعبيرات مثنوي» در ۹ جلد را به عنوان پايان نامه به نگارش درآورد. استاد گوهرين در اين رساله كه شايد مهم ترين و مفصل ترين اثر او به حساب آيد، به ترتيب الفبا، لغات، اصطلاحات، تعبيرات عرفاني، مجازات، اصطلاحات نجومي، طبي، قرآني و حديثي و... را كه در مثنوي معنوي مولوي آمده اند شرح كرده و هر تركيب را در محل دقيق آن بيان داشته است. وي بيشتر ايام عمر خود را صرف تدريس دروس ادبي و عرفان و نيز تربيت دانشجويان اين دو مقوله معرفتي كرد و شاگردان فراواني پرورش داد. برخي ديگر آثار او از اين قرارند: پير جنگي، داستان بهرام گور، شرح اصطلاحات تصوف و شيخ صنعان. سرانجام مرغ جان اين وارسته مرد عرصه عرفان و ادب، پس از عمري تكاپو در ۶ آذر ۱۳۷۴ ش در ۸۱ سالگي از قفس تن به درآمد و به سوي هستي مطلق پرواز كرد.

تازه هاي دنياي ريانه ها
مانور سراسري زلزله در شبكه ملي راديو
گروه اجتماعي شبكه سراسري صدا با همكاري پژوهشكده بين المللي زلزله، هفتمين مانور سراسري زلزله را برگزار مي كند.اين برنامه به مدت ۱ ساعت و ۴۵ دقيقه روز سه شنبه از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ و ۴۵ از شبكه سراسري صدا پخش خواهد شد، دو تن از كارشناسان زلزله در كشور تازه ترين راهكارهاي مقابله با زمين لرزه را به آگاهي مردم خواهند رساند و از اهميت مانور آمادگي در برابر زلزله توضيح خواهند داد. در محل برگزاري مانور فرستنده شبكه سراسري صدا با حضور ۳ گزارشگر در تهران و با همكاري ۷ مركز صدا و سيما به انعكاس اين رويداد خواهد پرداخت.
ماتم شيعه در راديو تهران
دو ويژه برنامه با شيعيان عزادار شهادت حضرت امام صادق(ع) در شبكه راديو تهران پخش خواهد شد.به گزارش روابط عمومي شبكه تهران ويژه برنامه «ماتم شيعه» در شب شهادت امام ششم شيعيان و همچنين ويژه برنامه «صادق آل محمد(ص)» دوشنبه شب از ساعت ۳۰/۲۲ تا ۲۴ از راديو تهران پخش خواهد شد.محور بحث اين برنامه ها به كارشناسي حجت الاسلام نادري بررسي ابعاد شخصيتي امام صادق(ع) و گفت و گو درباره مسئوليت سنگين شيعيان در اين برهه از زمان است.
سه ميليارد آگهي مجاني سينما
به گفته مهندس عزت الله ضرغامي بيش از ۳ ميليارد تومان آگاهي مجاني براي سينما طي سال گذشته از رسانه ملي پخش شد.رئيس سازمان صدا و سيما درباره تبليغات كتاب و ترويج كتابخواني در اين رسانه گفت: با برنامه هاي صحيح بين متوليان رسانه به خصوص در شبكه دوم سيما، اميدواريم قدم هاي مؤثري براي حوزه كتاب برداشته شود.
فيلم هاي يك ماهه شبكه تهران
شبكه تهران شش فيلم سينمايي را براي پخش در ماه آذر اعلام كرد. اين فيلم ها محصول كشورهايي چون ايتاليا، كانادا، هنگ كنگ، هند و آلمان هستند. به گزارش روابط عمومي شبكه تهران، چهارشنبه نهم آذر ماه، فيلم ايتاليايي «خداحافظ تگزاس» روي آنتن مي رود . روز جمعه يازدهم آذر ماه هم فيلم كانادايي «حد عمود» ساعت ۱۳ پخش مي شود. «اژدهاي قهرمان» عنوان فيلم  جديدي است كه چهارشنبه شانزدهم آذر ماه روي آنتن شبكه تهران مي رود و ساعت ۱۳ جمعه، بيست و پنجم آذر ماه، اين فيلم هنگ كنگي تكرار مي شود. ساعت ۲۲ چهارشنبه بيست و سوم آذر ماه هم فيلم هندي «گاهي خوش، گاهي غم» براي نخستين بار پخش مي شود.
راديو اسلامي در انگليس
قرار است، اولين ايستگاه راديويي اسلامي در انگليس فعاليتش را در شهر برادفورد آغاز كند. به گزارش پايگاه اينترنتي مسلم نيوز، راديو اسلامي انگليس از ديروز به وقت محلي پخش خود را آغاز كرد.اين ايستگاه راديويي برنامه هاي بحث و گفت وگو، برنامه هاي كودكان و زنان و حتي برنامه هاي زنده از مساجد مقدس مكه، مدينه و بيت المقدس را پخش مي كند. اين ايستگاه راديويي از ابتكارات «محمد ساجد» است كه در پاسخ به درخواست فزاينده جامعه مسلمانان انگليس تأسيس مي شود.

نگاه
نفس كشيدن در هواي مخاطب
چند روزي است كه مي بينمشان. روي ميز غذاخوري، توي آشپزخانه هستند.
كمي پژمرده شده اند، ولي هنوز رنگ و بو دارند. به جز رنگ و بو، معنايي هم دارند كه هر گلي نمي تواند آن معنا را داشته باشد. گلهايي كه بعد از ظهر سه شنبه از دستهاي دختري كه نمي دانم اسمش چه بود، به دستهاي من رسيد و من از پشت ميكروفن، از همه به خاطر آن مراسم و به خاطر آن دسته گل زيبا تشكر كردم.همه چيز از آنجا شروع شد كه از طرف يكي از مدرسه هاي راهنمايي دخترانه تماس گرفتند و گفتند خيال داريم جلسه نقد و بررسي چند تا از كتاب هاي شما را برگزار كنيم. گفتند قبل از آن چند عنوان از كتابهايتان را از ناشر خريداري مي كنيم و در اختيار دانش آموزان قرار مي دهيم. گفتند شما فرصت داريد؟
درخواست خوبي بود. فكر مي كنم براي يك نويسنده، هيچ چيز خوشايندتر از اين نيست كه رودررو با مخاطبان خود بنشيند و تاثير اثرش را مستقيم ببيند و صداي مخاطب را از نزديك بشنود و متوجه شود كه چه آشي پخته.
داشتم فكر مي كردم آيا اين ديدار، براي مخاطبان هم جذاب است! آيا آنها هم دوست دادند نويسنده اي را از نزديك ببينند. چشم هاي كنجكاوشان را به او بدوزند و سئوالهاي بي پايانشان را بپرسند. داشتم فكر مي كردم در زمانه اي كه هنرپيشه ها و ورزشكاران حرفه اي اين قدر خوب و پررنگ ديده مي شوند، ديدن يك نويسنده براي مخاطبان چقدر مي تواند جذاب باشد؟
من كه جواب خودم را گرفتم. شاهدش همين حس خوبي است كه از ديدن و بوييدن اين دسته گل دارم و خاطره چند ساعت خوب از با بچه ها بودن و از بچه ها ايده و نظرگرفتن است. اتفاقي كه در دو سه سال اخير چند بار شاهدش بودم.
گذشته از همه اينها دلم مي خواست اين حس تجربه شده  را بنويسم و بگويم آنها كه دغدغه كتاب و كتابخواني دارند، آنها كه سالي دوبار، يكي در هفته كتاب و يكي در ايام نمايشگاه بين المللي كتاب به فكر طرح ها و ايده هاي تشويق و ترغيب و امثالهم مي افتند و به دنبال طرحهاي عظيم فلان و بهمان هستند، چرا راه دور مي روند؛ در حاليكه كه معشوق، همسايه ديوار به ديوار است و با همين كار ساده مي توان به هدف هاي خوبي رسيد.
داشتم فكر مي كردم، چنين نشستهايي چند خوبي دارد و آنها را يكي يكي مي شمردم.
اول اين كه اين موجي كه عليه خواندن هر گونه كتاب غيردرسي در ايام تحصيل به وسيله پدران و مادران نگران و بعضي از اولياي مدارس بوجود آمده، شكسته مي شود و بچه ها گاه مي توانند سر از آبهاي اقيانوس درسهاي سنگين بيرون بياورند و در هواي كتاب هايي كه تخيل و روانشان را تقويت مي كند، نفس بكشند...
دوم اين كه، لااقل براي مدتي هر چند كوتاه، كتاب مي شود نقل كلاس و مدرسه و خانواده و گروهي و هر كدام به نوعي به شكل ذهني و عيني درگير آن مي شوند و كتاب از انجماد و فراموشي و بي رنگي درمي آيد.
سومين حسن اين برنامه ها، اعتماد به نفسي است كه دانش آموزان پيدا مي كنند، آنها ياد مي گيرند كه چگونه (حتي به غلط و سليقه اي) نقد كنند و اين عمل را در خود نهادينه كنند تا در آينده مشاركت بيشتري در نقد عملكرد هاي اجتماع خود داشته باشند.
چهارمين نكته مثبت، اين است كه بچه هايي كه اهل نوشتن شعر و داستان هستند با قرارگرفتن در چنين فضايي، انگيزه بيشتري پيدا مي كنند و از دنياي كوچك خود به دنياي وسيعتر كتاب و مطالعه و نويسنده ها نقب مي زنند.
خوبي هاي اين راه، قطعا بيشتر از اين چند نكته گفته شده است كه از حوصله اين يادداشت به دور است. شايد مخاطب اصلي و عمده اين نوشته آموزش و پرورش به خصوص مديران خوش ذوق و فرهنگي باشد، ولي قطعا نويسنده ها بيشتر امتياز كسب مي كنند و حتما بر رونق بازار نشر هم خواهد افزود.گل ها بالاخره پژمرده مي شوند و از روي ميز آشپزخانه  كنار مي روند، اما خاطره آن روز سه شنبه در ذهنم ته نشين خواهد شد. روزي كه در هواي مخاطب نفس كشيدم، برايشان حرف زدم و حرف هايشان را شنيدم. چيزي كه وقتي خودم نوجوان بودم، آرزويش را داشتم. ولي ما كجا و نويسنده ها كجا؟
فرهاد حسن زاده- نويسنده كودك و نوجوان

عبدالحسين آذرنگ : تاسيس اتحاديه سراسري
ناشران ايران يك ضرورت است
ايجاد يك اتحاديه صنفي براي ناشران كشور كه به صورت فراگير نماينده همه ناشران كشور باشد، از ضرورتهايي است كه در گذشته كمتر به آن توجه شد.وي در گفت و گو با خبرنگار كتاب مهر، درباره افق پيش روي اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران، گفت: هم اكنون فعال ترين اتحاديه صنفي نشر، اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران است. بنابر اين اتحاديه ناشران تهران نمي تواند سخنگوي ناشران كشور باشد و هر تصور ديگري به جز اين توهمي بيش نيست.
وي تصريح كرد: اتحاديه ناشران تهران به هيچ رو سخنگوي ناشران كشور نمي تواند باشد به اين دليل كه رابطه ارگانيك با نشر كشور ندارد بنابر اين اولين حركت مهم صنفي كه بايد در كشور به وجود بيايد اتحاديه سراسري ناشران كشور است كه رابطه ارگانيك با همه ناشران كشور داشته باشد.
اين كارشناس نشر در ادامه افزود: ناشران بايد بعد از ايجاد اتحاديه صنفي ناشران كشور مشاركت فعالي در اين اتحاديه داشته باشند كه متاسفانه هم اكنون شاهديم كه در اتحاديه ناشران فعلي هم حضوري فعال ندارند.
وي دليل اين مشكل را نبود تعريفي مشخص از ناشران حرفه اي دانست و تصريح كرد: در كشور هاي مختلف ناشراني كه از ميزان معيني بيشتر كتاب منتشر كنند ناشر حرفه اي محسوب مي شوند.اين استاندارد در برخي از كشور ها انتشار بيش از ۲۵۰ عنوان كتاب در سال است ولي در ايران هنوز استاندارد مشخصي براي اين منظور وجود ندارد.وي در ادامه افزود: بر اساس محاسبه اي كه برخي از دوستان ناشر - به صورت تقريبي - صورت دادند به اين جمع بندي رسيدند كه هر ناشري كه ساليانه ۲۴ كتاب منتشر كند؛ - هر ماه دو عنوان كتاب _ مي تواند ناشر حرفه اي محسوب شود.
تصحيح
ديروز در خبر « پيكر منوچهر آتشي، در زادگاهش بوشهر به خاك سپرده مي شود» سيامك باباچاهي، «برادر همسر شاعر» خوانده شده بود كه وي از اقوام و آشنايان مرحوم آتشي است.

مجمع عمومي كانون ساز سازان برگزار شد
گروه ادب و هنر: مجمع عمومي كانون ساز سازان خانه موسيقي با حضور ۲۶۰ سازنده ساز عضو كانون از سراسر كشور روز گذشته در تالار رودكي برگزار شد.
به گزارش همشهري در ابتداي اين مراسم، يوسف پوريا از اعضاي هيأت مديره كانون ساز سازان به مشكلات و مسائل پيش روي اين كانون و تلاشهاي هيأت مديره قبلي براي سرو سامان دادن به اين وضعيت اشاره كرد و سپس بياض امير عطايي ديگر عضو هيأت مديره گزارشي از فعاليتهاي اين كانون در دو سال اخير ارائه داد و بيمه كردن ۲۵۲ عضو اين كانون را از جمله فعاليتهاي مهم صنفي كانون ساز سازان برشمرد.
در ادامه با حضور هيأت رئيسه موقت رأي گيري به عمل آمد كه از ميان ۱۸ نامزد هيأت مديره آقايان: جزايري، فرهمند، پوريا، مرادي و امير عطايي به عنوان اعضاي جديد هيأت مديره و از ميان ۴ نامزد بازرسي، آقاي ميرهاشمي براي مدت دو سال انتخاب شدند.

برگزاري سومين نمايشگاه ياد يار مهربان
سومين دوره نمايشگاه «ياد يار مهربان» (طرح اهداي كتاب به مدارس شهر تهران) دي ماه سال جاري برگزار مي شود.
دكتر امير مسعود شهرام نيا، مسئول برگزاري اين نمايشگاه گفت: «طي دوره گذشته نمايشگاه ياد يار مهربان، ۳۵ ميليارد ريال كتاب، لوازم كمك آموزشي و وسايل ورزشي از سوي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران به بيش از ۶۰۰۰ مدرسه دولتي و غيرانتفاعي شهر تهران اهدا شد.»
مديرعامل مؤسسه نشر شهر با اشاره به برگزاري سومين دوره نمايشگاه ياد يار مهربان در دي ماه سال جاري با هدف تجهيز كتابخانه كليه مقاطع تحصيلي مدارس تهران اضافه كرد: «كتاب هاي اهدايي، توسط مديران و كارشناسان مدارس و از ميان نمونه هاي موجود ناشر در نمايشگاه انتخاب خواهد شد.»
شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
فاصله
اداره كه تمام شد، به يك ساندويچي رفتم، مشغول خوردن بودم كه خانمي با دختر كوچولويي وارد ساندويچي شد؛ دختر كوچولو از همان لحظه ورودش، زل زد به خوردن من! از اين وضعيت هيچ خوشم نيامد، پس از لحظه اي، مادرش دو تا نان ساندويچي خواست! هنوز پولش را نداده بود كه دختر كوچولو، نان ها را از دست مادرش گرفت و با شتاب گاز زد! نگاهش از من قطع نشده بود كه مادرش، دستش را كشيد و از ساندويچي خارج كرد. ياد آن لحظات و خيره شدن آن دخترك رنگ پريده و گاز زدنش به نان خالي ساندويچ، آزارم مي دهد. خودم را سرزنش مي كنم كه چرا آن موقع زود متوجه نشدم؟...
محمدرضا باقرپور
ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و۵۲ دقيقه'
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و۱۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۲۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۵۳ دقيقه
بر ديوار نگارخانه ها
*گالري كمال الملك: نمايشگاه نقاشي نازنين روغنيان / ۱۱ تا ۱۶ آذر / خيابان پاسداران، گلستان سوم، ساختمان شماره يك / تلفن: ۲۳۵۶۵۴۳۴
*نگارخانه گيتا: نمايشگاه نقاشي فروغ صيرفي / ۱۰ تا ۱۵ آذر / خيابان شريعتي، ظفر، اطلسي، كوچه پانزدهم، پلاك ۹۴ / تلفن: ۲۲۲۶۱۹۳۶
*نگارخانه آتشزاد: نمايشگاه نقاشي سالومه پزشكپور / ۱۰ تا ۱۶ آذر / ميدان ونك، خيابان توانير، ساختمان ۴۳ / تلفن: ۸۸۸۸۴۹۰۷
*نگارخانه خانواده: نمايشگاه آثار خوشنويسي علي اصغر قلعه نويي / ۹ تا ۱۹ آذر / نارمك، ميدان هلال احمر، خيابان گلستان / تلفن: ۷۷۸۱۹۴۶۸
*نگارخانه بانو: نمايشگاه نقاشي جلوه هاي ذهن / تا ۹ آذر / خيابان ولي عصر، ضلع شمالي پارك ساعي، كوي ساعي / فرهنگسراي بانو / تلفن: ۸-۸۸۷۸۶۲۷۶
*نگارخانه شيرازي: نمايشگاه نقاشي محمدرضا ظهوريان / ۱۱ تا ۱۶ آذر / بلوار آفريقا، پديدار، ساختمان شهروز / تلفن: ۸۸۸۶۳۳۴
گل و گياه
مالوپ
008691.jpg
نام علمي: Malope trifida
خانواده: MALVACEAE
گياه يك ساله ، افراشته، داراي ساقه هاي منشعب، نسبتاً سريع الرشد با برگ هاي مدور و لوب دار كه گلهاي شيپورمانند آن به قطر ۸ سانتي متر و رنگ ارغواني مايل به قرمز با رگه هاي صورتي پررنگ در تابستان و اوايل پاييز ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۹۰ و گستردگي آن به ۳۰ سانتي متر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك حاصلخيز، با زهكشي خوب، حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار در هواي آزاد امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |