يكشنبه ۶ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۶۰ - Nov 27, 2005
بر اساس آمار سازمان پزشكي قانوني
حوادث ناشي از كار ۳۴ درصد افزايش يافت
008700.jpg
گروه اجتماعي: سالانه دو ميليون نفر بر اثر حوادث و بيماري هاي ناشي از كار جان خود را از دست مي دهند. ايران در سال گذشته ۶۹۷ نفر از كارگران خود را به اين دلايل از دست داده است.
به گزارش سازمان پزشكي قانوني، آمار كساني كه در سال ۸۳ بر اثر حوادث ناشي از كار جان خود را از دست داده اند ۸/۳۴ درصد بيشتر از سال ۸۲ است.
كارشناسان بهداشت كار ،بي توجهي كارفرمايان و كارگران در نظارت و رعايت نكردن نكات ايمني كار و بي توجهي به طب كار را علت اصلي بالا رفتن تلفات ناشي از كار مي دانند.
بر اساس گزارش ايسنا كه چندي پيش ارايه شده بود، طي سال هاي ۸۲ تا ۸۴ در مجموع حوادث ناشي از كار ۱۳ درصد افزايش داشته است. در سال ۸۳ ، ۱۶ هزار و ۷۹۲ حادثه ناشي از كار در محيط هاي كارگاهي براي بيمه شدگان تأمين اجتماعي رخ داده است .
اين آمارها فقط مربوط به كساني است كه تحت پوشش بيمه تأمين اجتماعي هستند و شامل كارگراني كه به دليل مشاغل سخت و زيان آور جان خود را به تدريج از دست مي دهند و يا زنان و كودكاني كه در كارگاه هاي گليم و قالي  بافي و كوره پزخانه هاي آلوده به سم دچار مرگ تدريجي مي شوند و... نمي شود.
به گفته كارشناسان، برق گرفتگي، سوختگي، سقوط از ارتفاع و ضربه به سر، از عمده حوادثي است كه در محيط هاي كار منجر به مرگ، جراحت و يا معلوليت كارگران مي شود.
محمود عمراني فرد رئيس بيمارستان سوانح و سوختگي امام موسي كاظم(ع) استان اصفهان در اين باره به ايرنا گفت: به دليل بيكاري، نبود امنيت شغلي و فشار كارفرمايان ،كارگران در مورد حق داشتن امكانات و لباس هاي حفاظت ايمني سكوت مي كنند و گاه حتي حاضر به پيگيري امور درمان و شكايت از كارفرماي خود نيستند.
«خسرو صادق نيت» عضو انجمن طب كار كشور با اشاره به افزايش آمار سوانح و حوادث ناشي از كار در بين كارگران در اين باره گفت: مقوله طب كار كه مي تواند در كاهش و كنترل حوادث ناشي از كار براي كارگران مؤثر باشد در ايران مهجور مانده و محدود به معاينات دوره اي كارگران شده است.
وي افزود: طب كار در وزارت بهداشت و درمان جايگاه خاصي ندارد، در حالي كه اگر اين جايگاه مشخص شود، در ديگر وزارتخانه ها مانند وزارت صنايع و معادن و مسكن و... كه بيشترين كارگر را تحت پوشش خود دارند نيز جدي گرفته مي شود.
صادق نيت افزود: متأسفانه به دليل نبود امنيت شغلي و فشار كارفرمايان، كمتر كارگري حاضر به پيگيري مصدوميت خود است، زيرا اين پيگيري ممكن است منجر به اخراج از كارگاه يا انتقال كارگر به رده هاي پايين شود.
قانون چه مي گويد؟
بر اساس «ماده ۸۵ قانون كار»براي صيانت نيروي انساني و منابع مادي كشور، رعايت دستور العمل هايي كه از طريق شوراي عالي حفاظت فني و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تدوين مي شود براي كليه كارگاه ها، كارفرمايان و كارگران و كار آموزان الزامي است.
در ماده ۸۷ قانون كار آمده كه اشخاص حقيقي و حقوقي كه بخواهند كارگاه جديدي احداث كنند يا كارگاه هاي موجود را توسعه دهند، مكلفند ابتدا طرح ها و نقشه هاي ساختماني خود را از لحاظ پيش بيني حفاظت فني و بهداشت كار براي اظهارنظر و تأييد به وزارت كار ارسال كنند و وزارت كار نيز موظف است ظرف يك ماه نتيجه بررسي آن را اعلام كند.
بر اساس «ماده ۸۵ قانون كار» براي صيانت نيروي انساني و منابع مادي كشور، رعايت دستورالعمل هايي كه از طريق شوراي عالي حفاظت فني و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تدوين مي شود براي كليه كارگاه ها، كارفرمايان و كارگران و كار آموزان الزامي است.
در ماده ۸۷ قانون كار آمده كه اشخاص حقيقي و حقوقي كه بخواهند كارگاه جديدي احداث كنند يا كارگاه هاي موجود را توسعه دهند، مكلفند ابتدا طرح ها و نقشه هاي ساختماني خود را از لحاظ پيش بيني حفاظت فني و بهداشت كار براي اظهارنظر و تأييد به وزارت كار ارسال كنند و وزارت كار نيز موظف است ظرف يك ماه نتيجه بررسي آن را اعلام كند.
بر اساس «ماده ۹۲ قانون كار» در كليه كارگاه ها بايد براي كارگران پرونده پزشكي تشكيل و حداقل سالي يك بار آزمايشات و معاينات ادواري انجام شود.
بر طبق ماده ،۹۵ مسئوليت اجراي مقررات و ضوابط فني بهداشت كار بر عهده كارفرما يا مسئولين واحدهاي موضوع ذكر شده در ماده ۸۵ اين قانون خواهد بود. هرگاه بر اثر عدم رعايت مقررات مذكور از سوي كارفرما يا مسئولين واحد، حادثه اي رخ دهد، شخص كارفرما يا مسئول مذكور از نظر كيفري و حقوقي و نيز مجازات هاي مندرج در اين قانون مسئول است.
طبق ماده ۶۶ تأمين اجتماعي در صورتي كه ثابت شود وقوع حادثه مستقيماً ناشي از عدم رعايت نكات ايمني و بروز بيماري هاي ناشي از فقدان رعايت مقررات بهداشتي از طرف كارفرما باشد، سازمان تأمين اجتماعي هزينه هاي مربوطه را پرداخته و طبق ماده ۵۰ اين قانون، از كارفرما مطالبه و وصول مي كند.
ضمانت اجرايي
همچنين طبق «ماده ۹۰ قانون تأمين اجتماعي»، در صورتي كه پس از استخدام مشمولين قانون، معلوم شود كه نامبردگان در حين استخدام قابليت و استعداد كار مرجوعه را نداشته و كارفرما در معاينه پزشكي آنان تعلل نموده و در نتيجه بيمه شده دچار حادثه شده، سازمان هزينه ها را پرداخته و طبق ماده ۵۰ قانون تأمين اجتماعي هزينه را از كارفرما مطالبه مي كند.
مستوفي نژاد معاون درمان تأمين اجتماعي معتقد است، ضمانت اجرايي ماده ۶۶ قانون تامين اجتماعي در همه موارد بسيار كم رنگ است و مي افزايد: سازمان در زمان حاضر از گزارش بازرسان اداره كار استفاده مي كند. سازمان با كمبود كارشناسان ايمني و بهداشت حرفه اي روبه رو است. نبود نيروي حرفه اي آشنا به بهداشت محيط و كمبود نيرو در بخش بازرسي، سازمان را در نظارت و بازرسي با مشكل روبه رو كرده است.
كارگران نكات ايمني را رعايت نمي كنند و كارفرمايان نه امكانات را فراهم مي كنند و نه به كارگران اجبار مي كنند ،براي كارگراني كه عليه كارفرماي خود حرف نمي زنند ،براي كارگران و كارفرماياني كه قانون را نمي دانند چه مي توان كرد؟

لايحه پليس قضايي بين دولت و مجلس
اصلاحات مورد نظر مجلس اعمال مي شود
گروه اجتماعي: وزير دادگستري به دنبال اظهار نظر مخبر كميسيون مجلس مبني بر رأي ندادن نمايندگان به لايحه فعلي پليس قضايي خبر از آمادگي قوه قضاييه براي اعمال اصلاحات مورد نظر مجلس در مورد اين لايحه داد.
مخبر كميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه قوه قضاييه بايد لايحه فعلي پليس قضايي را از مجلس پس بگيرد ، به «مهر» گفت: لايحه پليس قضايي اشكالات فراواني دارد كه بايد اصلاحات لازم در آن صورت گيرد.
محمد دهقان افزود: لايحه پليس قضايي تاكنون در كميسيون حقوقي و قضايي ، برنامه و بودجه و امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي رد شده اما با اين وجود مسئولان قوه قضاييه همچنان بر تشكيل اين پليس اصرار دارند.
وي افزود : فعاليت هايي كه براي پليس قضايي در اين لايحه آمده موازي با اقدامات پليس كشور است ، همچنين با تشكيل اين پليس تشكيلات وسيعي در سراسر كشور زير نظر حوزه هاي قضايي قرار خواهد گرفت كه اين امر مورد تاييد نمايندگان مجلس قرار نگرفت.
دهقان تصريح كرد : در صورتي كه قوه قضاييه لايحه كنوني را از مجلس پس گيرد و اصلاحات لازم را در آن اعمال كند به طور حتم نظر نمايندگان مجلس در ارتباط با اين لايحه تغيير خواهد كرد و احتمال تصويب آن وجود خواهد داشت در غير اين صورت به طور حتم اين لايحه در صحن علني مجلس نيز رد خواهد شد.
به دنبال اين اظهارنظر نماينده مجلس،خبرگزاري فارس به نقل از وزير دادگستري كه سخنگوي قوه قضاييه نيز هست، گفت: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در برخي از جزئيات لايحه پليس قضايي ابهاماتي را مطرح كرده اند كه قوه قضاييه آمادگي دارد در جهت رفع ابهامات و اصلاحات مورد نظر نمايندگان پيگيري لازم را انجام دهد
وي خاطر نشان كرد: با تشكيل پليس قضايي از ميزان اطاله دادرسي در دادگاهها كاسته شده و قوه قضائيه مي تواند وظايف تخصصي خود را از طريق پليس قضايي انجام بدهد.
كريمي راد با رد اظهاراتي مبني بر موازي كاري فعاليت هاي پليس قضايي با نيروي انتظامي گفت: تشكيل پليس قضايي در جهت كشف علمي جرائم و تصريح در ابلاغ اوراق قضايي و دستورات قضايي و در نهايت جلوگيري از اطاله دادرسي است .
وي افزود:كار اين نيرو هيچگونه موازي كاري با فعاليت هاي نيروي انتظامي كه كاربرقراري نظم و امنيت را در كشور عهده دار است محسوب نمي شود. ايجاد پليس قضايي نافي ضابط بودن نيروي انتظامي و ديگر ضابطان قوه قضائيه نخواهد بود .

الكل به قيمت ۵۰۰ ميليارد يورو
ايرنا: كسي از هزينه دقيق مشكلات و گرفتاري هاي ناشي از مصرف الكل مطلع نيست اما سازمان بهداشت جهاني هزينه سالانه اين مشكلات براي اتحاديه اروپا را دو تا پنج درصد توليد ناخالص داخلي يا به عبارت ديگر بين ۲۰۰ تا ۵۰۰ ميليارد يورو برآورد كرده است؛ به اضافه مرگ ومير سالانه ۶۰۰ هزار نفر.

دستگاههاي فرسوده دياليز دوبرابر كار مي كنند
ايرنا: دستگاههاي دياليز كشور برخلاف استاندارد، روزي چهار شيفت مورد استفاده قرار مي گيرند. اين در حالي است كه بر اساس استاندارد اين دستگاهها دو بار در روز بايستي به كار گرفته شوند. همچنين به گفته معاون وزير بهداشت براي ۱۲ هزار و ۳۷۵ بيمار دياليزي ۲۲۵ دستگاه فرسوده وجود دارد كه بايستي به دو هزار و ۵۷۸ دستگاه افزايش يابد.

گزارشي از مراجعات مردمي به مجلس توصيه نامه  نمايندگان
معلول كم كاري ساير دستگاه هاست
گروه اجتماعي: توصيه نامه ها، متداول ترين اقدام نمايندگان مجلس براي حل مشكل مردم حوزه انتخابيه شان است.
اگرچه در راهروهاي منتهي به اتاق نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، دستورالعملي براي ممنوع بودن صدور نامه  براي اشخاص از طرف نمايندگان ديده مي شود، اما اين نامه ها همچنان نوشته مي شود و البته در برخي موارد كارايي هم ندارد.تبديل شدن نمايندگان مجلس- به تعبير دكتر حداد عادل- به كارمندان كميته امداد براي حل و فصل مشكلات جاري مردم، آنها را از نظارت بر قراردادهاي چند ميلياردي باز مي دارد.گفت و گوي چند نفر از نمايندگان مجلس در اين باره، نشان دهنده اين مطلب است كه آنان به علت كم كاري، سهل انگاري و ناراضي تراشي در دستگاه هاي ديگر، تبديل به پناهگاه مردم شده اند.
به گزارش واحد مركزي خبر كه با تعدادي از نمايندگان مجلس گفت وگو كرده است توصيه نامه هاي  نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي  براي  مردم  حوزه هاي  انتخابيه  شان، كار صحيحي  نيست .
محمد حسين  فرهنگي  نماينده  مردم  تبريز در مجلس  شوراي  اسلامي  گفت : مردم  به  غلط  نمايندگان  مجلس  را نماينده  خود در حاكميت  مي دانند كه  بايد مشكلات  آنان  را پي  گيري  كند.وي  افزود: احساس  افكار عمومي  از وظايف  نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي  با وظايف  قانوني  آنان  هماهنگ  نيست .يكي  از نمايندگان  زنجان  نيز در اين  باره  گفت : كم  كاري  قواي  مجريه  و قضائيه  نمايندگان  را وادار به  نوشتن  توصيه نامه  مي كند.
رفعت  بيات  با بيان  اينكه  نوشتن  توصيه نامه  براي  مردم  و نمايندگان  عرف  شده است ، افزود: اين  امر صحيح  نيست  و بيش  از دو سوم  وقت  نمايندگان  را به خود اختصاص  مي  دهد.يكي  ديگر از نمايندگان  حوزه  انتخابيه  تبريز نيز در اين  مصاحبه  گفت: وظايف  نمايندگان  براي  مردم  تعريف  نشده است .ميرتاج الديني  افزود: وقتي  مردم  از مراجعه  مستقيم  به  دستگاهها نتيجه  نمي گيرند، براي  دريافت  توصيه نامه  به  نمايندگان  مراجعه  مي كنند.

تعداد عمل هاي سزارين در ايران ۲۰ برابر ديگر كشورها
گروه اجتماعي: معاون سلامت وزارت بهداشت، اعلام كرد: تعداد عمل هاي سزارين در ايران ۲۰ برابر ديگر كشورها گزارش شده است.
سيدمويد علويان ،معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، در مراسم افتتاحيه ششمين كنگره بين المللي بيماري هاي زنان و زايمان ،گفت: اعمال جراحي سزارين در ايران ۳۵ درصد و در كشورهاي ديگر بين ۵ تا ۱۵ درصد است. وي افزود: معاونت سلامت براي رفع اين معضل با مشكلات زيادي روبرو است و نيازمند كمك كارشناسان و صاحبنظران در اين مورد هستيم. به گفته علويان، مهم ترين مشكل ما جذب متخصصان زنان و زايمان در مناطق محروم است كه اميدواريم اين مشكل نيز با همكاري شركت كنندگان در اين كنگره برطرف شود. وي تصريح كرد: امنيت و سلامتي يكي از حقوق اجتماعي آحاد مردم است و همه افراد بايد به صورت يكسان و برابر از اين حق برخوردار شوند.

دانشگاه هاي پيام نور و علمي كاربردي به
دانشگاه هاي مجازي مي پيوندند
گروه علمي فرهنگي: وزير علوم از پيوستن دانشگاه هاي پيام نور و علمي كاربردي به جمع دانشگاه هاي مجازي كشور خبر داد.
به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر محمد مهدي زاهدي در مراسم گشايش دانشگاه مجازي علوم حديث درخصوص برنامه هاي آتي وزارت علوم در خصوص ساماندهي كنكور، گفت: تا هشت روز آينده برنامه هاي ساماندهي كنكور در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مطرح و براي تصويب به مجلس ارايه مي شود.
وي افزود: در زمينه كنكور سه مقوله «سنجش، پذيرش و افزايش ظرفيت» مطرح است.
وزير علوم ادامه داد كه در راستاي افزايش ظرفيت يكي از راهكارها ايجاد سيستم مجازيست، در حال حاضر به دانشگاههاي پيام نور و علمي كاربردي ايجاد اين سيستم ابلاغ شده است و تا سال آينده عملي خواهد شد و اين در حاليست كه اين دانشگاه پيش از ابلاغ بخشنامه نيز به صورت خودجوش به تاسيس دانشگاه مجازي پرداخته بود.
آيت الله محمدمحمدي ري شهري، رييس دانشگاه علوم حديث شهر ري نيز در ادامه مراسم، از تاسيس دانشگاه ثقلين در جوار حرم حضرت امام خميني (ره) خبر داد و گفت : در نظر داريم دانشكده هاي علوم حديث، علوم قرآني، فقه و حقوق و علوم پايه را با همكاري وزارت علوم تاسيس كنيم.

حدود ۷۰ درصد فراموشي به علت آلزايمر است
گروه اجتماعي: بيماري فراموشي (دمانس) بيش از ۱۰۰ علت دارد، اما حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آن به دليل بيماري آلزايمر است.
مريم نوروزيان دبير نخستين كنگره بين المللي آلزايمر، گفت: آلزايمر عبارت است از اختلال و اضمحلال تدريجي قواي عقلاني و كاركردهاي عالي مغز به ويژه حافظه، به حدي كه در اعمال اجتماعي و زندگي فرد ايجاد اختلال كند. سكته هاي مغزي، بيماري پاركينسون و ... مي توانند به بيماري آلزايمر منجر شوند.
دكتر نوروزيان گفت: استعداد ژنتيكي، افزايش سن، بي سوادي، ضربات شديد مغزي و بيماري پاركينسون، بالا بودن كلسترول و فشار خون، كمبود اسيدفوليك خون، اعتياد به الكل، اشتغال به فعاليت هايي كه كمتر با خلاقيت و تفكر سر و كار دارند، از علل ابتلا به بيماري آلزايمر محسوب مي شوند.

صندوقي براي تأمين مسكن تشكيل شد
ايسنا: معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزير رفاه از تشكيل صندوق برنامه ريزي و حمايت از مسكن گروههاي كم درآمد كشور خبر داد.اين صندوق براي گروههاي اجتماعي مختلف تسهيلاتي را به صورت اعتباري با تجميع منابع اعتباري و كمكهاي دولتي فراهم مي كند تا افراد كم درآمد بتوانند براي تأمين مسكن اقدام كنند.

مدارس برنامه اي براي پيشگيري از مصرف مواد مخدر ندارند
گروه اجتماعي: به گفته رييس دفتر سلامت جوانان وزارت بهداشت، هيچ برنامه مدون و مشخصي براي پيشگيري از مصرف مواد مخدر در مدارس وجود ندارد.
به گزارش ايلنا، دكتر رزاقي با اعلام آمادگي كامل اين دفتر براي اجراي برنامه هاي پيشگيرانه در زمينه مصرف مواد مخدر گفت: متأسفانه تا امروز هيچ درخواستي از سوي وزارت آموزش و پرورش براي اجراي چنين برنامه اي دريافت نكرده ايم.

پزشكان حاضر به جراحي در بيمارستان هاي دولتي نيستند
گروه اجتماعي: هزينه هاي جراحي، سنگين ترين هزينه هايي است كه روي دوش بيماران و اطرافيان آنها بار مي شود.
اين هزينه ها در بخش هاي دولتي و خصوصي گاهي تا ۵۰ برابر اختلاف نشان مي دهد كه در نوع خود عجيب است. خبرگزاري مهر در گفت وگويي با دكتر عابد فتاحي يكي از نمايندگان مجلس به اين نكته اشاره كرده است كه درست به همين دليل، پزشكان حاضر نيستند در بيمارستانهاي دولتي، بيماران را جراحي كنند. از همين جا به علت نوبت ها و صف هاي طولاني جراحي در بيمارستانهاي دولتي مي توان پي برد.

تنش هاي رواني مهم ترين مشكلات زنان كشور
گروه اجتماعي:مسائل عاطفي و تنش هاي رواني، از مهم ترين مشكلات زنان جامعه است. دكتر عبدالرضا اكبريان ، رييس كنگره بين المللي بيماري هاي زنان و زايمان،گفت: تنش هاي رواني و عاطفي مساله اساسي در رشته زنان و زايمان است و اين مساله در خانم هاي نوجوان و سنين بالاتر، وجود دارد.
وي افزود: خوشبختانه ايران از نظر ميزان تحصيل كرده رشته پزشكي مشكلي ندارد؛ اما كمبود امكانات و عدم دسترسي به تكنولوژي برتر علل اصلي عقب ماندگي ايران در مباحث پزشكي است. به گفته اكبريان، اين كنگره جديدترين تكنولوژي هاي رشته زنان و زايمان از قبيل «لاپاراسكوپي» و غيره را در اختيار متخصصان قرار مي دهد. وي تصريح كرد: با توجه به پيشرفت هاي علمي در رشته نازايي، امكاناتي فراهم شده تا بارداري در سنين مختلف محقق شود.

بي توجهي يا ندانم كاري در تبليغات مذهبي
برخي تابلوها هنوز ماه مبارك رمضان را نويد مي دهند
008703.jpg
گروه اجتماعي: يك جامعه شناس و استاد دانشگاه با انتقاد از تبليغات ديني كه با نيازهاي روحي جوانان همساز نيست، متوليان و مسئولان برگزاري مراسم مذهبي را دعوت به آموختن و افزايش دانش و فنون مربوط به تبليغات ديني كرد.به گزارش خبرگزاري مهر، دكتر محمد الستي در اين باره توضيح داد: متوليان و مسئولان بزرگداشت ها و مراسم مذهبي، آموزش هاي لازم و كافي را در نوع تبليغات خود نديده و علوم و فنون مربوط را فرا نگرفته و نياموخته اند و اين در حالي است كه تبليغات سياسي ، بازرگاني و فرهنگي در سالهاي پس از انقلاب رشد و توسعه نسبتاً زيادي داشته است.
بنابر اين گزارش با اين كه در حال حاضر بيش از سه هفته از پايان ماه مبارك رمضان مي گذرد اما هنوز تابلو نوشته هاي تعداد زيادي از معابر اصلي و فرعي شهر خبر از آغاز اين ماه مي دهند.
الستي در اين باره گفت: بايد بر اساس فرآيندها و فراگردهاي پژوهشي كه شناخت ما را نسبت به خواست ها و نيازهاي نسل جوان دقيق تر و عميق تر مي كند آموزش اين زمينه ها را سرلوحه كار پرورش طراحان قرارداد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |