يكشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۱ - Dec 11, 2005
حضرت زين العابدين امام سجاد عليه السلام:
هر كس به جاي آورد آنچه را كه خدا واجب كرده، از عابدترين مردم است.
جامع احاديث الشيعه ج ۱۴ / ص ۹۸
امروز با حافظ
گرت مدام ميسر شود زهي توفيق
مقام امن و مي بي غش و رفيق شفيق
هزار بار من اين نكته كرده ام تحقيق
جهان و كار جهان جمله هيچ در هيچ است
براي دومين بار
فرياد شجريان نامزد جايزه جهاني گرمي شد
009870.jpg
گروه ادب و هنر: آلبوم «فرياد» كه حاصل اجراي زنده استاد محمدرضا شجريان، فرزندش همايون، حسين عليزاده و كيهان كلهر است، در بين پنج نامزد نهايي چهل و هشتمين دوره جايزه جهاني گرمي قرار گرفت.
به گزارش همشهري، اين گروه كه سال گذشته براي آلبوم «بي تو به سر نمي شود» نامزد همين جايزه شدند و در نهايت جايزه را به رقيبان واگذار كردند، در چند سال اخير اجراهاي متعددي در كشورهاي اروپايي و آمريكايي داشتند. در كنار اين مجموعه آلبوم غزل كيهان كلهر نيز نامزد اين جايزه شده بود.
جايزه گرمي؛ كه از آن به عنوان اسكار موسيقي ياد مي شود، هر ساله در بخشهاي مختلف موسيقي از سنتي تا پاپ و نيز موسيقي جهان برگزيدگان را معرفي مي كند.
جايزه گرمي هشتم فوريه (۱۹ بهمن) در لس آنجلس به برگزيدگان اهدا مي شود.

با پايان كنگره
برگزيدگان نخستين كنگره شعر ولايي معرفي شدند
گروه ادب وهنر: نخستين كنگره سراسري شعر ولايي كشور در اهواز، با معرفي برگزيدگان اين دوره به كار خود پايان داد.
در اين مراسم رئيس شوراي برنامه ريزي نخستين كنگره سراسري شعر ولايي كشور گفت: اين كنگره سرفصل جديدي است در جشنواره هاي شعر ولايي كشور كه در يازده استان كشور درمدح يكي از ائمه معصومين (ع) برگزار مي شود.
حجت الاسلام سيد علي حسيني افزود: اين شاعران به طور همزمان در شهرستانهاي آبادان، ماهشهر و دزفول نيز حضور يافته و به قرائت شهر پرداختند.
وي ادامه داد اگر قلم شاعران در خدمت معصوميت معصومين(ع) باشد هيچ وقت گمراه نخواهند شد و به توفيق خواهند رسيد.
معاون سياسي امنيتي استاندار نيز در اين اختتاميه با اظهار رضايتمندي از اين رويداد گفت: بحث ولايت وجه تمايز حكومت ما با حكومت هاي دنياست و ما به آن افتخار مي كنيم و ولايت فقيه ضامن سلامتي حركت حكومت اسلامي است.
فرخي نژاد افزود: تاريخ نشان مي دهد كه شعر در جامعه ما جايگاه ويژه اي دارد و از زمان ظهور اسلام تا امروز ولايت مهد بسياري از شعراي ما بوده است.
حجت الاسلام بسي خواسته - مدير كل جديد اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان نيز با تشكر از زحمات مدير كل پيشين گفت: لازم است همه با هم همت كنيم و قدر و منزلت شاعران را در اين استان كه مهد تشيع است احياء كنيم.
در پايان از محمد جواد آسماني، محدثه الماسي، حسن انوري، عليرضا بديع، مهدي رحيمي، مريم سقلاطوني و ابراهيم گلزيان به عنوان نفرات اول تقدير شد و عبوداريان، حسين حاجي هاشمي، صالح سجادي، محمود رضا شالبافان، پريسا مقصودي، سودابه مهيجي و ناصر نديمي در جايگاه دوم قرار گرفتند.

تازه هاي دنياي رسانه ها
ادامه تصويربرداري مختارنامه
تصويربرداري سريال مختارنامه با پايان يافتن ساخت دكورهاي جديد دوباره آغاز خواهد شد.
به گزارش فارس توقف تصويربرداري در واقع يك پيش توليد مجدد براي ساخت دكور است. اين بخش از دكور كوفه، مربوط به ساخت زندان است كه كار بسيار زيادي را مي طلبد.
بنا بر اين گزارش، ۶۰ درصد تصويربرداري اين سريال تمام شده است و با پايان يافتن دكورهاي اين بخش، تصويربرداري «مختارنامه» ادامه خواهد يافت.
گفتني است كه اين سريال به دليل مشكلات مالي متوقف شده بود .
يادبود شهداي رسانه در مسجد بلال
مراسم يادبود «شهداي عرصه رسانه» در سقوط هواپيماي C- ۱۳۰ امروز در مسجد بلال صدا و سيما برگزار مي شود.
به گزارش فارس اين مراسم از طرف دفتر رياست سازمان صدا و سيما و از ساعت ۱۰ تا ۱۲ امروز در مسجد بلال صدا و سيما واقع در خيابان وليعصر برگزار مي شود.
«دهكده» در سينما و ماورا
«ام. نايت. شيامالان» بعد از ساخت «نشانه ها» در سال ۲۰۰۲ توانست بار ديگر با فيلم دهكده توجه منتقدان سينما را به سوي خود جلب كند.
فيلم «دهكده» با فروش بالاي خود، شگفتي ساز بود و موقعيت اين كارگردان هندي تبار آمريكايي را بار ديگر احيا كرد. به گزارش ايسنا، «دهكده» (The village) از ۳۰ جولاي ۲۰۰۴ در سينماهاي دنيا به نمايش عمومي درآمد و از نگاه منتقدان درجه C را كسب كرد. اين فيلم كه مدت زمان معمول آن ۱۰۸ دقيقه است بازيگراني چون يواكين فونيكس، برايس دالاس هاوارد، جودي گرير، وليام هارت و آدريان برودي در آن به ايفاي نقش پرداخته اند.
اين فيلم امشب در شبكه چهار و در برنامه سينما و ماورا پخش مي شود.
رمان دژ سفيد در راديو
برنامه «روايت شب» قرار است رمان «دژ سفيد» نوشته اورهان پاموك را مي خواند.
دژ سفيد، در يك روند تاريخي، به نوعي هويت فرهنگي تركيه و اروپا را روايت مي كند.
برنامه روايت شب، هر شب از شبكه راديويي فرهنگ ساعت ۲۲ پخش مي شود. محسن حكيم معاني سردبيري آن و حميدرضا مقدسي تهيه كنندگي اين برنامه راديويي را عهده دار است.

اجراي اركستر ملي در تالار وحدت
اركستر موسيقي ملي به رهبري فرهاد فخرالديني در روزهاي ۲۲ تا ۲۵ آذر در تالار وحدت به اجراي برنامه خواهد پرداخت.
فرهاد فخرالديني، رهبراركستر ملي در نشستي كه با خبرنگاران داشت؛ ضمن اعلام اين خبر گفت: اين اجرا در دو بخش است كه در بخش اول ۸ قطعه شامل فانتزي از «عوزير حاجي بيك اف» ، اخوتار از «سعيد رستم اف» ، وطنيم دير، لاچين(موسيقي محلي) ،مرغ سحر با تكنوازي «راميز قلي اف» و با تنظيم جديد از «توفيق با كيخانف» ، حيراتي، آلاگز و گتمه گتمه از «سعيد رستم  اف» و در بخش دوم كنسرتور تار از ساخته هاي خودم، با خاباخا، آيليرين از «علي سليمي» ، ايلك محبت ونورماه، رقص آندلس از تصنيف بيات شيراز و تصنيف عسگر از «عوزير حاجي بيك اف» اجرا مي شود.
به گزارش فارس: «فخرالديني» با بيان اينكه اركستر ملي ابتدا بايد جاده خودش را بسازد و بعد روي آن حركت كند، اظهار داشت: اركستر سمفونيك رپرتوآرهاي مشخصي دارد و رهبرش دغدغه اي ندارد؛ به طوري كه نتها را از كشوي ميز در مي آورند و شروع به نواختن مي كنند اما براي اركستر ملي بايد قطعه نوشته  شود و بعد نت نويسي ها از روي پارتي  تور انجام شود. بنابراين اركستر صددرصد نمي تواند برنامه ساليانه داشته باشد .در شرايط فعلي اركستر ملي وارد هشتمين فعاليت خودش شده، نزديك به ۲۰۰ قطعه توليد كرده است و اين قطعات بايد بارها تكرار شوند. سيستمي كه در دنيا وجود دارد اين است كه يك آهنگ توسط صدها خواننده اجرا مي شود ولي اين محدوديت در ايران است و به محض اجراي مجدد قطعه، اعتراضاتي صورت مي گيرد در صورتي كه موسيقي يك زبان بين المللي است و شما بايد موسيقي ايران را معرفي و بگذاريد راهش را باز كند. شما با اعتراضات خود به اجراي تكراري، راه را مي بنديد. براي «علي نقي خان وزيري» سد ايجاد نكنيد، براي «روح الله خالقي» و براي من نيز سد ايجاد نكنيد ما زمان كافي نداريم و در اين زمينه ها به كمك شما نيازمنديم.
در ادامه اين نشست،«فرزين پيروزپي» مسئول امور بين الملل مركز موسيقي با اشاره به مستقل شدن اركستر ملي ايران گفت: امكانات اركستر ملي ايران قبلا در اختيار انجمن موسيقي بوده و حالا هر برنامه اي كه اجرا مي شود؛ به طور مستقل به عهده خودش است ولي حقوق نوازنده ها و بودجه اش توسط مركز موسيقي پرداخت مي شود.

بهارستان
زير و بالا
ثقيلي آمد بالاي دست بزرگي نشست. فرمود كه ايشان را چه تفاوت كند. بالا يا زير، چراغند. چراغ اگر بالايي طلبد، براي خود طلب نكند، غرض او منفعت ديگران باشد تا ايشان از نور او حظ يابند و اگرنه، هرجا كه چراغ باشد _خواه زير خواه بالا _ او چراغ است كه آفتاب ابدي است.
گزيده فيه مافيه _ تلخيص دكتر الهي قمشه اي

كوتاه از هفت هنر
۳۱ فيلم در جشنواره فيلم امام رضا
۳۱ فيلم توسط هيأت داوران انتخاب و به بخش اصلي جشنواره فيلم امام رضا (ع) معرفي شد. از ۳۱فيلم راه يافته به بخش اصلي، تعداد ۶ فيلم داستاني حرفه اي۱۴، فيلم مستند حرفه اي، ۲فيلم نماهنگ حرفه اي، ۳ فيلم مستند تجربي، يك فيلم پويا نمايي تجربي و ۵ فيلم نماهنگ تجربي هستند كه در بخش هاي مختلف جشنواره نمايش داده  مي شوند.
اجراي اركستر پارسيان با تكنوازي فلوت دكتر آذين موحد
اركستر زهي پارسيان به سرپرستي مازيار ظهيرالديني در ساعت ۱۹ روزهاي ۲۳ و ۲۴ آذر در سالن رودكي به اجراي برنامه مي پردازد.در اين اجرا آثاري از دورژاك، برودين، باخ نواخته خواهد شد و دكتر آذين موحد، استاد و تكنواز نامي فلوت نيز اين اركستر را در اجراي قطعه اي از باخ همراهي خواهد كرد.
اركستر پارسيان در چند ماهه اخير با بدبياري هاي فراواني رو به رو شد. ابتدا اجراي اين اركستر در سالن ميلاد لغو شد و سپس به دليل تعميرات اجراي آنها در تالار آويني دانشگاه تهران نيز دچار توقف گرديد.
گشايش نمايشگاه آثار رئاليسم و هايپررئاليسم در نياوران
نمايشگاه آثار نقاشان رئاليست و هايپررئاليست معاصر ايران امروز ۲۰ آذر رأس ساعت ۱۷ در نگارخانه فرهنگسراي نياوران افتتاح مي شود.در اين نمايشگاه تعداد ۱۴۷ نقاشي به نمايش درمي آيد و آثاري از مرحوم جعفر پتگر، مرحوم صنيع الملك، علي محمد حيدريان، اصغر پتگر، فتح الله عباد، مرتضي كاتوزيان، نامي پتگر، غلامعلي افضلي و... در معرض ديد عموم قرار مي گيرند.
در صد و هشتاد و سومين نشست كتاب ماه ادبيات و فلسفه
آثار غادةالسمان و سيمين دانشور بررسي مي شود
در صد و هشتاد و سومين نشست كتاب ماه ادبيات و فلسفه آثار غادةالسمان و سيمين دانشور بررسي مي شوند.يكصد و هشتاد و سومين نشست كتاب ماه ادبيات و فلسفه به بررسي تطبيقي آثار داستاني غادةالسمان نويسنده و شاعر عرب با آثار سيمين دانشور اختصاص دارد.اين نشست سه شنبه ۲۲/۹/۸۴ ساعت ۱۷ با سخنراني بتول مشكين فام در خانه كتاب برگزار مي شود.
كميته تخصصي خبرنگاران حوزه موسيقي تشكيل شد
براي اولين بار در تاريخ مطبوعات ايران كميته تخصصي خبرنگاران حوزه موسيقي سه شنبه گذشته در انجمن صنفي روزنامه نگاران تشكيل شد.اين گزارش حاكي است در اين كميته خواسته هاي صنفي و افزايش سطح معلومات خبرنگاران در حوزه موسيقي پيگيري مي شود و طي آن قرار است «حميد رضا عاطفي» ، «حسين عليشاپور» و «فروغ بهمن پور» و «آزاده شهمير نوري» به عنوان اعضاي هيات اجرايي فعاليتهاي اين كميته را پيگيري كنند.
اين جلسه با دبيري «ابوالحسن مختاباد» و جمعي ديگر از فعالان مطبوعاتي در حوزه موسيقي تشكيل شد.

اصل مطلب
لب تون جز به خنده، باز نشه
ابوالفضل زرويي نصرآباد
يك سلام بلند و گرم و لطيف
به تو خواننده عزيز و شريف
تو كه معجوني از گلاب و هلي
تو كه صاحب كمال و اهل دلي
تو كه از غير، اهل حال تري
تو كه از آب هم زلال تري
آن چه آرايش صلابت توست
خوبي و پاكي و نجابت توست
اي بلوچ، اي عرب، قجر، گيلك
ترك و كرد و لر و عشاير و لك
يك سلام و درود طولاني
به تو در هركجاي ايراني
حالت كسب و كار، مطلوبه؟
حال خانوم و بچه ها خوبه؟
والده، خوبه اصل حالت شون؟
ابوي، رفع شد كسالت شون؟
دوره ها خونه شماست هنوز؟
نذر هر سال تون به جاست هنوز؟
سر كار، اون پسر مهندسه رفت؟
بچه كوچيكه تون به مدرسه رفت؟
اخوي، سردماغ و قبراقه؟
اهل منزل، دماغ شون چاقه؟
مام شكر خدا، ملالي نيست
مشكلي باشه هم خيالي نيست
دل تون شاد و سفره هاتون پر
تن تون بي نياز از دكتر
چرخ تون وانمونه از حركت
زندگي تون دراز و پربركت
هيچ مردي، نمونه تو قفسي
آبروتون نريزه پيش كسي
شب تون روز و كوزه تون پرآب
مخمل جانمازتون بي خواب
بچه هاتون سلامت و دانا
اهل «بالوالدين احسانا»
دست تون پيش كس دراز نشه
لب تون جز به خنده باز نشه
از ازل تا غروب روز حيات
برمحمد و آل او صلوات

برگي از تاريخ
به چوب بستن تجار تهران در عهد قاجار
مدتي قبل از آغاز نهضت مشروطه، وقايعي پيش آمد كه خشم و هيجان مردم را برانگيخت و اقشار مختلف جامعه را در برابر دستگاه جور قرار داد. حادثه مهمي كه درواقع باعث آغاز نهضت مردمي عليه حكومت استبدادي عين الدوله، صدراعظم مظفرالدين شاه قاجار و فراگير شدن آن گرديد، مسئله به چوب بستن بازرگانان تهران بود. ماجرا از اين قرار بود كه در جريان جنگ ژاپن و روس، قند در ايران گران شد. علاءالدوله حاكم وقت تهران، تعدادي از بازرگانان را كه در اعتراض به اعمال مسيونوژ، رئيس كل بلژيكي گمرك ايران، تحصن كرده بودند، به بهانه گران كردن قند و درواقع به قصد گوشمالي مردم احضار كرد و به چوب بست. با انتشار اين خبر، بازاريان مغازه ها را بستند و در مسجد بازار اجتماع نمودند. با اجتماع مردم در مسجد بازار و منزل برخي علما، قرار بر اين شد كه اجتماع اعتراض آميزي، روز بعد در مسجد بازار تهران برگزار شود كه آن نيز به خشونت كشيده شد. اين حوادث، زمينه هاي رشد مشروطه خواهي را در همگان برانگيخت و حوادث بعدي را به وجود آورد.
راهپيمايي عاشوراي حسيني عليه رژيم پهلوي
تظاهرات ميليوني مردم در تهران و تمام نقاط كشور، همزمان با بزرگداشت شهادت سرور شهيدان، حضرت اباعبدالله الحسين(ع) در عاشوراي حسيني، بي نظيرتر از تاسوعا (ديروز) برپا گرديد. اين گروه هاي عظيم كه در طول مسير خود به سردادن شعارهاي سياسي مي پرداختند، در ميدان آزادي تهران اجتماع كردند. پس از راهپيمايي روز عيد فطر و تاسوعا، اين تظاهرات، عظيم ترين اجتماع ضددولتي مردم تهران به شمار مي رفت. در پايان راهپيمايي، قطعنامه اي هفده ماده اي قرائت شد كه در آن، بر سقوط و برچيده شدن بساط شاه، برقراري حكومت عدل اسلامي، رهبري حضرت امام خميني(ره)، آزادي واقعي، اجراي عدالت اجتماعي و تأمين حقوق مردم و جلوگيري از هرگونه سلطه گري تأكيد شده بود كه به تصويب ميليون ها نفر از مردم انقلابي رسيد. اخبار اين راهپيمايي كه در صدر اخبار مهم جهان قرار داشت، جهانيان را متوجه اين مطلب كرد كه مردم ايران، رژيم سلطنتي را نمي خواهند و خواهان حكومت اسلامي مي باشند.
شهادت آيت الله دستغيب
آيت الله سيدعبدالحسين دستغيب در سال ۱۲۹۲ شمسي (عاشوراي ۱۳۳۲ ق) در شيراز در خانواده اي كه ۸۰۰ سال سابقه علم و فضيلت دارند متولد گرديد. وي پس از سپري كردن مقدمات علوم اسلامي، در ۲۲ سالگي به نجف اشرف مهاجرت نمود و در آنجا از محضر استاداني چون سيدابوالحسن اصفهاني، شيخ محمدكاظم شيرازي و سيدميرزا آقااصطهباناتي استفاده نمود و پس از سالياني اقامت در نجف، از بزرگان حوزه علميه آن سامان، اجازه اجتهاد گرفت. در نجف روح جستجوگر آن شهيد در پي يافتن صاحبدلي بود كه او را به وادي ايمن برساند، تا آن كه سرانجام در محضر پرفيض استاد اخلاق، ميرزامحمدعلي قاضي تبريزي، آرامش يافت و از خواص استاد شد. آيت الله دستغيب همراه با قيام امام خميني(ره) در سال ،۱۳۴۱ مبارزات خويش را علني نمود و در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ بازداشت و به تهران تبعيد گرديد. از آن پس چندين بار در مدت حكومت طاغوت بازداشت و تبعيد شد. در طي اين مقطع از مبارزات بود كه ايشان به همراه چهار تن ديگر از علما، اعلاميه اي صادر و شاه را از سلطنت خلع نمودند. آيت الله دستغيب پس از پيروزي انقلاب اسلامي ازجمله نمايندگي مردم شيراز در مجلس خبرگان، امامت جمعه شيراز و نمايندگي امام خميني(ره) در استان فارس به عهده گرفت. آيت الله دستغيب علاوه بر خدمات متعددي كه صرف ساخت، تأسيس و بازسازي بناها و آثار خيريه نمود داراي تأليفات متعددي است كه آدابي از قرآن، معراج، ايمان، گناهان كبيره، قلب سليم، داستان هاي شگفت و... از آن جمله اند. اين عالم وارسته و معلم اخلاق سرانجام در بيستم آذر ۱۳۶۰ ش برابر با چهاردهم صفر ۱۴۰۲ ق هنگامي كه براي اداي نماز جمعه عازم محل برگزاري آن بود از سوي منافقان ضدانقلاب در ۶۸ سالگي به شهادت رسيد.

«روزگار از دست رفته» بزرگ علوي منتشر مي شود
فارس: «روزگار از دست رفته» آخرين رمان سيد مجتبي بزرگ علوي كه به خاطرات سياسي و اجتماعي اين چهره ادبي مي پردازد، منتشر مي شود.
اين رمان آخرين نوشته بزرگ علوي است كه نويسنده در آن به بيان داستان گونه خاطرات و مبارزات سياسي و اجتماعي خود پرداخته است.
مجتبي بزرگ علوي به علت سكته قلبي در بيمارستان فريدريش هاين برلين بستري شد و سرانجام در روز يكشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۷۵ درگذشت.

داريوش مهر جويي:
جوهره اصلي آثار هنري ايران زيبايي شناسي اسلامي است
گروه ادب و هنر: داريوش مهرجويي كارگردان سينماي كشورمان گفت: آبشخور و جوهره اصلي آثار هنري تاريخ ايران زيبايي شناسي اسلامي است.
وي كه اخيراً با ساخت فيلمي با عنوان طبيعت در زيبايي شناسي ايران بار ديگر به عنوان پژوهشگر حوزه زيبايي شناسي مطرح شده است گفت: صورت ازلي بهشت موعود در آثار هنري ايران متجلي شده و هنرهايي چون معماري مساجد، مينياتور و قالي بافي و حتي آرايش باغ ها محصول همين تجلي هستند.
مهرجويي كه به مناسبت همايش زيبايي شناسي دين با خبرنگار ما گفت و گو مي كرد گفت: خاصيت هنر ايجاد تجربه هاي ناب در تمام حوزه هاي فكري است و طبعاً سينما به دليل بهره گيري از تصوير در بيان تجربه هاي ديني تأثيرگذارتر از ديگر هنرهاست.
به عقيده مهرجويي پررنگ  بودن درك فلسفي از دين موجب ضعف درك زيباشناسانه نسبت به مقوله دين نمي شود و اگر اين گزاره جنبه عيني پيدا مي كرد ديگر هيچ اثر هنري كه بر تجربه زيبا شناختي از دين استوار باشد، موجوديت پيدا نمي كرد.
اين هنرمند با اشاره به نگرش هنرمندان ايراني نسبت به دين افزود: هنر ديني با استفاده از ابزارهاي موجود سعي در كشف رازهاي جهان هستي بر پايه تأكيد بر نقش ايمان در درستكاري آدمي و رابطه ميان خالق و مخلوق دارد.

آثار سه نسل در نمايشگاه جنبش هنر مدرن
نمايشگاه جنبش هنر مدرن، مجموعه آ ثار سه نسل از هنرمندان معاصر هنرهاي تجسمي ايران در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي موزه هنرهاي معاصر تهران، نمايشگاهي با همين عنوان از آ ثار سه نسل از هنرمندان معاصر هنرهاي تجسمي ايران در ساعت ۴ بعدازظهر روز سه  شنبه ۲۲ آذرماه ۸۴ در موزه هنرهاي معاصر تهران گشايش خواهد يافت.
از ميان آثار بسياري از هنرمندان معاصر ايران، آثار حدود ۱۶۰ هنرمند ازجمله سهراب سپهري، ژازه طباطبايي، پرويز تناولي، مهندس ميرحسين موسوي، زهرا رهنورد، ابوالقاسم سعيدي، منصور قندريز، ماركو گريگوريان، اسماعيل توكلي (مش اسماعيل) و... كه به گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران تعلق دارد در اين نمايشگاه عرضه خواهد شد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
آبدارچي حرف گوش كن!
بهش گفته بود: «هر وقت برام چايي مي آري، با همون تفاله اش بيار!» چون ديده بود كه چطور تفاله هاي چاي داخل چاي صاف كن تا پايان وقت اداري وبعضا تا فرداي اون روز رو هم مي مونند! و بدتر اين كه هر وقت مي خواست چاي صاف كنو تميز كنه، اونو به لبه كثيف سطل آشغال آبدارخونه مي كوبيد. يه روز مثل هر روز ديگه، وقتي واسه كارمند!! چايي مي بره، يادش مي ره و چايي اونو هم مثل چايي بقيه از صاف كن رد مي كنه؛ به خاطر همين از وسط راهرو برمي گرده و چند تا از اون تفاله هاي داخل صاف كنو، همون صاف كني كه آقا كارمنده از اون بيزار بوده به داخل استكانش مي ريزه!
محمدرضا باقرپور

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و۵۸ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و۱۱ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۳۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۷ و ۴ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
*گالري ثروت: نمايشگاه سحر رمضاني / ۲۶ آذر تا اول دي /بلوار آفريقا، بابك مركزي، اولين بن بست سمت چپ، شماره ۳۵ / تلفن: ۸۸۷۹۸۷۰۷
*نگارخانه بهاران: نمايشگاه نقاشي صباح مياحي و آناهيد عظيمي / از ۱۹ تا ۲۳ آذر / انتهاي شيراز جنوبي، كوچه بهاران، پلاك ۱/۲ / تلفن: ۸۸۰۳۱۳۸۳
*گالري بهزاد: نمايشگاه آثار مجمسه نيما بيگدلي / تا ۲۴ آذر / بلوار كشاورز، نبش ۱۶ آذر، پلاك ۳۱۲ _ ۳۱۶ / تلفن: ۸۸۹۶۰۴۵۳
*گالري باران: نمايشگاه نقاشي نوشين فروتن / تا ۲۵ آذر / دركه، خيابان احمدپور، نبش كوچه غزال، شماره ۷ / تلفن: ۲۲۴۰۷۷۷۲
*نگارخانه دي: نمايشگاه عكسهاي مفهومي گروه ۸/۳۰ / خيابان ولي عصر، روبروي پارك ساعي، پلاك ۱۰۶۰ / تلفن: ۸۸۷۰۰۸۴۹
*موزه رضا عباسي: نمايشگاه خطاطي ريزنگاري / تا ۲۷ آذر / خيابان شريعتي، نرسيده به سيدخندان، شماره ۹۷۲ / تلفن: ۲-۸۸۵۱۳۰۰۱

گل و گياه
گل راعي
009867.jpg
نام علمي: Hgpericum calgcinum
خانواده: HUPERICACEAE
درختچه اي كوتاه قد، هميشه سبز يا نيمه هميشه سبز (وابسته به شدت سرماي زمستان) كه گياه پوششي خوبي به شمار مي رود. گلهاي بزرگ و زرد رنگ آن اواسط تابستان تا اواسط پائيز ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۳۰ و گستردگي آن به ۱۵۰ سانتي متر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك حاصلخيز كه خيلي خشك نگردد ولي زهكشي خوبي داشته باشد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵-درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر يا تقسيم گياه در بهار يا پائيز امكان پذير است.

سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |