يكشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۱ - Dec 11, 2005
شيوه نامه جديد انضباطي دانشجويان ابلاغ شد
009810.jpg
گروه علمي فرهنگي: دبير كميته انضباطي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اعلام كرد: شيوه نامه جديد انضباطي دانشجويان به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي كشور ابلاغ شد.
دكتر رضايي، در گفت وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، با اشاره به تصويب و ابلاغ شيوه نامه اجرايي جديد انضباطي دانشجويان، اظهار كرد: شيوه نامه اجرايي جديد انضباطي دانشجويان در مرداد ماه سال جاري تصويب شد و از ابتداي سال تحصيلي جاري براي كليه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي وابسته به وزارتخانه هاي علوم و بهداشت از جمله پيام نور، غيرانتفاعي، علمي كاربردي و همچنين دانشگاه هاي وابسته به ساير نهادها و سازمانها لازم الاجراست.
تغيير عنوان كميته انضباطي
به شوراي انضباطي دانشجويان
وي با اشاره به مقدمه اين شيوه نامه جديد، تصريح كرد: تغيير عنوان كميته انضباطي به شوراي انضباطي دانشجويان با هدف جلوگيري از بازتاب هاي كليشه اي متبلور شده به اذهان، يكي از اين تغييرات است و در آن افراد مختلف حقوقي و حقيقي به عنوان اعضا براي صيانت از جايگاه و منزلت دانشجو و دانشگاه و نه براي برخورد با دانشجو به تصميم گيري در خصوص معضلات پيش آمده مي پردازند.
به گفته وي، تاكيد بر شيوه هاي تربيتي و تذكرآميز در كنار صدور احكام، توجه و تكيه به صدور احكام تعليقي از ديگر رويكردهاي شوراهاي انضباطي است، زيرا صدور احكام تعليقي تاثير بيشتري در ميل به اهداف تربيتي شوراي انضباطي دانشجويان دارد.
وي تاكيد كرد: بايد از هر گونه برخورد تحقيرآميز و توهين آميز به دانشجو و تجسس و تفتيش پرهيز و اجتناب شده و حفظ آبروي دانشجو در صدور احكام مدنظر باشد.
كاهش طول مدت اخراج و محروميت از تسهيلات رفاهي در احكام
دبير كميته انضباطي وزارت علوم با اشاره به تغييرات جديد ايجاد شده در شيوه نامه انضباطي دانشجويان، خاطر نشان كرد: اعمال قيد زمان و محدود شدن بند «محروميت از تسهيلات رفاهي» به موضوع «تخلفات و تنبيهات بخش يك شيوه نامه» يكي از اين تغييرات است، به عبارت ديگر در شيوه نامه قبلي صدور حكم محروميت از تسهيلات رفاهي به معني محروميت از اين تسهيلات تا پايان دوره تحصيلي دانشجو بود، ولي در شيوه نامه جديد به تناسب سنگيني تخلف و حكم صادره، دانشجو از يك ماه تا پايان دوره تحصيلي از تسهيلات رفاهي محروم مي شود.
دبير كميته انضباطي وزارت علوم با اشاره به تغييرات صورت گرفته در بخش تفكيك تخلفات و تخصيص تنبيهات، خاطر نشان كرد: در شيوه نامه جديد، «جعل عنوان» نيز جزو تخلفات محسوب شده است، به عبارت ديگر اگر كسي عنوان مسئولان داخل و يا خارج دانشگاه را به صورت كتبي و يا شفاهي جعل كند، متخلف محسوب مي شود و در صورت بهره مندي از اين جعل عنوان نيز به صورت تخلفي تفكيك شده و با تنبيهات و احكام جداگانه پيش بيني شده است.
وي افزود:  در شيوه نامه جديد غير از سرقت، «خريد و فروش و افشاي سئوالات امتحاني» نيز تخلف محسوب شده است. همچنين علاوه بر دادن رشوه، اخذ رشوه نيز تخلف محسوب مي شود كه باز در صورت بهره مندي از آن، موارد تنبيه بيشتري مدنظر قرار مي گيرد.
به اتهامات سياسي دانشجويان با حضور هيأت منصفه رسيدگي مي شود
وي با اشاره به تغييرات صورت گرفته در خصوص تخلفات سياسي دانشجويان، تصريح كرد: در شيوه نامه جديد در موضوع مربوط به فعاليت و تبليغ به نفع گروهك ها و مكاتب الحادي، قيد غيرقانوني بودن به آن اضافه شده است، به عبارت ديگر هرجا بر اساس قانون، گروهك و يا مكتبي غيرقانوني باشد، تبليغ آن در دانشگاه نيز تخلف محسوب مي شود.
وي افزود: همچنين از اين پس رسيدگي به تخلفات سياسي منوط به گزارش و تاييد كتبي يكي از اشخاص حقوقي عضو در شوراي انضباطي و در حضور هيات منصفه اي مركب از يك عضو هيات علمي، يك دانشجو و يك كارمند به انتخاب شوراي دانشگاه صورت مي گيرد، به عبارت ديگر غير از اعضاي شوراي انضباطي، رسيدگي به اتهامات سياسي دانشجويان با حضور هيأت منصفه انجام مي شود.
اعلام وضعيت انضباطي دانشجو
به خانواده
دبير كميته انضباطي وزارت علوم در ادامه با اشاره به ساير تغييرات شيوه نامه انضباطي دانشجويان، اظهار كرد: از اين پس در مواردي با رعايت مصالح دانشجو اطلاع رساني به همسر و يا والدين فرد انجام مي شود و با هدف مساعدت و همكاري خانواده ها در حل مشكلات و با رعايت مصالح دانشجو و با مصلحت شوراي انضباطي، مراتب به اطلاع همسر و يا والدين دانشجو مي رسد.
چگونگي تجديدنظر در احكام
وي در خصوص ديگر بخش هاي شيوه نامه انضباطي دانشجويان، تصريح كرد: در صورت اطاله دادرسي و متضرر شدن دانشجو بدون علت توسط دبير يا رييس شوراي انضباطي، موضوع از طريق شوراي تجديدنظر و يا شوراي مركزي و يا ساير مراجع ذيربط قابل پيگيري است، همچنين شوراي تجديد نظر موظف است ظرف مدت يك  ماه پس از تحقيقات لازم و آخرين دفاع دانشجو حكم تجديدنظر را صادر كند، مگر اينكه ادامه تحقيقات به نفع دانشجو باشد.
دكتر رضايي در خاتمه اظهار كرد: همچنين پيش نويس انتخابي كردن تركيب اعضاي شوراي انضباطي از ديگر اقداماتي است كه براي امضا و تصويب به وزراي علوم و بهداشت ارسال شده است.

از سوي انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران:
مراسم يادبود خبرنگاران شهيد
در حسينيه ارشاد برگزار مي شود
گروه اجتماعي: در پي وقوع حادثه دلخراش سقوط هواپيماي نظامي سي-۱۳۰ كه منجر به شهادت ۶۷ تن از خبرنگاران، گزارشگران و عكاسان رسانه ها شد، به ياد آن عزيزان از دست رفته روز دوشنبه ساعت ۱۵ تا ۱۷ بعدازظهر در محل حسينيه ارشاد مراسم ختمي برگزار مي شود.«انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران» با مشاركت «انجمن دفاع از آزادي مطبوعات» ، «خانه عكاسان ايران» و« انجمن روزنامه نگاران جوان» برگزاركنندگان اين مراسم هستند.

كمك هاي بين المللي براي مبارزه
با مواد مخدر در ايران كافي نيست
گروه اجتماعي: محمدمهدي آخوندزاده سفير و نماينده دايم جمهوري اسلامي ايران در سازمان هاي بين المللي مستقر در وين، كمك هاي بين المللي براي مبارزه با توليد، قاچاق و مصرف مواد مخدر افغانستان را اندك و ناكافي دانست.
آخوندزاده عصر جمعه در ديدار «آنتونيو ماريا كوستا» مديركل اداره مبارزه با مواد مخدر و جرايم سازمان ملل در وين گفت: بر خلاف انتظار و پيش بيني جامعه بين المللي توليد مواد مخدر در افغانستان- در همسايگي جمهوري اسلامي ايران- كاهش محسوسي نيافته است و خطر افيون اين كشور همچنان ايران و جهان را تهديد مي كند.
به گزارش ايرنا، در اين ديدار كه در مقر اداره مبارزه با مواد مخدر و جرايم سازمان ملل در وين پايتخت اتريش انجام گرفت، در خصوص تلاش هاي جمهوري اسلامي ايران در زمينه مبارزه با قاچاق مواد مخدر، اهميت حمايت بين المللي از اين تلاش ها و نيز زمينه هاي ارتقاي همكاري هاي ايران و اين اداره گفت وگو و تبادل آرا شد.
سفير ايران نزد سازمان هاي بين المللي مستقر در وين، اظهار داشت: ايران با اتكا به نيروهاي خود براي بيش از دو دهه به تنهايي بار مبارزه با قاچاق مواد افيوني از افغانستان را به دوش كشيده است كه آمار قابل توجه شهدا و جانبازان نيروهاي انتظامي كشورمان خود مؤيد اين ادعا است.
وي با بيان اين كه امروز جامعه بين المللي به تازگي و البته با تاخير به اهميت نقش ايران در اين زمينه اذعان مي كند، بر ضرورت توجه و تلاش جامعه بين المللي جهت مبارزه جدي تر با قاچاق مواد مخدر به عنوان يك معضل جهاني تاكيد كرد.
آخوندزاده با ارايه آماري از خسارات جاني و مالي كه تاكنون ايران در اين زمينه متحمل شده است و همچنين با اشاره به كمك هاي مالي و فني ايران به افغانستان از جمله ساخت ۲۵پاسگاه مرزي و تجهيز آنها، كمك هاي جامعه بين المللي به ايران را در اين زمينه بسيار ناچيز توصيف كرد.
وي در ادامه اين ديدار ضمن ابراز ناخرسندي از افزايش توليد مواد مخدر در افغانستان كه بر خلاف انتظار جامعه بين المللي كه پيش بيني مي شد با حضور نيروهاي ائتلاف در اين كشور، اين توليد كاهش محسوسي يابد، خواستار راهكار مؤثرتري در اين زمينه شد.
نماينده ايران با اشاره به برگزاري موفقيت آميز ميزگرد مشورتي ماه سپتامبر «توافق پاريس» در تهران، بر اهميت اجراي مرحله دوم همكاري جمهوري اسلامي ايران با اداره مبارزه با مواد مخدر و جرايم سازمان ملل در زمينه «طرح نوروز» به ويژه در رابطه با تقويت كنترل مرزهاي ايران با افغانستان و آموزش نيروهاي انتظامي تاكيد كرد.
كاستا نيز در اين ديدار ضمن قدرداني از تلاش هاي جمهوري اسلامي ايران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر توليدي افغانستان، تمايل خود را براي سفر به تهران و ديدار با مسوولان جمهوري اسلامي ايران جهت بررسي راه هاي ارتقاي همكاري هاي فيمابين ابراز داشت.

با همكاري سازمان بهداشت جهاني و وزارت رفاه
صندوقهاي حمايت از فعاليت هاي
توسعه اجتماعي اقتصادي ايجاد مي شود
گروه اجتماعي: وزارت رفاه و تأمين اجتماعي به منظور توسعه و اجراي طرحهاي ابتكاري «ارتقاي سلامت و كيفيت زندگي جوامع روستايي و محلي» با سازمان بهداشت جهاني تفاهمنامه همكاري امضا كرد.اين تفاهمنامه در پي توافقات پيشين وزارت رفاه و تأمين اجتماعي و سازمان بهداشت جهاني در اكتبر ۲۰۰۴ و در راستاي بهبود رفاه افراد جامعه، فقرزدايي و كمك به طرحهاي ابتكاري خويش فرما، حمايت از افراد محروم و فراهم كردن راهي براي مشاركت گسترده تر سازمانهاي خيريه در فعاليتهاي رفاهي و حمايتي سراسر كشور و همچنين به دنبال اهداف سازمان بهداشت جهاني در كمك به كشورهاي عضو جهت حمايت از سلامت و رفاه كليه شهروندان، امضا شده است. در اين زمينه سازمان بهداشت جهاني، طرحهاي انگيزشي اجتماع محور (CBI) ، اقتصاد كلان و سلامت (CMH) و تعيين كننده هاي اجتماعي سلامت (SDH) با رويكردهاي مرتبط با سلامت و بهداشت فقرا و در مقابل، وزارت رفاه و تأمين اجتماعي، اجراي رويكردهاي مربوط به كاهش آسيب، مراقبت از سالخوردگان و معلولين، توانبخشي اجتماع محور (CBR) ، مديريت بلايا و ارتقاء سلامت و بهداشت در فجايع و همچنين طرحهاي مربوط به بيمه درمان و بيمه هاي اجتماعي را مورد تأكيد قرار مي دهند. هدف از اين تفاهمنامه ايجاد چارچوبي به منظور برنامه ريزي مشترك سازمانها در راستاي رويكردهاي توسعه جامعه، كاهش فقر از طريق تقويت مشاركت و همكاري با ساير سازمانها از جمله وزارت بهداشت و آموزش پزشكي، كميته امداد امام خميني (ره)، وزارت كشور، وزارت آموزش و پرورش، موسسات و نهادهاي آكادميك، كارگزاران سازمان ملل متحد و ساير سازمانهاي جامعه مدني و اجراي استراتژيهايي است كه دسترسي جوامع محلي به خدمات اجتماعي و بهداشت ضروري را ميسر مي سازد.

تشويق كودكان چاق به ورزش
ايسنا: مطالعات جديد دانشمندان علوم پزشكي نشان مي دهد: كودكان و نوجواناني كه بيشتر علاقه دارند تا به ورزش بپردازند اين عامل محرك را بيشتر از آن كه از جانب چاقي خود به دست آورند، مديون محركهاي شادي آور محيط هستند.
بر اساس مطالعه صورت گرفته بر روي ۲۰۰ دانش آموز با ميانگين سني  ۱۲‎/۵ سال عوامل شادي آور شخصي تنها محرك آنها جهت انجام حركات ورزشي و لاغرتر شدن بوده است. اين تحقيقات نشان داد كه كودكان بيشتر به اين دليل تمايل به انجام حركات ورزشي دارند كه مي خواهند از نظر سلامتي بدن سالمي داشته باشند.

هزار ميليارد ريال نياز است
ايرنا: معاون توسعه مديريت ومنابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: براي تكميل طرح هاي نيمه تمام اين وزارتخانه هزار ميليارد ريال اعتبار نياز است. «رحمت الله حافظ» تعداد طرح هاي نيمه تمام اين وزارتخانه را ۷۰طرح اعلام كرد و افزود: اين طرح ها مربوط به سال هاي۶۱ تاكنون است كه ۶۰درصد پيشرفت فيزيكي دارد. اين درحالي است كه اين وزارتخانه در سال جاري در بخش بهداشت و درمان با بيش از سه هزار و ۴۸۰ميليارد ريال كسري بودجه مواجه است. وي ميزان اعتبار سال جاري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي را ۲۷هزار ميليارد ريال ذكر و اضافه كرد: تاكنون ۸۰ درصد اين ميزان اعتبار جذب شده است.

مرگ ميليون ها سلول در هر سكته مغزي
ايسنا: محققان اعلام كردند: هنگامي كه شخصي متحمل يك سكته مغزي مي شود حدود  ۱‎/۹ ميليون سلول مغزي وي در هر دقيقه از بين مي رود.
در چنين حالتي به ازاي گذشت هر ساعت مغز فرد مورد نظر ۳‎/۶ سال پيرتر مي شود. اين محققان اعلام كردند كه نتايج تحقيقات ياد شده بر ضرورت معالجات فوري اين گونه بيماران تاكيد دارد. گفتني است كه در پي بروز هر سكته مغزي به طور ميانگين  يي ميلي ليتر از بافت هاي مغزي مورد حمله قرار مي گيرد و حدود  ۱۰ساعت طول مي كشد تا شخص به حالت عادي بازگردد.
براي تكميل طرح هاي نيمه تمام وزارت بهداشت

ابراز همدردي خبرنگاران جهان
ايرنا: خبرنگاران  سراسر جهان  از كشته  شدن  ۶۸ تن  از اصحاب  خبر و رسانه ها كه  به  همراه  شمار ديگري  از سرنشينان  يك  فروند هواپيما در سانحه  هوايي  جان  خود را از دست  دادند، ابراز تاسف  كردند.
«آيدان  وايت» دبير كل «فدراسيون  بين المللي  خبرنگاران» در پيام  تسليتي  خطاب  به «انجمن روزنامه نگاران  ايران» گفت : «امروز، روزي  غمناك  و بسيار سخت  براي  روزنامه نگاران  است .»وايت  افزود: «تحمل  اين  حادثه  براي  همه  ما دشوار است . در چنين  لحظه  تاريكي  براي  تمامي  خبرنگاران  سراسر جهان ، ما عميق ترين  مراتب  تسليت  خود را به  شما ابراز مي كنيم .»فدراسيون  بين المللي  خبرنگاران  متعهد شده  است  كه  از «صندوق  بين المللي  ايمني» خود مبالغي  را براي  كمك  به  خانواده هاي  قربانيان  رسانه ها در جريان  حادثه اي  كه  آن  را جدي ترين  حادثه  مرگ  و مير خبرنگاران  و كاركنان  رسانه ها خواند، اختصاص  دهد.
وايت  گفت : «خبرنگاران  و كاركنان  رسانه ها هر روز براي  اجراي  وظايفشان ، از محل  كار خارج  مي شوند و هر روز خود را در برابر خطرات  اجتناب  ناپذير مي بينند.»
فدراسيون  بين المللي  خبرنگاران  كه  مقر آن  در بروكسل  است ، نماينده  بيش  از ۵۰۰ هزار خبرنگار در بيش  از ۱۱۰ كشور است .

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |