يكشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۱ - Dec 11, 2005
وزير صنايع و معادن :
با خودروسازان متخلف برخورد مي شود
پيگير توليد خودروي ۵/۴ ميليون توماني در داخل هستيم
009837.jpg
گروه اقتصادي _ افروز پورهاشمي: يكي از اهداف وزارت صنايع و معادن در سال هاي اخير ارتقاي كيفي خودروهاي توليد داخل و رعايت استانداردهاي جهاني بوده است، از حدود پنج ماه گذشته وقوع آتش سوزي در برخي خودروهاي پژو ۴۰۵ مدل آذر ۸۳ به بعد، مشكل در سيستم هوشمند خودروهاي سمند و فقدان خدمات مناسب بعد از فروش توليدكنندگان داخل به مشكلات خريداران خودروهاي داخلي دامن زده است.
مسئولان وزارت صنايع و معادن بارها اعلام كرده اند با اين قبيل مسائل به شدت برخورد خواهند كرد، اما ظاهرا افزايش حجم مشكلات حاكي از وجود برخي كاستِي ها موجب شد تا وزير صنايع و معادن ديروز در اولين نشست مطبوعاتي خود با خبرنگاران تلاش كند كمتر به مسئله خودرو بپردازد و بيشتر به ارائه اطلاعات مربوط به سومين اجلاس مشترك ايران و ونزوئلا كه منجر به انعقاد قراردادهايي به ارزش ۸۵۰ ميليون دلار و رسيدن سقف انجام تعهدات صادرات محصولات صنعتي و خدمات فني و مهندسي به حدود ۷ ميليارد دلار شد، بپردازد، اما اكثر حاضران جلسه بيشتر حول محور مشكلات حاكم بر صنعت خودروي كشور با عليرضا طهماسبي صحبت كردند.
وزير صنايع و معادن در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبني بر ديدگاه وزارت صنايع نسبت به عملكرد خودروسازان و موضع وزارتخانه درخصوص برخورد با موارد متعدد ايرادات فني و كيفي در خودروهاي ساخت داخل گفت: مسئولان وزارت صنايع و معادن به شدت نگران وجود اين قبيل مشكلات هستند.وي تأكيد كرد: خواست ما رضايت مشتريان از كيفيت خودروهاي توليد داخل و خدمات پس از فروش مربوط به آنهاست. ازهمين رو بازرسان مخفي در همين زمينه بر عملكرد خودروسازان و نمايندگي هاي پس از فروش نظارت مي كنند.
به گفته وي اخيرا در طول يك روز از ۳۰ نمايندگي مجاز در سراسر كشور بازرسي به عمل آمده است اما تصميم نداريم تا گزارش اين بازرسي ها را اعلام كنيم.
طهماسبي علت اصلي وقوع آتش سوزي در برخي مدل هاي پژو ۴۰۵ را ناشي از اطمينان مسئولان ايران خودرو به قطعه ساز مربوطه به دليل كيفيت مناسب قطعات در مقاطع قبلي دانست و گفت: به علت همين اعتماد ظاهرا در دوره جديد در خريد قطعات دقت كافي انجام نگرفت كه نتيجه آن استفاده از ۶۸ هزار قطعه با كيفيت نامناسب در خودروهاي فوق شد.
وي در پاسخ به اين پرسش كه برخورد قاطع وزارت صنايع با موارد اخلال در كيفيت خودروها چه خواهد بود نيز افزود: بايد ببينيم حجم اخلال خودروسازان چقدر بوده است تا متناسب با آن موضع گيري قاطع و برخورد جدي با آنها انجام دهيم.
همچنين وي وجود اختلاف قيمت بين ارائه خدمات در نمايندگي هاي پس از فروش شركت ايران خودرو و مغازه هاي خصوصي را ناشي از هزينه هاي سربار اين شركت دانست و در عين حال تأكيد كرد: البته با اين اختلاف قيمت موافق نيستيم.
همه مقصرند
وي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اين كه متوليان وزارت صنايع از ۵۰ سال پيش تاكنون چه كوتاهي در سياست گذاري صنعتي كشور كرده اند كه نتيجه فعلي آن آلودگي در حد هشدار هوا شده است، گفت: تمام دولت ها و وزيران از ساليان گذشته تاكنون مقصر هستند چراكه اگر برنامه زيست محيطي منطقي داشتيم و توليدات ارتقا مي يافتند و مصرف انرژي نيز بهينه سازي مي شد، مشكلات فعلي به حداقل مي رسيد.
طهماسبي با اشاره به اين كه فقط خودروها عامل آلودگي هوا نيستند بلكه كارخانه ها و وسايل گازسوز ديگر نيز دخيلند، افزود: اگر در اجراي طرح هاي خروج ۲۰۰ هزار دستگاه خودروي فرسوده از رده و گازسوز كردن ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال تاكنون به موفقيت نرسيده ايم علت آن را بايد نداشتن بودجه متناسب با فعاليت ها بدانيم. به همين دليل اميدواريم در سال ۸۵ رديف بودجه اي در قانون به اين مهم اختصاص يابد تا بتوانيم ۲ ميليون دستگاه خودروي فرسوده را تا پايان برنامه پنج ساله از رده خارج كنيم.
خط قرمزهاي ال ۹۰ بايد رعايت شوند
وزير صنايع و معادن درخصوص اين كه اگر اصلاحات مدنظر طرف ايراني در قرارداد ال ۹۰ اجرايي نشود، چه رخ خواهد داد، گفت: خط قرمزهاي اعلام شده براي اجراي اين پروژه دقيقا از سوي طرف خارجي بايد پذيرفته و اجرايي شود چراكه در غير اين صورت روند اجراي پروژه متوقف خواهد شد.
طهماسبي در پاسخ به اين كه آيا نظر شما مبني بر استفاده از موتور ملي بر روي خودروي ال ۹۰ صرفا يك پيشنهاد بوده است يا يك الزام نيز افزود: اين فقط يك پيشنهاد است چراكه معمولا خودروسازان از موتور طراحي شده برند خودشان بر روي خودروهايشان استفاده مي كنند.
وي بر لزوم طراحي، ساخت و توليد خودروهايي با برند ملي در كشور تأكيد كرد و گفت: اين اقدام اگر ريخت وپاشي در كنارش نباشد كاملا صرفه اقتصادي دارد.
وي افزود: مسئولان وزارت صنايع همانند گذشته بر توليد خودروي ارزان قيمت با نرخ ۵/۴ ميليون تومان تأكيد دارند و آن را پيگيري مي كنند.
افزايش سهم صنعت از حساب ذخيره ارزي
در عين حال طهماسبي گفت كه سهم بخش صنعت از حساب ذخيره ارزي طي ۷ ماهه نخست امسال افزايش يافته و به ۶۴۰ ميليون دلار رسيده است. اين رقم در مدت مشابه سال گذشته ۶۱۰ ميليون دلار بوده است.
همچنين طي مدت ياد شده رشد سرمايه گذاري خارجي را شاهد بوده ايم به نحوي كه تا مدت فوق ۶۷۴ ميليون دلار مشاركت سرمايه گذاري خارجي مصوب شده است كه ۲۷ طرح آن با ۷/۳۷۲ ميليون دلار ارزش مربوط به بخش صنعت بوده است.
وي همچنين درخصوص تعرفه واردات خودرو براي سال آينده اظهار كرد: تمامي مراجع ذي ربط در اين زمينه بايد تصميم گيري كنند.

ثبت نام براي كارت هوشمند بنزين
تا ۲۱ آذر در واحدهاي پستي ادامه مي يابد
ايرنا:ثبت نام براي دريافت كارت هوشمند بنزين تا ۲۱ آذر ماه در واحدهاي پستي ادامه دارد و تاكنون بيش از ۳۴۵ هزار نفر براي دريافت كارت هوشمند ثبت نام كرده اند.
حسين مهري مديركل پست استان تهران ديروز با اعلام اين خبر افزود: هنوز هيچ  دستورالعملي  درمورد افزايش  مدت  زمان  ثبت  نام  براي  توزيع كارت  هوشمند دريافت  نكرده ايم .تمام  دارندگان  وسايل  نقليه  بنزين  سوز و گازوئيل  سوز شخصي  و دولتي  كه سند خودرو به  نام  آنان  ثبت  نشده  و به  صورت  قولنامه ، وكالتي  و غيره  معامله شده  است ، بايد براي  دريافت  فرم هاي  دريافت  كارت  هوشمند به  دفاتر پست  مراجعه  كنند.

از سوي مركز پژوهش هاي مجلس با ارايه پيشنهادي اعلام شد:
سهميه بنزين خودروهاي دولتي و شخصي
مهر :  مركز پژوهش هاي مجلس با ارايه پيشنهادي، سهميه بنزين خودروهاي دولتي، شخصي و تاكسي ها را مشخص كرد كه بايد در قالب الحاقيه به برنامه چهارم مورد بررسي قرار بگيرد.بر اين اساس دولت مكلف است تا با توجه به مصرف بالاي بنزين در كشور به موازات اجراي طرح كارت هوشمند نسبت به سهميه بندي بنزين تا پايان سال ۸۵ نيز اقدام كند.طبق اين گزارش، همچنين دولت موظف شده است در اين مدت برنامه ريزي هاي خود را به گونه اي انجام دهد كه واردات بنزين متوقف شده و فقط بنزين توليد شده در داخل كشور براساس سهميه بندي بنزين توزيع شود. از مردادماه سال آينده سهميه خودروهاي تاكسي پلاك قرمز بنزين سوز روزانه ۱۵ ليتر و آژانس هاي رسمي سرويس تاكسي بنزين سوز نيز ۱۰ ليتر در روز است.همچنين سهميه خودروهاي وانت بار پلاك قرمز بنزين سوز ۱۰ ليتر در روز تعيين شده است.خودروهاي شخصي و دولتي نيز مي توانند ۴ ليتر در روز و موتور سيكلت هاي شخصي و دولتي بنزين سوز نيز يك ليتر در روز مي توانند بنزين مصرف كنند.

تمامي پروازهاي خارجي تا ارديبهشت سال
آينده به فرودگاه امام منتقل مي شود
مهر: مدير عامل شركت فرودگاه هاي كشور از بررسي طرحي خبر داد كه با تصويب و تاييد آن از سوي وزير راه و ترابري، كليه پروازهاي خارجي فرودگاه مهرآباد در فواصل زماني اسفند سال جاري تا ارديبهشت سال آينده به فرودگاه امام منتقل خواهند شد.
اصغر كتابچي گفت: پرواز خارجي جديدي تا اسفندماه سال جاري از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام منتقل نخواهد شد.
وي تعطيلي پروازهاي شبانه فرودگاه مهرآباد را مشروط به انتقال كليه پروازهاي خارجي اين فرودگاه به فرودگاه امام دانست.

وزير اقتصاد و دارايي:
توسعه اعتبارات خرد با هدف فقرزدايي
بدون ارتقاي فرهنگ كارآفريني امكان ندارد
گروه اقتصادي: پرداخت اعتبارات خرد با هدف توانمند سازي اتباع كشورها براي كسب درآمد و رفاه بيشتر و فقرزدايي از طرح هاي مورد حمايت بانك جهاني در دهه اخير است كه در بسياري از كشورها با موفقيت روبرو بوده است.
به گزارش خبرنگار ما اين سياست با ايجاد اشتغال مولد و مرتبط با اقتصاد مي تواند شغل پايدار و درآمد مناسبي براي گروه هاي اجتماعي تامين نمايد و با افزايش اندوخته مالي و انباشت سرمايه در حلقه هايي از اين واحدها كه از مديريت خلاق و توانايي بيشتري برخوردارند امكان توسعه فعاليت و كارآفريني گسترده فراهم مي شود.
اين طرح اما نياز به مطالعات كارشناسي و كشف و شناخت حلقه هاي فعاليت اقتصادي در مناطق مختلف دارد.در ايران با روي كارآمدن دولت جديد يكي از برنامه هاي اقتصادي توسعه پرداخت اعتبارات خرد به واحد هاي كوچك و متوسط اقتصادي است.اين واحدهاي توليدي و خدماتي بايد با اقتصاد محلي و يا اقتصاد ملي و يا بين المللي ارتباط منطقي داشته باشند و طرح ها توجيه پذير و اقتصادي باشد تا فعاليت پايدار و موثر اقتصادي ايجاد نمايد.
ديروز دكتر داوود دانش جعفري ، اعتبارات خرد را راهي براي توانمندسازي فقرا و غلبه بر مشكلات فرآيند توسعه اقتصادي كشورهاي درحال توسعه اعلام كرد ولي خاطرنشان ساخت كه موانع زيادي در اين راه وجود دارد.وي افزود: توسعه اعتبارات خرد با هدف فقرزدايي بدون ارتقاي فرهنگ كارآفريني و توسعه پايدار امكان ندارد.وي  با تأكيد بر آنكه  اعتبارات  خرد بايد به  صورتي  پايدار مورد استفاده بنگاههاي  كوچك  و متوسط قرار گيرد، اظهار داشت : منظور از پايداري  هر دوپايداري  اقتصادي  و محيطي  است .به گفته  وي ، مروري  بر تجارب  موفق  استفاده  از اعتبارات  خرد در كشورهاي  درحال  توسعه  از جمله  ايران  بيانگر آن است  كه  هرچه  دانش  كارآفريني  بيشترباشد، تحقق  اهداف  اعتبارات  خرد در ارتباط با فقرزدايي  بيشتر خواهد بود.
دانش  جعفري  تصريح  كرد: بر اين  اساس ، مطالعه  موانع  كارآفريني  در كشورهاي در حال  توسعه  نيز به  همان  ميزان  يافتن  منابع  بيشتر اعتبارات  مالي  خرداهميت  دارد.وي ، عدم  شكل گيري  بازار سرمايه ، فقدان  زيربناهاي  كافي ، مشكلات  اجتماعي  وفرهنگي  و بي ثباتي هاي  اقتصادي  و سياسي  را ازجمله  مشكلات  كشورهاي  در حال توسعه  در ارتباط با كارآفريني  برشمرد و افزود: با توجه  به  مشكلات  يادشده ، دولتها در كشورهاي  در حال  توسعه  مي توانند نقش  مهمي در توسعه  كمي و كيفي كارآفريني  داشته  باشند.وي  با بيان  آنكه  در سالهاي  گذشته ، بخش  قابل  توجهي  از بودجه  كشور درقالب  تبصره  ۳ بودجه  به  توسعه  بنگاههاي  كوچك  و متوسط اختصاص  داشته ، گفت : ۵۰ درصد بودجه  يادشده  در اختيار تعاونيها قرار گرفته  است .

كنترل نقدينگي با انتشار اوراق مشاركت به دليل تضاد
سياست هاي مالي و پولي ممكن نيست
گروه اقتصادي: به منظور كنترل حجم نقدينگي بانك مركزي انتشار ۱۵۰۰ ميليارد تومان اوراق قرضه مشاركت را تا پايان سال جاري موردتوجه قرار داده و مقرر گرديده ۷۵۰ ميليارد تومان از اوراق مذكور بزودي و بقيه طي دو مرحله در ۲۲ دي و ۵ اسفند ماه سال جاري منتشر شود.با بهروز هادي زنوز پيرامون علل انتشار اوراق قرضه و تأثير آن بر كاهش نرخ رشد نقدينگي گفت و گو كرده ايم.
***
* انتشار ۱۵۰۰ ميليارد تومان اوراق مشاركت تا پايان سال جاري چه تأثيري بر كاهش نقدينگي خواهد داشت؟
- يكي از نگراني هاي كنوني اقتصاد كشور افزايش بي رويه نقدينگي است كه عمدتاً ناشي از سياست هاي مالي انبساطي دولت بوده و بانك مركزي ناچار به انتشار اوراق قرضه براي كنترل بخشي از افزايش نقدينگي موجود مي شود اما با توجه به اين كه مقرر است بخشي از رقم ۱۵۰۰ ميليارد توماني اوراق قرضه مذكور جايگزين اوراق قرضه قبلي شود اين موضوع تأثير خاصي در كاهش نقدينگي نخواهد داشت. اما در صورتي كه اين مقدار اوراق قرضه قبلي جايگزين نمي شد، نقدينگي بيش از گذشته افزايش مي يافت. اين در حالي است كه افزايش اوراق قرضه جديد در كنترل نقدينگي نقش خواهد داشت. همچنين نقش اوراق قرضه منتشر شده در كاهش نقدينگي به قدر مطلق مقدار اين اوراق محدود نخواهد شد بدان معنا كه معادل اوراق قرضه ضربدر ضريب افزايش نقدينگي در نقدينگي كل اقتصاد مؤثر خواهد بود و چون اين ضريب بيش از ۴ است انتشار ۱۵۰۰ميليارد تومان اوراق قرضه توسط بانك مركزي در چند مرحله طي سال جاري مي تواند حداقل به ميزان ۶ هزار ميليارد تومان در كاهش نقدينگي تأثير داشته باشد.
* انتشار اين اوراق با برداشت هاي مكرر از حساب ذخيره ارزي كه با آن مواجه هستيم تا چه ميزان قادر به كاهش نقدينگي است؟
- واقعيت آن است كه دولت طي سال جاري با كسري بسيار بالاي بودجه به دليل عدم تحقق درآمدها و پيش بيني اندك هزينه ها مواجه است و انتظار مي رود دولت با كسري بودجه حداقل ۷ هزار و ۵۰۰ ميليارد توماني مواجه بوده و بايد براي اصلاح بودجه، لايحه متمم بودجه را به مجلس ارائه دهد. علاوه بر آن به نظر مي رسد با توجه به وعده هايي كه دولت بابت مخارج استاني و... مي دهد تا پايان سال كسري بودجه دولت بيش از اين مقدار باشد به نحوي كه برخي انتظار دارند رقم اين كسري تا ۱۲ هزار ميليارد ريال باشد. اثر اين كسري بودجه بر نقدينگي به اين موضوع بستگي دارد كه كسري بودجه از چه محلي تأمين شود. پيش بيني مي شود نرخ رشد نقدينگي با روند جاري تا پايان امسال به حدود ۳۵ درصد افزايش يابد.
* انتشار مداوم اوراق مشاركت چه تأثيري بر اقتصاد كشور خواهد داشت؟
- با توجه به نرخ هاي بهره بالاي اسمي كه بانك مركزي بابت اوراق مشاركت مي پردازد، اساساً منابع مالي كافي براي تأمين اين اوراق مشاركت را دراختيار ندارد چرا كه بانك مركزي بنگاهي سودآور نبوده و منابعي را كه جمع آوري مي كند نيز در راه پربازدهي سرمايه گذاري نمي كند پس ناگزير خواهد بود از اين پس براي انتشار اوراق قرضه، سود اين اوراق را از دولت دريافت كند كه اين امر موجب مي شود دولت رقم هنگفتي براي پرداخت سود اوراق قرضه منتشر شده توسط بانك مركزي را در بودجه خود منظور نمايد كه اين موضوع باعث افزايش مخارج دولت شده و كسري بودجه دولت بيشتر مي شود.
اين كار به هيچ وجه عقلايي نيست تا دولت سياست مالي انبساطي را در پيش گرفته و بانك مركزي بتواند آن را از طريق سياست پولي انقباضي خنثي كند. براي تأثيرگذاري سياست هاي مالي و سياست هاي پولي بايد هر دو در يك جهت عمل كنند.
* چه راهكاري براي جلوگيري از تأثير كسري بودجه دولت بر افزايش نرخ رشد نقدينگي بايد موردتوجه قرار گيرد؟
- عاقلانه ترين كار آن است كه دولت در مخارج خود صرفه جويي نموده و با ايجاد تعادل بودجه اي و اصلاح نظام مالياتي به انضباط مالي بيشتري تن دهد آن زمان بانك مركزي قادر خواهد بود تا در حاشيه از طريق انتشار و خريد و فروش اوراق قرضه، عرضه پول را كنترل كند. در شرايطي كه سياست مالي انبساطي و سياست پولي انقباضي است كنترل نقدينگي از طريق انتشار اوراق قرضه كارساز و عملي نخواهد بود كه متأسفانه اكنون اين روند حاكم بوده و سياست هاي مالي و پولي با يكديگر در تضاد هستند.

قيمت طلا و ارز
نوع --فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۲۹۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۱۰۹۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۹۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۲۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۱۱۶۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۰۹۹
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۹۰۸۲
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۷۴۷


اقتصادي
اجتماعي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |