يكشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۱ - Dec 11, 2005
درپي تشديد آلودگي هوا طي هفته گذشته
تلفات نارسايي تنفسي در تهران ۴ برابر شد
عكس: عطا طاهركناره
009885.jpg
گروه شهري: شمار فوت شدگان ناشي از آلودگي هوا براثر بيماري نارسايي تنفسي در يك ماه گذشته از ۲۶ مورد در مدت مشابه در سال ۸۳ به ۱۰۷ مورد در سال ۸۴ افزايش يافت.
دكتر محمود رضائيان، مدير عامل سازمان بهشت زهرا در گفتگو با خبرنگار همشهري گفت: اين آمار مربوط به مدت يك ماه از تاريخ ۱۵/۸/۸۴ تا ۱۵/۹/۸۴ است كه با مدت مشابه سال قبل مقايسه شده است و براساس آن تعداد فوت شدگان ناشي از نارسايي تنفسي به حدود ۴ برابر افزايش يعني به ۱۰۷ مورد در يك ماه اخير رسيده است و فوت شدگان ناشي از سكته قلبي از ۲۹۳ مورد به ۴۰۶ مورد در اين يك ماه افزايش يافته است.
مديرعامل سازمان بهشت زهرا در ادامه افزود: مرگ و مير ناشي از سرطان در همين مدت مشابه از ۴۱ مورد در سال ۸۳ به ۵۲ مورد، عفونت تنفسي از ۱۰ نفر به ۱۵ نفر، ادم ريه از ۱۲ نفر به ۲۶ نفر،بيماري آسم از ۲۲ نفر به ۲۵ نفر افزايش يافته است كه در مجموع شمار مرگ وميرهاي ناشي از امراض ريوي و سكته قلبي كه در سال ۸۳ ، ۴۴۹ نفر بوده است در مدت مشابه در سال ۸۴ به ۶۵۸ نفر افزايش يافته است.
افزايش شمار مرگ وميرهاي ناشي از ابتلا به بيماري هاي ريوي و قلبي و عروقي در چند هفته اخير در حالي صورت مي گيرد كه به گفته استاندار تهران روزانه فقط ۱۲۰۰ خودروي جديد و پرمصرف با آلايندگي زياد وارد چرخه حمل ونقل شهري مي شود. شمار مرگ وميرهاي ناشي از ابتلا به بيماري هاي ريوي و قلبي و عروقي در تهران در چند هفته اخيرهمچنان رو به افزايش است و شاخص كيفيت هواي تهران از نظر مونواكسيدكربن و ذرات معلق كماكان در بسياري از نقاط شهر بسيار فراتر از حد مجاز و استاندارد است
به طوري كه منطقه مهرآباد و آزادي روز گذشته به لحاظ گاز مونوكسيد كربن در وضعيت ۲۱۶ PSI و ۲۱۵ PSI بودند كه شرايط اضطرار را نشان مي دهد. با اين حال همچنان در هر روز ۱۲۰۰ خودروي جديد با آلايندگي زياد و مصرف بالاي بنزين وارد چرخه حمل ونقل شهر تهران مي شود اما همچنان شمار اتوبوس هاي شهر تهران به دليل عدم تخصيص اعتبار در حد ۵۵۰۰ دستگاه  باقي مانده كه به طور عادي معمولاً درهر روز ۵۰۰ دستگاه از اين اتوبوس ها در تعميرگاه به سر مي برند. از سوي ديگر اخبار منتشره از كاهش اعتبارات تخصيص يافته به طرح توسعه متروي تهران توسط دولت حكايت مي كند.
در حالي كه به گفته اقتصاد دانان تنها ۲ روز تعطيلي ناشي از اعلام وضعيت اضطرار در تهران ۲۰۰ ميليارد تومان به اقتصاد كشور صدمه وارد ساخت كه اگر اين مبلغ براي خروج خودروهاي فرسوده از چرخه حمل ونقل و توسعه ناوگان حمل ونقل عمومي هزينه مي  شد تهران تا چندين سال از وضعيت بحران آلودگي هوا خارج مي شود.
گزارش ديگري از ايسنا نيز حاكي است در پي آلودگي شديد هوا در چند روز اخير ۱۶۱۸ نفر بيمار قلبي و تنفسي توسط مركز اورژانس تهران به مراكز درماني منتقل شده اند كه ۹۰۸ مورد آن بيماران قلبي بوده اند.

درصورت ادامه و تشديد آلودگي هوا
ممنوعيت تردد خودروهاي تك سرنشين اجرا مي شود
ايسنا: فرمانده ناجا با اشاره به اجراي طرح تردد زوج و فرد خودروها از روز يكشنبه در محدوده مواقع اضطرار آلودگي هواي تهران گفت: خودروهاي پلاك فرد در روزهاي فرد و پلاك زوج در روزهاي زوج بر اساس رقم سمت راست اجازه ورود به محدوده ممنوعه (مواقع اضطرار آلودگي هوا) را دارند.
سردار احمدي مقدم روز شنبه در حاشيه مراسم معارفه سردار رويانيان و توديع سردار انصاري، معاون جديد و سابق راهنمايي و رانندگي ناجا با اشاره به آلودگي شديد هواي تهران افزود: تا رسيدن به مرحله بحران زمان زيادي فاصله نداريم و اگر پايداري هوا ادامه يابد به سرعت وارد شرايط بحران آلودگي هوا مي شويم.
وي با اشاره به تعطيلي مدارس در روز شنبه گفت: پيشنهاد شده بود با توجه به بار ترافيكي سفرهاي دانشجويي كه ۳۰ درصد بر روي ترافيك تاثير مي گذارد، دانشگاهها نيز در روز شنبه تعطيل شود.
فرمانده ناجا تصريح كرد: با توجه به آلودگي هوا طرح تردد زوج و فرد خودروها در محدوده ممنوعه كه قرار بود از روز دوشنبه آغاز شود، از روز يكشنبه آغاز مي گردد.
وي با تأكيد بر اين كه اين طرح فعلا تا پايان هفته جاري ادامه مي يابد، درخصوص محدوده اجراي طرح گفت: بر اين اساس محدوده اضطرار آلودگي هواي تهران از شمال، رسالت، از شرق، خيابان آيت، از غرب، بزرگراه چمران و نواب و از جنوب، بزرگراه بعثت است كه شامل مناطق ۶ ، ،۷ ۸ ، ۱۱ ، ۱۲ ، ۱۳ ، ۱۴ و بخشي از منطقه ۳ شهرداري تهران خواهد بود.
به گزارش ايسنا، وي با اشاره به اين كه اين طرح در روز پنجشنبه هم اعمال خواهد شد، گفت: در صورت نياز طرح در روز جمعه و هفته آينده نيز ادامه مي يابد.
سردار احمدي مقدم تأكيد كرد: افرادي كه مجوز طرح ترافيك دارند مي توانند در كل محدوده اضطرار آلودگي هوا بدون محدوديت در شماره پلاك، تردد كنند ولي ساير خودروها تنها با توجه به رقم سمت راست پلاك خود قادر خواهند بود در محدوده مواقع اضطراري و خارج از محدوده طرح ترافيك تردد داشته باشند.
وي با اشاره به افزايش محدوده طرح اضطرار آلودگي هوا تأكيد كرد: در صورتي كه وضعيت آلودگي هواي تهران بهبود نيابد و از اين شرايط خارج نشويم، مرز ضلع غربي محدوده مواقع اضطرار به ميدان آزادي منتقل خواهد شد.
به گزارش ايسنا، سردار احمدي مقدم با اشاره به اين كه ۶۰ تا ۷۰ درصد خودروها در تهران متاسفانه تك سرنشين تردد مي كنند از شهروندان خواست با توجه به وظيفه انساني خود از آوردن خودروهاي شخصي خودداري كرده و از وسايط نقليه عمومي استفاده كنند.
فرمانده ناجا تصريح كرد: در صورت ادامه وضعيت آلودگي هوا و عدم توجه شهروندان محدوديت تردد خودروهاي تك سرنشين نيز اعمال مي شود.

مهندس چمران در گفت و گو با همشهري اعلام كرد:
طرحها و فعاليتهاي شوراي شهر
براي مقابله با آلودگي هواي تهران
گروه شهري : مديريت شهري، توسعه حمل و نقل عمومي در تهران را به عنوان مهمترين راه حل كاهش آلودگي هوا و بهبود وضعيت ترافيك دنبال مي كند.
مهندس مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در گفت و گو با همشهري خاطرنشان كرد كه مشكل فعلي آلودگي هواي تهران ناشي از پايداري هوا و يك پديده جوي است و ربطي به ترافيك عادي و معمول تهران ندارد. هرچند ترافيك، اين وضعيت را تشديد مي كند.وي همچنين گفت: پيشنهاد مي كنيم طرح تردد فرد و زوج خودروها به جاي يك هفته ۲ هفته به صورت آزمايشي اجرا شود. زيرا در يك هفته نمي شود نتيجه گيري دقيقي راجع به آن به عمل آ ورد.
چمران افزود:  در صورتي كه اين طرح براي مدت ۲ هفته به صورت آزمايشي اجرا شود بهتر مي توان به تاثيرات اجتماعي، ترافيكي و زيست محيطي آن پي برد و نظرسنجي كرد و راجع به آن تصميم گرفت.
وي با بيان اينكه مصوبه شوراي شهر در زمينه فرد و زوج شدن تردد خودروها و مصوبه مربوط به گسترش محدوده ترافيك متاسفانه از سوي وزارت كشور سابق لغو شد، گفت: اين مصوبات اگرچه در آن زمان اجرا نشد ولي در حال حاضر اجبارا هم به اين سمت روي آورده اند و ما خوشحاليم كه به هر حال اين موضوع راجلوتر ارائه داده بوديم.
چمران همچنين با اشاره به لزوم خروج خودروهاي فرسوده گفت: در اين رابطه نيز شوراي شهر طرحي را تصويب كرد كه در ازاي شماره گذاري هر خودرو جديد در تهران يك خودرو فرسوده از رده خارج شود كه اين طرح نيز در دولت قبلي اجرا نشد و ما اين موضوع را در دولت جديد دنبال مي كنيم.
وي راه حل اساسي در رابطه با كاهش آلودگي هوا و ترافيك در تهران را همگاني كردن وسايل نقليه عمومي دانست و گفت: در حال حاضر حدود ۷۰درصد سفرهاي درون شهري با وسايل حمل و نقل شخصي و تنها ۳۰درصد با وسايل حمل و نقل عمومي انجام مي شود كه اين معادله بايد معكوس شود.
چمران با بيان اينكه در اين راستا تكميل خطوط مترو در شوراي شهر به تصويب رسيده است گفت: در صورت تامين منابع مالي از سوي دولت مي توان تمامي خطوط باقيمانده را به صورت همزمان و با استفاده از پيمانكاران داخلي و خارجي آغاز و تكميل كرد.
رئيس شوراي شهر افزود: در حال حاضر چيني ها ۲ خط مترو را در دست احداث دارند و اگر بتوانيم با تكميل كليه خطوط سهم جابجايي مسافر با مترو را به ۲۳درصد برسانيم، تحول بسيار خوبي را در شهر شاهد خواهيم بود و استفاده از اتومبيل شخصي تا حد زيادي كاهش خواهد يافت.
وي همچنين گفت: در اين راستا طي ۲ سال اخير حدود ۲ هزار و ۶۵۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسراني اضافه شده و اين در حالي است كه در سالهاي قبل مثلا در سال ۸۱ تعداد اتوبوس هاي نو اضافه شده به شبكه به ۵۰ دستگاه نيز نمي رسيد. ضمن اينكه دست كم نيمي از اتوبوس ها گازسوز است و آلودگي هواي كمتري دارد.
چمران افزود: تلاش شورا و شهرداري اين است كه تعداد اتوبوس هاي شركت واحد را از ۵ هزار دستگاه به ۷ هزار دستگاه در سال ۸۵ برسانند.وي ابراز اميدواري كرد كه مديريت شهري بتواند هرچه سريعتر با كمك دولت يك هزار دستگاه اتوبوس از خارج و يك هزار دستگاه نيز از توليدات داخلي وارد ناوگان اتوبوسراني كند.
چمران استفاده از مونوريل و قطار سبك شهري T.R.L به عنوان شبكه هاي مكمل مترو و اتوبوسراني را نيز از ديگر برنامه هاي مديريت شهري عنوان كرد.
وي همچنين گفت: با انجام اين طرحها سفرهاي درون شهري بيشتر با وسايل نقليه عمومي انجام خواهد شد و در آن صورت مي توان جلوي تردد اتومبيل هاي تك سرنشين را گرفت و يا محدوده طرح ترافيك را گسترش داد و طرحهايي را براي كاهش آلودگي هوا در مراكز جمعيتي شهر به اجرا درآورد.
چمران افزود: در كنار اين طرحها بايد طرح فضاي سبز نيز مورد توجه قرار گيرد زيرا متاسفانه فضاي سبز در شهرهاي اطراف تهران از بين رفته و براي نمونه در شهرهاي جديد مثل باغستان كمتر باغي ديده مي شود و اين هشداري است براي تهران.وي با اشاره به لزوم حفظ حريم تهران تخريب فضاي سبز پيرامون پايتخت را عامل تشديدكننده آلودگي هوا دانست و گفت: اگر شهرهاي كوچك در اطراف تهران به وجود بيايد و روستاها كه روزي هزار نفر جمعيت داشتند، جمعيت آنها به يكباره به چند صد هزار نفر برسد قطعا اين پديده هاي جوي براي تهران تكرار و تشديد خواهد شد.

روزهاي شلوغ اورژانس تهران در روزهاي آلودگي هوا
شمار بيماران قلبي دو برابر شد
009828.jpg
گروه شهري - امير موسي كاظمي: با افزايش آلودگي هواي تهران در طي روزهاي اخير ميزان مراجعات شهروندان به مراكز درماني پايتخت به شدت افزايش يافت؛ به گونه اي كه امدادگران اورژانس تهران در طي يك هفته گذشته به كمك ۱۶۱۸ بيمار قلبي _ تنفسي شتافتند.
مسئول اداره آمار مركز اورژانس تهران در حالي از افزايش ۱۰۰ درصدي امدادرساني به بيماران داراي مشكلات تنفسي در طي يك هفته گذشته نسبت به مدت مشابه در سال قبل خبر داد كه تعداد مراجعات حضوري بيماران به مراكز درماني در آمار او جايي نداشت. بيژن ذكاوتي در گفتگو با همشهري تعداد بيماران داراي مشكلات تنفسي در فاصله زماني ۱۲ تا ۱۸ آذرماه را ۷۱۰ نفر ذكر كرد و گفت: از اين تعداد ۱۷۹ نفر به بيمارستان ها منتقل شده و ۴۳۴ نفر نيز با درمان سرپايي رسيدگي شدند.وي ۹۰۸ مورد از مأموريت هاي امدادگران اورژانس تهران را مربوط به بيماران قلبي دانست و افزود: غير از موارد غيراضطراري، تعداد ۳۴۴ مورد منجر به بستري و ۴۸۷ نفر نيز به صورت سرپايي تحت درمان قرار گرفتند. اين در حالي است كه به گفته معاون اداره ارتباطات مركز اورژانس تهران، بالاترين رقم مأموريت هاي امدادگران اين مركز در طي هفته گذشته مربوط به سه شنبه پانزدهم آذرماه بود. عليرضا مافي تعداد مأموريت هاي انجام شده در اين روز را ۷۱۳ مورد ذكر كرد و گفت: ۱۵۷ بيمار قلبي و ۱۳۴ بيمار تنفسي در اين روز تحت امداد اورژانس تهران قرار گرفتند كه اين رقم در مقايسه با روز مشابه در ماه قبل حدود ۲۱ درصد افزايش داشت.وي تعطيلي مدارس و ادارات دولتي تهران در روزهاي پاياني هفته گذشته را عاملي جهت كاهش مراجعات شهروندان به اورژانس دانست و افزود: طي چهارشنبه و پنج شنبه گذشته به دليل كاهش تردد خودروها در سطح شهر از ميزان مأموريت هاي امدادگران اورژانس تهران نيز كاسته شد؛ به گونه اي كه در روز جمعه هجدهم آذرماه اين آمار به ۶۱۲ مورد كاهش يافت .از سوي ديگر و در حالي كه تلاش خبرنگار ما براي كسب اطلاع از ميزان بيماران بستري شده در طي روزهاي اخير در بيمارستان قلب شهيد رجايي تهران بي نتيجه ماند، يك منبع آگاه از چهار برابر شدن بيماران قلبي و تنفسي مراجعه كننده به بيمارستان شريعتي خبر داد. دكتر نادر ياسمي، متخصص بيهوشي بيمارستان شريعتي تهران در گفتگو با همشهري ضمن بيان اين مطلب گفت: افسردگي و پرخاشگري از عوارض جانبي كمبود اكسيژن در هواي اين روزهاي تهران است كه علاوه بر عوارض جسمي، شهروندان را درمعرض تهديد قرار مي دهد.

نگاه
009825.jpg
داود كاظمي

با اختصاص ساليانه يك سوم مبلغ خريد بنزين
مشكل آلودگي هواي تهران حل مي شود
گروه شهري : با اختصاص ساليانه يك سوم مبلغ خريد بنزين از خارج به منظور تقويت سيستم حمل و نقل عمومي پايتخت، مي توان مشكل آلودگي هواي تهران را حل كرد.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با اعلام اين مطلب گفت: با تخصيص ساليانه ۵/۱ ميليارد دلار از محل صندوق ذخيره ارزي يا هر منبع ديگر بابت اتوبوسراني و متروي پايتخت، سيستم حمل و نقل عمومي را مي توان به نحوي ساماندهي كرد كه هر ۶ ماه بهبود قابل توجهي در كيفيت هواي تهران حاصل شود.به گزارش روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، مهندس مهرداد تقي زاده با اعلام اين كه در اين صورت ظرف دو سال مي  توانيم به سطح استاندارد قابل قبول در كيفيت هواي تهران برسيم، افزود: در غير اين صورت نمي توانيم براي حركت خودروها شخصي محدوديت اعمال كنيم.وي با تاكيد بر اين كه «طرح زوج و فرد كردن خودروها» در واقع يك مسكن مقطعي به شمار مي آيد و از اين رو، با استمرار اجراي آن موافق نيستم، گفت: اجراي مستمر اين طرح در هيچ كشوري نتيجه موفقيت آميز در بر نداشته، چنانكه در شهرهاي آتن و مكزيكو به دليل عدم موفقيت، اجراي اين طرح لغو شد.

انستيتو كانسر ايران :
كودكان تهراني دو و نيم برابر بيشتر
از ديگر كودكان جهان به سرطان مبتلا مي شوند
009834.jpg
گروه شهري- محدثه قيدي : زنگ خطر تأثير آلودگي هوا در بروز انواع سرطان در كودكان توسط يك محقق مركز تحقيقات سرطان انستيتو كانسر ايران به صدا در آمد.
خبرنگار ما به نقل از دكتر عليرضا موسوي جراحي ايمنولوژيست، محقق و عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي مي نويسد: براساس تحقيق مشتركي كه از سال ۸۰-۷۷ بين سازمان بهداشت جهاني، مركز تحقيقات سرطان، سازمان محك و مركز مطالعات جغرافياي شهر تهران (GIS) وابسته به شهرداري تهران انجام شد ضمن شناسايي انواع سرطانهاي شايع در كودكان اقدام به مقايسه شيوع انواع سرطانها با توزيع آلودگي هوا در مناطق ۲۲گانه تهران شد.
وي افزود: براساس اين تحقيق كه برابر نقشه آلودگي هوا و ميزان CO2 موجود در هوا مشخص مي شود، در مناطق مركزي و شرقي (۳ و ۱۲ و ۴ و ۱۱ و ۱۴ و ۸ و ۷ و ۶) كه از آلودگي هواي بيشتري برخوردار هستند فراواني كودكان مبتلا به سرطان هم بيشتر به چشم مي خورد.
دكتر موسوي جراحي تأكيد كرد، گرچه مفهوم اين تحقيق آن نيست كه آلودگي هوا عامل اصلي سرطان كودكان است اما Co2 در بروز انواع سرطان كودكان از جمله سرطان خون و مغز و اعصاب حتما مؤثر است.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: همچنين براساس نمونه گيري انجام شده از تمامي مدارس تهران متوجه شديم سيستم ايمني بدن دانش آموزاني كه در مناطق آلوده شهر زندگي مي كنند دچار تحريك پذيري بيشتر بوده و درصد خفيفي بهم خورده است.
تفسير علمي از اين نتيجه گيري به گفته دكتر موسوي جراحي آن است كه چنانچه سيستم ايمني بدن كودك دايما در حال تحريك باشد بعدها در بزرگسالي منشأ بروز انواع اشكالات از جمله بيماري آسم خواهد بود. به گفته محقق انستيتو كانسر ايران فراواني كودكان مبتلا به سرطان در دنيا حدود ۱۰۰ در يك ميليون است اما براساس تحقيق اعلام شده اين فراواني در مناطق آلوده تهران ۲۵۰ نفر در يك ميليون گزارش شده كه دو برابر بيشتر از استاندارد اعلام شده در دنياست.
دكتر موسوي جراحي خبر داد: براي پي بردن به اين نتيجه قطعي كه آلودگي هوا عامل بروز انواع سرطان است در حال انجام يكسري مطالعات دقيقتر و گسترده تر هستيم كه بر مبناي آن ميزان تأثير ژنهاي حساس كننده (عوامل ژنتيكي) به همراه عوامل محيطي (آلودگي هوا) با يكديگر مقايسه مي شود.
وي گفت: اين تحقيق كه به مدت يكسال و با همكاري شهرداري تهران انستيتو كانسر و مؤسسه محك در سطح مناطق ۲۲ گانه تهران صورت خواهد گرفت سعي در بررسي دقيقتر عوامل ژنتيكي و محيطي در بروز انواع سرطان در كودكان دارد.

با تشديد شرايط پايداري دما رخ مي دهد
ركورد جديد آلودگي هوا
009831.jpg
گروه شهري _ جمشيد پوراسكندر: در پي تشديد شرايط پايداري دما، احتمال دستيابي تهران به يك ركورد بي سابقه در زمينه آلودگي هوا افزايش يافته است.
تجزيه و تحليل آمارها و اطلاعات رسمي اعلام شده نشان مي دهد با توجه به روند ادامه پايداري جوي، پيش بيني مي شود روز دوشنبه آلودگي هواي تهران تشديد شده و در اين زمينه يك ركورد جديد به دست آيد.
شركت كنترل كيفيت هواي تهران اعلام كرد: هرچند از ميزان غلظت آلاينده هاي هواي تهران كاسته شده است، اما غلظت آلاينده ها در اكثر ايستگاه هاي سنجش كيفيت هوا بسيار بالاتر از حد مجاز است؛در حالي كه ديروز اعلام شد هواي منطقه ۲ تهران محدوده سعادت آباد، شهرك ژاندارمري، فلكه صادقيه و بلوار مرزداران به لحاظ آلاينده مونواكسيد كربن از ساير مناطق تهران آلوده تر است، يك بار ديگر دبير كميته هماهنگي و نظارت مواقع اضطراري آلودگي هواي تهران تاكيد كرد: هواي تهران همچنان در شرايط هشدار باقي مي ماند.
با توجه به اظهارات اين مقام مسئول و شرايط اقليمي كه هم اكنون تهران در آن قرار دارد، پيش بيني مي شود ميزان آلودگي هواي تهران در روز دوشنبه به قدري بالا باشد كه يك ركورد بي سابقه تلقي شود.
دكتر محمدحسن پيراسته در گفت و گو با ايسنا، تأكيد مي كند: علي  رغم كاهش ميزان آلاينده منواكسيدكربن نسبت به روز جمعه، همچنان غلظت اين آلاينده فراتر از حد مجاز قرار داشته و شاخص كيفيت هواي تهران در شرايط «هشدار» است.
وي با اشاره به اعلام سازمان هواشناسي مبني بر آسماني صاف همراه با غبار در روز يكشنبه (امروز)، پيش بيني كرد شاخص كيفيت هواي تهران همچنان در وضعيت هشدار باقي بماند.
وي تاكيد كرد: در صورت ادامه وضعيت پايداري و افزايش ميزان آلاينده ها تدابير جديدي نيز اتخاذ خواهد شد.
گفتني است، با گذشت يك هفته از آلودگي شديد هواي تهران، اين شهر همچنان در شرايط هشدار قرار دارد و پيش بيني مي شود اين وضعيت تا اواخر هفته جاري ادامه يابد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |