يكشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۱ - Dec 11, 2005
مقام معظم رهبري:
امت اسلامي قادر است سرنوشت فلسطين
را به نفع مردم آن رقم بزند
009888.jpg
009891.jpg
مهر:حضرت آيت الله خامنه اي در ديدار اعضاي ستاد كنگره بين المللي حمايت از انقلاب اسلامي فلسطين، تاكيد كردند: مسئله فلسطين در طول دهه هاي اخير به نفع مردم فلسطين و جهان اسلام و به ضرر صهيونيزم جهاني، زنده تر و برجسته شده است و اين واقعيت، نشان از اين اميد حقيقي دارد كه امت اسلامي قادر است سرنوشت فلسطين را به نفع مردم آن رقم بزند.
رهبر انقلاب اسلامي طرح مسئله فلسطين را در ايران، همزاد آغاز مبارزات امام خميني (ره) و شروع نهضت اسلامي دانستند و افزودند: حساسيت عجيبي كه صهيونيستها و حاميان آمريكايي آنها در قبال ايران و مسائل مطرح شده درباره دولت صهيونيستي نشان مي دهند ضعف شديد و هراس آنها را از توجه امت اسلامي به مسئله فلسطين آشكار مي كند.
ايشان، ملتهاي مسلمان را حاميان جدي آزادي قدس شريف برشمردند و با تجليل از فداكاري و پايداري مردم و به ويژه جوانان فلسطيني خاطرنشان كردند: با وجود همه توطئه هاي صهيونيزم، مبارزه با غاصبان مسجدالاقصي به درخت تناوري در درون سرزمين هاي اسلامي تبديل شده است كه استكبار هرگز قادر نخواهد بود، ريشه هاي آن را قطع كند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي،طرح ايران را براي برگزاري همه پرسي در فلسطين اشغالي، مورد توجه ملتهاي مسلمان و ديگر ملتهاي جهان خواندند و افزودند: امت اسلامي مسئله بازگشت آوارگان فلسطيني و جلوگيري از تخريب قدس شريف را با حساسيت پيگيري مي كند.
ايشان با اشاره به شكست رژيم اشغالگر قدس در جنوب لبنان و غزه، احداث ديوار حائل را نشان دهنده ناتواني صهيونيستها در مهاركردن انتفاضه دانستند.
حضرت آيت الله خامنه اي در اين ديدار همچنين برگزاري كنگره بين المللي فلسطين را بسيار مهم و با ارزش دانستند و با اشاره به حمايت ملت ايران از ملت فلسطين افزودند: دولت، مجلس و همه دستگاههاي ذيربط در برگزاري اين كنگره، همكاري كامل به عمل خواهند آورد.
قبل از سخنان رهبر معظم انقلاب، آقاي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي در گزارشي از فراهم آمدن مقدمات برگزاري كنفرانس بين المللي حمايت از انقلاب اسلامي فلسطين اعلام كرد: اين كنفرانس به ياري پروردگار در فروردين ۱۳۸۵ با حضور انديشمندان و مقامات جهان اسلام برپا خواهد شد.
آقاي محتشمي پور دبير ستاد برگزاري اين كنگره نيز با اشاره به پايداري مردم فلسطين در برابر تلاش صهيونيستها براي تخريب مظاهر و آثار اسلامي از جمله مسجدالاقصي، گزارشي از اقدامات در دست اجرا براي برپايي كنگره بيان كرد.

با حضور مقام معظم رهبري برگزار شد
بزرگداشت جان باختگان سانحه هوايي
ايرنا: حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي، براي ابراز همدردي با خانواده هاي معظم شهدا و جان باختگان سانحه سقوط هواپيماي سي۱۳۰ در مراسم يادبود آنان در مدرسه عالي شهيد مطهري حضور يافتند.
اين مراسم از سوي مقام معظم رهبري برگزار شد. در اين مراسم علاوه بر حضور گسترده مردم قدرشناس و مقامات لشكري و كشوري ازجمله رؤساي سه قوه، نمايندگان سياسي و مطبوعاتي برخي سفارتخانه هاي مقيم تهران و مديران عالي خبرگزاري  هاي كشور شركت كردند.

دبيرخانه كميسيون ماده ۱۰ قانون احزاب با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد:
۳۰ دي ماه آخرين مهلت احزاب براي
دريافت فرم مخصوص يارانه
مهر- دبيرخانه كميسيون ماده ۱۰قانون احزاب با صدور اطلاعيه اي آخرين مهلت تكميل و ارسال فرم  هاي مخصوص دريافت يارانه احزاب و گروه  هاي سياسي پروانه دار را حداكثر ۳۰ دي ماه سال جاري اعلام كرد.
دبيرخانه اين كميسيون از دبيران كل آن دسته از احزاب و گروه هاي سياسي پروانه دار كه تا پايان سال گذشته از وزارت كشور پروانه فعاليت دريافت كرده اند، خواست كه فرم  هاي مخصوص دريافت يارانه را تكميل و حداكثر تا ۳۰ دي ماه تحويل دهند. در اين اطلاعيه تاكيد شده است: فرم  هاي مخصوص دريافت يارانه به نشاني احزاب و گروه هاي سياسي پروانه دار ارسال خواهد شد.
براساس اين اطلاعيه، چنانچه احزاب و گروه هاي سياسي حداكثر تا ۱۰ روز از تاريخ انتشار اين اطلاعيه فرم  هاي مزبور را دريافت نكردند، مي توانند با در دست داشتن معرفي نامه در استان ها به استانداري و در تهران به وزارت كشور مراجعه و نسبت به تحويل آنها اقدام نمايند.

آقازاده: ساخت نيروگاه هسته اي آب سبك را آغاز مي كنيم
گروه سياسي:جمهوري اسلامي به زودي ساخت نيروگاه ۳۶۰ مگاواتي برق هسته اي را با همت متخصصان داخلي آغاز مي كند.به گزارش خبرنگار ما، غلامرضا آقازاده رئيس سازمان انرژي اتمي ايران روز گذشته در جمع خبرنگاران ضمن اعلام اين خبر گفت: مجلس مصوبه اي مبني بر تامين ۲۰ هزار مگاوات برق هسته اي در ۲ سال آينده در كشور داشته است كه به عنوان نخستين گام ما براي توليد دو هزار مگاوات برق هسته اي در حال تهيه اسناد مناقصه هستيم.
وي افزود: ما در حال حاضر اطلاعات مورد نياز سازمان مديريت و برنامه ريزي را تهيه مي كنيم كه اگر اين سازمان بودجه لازم را در سال ۸۵ در نظر بگيرد، اوايل سال آينده مناقصه هسته اي و مذاكره با شركتهاي خارجي آغاز مي شود.وي ادامه داد: بخشي از اين برنامه تاسيس نيروگاه ۳۶۰مگاواتي هسته اي با سوخت توليد داخل و با استفاده از توان متخصصان داخلي است.
آقازاده تاكيد كرد: ساخت اين نيروگاه در استان خوزستان قطعي شده و اطلاعات اوليه آن به آژانس ارائه شده است. وي با اشاره به اينكه احتمال دارد محل اين نيروگاه در دارخوين باشد گفت: ايران با تجربه اي كه در ساخت راكتورهاي تحقيقاتي ۴۰ مگاواتي در اراك بدست آورده قابليت اين امر را دارد. وي افزود: اين نيروگاه از نوع آب سبك خواهد بود و ساخت آن ۷ سال طول خواهد كشيد.
رئيس سازمان انرژي اتمي همچنين اعلام كرد: بقيه ظرفيت لازم براي تامين ۲۰ هزار مگاوات پيش بيني شده برق هسته اي با دانش فني بوجود آمده كه ضمن مشاركت با شركتهاي خارجي و مناقصه بين المللي تامين خواهد شد.رييس سازمان انرژي اتمي در خصوص جوسازي هاي اخير رسانه اي، همچنين اظهارات اخير مقامات اروپايي مبني بر تهديد به به بن بست رسيدن مذاكرات گفت : پيام مسئول پرونده هسته اي ايران مبني بر لزوم چارچوبي روشن، اهدافي معين و زمان بندي محدود براي مذاكرات روشن بود. وي تاكيد كرد: ما نمي خواهيم مذاكرات بي انتها ، بدون هدف و يا شناور داشته باشيم .
آقازاده همچنين بار ديگر بر موضع دبير شوراي عالي امنيت ملي مبني بر اينكه تحقيقات هسته اي در ايران مرز نمي شناسد و محدود نخواهد بود، تاكيد كرد و گفت: تحقيقات موضوع مذاكره نيست ، موضوع مذاكره تضمين هاي عيني براي عدم انحراف فعاليت هاي غني سازي در نطنز درچارچوب قوانين بين المللي و معاهدات مذاكرات است.وي در پاسخ به خبرنگاران در مورد پيش بيني اش از آينده مذاكرات با اروپا گفت: من مستقيما مسئوليتي در مذاكرات ندارم . نماينده ما در كميته ها شركت مي كند. زمزمه هايي كه انگليسي ها مبني بر برهم زدن مذاكرات آغاز كرده اند، به ضرر خودشان تمام خواهد شد. به نظر من مذاكرات به زودي آغاز مي شود و عليرغم سختي آن با موفقيت همراه خواهد بود.
وي درخصوص پيشنهاد روس ها و تاكيد اروپا بر اين پيشنهاد در مورد غني سازي گفت: روسها پيشنهاد مدون و مشخص و رسمي نداده اند و صرفا ايده هايي را مطرح كردند كه اشكالات جدي دارد .
وي با اشاره به ديدارخود با ايوانف دبير شوراي عالي امنيت روسيه در تهران گفت: در اين ديدار ايده اي همچون غني سازي محصولات يو سي اف اصفهان با كمك كشور ثالث مطرح شد كه ما گفتيم اين كار قبلا تجربه شده و حرف تازه اي نيست .
ما درگذشته براي تامين سوخت ۲۳ هزار مگاوات برق هسته اي در فرانسه شركتي تشكيل داديم، به نام سوفوديف كه ۴۰ درصد سهم آن از ايران و ۶۰ درصد فرانسوي است .
آقازاده با اشاره به اينكه خود نيز جزو هيات مديره اين شركت است، افزود: اين شركت ۱۰ درصد سهام اروديف را هم در اختيار دارد ولي متاسفانه هيچگاه موضوع عملياتي نشد و ما درحال حاضر ۵۰ تن يواف ۶ در فرانسه داريم اما نمي توانيم به ايران منتقل كنيم .وي اعلام كرد: به مقام روسي گفته است در اين شرايط چه تضميني مي توان براي عملياتي شدن ايده هاي جديد مبني بر اكتفاي غني سازي در كشور ديگر وجود داشته باشد.رييس سازمان انرژي اتمي با اعلام اين كه بيش از ۹۰ درصد پروژه نيروگاه اتمي بوشهر انجام شده، از سفر رييس جديد آژانس اتمي روسيه در ماه فوريه به تهران خبر داد و گفت: در اين سفر راه اندازي نيروگاه بوشهر مورد ارزيابي قرار گرفته و زمان نهايي آن اعلام خواهد شد.آقازاده در خصوص اظهارات البرادعي مبني بر اينكه صبر ما در مورد ايران تمام شده است گفت: اين بسيار خوب است چون صبر ما هم تمام شده و اين نشان مي دهد كه زود مي توانيم به نتيجه برسيم.

علاءالدين بروجردي:
هامانه شانس زيادي براي كسب رأي اعتماد از مجلس دارد
گروه سياسي: علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي درخصوص تركيب كابينه نهم در گفت و گوي اختصاصي با همشهري به خبرنگار ما گفت: ما اميدواريم كابينه دكتر احمدي نژاد بتواند در جهت تحقق شعارهايي كه ايشان قبل از پيروزي در انتخابات دادند موفق شوند. وي تصريح كرد: سياست مجلس كمك به موفقيت دولت است. البته اين بدان معنا نيست كه ابزارهاي نظارتي مجلس و اختيارات و وظايف نمايندگان در پيگيري و اجراي قوانين مصوب دچار كندي شود. مجلس ساز و كار نظارتي خودش را دارد و در هر دولتي آن را اعمال مي كند.
وي درخصوص توفيق وزيري هامانه به عنوان وزير پيشنهادي نفت در كسب رأي اعتماد از نمايندگان مجلس، گفت: من فكر مي كنم آقاي هامانه شانس بيشتري در جلب نظر نمايندگان نسبت به سه وزير پيشنهادي داشته باشند. ايشان به لحاظ تخصصي سالهاست عضو خانواده نفت هستند و ساختار وزارت نفت را مي شناسند.
همچنين ايشان در سطوح مختلفي در دو دهه گذشته در وزارت نفت مسئوليت داشتند. ويژگي تخصصي ايشان خلاء گذشته را پر مي كند و مي تواند در جهت جلب نظر مثبت نمايندگان مجلس عامل مهمي باشد.به لحاظ شخصيتي و ويژگي هاي فردي نيز با دولت احمدي نژاد همخواني قابل قبولي وجود دارد.
تصور من اين است ايشان با رأي خوبي موفق به كسب رأي اعتماد از مجلس خواهد شد. بروجردي در پاسخ به اين سئوال كه آيا رأي اعتماد مجلس به وزيري هامانه نوعي مصلحت انديشي مجلس و پاسخ به مخالفت هاي گذشته نمايندگان به سه وزير پيشنهادي نفت نمي باشد، تصريح كرد: قطعاً اين مسأله مطرح نيست. نمايندگان ساعت ها بحث و استدلال مي كنند و در تمام زمينه هاي فردي، تخصصي و تعهد درخصوص يك وزير تصميم مي گيرند. درخصوص آقاي هامانه برآيند اين پارامترها نمره مثبتي دارد و پيش بيني من اين است كه ايشان با رأي بالايي موفق به كسب رأي اعتماد از مجلس خواهد شد.

مجلس امروز صلاحيت وزير پيشنهادي
نفت را بررسي مي كند
ايرنا: نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي امروز صلاحيت  و برنامه هاي سيد كاظم  وزيري  هامانه  چهارمين  وزير پيشنهادي  رئيس  جمهوري  براي  تصدي وزارت  نفت  را بررسي  مي كنند.
حميدرضا حاجي  بابايي  عضو هيات  رئيسه  مجلس  روز گذشته گفت : رسيدگي  به  صلاحيت  و برنامه هاي  وزير پيشنهادي اولين  دستور جلسه  علني  روز يكشنبه  است  كه  بر اساس  آيين  نامه  داخلي مجلس  ابتدا رئيس  جمهوري  مي تواند يك  ساعت  در دفاع  از وزير پيشنهادي  صحبت كند.
وي  افزود: سپس  دو مخالف  و دو موافق  به  ترتيب  يك  مخالف  و يك  موافق  هركدام  ۱۵ دقيقه  مي توانند ديدگاههاي  خود را در مورد وزير پيشنهادي  و برنامه هاي  وي  مطرح  كنند. وزير پيشنهادي  نيز مي تواند نيم  ساعت  از خود دفاع  كند. نماينده  همدان  گفت : پس  از سخنان  وزير، راي گيري  با ورقه  انجام خواهد شد.اين  عضو هيات  رئيسه  مجلس  گفت : با توجه  به  سوابق  كارشناسي  و شخصيت متعادل  وزيري   هامانه ، وي  موفق  به  راي  اعتماد مي شود.
وي  موقعيت  كنوني  را موقعيتي  حساس  خواند و گفت : از آنجا كه  وزير نفت عضو اوپك  خواهد بود، لازم  است  پشتوانه  قوي  داشته  باشد و لذا راي  قوي  مجلس را مي طلبد.معاون  پارلماني  رئيس  جمهوري  نيز گفت : وزير پيشنهادي  نفت  امروز از مجلس  راي  اعتماد خواهد گرفت .
سيد احمد موسوي  ديروز در حاشيه  مراسم  يادبود شهداي  سانحه  سقوط هواپيماي  c  - ۱۳۰ در مدرسه  عالي  شهيد مطهري  افزود: در حال  حاضر فضاي  مطلوبي  بين  دولت  و مجلس  براي  گرفتن  راي  اعتماد وزير پيشنهادي  نفت  حاكم  است .وي  اظهار داشت : مطمئن  هستم  كه  آقاي  سيد كاظم  وزيري  هامانه  در حدنصاب  و بسيار بالا راي  خواهد آورد.
معاون  پارلماني  رئيس  جمهوري  تصريح  كرد: طي  روزهاي  گذشته  رايزني هاي  لازم  و خوبي  با مجلس  صورت  گرفته  كه  بدون  شك  نتايج  خوبي  در پي  خواهد داشت .موسوي  داشتن  تجربه  كافي  در وزارت  نفت ، تخصص  و تعهد را از عمده  دلايل راي  آوردن  احتمالي  وزير پيشنهادي  نفت  عنوان  كرد.

سركنسولگري جمهوري اسلامي ايران در كربلا گشايش يافت
ايرنا: سركنسولگري  جمهوري  اسلامي  ايران  ديروز  در شهر مقدس  كربلاي  معلي با حضور مسئولين  ايراني  و عراقي  طي  مراسمي  گشايش  يافت .
مديركل  امور كنسولگريهاي  وزارت  امور خارجه  ايران  در اين  مراسم  با ابراز خرسندي  از گشايش  مجدد اين  سركنسولگري  گفت : كنسولگري  ايران  در كربلا از بسياري  سفارتهاي  ايران  در كشورهاي  ديگر قديمي تر است .
سيد رسول  مهاجر افزود: شهر كربلا مركز جهان  تشيع  است  و با توجه  به  اهميت  اين  شهر براي  زوار عتبات  عاليات  از يك  سو و استقبال  مردم  عراق  براي  سفر به ايران  از سوي  ديگر گشايش  اين  سركنسولگري  را ضروري  نمود.
كاردار جمهوري  اسلامي ايران  در عراق  نيز در اين  مراسم  بر ضرورت  تحكيم  هرچه بيشتر روابط با عراق  تأكيد كرد.
وي  تصريح  كرد: با برنامه  ريزي  و سرمايه گذاري  مناسب  بايد از مشتركات دو ملت  در جهت  پيشرفت  و ارتقاي  سطح  روابط بين  دو كشور و تقويت  آن بهره برداري  كرد.
استاندار كربلا نيز با اعلام  رضايت مندي  خود از گشايش  سركنسولگري  ايران در كربلا، از تلاش  وزارت  امور خارجه  ايران  و سفارت  ايران  در بغداد براي گشايش  سركنسولگري  كربلا تقدير و تشكر كرد.
در پايان مراسم با برافراشته شدن پرچم جمهوري اسلامي ايران و معارفه رضا خداورديان به عنوان سركنسول،كنسولگري جمهوري اسلامي ايران در كربلا رسماً افتتاح شد.

مرحله  دوم  رزمايش  مشترك  عاشقان  ولايت  آغاز شد
ايرنا: مرحله  دوم  رزمايش  مشترك  عاشقان  ولايت  با عمليات  گسترده  يگانهاي  زيرسطحي  ارتش  جمهوري  اسلامي ايران ، عليه  يگانه هاي  زيرسطحي  و سطحي  نيروهاي  دشمن فرضي  آغاز شد.
در اين  مرحله  از رزمايش ، زيردريايي هاي  قدرتمند ارتش  پس  از كف  نشيني در اعماق  درياي  عمان ، با استفاده  از سيستم هاي  نوين  كشف  هدف ، يگانهاي  زيرسطحي  متخاصم  را هدف  قراردادند.
سيستم هاي  نوين  كشف  هدف  يگان هاي  زيرسطحي ، توسط متخصصان  مجرب  و جوان كشورمان  طراحي  و ساخته  شده  است ، كه  پس  از مورد هدف  قرار دادن  يگان هاي  زيرسطحي  متخاصم ، به  دقت  با اژدرهاي  خود اهداف  از پيش  تعيين  شده  را منهدم كردند.در اين  رزمايش  پس  از عمليات  گسترده  يگانهاي  زيرسطحي  هواپيماهاي  دوربرد، نيروهاي  نارنجي  (دشمن ) جهت  كشف  زيردريايي ها وارد عرصه  نبرد شدند.

در مجمع تشخيص مصلحت نظام تصويب شد:
ادامه سياست هاي كلي نظام درخصوص
وحدت و همبستگي ملي
ايسنا: مجمع تشخيص مصلحت نظام ديروز با حضور سران سه قوه و اكثريت اعضا جلسه تشكيل داد.در ابتداي اين جلسه، قبل از ادامه و پيگيري بررسي و تدوين سياست هاي كلي نظام درخصوص وحدت و همبستگي ملي، اعضاي مجمع با ابراز تاسف و تألم شديد از حادثه دلخراش سقوط هواپيماي C - ۱۳۰و شهادت جمعي از اصحاب قلم و عرصه خبر و اطلاع رساني، كادر نظامي ارتش جمهوري اسلامي و اهالي محل، بر ضرورت رسيدگي قاطع و سريع قوه قضاييه و دستگاه هاي ذيربط به اين موضوع، رفع ابهامات و اطلاع رساني به موقع و منظم از نتايج تحقيقات به افكار عمومي تأكيد كردند.
اعضا همچنين با تسليت به بازماندگان جان باختگان اين حادثه جانگداز، براي مجروحان و مصدومان نيز از درگاه احديت آرزوي بهبودي و سلامتي كامل كردند.
در ادامه اين جلسه، بررسي سياست هاي كلي نظام درخصوص وحدت و همبستگي ملي ادامه يافت و پس از بحث و بررسي يك بند ديگر از اين سياست ها به شرح ذيل تصويب شد: صيانت، گسترش و تقويت زبان و خط فارسي به عنوان زبان و خط مشترك رسمي كشور.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |