يكشنبه ۱۸ دي ۱۳۸۴ - - ۳۸۹۵
نگاهي به زندگي بيماران مبتلا به اچ.آي.وي در كنيا
كودكان ايدز
008415.jpg
ترجمه: علي قاسمي
شاخه هايي كه در باد تكان مي خورند گاهي با ورقه هاي فلزي سطح كلبه برخورد كرده و سكوت خفقان آور را مي شكنند. زني زير ملافه ها مچاله شده و مرگ را انتظار مي كشد. فلورا۴۰سال بيشتر ندارد اما پايان زندگي اش نزديك است. چندين روز است كه او ديگر حتي نمي تواند دارو مصرف كند.
كنيا هم مثل كشورهاي همسايه اش داروهاي
ضد رتروويروس توليد نمي كند و به همين دليل مقدار داروهاي موجود كه از هند و برزيل وارد شده اند با قيمت هاي بالايي عرضه مي شوند. به همين دليل بيماراني مثل فلورا به علت نبود امكانات لازم ضعيف مي شوند و با به تعليق درآوردن دوره درمان خود باعث بيشتر شدن مقاومت ويروس مي شوند. دانيا يكي از مددكاران جمعيت پپو كه با دوچرخه از كلبه اي به كلبه ديگر مي رود تا به شش بيمار اين منطقه رسيدگي كند، مي گويد: يك هفته پيش او مي توانست بلند شود، اما حالا به يكباره زمينگير شده. او بيش از پيش زجر مي كشد .
در كنيا در درجه اول زنان و سپس كودكان ومردان در معرض آلودگي به ويروس ايدز قرار دارند. از سال 2001 تاكنون 5/1ميليون كنيايي توسط اين ويروس جان خود را از دست داده اند و بيش از يك ميليون كودك به اين ترتيب يتيم شده اند. به نظر مي رسد تا سال 2010 اين آمار تا بيش از دوبرابر افزايش پيدا كند. اميد به زندگي در ميان مردم اين منطقه از 65 به 46 سال كاهش يافته و در كرانه هاي درياچه ويكتوريا برخي روستاها تبديل به محل سكونت اشباح شده اند. اين روزها تعداد كودكان تنهايي كه والدينشان را با اين ويروس از دست داده اند و هيچ منبعي براي گذران زندگي ندارند، بسيار افزايش يافته است. صبا رئيس خانواده شده است درحالي كه تنها 12سال سن دارد. اما با مرگ پدر و مادر، او ناچار شده مسئوليت خواهر و دو برادر كوچكش را به عهده بگيرد. جمعيت پپو در ابتدا تنها براي حمايت از اين كودكان بي سرپرست در ايزيولو تشكيل شد. اما بعد تصميم به جمع آوري زناني گرفت كه آلوده به اين ويروسند و از آلوده كردن ديگران هيچ ابايي ندارند. برخي اقوام منطقه بيوه ها را به زور به همسري برادر شوهر درمي آورند و اين زنان، بيماري شوهر مرده خود را به برادر شوهر منتقل مي كنند. اما نكته دردناك اين است كه طبق شايعات موجود، مردان مبتلا به اين ويروس تصور مي كنند در صورت ارتباط با يك باكره بيماري شان درمان مي شود درچنين شرايطي است كه كودكان، امنيتي براي زندگي ندارند.
خديجه حسن- مدير و باني جمعيت پپو- كه يك مبارز واقعي با اين ويروس است، از اينكه زنان قرباني چنين خشونت هايي مي شوند بسيار اندوهگين است. برادر خود او كه خلبان بود نيز بيش از 10سال پيش از ايدز جان باخت. او كه در گذشته معلم بود حالا تصميم گرفته بيماران را از هر نقطه كشور و از هر قوم، مذهب و طبقه اجتماعي شناسايي كرده و تحت كنترل قرار دهد. او براي تغيير افكارعمومي و اطلاع رساني هم بسيار تلاش مي كند. اما اين كار بسيار دشوار و گاه خطرناك است. او تعريف مي كند: سه ماه پيش مردان مسلح به خانه ام حمله كردند. من و دخترم روي پشت بام مخفي شديم اما شوهرم با گلوله آنها كشته شد .
اين جنايت هم اراده خديجه را تغيير نداده است. او از سال 1997 شروع به كار كرده و هم اكنون علاوه بر مركز پرستاري، چندين كلاس آموزشي نيز دارد. اما او تنها مي تواند به اعضاي گروهش روزي يك وعده غذا بدهد كه آن هم با كمك يونيسف و از آردهاي پروتيئن دار تهيه مي شود. اين روزها كودكان تحت حمايت پپو نمايش كوچكي ترتيب داده اند تا نظر مسئولان يونيسف را به خود جلب كنند. اين نمايش فريادي است براي كمك و در سرودهاي كودكان جمله هايي مثل چرا داروها اينقدر گرانند؟ چرا نمي توانم تحت درمان باشم؟و... به گوش مي رسند. نمايش به زبان سواحيلي است اما در آخر، آنها به زبان انگليسي مي گويند كه آزادي شان را مي خواهند.
پپو حدود 72 كودك را تحت پوشش دارد. روي ديوار كلاس ها عكس هايي ديده مي شوند كه فلسفه اين جمعيت را خلاصه مي كنند. از ازدواج هاي زود هنگام جلوگيري كنيد. درستان را تمام كنيد. از قربانيان حمايت كنيد .
اينجا قلب فاجعه است. در شرايطي كه داروها در شمال متمركز شده اند، بيماران در جنوب روز به روز بيشتر مي شوند. آفريقا هم اكنون سه چهارم زنان مبتلا در جهان را در خود جاي داده و البته وضعيت كودكان نااميد كننده تر است و كسي از آن خبر ندارد. در كنيا 630هزار كودك ناقل اين ويروسند و 120هزار نفر بيمارند، در اين شرايط تنها يكهزار و 200 نفر به دارو دسترسي دارند. نزديك به نيمي از كودكان بيمار پيش از اينكه وارد دومين سال زندگي خود شوند، جانشان را از دست مي  دهند.
دكتر كريس اوما- مسئول بهداشت دفتر يونيسف در نايروبي- مي گويد: در كشورهاي پيشرفته، انتقال ويروس از مادر به كودك تقريبا وجود ندارد . صنعت داروسازي هم تحقيق روي كودكان را فراموش كرده و دارويي برايشان در نظر گرفته نشده است. البته شربت كودكان 10برابر بيش از داروهاي بزرگسالان هزينه دارد. به گفته او: مجبوريم با امكانات موجود و كم كردن مقادير استاندارد، به كودكان هم دارو بدهيم .
اين كار نيز خطراتي به ويژه براي كودكان زير 25كيلوگرم دارد. در بيمارستان ايزيولو دو پزشك مشغول به كارند. به گفته آنها به رغم دوبرابر شدن بودجه بهداشتي كنيا، داروهاي ضد رتروويروس همچنان كميابند. او معترف است كه بيمارستان 20 كودك زير 25 كيلو را تحت پوشش گرفته اما براي آنها هيچ كاري نمي توان كرد. كودكان مادران مبتلا به ويروس ايدز به هنگام وضع حمل با نيوراپين(يكي از تركيبات مورد مصرف در درمان هاي سه گانه) تحت مراقبت  قرار مي گيرند اما از آنجايي كه اكثر زايمان هاي اين كشور در خانه ها صورت مي گيرد، امكان چنين درمان هايي نيز صلب شده است. دكتر اوما مي گويد: انتقال ويروس از مادر به كودك در دوره بارداري، به هنگام وضع حمل يا حتي زمان شيردهي نيز صورت مي گيرد. نيوراپين دارويي ارزان و بسيار موثر است كه از انتقال در زمان وضع حمل جلوگيري مي كند. براي پيشگيري از انتقال در زمان شيردهي مشكل اصلي اين است كه شيرخشك بسيار گران است. وقتي هم شيرخشك گير مي آيد آب سالم براي رقيق كردن آن يافت نمي شود. به اين ترتيب مادران از شير خود به كودك مي دهند. به هر حال بايد بين بد و بدتر انتخاب كرد .
خواهر مري، بانوي مذهبي ايرلندي كه در نايروبي موسسه اي براي كودكان ايدزي تاسيس كرده، مي گويد كه اين انتخاب در همه جاي آفريقا ديده مي شود. به گفته او: آنها در جنايتي شركت دارند كه بيشتر به نسل كشي شبيه است . موسسه او از سال 1992 تاكنون 2هزار كودك را تحت پوشش قرارداده كه هم اكنون يكهزار و 550 نفر از آنها زنده اند و البته بيش از يك سومشان پدر و مادرشان را از دست داده اند.
تنها 71نفر از اين افراد از داروهاي ضد رتروويروس استفاده مي كنند. الياكيم 13 ساله اولين كپسول هايش را استفاده مي كند و به نظر مي رسد صورت دردكشيده اش اندكي تغيير كرده است. خواهر مري مي گويد: اگر همه چيز خوب پيش برود، طي چند هفته او كمي از وزن از دست رفته اش را به دست مي آورد و مي تواند عادي  تر زندگي كند . خواهر مري به زوج هاي مبتلا به ايدز توصيه مي كند كه بچه دار نشوند و بيشتر سعي در آموزش روش هاي پيشگيري از بارداري دارد.
جورج بوش نيز براي طرح فوري مبارزه با ايدز 15ميليارد دلار اختصاص داده است كه قرار است اين مبلغ ظرف 5سال صرف مبارزه با اين بيماري در 5كشور آفريقايي شود. اگر ايدز در كنيا تا اين اندازه مهلك است دليل آن اين است كه به رغم پلاژهاي ساخته شده از شن هاي سفيد و امكان شكارهاي رويايي در اين كشور آفريقاي سياه، چهره كريه فقر در ميان مردم بيداد مي  كند و بيش از نيمي از 31ميليون جمعيت اين كشور زير خط فقر زندگي مي كنند. در سه حلبي آباد حومه نايروبي بيش از يك و نيم ميليون نفر سكونت دارند كه بيشترشان مهاجران كشورهاي همسايه از جمله رواندا، سودان و سومالي هستند كه از جنگ و گرسنگي گريخته اند. در حلبي آباد كوروگوچو يونيسف يكهزار و 600 بيمار را تحت پوشش قرار داده كه 90 نفرشان با داروهاي ضد رتروويروس درمان مي شوند. هر هفته بين دو تا سه نفر از ساكنان اين منطقه جان خود را از دست مي دهند.
منبع: لوموند و لوپوان

پيشخوان
008409.jpg
آركانزاس دموكرات گازت
روزنامه آركانزاس دموكرات گازت خبر وعكس اول خود را به وخامت حال آريل شارون و آماده باش ارتش رژيم اشغالگر قدس اختصاص داده است.
نخست وزير رژيم صهيونيستي در پي سكته مغزي روز چهارشنبه راهي اتاق جراحي شد و پزشكان وضعيت وي را بسيار خطرناك اعلام كردند. وضعيت كنوني وي اين احتمال را افزايش مي دهد كه وي به مدت زيادي در صحنه سياسي حضور نداشته باشد.
008412.jpg
كلارين x
روزنامه اسپانيايي زبان كلارينx مناقشه ديپلماتيك ميان آرژانتين و اروگوئه را براي عنوان خبر اول خود برگزيده است. اين مناقشه زماني به اوج خود رسيد كه دانيلو آستوري- يكي از وزراي اروگوئه اي- اعلام كرد كه كشورش براي امضاي تفاهمنامه تجارت آزاد با آمريكا اقدام خواهد كرد و در اين ميان الگوي اقتصادي شيلي را بيش از الگوي آرژانتيني خود مي پذيرد.

جهانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
سفر و طبيعت
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |