يكشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۴
فرمول يك و شوماخر
از رويا تا حقيقت
000435.jpg
فاطمه ابوطالبي
ميشائيل شوماخر، قهرمان ۷ بار مسابقات جهاني اتومبيل راني فرمول يك كه روزهاي آغازين سال جديد ميلادي تولد ۳۷ سالگي اش را جشن گرفت در منطقه كوچكي از شهر كلن آلمان متولد شد. از همان بدو كودكي عاشق موتور و ماشين بود و همين علاقه بود كه باعث شد پدرش نام او را در باشگاه كرين هورم بنويسد و در سن ۱۵ سالگي در مسابقات قهرماني جوانان آلمان در رشته موتورسواري شركت كند.
«شومي» در سال ۱۹۸۸ در فرمول Ford ۱۶۰۰ اتومبيل راني شركت كرد و به مقام نايب قهرماني اروپا رسيد. در سال ۱۹۸۹ با اتومبيل دايملر بنز در فرمول ۳ اتومبيل راني جهان شركت كرد. آن زمان فكرش را هم نمي كرد كه زماني در مسابقات فرمول يك شركت كند و ۷ بار قهرمان جهان شود. اما در سال ۱۹۹۱ براي اولين بار در عالي ترين مسابقات اتومبيل راني  جهان در فرمول يك حضور يافت.
زماني كه «شومي» موتورسوار بود در اولين مصاحبه اش گفت: «فرمول يك را در رويا ديده ام، اما تصور نمي كنم واقعاً چنين شود.» بالاخره در ۲۵ آگوست ۱۹۹۱ رويايش به واقعيت پيوست و با تيم جردن در مسابقات فرمول يك حضور يافت. سپس به تيم بنتون رفت و در سال ۱۹۹۴ نفر اول مسابقات فرمول يك جهان شد. در مسابقات ۱۹۹۵ هم از عنوان قهرماني اش دفاع كرد.
شوماخر در سال ۱۹۹۶ به تيم فراري پيوست. اما در اين سال شانس با او همراه نبود. در بلژيك تنها توانست عنوان سومي را به خود اختصاص دهد و پس از آن بود كه در مسابقات پايان فصل اولين تجربه تلخ مسابقاتش را پشت سرگذاشت؛ ژاك ويلنو، راننده ويليامز در حال سبقت از شوماخر دچار سانحه شد و اگر چه شوماخر در اين مسابقات دوم شد اما اتحاديه جهاني اتومبيل راني او را مقصر اين حادثه دانست و مقام دومي او را پس گرفت.
شوماخر و هوادارانش همچنين خاطرات خوبي را از سال هاي ۹۸ و ۹۹ به ياد نمي آورند؛ سال ۹۹ يك مكانيك فراموش كرد كه يك پيچ اتومبيلش را محكم ببندد و اين باعث شد ترمز اتومبيلش خوب كار نكند و همين امر آسيب ديدگي طولاني مدتي را براي او به همراه داشت. شوماخر اين زمان را با عذاب و ناراحتي سپري كرد و همواره مي گفت: «شومي براي زندگي در راحتي و آرامش آفريده نشده است.» او بالاخره در سال ۲۰۰۰ توانست با فراري عنوان قهرماني جهان را كسب كند و پس از ۲۱ سال فراري را قهرمان اتومبيل هاي جهان سازد. در سال ۲۰۰۱ در بوداپست مجارستان چهارمين قهرماني اش را جشن گرفت و در ۲۰۰۲ هم عليرغم اعتراض و فشار مطبوعات توانست بار ديگر قهرمان جهان شود و ركورد دست نيافتني اي را از خود برجاي گذارد. ۱۲ اكتبر ۲۰۰۳ توانست براي ششمين بار اين عنوان را در مسابقات ژاپن از آن خود كند و در سال ۲۰۰۴ هم قهرماني اش را در ملبورن استراليا جشن گرفت. در اين سال از سوي تلويزيون آلمان به عنوان بهترين ورزشكار سال انتخاب شد. شوماخر اين عنوان را پيش تر در سال ۱۹۹۵ هم به خود اختصاص داده بود.
قهرمان هفت دوره اي مسابقات فرمول يك جهان در سال ۲۰۰۵ دوران خوبي را پشت سر نگذاشت. اما او نسبت به مسابقات سال ۲۰۰۶ خوش بين است؛ «همه چيز خوب است، اگر چه نمي توان آينده را پيش بيني كرد، اما مي خواهم در سال ۲۰۰۶ هم حرفي براي گفتن داشته باشم.»
لوكا كوردرودي منتزلولو، مدير فراري مي گويد: «شوماخر آينده ماست. عليرغم نااميدي هاي سال ،۲۰۰۵ اميد فراري در سال ۲۰۰۶ به اوست. او بايد خودش براي آينده اش تصميم بگيرد، چرا كه او لياقت دارد كه بهترين باشد.»
قهرمان اتومبيل راني جهان در وبلاگش به هوادارانش گفت: اهداف خوبي براي سال جديد در نظر دارد. مي خواهد با كسب يك عنوان قهرماني ديگر بار ديگر خود را به عنوان راننده برتر جهان معرفي كند. شومي اين درخواست را در حالي خطاب به هوادارانش مطرح مي كند كه در سال ۲۰۰۵ تنها توانست عنوان سومي را به خود اختصاص دهد. اما از هوادارانش مي خواهد براي موفقيت او دعا كنند.
شوماخر در سال ۱۹۹۵ ازدواج كرد؛ ماريا و ميك حاصل اين ازدواج هستند. اگرچه متولد آلمان است اما سوئيس و كنار درياچه ژنو را براي زندگي انتخاب كرده و به همراه خانواده اش، ۴ سگش و تعدادي اسب در آنجا زندگي مي كند. به مكانيكي هم علاقه دارد.
در كنار اتومبيل راني فوتبال را هم با علاقه بازي مي كند و برادر زاده خوبي براي توني شوماخر دروازه بان افسانه اي مسابقات تيم ملي فوتبال آلمان است، ضمن اين كه غواصي و اسب سواري از ديگر سرگرمي هاي اوست. شوماخر اگرچه قهرماني جهان را در چندين سال به خود اختصاص داده و يك قهرمان افسانه اي است اما اين باعث نشده دوستان قديمي اش را فراموش كند.
او اعلام كرده قصد دارد تا ۵۰ سالگي به ورزش ادامه دهد و از هم اكنون خود را براي قهرماني هاي تازه در سال ۲۰۰۶ آماده كرده است.
شوماخر در تازه ترين گفت وگويش با مجله اشپيگل اعلام كرده؛ «اگر قرار باشد يك بار ديگر اين شانس را داشته باشم كه در اتومبيل راني برنده شوم بايد اتومبيلم رقابت آميز باشد. در اين صورت است كه بيشترين رغبت را براي تكرار موفقيت هايم خواهم داشت.»
او تصميم در خصوص تغيير تيمش را به اواسط سال موكول مي كند و مي گويد: اما اين موضوع را رد نمي كنم.
قهرمان ۷ دوره مسابقات جهاني فرمول يك معتقد است چنانچه امسال براي او سال خوبي نباشد و ناموفقيت ها براي او تكرار شود. شايد براي هميشه با كلاه ايمني، دستكش و لباس اتومبيل راني خداحافظي كند. اين جديدترين گفته شوماخر است.
شوماخر مي گويد شايد هم يك بار ديگر با تيم فراري قراردادي طولاني امضا كند چرا كه معتقد است فراري همواره بهترين راننده ها را در اختيار مي گيرد.
او تأكيد دارد كه اگر فراري مي خواهد پيشرفت كند بايد جوانان و نيروهاي بيشتري در اختيار داشته باشد.
شوماخر كه سال گذشته شاهد پيروزي فرناندو آلونسوي اسپانيايي از تيم رنو بود و نتوانست مقام قهرماني را به خود اختصاص دهد، مي گويد اين را مي دانم كه در فرمول يك نمي توان وقفه نداشت. تاكنون همه آرزوهايم برآورده شده اما اين عيب نيست كه در يك رقابت جدي مقام دوم را به دست آوري. اما با اين وجود نمي خواهم يك بار ديگر شكست را تجربه كنم.
«شوماخر در اواسط فصل براي آينده اش تصميم گيري مي كند.»
ميشائيل شوماخر، فراري و هوادارانش را ۶ ماه ديگر منتظر نگه داشت تا براي آينده اش تصميم بگيرد. او مي گويد: «براي آينده و اينكه به اتومبيل راني ادامه دهم يا نه،در اواسط فصل تصميم مي گيرم، اما اگر بخواهم به اتومبيل راني ادامه دهم ۹/۹۹ درصد در تيم فراري باقي مي مانم.»
قهرمان اتومبيل راني جهان در گفتگو با «مادونادي كامپيگ ليو» (رسانه متعلق به تيم فراري) گفت: قصد دارد براي مسابقات جهاني امسال تلاش كند و امسال براي او به مانند سال گذشته نباشد. با اين حال شوماخر در اين گفتگو، صددرصد اطمينان نداد كه با تيم فراري به اتومبيل راني ادامه خواهد داد. پيش از اين هم در گفتگو با مجله اشپيگل خبر از تغيير احتمالي تيمش داده بود و اعلام كرده بود هيچ كس ۱۰۰ درصد به آينده اش مطمئن نيست.
شومي در گفتگوهاي اخيرش يك دهم درصد راه را براي تغيير تيمش باز گذاشته ضمن اينكه يادآور شده كه اگر موفق شدم ركورد قهرماني ام را افزايش دهم براي هميشه با اتومبيل راني خداحافظي مي كنم.او از سال ۲۰۰۵ به عنوان سال نااميدي و يأس ياد مي كند و مي گويد:حتما نبايد بتواني عنوان قهرماني را به خود اختصاص دهي. بلكه بايد شانس هم داشته باشي.شوماخر تاكيد مي كند، هيچ  گاه تحت تاثير انتقادات و فشارهاي رواني قرار نمي گيرد و نمي خواهد تحت تاثير انتقادات قرار گيرد و معتقد است: «انتقاد زنگ خطري است كه براي هر كس وجود دارد.»
قهرمان ۷ دوره مسابقات اتومبيل راني جهان در پاسخ به اين سئوال روزنامه «بيلد آلمان» كه چه كسي امسال قهرمان جهان است؟ فراري با ميشائيل شوماخر يا تيم ملي فوتبال آلمان با يورگن كلينزمن؟ مي گويد: پاسخ به اين سئوال سخت است، اما با احترام براي تيم فوتبال و كلنيزمن مي گويم؛ فراري.

سايه روشن ورزش
شوماخر در يك نگاه
000432.jpg
نام: ميشائيل
نام خانوادگي: شوماخر
تاريخ تولد: ۳/۱/۱۹۶۹
محل تولد: هورت هرمول هايم (كلن)
رشته ورزشي: اتومبيل راني
قهرماني جهان: ۱۹۹۴-۱۹۹۵-۲۰۰۰-۲۰۰۱-۲۰۰۲-۲۰۰۳-۲۰۰۴
نام تيم: جردن (۱۹۹۱)- بنتون (۱۹۹۶-۱۹۹۲)- فراري (۲۰۰۶-۱۹۹۶)
وضعيت تأهل: متأهل
تعداد فرزند: ۲
محل اقامت: سوئيس
- ميشائيل شوماخر متولد سوم ژانويه ۱۹۶۹ در هورت هلمولهايم آلمان (جايي نزديك به كلن) است. او يكي از مشهورترين و پردرآمدترين ورزشكاران دنياست. شوماخر به عنوان موفق ترين و پرافتخارترين راننده فرمول يك جهان محسوب مي شود و ركوردهاي بيشترين قهرماني، بيشترين امتياز و هفت مقام قهرماني او در فرمول يك دست نيافتني به نظر مي رسد.شوماخر از سن چهار سالگي كارتينگ را شروع كرد آن هم با وسيله اي كه پدرش ساخته بود. نام پدر وي رولف شوماخر است.ميشائيل با كسب نخستين گواهينامه زندگي اش جواز حضور در رقابتهاي رسمي را بدست آورد. اين اتفاق در سن دوازده سالگي رخ داد.
بين سالها ۱۹۸۴ تا ،۱۹۸۷ ميشائيل مقامهاي متعددي در رقابتهاي كارتينگ آلمان و اروپا بدست آورد و نيز مقام قهرماني كونيك را از آن خود كرد. در ۱۹۸۸ شوماخر در مسابقات فورد شركت كرد و در دو سال آينده در رقابتهاي فرمول سه آلمان نيز شركت كرد و در سالهاي ۱۹۹۸ و ۱۹۹۰ مقام قهرماني اين مسابقات را كسب كرد. او باز هم به رشد در اين راه ادامه داد و سپس به تيم مرسدس پيوست و در رقابتهاي قهرماني جهان در مكزيك و اتوپليس موفق به قهرماني شد.او در سال ۱۹۹۱ بالاخره به آرزويش رسيد و در بالاترين سطح رقابتهاي قهرماني اتومبيلراني جهان حضور يافت و برا ي تيم جردن پا به رقابت  ها گذاشت. او در نخستين فصل حضورش با كسب چهار امتياز درجاي سيزدهم قرار گرفت. شوماخر در دومين فصل حضور تنها يكبار در رقابتها به مقام نخست دست يافت و در پايان با كسب پنجاه و سه امتياز در كمال شگفتي همگان در حالي تنها بيست و سه سال سن داشت و دومين فصل حضورش در فرمول يك را مي گذراند به رده سوم رقابتها دست يافت. بالاخره شوماخر در سال ۱۹۹۴ نخستين قهرماني اش را در فرمول يك با پيراهن بنتون كسب كرد و تاكنون هفت بار در اين رقابتها قهرمان شده كه در تاريخ اين ورزش يك ركورد به حساب مي آيد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |