شنبه ۶ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۰ - Feb 25, 2006
خارجي
Front Page

هشدار سازمان ملل درباره آشوب هاي عراق
005331.jpg
گروه سياسي خارجي: در پي حمله تروريست ها به بارگاه امامان هادي(ع) و عسگري(ع) و واكنش هاي متعدد شيعيان عراق به اين حوادث، كوفي عنان نگراني شديد سازمان ملل از اوضاع عراق را اعلام داشت.
وي با بيان اين كه وضعيت عراق شديداً نگران كننده است گفت: از حمله به مسجد شيعيان شوكه (اندوهگين) شدم. عنان افزود: در كنار ساير رهبران عراق از همه عراقي ها مي خواهم خويشتنداري كنند. عنان همچنين با تسليت به خانواده سه خبرنگاري كه اخيراً در عراق كشته شدند گفت: من در مورد همه كشتارهايي كه در عراق صورت مي گيرد نگران هستم.
قاضي الشرف فرستاده سازمان ملل متحد به عراق نيز از رهبران سياسي و مذهبي عراق دعوت كرد تا با يكديگر ديدار و براي غلبه بر تنش هاي قومي كه خطر بروز جنگ داخلي را پس از بمب گذاري در حرم امام هادي(ع) در سامرا افزايش داده است، تلاش كنند.
سي.ان.ان نيز در خبري با بيان تشديد درگيريهاي فرقه اي در عراق و نگراني مسئولان اين كشور از چنين واقعه اي اعلام كرد، افزايش موج حملات فرقه اي تشكيل دولت جديد عراق را به خطر انداخته است.
اين شبكه خبري با اعلام اينكه در روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه حدود ۲۰۰ سني در درگيري هاي پس از بمب گذاري در حرم امام هادي(ع) كشته شدند، گفت: چنين امري از افزايش احتمال جنگ داخلي در عراق حكايت دارد.
آيت الله سيستاني: دولت مسئوليت حفاظت از اماكن مقدس را برعهده گيرد
آيت الله سيستاني در بيانيه اي از دولت عراق خواست مسئوليت كامل متوقف كردن سلسله اقدامات جنايتكارانه اي كه اماكن مقدسه را هدف قرار داده است، بر عهده بگيرد. آيت الله سيستاني، در اين بيانيه گفته است: دولت عراق امروز بايد بيشتر از هر زمان ديگري مسئوليت كامل متوقف كردن اين گونه اقدامات جنايتكارانه را بر عهده بگيرد. اگر سازمان هاي امنيتي دولت قادر به تامين امنيت لازم نيستند، مردم مومن عراق مي توانند با كمك خداوند امنيت را برقرار كنند.
در همين حال در جريان  تظاهرات  گسترده  و مسالمت  آميز مردم  عراق  در اعتراض  به انفجار روز چهارشنبه  مرقدهاي  مطهر امامين  عسگريين  (ع ) شماري  از مردم خواستار اخراج  سفير آمريكا از عراق  شدند.
در اين  راهپيمايي ها كه  به  دعوت  مراجع  عظام  در مناطق  مختلف  عراق  ازجمله  نجف ، كربلا، حله ، ديوانيه ، بصره ، عماره ، كوت ، سامرا و بغداد برپا شد، مردم  گفتند كه ، خليل  زلماي  عامل  تفرقه  و فتنه  مذهبي  در عراق  است .
تعدادي  از شركت كنندگان  در تظاهراتي  كه  در بغداد برگزار شد، با شعارهرگزهرگز آمريكا و هرگزهرگز زلماي  نفرت  و انزجار خود را از آمريكا و سفير اين  كشور اعلام كردند.
مردم  خشمگين  همچنين  در شعارهاي  خود بر وحدت  بين  شيعه  و سني  و نفي  فتنه  گري  تأكيد كردند.
جزئيات حمله تروريست ها به سامرا
۲۰۰ كيلو تي.ان.تي
در حرم امام هادي(ع)
فارس: يك مقام مسئول عراقي در وزارت كشور عراق با اعلام بخشي از خسارتهاي وارده به حرم مطهر امام هادي (ع) گفت: كساني كه در انفجار گنبد مطهر اين امام همام دست داشتند افرادي حرفه اي و دوره ديده بودند كه با كارگزاري سه بمب در مركز ثقل گنبد با بيش از ۲۰۰ كيلوگرم تي ان تي به ساحت قدسي اين حرم نوراني اسائه ادب كردند.
گزارش هاي تكميلي مقامات عراقي در وزارت كشور عراق حاكي است ۴ نفر كه ملبس به لباس هاي نيروهاي تكاور عراق بوده اند، دست به اين جنايت زده اند.
القاعده مسئوليت انفجار
حرم ائمه اطهار(ع) را برعهده گرفت
يك  گروه  تروريستي  منسوب  به  تشكيلات  القاعده  در عراق  تحت  رهبري  ابومصعب زرقاوي  مسئوليت  انفجار در مرقد امام  علي  هادي  (ع ) و امام  حسن  عسكري  (ع )را بر عهده  گرفت .
بر اساس  اين  بيانيه  كه  روي  يك  پايگاه  اينترنتي  قرار گرفته ، گروه  تكفيري موسوم  به  مجلس  شوراي  مجاهدين  مسئوليت  انفجار چهارشنبه  مراقد امام   هادي (ع ) و امام  حسن  عسگري (ع ) را بر عهده  گرفت .
ممنوعيت تردد در بغداد
ديروز در شهر بغداد و ۳ استان مجاور آن، ممنوعيت تردد در ساعات روز اعمال شد.
ممنوعيت تردد روزانه در روز جمعه علاوه بر بغداد در استان هاي دياله، بابل و صلاح الدين هم برقرار شد. نيروهاي امنيتي در بغداد با ايجاد پست هاي بازرسي، ممنوعيت تردد را با شدت تمام به اجرا درآوردند.
همچنين نمازگزاران ديروز در بغداد نماز جمعه را در محله خود اقامه كردند. ممنوعيت تردد از سوي دولت عراق پنجشنبه شب و پس از آن اعلام شد كه در جريان اقدامات خشونت بار، حداقل ۱۱ نفر كشته و به بيش از ۱۶۸ مسجد حمله شد.
۳۷ كشته و زخمي در بعقوبه
پليس عراق اعلام كرد ديروز بر اثر انفجار بمب در مسير كاروان نظاميان عراقي در شهر بعقوبه ۱۶ عراقي كشته و ۲۱ نفر ديگر مجروح شدند.در حمله گروهي از مهاجمان مسلح به خانه اي در جنوب بغداد نيز ۵ تن از ساكنان شيعه اين خانه به قتل رسيدند.
پليس عراق نيز از كشف ۶ جسد در نزديكي شهرك صدر در بغداد خبر داد.

گفتگو با خالد مشعل رهبر سياسي حماس
ادغام دولت و مقاومت در فلسطين
قرار مصاحبه با خالد مشعل در همان روزهاي نخست سفر وي به تهران گذاشته شد اما ديدار غيرمترقبه  او با سيدمحمد خاتمي در روز مصاحبه باعث شد تا فرصت دوساعته اين گفتگو به كمتر از نيم ساعت كاهش يابد چرا كه وي عازم بازگشت به كشورش بود. از اين روي در اين مصاحبه مجبور شديم از خيلي سئوالها چشم پوشي كنيم و تنها به چند سئوال اساسي كه ذهن افراد پيگير امور فلسطين را به خود مشغول داشته است بپردازيم.
* حماس تا ديروز يك جنبش چريكي مقاومت بود و امروز به منزله يك حزب سياسي دولت را در دست گرفته است. رفتارها و گفتمان سياسي يك جنبش مقاومت با يك نهاد حكومتي تفاوت بسياري دارد. حماس چگونه مي خواهد اين تفاوت ها را حل كند و در نهايت به عنوان يك حكومت با مسئوليت رفتار خواهد كرد يا يك جنبش چريكي؟
- ما بايد مقاومت و دولت را در هم جمع كنيم و اين مساله آساني نيست ولي ناگزير به آن هستيم. چون مقاومت براي دفاع و عليه اشغال شكل گرفته است. اما دولت و حاكميت مربوط به اداره امور ملت فلسطين در عرصه هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي مردم است.
* حكومت خودگردان كه به زودي مديريت آن را حماس خواهد گرفت، بازوي انتظامي و نظامي دارد و از طرفي حماس هم بازوي نظامي دارد. قرار است بازوي نظامي حماس در داخل نيروهاي پليس جذب شوند يا فلسطين داراي دو نيروي نظامي جداگانه تحت رهبري حماس به عنوان دولت و حماس به عنوان يك جنبش مقاومت خواهد بود؟ 
- دولت منافع ملت فلسطين را سرپرستي مي كند و وظيفه دستگاههاي امنيتي دولت خودگردان، تضمين امنيت ملت فلسطين است. ولي وظيفه بازوهاي نظامي فلسطين دفاع از ملت فلسطين و مقاومت در قبال اشغالگران است.
* مگر وظيفه هر دولتي حمايت از مردم و مقاومت در برابر حملات اشغالگر ها نيست؟
-ما الان دولت مستقلي در فلسطين نداريم. شرايط ما پيچيده است. فشارهاي اطراف ما زياد است و به همين دليل، نقش ها را توزيع مي كنيم. بعضي به مقاومت مي پردازند و بعضي به امور دولتي. مهم اين است كه ملت فلسطين به همه اينها مي پردازد.
* گروههايي مانند جهاد اسلامي در فرايند انتخابات شركت نكردند و براساس تعريف خود به مقاومت پرداخته و مي پردازند. اكنون شما به عنوان يك دولت چگونه با آن تعامل خواهيد داشت. آيا اجازه مي دهيد بدون هماهنگي با دولت به نبرد عليه تل آويو بپردازند؟ 
- ما گفتگو با دسته هاي مختلف فلسطيني از جمله جهاد اسلامي را شروع كرديم. ما هم هنوز جنبش مقاومت هستيم عليرغم حضور در دولت. مهم اين است كه با جهاد اسلامي و بقيه گروههاي اسلامي در خصوص مديريت مقاومت به تفاهم برسيم به گونه اي كه استراتژي مشتركي داشته باشيم.
* حماس بارها اعلام كرده كه پيمان اسلو را به رسميت نمي شناسد. حال آنكه براساس مفاد همين پيمان حكومت خودگردان فلسطين شكل گرفت و طي فرآيند انتخاباتي آن حماس به قدرت رسيد. چگونه مي شود شما پيمان اسلو را قبول نداشته باشيد اما بخشي از مفاد آن را به رسميت بشناسيد؟ 
-شكي نيست كه دولت فلسطين براساس پيمان اسلو شكل گرفت ولي اسلو تمام شد و اسرائيلي ها آن را از بين بردند و الان قرارداد اسلو براي هيچ كس مرجع نيست. ما الان در يك امر واقع قرار داريم. وقتي حماس دولت تشكيل مي دهد براساس پيمان اسلو نيست بلكه براساس برنامه هاي حماس و راي ملت دولت تشكيل داديم.
* يعني معتقديد بدون قرارداد اسلو و تشكيل حكومت خودگردان،حماس مي  توانست در فلسطين دولت تشكيل دهد؟
- ما به واقعيت كار داريم. اگر پيمان اسلو نبود واقعيت ديگري شكل مي گرفت و ما در وضعيت ديگري در فرآيند دمكراسي شركت مي كرديم. حماس براساس واقعيت ها فعاليت خود را تنظيم مي  كند. ما در مقابل امر واقع سر فرود نمي آوريم ولي از آن براي رسيدن به اهداف خود استفاده مي  كنيم.
* حماس را بايد يك سازمان پراگماتيست دانست. آيا واقعيت اين نيست كه حماس دوست دارد فتح در كابينه اش حضور داشته باشد تا مذاكرات ناگزير با اسرائيل را از طريق وزراي وابسته به فتح انجام دهد؟
- ما در مجلس اكثريت را در اختيار داريم و مي توانيم حكومت تشكيل دهيم ولي به دنبال دولت ائتلاف ملي هستيم تا از توان همه استفاده كنيم.
*مذاكرات با اسرائيل را چه مي كنيد؟ سرزمين هاي فلسطين يعني كرانه باختري و نوار غزه در دو سوي اسرائيل قرار دارند و نياز به ارتباط بين اين دو منطقه منوط به مذاكره با اسرائيل است، تامين آب، برق، گاز، عوايد مالياتي و ساير امور كشوري منوط به گفتگو با اسرائيل است. براي اين مذاكرات چه تمهيدي داريد؟
- اينها مشكلي ايجاد نمي كند. ما نمي خواهيم فتح به خاطر مذاكره با اسرائيل با ما همكاري كند. بلكه مشاركت فتح را براي تقويت جبهه داخلي مي خواهيم.
* به هر حال اين مذاكرات ناگزير با اسرائيل را چه مي كنيد؟
- حماس براي تعامل با اسرائيل يك استراتژي مناسب دارد كه بعدا اعلام مي كنيم.
* شما در تركيه اعلام كرديد كه الگوي مورد نظر دمكراسي براي حماس،  همان الگوي تركيه است. دمكراسي تركيه چه ويژگي دارد كه آن را به عنوان الگو برگزيديد؟ 
- اين نقل قول اشتباه است. هر تجربه دمكراتيك ويژگي خود و طبيعت خود را دارد.
تجربه در فلسطين با هيچ تجربه ديگري مشابهت ندارد. من گفتم از تجربيات ديگران استفاده مي كنيم؛ تجارب موفق در اقتصاد، در مديريت، در توسعه و ساير امور و ما از همه اينها استفاده مي كنيم ولي تقليد نمي كنيم.
* شما اخيرا سفرهاي متعددي به كشورهاي منطقه داشتيد، انتظارات شما از كشورهاي منطقه چه بود؟
-هدف از اين ديدارها،رايزني با كشورهاي اسلامي بود و نيز درخواست حمايت از آنها براي ملت و دولت جديد فلسطين. ما مطمئن هستيم كه امت اسلامي ما را تنها نخواهند گذاشت. خطر صهيونيست ها خطر عليه كشورهاي اسلامي است و ما مواضع مثبتي در اين سفرها ديديم.
* حمايتي كه مي خواهيد به طور مشخص چيست؟
- ما هم به دنبال گرفتن كمك از ملت ها و دولت هاي اسلامي هستيم. از دولت ها كمك اقتصادي مي خواهيم و تعهد كنند كه ساليانه كمك  هاي مشخصي را به دولت جديد فلسطين ارائه كنند و از آنها مي خواهيم حمايت سياسي خود را نسبت به دولت جديد اعلام كنند و به دولت جديد در مقابله با چالش هاي پيش رويش كمك كنند.
از سوي ديگر ملت هاي اسلامي نيز كميته هاي مردمي زيادي براي حمايت از ما تشكيل دادند.رهبر معظم انقلاب اسلامي هم پيشنهادات خود را براي تشكيل صندوق جديد حمايت از ملت فلسطين توسط ملت هاي مسلمان ارائه كردند.

تحريم جلسه كابينه لبنان
بيروت- واحد مركزي خبر: رئيس  جمهوري  لبنان  با انتقاد شديد از مخالفانش، آنها را به  تلاش  براي  مختل كردن  امور كشور، نابودي  نهادهاي  قانوني  و زيرپا گذاشتن  قانون  اساسي  متهم  كرد.منابع  نزديك  به  رئيس  جمهوري  لبنان  ديروز در واكنش  به  خودداري  وزيران جناح  مخالف  موسوم  به  نيروهاي  چهاردهم  مارس  از شركت  در نشست  هفتگي  كابينه كه  قرار بود پنجشنبه شب  در كاخ  رياست  جمهوري  تشكيل  شود، تأكيد كردند اين اقدام  نشاني  از نقشه  آنها براي  بي محتواكردن  هيات  دولت  و جلوگيري  از ايفاي  نقش  ملي  قوه  مجريه  در اين  مرحله  حساس  است .نشست  هفتگي  كابينه  قرار بود پنجشنبه شب  در مقر هيات  وزيران  در منطقه  متحف  در بيروت  تشكيل  شود اما ساعاتي  پيش  از تشكيل  آن، دفتر نخست  وزيري  به  وزيران ابلاغ  كرد نشست  كابينه  به  دلايل  امنيتي  در كاخ  رياست  جمهوري  تشكيل  مي شود.
در پي  آن، هشت  وزير از مجموع  ۲۴ وزير در كاخ  رياست  جمهوري  حاضر شدند، اما خودداري  فواد سنيوره  و همچنين  ۱۵  وزير ديگر سبب  شد نشست  هفتگي  كابينه  تشكيل  نشود.

اسرائيل:
حمله به فلسطينيان ادامه مي يابد
گروه سياسي خارجي : ايهود اولمرت  كفيل  نخست  وزير رژيم  اشغالگر قدس  در يك  گردهمايي انتخاباتي  اعلام  كرد حمله  به  گروه  هاي  مسلح  فلسطيني  بي وقفه  ادامه  خواهديافت .
به  گزارش  واحد مركزي خبر به نقل از خبرگزاري  فرانسه  از بيت  المقدس  اولمرت  پنجشنبه شب طي  سخنراني  در شمال  فلسطين  اشغالي  تأكيد كرد نيروهاي  اسرائيلي  روز جمعه به  نابلس  حمله كردند و هفته  گذشته  غزه  و قبل  از آن جنين  را در كرانه  باختري  هدف قرار دادند و همچنان  اين  كار را با تمام  قوا و بدون  دادن  هيچ  امتيازي ادامه  خواهند داد.كفيل  نخست  وزيري  اسرائيل  در ادامه  اطمينان  داد جنبش  اسلامي حماس  كه سرگرم  تشكيل  دولت  آتي  فلسطيني  است  شريكي  براي  صلح  نيست  و اسرائيل  براي  پيشبرد روند صلح  هيچ  تلاشي  نخواهد كرد.در همين حال پسر جيمي كارتر اظهار داشت: اسرائيل سياست هاي خود را در خاورميانه به آمريكا ديكته مي كند.

مذاكره وزير خارجه آمريكا با مقام هاي منطقه
005328.jpg
ايسنا: كاندوليزا رايس، وزير خارجه  آمريكا در سفر دوره اي خود به كشورهاي منطقه از مصر، عربستان، لبنان و امارات ديدار كرد. به گزارش شين هوا، حسني مبارك، رييس جمهور مصر در ديدارش با كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه  آمريكا گفت: بايد به حماس فرصتي داده شود تا اوضاع را ارزيابي كرده و موضع روشني اتخاذ كند. وي از واشنگتن خواست به حمايت از محمود عباس، رييس فعلي تشكيلات خودگردان فلسطين ادامه دهد. اما واشنگتن بار ديگر از حماس خواست شيوه اش را تغيير دهد. عربستان سعودي نيز پس از مصر درخواست رايس را براي قطع كمك به دولت فلسطين به رهبري حماس رد كرد.سعود الفيصل، وزير امور خارجه  عربستان در يك كنفرانس خبري مشترك با رايس بيان داشت: پادشاهي عربستان بر تعهد كامل خود در اجتناب از پيش داوري تاكيد دارد.
دولت فلسطين سالانه به  ۱‎/۸ميليارد دلار كمك بين المللي نياز دارد و مقام هاي دولت موقت گفته اند كه در آستانه  بحران مالي هستند. رايس گفت:  زندگي خوب براي مردم فلسطين نيازمند همكاري با اسراييل است. اين يك حقيقت ساده است كه اقتصاد اسراييل و فلسطين با يكديگر كار مي كنند.
وزير خارجه  آمريكا سپس به طور غير منتظره به لبنان وارد شد. وي به منظور اعلام حمايت خود از دولت لبنان كه در تلاش براي رهاشدن از نفوذ سياسي سوريه به سر مي برد، تحت تدابير شديد امنيتي از بيروت، بازديد كوتاهي به عمل آورد.
رايس پس از ديدار با فواد سنيوره، نخست وزير لبنان گفت اكنون زمان آن فرارسيده تا حمايت قاطعانه  دولت آمريكا از مردم لبنان را به قطع و يقين اعلام داريم و بر آن تاكيد كنيم. وزير امور خارجه  آمريكا از ديدار با لحود خودداري كرد و تصريح كرد كه رييس جمهور لبنان بايد به دليل عملكرد سابقش در زماني كه بيروت تحت اداره  دمشق بود، از سمت خود كناره گيري كند.
رايس همچنين بار ديگر بر درخواست واشنگتن مبني بر خلع سلاح حزب الله لبنان طبق قطعنامه  شماره ۱۵۵۹شوراي امنيت سازمان ملل تاكيد كرد و خاطر نشان ساخت كه ضرب الاجلي براي تحقق اين امر از سوي دولت لبنان در نظر گرفته نشده است.

كشف طرح كودتا در فيليپين
005325.jpg
بي.بي.سي فارسي:  گلوريا آرويو رئيس جمهور فيليپين در كشور وضعيت فوق العاده اعلام كرده است. ارتش فيليپين گفته است كه توطئه گروهي از ارتشيان براي سرنگوني حكومت و برپايي يك دولت نظامي را خنثي كرده است.
خانم آرويو به نيروهاي نظامي و امنيتي اختيارات فوق العاده داده است. پليس اجازه تمام راه پيمايي ها را لغو كرده و مدارس كشور به حال تعطيل درآمده اند. در خيابانهاي مانيل پايتخت كشور، پستهاي نگهباني داير شده و مراقبت از كاخ رياست جمهوري تشديد شده است.ارتش مي گويد كه ژنرال دانيلو ليم فرمانده يك گردان ويژه ارتش، طراح اصلي كودتا عليه رئيس جمهور شناخته شده و دستگير شده است.
به گفته ارتش طراحان كودتا قصد داشته اند روز جمعه طي يك اجتماع عليه دولت اقدام كنند.مراقبت هاي امنيتي در فيليپين شدت گرفته است، زيرا پليس كشور را در جريان جشن هاي سالگرد انقلاب همچنان با خطر كودتا روبرو مي بيند.دولت خانم آرويو در ماه هاي اخير به خاطر اتهاماتي مبني بر تقلب و فساد دچار بحران بوده است.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   قرآن    |    سخنگاه    |    سياسي    |    داخلي    |    شهر    |    شهرستان ها    |
|   شهري    |    ورزش    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |