شنبه ۶ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۰ - Feb 25, 2006
حضرت رسول اكرم صلي ا... عليه و آله:
بهشت بر سه كس حرام است: سخن چين، كسي كه غيبت مي كند و كسي كه دائم الخمر باشد.
وسائل الشيعه ج ۸ ص ۵۹۹
امروز با حافظ
از اين باد ار مدد خواهي چراغ دل برافروزي
ز كوي يار مي آيد نسيم باد نوروزي
كه قارون را غلط ها داد سوداي زراندوزي
چو گل گر خرده اي داري خدا را صرف عشرت كن
شاعران، زبان انقلاب را گشودند
وقتي حرف هاي انقلاب بر زبان هنرمندان جاري مي شود، يعني انقلاب تثبيت مي شود و استقرار پيدا  مي كند
گروه ادب و هنر: مراسم نكوداشت زنده ياد نصرالله مرداني در شيراز و با تجليل وزير ارشاد و امام جمعه اين شهر از مرداني برگزار شد.
در نخستين كنگره بزرگ «ستيغ سخن» نكوداشت زنده ياد نصرالله مرداني، نماينده ولي فقيه و امام جمعه شيراز گفت: كساني كه بالاترين معاني را در كوتاه ترين و ساده ترين و روان ترين زبان بيان كنند، در اوج قدرت هستند.
محي الدين حائري افزود: زماني كه انقلاب رخ مي دهد، مراحلي طي مي شود كه زبان انقلاب باز شود. در اين فرآيند شعرا، نويسندگان و نقاشان و هنرمندان زبان يك انقلاب هستند و حرف هاي انقلاب خيلي دير بر زبان و هنر آنها جاري مي شود.وي تصريح كرد: وقتي حرف هاي انقلاب بر زبان هنرمندان جاري مي شود، يعني انقلاب تثبيت مي شود و استقرار پيدا  مي كند و براي بهره برداري نسل هاي بعد آماده انتقال مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس، نماينده ولي فقيه درمورد مسائل اخير در جهان اسلام گفت: قطعاً زبان كاريكاتوري كه هتاكي مي كند با زبان كسي كه در حرم امام دهم و يازدهم بمب گذاري مي كند، يكي است و آنها دنبال سوژه مي گردند كه عقيده خود را بيان كنند.محي الدين حائري در وصف مرداني گفت: مرحوم مرداني در شعرش از شور حسيني و سوز عاشورايي سخن گفته است و هنر اوست كه وارد حماسه عاشورا شد و به زبان روز از اين حماسه دفاع كرد.در ادامه مراسم محمدرضا رضازاده استاندار فارس با محكوم كردن عمل استكبار جهاني در عراق گفت: مرداني يك بسيجي مخلص و شاعري چيره دست و توانا بود و به علم و تاريخ و ادبيات تسلط كافي داشت. اثر جاوداني او هم «ستيغ سخن» ، يك اثر افتخارآميز است.در ادامه اين مراسم وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي  با اشاره به اين كه شعر مرداني پس از انقلاب زاده شد، ادامه داد: امثال مرداني ها در ميان ما كم نيستند ولي ما آن گونه كه شايسته آنهاست، حرمت نگه نمي داريم.
صفار هرندي اضافه كرد: مرداني يك شاعر متعهد بود كه تراكم دوران، او را از خود بي خود نمي كند و خود واقعي اش را هيچ گاه از دست نمي دهد.وي با بيان اين مطلب كه شعر مرداني سرشار از عشق و ارادت به دين، معارف ديني و سرشار از آميزه هاي قرآني است، تأكيد كرد: مرحوم مرداني و امثال او نمادهايي از انسانيت شعر، شعور، انديشه و پيام رساني در عصر ما بايد باشند.وي تصريح كرد: مشكل آنجاست كه امثال مرداني ها جلودار نبوده اند و كساني به جاي آنها تكيه زدند كه بهره اي از معرفت و عشق نبرده اند.
در كنگره بزرگ ستيغ سخن، محمد خليلي به عنوان برگزيده جايزه ويژه مرداني انتخاب شد.
محمدخليل جمالي از سوي هيأت داوران كنگره ستيغ سخن به خاطر انتشار كتاب «تا ملاقات سحر» شايسته دريافت جايزه ويژه مرداني شناخته شد.هيأت داوران كنگره مزبور در بيانيه خود در بخش مقالات و اشعار برگزيده مقاله نگاهي به ستيغ سخن اثر حسين رزمجو، مقاله آن خط مورب و من هاي مرداني نوشته بابك طيبي، غزل شاعر صحيح و صدا سروده عبدالحميد رحمانيان، غزل ستيغ سرخ سخن سروده پروانه نجاتي و غزل عقاب ستيغ سخن سروده عباس براتي پور شايسته تقدير شناخته شدند.
در بيانيه داوران كنگره ستيغ سخن اعلام شده است كه از اين پس هرساله جايزه ويژه مرداني به ارزنده ترين كتاب شعري كه در آن سال براي اشاعه ارزش هاي ديني و آييني منتشر شده باشد، تعلق مي گيرد.
همچنين در بخش رسانه ها و تبليغات، رسانه هاي برتر را به واسطه پوشش هاي خبري درباره نصرالله مرداني به اين شرح معرفي كرد:صدا و سيماي جمهوري اسلامي و صدا و سيماي مركز فارس، سرويس ادب و هنر خبرگزاري مهر، كانون تبليغات دوسار، اكبر پارسيان (طراح) و الهه مينايي(ويراستار).

نورالدين زرين كلك:
سينماي انيميشن متولي ندارد
005376.jpg
ايسنا: نورالدين زرين كلك گفت: ايران طي چهل سال گذشته قدرت دنيا در ساخت انيميشن بود و حال يك هنرستان تخصصي انيميشن در كشور وجود ندارد، اين در حالي است كه كره جنوبي حدود ۲۰ سال است انيميشن مي سازد ۱۵۰ هنرستان حرفه اي آموزش انيميشن در اختيار دارد.
وي كه در نشستي تخصصي با حضور جمعي از هنرمندان گرافيك و انيميشن مشهد سخن مي گفت در ادامه تصريح كرد: انيميشن ايران با گذراندن دو دوره «طلايي» و «خاموشي» فعلاً در دوره تجديد حيات به سر مي برد. وي به سالهاي طلايي سينماي انيميشن ايران اشاره كرد و گفت: دوره طلايي انيميشن بين سال هاي ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۹ يعني حدود يك دهه بود، در آن زمان كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان فستيوال فيلم كودكان را برگزار كرد كه اكثر فيلم هاي اين جشنواره انيميشن بود و اين مقطع شروع دوران طلايي انيميشن ايران بود.
زرين كلك اضافه كرد: ما در همان دهه چهل متوجه اين موضوع شديم كه انيميشن تنها يك فيلم براي سرگرم كردن كودكان نيست، بلكه با اين دسته از فيلم ها و خصوصا فيلم هاي كوتاه انيميشن مي توان اكثر معضلات سياسي ، اجتماعي و اقتصادي جامعه را به طور غير مستقيم تذكر داد.وي اصلي ترين اسباب تحول در صنعت انيميشن را كامپيوتر دانست و گفت: با ورود كامپيوتر به ايران فيلم سازي انيميشن در ايران تجديد حيات يافت و نخستين موسسه سازنده فيلم هاي انيميشن بعد از انقلاب در كشور با همكاري سازمان صدا و سيما در سال ۱۳۷۴ آغاز به كار كرد كه اين روند باعث آغاز به كار دوباره كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان نه به قوت گذشته اما در حدي نسبتا  خوب در زمينه ساخت فيلم هاي انيميشن شد.
زرين كلك تصريح كرد: در حال حاضر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و در معاونت امور سينمايي اين وزارتخانه متولي و مسئول مشخصي براي بخش سينماي انيميشن وجود ندارد اما سازمان هايي هستند كه در اين زمينه فعاليت مي كنند كه سرآمد آنها كانون  پرورش فكري كودكان و نوجوانان و در مرحله بعد سازمان صدا وسيماست.

بهارستان
نيكي كردن
گفتم كدام تخم كه يكجا بكارند و دو جا بدروند؟ گفت: نيكي كردن در حق مردم؛ هم در اين جهان از ايشان پاداش بينند و هم در آن جهان از خداي تعالي ثواب يابند.
حكمت الاشراق - شهاب الدين سهروردي

با حضور اميرحسين فردي و احمد دهقان تشريح مي شود
چگونگي داوري و مراحل برگزاري كتاب سال شهيد غني پور
نشست مطبوعاتي كتاب سال شهيد غني پور فردا يكشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ برگزار مي شود.
در اين نشست احمد دهقان و اميرحسين فردي، مراحل داوري، معيارهاي داوري، چگونگي انتخاب داوران و برنامه هاي سال آينده را تشريح مي كنند. مسجد جوادالائمه واقع در خيابان قزوين، خيابان شهيد سبحاني (۱۶ متري اميري)، خيابان شهيد فلاح
(۱۳متري حاجيان)، محل برگزاري اين نشست خواهد بود.

برگي از تاريخ
احداث راه آهن
به موجب قانون احداث راه آهن جنوب ايران كه در ششم اسفندماه سال ۱۳۰۵ ق به تصويب مجلس شوراي ملي رسيد، مخارج ساختمان راه آهن ايران از محل عوارض قند و شكر و چاي تامين گرديد و قرار شد تا خط آهن از خوروموسي به خرمشهر و از آنجا به تهران متصل شود. درنهايت نخستين كلنگ احداث راه آهن ايران در ۲۳ مهر سال ۱۳۰۶ ش در تهران به زمين زده شد و همزمان با عمليات ساختماني راه آهن از مركز و شمال و جنوب آغاز گرديد. سرانجام عمليات ساخت راه آهن ايران در سوم شهريور سال ۱۳۱۷ ش خاتمه يافت و كار حمل و نقل مسافر و بار آغاز شد. طول راه آهن سراسري ايران در آن سال در حدود ۱۴۰۰ كيلومتر بود كه از بندر امام خميني (شاهپور سابق) در جنوب به بندر تركمن در شمال متصل مي شد. طول خطوط آهن در مرداد ۱۳۷۶ به حدود ده هزار كيلومتر رسيد و در برخي مسيرهاي پررفت و آمد، راه آهن دوخطه شده است.

اصل مطلب-ابوالفضل زرويي نصرآباد
در آداب مشاوره و شيوه گفتار با بزرگان فرمايد
اي لبت مثل خنده ات نمكين جان شيرين من، حسام الدين
هر مقامي فوائدي داردمشورت هم قواعدي دارد
خاصه چون گاه گاه و دير به دير مشورت خواهد از تو شخص مدير
يعني آن وقتها كه سفت و قشنگسر شخص رئيس، خورده به سنگ
در سئوالات چندمجهوليمانده در گل، چهارچنگولي
(مشكلي گر از اين قبيل نداشتمشورت خواستن دليل نداشت)
سرزنش كردنش كرامت نيستوقت سركوفت يا ملامت نيست
گر كني در مصيبتش تشريكمي شوي بيشتر به او نزديك
ابتدا صحبت از اداره بكنمحض يادآوري، اشاره بكن
كه شما ناخداي توفانيداوستاد مهار بحرانيد
فتنه ها ديده ايد از اين بدترچه كسي از شما سرآمدتر؟
بگذارش چنين به مكر و دغلچند تا هندوانه زير بغل
هرچه خواهي به هم بدوز و ببرباورش مي شود، تو غصه نخور
بعد از آن هم به او بگو: «فعلاًفرصتي مرحمت كنيد كه من
روي موضوع، خوب فكر كنمآنچه ديدم صلاح، ذكر كنم»

كوتاه از هفت هنر
تعطيلي بزرگداشت ها - برنامه بزرگداشت آثار برگزيده جشنواره فجر در موزه سينما با اعلام عزاي عمومي در كشور، براي يك هفته تعطيل شد. برنامه تقدير آثار برگزيده جشنواره فيلم فجر از اول اسفندماه در موزه سينما آغاز شد و اين برنامه براي فيلم هاي «به آهستگي» از مازيار ميري، «بنام پدر» ساخته ابراهيم حاتمي  كيا، «چهارشنبه سوري» از اصغر فرهادي و «چند مي گيري گريه كني» از شاهد احمدلو انجام شده است.
ايبسن در تئاتر شهر ـ «دشمن مردم» نوشته هنريك ايبسن و به كارگرداني اكبر زنجانپور اواسط فروردين در تالار اصلي مجموعه تئاتر شهر به صحنه مي رود. اين نمايشنامه كه كاري از گروه تئاتر «فني» و يكي از آثار جاودانه ايبسن است، داستان دكتر استوگمان را كه در شهر كوچكي در نروژ زندگي مي كند، به تصوير مي كشد
سينماي ايران در جهان - ابوالفضل جليلي گفت: فستيوال ها و جشنواره هاي مختلف سطح جهان تريبون خيلي خوبي براي سينماي ايران به وجود آورده است كه اگر هوشيار باشيم مي توانيم از اين تريبون استفاده كنيم. وي جايگاه فعلي سينماي ايران در سطح جهان را مديون زحمات بي وقفه  دولت و مسئولان در چند سال گذشته دانست.
زيرگذر سقاخانه - به گفته هادي مرزبان اجراي نمايش «پايين، زيرگذر سقاخانه» در سال ۸۵ قطعي است اما هنوز زمان دقيق آن مشخص نشده است. اميدوارم بتوانم اين نمايش را اوايل تابستان آينده اجرا كنم چرا كه حال و هواي اين نمايش با فصل تابستان هماهنگ است.
005379.jpg
2 فيلم ايران در بلگراد- سي و چهارمين جشنواره بين المللي فيلم بلگراد ديروز با نمايش «گل شكسته» فيلم جديد جيم جارموش در تالار بزرگ «ساواسنتر» افتتاح شد. اين جشنواره كه تا چهاردهم اسفندماه ادامه دارد ميزبان ۷۹ اثر هنر سينمايي از سراسر جهان از جمله دو فيلم ايراني به نام هاي «يك شب» از نيكي كريمي و «سيزيف در نيويورك» از رامين بحراني خواهند بود.
جشنواره عكس - مراسم گشايش و اهداي جوايز برگزيدگان جشنواره سالانه عكس ايران، فردا در رشت برگزار مي شود. در اين جشنواره ۲۳۲ عكاس از سراسر كشور با موضوع آزاد و مضمون هاي وابسته به ماه محرم و ايام سوگواري شركت دارند كه بنا به رأي هيات داوران جايزه هايي به آنان اهدا خواهد شد.
ابتهاج - به همراه انتشار شعرهاي منتشر نشده، چند عنوان از مجموعه شعرهاي هوشنگ ابتهاج (ه . ا. سايه) اوايل سال جديد تجديد چاپ مي شوند. «تاسيان» مجموعه شعرهاي نو منتشر نشده اين غزل سراي معاصر، تا فروردين ماه به بازار مي آيد.
م. آزاد- مراسم يادبود محمود مشرف تهراني (م. آزاد) در گروه شعر معاصر برگزار شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم كه عصر چهارشنبه با يك دقيقه سكوت به ياد اين شاعر معاصر فقيد و با حضور خانواده او در محل مجموعه فرهنگي _ هنري تهران برگزار شد، فرهاد عابديني شعر «بوف  كور» آزاد را خواند و كاميار عابدي، اسد الله امرايي و محمود معتقدي از شعرها و ترجمه هاي او گفتند.
بي توجهي به مستندها- طبق نظرسنجي هاي صدا و سيما حدود ۶/۴۱ درصد از مردم شهر تهران برخي از مستندها را تماشا مي كنند و ۵/۴۳ درصد از پاسخگويان اصلا بيننده اين برنامه ها نيستند. بنا بر يك نظرسنجي درمجموع ۵/۵۶ درصد پاسخگويان بيننده برنامه هاي مستند سيما هستند كه در اين ميان ۶/۴۱ درصد افراد، بعضي برنامه ها، ۳/۱۳ درصد بيشتر برنامه ها و ۶/۱ درصد پاسخگويان نيز اصلا برنامه هاي مستند را تماشا نمي كنند.

ستون آخر - سردبير
* وقتي آدم هميشه از كوتاهي ها، اهمال ها، بي توجهي، ناشي گري ها گله مي كند روح دلسردي و نااميدي در وجود انسان دميده مي شود و آرام آرام همه چيز را منفي و تيره مي بيند... توي اين روزهاي شلوغ و پلوغ وقتي كارهايي  مي كنيم كه فقط به درد خودمان مي خورد و... يكهو خبري مي شنويم كه جمعي از طلاب حوزه علميه قم وبلاگي به زبان انگليسي راه انداخته اند تا مسائل سامرا و حوادث و حواشي اين روزها را در فضاي مخاطب بين المللي شرح دهند و تبيين كنند آدم اميدوار مي شود به خيلي چيزها... وبلاگ Holy Samarra كه دوستان در بلاگ اسپات راه انداخته اند شايد قدم اول باشد و نيازمند كمك و همراهي و... اما قدم بسيار بلندي است، خيلي خيلي بلند، آن هم توي اين روزهاي شلوغ و پلوغ كه خيلي هم نمي شود حرف زد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
سائل
مرد سوار تاكسي شد: آخيش؛ چه صندلي نرمي... به راننده گفت: روزي چقدر كار مي كني؟
راننده من و من كرد و گفت: روزي ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان؟
- خدا را شكر... من هم طمع ندارم. چند سر عائله دارم، هر چه دادي راضي ام...
راننده از توي آينه نگاهش كرد و گفت: كدوم خيابون مي ايستي؟
- آخه، خيابون سخته، كار توي تاكسي بهتره.
عادل جهان آراي

گشتي در دنياي خبرها
مرگ با گيتار
سنگاپور:  يك دانش آموز ۱۶ ساله سنگاپوري در حين نواختن گيتار از طبقه سوم يك ساختمان سقوط كرد و جان باخت. وي كه در مدرسه اقتصاد مشغول تحصيل بود علاقه  خاصي به نوازندگان گيتار داشت به همين دليل هر روز در خوابگاه اين مدرسه به تقليد حركات نوازندگان سرشناس گيتار جهان مي پرداخت. به هر حال وي روز گذشته در حين تقليد از يك نوازنده روي تختخواب اتاق خود كنترلش را از دست داد و از پنجره طبقه سوم سقوط كرد.
سخنگو تدريس مي كند
پكن: فرد اكهارد سخنگوي سابق دبير كل سازمان ملل اين روزها در يكي از دانشكده هاي دور دست كشور چين به تدريس مشغول است. وي كه تابستان امسال بازنشسته شد در جريان جشن بازنشستگي خود در نيويورك با يك خبرنگار چيني به گفتگو پرداخت و براي تدريس در دانشگاههاي چين ابراز تمايل كرد. اين خبرنگار نيز چند روز بعد متن گفتگوي خود را با اكهارد در روزنامه اي در چين منتشر كرد. از قضا مسئولان يكي از دانشگاههاي چين پس از خواندن اين گفتگو تصميم به استخدام اكهارد گرفتند و با وي قرارداد امضا كردند. او هم اكنون دو درس «چگونه مي توان سخنگو بود» و «سازمان ملل پس از جنگ سرد» را تدريس مي كند.
آب ضد آنفلوآنزا
پراگ:چند روزي است كه در كشور جمهوري چك بطري هاي آب ضد آنفلوآنزاي پرندگان فروخته مي شود. شركت توليد كننده، محصول خود را با سه طعم پرتقال، ليمو و گريپ فروت  توزيع مي كند. البته وزارت بهداشت جمهوري چك به اين شركت دستور جمع آوري اين محصول را داده چون معتقد است، آبي با چنين ويژگي وجود ندارد.
سرقت از روي بوي عطر
توكيو: يك سارق در ژاپن با استفاده از حس بويايي خود ۲۰۰ فقره سرقت انجام داد و در نهايت بيش از ۳۰ هزار دلار نصيبش شد. اين مرد ۴۶ ساله در كمين زنان در رستورانها و خيابانها مي نشست و به استنشاق بوي عطر استفاده شده توسط آنها مي پرداخت. او با استنشاق عطر آنها تشخيص مي داد كه آيا عطر استفاده شده گرانقيمت است يا خير. در صورت گرانقيمت بودن بوي عطر، وي صاحب عطر را تا خانه تعقيب مي كرد و در زماني كه وي از خانه خارج مي شد، به سرقت لوازم گرانقيمت موجود در منزل خانم ثروتمند مي پرداخت.
سرقت گوسفند از باغ وحش
نيويورك: يك مرد ۳۲ ساله در چين به جرم سرقت يك گوسفند از باغ وحش دستگير شد. اين مرد بي خانمان در حين خروج از باغ وحش، يك گوسفند زير بغل خود زد اما ناگهان پليس سد راهش شد و از وي بازجويي به عمل آورد.
اين مرد در جريان بازجويي مدعي شد كه يك دامپزشك است و قصد دارد گوسفند بيمار را براي درمان به كلينيك خود ببرد. اما هنگامي كه پليس با خروج گوسفند از باغ وحش مخالفت كرد، وي با آنها گلاويز شد و به درگيري فيزيكي پرداخت. درنهايت، وي بازداشت و به زندان منتقل شد.
آغاز عمليات سوسمار
سيدني: پليس در شمال شهر سيدني جستجوي گسترده اي را براي به دام انداختن يك سوسمار فراري آغاز كرده است. به گفته شهروندان، يك سوسمار يك متري در اين شهر به گشت و گذار پرداخته كه انتشار اين خبر باعث آغاز عمليات گسترده پليس براي به دام انداختن اين حيوان شده است.
دريافت غرامت از اداره پست
آيووا: چهار سال قبل يك خانم در آمريكا بر اثر برخورد با چند بسته پستي كه در پشت در خانه اش قرار داده شده بود روي زمين افتاد و از ناحيه كمر و مچ دست آسيب ديد. داستان از اين قرار بود كه پستچي به اشتباه بسته هاي پستي را پشت در خانه اين خانم رها كرده بود به همين دليل هنگامي كه وي از منزل خارج شد به اين بسته ها برخورد و سقوط كرد. اما جالب اينكه روز گذشته دادگاه عالي آمريكا اعلام كرد كه اين خانم مي تواند عليه اداره پست شكايت كرده و غرامت دريافت كند.

گل و گياه
اوپاتوريوم
005373.jpg
نام علمي:
Eupatorium purpureum
خانواده: ASTERACEAE
گياه دائمي و افراشته به بلندي ۲/۲ و گستردگي ۱ متر، كه داراي برگهاي بيضي كشيده و ساقه هاي ارغواني رنگ بوده و گلهاي ارغواني مايل به صورتي آن اواخر تابستان و اوايل پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان پر نور يا نيمه سايه، خاك قليايي، مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار، تهيه قلمه در تابستان و تقسيم گياه در اوايل بهار يا پاييز امكان پذير مي باشد.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
قرآن
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |