شنبه ۶ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۰ - Feb 25, 2006
در اصفهان رخ داد
بازگشت مرگبار از مدرسه
005274.jpg
گروه حوادث - پارسا فرزين: روز پنجشنبه محله جي شيرگان اصفهان محله قديمي اين شهر كه مورخان آن را زادگاه سلمان فارسي مي دانند شاهد حادثه تلخ غرق شدن پنج دانش آموز بود.
ظهر پنجشنبه كه دانش آموزان براي تعطيلات آخر هفته خود را آماده مي كردند هفت نيلوفر كوچك در مقابل مدرسه شهيد قيصري آن محله سوار بر پيكان مدل ۶۳ سبزرنگ به رانندگي زني شدند كه ۵/۱ سال است براي امرار معاش خود و خانواده به شغل رانندگي سرويس مدارس دخترانه روي آورده است. دانش آموزان درحالي كه با شور و شوق بچگانه خود از اتفاقات مدرسه و كلاسشان براي يكديگر تعريف مي كردند نمي دانستند تا لحظاتي ديگر فاجعه اي مرگبار براي آنها رقم خواهد خورد. همين طور كه صحبت مي كردند و مي خنديدند از پنجره ماشين، كانال آب سمت راستشان را مي ديدند كه آرام ولي مرگبار از وسط خيابان مي گذشت. ناگهان يك موتور سوار مزاحم، هول شدن راننده سرويس و...
خودرو آهنين، حامل نيلوفران آبي با منحرف شدن به قعر كانال آب فرو رفت و نوجوانان با بهت و وحشت آخرين لحظات عمر خود را درحالي كه درب هاي مركب مرگبار بسته شده بود زير همان آب هاي آرام چند دقيقه پيش براي آخرين بار از يكديگر خداحافظي كردند.جوان ۲۰ساله اي كه در آن حوالي كشاورزي مي كرد خود را به آب انداخت و دو تن از دانش آموزان را كه كنار پنجره نشسته بودند از شيشه بيرون كشيد. صداي آژير ماشين آتش نشاني و پشت سر آن هم آژير آمبولانس ها مردم محل را متوجه فاجعه اي فراموش نشدني كرد.غواصان آتش نشاني درحالي كه هنوز خودروهايشان كاملا متوقف نشده بود خود را درون كانال آب انداخته تا شايد بتوانند بچه اي را كه مادرش اكنون در خانه انتظار رسيدن او را مي كشيد، زنده از زير آهن پاره هاي پيكان غرق شده در زير آب بيرون بكشد. مردم دسته دسته به سمت محل حادثه مي دويدند، جسد بي جان يك دختر روي دست يك غواص بيرون آمد.
دومين، سومين، چهارمين و پنجمين. جسدهاي بي جان نيلوفران كوچك مدرسه شهيد قيصري درحالي از آب خارج مي شد كه كيف هاي مدرسه آنها هنوز روي شانه هايشان بود.حلقه اي از مردم با چشماني اشكبار دور پنج جسد بي جان تشكيل شده بود. همه و همه فارغ از نوع وظيفه، نوع لباس و نوع سازمان خود كمك مي كردند تا يكي از آنها دوباره چشمانش را باز كند. پليس ماموران آتش نشاني و اورژانس با بهت و ناباوري به كودكان تنفس مصنوعي مي دادند اما افسوس.
پنج نيلوفر آبي، پنج پارچه سفيد كه روي بدن سرد و بي جان آنها كشيده شده بود، پنج كيف مدرسه كه كنار هر جسد گذاشته بودند در يكي از كيف ها كه گوشه زيپش باز شده بود، كيسه پلاستيكي نايلوني به چشم مي خورد كه در آن يك عدد پرتقال بود. معلوم بود مادر مهسا قبل از اينكه او به مدرسه برود در كيفش تغذيه روزانه گذاشته بود اما افسوس كه اجل امانش نداد.
در آن طرف كيف برگه امتحاني بود كه در اثر فرورفتن در آب جوهر سئوال و جواب در آن آغشته شده بود اما نمره ۲۰ و آفرين دختر خوبم خانم معلم كه با خودكار قرمز نوشته بود زير برگه به خوبي به چشم مي خورد و بدتر از همه اينكه، تاريخ امتحان همان روز فاجعه بود. و مهسا فرصت اينكه نمره ۲۰ خود را به مادرش نشان دهد پيدا نكرد.
برخورد مسئولان درباره اين فاجعه تلخ
عمق فاجعه آنقدر زياد بود كه بلافاصله سيد مرتضي بختياري استاندار اصفهان دستور رسيدگي سريع موضوع را صادر كرد.
حاجيان فرماندار اصفهان كه خود از فرهنگيان بوده با تسليت به خانواده هاي داغدار دانش آموز گفت: اين پنجمين حادثه اي است كه در سالهاي اخير بدين شكل اتفاق مي افتد.
دكتر غلامرضا انصاري رئيس كل دادگستري استان اصفهان و سيد حميدرضا طباطبايي _ دادستان عمومي و انقلاب اصفهان با تسليت به خانواده هاي داغدار خواستار رسيدگي سريع قضايي شدند.
خانم الف راننده سرويس مدرسه حدود يك سال و نيم است كه گواهينامه راهنمايي و رانندگي گرفته در صورتي كه براي رانندگي سرويس مدرسه بايد حداقل سه سال از صدور گواهينامه گذشته باشد و اين موضوع را مسئولان مدرسه به خوبي مي دانستند.برپايه آخرين اخبار دريافتي پرونده قضايي اين حادثه دلخراش به علت حساسيت موضوع ظهر ديروز جمعه در اختيار قاضي كشيك وقت _ دهقان قرار گرفت. در اين حادثه تنها راننده سرويس مدرسه و موتور سوار مزاحم در بازداشت به سر مي برد. ظاهراً كارشناسان راهنمايي و رانندگي علت حادثه را سبقت نادرست از سمت راست و انحراف به داخل كانال تشخيص داده اند.
در پايان گفتني است پيكر پنج دانش آموز غرق شده به نامهاي مهسا مصور ۱۲ساله،مهناز معصومي ۱۲ ساله، مرضيه قضاوي ۱۲ ساله، مهناز قدير زاده ۱۳ ساله، زهرا سلماني زاده ۱۲ ساله امروز از محله خوراسگان اصفهان به سمت باغ رضوان و با حضور مردم و مسئولان تشييع خواهد شد.

تحقيقات از عليرضا همچنان ادامه دارد
005280.jpg
گروه حوادث: تحقيقات تكميلي از عامل قتل هاي سريالي زنان در تهران پس از گذشت ۴۰ روز همچنان در دايره ۱۰ اداره آگاهي تهران ادامه دارد.
به گزارش همشهري، عليرضا (۲۹ ساله) كه متهم به قتل سه زن خانه دار در مناطق مختلف تهران است، پس از دستگيري به ارتكاب جنايات با همدستي اعظم دختر دانشجو اعتراف كرد.
وي در طول مراحل تحقيق و بازجويي تنها انگيزه خود را سرقت عنوان كرده بود و بلافاصله به بازسازي صحنه هاي جنايت پرداخت. پس از گذشت مدتي از بازداشت وي، اعظم همدست وي با قرار بازداشت روانه زندان اوين شد. اين درحالي بود كه با اعلام اوليه نظريه پزشكي قانوني، مشخص شد كه عاملان جنايت دچار بيماري رواني نيستند.
اين گزارش حاكي است، هنرمند _ بازپرس پرونده _ ظهر ديروز در گفت وگويي با همشهري علت عدم قرار بازداشت عليرضا را ادامه تحقيقات تكميلي بيان كرد و گفت: با گذشت ۴۰ روز از دستگيري عاملان قتل سه زن در تهران، هنوز ابهاماتي در پرونده وجود دارد.
پليس جنايي تهران در حال تحقيق بر روي انگيزه اصلي وي و برخي مسايل مطرح شده از سوي پزشكي قانوني، است. به همين خاطر تاكنون قرار بازداشت اين متهم جوان صادر نشده است.

آن سوي حادثه
پيش بيني قانون و يك هشدار تحليلي بر قتل هاي خانوادگي
محمد كشاورزي - وكيل پايه يك دادگستري
از آنجا كه در تربيت هركس ممكن است اشتباهي شده باشد، به طور مسلم اين اشتباه بر حسب درصد آن، تاثيري روي رفتار و كردار و تفكر و سليقه فرد در بزرگ سالي خواهد گذاشت. آنهايي كه در تربيتشان اشتباه زيادي شده باشد يا تحت شرايطي در يك محيط ناسالم بزرگ شده باشند، امكان اينكه به سمت بزهكاري سوق پيدا كنند زياد است.
عده اي از بزهكاران در هر جامعه اي تحت شرايطي تمايل پيدا مي كنند كه عليه اعضاي خانواده خود مرتكب جرم شوند. جرائمي كه در بين اعضاي خانواده رخ مي دهد و متاسفانه تعداد آنها كم هم نيست، جرم قتل است كه عمدتا بين زن و شوهر يا فرزندان عليه والدين ديده مي شود.
آنچه كه از اخبار اين گونه حوادث شنيده و فهميده مي شود، اين است كه اين وقايع و حوادث با انگيزه هاي مختلف رخ مي دهد. بعضي از زوجين قصد رهايي از همسر خود دارند و اين خواسته خود را در قتل طرف مقابل مي بينند يا فرزندي قصد ازدواج با شخص معيني دارد و به واسطه مخالفت والدين مبادرت به قتل آنها مي كند.
مسلما كساني كه دست به قتل اعضاي خانواده خود مي زنند به بهره مالي كه سهم الارث است، نيز فكر مي كنند و حساب خاصي هم روي آن باز مي كنند و براي سهم الارث خود نقشه هايي هم طرح مي كنند. حتي شنيده مي شود كه بعضي از آنها از محل سهم الارث هزينه هايي را هم انجام مي دهند و وعده هايي هم پيشاپيش از سهم الارث خود به ديگران كه عموما شركاي آنها در قتل هستند، مي دهند. به عبارت ديگر كساني كه در بين اعضاي خانواده دست به قتل مي زنند، دو خواسته و هدف دارند. اول ازبين  بردن مزاحم (به زعم خودشان) دوم رسيدن به سهم الارث است. كه در هر مورد اولويت خواسته هاي دوگانه يادشده مي تواند متفاوت باشد. در بعضي سهم الارث اولويت اول را دارد و در بعضي ديگر برداشتن مزاحم از سر راه اولويت دارد. كه در قتل همسر برداشتن مزاحم از سر راه عموماً اولويت اول را دارد و برعكس در قتل والدين عموماً بردن سهم الارث در اولويت است.
هركسي كه مبادرت به قتل اعضاي خانواده خود مي كند، مسلماً چنين هم پيش خود فكر مي كند كه نقشه اي كه او طرح كرده تحت هيچ شرايطي لو نخواهد رفت و تحت هيچ شرايطي نيروي پليس و دادگاه قادر به كشف راز او نخواهند شد. اما آنها غافل از واقعيت هستند. واقعيت اين گونه قتل ها اين است كه در تمام مواردي كه قتل به دست اعضاي خانواده رخ مي دهد، به سرعت و قبل از آنكه قاتل توانسته باشد كوچكترين اقدامي در ادامه نقشه خود در رسيدن به هدف انجام دهد، جرم كشف مي شود و او هم به راحتي شناسايي مي گردد. به طوري كه مي توان گفت براي نيروي پليس و محاكم، كشف و مجازات در قتل هاي خانوادگي از ساده ترين پرونده ها در ميان پرونده هاي قتل است. پرونده هاي قتل كه عموماً از پيچيده ترين پرونده ها در محاكم و نزد نيروي پليس در همه كشورهاست. در زماني كه قتل خانوادگي باشد اين پرونده ها به يك پرونده ساده تبديل مي شود.
به عبارت ديگر قتلي كه رخ داده چنانچه خانوادگي باشد در لحظه اول كه پليس به محل جنايت مي رسد لو مي رود و اين امر را چگونگي قتل به وضوح به نيروهاي متخصص پليس نشان مي دهد و آنگاه قاتل فرصت هيچ كاري را نخواهد داشت. اگر هم تكميل پرونده تا زمان محاكمه و مجازات مدتي طول مي كشد صرفاً به خاطر انجام تشريفات اداري و قانوني پرونده است. بنابراين بايد به زوجين كه قصد قتل همسر خود را با هر انگيزه اي دارند و هم چنين به فرزنداني كه قصد قتل والدين خود را دارند، اين هشدار را داد كه زحمت نكشيد و دست خود را به خون كسي آلوده نكنيد كه پيشاپيش قضيه لو رفته است و فقط عرض خود مي بريد و زحمت جامعه را زياد مي كنيد. بررسي هاي آماري اين گونه را تأييد مي كند كه جرم خانوادگي محال است براي هميشه يا حتي براي مدت زيادي مخفي بماند.
و اما درمورد هدف ديگر قتل هاي خانوادگي كه بردن سهم الارث از مقتول است بايد گفت، قانونگذار از قرن ها پيش اين هدف را پوچ و باطل كرده و قانون مدني هم به صراحت و روشني در ماده ۸۸۰ گفته است كه قتل از موانع ارث است. يعني اينكه اگر كسي شخصي را به قتل برساند كه اگر به حالت طبيعي به غير حالت قتل فوت مي كرد او وارث مي شد، درصورت قتل، آن شخص يعني قاتل از تعداد وراث حذف مي شود. در واقع درصورت وقوع قتل خانوادگي از تعداد ورثه مقتول، يك نفر كه همان قاتل باشد كم مي شود و سهم او نصيب ديگر ورثه مي شود.

دستگيري فردي به اتهام جعل عنوان بازرس
رياست جمهوري در اداره ثبت تهران
گروه حوادث: جاعلي كه با در دست داشتن كارت شناسايي و مدارك مجعول خود را بازرس رياست جمهوري معرفي مي كرد، هنگام مراجعه به اداره  كل ثبت اسناد و املاك استان تهران دستگير شد.
به گزارش همشهري، روابط عمومي اداره  كل ثبت استان تهران، شخصي كه خود را «مهدي. الف» معرفي مي كرد به همراه شخصي به نام «علي.ن» با در دست داشتن كارت شناسايي و مدارك مجعول به عنوان بازرس ويژه رياست جمهوري به دفتر مدير كل ثبت اسناد و املاك استان تهران مراجعه و تقاضاي بازرسي از اداره  كل ثبت و دفاتر اسناد رسمي و تحويل اسناد مالكيت را داشت.
براساس اين گزارش، با توجه به بي سابقه بودن بازرسي واحد هاي قوه  قضائيه از ناحيه  دستگاه اجرايي، موضوع بلافاصله مورد بررسي و تشكيك قرار گرفت و پس از پيگيري از دفتر بازرسي رياست جمهوري و مذاكره با مسئولان اين دفتر و تكذيب مدارك ارائه  شده، اين افراد حسب دستور مدير كل ثبت استان تهران جهت رسيدگي به جعليت اسناد از طريق پليس ۱۱۰ و براي انجام مراحل قضايي به دادسراي مربوطه منتقل شدند.

دستگيري قاتلان به كمك قبض خريد
سايت جنايي: پليس ميشيگان با استفاده ازقبض خريد يك داروخانه موفق به دستگيري دو قاتل و كشف جسد سوم در تراكتور يكي از قاتلان شد.
قبض خريد متعلق به زن و مردي بود كه هفته گذشته اجساد آنها در حومه شهر پيدا شده بود. همسر اسكات برليز نه ماهه باردار بوده است. به گزارش پزشكي قانوني اسكات برليز ۲۷ ساله و همسر وي هر دو به شدت شكنجه شده و به نظر مي رسد كه هر دو آنها با سيم خفه شده اند. پليس جنازه آنها را در حالي كه دست و پا آنها با ريسمان بسته شده بودند در دو كيسه پلاستيكي بزرگ پيدا كرد. به گزارش پزشكي قانوني ، سامانتا جين ۱۹ ساله در حال حاضر با اتهام قتل عمد روبه رو است. علاوه بر سامانتا همسر وي كه ۸ سال به جرم سرقت مسلحانه در زندان بوده نيز به اتهام قتل عمد سه نفر بازداشت شده است. به گزارش پليس، جنازه نفر سوم كه به نظر مي رسد از دوستان سامانتا و صاحب تراكتور نيز باشد در حين جستجو براي يافتن مظنونان كشف و به پزشكي قانوني منتقل شد. بازپرس تحقيق پرونده در مصاحبه مطبوعاتي كه پس از دستگيري قاتلان انجام گرفت از بيان نحوه به قتل رسيدن قربانيان خودداري كرده اما اعلام كرد كه پليس اجساد آنها را با دست و پاي بسته پيدا كرده است. پليس در حال حاضر قاتلان را با اتهام قتل جسد سوم تازه پيدا شده روبه رو نكرده و اعلام كرده كه تحقيقات بيشتر در اين زمينه همچنان ادامه دارد.

۵۷ تن بر اثر ريزش سقف بازاري
در مسكو جان خود را از دست دادند
رويترز: فرو ريختن سقف بازاري در «مسكو» منجر به مرگ حداقل ۵۷ تن و مجروح شدن دهها تن ديگر شد.
نيروهاي امداد و نجات پس از وقوع اين حادثه به سرعت در محل حادثه حاضر شده و با استفاده از سگ هاي ويژه و آموزش ديده و همچنين آهن بر به جست و جو در ميان آهن پاره ها و آوار پرداختند. در همين حال رئيس جمهور روسيه به سرعت دستور انجام بررسي هاي گسترده اي در خصوص علت وقوع اين حادثه را صادر كرد. همچنين شهردار «مسكو» ضمن ابراز نگراني در خصوص اين حادثه، اعلام كرد كه حداقل پنج روز طول خواهد كشيد تا جست و جوها در زيرآوار انجام شود.
وي ضمن رد تروريستي بودن اين حادثه، گفت: احتمال بارش برف و نقص طراحي سقف اين بازار موجب وقوع اين حادثه تلخ شده است.
اين بازار ۳۰ ساله، اكنون به تلي از ويرانه تبديل شده است.

درگيري منجر به قتل در دريان نو
گروه حوادث: درگيري در مجتمع تجاري واقع در خيابان دريان نو با قتل جوان ۲۴ ساله اي پايان يافت.
به گزارش همشهري، وقوع اين حادثه دلخراش ساعت ۳۰/۲۲ دقيقه به بازپرس ويژه قتل _ هنرمند _ از طريق مسئولان بيمارستان حضرت رسول اكرم (ص) اطلاع داده شد.
با اعلام گزارش، ماموران كلانتري ۱۱۸ ستارخان در محل حضور يافتند و در بررسي هاي مقدماتي مشخص شد پيكر بي جان متعلق به فردي به نام بهروز (۲۴ ساله) است كه درپي درگيري با چهار نفر در يكي از مجتمع هاي تجاري واقع در خيابان دريان نو با ضربات چاقو مجروح شده است. با انتقال وي به بيمارستان تلاش پزشكان براي نجات بهروز بي نتيجه ماند و وي به خاطر شدت جراحات وارده جان باخت. ماموران كلانتري در رديابي هاي مقدماتي با راهنمايي چند تن از شاهدان حادثه توانستند چهار نفري را كه در درگيري شركت داشته اند را شناسايي و سه تن از آنها را در يك عمليات ضربتي دستگير كنند.
به گفته هنرمند _ بازپرس پرونده _ يكي از عاملان حادثه كه علي نام دارد، متواري است كه تحقيقات براي دستگيري وي توسط پليس جنايي تهران ادامه دارد.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
خارجي
قرآن
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |