شنبه ۶ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۰ - Feb 25, 2006
بررسي يكي از روش هاي حفظ قرآن كه موافقان و مخالفان زيادي دارد
اشاره هاي آسماني
005313.jpg
005298.jpg
005301.jpg
علي همايي نژاد: پدر در انتهاي سالن ايستاده بود. هر كس داوطلب مي شد، آيه اي از قرآن را نشانش مي داد. او هم در حالي كه پسر خردسالش از جلوي سالن نگاهش مي كرد، با دست هايش حركات عجيب و غريبي انجام مي داد. حالا نوبت پسر بود كه همان آيه
انتخاب شده را از حفظ بخواند و فرياد تكبير و صلوات تماشاچيان را بلند كند.
البته امروز ديگر كسي نام آن حافظ خردسال و پدرش - وزيري- را به خاطر نمي آورد. چون اين روش حفظ را مدتي بعد، حافظ خردسال ديگري به همراه پدر روحاني اش بر سر زبان ها انداخت. سيدمحمدمهدي طباطبايي و پسر پنج ساله اش سيدمحمدحسين كه بعدها از پدر لقب علم الهدي گرفت.
حفظ اشاره اي چيست؟
اجراي اين روش به خاطر نداشتن استانداردهاي مشخص، كمي سليقه اي است. اما روش مؤسسه جامعه القرآن الكريم كه توسط حجت  الاسلام طباطبايي تأسيس شده است، به عنوان متمركزترين مركز اجراي آن، مي تواند تا حدودي مبناي قضاوت قرار بگيرد.در حقيقت روش اشاره اي بيش از آن كه يك روش حفظ باشد، روشي براي شروع آموزش قرآن به خردسالان است، تا ارتباط اوليه كودك با قرآن برقرار شود و بعدها روش هاي متداول آموزش و حفظ قرآن را آسان تر پذيرا شود. گرچه محمدحسين طباطبايي كل قرآن را با اين روش حفظ كرده بود، اما در شكل فعلي اجراي آن، بچه هاي خردسال، 72 جمله قرآني را كه هر كدام نكته اي اخلاقي يا اعتقادي را بيان مي كنند، با اين روش مي آموزند. اين جمله ها كوتاه هستند و چون تكيه آن ها بر روي موضوع است، الزاما آيه كامل هم نيستند. اين 72 موضوع در چهار كتاب جمع شده اند كه در آن ها براي هر موضوع، تصويري هم وجود دارد.
در اين روش براي هر كلمه از قرآن يك اشاره وجود دارد كه ارتباط نزديكي با معني كلمه دارد. براي آموزش هر جمله، مربي ابتدا براساس تصوير موجود در كتاب، داستاني براي بچه ها تعريف مي كند و راجع به خود موضوع صحبت مي كند. سپس هر كلمه با معني فارسي و يك حركت اشاره اي آموزش داده مي شود. در نهايت از تركيب اين اشاره ها و كلمه ها جمله كامل شكل مي گيرد.
به اين ترتيب، كودك علاوه بر اين كه جمله اي از قرآن را ياد  گرفته است، ترجمه اين جمله و حتي معني كلمه به كلمه آن را هم مي داند. به اضافه اين كه مفهوم اخلاقي يا اعتقادي آن را هم كاملا درك مي كند.
خوب نيست
مثل همه سنت شكني هاي ديگر، روش اشاره اي هم مخالفيني دارد. حجت  الاسلام والمسلمين عظيمي مسؤول كانون قرآن سازمان تبليغات اسلامي قم، در گفت وگو با ايكنا گفته است: روش اشاره مشكل تر از روش هاي ديگر حفظ قرآن است. چون در آن، خردسالان بايد غير از حفظ آيات، حركات نمايشي آن را هم ياد بگيرند. يا: هيچ آيين نامه خاصي در مورد اين روش وجود ندارد و هيچ مركز معتبر آموزشي از آن حمايت نكرده است... اغلب خردسالان خيلي زود از اين روش خسته مي شوند، چون ذهن آن ها كشش اين آموزش سنگين را ندارد.
حوريه عقبايي، مسؤول واحد قرآن آموزش و پرورش تهران هم مي گويد: اوايل، روش اشاره تازگي و جذابيت زيادي به ويژه براي كودكان داشت، ولي بعدها بچه ها با آن دچار مشكل شدند. به نظر او قرآن آموزان در دارالقرآن هاي آموزش و پرورش، استقبال چنداني از روش اشاره نمي كنند و تجربه نشان داده است كه روش هاي ديگر، نتايج بهتري دارد. شيوه اشاره، مناسب شرايط و زمان خاصي است، اما ساير روش هاي سنتي و حتي جديد، در بيشتر موارد كاربرد دارند و با مخاطبان ارتباط خوبي برقرار مي كنند.
حسين اخوان اقدم، معاون فرهنگي فرهنگسراي قرآن يك منتقد ديگر است كه مي گويد: بيشتر فعالان قرآني شيوه حفظ اشاره را تأييد نمي كنند و اكثر كارشناسان علوم قرآني اين روش  را به دليل پيامدهاي منفي آن توصيه نمي كنند. حفظ و علاقه مند كردن قرآن آموزان بايد با نشاط و ابداع شيوه هاي مختلف همراه باشد، ولي لازمه اش اين نيست كه از روش اشاره براي تنوع بخشي و ايجاد فضاي مفرح استفاده كنيم. مي توان با استفاده از داستان، مسابقه، سرگرمي و جايزه، كودكان را به يادگيري قرآن تشويق كرد.
خوب است
سيدمحمدمهدي طباطبايي مؤسس جامعه القرآن الكريم مي گويد: كارشناسان قرآني كه در زمينه تعليم و تربيت نونهالان سابقه دارند، دنبال انتقال اين تجربه موفق به مراكز آموزشي خود هستند.
او اين موارد را جزء محاسن روش حفظ اشاره اي مي داند: جذابيت فوق العاده و شادابي نونهالان در فراگيري قرآن، آشنايي كودكان با معاني كلمات قرآن و سرعت يادگيري، حفظ تصوير معاني كلمات و ثبات آن در ذهن، استفاده كاربردي كودكان از آيات در مكالمه  هاي روزمره و پيوستگي مراحل آموزش. و به جمله اي از علامه طباطبايي اشاره مي كند كه با گذشت هر دو سال بايد تفسيري جديد براي قرآن كريم نوشته شود. سپس نتيجه مي گيرد: براي شيوه هاي آموزش قرآن در سطوح مختلف بايد هر چند سال يك بار، شاهد سبك ها و روش هاي جديد و نوين آموزشي باشيم.
به نظر حكيمي، مسؤول آموزش جامعه القرآن هم مهم ترين ويژگي اين روش، تثبيت مفاهيم قرآن در ذهن خردسالان از طريق اعمال اشاره است. او با تكيه به اين آمار كه تا الان بيش از يكصد هزار نفر در طي اين سال ها در مؤسسه دوره ديده اند مي گويد: اگر جذاب نبود، قطعا آمار تا اين اندازه بالا نبود.
مدير شعبه رسالت مؤسسه در تهران، يك خانم است. اعظم فرامرزي به ايكنا مي گويد: بازي كردن از حقوق خردسالان است و اگر حقي را از كسي بگيريم، ظلم كرده ايم. ما مي خواهيم خردسالان را بدون دور كردن از علايق شان به دين و قرآن نزديك  كنيم. به همين دليل، قرآن را با روش اشاره كه نوعي تحرك و شادابي به همراه دارد، در محيطي كاملا جذاب به آن ها مي آموزيم.
تكليف چيست؟
آمارها به نفع روش اشاره اي هستند. جامعه القرآن الكريم، از زمان تأسيس در سال 77، تا به حال 160 شعبه در سراسر كشور تأسيس كرده و در حال حاضر، نزديك به سي  هزار خردسال تحت آموزش دارد. اين غير از 670 قرآن آموز طرح تخصصي و 430 قرآن آموز طرح مقطعي است. اين مؤسسه تاكنون بيشتر از 4000 مربي هم تربيت كرده است.
هر چند ممكن است آمارهاي كمي، به تنهايي نشان دهنده ضعف يا قوت يك روش آموزشي نباشند، اما اين نكته قابل تأمل است كه تعليم ديدگان آن، همگي داوطلب بوده اند. به همين خاطر در اقبال عموم به اين روش نمي توان ترديد كرد. شايد اگر منتقدان، دست كم يك بار بچه هاي شادي را ببينند كه دسته جمعي آيات قرآن را با معناي فارسي مي خوانند، در حالي كه با دست هايشان كلمات را نمايش مي دهند و اشتباهات يكديگر را به هم گوشزد مي كنند، كمي در نظرشان تجديدنظر كنند، يا لااقل دلايل كارشناسانه تري براي انتقاد پيدا كنند.

قرآن نمي خوانيم، چرا؟ (2)
يك علت ندارد
مسعود وكيل
005310.jpg
اين كه چرا با همه اعتقاد و علاقه اي كه به قرآن داريم، براي خواندن آن وقت نمي گذاريم، سؤالي است كه هميشه داشته ايم. حتي اگر تا
به حال آن را از خود نپرسيده باشيم.ستون حاضر، به دنبال پاسخ اين سؤال از زبان شخصيت هاي قرآني، فرهنگي و سياسي كشور است.
كتاب ها و كلاس هاي قرآن دوران دانش آموزي را هنوز فراموش نكرده ايم. كتاب هايي با جلد متفاوت و متن متفاوت. گرچه زمان بسيار اندكي را در هفته به درس قرآن اختصاص مي دادند، اما همان زمان اندك هم اگر در اختيار يك معلم و مربي علاقه مند و آگاه قرار مي گرفت، نتيجة بهتري حاصل مي شد! در هر حال، يادداشت اين هفته را مهندس مسعود وكيل كارشناس مسؤول گروه قرآن در دفتر برنامه ريزي و تأليف كتب درسي وزارت آموزش و پرورش نوشته است. اين ها نكات قابل توجهي است در پاسخ به اين پرسش: قرآن نمي خوانيم، چرا؟
پيش از بيان چند نكته توجه به اين موضوع لازم به نظر مي رسد كه علت قرآن نخواندن، در ميان اقشار مختلف جامعه يكسان نيست. پس آن چه در ذيل مي آيد، براي همه اقشار نيست و ممكن است برخي از آن ها فقط ناظر به گروهي از جامعه باشد.
۱ـ عدم ارائه الگوي عملي خواندن روزانه قرآن از سوي والدين، علما، مديران، مسؤولان جامعه، صداوسيما و بالاخره عدم ارائه چنين الگويي از سوي گروه هاي مرجع .
۲ـ ما نياموخته ايم كه از قرآن خواندن لذت ببريم. اين مسأله مي تواند هم ناظر به زيبا نخواندن قرآن باشد و هم ناظر به نفهميدن و عدم توانايي برقراري ارتباط معنا دار با قرآن. معلوم نيست اين فكر از چه زماني در جامعه ما پيدا شده است كه مي توان قرآن را يك عمر خواند، هر چند چيزي از آن متوجه نشد. اين سخن بدان معنا نيست كه اگر قرآن بدون درك خوانده شود، نعوذبالله بي فايده است. اما ويژگي هاي خاص قرآن نبايد باعث شود كه دغدغه فهم آن  را نداشته باشيم. اگر زماني اين حالت پذيرفتي بود ـ كه قطعا انحراف بوده است ـ امروز پذيرفتني نيست. جوان امروزي مي خواهد بداند و قرآن كتاب دانستن و انديشيدن است.
۳ـ القاي غيرمستقيم رسانه هاي عمومي كه قرآن خواندن نيازمند مجلس خاص، زمان خاص، آداب بسيار خاص و... است.
۴ـ قرآن خواندن عمومي بايد بلاتشبيه مانند ساير مسائل عمومي جامعه از سوي همه افراد و تريبون ها ترويج شود؛ مانند ضرورت ورزش عمومي كه همه شبكه هاي صداوسيما مبلغ و عامل به آن هستند. اما ترويج قرآن، تنها به صداوسيماي قرآن و معارف محدود است.
۵ـ گاهي اوقات، سخن بزرگان در عظمت قرآن، يك آسيب دارد و  آن اين كه عامه مردم قرآن كريم را دور از دسترس خود احساس مي كنند؛ در حالي كه از وجوه عظمت و اعجاز قرآن همان گونه كه خود فرموده، اين است كه هم براي همه مردم بيان ، بلاغ و موعظه است و هم براي انبيا، اوليا و خواص است.
۶ـ گاهي خواندن حجم خاصي از قرآن، يا چندين هزار بار ختم قرآن، از رسانه ها تبليغ مي شود. هر چند ممكن است اين عمل فوايدي داشته باشد و برخي از اقشار جامعه را جذب كند، اما بهتر است همان شعار قرآن كريم كه فاقرؤ وا ما تيسّر من القرآن را ترويج نماييم. يعني هرچه در توان داريد، قرآن بخوانيد ولو روزي يك سطر!
۷ـ ضعف عمل به قرآن در جامعه؛ مردم بايد ببينند و احساس كنند آن هايي كه بيشتر از قرآن دم مي زنند، به راستي انسان هايي مهربان تر، منظم تر، پاكيزه تر، خوش قول تر، با تقواتر و دورتر از دنياطلبي اند. يعني همان فرموده قرآن: كونوا دعاه الناس بغير السنتكم .
8 ـ همه افراد جامعه ـ بدون استثنا ـ مانند همه مسلمانان جهان، با تمام وجود به قرآن كريم ايمان و عشق مي ورزند، ولي قرآن نمي خوانند. اين خود يك مسأله اجتماعي است و مانند هر مسأله ديگري براي روشن شدن همه ابعاد آن، نيازمند پژوهش علمي است. چنين پژوهشي مي تواند عمق موضوع را دقيق تر و كامل تر بشكافد و زواياي تاريكي را كه از اذهان دست اندركاران به دور مانده است، روشن سازد.

حساب
مدرك ها را آخر پاييز نمي شمارند!
ضوابط ارزيابي حافظان قرآن به تصويب رسيد. براساس اين مصوبه هر ساله حداقل يك دوره آزمون از حافظان قرآن برگزار مي شود و به آنان در درجات يك تا پنج، مدرك تخصصي حفظ قرآن داده مي شود.
۱ـ اگر اين كار براي نظم و ساماندهي به كارهاي آموزشي و خدمت رساني به حافظان قرآن انجام شده باشد خوب است. اما بايد به روند قبلي اعطاي مدرك قرآني نيز توجه كرد تا دچار مشكل جديدي نشويم.
۲ـ به گزارش خبرگزاري ايكنا، مسؤول دارالقرآن ناجا دريك استان اعلام كرد كه هم اكنون كليه پرسنل ناجا در استان قادر به خواندن مسلط هستند. به همين منظور كليه پرسنل در دوره سي ساعته آموزش قرآن شركت كرده اند.
۳ـ مسؤول دارالقرآن سازمان تبليغات اسلامي استان ديگري اعلام كرد با توجه به هماهنگي انجام شده ، كارمندان ادارات در دوره هاي 32 ساعته ضمن خدمت آموزش روخواني و روان خواني قرآن شركت كرده و در پايان، گواهينامه رسمي سازمان دارالقرآن الكريم كشوري مربوط به نهضت قرآن آموزي را دريافت مي كنند.
۴ـ دوره تأمين مدرس قرآن به منظور توجيه مدرسان آموزش و پرورش نسبت به برگزاري دوره هاي ضمن خدمت براي معلمان دوره متوسطه با حضور 160 نفر از منتخبان مناطق مختلف آموزش و پرورش برگزار شد. در پايان اين دوره به كليه شركت كنندگان، گواهينامه 60 ساعت آموزش ضمن خدمت اعطا گرديد.
۵ـ يكي از استادان دوره تأمين مدرس مي گفت: در آزمون شفاهي پاياني اين دوره، بيش از 70 نفر از شركت كنندگان غلط روخواني قرآن داشتند. بيشتر اين افراد قبلا گواهينامه هاي تربيت معلم روخواني دارالقرآن الكريم را دريافت كرده بودند.
۶ـ نتيجه: بدويد كه مدرك قرآني مي دهند وگرنه در برابر نكير و منكر دچار مشكل مي شويد. تا آن جا كه بودجه دولت اقتضا كند گواهينامه صادر مي كنيم. آن قدر به شما گواهينامه مي دهيم تا بالاخره قرآن خواندن را ياد بگيريد.

كتاب
چگونه قرآن را حفظ كنيم؟
بخوانيد و حفظ كنيد
يحيي غوثاني
ترجمه:عليرضا اسماعيل آبادي
انتشارات آستان قدس رضوي
قيمت:11000ريال
005307.jpg
25 روش براي حفظ قرآن در يك كتاب
نقل است كه: در روز قيامت به حافظ قرآن گفته مي شود بخوان و جلو برو. پس مقام و منزلت تو آن جاست كه آخرين آيه را قرائت مي كني.
در سال  هاي اخير، به ويژه نوجوانان زيادي را مي توان يافت كه با شركت در دوره هاي فشرده، كل قرآن را حفظ كرده اند.
روش هاي حفظ قرآن، متفاوت است و هر كس بنا بر استعداد و علاقه اش و نيز با توجه به روش پيشنهادي مربيان اش قرآن را حفظ مي كند.
كتاب در 5 فصل تنظيم شده و نويسنده ، 25 روش حفظ براي سنين مختلف ارائه داده است. از موضوعات قابل توجه كتاب مي توان به عناويني چون فضيلت حفظ و حافظان قرآن، اصول مهم براي حفظ قرآن، چگونگي تثبيت محفوظات و رهنمودهايي براي حافظان قرآن اشاره كرد كه مي تواند براي علاقه مندان حفظ قرآن مفيد باشد.

خبر
بانوي مترجم
در سال هاي گذشته ترجمه هاي مختلفي از قرآن منتشر شده است، از جمله دو نفر از شاعران معاصر ترجمه  هايي از قرآن را ارائه داده اند. اين دو، موسوي گرمارودي و طاهره صفارزاده هستند كه سال هاست در وادي شعر و ادبيات، آثار درخشاني برجاي نهاده اند.
طاهره صفارزاده كه قرآن را به زبان انگليسي ترجمه كرده، سعي داشته تا در اين اثر، علم ترجمه را به كار گيرد و ظاهرا استقبال خوبي هم از اثر او شده است.صفارزاده در ديدار با نويسندگان و شاعران جوان استان تهران، از آن ها خواست از مطالعه قرآن غافل نشوند تا به وسيله اين كتاب آسماني از سرگرداني نجات يابند. اين بانوي قرآني معتقد است ترجمه قرآن بايد مفهومي باشد تا مردم آن را بفهمند. به نظر او در اين كار، انتخاب درست واژه ها بسيار مهم است، چرا كه گاهي به كار بردن يك واژه درست مي تواند كار 5 تا 6 سطر را انجام دهد.

معلمان قرآن خلع سلاح مي شوند
مؤسسات قرآني در چند سال اخير از نظر كمي رشد چشمگيري داشته اند. اما برخي معتقدند كه اين مؤسسات و نهادها رشد كيفي در زمينه آموزش و فهم قرآن نداشته اند. بيشتر دوره هايي كه مؤسسه مهد قرآن به صورت كوتاه مدت برگزار مي كند، به جلسات توجيهي شبيه است و به شركت كنندگان فقط كلياتي آموزش داده مي شود. در نهايت هم اگر علاقه مند شدند، خودشان بايد زمان بيشتري را براي تسلط يافتن صرف كند. اين حرف ها را معاون آموزشي مهد قرآن گفته است. او توضيح داده كه:  البته بعضي از دوره هاي كوتاه مدت با هدف بازآموزي، آشنايي با روش هاي جديد و به روز شدن مربيان قرآن يا معلمان صورت مي گيرد.
كرمي در ادامه صحبت هايش با اشاره به اين كه آموزش و پرورش، بهتر است از مربيان مسلط قرآن در مقاطع مختلف تحصيلي استفاده كند، وضعيت فعلي معلمان قرآن را نامناسب دانسته و تصريح كرده است كه الان متأسفانه بعضي از معلمان قرآن از دانش لازم برخوردار نيستند. او مدعي است با اين وضعيت برخي از معلمان قرآن در برابر دانش آموزان خلع سلاح مي شوند.
اين فعال قرآني با انتقاد از برخي طرح هاي مطرح شده درخصوص ساماندهي دوره هاي تربيت مربي قرآن، معتقد است كه طرح ساماندهي اين دوره ها بايد در قالب ساماندهي كليه فعاليت هاي قرآني كشور ديده شود. تاكنون متأسفانه مركزي در اين زمينه فعال نبوده است و اگر بوده، عده اي در يك اتاق دور هم نشسته اند و خودشان كار كرده اند و از نظرات كارشناسان و صاحبنظران گوناگون استفاده نشده است. در حالي كه وجود چنين مركز جامعي حداقل در حد تحقيقات و برنامه ريزي ها لازم و ضروري است.با توجه به اين كه معلمان و مربيان قرآن در امر آموزش قرآن نقش مهمي دارند، ساماندهي وضعيت كيفي و كمي آن  ها از اولويت هاي برنامه هاي قرآني كشور
به نظر مي رسد و بايد به سرعت سازماندهي و اجرا شود.

اولين مصوبه
پس از گذشت 27 سال از پيروزي انقلاب اسلامي، اولين مصوبه در راستاي انسجام بخشي و ايجاد هماهنگي در فعاليت هاي قرآني دانشگاه ها به تصويب رسيد.
ابلاغيه اين مصوبه بعد از سپري كردن مراحل قانوني خود در شوراي عالي انقلاب فرهنگي، در قالب ماده 575 با دستور رئيس جمهور صادر شد. در اين ماده قانوني بر لزوم سياست گذاري و هماهنگي فعاليت هاي قرآني و مسابقات قرآن و عترت تأكيد شده است.
دبير مجمع مشورتي كانون هاي قرآن و عترت دانشگا ه ها ضمن اعلام اين خبر تصريح كرده است كه 10 نهاد دانشگاهي همچون جهاددانشگاهي، دانشگاه
پيام نور، دانشگاه آزاد اسلامي، وزارت علوم تحقيقات و فناوري، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي، و بسيج دانشجويي فعاليت هاي قرآني دانشگاه ها را برعهده دارند، اما در زمينه عترت و سيره اهل بيت فعاليت منسجمي صورت نگرفته است.او درباره هماهنگي و انسجام فعاليت هاي قرآني در دانشگاه ها و در بين اين 10 نهاد دانشگاهي توضيحي نداده است و اعلام اميدواري كرده است كه با تصويب اين طرح، تحول بزرگي را در زمينه فعاليت هاي قرآني در دانشگا ه ها شاهد باشيم.

يكي رفت يكي آمد
در حالي كه چند ماه از آغاز سال تحصيلي دانشجويان مي گذرد، مسؤول دانشكده هاي علوم قرآني وابسته به اوقاف تغيير كرد.گيوي كه پيش از اين، رياست دانشكده تهران را نيز بر عهده داشت، جاي خود را به چمران داده است.دانشكده هاي علوم قرآني از سال 68، ابتدا در تهران و به تدريج در 11 شهر كشور زير نظر سازمان اوقاف و با هدف نشر فرهنگ قرآني و تربيت نيروي متخصص در رشته هاي تفسير، علوم قرآن، تربيت معلم و فنون قرائت و تلاوت و كتاب قرآن راه اندازي شد و از طريق كنكور سراسري دانشجو مي پذيرد. وضعيت اين دانشگاه پيش از اين باعث اعتراض دانشجويان به نحوه مديريت، كيفيت آموزش و كمبود امكانات شده بود.
دانشكده هاي قرآن، امسال در حالي اقدام به پذيرش دانشجو در مقطع كارشناسي ارشد كرده اند كه برخي معتقد ند اين دانشگاه به دليل نداشتن اعضاي ثابت هيأت علمي نمي تواند دانشجوي كارشناسي ارشد جذب كند.

آيه
خدا راه بيرون رفتن (از حوادث و ابهام هاي عالم) را براي پرهيزگاران باز مي كند
طلاق-2

ميراث آسمان
فالتقمه الحوت و هو مليم‎/ فلولا أنّه كان من المسبحين‎/ للبث في بطنه الي يوم يبعثون-سوره صافات ـ آيه هاي 142 تا 144
پس ماهي او را بلعيد در حالي كه قابل سرزنش بود.اگر چنين نبود كه او (يونس) از تسبيح گويان بود، يقينا تا روزي كه برانگيخته مي شوند در شكم ماهي باقي مي ماند.
ذكر يونسيه
۱ ـ معلوم مي شود كه خدا با كسي نسبت خويشاوندي ندارد و هر كسي را كه به نحوي خواست او درباره بندگانش را عملي نسازد، به نوعي تنبيه خواهد كرد.
۲ ـ آن  چه يونس را از درون شكم ماهي نجات داد چيزي نبود جز تسبيح خداوند.
۳ ـ تسبيح يونسيّه ذكري معروف است كه در آيه 87 سوره انبيا آمده است و ما در بين نماز مغرب و عشاء در ركعت اول نماز غفيله، بعد از حمد، آن را مي خوانيم. لااله الا أنتَ سبحانكَ إني كُنتُ مِنَ الظالمين
۴ ـ درباره تأثير ذكر يونسيه در رفع گرفتاري ها تجربه هاي متعددي نقل شده است كه هر كدام قابل توجه است.

سؤال
چگونه  قرآن خواندن را بياموزيم؟
مطالعات انجام شده در جامعه ايران حاكي از آن است كه انگيزه بالقوه يادگيري قرآن در بخش هاي قابل توجهي از اقشار مختلف وجود دارد. حال اگر كسي بخواهد به اين علاقه خود تحقق ببخشد بايد چه كند؟ و از كجا بايد شروع كند؟
۱ ـ مهم ترين نكته در يادگيري قرآن، ميزان وقتي است كه شخص براي اين كار مي گذارد.
۲ ـ استعدادهاي افراد در زمينه ديداري و شنيداري و مفهومي، متفاوت از يكديگر است. بنابراين بسته به نوع استعداد فرد، نوع شروع آموزش تعيين مي شود.
۳ ـ استمرار، شرط اساسي براي يادگيري قرآن است. برخي اوقات، آموزش روزي 10 دقيقه در يك ماه، چندين برابر اختصاص هفته اي دو جلسه دو ساعته در طول ماه مؤثر است.
۴ ـ اگر واقعا جدي هستيد كه با قرآن مأنوس شويد و همواره بتوانيد ذكر الهي را در قلب و زبان جاري كنيد مي توانيد در مراكز غيردولتي حفظ قرآن ثبت نام كنيد و بسته به ميزان وقتتان، در طول يك تا پنج سال، همه قرآن را حفظ كنيد و معناي آيات قرآن را بفهميد. بد نيست بدانيد تعليم قرآن در سيره پيامبر و ائمه عليهم السلام به معناي حفظ قرآن بوده است.
۵ ـ اگر قصد حفظ نداريد اما مي خواهيد كه با قرآن مأنوس باشيد و آيات آن را بفهميد مي توانيد در طرح بشارت شركت كرده و با يك جلسه در هفته و صرف وقت خاص هر روزه در منزل، در طول يك سال اين توانايي را پيدا كنيد. براي راهنمايي بيشتر مي توانيد با مؤسسه خاتم الاوصيا يا دارالقرآن آموزش و پرورش تماس بگيريد.
۶ـ كساني كه امكان يا حوصله شركت در كلاس را ندارند بهتر است يك دوره نوار كاست يا سي دي كل قرآن را تهيه كنند و هر روز حداقل يك صفحه از قرآن را از نوار گوش كرده و همراه آن بخوانندو پس از خواندن آيات، در ترجمه آن نيز دقت كنند. هم اكنون ترجمه هاي خوب زيادي وجود دارد كه ترجمه حضرت آيت الله مكارم شيرازي يكي از بهترين هاست.

سلاماً سلاما
گفت وگو با نرجس خادمي حافظ كل قرآن كريم
با قرآن آرام شدم
005304.jpg
وقتي 8 ساله بود، تا آيه 36 سوره بقره را از حفظ داشت. اما پس از گذراندن سال اول دبيرستان، مرخصي تحصيلي گرفت و
يك ساله كل قرآن را حفظ كرد. او اكنون 18 ساله است و با استفاده از قانون مربوط به حافظان قرآن، در آزمون كارشناسي ارشد شركت كرده و سال اول كارشناسي ارشد علوم قرآن را مي گذراند.طرفدار رئال مادريد بوده است و  آخرين بار براي ديدن خيلي دور، خيلي نزديك به سينما رفته. نرجس خادمي تأكيد مي كند كه مادربزرگ اش از مشوقان اصلي او بوده است.
چطور شد حفظ قرآن را شروع كردي؟
بيشتر از همه، توفيق الهي بود و بعد از آن، شرايط خانواده ام. پدر و مادرم مذهبي هستند و قبل از من هم دو خواهر دوقلويم كل قرآن را حفظ كرده بودند. همه اين عوامل با هم باعث شد كه به سمت حفظ قرآن بروم.
حالا كه كل قرآن را حفظ شده اي، با قبل از آن فرقي هم كرده اي؟
اين را بايد از پدر و مادرم بپرسيد. ولي چيزي كه خودم حس مي كنم، اين است كه خيلي آرام تر شده ام. كلا انس با قرآن، انسان را آرام مي كند. معمولا در مواجهه با مسائل و مشكلات مختلف، آيات قرآن به يادم مي آيد و آرام مي شوم.
مهم ترين ايرادت در مورد مؤسسات حفظ قرآن چيست؟
من فكر مي كنم كلاس ها بايد كمي نشاط و شادابي بيشتري داشته باشند، چون كار حفظ سخت است. براي اين كه بچه ها خسته نشوند، بهتر است كمي هم برنامه هاي متنوع مثل ورزش و كلاس هاي غيرقرآني اضافه شود.
غير از فعاليت هاي قرآني، فعاليت ديگري هم داري؟
ورزش مي كنم. به شنا، فوتبال و كوهنوردي علاقه مندم و اگر محيط مناسبي باشد، دوچرخه هم سوار مي شوم. به تازگي هم خوشنويسي را شروع كرده ام.
سفر خارجي هم رفته اي؟
مكه رفته ام و سفري هم همراه مادرم كه دندان پزشك است، به هند داشته ام.
فكر مي كردي يك روزي علوم قرآني بخواني؟
نه اصلا. چون در خانوادة ما همه دكتر و مهندس اند. مادرم دندان پزشك است و پدرم داروساز است. دو خواهرم هم يكي دندان پزشك است و يكي مهندس برق. من اولين نفري هستم كه علوم انساني مي خوانم. اين انتخاب برايم خيلي سخت بود، ولي الان راضي ام.
از خواندن كدام سوره و كدام آيه بيشتر لذت مي بري؟
سوره قاف و آيه 186 سوره بقره.
حرف آخر؟
به نظر من همه بايد در خواندن، فهميدن و عمل به قرآن از هم پيشي  بگيرند و با هم مسابقه بدهند.

قرآن
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |