چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۴ - Mar 1, 2006
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام:
وقتي افراد عاقل، پير مي شوند نيروي عقل در نهادشان جوان مي گردد و موقعي كه اشخاص جاهل به پيري مي رسند جهل و ناداني در وجودشان جوان مي شود.
غررالحكم ص ۱۸۹
امروز با حافظ
آمد به گوش ناگهم آواز بلبلي
رفتم به باغ صبحدمي تا چينم گلي
واندر چمن فكنده ز فرياد غلغلي
مسكين چو من به عشق گلي گشته مبتلا
حداد عادل از ابتكار كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان تقدير كرد
رييس مجلس در نمايشگاه ايران شناسي
دكتر حداد عادل از دومين نمايشگاه ايرانشناسي كه در مركز آفرينشهاي فرهنگي و هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برپاست بازديد كردند. رئيس مجلس اين نمايشگاه را نمايشگاه مفيد و خوبي دانست و گفت: حسن اين نمايشگاه اين است كه ايران را به صورت يك واقعيت پيوسته نشان مي  دهد و دوران قبل از اسلام را از دوران بعد از اسلام جدا نمي داند.اما بعضي سعي دارند كه اين دوران را از هم جدا كنند و از اين بدتر اين است كه دوران قبل و بعد از انقلاب را از هم تفكيك مي كنند.
وي تاريخ ايران را مثل يك رودخانه جاري از كوهستان دانست و گفت: اين پيوستگي در كار طراحان اين نمايشگاه به وضوح قابل مشاهده مي باشد كه در واقع اين مفهوم را به صورت پيوسته به كودكان و نوجوانان منتقل مي كند. وي برگزاري اين نمايشگاه را يك كار ابتكاري هنري دانستند كه براي كودكان و نوجوانان جذاب و متنوع است.
حداد عادل در مورد اينكه ضرورت معرفي اسطوره ها براي كودكان و نوجوانان چيست گفت: اسطوره  يك معناي نمادين و فرهنگي و تاريخي بسيار پيچيده اي دارد و هيچ ملت بزرگي نيست كه فاقد اسطوره باشد. همانطور كه هر فردي داراي ناخودآگاهي است، اسطوره ها هم ناخودآگاه ملت ها هستند. اين نمايشگاه از ۲۶ بهمن در مركز كانون آغاز شده و تا ۱۲ اسفند جلوه هايي از عظمت و پويايي تمدن و فرهنگ ايراني را به كودكان و نوجوانان در ۴ بخش اصلي اساطير ،دوران باستان، دوران اسلامي و دوران معاصر معرفي مي كند.

خطر حذف كرسي هاي زبان فارسي در جهان
يكي از عوامل تاثيرگذار در مهجورشدن زبان فارسي وضعيت فرهنگي ما در خارج از كشور است كه اين مسئله مستقيما به رايزني هاي فرهنگي و اقدامات موثر براي تبادل فرهنگ باز مي گردد
006249.jpg
گروه ادب و هنر:كاهش كرسي هاي زبان فارسي در دانشگاه هاي كشورهاي خارجي از موضوعاتي است كه در يكي دو دهه اخير، بسياري از اهل ادب و علاقمندان به زبان فارسي را به خود مشغول كرده است. اين مسئله به گونه اي است كه برخي سخن از حذف اين كرسي ها در دانشگاه هاي معتبر جهاني مي رانند. اين در حالي است كه كشورهايي چون فرانسه با مشاهده حضور پررنگ زبان انگليسي امكانات و تسهيلات فراواني را براي گسترش زبان فرانسه در داخل و خارج كشور خود انجام مي دهند. اهداي جوايز به مترجمان، اعطاي تسهيلات به كتاب هاي فرانسه زبان و نظاير اينها ازجمله راهكارهايي است كه فرانسويان براي حفظ و گسترش زبان خود بكار مي گيرند.در چنين شرايطي به نظر مي آيد اقدامات چنداني براي حفظ موقعيت ممتاز زبان فارسي در دانشگاه هاي خارجي و نيز جلوگيري از حذف كرسي هاي اين زبان انجام نمي گيرد.
عبدالجبار كاكايي - شاعر و منتقد ادبيات، در اين باره در گفت و گو با مهر تاكيد كرد: ما نبايد به اين بهانه كه زبان فارسي مهجور است، دست روي دست بگذاريم بلكه بايد به دنبال راه حل باشيم، امروزه در كوچه پس كوچه هاي شهر هم آموزشگاه هاي زبان خارجي داريم؛ در حالي كه در لندن و يا... آموزشگاه زبان فارسي وجود ندارد.
اين شاعر و منتقد ادبيات با بيان اين مطلب افزود: محدوديت و مهجوريت زبان فارسي در حوزه هاي ديگر هنر مانند نقاشي، هنرهاي تجسمي، سينما و تئاتر و... كمتر است و حتي در حوزه داستان نيز كمتر ديده مي شود و بيشتر دامنگير شعر شده است.
عبدالجبار كاكايي خاطرنشان كرد: شعر نيز به خاطر پيوند عميقي كه با بنيانهاي اعتقادي و فرهنگي ما دارد و در وهله اول، به عنوان يك ملت مسلمان و شيعه در وهله دوم، به عنوان يك ملت فارسي زبان جايي پشت سر افغانستان و تاجيكستان قرار داريم و مي توان گفت كه در انتهاي صف زبانهاي زنده دنيا هستيم.
وي يادآور شد: غير از ما زبانهاي مهجورتري هم وجود دارد اما با توجه به پيشينه تاريخي و فرهنگ غني ايرانيان انتظار بيشتري از زبان و ادب فارسي مي رود، درحالي كه كرسي هاي زبان فارسي در دانشگاه هاي معتبر در حال از بين رفتن و كنار گذاشته شدن است، حتي در كشورهاي شبه قاره كه ديرزماني به زبان فارسي علاقه نشان مي دادند، زبان عربي و انگليسي در حال جايگزيني است. اين عوامل ناشي از خاستگاههاي اقتصادي اين زبانهاست و به همين خاطر روز به روز زبان فارسي مهجورتر مي شود.
كاكايي در پايان گفت: يكي از عوامل تاثيرگذار در مهجورشدن زبان فارسي وضعيت فرهنگي ما در خارج از كشور است كه اين مسئله مستقيما به رايزني هاي فرهنگي و اقدامات موثر براي تبادل فرهنگ باز مي گردد و امروزه متاسفانه صورت نمي گيرد و بيشتر محدود به اقدامات سياسي و يا بسنده به آموزه هاي ديني است، يك مدرس دانشگاه هند مي گفت : ما اسلام را از طريق زبان فارسي آموخته ايم، اگر مي خواهيد در فرهنگ ما تاثيرگذار باشيد با شعر به فرهنگ و ادبيات ما وارد شويد. به عقيده من در حوزه ادبيات و در رايزني هاي فرهنگي كه ابزار انتقال ادب و انديشه ما به خارج است، بسيار كم كار شده است.

افتتاح نمايشگاه فرهنگي ايران در داكا
ايلنا : نمايشگاه فرهنگي ايران با حضور جمعي از هنرمندان سازمان صنايع دستي، كانون پرورش فكري و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان خراسان رضوي از ۸ اسفند در محل رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در داكا گشايش يافت.
در اين نمايشگاه كه به مدت پنج روز ادامه خواهد داشت، هفت تن از هنرمندان خراساني به ارايه آثار خود در زمينه هاي مختلف نقاشي، نگارگري، گرافيك، سفالگري، قالي بافي، خوشنويسي و نقالي داستانهاي شاهنامه فردوسي مي پردازند.
«سليمه رحمان» وزير فرهنگ بنگلادش در مراسم گشايش اين نمايشگاه با اشاره به پيشينه روابط دو كشور در طي سده هاي گذشته، اظهار اميدواري كرد: فعاليت هاي فرهنگي ايران و بنگلادش با توليد مشترك فيلمي درباره قاضي نذرالاسلام استمرار يابد.
هاشمي رايزن فرهنگي كشورمان در داكا نيز در اين مراسم با اشاره به دوستي و قرابت تاريخي دو ملت ايران و بنگلادش، خاطرنشان كرد: گسترش روابط فرهنگي و معرفي فرهنگي دو كشور در گرو برگزاري برنامه هاي مشترك علمي فرهنگي است.
در بخشي از اين نمايشگاه پيام كودكان و نوجوانان خراساني به صورت ارسال كارت پستال از نقاشي هاي آنان كه براي همتايان خود در بنگلادش پشت نويسي شده بود به نمايش درآمد كه عشق و دوستي آنان را به هم نشان مي دهد.

بهارستان
زبان
بايزيد روزگاري برآمد كه ذكر زبان كمتر كردي، چون او را از آن پرسيدند گفت: عجب دارم از اين ياد زبان، عجب تر از اين كو بيگانه اي است، بيگانه چه كند در ميان جان كه ياد اوست خود در ميان جان.
كشف الاسرار _ رشيدالدين ميبدي

وعده پخش مختارنامه از سال ۸۵
006255.jpg
مهر: مرتضي ميرباقري معاون سيما با حضور در احمد آباد مستوفي با دست اندركاران سريال مختارنامه ديدار و از بخش هاي مختلف اين سريال در حال ساخت بازديد و اظهار اميدواري كرد اين مجموعه از سال آينده پخش شود.
ميرباقري، معاون سيما، در ابتداي حضور در دكورهاي شهر كوفه، از بخش هاي مختلف اين مجموعه درحال توليد بازديد كرد.
محسن شاه ابراهيمي مدير طراحي و مدير جلوه هاي ويژه اين مجموعه تاريخي گفت: در سريال هاي تاريخي هميشه يك مشكل اساسي وجود دارد كه بايد همه چيز از ابتدا ساخته شود. در اين نوع كارها گاه كمبود آكساسوار باعث مي شود كه به باور تماشاگر لطمه بخورد، به همين دليل در مجموعه تلويزيوني مختارنامه نيز تمام وسايل مورد نياز از ابتداي كار طراحي و به مرور ساخته شد.
داود ميرباقري در ادامه خاطرنشان كرد: در مجموعه  مختارنامه براي اولين بار به برخي تجربيات دست پيدا كرديم كه سبب شد اين مشكلات تا حدودي حل شود، به همين دليل توانستيم جلوه هايي همچون: افتادن آدم زنده زير دست و پاي اسب،اصابت تير، نيزه و شمشير به بدن و موارد اينگونه را به تصوير بكشيم كه البته اين بخش در حال تكميل است.
گفتني است كه اخيرا يكي از مديران صدا و سيما از كاهش اعتبار مجموعه هاي تلويزيوني فاخر و پرهزينه خبر داده بود، اما ظاهرا با بازديد معاون سيما از مجموعه تلويزيوني مختارنامه قرار است به نحوي از تاثير منفي اين نوع اخبار كاسته شود. مجموعه تلويزيوني مختارنامه با اعتبار سنگين از سال ۸۲ شروع به كار كرده است. مسئولان پروژه تاريخي مختارنامه اميدوارند كه از سال آتي پخش آن را شروع كنند.

كوتاه از هفت هنر
بازار فيلم برلين :ناصر رفاهي كارگردان فيلم «صبحي ديگر» از موفقيت اين فيلم در بازار جشنواره برلين خبر داد و گفت: غرفه سينمايي ايران جايي خيلي خوبي نبود و از بازار اصلي جشنواره دور افتاده بود؛ در ساختماني دورتر از بازار و در طبقه پنجم قرار داشت كه احساس مي كنم، خيلي از خريداران شايد فرصت نكردند در غرفه ايران حضور پيدا كنند اگر غرفه ما در بازار اصلي بود، مطمئنا بازتاب هاي بسيار بيشتري داشتيم.
فرهنگ ديني در اصفهان : در سال معرفي اصفهان به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام اولين جشنواره تخصصي فرهنگ ديني شاخه طوبي به همت موسسه فرهنگي بقيه الله برگزار مي شود.مدت زمان اين جشنواره يك هفته است كه مهلت ارسال آثار ۳۰ ارديبهشت اعلام شده و زمان برگزاري جشنواره در تيرماه خواهد بود.
اختتاميه فيلم ايدز : مراسم اختتاميه هفته فيلم ايدز در دانشگاه الزهراء با شعار «دختران دانشجو هم پيمان در برابر گسترش ايدز» برگزار شد. در مراسم اختتاميه اين هفته فيلم كه از ۶ تا ۹ اسفند در دانشگاه الزهراء برگزار شد لوح تقديري به دو هنرمند برگزيده «حسن رستگار» و بازيگران دو فيلم او با عناوين «بمب ساعتي» و «آه، اي روزهاي خوب» اهداء گرديد.
بزرگداشت فيلم ها : موزه سينما پس از وقفه اي يك هفته اي، برنامه بزرگداشت فيلم هاي برگزيده بيست وچهارمين جشنواره بين المللي فيلم فجر را پي مي گيرد. در اين برنامه ها كه از ساعت ۱۹ روز پنجشنبه ۱۱ اسفند در سالن نمايشگاه موزه سينما برگزار خواهد شد. دست اندركاران فيلم ها، هنرمندان و سينماگران كشور حضور خواهند داشت.
فيلم تصادف جمعه : ۱۲ اسفند فيلم تصادف (CRASH) ساخته پال هيگيس بهترين كارگرداني و بهترين فيلمنامه، با زيرنويس فارسي در مجموعه فرهنگي تهران به نمايش گذاشته مي شود. بعد از نمايش فيلم، جلسه نقد و بررسي فيلم برگزار مي شود.
006252.jpg
نمايش ايراني در آلمان: نمايش «واقعيت اينه كه خورشيد دور ماه مي گرده» به كارگرداني سيامك احصايي در جشنواره  تئاتر گروه مارين باد به روي صحنه مي رود. اين جشنواره از ۲۶ خرداد تا ۱۴ تير در شهر فرايبورگ آلمان برگزار مي شود.
ميراث خبر: ميزگرد «بررسي و تبيين نقش نمايشگاه ها در رونق فرش دستباف ايران» پنجشنبه يازدهم اسفند ماه برگزار مي شود. هم زمان با برپايي سومين نمايشگاه توانمندي هاي توليد و عرضه فرش دستباف ايران كه در نمايشگاه بين المللي تهران ميزگردي با حضور كارشناسان، دست اندركاران و مسئولان با موضوع بررسي و تبيين نقش نمايشگاه ها در رونق فرش دستباف ايران برگزار مي شود. اين برنامه از ساعت ۱۵ الي ۱۸ در يكي از سالن هاي نمايشگاه بين المللي به اجرا در مي آيد.

ستون آخر-سردبير
* آقاي مهندس چيني فروشان مديرعامل موسسه بعد از يك ماه غيبت ديروز سري به روزنامه زدند. همه دوستان از اينكه ايشان از بستر بيماري و عمل جراحي سخت برخاسته اند خوشحال بودند و دقايقي به ديدار و احوالپرسي گذشت. درباره ايشان كه متاسفانه ديگر در همشهري حضور نخواهند داشت قبلا در وبلاگ خودم به نام «نمايندگي مجاز» نوشته ام.
* ستون خاطرات روزانه را هم با دقت ملاحظه كنيد و يواش يواش قلم برداريد و شروع كنيد به نوشتن، منتظريم...
* شبكه اول تلويزيون هم برخلاف انتظار برنامه من درباره «امر به معروف و نهي از منكر» را پخش كرد. راستش اگر قبلا در اين مورد اشاره اي نكرده بودم الان اين مطلب را نمي نوشتم (چون ملاحظات بسياري براي نوشتن اين ستون دارم و اگر نخواهم مراعات بعضي چيزها را بكنم بايد روزي يك صفحه بنويسم) اما به هر حال قبلا نكته اي نوشته  ام و دور از انصاف است كه جبران نكنم. راستش اصلا باورم نمي شد اين برنامه پخش شود حتي در بدترين ساعت روز، حتي با حذف حدود پانزده بيست دقيقه، حتي بعد از تاخير طولاني و... همين كه پخش شد خيلي برايم تعجب برانگيز بود و شايد نشانه نگاه هاي تازه در مديريت سيما و كمي واقع نگري و اندكي توجه و تحمل، با ترديد مي نويسم... به من حق بدهيد... البته چيز عجيب و غريبي نگفته بودم اما همينها هم به نظرم قابل پخش نمي آمد با چيزهايي كه ديده ايم و ديده ايد و... خلاصه حرف اين بود كه وقتي از قيام سيدالشهدا عليه السلام تا شكل گيري انقلاب اسلامي همه را براساس امر به معروف و نهي از منكر تحليل مي كنيم و در واقع به روح اجتماعي اين مفهوم بلند تاكيد داريم نمي شود پاي كار كه مي رسد مصاديق را تنها در حد مسائل كم اهميت فردي تنزل دهيم و به اصل و اساس اجتماعي و حكومتي موضوع بي توجه باشيم و... البته مثال هايي كه زدم و حرف هايي كه به ميان آمد خيلي صريح و خاص بود و همين قدرش را هم فكر نمي كردم پخش كنند و...
* راستش تا حالا به شما رو نزده ام ولي حالا مي خواهم يك خواهش برادرانه از شما بكنم. تلفن و تماس شما با رسانه ها از صدا و سيما گرفته تا همين همشهري خودمان بيش از آنكه فكر كنيد موثر است. زحمت بكشيد و زنگ بزنيد و از دوستان تلوزيون بخواهيد بحث هاي اعتقادي مردم خصوصا جوان ها را خيلي صريح مطرح كنند و نترسند... بحث شخص بنده يا ديگري نيست... توي همين برنامه هم گفتم كه بايد اجازه بدهيم بزرگان و اساتيد بيايند و به ابهام ها و پرسش هاي مطرح و جدي مردم جواب بدهند... و اين واقعيت تلخ را بپذيريم كه متاسفانه به خاطر مراعات آقاي فلان و جناب بهمان دين و عقيده مردم دارد از دست مي رود... نمي دانم كسي مرد ميدان هست كه به خاطر اصل دين و خدا و پيغمبر ملاحظات را كنار بگذارد و با آزادانديشي و حريت و جسارت به داد نسل جواني برسد كه معمولا از ما شعار و تعارف ديده اند و... بگذريم... اميدوارم روي ما را زمين نيندازيد... متشكرم.

شبكه چهار به آئين هاي نوروزي مي پردازد
ايسنا: مجموعه مستند - داستاني نوروز با فعاليت ۷ كارگردان با مضمون بررسي آيين هاي نوروزي از ۲۹ اسفند به شبكه چهار سيما مي آيد.
فرشاد فرشته حكمت، تهيه كننده و يكي از كارگردان هاي اين مجموعه گفت: دو سال پيش ما مجموعه اي با عنوان فصل شكفتن را توليد كرديم كه اين مجموعه جديد در اصل در پي آن مجموعه ساخته شده و مضمون آن درباره نوروز و آيين هاي اقوام مختلف ايراني در هنگام سال نو و فصل بهار است كه به صورت هاي مختلف جلوه گر مي شود.وي افزود: يكي از جنبه هاي اين مجموعه مستند - داستاني قوم شناسي و توجه به آيين هاي نوروزي است كه خود عقايد و انديشه هاي مختلف اقوام ايراني را به نمايش مي گذارد. يكي ديگر از جنبه هاي توليد اين مجموعه مساله شناخت سمبوليكي نوروز و آيين هاي آن است.
فرشته حكمت تصريح كرد: قسمت هاي مختلف اين مجموعه در قالب هاي مستند، مستند - داستاني و داستاني ارايه شده است و به جز من ۶ كارگردان ديگر در ساخت بخش هاي مختلف مجموعه همكاري داشته اند. فرهاد مهرانفر، محمد مقدم، سودابه مجاوري، حسن دهقان، مسعود سفلايي و رضا مجلسي كارگردان هايي هستند كه هر كدام ساخت يك يا دو قسمت از اين سريال را بر عهده داشته اند.

برگي از تاريخ
بازگشت به قم
امام خميني(ره) پس از بازگشت پيروزمندانه به ميهن اسلامي ايران، در تهران اقامت نمودند تا پايه هاي حكومت اسلامي استقرار يابد. معظم له پس از تشكيل دولت موقت و سامان يابي نسبي اوضاع كشور، بنا به وعده اي كه داده بودند هجده روز پس از پيروزي انقلاب در تاريخ دهم اسفند ۱۳۵۷ ش، به كانون انقلاب اسلامي، يعني قم عزيمت نمودند. اما آن حضرت، ۱۱ ماه بعد در اثر ابتلا به بيماري قلبي، در دوم بهمن ۱۳۵۸ ش، مجدداً به تهران بازگشتند و از آن پس به علت ضرورت رهبري نظام اسلامي از نزديك و لزوم حضور ايشان در مركز كشور، تا پايان عمر پربار خويش در تهران اقامت گزيدند.
كميته حسن نيت
براساس پيشنهاد وزراي امور خارجه سازمان كنفرانس اسلامي و موافقت اجلاس سران، كميته حسن نيت با هدف پايان دادن به جنگ عراق و ايران از طرق صلح آميز به وجود آمد. اين كميته كه بعدها نام خود را به كميته صلح تغيير داد و از رؤساي جمهوري برخي كشورهاي اسلامي تشكيل شده بود، با انجام سفرهايي به تهران و بغداد، آخرين نظريات دو كشور متخاصم را دريافت مي كرد و پس از جمع بندي اين نظريات، نشست هايي را ترتيب مي داد. در نهايت تصميمات اين كميته در چارچوب قطعنامه و يا بيانيه صادر و اعلام مي شد. اولين سفر كميته حسن نيت به تهران و بغداد در تاريخ ۱۰ اسفند ۱۳۵۹ صورت گرفت و پس از پايان اين سفر، اولين طرح خود را ارائه نمود كه در آن به احترام كامل به تماميت ارضي، عدم تصرف اراضي با اعمال زور، همچنين آتش بس ميان ايران و عراق و نيز عقب نشيني و چگونگي استفاده طرفين از آبراه شط العرب اشاره شده بود. در اين طرح، همچنين پيش بيني شده بود كه ناظران نظامي سازمان كنفرانس اسلامي بر آتش بس و عقب نشيني نظارت كنند. در اين ميان، جمهوري اسلامي ايران، پيش شرط هرگونه آتش بس را عقب نشيني مزدوران بعث عراق به مرزهاي بين المللي و معرفي آغازگر جنگ عنوان نمود كه با مخالفت عراق، اين طرح و طرح هاي بعدي كميته صلح، راه به جايي نبردند، سرانجام كار كميته صلح پس از نه سفر و ارائه شش طرح صلح، و در حالي كه وضعيت جبهه ها به نفع ايران بود، در بيستم آبان ۱۳۶۵ ش در جده عربستان بدون دسترسي به نتيجه مطلوب پايان پذيرفت.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
دعا
زياده خواهي اش پدر و مادر را به ستوه آورده بود. امروز كفش نوي ديگري مي خواست. مادر گفت: ندارم، پدرت هم نداره. دختر گفت: ولي...
مادر گفت: آرامتر، بايد اجاره خانه را جور كنيم. مادر به نماز رفت. دخترك كوله پشتي اش را برداشت و دنبال نگاهي رفت كه همه خواسته هايش را رفع كند.
كم  كم هوا تاريك شد. چشمان زيادي او را زير نظر داشتند. دخترك مكثي كرد و چهره مادر را در نماز به ياد آورد. خيلي زود و با گامهاي بلند به خانه برگشت صورت مادر را بوسيد و گفت: مادر تو سر نماز از خدا چي خواستي؟
مادر گفت: صراط مستقيم براي همه مردم از جمله خانواده خودمان...
مژگان محبوبي مطبوع

گشتي در دنياي خبرها
استفاده از كارناوال
ريودوژانيرو: اين روزها بازار كارناوال ها در شهر ريو برزيل بسيار داغ است. ديروز از اين كشور خبر رسيد ۴ سارق مسلح بيشترين استفاده را از اين كارناوال ها بردند و اقدام به  سرقت چند تابلوي نقاشي بسيار گران قيمت از موزه اين شهر كردند. جالب اين كه در ميان تابلوهاي سرقتي، آثار پيكاسو به چشم مي خورد. سارقان پس از خارج شدن از موزه در لابه لاي جمعيت كارناوال ها پا به فرار گذاشتند.
سوسمار و حلقه ازدواج
ژوهانسبورگ: يك سوسمار در آفريقاي جنوبي احتمالاً به دليل علاقه به حلقه ازدواج يك كشاورز، دست چپ وي را از آرنج به پايين قطع كرد. اين كشاورز در پايان يك روز كاري، اسب هايش را براي شستشو به درياچه اي كوچك برد كه ناگهان اين سوسمار غول پيكر براي تصاحب حلقه ازدواج وي وارد عمل شد و دست چپ كشاورز را از آرنج قطع كرد. جالب اين كه سوسمار پس از بلعيدن حلقه ازدواج متواري شد. كشاورز نگون بخت نيز هم اكنون در بيمارستان بستري است و پزشكان قصد پيوند زدن دست وي را دارند.
سارق ناشي
واشنگتن: چند روز قبل يك خانم در آمريكا پس از ورود به منزل خود متوجه شد منزلش مورد سرقت واقع شده است، اما جالب اين كه سارق تنها به كيف دستي صاحب خانه دستبرد زده و دوربين عكاسي وي را به سرقت برده بود. اين خانم براي شناسايي سارق مشكل چنداني نداشت چون سارق، كارت ويزيت دندانپزشكي خود را در صحنه سرقت جا گذاشته بود. روي اين كارت مشخصات فردي سارق و وقت بعدي وي براي مراجعه به دندانپزشكي نوشته شده بود؛ به همين دليل پليس توانست به راحتي وي را دستگير كند.
بازيكن در ازاي گوشت
بخارست: يك باشگاه دسته دوم در فوتبال روماني يكي از مدافعان تيمش را در ازاي دريافت ۱۵ كيلوگرم گوشت به فروش رساند. البته باشگاه دسته چهارمي كه اين مدافع را خريداري كرد متضرر شد چون اين بازيكن پس از انجام دو بازي تصميم گرفت كه فوتبال را كنار بگذارد و براي انجام كار كشاورزي به اسپانيا مهاجرت كند. به هر حال اين تيم علاوه بر از دست دادن اين بازيكن، يك هفته نيز غذاي بازيكنانش را از دست داد.
شير كوهي در خانه
لس آنجلس: روز گذشته هنگامي كه يك خانم در آمريكا بيدار شد و چشم به حياط خانه اش انداخت با يك شير كوهي مواجه شد. با آن كه اين شير كوهي در داخل حياط گير افتاده بود اما كوچكترين واكنش منفي از خود نشان نداد تا اين كه ماموران محلي اين حيوان را به دام انداختند. البته تا زمان دستگيري شير كوهي، مدارس منطقه تعطيل شد.
دو پا در يك لنگه كفش
آنگولا: جواني ماجراجو در آنگولا يك لنگه كفش سفارش داده تا اين كه بتواند هر دو پاي خود را در همين لنگه كفش فرو بكند و راه برود. قرار است حداكثر تا يك ماه ديگر اين لنگه كفش آماده بشود و اين جوان مسير يك كيلومتري را با يك لنگه كفش (در شرايطي كه هر دو پايش داخل اين لنگه كفش باشد) طي كند. در صورتي كه وي اين كار را انجام بدهد نامش در كتاب ركوردهاي گينس ثبت خواهد شد.

گل و گياه
ارانتيس
006246.jpg
نام علمي: Eranthis hyemalis
خانواده:
RANUNCULACEAE
گياهي است دائمي و غده اي، داراي گلهاي فنجاني شكل زرد كه توسط براكته هاي برگي شكل فراهم احاطه شده است. اين گلها در اواخر زمستان تا اوايل بهار ظاهر مي شوند. بلندي آن بين ۱۰-۵ سانتي متر و گستردگي آن بين ۱۰-۸ سانتي متر مي باشد.
نيازها: مكان نيمه سايه همراه با خاك هوموس با زهكش خوب را مي پسندد. بايد توجه كرد كه خاك اطراف گياه نبايد كاملا خشك شود. حداقل دماي قابل تحمل گياه ۱۵- درجه سانتيگراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز يا تقسيم غده بلافاصله پس از گلدهي تا هنگامي كه هنوز برگها خشك نشده اند، امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
سينما
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |   سياسي   |  
|  سينما   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |