چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۴ - Mar 1, 2006
دكتر غلامعلي حداد عادل در مراسم اختتاميه سومين نمايشگاه اهداي كتاب به مدارس:
مفاهيم قديمي و سنتي آموزش و پرورش بايد دگرگون شود
006270.jpg
گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي: دكتر غلامعلي حداد عادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي، شامگاه دوشنبه در مراسم اختتاميه سومين نمايشگاه اهداي كتاب به مدارس شهر تهران با عنوان «ياد يار مهربان» در مصلاي امام خميني(ره) تهران گفت: براي پيشرفت كشور حتماً  بايد آموزش و پرورش پيشرفته داشته باشيم و مفاهيم سنتي و قديمي آموزش و پرورش دگرگون شود.
به گزارش همشهري، رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اين كه عصر حاضر، عصر اطلاعات و اطلاع رساني است، اظهار داشت: بايد نسلي تربيت كنيم كه متناسب با شرايط امروز باشد و بياموزد كه چگونه ياد بگيرد و آموزش ببيند كه چگونه اشكالات علمي خود را برطرف سازد و ياد بگيرد كه به منابع علمي مراجعه كند.
وي افزود: امروز دانشمند كسي است كه راه رفع مجهولات خود را بلد باشد و بايد روش دست يافتن به علم و دانش در مدارس كشور آموزش داده شود و بهترين منبع براي اين روش كتاب است.
دكتر حداد عادل تأكيد كرد: بايد در مدارس كشور كتاب به تعداد زياد وجود داشته باشد و دانش آموزان كتاب بخوانند تا جامعه اي كتابخوان داشته باشيم.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اين كه امروز شاهد دو شيوه عملكرد در مدارس هستيم، گفت: در شيوه نخست در برخي مدارس دانش آموزان در طول مدت تحصيل فقط كتابهاي درسي را مي خوانند و در شيوه  دوم  دانش آموزان علاوه بر كتابهاي درسي، كتاب هاي غيردرسي متنوع و زيادي مي خوانند كه اين موضوع بر توانايي ها و جهان بيني دانش آموزان تأثيرمي گذارد و وسعت ديدشان را در پي دارد.
وي با ابراز تأسف نسبت به روش نخست، گفت: در اين عملكرد دانش آموزان مقصر نيستند. بايد تلاش شود تا روش دوم جايگزين عملكرد نوع اول شود.
دكتر حداد عادل با تأكيد بر اين نكته كه بايد در همه مدارس كشور كتابخانه درست كنيم گفت: دانش آموزان را بايد طوري آموزش دهيم كه بياموزند پس از آموزش كتابهاي درسي، گرايش به مطالعه ساير كتابها پيدا كنند.
وي با اظهار تأسف از وضعيت مدارس به لحاظ كتاب و كتابخواني، اظهار داشت: رشد كمّي مدارس در سطح كشور خوب بوده است، اما نيروي انساني متخصص تربيت نشده و از دانش آموزان هم تحقيق نمي خواهند و اين مسائل براي كشور خسارت است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در پايان با اعلام اين كه اين كارهاي سخاوتمندانه دل همه را شاد مي كند، گفت: آرزو مي كنيم اين كار در همه شهرداري  هاي ايران تعميم داده شود.
افزايش سرانه كتاب مدارس
دكتر علي عسكري، رئيس سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران نيز در ابتداي اين مراسم گفت: با اجراي اين نمايشگاه، سرانه كتاب در كشور از ۴۳/۳ درصد به ۴۸/۴ درصد افزايش يافته است.
وي افزود: براي جبران كمبود سرانه كتابخواني در كشور بايد يك نهضت كتابخواني اجرا شود و مردم بايد در اين زمينه كمك كنند.
عسكري با اشاره به تجهيز كتابخانه هاي عمومي و مدارس به لوازم پيشرفته و نرم افزارهاي ويژه گفت: اين كتابخانه ها در آينده نزديك از وجود نيروهاي متخصص بهره مند خواهند شد.
رئيس سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران در ادامه از اجراي طرح «كتاب بان» به منظور كمك به ساماندهي كتابخانه هاي مدارس خبر داد واظهار داشت: كتابدارهاي ساعتي در اختيار كتابخانه ها قرار مي گيرد.
وي با ارائه آماري از عملكرد اين نمايشگاه گفت: دولت و مسئولان توجه ويژه اي به برگزاري اين نمايشگاه داشته اند.
عسكري با اشاره به استقبال كم نظير از اين نمايشگاه گفت: حدود ۵۶۰۰ مدرسه، يعني ۹۰ درصد مدارس تهران از اين نمايشگاه ديدن كردند.
به گفته وي، ۵۰۰ ناشر، ۸۴۰۰ عنوان در اين نمايشگاه عرضه كردند و بيش از يك ميليون جلد كتاب به مدارس اهدا شد.
وي كل بودجه اين نمايشگاه را يك ميليارد و ۴۰۰ ميليون تومان اعلام كرد و گفت: نيمي از اين مبلغ از سوي شهرداري و نيم ديگر از سوي وزارت ارشاد تأمين شده است.
عسكري، كتاب هاي مرجع، ديني و ادبيات را پرفروش ترين كتابها عنوان كرد و اظهار داشت: نمايشگاهي مانند اين نمايشگاه به صورت استاني در آينده نزديك برگزار خواهد شد و دولت توجه خاصي به اين نكته دارد. اين مراسم با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي، اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس، اعضاي شوراي شهر، مسئولان وزارت ارشاد، سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران و جمعي از شخصيت هاي فرهنگي كشور برگزار شد.

نهادهاي انقلابي در اولويت تسهيلات
بلاعوض تأسيس مدارس غيرانتفاعي
گروه علمي فرهنگي: با توجه به اظهارات و تأكيدات وزير آموزش و پرورش بر اعطاي مجوز تأسيس مدارس غيرانتفاعي به بسيج، مساجد و حوزه هاي علميه، معاون وزير آموزش و پرورش گفت: از اين پس، مؤسسات و افرادي كه واقعاً قصد خدمت به كشور و انقلاب اسلامي را دارند، در اولويت دريافت مجوز اين مدارس خواهند بود.
در حال حاضر از بين كل آمار مدارس غيرانتفاعي ۲۵ درصد متعلق به افراد حقوقي بوده كه ۵ درصد آنها تعاوني آموزشي، ۱۱درصد مربوط به مؤسسات آموزشي، ۲درصد مربوط به وزارتخانه ها، يك درصد وابسته به بانك ها، يك درصد وابسته به مؤسسات خيريه و ۴ درصد مربوط به ساير موارد است. مسعودي، مديركل دفتر مدارس غيرانتفاعي آموزش و پرورش با اشاره به اين كه حدي در قانون براي مشاركت افراد حقوقي وجود ندارد، به ايسنا گفت: افراد حقوقي بايد همانند افراد حقيقي نماينده اي حائز شرايط مدنظر براي اخذ مجوز را معرفي كنند.
وي در پاسخ به علت كم بودن مشاركت دستگاههاي مورد تأكيد وزير آموزش و پرورش در بخش تأسيس مدارس غيرانتفاعي، گفت: نداشتن اطلاع، نداشتن شرايط مدرسه داري، به صرفه نبودن آورده اين مدارس در مقابل هزينه صرف شده و ... مي تواند از جمله علل كم بودن اين مشاركت باشد. در اين زمينه حيدري، معاون جديد مشاركتهاي مردمي وزير آموزش و پرورش، تصميم اخذ شده از سوي وزير آموزش و پرورش را دقيقاً بر اصل مهم انقلابي و واقع بينانه استوار دانست و گفت: بر اين اساس مساجد، حوزه هاي علميه، مؤسسات خيريه و افرادي كه واقعاً قصدشان خدمت به كشور و انقلاب اسلامي است، در اولويت اعطاي مجوز مدارس غيردولتي خواهند بود.
وي با بيان اين كه اين مهم در گذشته به صورت جدي دنبال نمي شده است اذعان كرد: آموزش و پرورش قصد اولويت بخشي به اين امر را داشته، لذا براي اعطاي مجموعه تسهيلاتي كه دولت در اختيار آموزش و پرورش جهت اختصاص به مدارس غيردولتي قرار مي دهد، نظير نيروي انساني ، وام، كمكهاي بلاعوض و ...، اين گروهها در اولويت خواهند بود.

آزمون دستياري و فوق تخصصي
علوم پزشكي پنج شنبه برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: آزمون پذيرش دستيار تخصصي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي روز پنج شنبه ۱۱ اسفند ماه با شركت ۱۵ هزار و ۴۰۰ داوطلب در ۲۴ رشته تخصصي برگزار مي شود.
دكتر بهرام عين اللهي، دبير شوراي آموزش پزشكي و تخصصي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و تخصصي گفت: از۱۵ هزار و ۴۰۰ ثبت نام كننده، ۱۰ هزار و ۱۱۶ نفر مرد هستند. وي با بيان اينكه كارت ورود به جلسه آزمون پذيرش دستيار تخصصي وزارت بهداشت روزهاي سه شنبه و چهارشنبه ۹ و ۱۰ اسفند ماه توزيع مي شود، گفت: كارت هاي ورود به جلسه آزمون در دانشگاه هاي محل ثبت نام داوطلبان توزيع مي شود.
به گزارش ايسنا، وي با بيان اينكه آزمون پذيرش دستيار، امسال روز پنج شنبه ۱۱ اسفندماه در ۲۸ حوزه امتحاني در سراسر كشور برگزار مي شود، تصريح كرد: امسال چهار حوزه امتحاني از دانشگاه هاي مناطق محروم اضافه شده است كه شامل دانشگاه هاي اردبيل، لرستان، گلستان و اراك مي شود. دكتر عين الهي با بيان اينكه آزمون پذيرش دستيار امسال از نظر نحوه برگزاري، تعداد سوالات و رفرانس هيچ تفاوتي با آزمون هاي سال گذشته ندارد، اظهار كرد: كليد اوليه سوالات آزمون بعد از برگزاري آزمون و پس از ارسال كليه پاسخنامه ها به تهران تهيه شده و روز شنبه ۱۳ اسفندماه روي سايت دبيرخانه شوراي آموزش پزشكي و تخصصي به آدرس: www.gme.hbi.ir قرارمي گيرد. وي افزود: شركت كنندگان مي توانند اعتراضات خود به سؤالات را از روز شنبه ۱۳ تا روز دوشنبه ۱۵ اسفند ماه به صورت كتبي به محل برگزاري امتحان تحويل دهند تا نسبت به بررسي و پيگيري آن اقدام شود.
دكتر عين الهي در خصوص آزمون پذيرش دستيار فوق تخصصي وزارت بهداشت اظهار كرد: اين آزمون نيز صبح روز پنج شنبه ۱۱ اسفندماه با شركت ۶۳۷ داوطلب در دانشكده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشكي ايران،  برگزار مي شود.

در صورت تصويب سازمان تأمين اجتماعي
پرداخت هاي نقدي و غيرنقدي
مستمري بگيران افزايش مي يابد
فارس: شوراي عالي تامين اجتماعي، هفته  آينده، بودجه ۶۱ هزار ميليارد ريالي سال ۱۳۸۵ سازمان تامين اجتماعي را نهايي مي كند كه در نتيجه آن مجموع پرداخت هاي نقدي و غير نقدي مستمري بگيران تامين اجتماعي افزايش مي يابد.
به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت، مجيد يارمند، مدير كل دفتر امور رفاه اجتماعي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و مسئول كميته بودجه تشكيلات شوراي عالي تامين اجتماعي گفت: ويژگي بااهميت بودجه سازمان تامين اجتماعي اين است كه وابستگي مستقيم آن به بودجه عمومي كشور بسيار اندك و محدود است. وي تركيب شوراي عالي تامين اجتماعي را سه جانبه و متشكل از نمايندگان دولت، نمايندگان بيمه شدگان و نمايندگان كارفرمايان برشمرد و افزود: سازمان تامين اجتماعي گسترده ترين سازمان بيمه اي كشور و بزرگترين خريدار خدمت درمان و دومين توليد كننده درمان است كه ۷ ميليون خانوار بيمه شده اعم از شاغلان و بازنشستگان را در بر مي گيرد. وي تعداد خانوارهاي كشور را حدود ۱۶ ميليون خانوار اعلام كرد و گفت: مقايسه بيمه شدگان تامين اجتماعي با رقم كل خانواده هاي كشور گوياي اين واقعيت است كه سازمان تامين اجتماعي به ۴۵ درصد خانوارهاي كشور خدمات بيمه اي ارائه مي كند. مسئول كميته بودجه و تشكيلات شوراي عالي تامين اجتماعي در ادامه گفت: سازمان تامين اجتماعي با بيش از يك ميليون كارگاه كشور تعامل بيمه اي دارد و عمده خدمات اجتماعي از جمله بيمه بازنشستگي، بيمه درمان، از كارافتادگي، بيمه بيكاري و هزينه هاي فوق را ارائه مي كند. وي افزود: كميته بودجه و تشكيلات شوراي مذكور، متوسط پرداخت مستمري بگيران تامين اجتماعي را معادل ۱۵۰ هزار ريال در نظر گرفته است كه در صورت تصويب اين رقم در شوراي عالي تامين اجتماعي، مجموع پرداخت هاي نقدي و غير نقدي مستمري بگيران با توجه به افزايش هاي پيشنهادي هيأت مديره سازمان تامين اجتماعي به حدود
۳۰۰ هزار ريال در ماه افزايش خواهد يافت.
مدير كل دفتر امور رفاه اجتماعي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، بودجه سازمان تامين اجتماعي را شامل يك ماده واحده و ۴ تبصره ذكر كرد و گفت: سازمان تامين اجتماعي موظف است نسبت به شركت هاي زيان ده كه بالغ بر ۳۰ شركت است تصميم گيري كند.
وي كاهش هزينه هاي بيمه هاي اجتماعي را يكي از خواسته هاي رئيس جمهور برشمرد و گفت: اين امر مورد توجه كميته قرار گرفت و مقرر شد بودجه اداري و استخدامي سازمان تامين اجتماعي در سال ۱۳۸۵ نسبت به سال جاري كمتر از ۵ درصد رشد داشته باشد.
مدير كل دفتر امور رفاه اجتماعي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور با اشاره به اهميت و نفس سازمان تامين اجتماعي در سرمايه گذاري كشور اعلام كرد حدود ۱۱ هزار ميليارد ريال در سال ۱۳۸۵ توسط سازمان تامين اجتماعي به حجم سرمايه گذاري هاي گذشته اين سازمان اضافه خواهد شد.

با پزشكان متخلف برابر قانون برخورد مي شود
ايرنا:  مديركل درمان تامين اجتماعي استان تهران گفت: با پزشكان متخلف برابر قانون برخورد مي شود.
دكتر بهنام پرهيزكار افزود: در صورت شكايت بيمه شدگان از پزشكاني كه با تامين اجتماعي قرارداد دارند، اين سازمان از طريق مراجع مربوطه با پزشكان متخلف برابر قانون برخورد مي كند. وي اظهار داشت: اكنون ۹۵۰پزشك متخصص در درمان تامين اجتماعي استان تهران در چارچوب مصوبات شوراي عالي بيمه خدمات درماني كشور و هيأت وزيران، خدمات درماني به بيمه شدگان ارائه مي دهند. پرهيزكار افزود: تعهدات درماني تامين اجتماعي شامل خدمات كلينيكي، پاراكلينيكي، بيمارستاني، كمك ها و معاينات طبي، معالجات مربوط به دوران بارداري، زايمان و پس از آن، خدمات توانبخشي و تحويل وسايل كمك پزشكي است.
وي ادامه داد: ۵ ميليون و ۹۳۸هزار و ۲۳۴نفر طي۱۰ماهه امسال در استان تهران از خدمات درماني مراكز تحت پوشش تامين اجتماعي استفاده كرده اند.
پرهيزكار گفت:۹۷هزار و ۵۴۶ نفر طي اين مدت در بيمارستان ها و مراكز درماني استان تهران بستري شدند. وي خاطرنشان كرد: طي اين مدت ۵۶ هزار و ۲۲۲ نفر براي جراحي در مراكز درماني بستري شدند و ۱۰۱هزار و۳۴۵ نفر نيز تحت جراحي سرپايي قرار گرفتند. مدير كل درمان تامين اجتماعي استان تهران بيان داشت: تامين اجتماعي، خدمات درماني مورد نياز افراد تحت پوشش خود را به دو روش با استفاده از مراكز درماني و بيمارستان هاي ملكي و اختصاصي سازمان و با استفاده از امكانات درماني بخش هاي دولتي و خصوصي طرف قرارداد همچون مطب پزشكان، داروخانه ها، مراكز درماني و بيمارستان ها ارائه مي دهد. پرهيزكار افزود: در موارد استثنايي و فوريت هاي پزشكي، بيمه شدگان تحت پوشش مي توانند در مراكز درماني و تشخيصي غيرطرف قرارداد، خدمات مورد نياز خود را دريافت كنند و با تحويل مدارك و اسناد معتبر، بخشي از هزينه هاي درمان خود را برابر تعرفه هاي مصوب بازپس گيرند.

ثبت نام معلولان در دانشگاه آزاد
ايلنا: رئيس انجمن حمايت از معلولان، اعلام كرد: مشكلات دانشجويان معلول براي ثبت نام در دانشگاه آزاد رفع شده است.
علي همت محمودنژاد، رئيس انجمن حمايت از معلولان، گفت: با حمايت ها و پيگيري هاي انجمن، مشكلات دانشجويان برطرف شده و آنها مي توانند در دانشگاه هاي آزاد ثبت نام كنند و از آنها شهريه اي دريافت نمي شود.

مشاغل موقت و صدمه به سلامت روحي و جسمي زنان
ايسنا: نتايج يك مطالعه نشان مي دهد، زناني كه به مشاغل موقت و پاره وقت مي پردازند، بيشتر از مردان در موقعيت مشابه، در خطر از دست دادن مسئوليت هاي شغلي خود به علت بيماري قرار دارند. محققان فنلاندي معتقدند شرايط بهداشتي و ايمني كاركنان موقتي و پاره وقت، پايين تر از كارمندان تمام وقت بوده و اين قضيه در مورد زنان از شدت بيشتري برخوردارست. همچنين، آنها گمان مي كردند شرايطي كه براي كاركنان تمام وقت و حتي پاره وقت مرد وجود دارد، در مورد آنها اجرا نمي شود. به همين جهت محققان اين موسسه، براساس يافته هاي خود اظهار مي كنند كه توجه بيشتر به كاركنان زني كه داراي مشاغل موقت هستند، از اقدامات مهم به حساب آمده و براي حفظ كيفيت كار در سطح مطلوب، الزامي است.

چالش  بي اطلاعي جوانان ايراني از ايدز
فارس: نماينده يونيسف در ايران گفت: ميزان اطلاعات جوانان ايراني در مورد ايدز كمتر از ۱۰ درصد است و اين مسئله مي تواند در آينده چالش بزرگي را براي آنان ايجاد كند.كريستين سالازا افزود: شكاف اطلاعاتي كه در مورد بيماري ايدز در كشور وجود دارد بايد با حمايت دستگاههاي مسئول و همراهي ارگانهاي بين المللي به خصوص براي گروه ۱۴ سال به بالا پر شود و ما در يونيسف بسيار مايل هستيم كه در اين زمينه با دولت ايران همكاري كنيم. وي گفت: جوانان خيلي دوست ندارند كه مستقيم به آنها گفته شود كه چه كاري بكنند و چه كاري نكنند و مي خواهند مستقل باشند، به همين علت بايد زمينه فراهم شود تا در مجموعه هايي دوستانه، امكان گفت و گو در مورد مسائل جوانان و پيشگيري از رفتارهاي پر خطر آنها وجود داشته باشد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
سينما
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |   سياسي   |  
|  سينما   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |