چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۴ - Mar 1, 2006
تفاوتها و شباهتهاي كاستاريكا با مكزيك
دستاوردهاي آخرين بازي خانگي
006225.jpg
گروه ورزشي: سيامك قليچ خاني: ۱- كاستاريكا كشوري كوچك اما حاصلخيز است كه ۹۰ درصد جمعيتش را سفيد پوستان و با سوادان تشكيل مي دهند . بنابراين از نظر فرهنگي نسبت به بقيه همسايگان نزديك خود در سطح بالاتري قرار دارد. كشوري كه اعتنايي به هيچ يك از همسايگان ندارد و هيچگونه رغبتي براي همراهي با آنان جهت پيوستن به فدراسيونها، اتحاديه ها و پيمانهاي منطقه اي از خودنشان نداده است. كشوري كه انتخابات آزاد بسياري به خود ديده و تحويل مسالمت آميز قدرت از دولتي به دولت ديگر در آن بسيار اتفاق افتاده است. تاريخ نويسان كاستاريكا را نمونه كاملي از «دموكراسي نوع توانگران» مي دانند.
در كاستاريكا مردي به نام فيگورس معروف به «په په» بود، كه مردم اين كشور هنوز او را مي پرستند، او در سخنراني تاريخي اش گفته بود: عاقلانه است كه آمريكا به اشغال اقتصادي كشورهاي كوچك پايان دهد، وگرنه ما بايد چون مهاجمان فوتبال حمله كنيم، بدون آنكه دفاع ما آسيب ببيند. «په په» عاشق فوتبال بود.
۲- فوتبال كاستاريكا از سال (۱۹۲۱) شكل گرفت و اين تيم در سالهاي (۲۰۰۶-۲۰۰۲-۱۹۹۰) مجوز حضور در رقابتهاي جام جهاني را بدست آورده است. تيم بيست و پنجم جهان _ در رده بندي فيفا- در اين دوره جام جهاني با تيم هاي آلمان،لهستان و اكوادور همگروه است. گروهي كه به عقيده تمامي كارشناسان آسانترين گروه محسوب مي شود.
كاستاريكا از سال ۱۹۵۸ در تمامي رقابتهاي انتخابي جام جهاني شركت داشته است. اين تيم در رقابتهاي جام جهاني ۹۰ پس از شكست تيم اسكاتلند و سوئد به مرحله دوم صعود كرد در دوره قبل نيز تنها به دليل تفاضل گل كمتر نسبت به تركيه نتوانست به دور بعد صعود كند. بهترين نتيجه تاريخ فوتبال آنها غلبه دوازده بر صفر برابر پاناما است كه در سال ۱۹۴۶ بدست آمد و بدترين نتيجه شكست هفت بر صفر در سال ۱۹۷۵ مقابل مكزيك بود.
۳- كاستاريكا در آخرين بازي تداركاتي اش با يك گل توانست تيم كره جنوبي را شكست دهد كه گل اين تيم را «سباستين لاور» به ثمر رساند. كاستاريكا با روش (۲-۵- ۳) بازي مي كند و «سوينر مارين» كاپيتان اين تيم محور اين تيم است.
«خوزه فكو پوراس» ، «راندال آزوفيفا» ، «گابريل باديا»، «كرت برنارد» ، «لئونارد گونزالس» ، «آلوارو سابوريو» و «مارويو سوليس» نفراتي هستند كه آلكساندر گيمارش مربي اين تيم امروز به ميدان مي فرستد.
۴- تيم ملي ايران با كمبودهايش بايد بسازد. شايد اين بازي آخرين مصاف تيم ملي ايران در يك ميدان تداركاتي خانگي پيش از جام جهاني باشد. مسئله اي كه شايد خوشايند كادر فني باشد تا از گزند انتقادات دور باشند اما در روند آماده سازي تيم ايرادهاي بيشماري را وارد مي كند. برانكو در اين ميدان به سيستم مورد علاقه اش (۱- ۳- ۲- ۴) وفادار مي ماند اما مجبور است كه نفرات تازه اي را در اين قالب جاسازي كند. در درون دروازه ابراهيم ميرزاپور اگر سالم باشد باز نفر اول است وگرنه وحيد طالب لو به ميدان مي رود. حسين كعبي، محمد نصرتي، رحمان رضايي و ستار زارع چهار مدافع مركزي هستند. جواد نكونام به همراه مجتبي جباري در ميانه ميدان بازي مي كنند، علي كريمي، فريدون زندي و از ميان محمد علوي با روش احتياطي و يا رسول خطيبي سه بازيكن مثلثي پشت سر تك مهاجم تيم ملي _ علي دايي- هستند كاستاريكا تيمي از منطقه كونكاكاف هر چند به اين دليل انتخاب شده كه در گروه مكزيك قرار داشته و به نظر مانند اين تيم بازي مي كند اما در هر دو بازي رفت و برگشت به مكزيك باخته است.اميدواريم بازي با كاستاريكا جدا از تمريني براي مصاف با مكزيك و پرتغال مكاني باشد براي نزديكي مردم با تيم ملي، شايد اين مهمترين دستاورد اين بازي شود.

بانوان تماشاگر هم به ورزشگاه مي روند
گروه ورزشي: امروز تعدادي از بازيكنان تيم ملي فوتبال بانوان ايران و خبرنگاران زن رسانه هاي جمعي، در ميان دختران مشتاق تماشاي بازي تيم ملي ايران و تيم كاستاريكا از مبادي تعيين شده، وارد ورزشگاه صدهزار نفري آزادي خواهند شد.
به گزارش خبرنگار ما، نخستين بار دختران تماشاگر بازيهاي فوتبال در خرداد ماه امسال براي ديدن بازي تيم هاي ايران_ ژاپن از در شرقي ورزشگاه وارد شدند كه به دليل برخي عدم هماهنگي هاي لازم و كافي با مأموران انتظامي و عليرغم داشتن بليط تماشاي بازي، با برخي مشكلات توانستند به ورزشگاه وارد شوند.
بازي تيم ايران _ كاستاريكا كه در ساعت ۳۰/۱۵ دقيقه امروز برگزار مي شود و در قالب يك ديدار دوستانه مي باشد، اميد است بانوان علاقه مند تماشاي اين بازي، اين بار با برنامه ريزي هايي كه به عمل مي آيد از مبادي تضمين شده بتوانند اين بازي را از نزديك در ورزشگاه آزادي پي بگيرند.

ليگ برتر واليبال ايران در پايان راه
گروه ورزشي _ علي شاكري: ليگ برتر واليبال ايران در حالي امروز به پايان راه خود در فصل جاري مي رسد كه از هفته پيش تكليف تيم قهرمان و نايب قهرمان مشخص شد. پيكان و سايپا تيم هاي اول و دوم ليگ برتر درواقع بازي هايشان امروز در شهرهاي اروميه و ماهشهر در مقابل پگاه و پتروشيمي تشريفاتي است. اگرچه حريفان قهرمان و نايب قهرمان ليگ با كسب برد احتمالي مي توانند موقعيت خود را در جدول بهبود بخشند، به جز دو بازي ياد شده در ساير ميدان ها رنگ و بوي رقابت كاملا جدي است و برخي از تيم ها حتي با يك برد قاطع مي توانند چندين پله در جدول صعود داشته باشند.
برنامه بازي هاي امروز (سالن ۷ تير)
ساعت ۱۵: صنام _ گل گهر سيرجان
ساعت ۱۷: پرسپوليس _ آذرپيام
ساعت ۱۹: برق _ آيدانه چالدران
ساعت ۳۰/۱۶: پتروشيمي _ سايپا
ساعت ۱۸: پگاه اروميه _ پيكان
ساعت ۲۰/۱۶: ذوب آهن اصفهان_ پيام مخابرات گلستان
ساعت ۲۰/۱۶: نئوپان گنبد _ اتكا قم

تربيت بدني آموزش و پرورش ،نيازي انكارناپذير
گروه ورزشي _ مريم رضايي: امروز قرار است كه كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي درباره جزئيات طرح احياي معاونت پرورشي در آموزش و پرورش به بحث و گفت وگو بنشيند.
كليات طرح احياي معاونت پرورشي در دهه آخر آذر ماه امسال در شور اول به تصويب رسيد و مهم ترين هدف اين طرح فقط احياي معاونت پرورشي نيست بلكه بحث كلي تري را نيز دنبال مي كند كه آن احياي امور پرورشي است.
عباسپور فرد تهراني رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در آخرين اظهارنظر خود گفته است كه چون ايجاد يك معاونت جديد بار مالي ايجاد مي كند، مجلس نمي تواند براي دولت بار مالي ايجاد كند و نمايندگان تصميم گرفته اند يكي از معاونت ها را با معاونت پرورشي ادغام كنند تا مشكل بار مالي حل شود.اخبار منتشر شده حاكي از اين مطلب است كه ظاهرا فرشيدي نامه اي ارائه داده كه دولت بار مالي يك معاونت را تقبل مي كند و راه بررسي ايجاد اين معاونت باز شده است.تاكنون بسياري از مسئولان و كارشناسان در مخالفت با اين طرح اظهارنظرهاي متنوعي ارائه كرده اند. بحثي كه مطرح است حذف و يا ادغام معاونت تربيت بدني و تندرستي مدارس با معاونت پرورشي است.
بسياري از كارشناسان مخالف، پي گيري اين موضوع را در قالب يك معاونت، از مهم ترين اشكالات وارد به طرح امور تربيتي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس مي دانند.
اين گروه بر اين باورند اگر احياي امور پرورشي و تربيتي از جايگاه خاصي برخوردار است البته بهتر است كه بيش از هر چيز بار مالي آن پيش بيني شود و احياي يك طرح بدون توجه به بار مالي و بودجه آن خود شبهه برانگيز است.

۴ ژيمناست ايراني در جام جهاني
گروه ورزشي: چهار ژيمناست كشورمان براي حضور در جام جهاني تهران مشخص شدند.پس از جلسه ديروز مسئولان فدراسيون ژيمناستيك و كادر فني تيم ملي، محمد مهدي گائيني، علي اصغر مرزبان، محمد رمضان پور و احسان خدادادي اعضاي تيم ملي براي حضور در جام جهاني ژيمناستيك تهران هستند. هادي خناري نژاد و حمزه قديرزاده دو ملي پوش ديگر بودند كه در اردوي ارمنستان حضور داشتند و با صلاحديد كادر فني تيم ملي از تركيب خط خوردند.
زادوژني گنادي( به عنوان سرمربي )، محمد هادي قاسمي، احمد محتشمي، بيژن جوان بخت (به عنوان مربي) و حبيب نوظهور مربي بدنساز و كمال تشكر به عنوان سرپرست تيم ملي را در جام جهاني تهران همراهي مي كنند. جام جهاني ژيمناستيك از فردا تا پانزدهم اسفند ماه جاري در سالن دوازده هزارنفري آزادي با حضور ژيمناست هاي ۱۴ كشور برگزار مي شود.

ايتاليا - آلمان در فلورانس
حسن حيدري: تيم هاي بزرگ دنيا در چهار قاره جهان امشب در «Fifa Night» به مصاف هم مي روند تا در فاصله كوتاه تا آغاز رقابت هاي جام جهاني به آمادگي بيشتري برسند.
۴۴ تيم طي امشب و فرداشب ديدارهاي دوستانه اي را با هم انجام مي دهند كه در مهمترين بازي ها در شهر فلورانس و در ورزشگاه فرانچي تيم ايتاليا ميزبان آلمان است. اين دو تيم يك بار در فينال جام جهاني ۱۹۸۲ در اسپانيا با هم ديدار كردند با پيروزي سه بر يك ايتاليايي ها توام بود.
در آن سوي ميدان، كلينزمن با دعوت از كريستين ادنز مدافع باتجربه و ۳۲ ساله آلمان سعي در ترميم خط دفاعي تيمش دارد. داوري اين ديدار برعهده گونزالس از اسپانياست. در آنفيلد نيز تيم انگليس به مصاف اروگوئه مي رود. وين روني و پيتر كروچ به دستور اريكسون در خط حمله حضور دارند و پل رابينسون از دروازه انگليس ها محافظت مي كند.
در سرماي طاقت فرساي روسيه تيم ملي اين كشور در مسكو به مصاف برزيل مي رود. در ساير بازي ها نيز اسپانيا با ساحل عاج، ولز با پاراگوئه، اسكاتلند با سوئيس، فرانسه با اسلواكي، پرتغال با عربستان، ايرلند با سوئد، هلند با اكوادور، اتريش با كانادا، لوكزامبورگ با بلژيك، كروواسي با آرژانتين، تركيه با جمهوري چك، لهستان با آمريكا، رژيم صهيونيستي با دانمارك، تونس با صربستان و مونته نگرو، سنگال با نروژ، آذربايجان با اوكراين و كره جنوبي با آنگولا و فردا نيز مكزيك وآنگولا با هم بازي مي كنند.

رئيس جمهوري:
انتظار داريم تيم فوتبال ايران يكي از ۴ تيم اول جهان شود
006222.jpg
گروه ورزشي: رئيس جمهوري اسلامي ايران گفت: مي توانيم در اين دوره جام جهاني از گروه خود صعود كنيم؛ اما انتظار داريم تيم در دوره بعدي اين جام جزو چهار تيم اول جهان باشد.
محمود احمدي نژاد در حاشيه تمرين تيم ملي فوتبال ايران افزود: مي توانيد در جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان با صعود از گروه خود شگفتي ساز شويد؛ ولي انتظار داريم در دوره آينده به مرحله نيمه نهايي صعود كنيد. اين خواسته دور از دسترس نيست.
وي ادامه داد: نبايد جام جهاني را بيش از حد بزرگ جلوه داد. بارها شاهد بوديم كه رقابت هاي باشگاهي يا قاره اي از كيفيت بالاتري نسبت به اين جام برخوردار بوده است؛ اما اين رقابت ها انعكاس ويژه اي دارد و اين مسئله باعث افزايش حساسيت اين مسابقات شده است.
رئيس جمهوري خطاب به ملي پوشان اظهار داشت: بايد قله هاي افتخار را فتح كنيد.
بايد هركدام يك تيم باشيد و در عين حال بازي تيمي را نيز فراموش نكنيد. بيش از آن كه خود بدويد، توپ را بدوانيد. با يكديگر رفتاري صميمي داشته باشيد و با توكل به خداي متعال پيش رويد. نمادي از ايران هستيد؛ پس مانند تمام جوانان ايراني مستحكم و بااراده در ميادين حاضر شويد.
وي تصريح كرد: ايراني ها نشان داده اند براي رسيدن به اهداف خود همواره با يكديگر اتحاد دارند و اين ويژگي نسل جوان ايراني است.
وي تاكيد كرد: غرب با درخشش ايراني ها مخالف است و نمي خواهد جوان ايراني در هيچ زمينه اي بدرخشد؛ اما بازيكنان ما در صورتي كه در جام جهاني نتيجه بگيرند، دوسوم مردم جهان را خوشحال مي كنند. رئيس جمهوري عصر ديروز با حضور در محل تمرين تيم ملي ايران به همراه ملي پوشان به تمرين پرداخت.
محمدباقر قاليباف:
همه كمك كنيم فوتبال ايران به دور دوم صعود كند

006228.jpg
گروه ورزشي: مراسم قدرداني از اعضاي تيم ملي فوتبال ايران و فدراسيون فوتبال با حضور شهردار تهران و سخنگوي وزارت امور خارجه برگزار شد. در اين مراسم دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران اعلام داشت كه شهرداري برنامه مدوني براي توسعه ورزش در كوچه ها و محله هاي تهران در دست اجرا دارد و بايد ورزش را در كوچه پس كوچه هاي تهران توسعه دهيم. وي افزود: من به عنوان مدير شهر اعتقاد دارم كه يك شهر زماني مي تواند پايدار و پويا باشد كه روح نشاط و سرزندگي در آن حلول كند و ورزش يكي از مهم ترين بسترهايي است كه مي تواند در توليد اين نشاط و تقويت روحيه جوانمردي، شجاعت و گذشت تأثيرگذار باشد و اين خصائص را در جامعه نهادينه كند.شهردار تهران همچنين با اشاره به ايجاد زيرساخت هاي لازم گفت: توسعه ورزش در ابعاد همگاني و تخصصي جزو برنامه هايي است كه در دستور كار شهرداري قرار گرفته است.دكتر محمد قاليباف در ادامه سخنان خود گفت: عواملي نظير به كارگيري علم، تكنيك، انضباط، مهارت، آمادگي، روحيه تيمي، اراده بلند و همت والا مي تواند روز به روز انسجام تيم را بالا ببرد و به پيروزي ايران در مرحله دوم جام جهاني منجر شود. شهردار تهران خاطرنشان كرد: من به عنوان يكي از تمامي مديراني كه همگي براي ورزش جايگاه ويژه اي قائلند در خدمت تيم ملي هستم و اميدوارم همه كمك كنند تا اين تيم به دور از مسايل حاشيه اي بتواند موفق شود.
سازمان تربيت بدني براي كشتي برنامه خاصي دارد
گروه ورزشي: سخنگوي سازمان تربيت بدني گفت: حمايت رئيس جمهور از كشتي، قطعاً به معناي حمايت از فرد يا افراد خاصي نيست بلكه حمايت از ورزش كشتي به عنوان ورزش اول كشور مطرح است و نبايد برخي افراد در مطبوعات از اين مساله سوء استفاده كنند. محمد آخوندي مدير كل امور بين الملل و روابط عمومي سازمان تربيت بدني در اين زمينه گفت: ديدار اعضاي تيم ملي كشتي آزاد با رئيس جمهوري به درخواست مهندس علي آبادي صورت گرفت و دكتر احمدي نژاد هم با لطف ويژه در كمترين زمان ممكن به اين درخواست پاسخ مثبت دادند. وي افزود: مهندس علي آبادي براي كشتي در سال ۸۵ برنامه خاصي در نظر گرفته است كه طي روزهاي آينده اعلام مي شود.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
سينما
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |   سياسي   |  
|  سينما   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |