شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۴ - - ۳۹۳۶
نگاهي به نحوه بازسازي نجف اشرف
پاكسازي غبار جنگ از چهره نجف
002343.jpg
آرش نهاوندي
نجف، شهر امام علي(ع) و حوزه علميه، شهري است كه در دوران حاكميت صدام، ديكتاتور پيشين عراق و حزب بعث، عصري از محروميت را طي كرد.
اما اين شهر مقدس، اهميت خود را نزد شيعيان حفظ كرد و پس از سقوط نظام صدام، روحانيون ساكن شهر به همراه مردم دوشادوش يكديگر به مقاومت در برابر اشغالگران پرداختند. اين شهر طي سال 2004 عرصه مبارزه مردمي عليه حضور اشغالگران در نجف بوده؛ مبارزه  اي كه با حمله نيروهاي اشغالگر آمريكايي به اوج خود رسيد، در نهايت نبرد عليه اشغالگران در نجف با مداخله آيت الله  سيستاني كه به تازگي به شهر بازگشته بودند، خاتمه يافت و نيروهاي آمريكايي سرخورده و سرافكنده شهر را ترك كرده و آن را به آيت الله و مردم تحويل دادند. اما جنگ و نبرد به ويژه در اطراف حرم مطهر امام علي(ع) خسارات بسياري بر جاي گذاشت؛ خساراتي كه جبران آن تنها با بازسازي ميسر مي شود.
از همين رو است كه طي سال 2005 مقامات دولت عراق با همكاري و همفكري استانداري نجف طرح هايي را به منظور بازسازي شهر درانداختند، طرح هايي كه با مشاركت ايران، كويت و لبنان اجرا خواهند شد. در چارچوب اين طرح ها شهر نجف صاحب يك مجموعه زيارتي- توريستي و يك فرودگاه بين المللي خواهد شد.
البته طرح هايي به منظور ساخت خط آهن ميان نجف و كربلا، دو شهر مقدس عراق نيز در دست مطالعه است. اهميت مذهبي و تاريخي شهر نجف نزد شيعيان و به ويژه ايرانيان سبب شده است تا مردم ايران مشتاقانه اخبار مربوط به طرح هاي بازسازي در نجف را دنبال كنند. از همين رو ارائه گزارشي درباره نوسازي نجف اشرف، ضروري به نظر مي رسد.
مراحل اوليه
نجف اشرف پس از فروپاشي نظام صدام و پايان حملات نيروهاي آمريكايي، اكنون مراحل اوليه بازسازي را پشت سر مي گذارد.
امروزه و با ورود موج جديدي از زائران به اين شهر علائم نوسازي و تحول در نجف اشرف هويدا شده است.كمال عباس از مقامات ارشد وزارت كشور عراق در اين باره مي گويد: همكاري ميان مردم و دولت آرامش و امنيت را به شهر بازگردانده و نجف را به امن ترين شهر عراق بدل كرده است.
در واقع پس از خروج نيروهاي اشغالگر آمريكايي و انگليسي از نجف، نيروهاي امنيتي محلي ضمن توافق با مراجع عظام شيعه، حفاظت از جان مردم را به عهده گرفته اند. كمال عباس در حالي كه تبسمي بر لبانش نقش بسته است در اين باره مي گويد: از زماني كه نيروهاي اشغالگر شهر ما را ترك كردند، بازسازي شهر روندي تند و سريع به خود گرفته است و پس از پايان نبردهاي سال 2004، صدها خانه و مغازه مورد بازسازي قرار گرفته اند.
دولت عراق با همكاري شركت هاي خارجي عمليات بازسازي را در شهر نجف آغاز كرده است. در همين چارچوب ورود ارتش آمريكا مشروط به عمليات بازسازي شده و نيروهاي اشغالگر جهت انجام عمليات نظامي حق ورود به شهر را ندارند.
مروان حسين از مقامات ارشد در استانداري شهر نجف مي گويد: عقب نشيني نيروهاي خارجي (اشغالگر) از شهر نجف، همزمان فروكش كردن آشوب ها و افزايش سرمايه گذاري در عرصه بازسازي شهر را در پي آورده است. حسين مي گويد: بهبود اوضاع امنيتي، شرايط را براي سرمايه گذاري بيشتر فراهم آورده است. پيش از اين تنها هزاران دلار صرف برقراري امنيت مي شد، در حالي كه اكنون شركت ها براي به دست آوردن پروژه هاي عمراني به شهر هجوم مي آورند، زيرا نجف در حال حاضر امن ترين شهر عراق است.
بهبود شرايط زندگي
مردم محلي نيز در موافقت با نظر مسئولان ارشد شهر نجف نظر خويش را اينچنين اعلام كرده اند: ثبات امنيتي، بازسازي و سرمايه گذاري براي بالا رفتن كيفيت آموزش، ارتقاي وضعيت بهداشتي و در كل بهبود شرايط زندگي منجر شده اند. بسام درويش يكي از سخنگويان محلي كه مغازه اش در جريان نبردهاي سال 2004 ويران شده و پس از آن مورد بازسازي قرار گرفته است، مي گويد: در حال حاضر نهايت شور و نشاط و سر زندگي بر مردم نجف حكمفرما شده است، اين سرزندگي هيچ گاه پيش از اين در روحيه مردم شهر تا اين حد تأثير نگذاشته بود. اكنون شهر برق و آب دارد و خدمات درماني مناسبي در آن ارائه مي شود. ما در زمان حكومت صدام از اين مواهب محروم بوديم. تا چندي قبل، بخشي از محله هاي شهر تنها سه ساعت برق داشتند، در حالي كه اكنون استفاده از نيروي برق به مدت 20ساعت در روز، در اغلب واحدهاي مسكوني نجف ميسر است. جاده هاي منتهي به مدارس نيز مورد بازسازي قرار گرفته اند.
طبق گفته هاي مسئولان وزارت آموزش و پرورش عراق، بازسازي زيرساخت هاي آموزشي سبب افزايش حضور دانش آموزان در كلاس هاي درس شده است، براساس آمارهاي ارائه شده در سال 2005، ميزان حضور دانش آموزان مقطع ابتدايي نسبت به سال 2004، 30درصد افزايش يافته است. زينب حشوان از مقامات ارشد در وزارت آموزش و پرورش در اين باره مي گويد: فرزندان ما به درس خواندن بيشتر علاقه نشان مي دهند، آنها همچنين براي آينده كشورشان اهميت زيادي قائل هستند.
علاوه بر آموزش و پرورش، وضعيت بهداشت و درمان نيز در نجف بهبود يافته است. البته ارتقاي وضعيت بهداشتي شهر بيشتر مرهون اقدامات اخير در زمينه توسعه بافت شهري است. دكتر حسن عزيزي كه در بيمارستان نجف به كار مشغول است، مي گويد: ما به وضعيت خوبي از نظر بهداشتي در شهر رسيده ايم. داروخانه ها پر از دارو است و در حال حاضر با كمك نهادهاي بهداشتي در تلاش هستيم تا بيماري هاي واگيردار را در سطح شهر نجف به صفر برسانيم.
بخش اعظم هزينه بازسازي در شهر مقدس نجف را دولت عراق متقبل شده است. اين سرمايه ها در واقع به بازسازي ملي كشور عراق اختصاص يافته اند. در همين چارچوب 40ميليون دلار در بخش آبرساني، برق رساني و سيستم فاضلاب هزينه شده است. حسين مي گويد: 20ميليون دلار نيز براي پروژه هاي بهداشتي و آموزشي اختصاص خواهند يافت.
سرمايه گذاران
با توجه به وضعيت مطلوب امنيتي در شهر نجف و بنابر گزارش خبرنگاران مستقر در اين شهر، سرمايه گذاران براي سرمايه گذاري در بخش هاي مذهبي تاريخي و توريسم نجف اشرف با يكديگر به رقابت برخاسته اند.
مقامات استانداري نجف با اشاره به حضور سالانه 3ميليون زائر در شهر و ورود ارز خارجي، چشم انداز توسعه نجف را مثبت ارزيابي مي كنند.
حسين در همين چارچوب مي گويد: قرار است به منظور توسعه نجف و تبديل آن به مهمترين، موفق ترين و مدرن ترين سايت توريستي خاورميانه ميليون ها دلار هزينه شود.
براساس گفته هاي حسين، 125ميليون دلار براي ساخت يك مجموعه بزرگ توريستي در نزديكي شهر اختصاص يافته است. اين مجموعه براي پذيرش هزاران زائر و جهانگرد طراحي شده است. همچنين قرار است تعداد زيادي رستوران و هتل در اين مجموعه ساخته شود. البته اين طرح در حال حاضر در استانداري نجف در حال بررسي و در صورت تاييد آن از سوي استاندار اجرايي خواهد شد.
از ديگر طرح هاي اجرايي در شهر مي توان به ساخت فرودگاه بين المللي نجف اشرف اشاره كرد، هزينه ساخت اين فرودگاه 73ميليون دلار برآورد شده است. پس از احداث اين فرودگاه نيز قرار است اولويت به كاركنان محلي داده شود و نه به خارجي  ها.
دولت هاي جمهوري اسلامي ايران، لبنان، امارات متحده عربي و اردن از جمله كشورهايي هستند كه تاكنون پيشنهاداتي را براي مشاركت در ساخت اين فرودگاه ارائه داده اند. علاوه بر اين يك شركت كويتي نيز براي ساخت خط آهن ميان شهرهاي مقدس كربلا و نجف متعهد به پرداخت يك ميليون دلار شده است.
دكتر مونثر كه از سوي استاندار نجف مديريت سرمايه گذاري در شهر را به عهده دارد مي گويد: قرار است نفت و درآمدهاي حاصله از اين ماده حياتي را از ياد ببريم. سالانه 3ميليون زائر به نجف مي آيند. اگر هر كدام از آنها نيز 100دلار در شهر هزينه كنند، مي شود 300ميليون دلار.
امينه 68ساله مهندس مكانيك و تاجر بازنشسته اي است كه در سال 1955، نجف زادگاهش را به مقصد ايالات متحده ترك كرد. او اوايل سال جاري جهت بازسازي شهرش به نجف بازگشته است. در همين راستا امينه شرح كامل تري را درباره طرح  هاي عمراني شهر نجف ارائه مي دهد: شركت فدك كه رياست آن به عهده يك كويتي شيعه است، قرار است مسئوليت ساخت راه آهن ميان كربلا و نجف را عهده دار شود.
او همچنين مي گويد: مجموعه زيارتي و توريستي كه قرار است در منطقه بحرالنجف ساخته شود، داراي سيستم آبرساني و برق رساني مستقلي خواهد بود.
مراحل اوليه اجراي اين طرح ها در حالي آغاز مي شوند كه مردم نجف نيز به آينده شهر خويش اميدوار هستند و چشم انداز توسعه شهر نجف را مطلوب توصيف مي كنند. درويش در اين باره مي گويد: ( باران) رحمت الهي در حال باريدن است و بزودي استان نجف به توسعه يافته ترين استان عراق بدل خواهد شد.
منبع: رويترز

پيشخوان
002340.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز خبر اول خود را به كشته شدن رهبر القاعده در عربستان سعودي اختصاص داد.به نوشته اين روزنامه پس از آنكه سازمان القاعده در بيانيه اي مسئوليت حمله به پالايشگاه ابقيق را به عهده گرفت، نيروهاي امنيتي عربستان بامداد روز دوشنبه گذشته با پنج نفر از اعضاي گروه هاي تحت تعقيب درگير شدند كه در نهايت تمام افراد تحت تعقيب به قتل رسيدند. براساس اعلام مراجع امنيتي، 4 نفر از پنج نفري كه در اين درگيري به قتل رسيدند در حمله به پالايشگاه ابقيق دخالت داشتند.
002337.jpg
ال گرافيكو
روزنامه ورزشي ال گرافيكو- چاپ اسپانيا- تصويري از فرانكنشتاين را در حالي كه لباس تيم فوتبال رئال مادريد را برتن دارد، براي عكس اصلي خود برگزيده است.
در واقع اين روزنامه با چاپ اين طرح، خروج فلورنتينو پرس از باشگاه رئال مادريد را به سخره گرفته است. ال گرافيكو همچنين نوشته است: فلورنتينو پرس با ترك رئال مادريد، تيمي متشتت و پر از مسائل داخلي را به يادگار گذاشت.

جهانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
عكاس خانه
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  عكاس خانه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |