يكشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۴
المپيك در چين -چين در المپيك
002055.jpg
فاطمه ابوطالبي
براي اولين بار در سال ۱۹۰۸ نام بازي هاي المپيك در يك مجله چيني ذكر شد و در سال ،۱۹۲۲ «وانگ سنگتينگ» اولين چيني بود كه عضو كميته ملي المپيك شد. در سال ۱۹۲۸ چين اولين توجهش را به بازي هاي المپيك آمستردام نشان داد. هنگامي كه در سال ۱۹۳۲ شايعه شد كه دولت دست نشانده ژاپن قصد شركت در مسابقات المپيك لس آنجلس را دارد چين گروهي ۵ نفره به اين مسابقات اعزام كرد كه «ليوچانگ چون» دونده چيني تنها ورزشكار اين گروه در مسابقات دو ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر شركت كرد اما نتوانست به مسابقات نهايي برسد. چين در يازدهمين دوره بازي هاي المپيك در برلين آلمان با يك تيم ۶۹ نفره حضور يافت اما هيچ مدالي كسب نكرد. المپيك بعدي در سال ۱۹۴۸ در لندن برگزار شد و به دليل شروع جنگ جهاني دوم در سال هاي ۱۹۴۰ و ۱۹۴۴ اين مسابقات برگزار نشد. تيم چين در المپيك لندن هم حضور يافت. در اين سال دولت اين كشور هيچ حمايت مالي از تيم هاي ورزشي اش نكرد و اين تيم براي برگشت از لندن به كشورش با مشكلات مالي زيادي روبه رو گرديد.
پس از تأسيس جمهوري خلق چين و فرار حكومت چين تحت رهبري «جيانگ كاشيك» به تايوان اگرچه جمهوري خلق چين در مسابقات المپيك حضور يافت اما جمهوري چين هم به اين مسابقات ورزشكار اعزام كرد. در سال ۱۹۵۲ جمهوري خلق چين يك تيم ۴۰ نفره را به مسابقات المپيك هلسينكي فنلاند اعزام نمود كه به دليل اعتراض به دعوت اين تيم هيچ ورزشكار تايواني در اين مسابقات حضور نيافت.
در سال ۱۹۵۶ اولين تحريم تاريخ بازي هاي المپيك صورت گرفت. در اين سال كشورهاي غربي اسپانيا، هلند و سوئيس به دليل تجاوز اتحاد جماهير شوروي به مجارستان در مسابقات المپيك حضور نيافتند. عراق، لبنان و مصر نيز به دليل جنگ هاي صليبي بازيكني به اين مسابقات اعزام نكردند، ضمن اينكه جمهوري خلق چين نيز به دليل اعتراض به حضور ورزشكاران تايواني در مسابقات و به رسميت شناخته شدن آنها از سوي كميته ملي المپيك در اين مسابقات حضور نيافت و در سال ۱۹۵۸ به دليل اينكه IOC (كميته ملي المپيك) جمهوري چين را به رسميت شناخته بود، جمهوري خلق چين روابطش را با اين كميته قطع كرد. اما در سال ۱۹۸۰ و با حضور در مسابقات المپيك زمستاني در لاك پلاسيد دوباره به اين مسابقات برگشت.
در اين سال در نشست كميته ملي المپيك در ناگويا به رياست «لرد كيليان» انگليسي پس از رأي گيري و با ۶۰ رأي مثبت، ۱۷ رأي منفي و ۲ رأي ممتنع جمهوري خلق چين رسماً به عنوان جانشين جمهوري چين اعلام شد و از اين سال تايوان تحت نام «چين تايپه» در مسابقات حضور يافت. اين اقدام در جمهوري خلق چين و از نظر سياسي نيز براي اين كشور يك موفقيت محسوب مي شد چرا كه يك كشور با دو سيستم در اين مسابقات حضور مي يابد.در بازي هاي المپيك ۱۹۸۴ لس آنجلس، ورزشكاران جمهوري خلق چين و چين تايپه به طور همزمان در اين مسابقات حضور يافتند و جمهوري خلق چين در اين دوره از مسابقات المپيك اولين مدال طلاي خود را در مسابقات تيراندازي كسب كرد. اين كشور در المپيك لس آنجلس در مجموع ۳۲ مدال كسب كرد كه ۱۵ مدال طلا، ۸ مدال نقره و ۹ مدال برنز بود. جمهوري خلق چين در اين مسابقات با يك تيم ۲۲۵ نفره حضور يافته بود.در المپيك سئول در سال ۱۹۸۸ اين كشور نتوانست موفقيت قبلي اش را تكرار كند و فقط توانست ۵ مدال طلا كسب كند. چين در اين مسابقات همچنين ۱۱ مدال نقره و ۱۲ مدال برنز نيز به دست آورد و در مكان يازدهم ايستاد.
درخواست پكن براي ميزباني مسابقات المپيك ۲۰۰۸
با تصويب دولت چين در ۶ سپتامبر ۱۹۹۹ كميته بازي هاي المپيك ۲۰۰۸ پكن (BoBICO) تأسيس شد تا برنامه هاي درخواست اين ميزباني و آماده سازي پس از انتخاب ميزباني را سازماندهي كند. «ليوكي» شهردار پكن نيز به عنوان رئيس اين كميته انتخاب شد. تلاش و درخواست براي انتخاب ميزبان مسابقات المپيك ۲۰۰۸ از سوي IOC در دو مرحله آغاز شد. اولين مرحله از اول ماه فوريه ۲۰۰۰ تا پايان آگوست همين سال طول كشيد. در اين مرحله شهرهايي كه داوطلب ميزباني بودند با پر كردن كاتولگ هاي ۲۲ سئوالي كه از سوي كميته ملي المپيك تهيه شده بود درخواست خود را اعلام كردند كه اين درخواست ها و پاسخ به سئوالات از ۲۲ ژوئن تا ۱۰ ژوئيه سال ۲۰۰۰ از سوي كارشناسان مجرب IOC بررسي و مورد رسيدگي قرار گرفت.
در ۲۸ آگوست سال ۲۰۰۰ پكن به طور رسمي به عنوان محل برگزاري مسابقات المپيك ۲۰۰۸ انتخاب شد. پكن توانسته بود از بين ديگر شهرهاي رقيبش يعني استانبول (تركيه)، ازاكا (ژاپن)، پاريس (فرانسه) و تورنتو (كانادا) از سوي كميته ملي المپيك به عنوان ميزبان مسابقات المپيك ۲۰۰۸ انتخاب شود.
دومين اقدام كميته ملي المپيك پس از انتخاب پكن به عنوان ميزبان با برگزاري كميسيوني در اين كميته از اول سپتامبر ۲۰۰۰ تا ۱۵ ژوئيه ۲۰۰۱ آغاز شد.
در اين كميسيون اعضاي IOC در مورد شهر محل برگزاري مسابقات المپيك نظر دادند و بالاخره در ۱۷ ژانويه ۲۰۰۱ پكن اقداماتش را براي آماده سازي برگزاري مسابقات المپيك ۲۰۰۸ آغاز كرد.
تأسيس ۱۴ فرودگاه در چين
به منظور برگزاري مسابقات المپيك ۲۰۰۸ در چين (پكن) اين كشور قصد دارد ۱۴ فرودگاه جديد تأسيس كند تا سالن هاي ورودي مسافران افزايش يابد و سيستم بليت  ها الكترونيكي شود. مقامات چيني تصميم گرفته اند كار ساخت اين فرودگاه ها را تا سال ۲۰۰۷ به اتمام برسانند. اين فرودگاه ها سالانه ۳۵ تا۶۰ ميليون مسافر را جابه جا خواهند كرد.
پكن براي آمادگي ميزباني فعاليت هايش را در ۳ مرحله آغاز كرد. در مرحله اول كه از دسامبر ۲۰۰۱ آغاز شد و تا ژوئن ۲۰۰۳ ادامه داشت به سازماندهي و ساماندهي مديريت در اين شهر پرداخته شد. در دومين مرحله كه از ژوئيه سال ۲۰۰۳ تا ژوئن ۲۰۰۶ ادامه داشت پكن به نوسازي و ترميم زمين هاي ورزشي خود پرداخت و سومين مرحله نيز آمادگي كامل اين شهر براي برگزاري مسابقات در تابستان ۲۰۰۸ مي باشد. چين براي تمام مراحل آماده سازي پكن به منظور هرچه بهتر برگزار شدن مسابقات المپيك نيازمند انعقاد قراردادهايي است كه مطمئناً بيشترين طرف هاي اين قراردادها كشورهاي غربي مي باشند كه از اين طريق سود زيادي نيز عايد آنها خواهد شد. به همين منظور شركت ها و كارخانجات غربي چشم اميد زيادي به مسابقات المپيك ۲۰۰۸ پكن و مراحل آماده سازي اين شهر دوخته اند. پكن براي برگزاري مسابقات بايد زيرساخت هايش را بهتر و مدرن تر كند كه اين اقدامات پول زيادي را به جيب غربي ها مي ريزد.
پكن بايد براي هرچه بهتر برگزار كردن مسابقات المپيك ۲۰۰۸ از تجارب ديگر كشورها و كشورهايي كه اين مسابقات در آنها برگزار شده بهره بگيرد. اين شهر همچنين بنا دارد علاوه بر تأسيس ۱۴ فرودگاه، يك خط جديد راه آهن و يك مركز ارتباطات سيار جديد نيز راه اندازي كند. فعاليت ها و اقدامات پكن تاكنون از سوي كميته ملي المپيك تأييد شده و مورد قبول واقع گرديده است. «ژاك روك، رئيس كميته ملي المپيك در گفت وگو با روزنامه شينهوا از آماده سازي پكن براي برگزاري مسابقات المپيك ۲۰۰۸ اعلام رضايت كرد و اظهار اميدواري نمود كه اين مسابقات به بهترين نحو برگزار شود.
* المپيك ۲۰۰۸ چين
محل برگزاري مسابقات: پكن
ورزشگاه: استاديوم ملي بيجينگ (پكن)
شروع مسابقات: ۸ آگوست ۲۰۰۸
پايان مسابقات: ۲۴ آگوست ۲۰۰۸
* رشته هاي ورزشي المپيك ۲۰۰۸ چين
بدمينتون -قايقراني -بيسبال-دوچرخه سواري
بسكتبال-اسب سواري-تيراندازي با كمان-دووميداني-بوكس-پاروزني (قايقراني)-وزنه برداري كشتي-فوتبال-كايت-شمشيربازي-تنيس روي ميز-ژيمناستيك-شنا-هندبال-واليبال-هاكي-تنيس-جودو

پيدايش جام جهاني
جام جهاني ۱۹۸۲ اسپانيا
ايتاليا از راه رسيد
002058.jpg
در كنگره فيفا كه درست كمي قبل از جام جهاني ۱۹۷۸ آرژانتين برگزار شد، فيفا تصميم گرفت تا تعداد تيم ها از ۱۶ تيم به ۲۴ تيم در سال ۱۹۸۲ افزايش پيدا كند. اين نشانگر اين بود كه خانواده فوتبال رشد كرده و تعداد تيم ها از سال ۱۹۵۴ بود كه از ۱۶ بالاتر نرفته بود. در آوريل ،۱۹۷۰ سراستنلي رز، رئيس فيفا اعلام كرده بود كه با ارتقاي تيم ها به ۲۴ تيم توازن تيم ها بهتر خواهد شد و سطح رقابت ها بالاتر خواهد رفت. ۱۲ سال بعد، فرصتي پيش آمد تا صحت صحبت هاي رز در بوته آزمايش قرار بگيرد. در بازي افتتاحيه جام جهاني ،۱۹۸۲ بلژيك و آرژانتين در بارسلونا روبه روي هم قرار گرفتند. كاتالان ها بسيار مشتاق بودند تا بازي ستاره جديد آرژانتين يعني ديه گو آرماندو مارادونا را ببينند، اما اين اروين واندربرگ بلژيكي بود كه نمايش بهتري در اين بازي داشت و گل پيروزي بخش بلژيك را وارد دروازه حريف كرد. سزار منوتي، مربي تيم مدافع عنوان قهرماني به دليل به كارگيري تعداد زيادي از بازيكنان تيم قهرمان سال ۱۹۷۸ مورد انتقاد قرار گرفت، ولي آرژانتين بعد از بازي با بلژيك به خود آمد و به همراه اين تيم به مرحله بعد صعود كرد. بازيكنان منوتي در دور دوم با برزيل و ايتاليا همگروه شدند و در برابر هر دو با ۱۰ بازيكن بازي را به پايان بردند. مارادونا در بازي با برزيل كنترل اعصاب خود را از دست داد و به يكي از بازيكنان برزيل ضربه اي وارد كرد و باعث شد تا داور او را با كارت قرمز اخراج كند. از تيم آرژانتين تنها دانيل پاسارلا بازي هاي قبلي خود مثل جام ۱۹۷۸ را ارائه كرد و ماريو كمپس درخشش گذشته خود را نداشت. بهترين نمايش را از ميان تيم هاي نه چندان مطرح آفريقايي ها از خود به نمايش گذاشتند.
ايتاليا در بازي نيمه نهايي به لطف دوگل پائولو روسي، لهستان را مغلوب كرد و به فينال رسيد. ديگر تيم ها نيز در اين جام موفقيت هايي به دست آوردند كه از آن جمله مي توان از انگلستان نام برد. اين تيم پس از۱۲ سال دوباره به جام جهاني قدم گذاشته بود و پس از ۵ مسابقه بدون شكست به خانه رفت.
از سوي ديگر فرانسه و لهستان كه با انگلستان هم گروه بودند با بهره گيري مناسب از ستاره هاي خود تا نيمه نهايي صعود كردند. در ديگر بازي نيمه نهايي فرانسه در حالي كه تا پايان وقت معمول يك بر يك با آلمان غربي مساوي بود در وقت اضافه دو گل ديگر به ثمر رساند تا سه بر يك پيش بيفتد، اما بازيكن بزرگ آلمان ها، يعني كارل هانيزرومينيگه با به ثمر رساندن يك گل و تاثيرگذاري روي يك گل ديگر، باعث شد تا آلمان ها بازگشت فوق العاده اي داشته باشند و بازي به ضربات پنالتي كشيده شود و در نهايت آلمان ها با شكست فرانسه و ميشل پلاتيني به فينال رقابت ها برسند. در ديدار رده بندي لهستان، فرانسه خسته را شكست داد و به مدال برنز رسيد و ايتاليا نيز در بازي نهايي سه بر يك آلمان غربي را مغلوب كرد تا براي سومين بار قهرمان جام جهاني شود. فيفا از برگزاري جام با ۲۴ تيم ابراز رضايت كرد. در اين جام گل هاي زيبا و فراواني به ثمر رسيد و رقابت ها در سطح بالايي برگزار شد.
رده بندي نهايي
۱- ايتاليا
۲- آلمان
۳- لهستان

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |