پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۱ - Mar 9, 2006
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام:
چون به اطفال وعده اي داديد وفا كنيد و تخلف ننماييد زيرا كودكان گمان مي كنند شما رازق آنها هستيد. خداوند براي هيچ چيز، به قدر تجاوز به حقوق زنان و كودكان غضب نمي كند.
اصول كافي جلد ۶ ص ۵۰
امروز با حافظ
وين راز سر به مهر به عالم سمر شود
ترسم كه اشك در غم ما پرده در شود
آري شود وليك به خون جگر شود
گويند سنگ لعل شود در مقام صبر
رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس در اولين كنگره ادبيات پايداري:
ادبيات پايداري ، هويت ملت ها را حفظ مي كند
امروز سياستمداران ما بيش از هر زمان ديگري نيازمند ادبيات پايداري به عنوان ادبيات نفوذناپذير در برابر دشمن هستند
گروه ادب و هنر: اولين كنگره ادبيات پايداري با حضور نويسندگان، مسئولان فرهنگي، شاعران و علاقه مندان ديروز در تالار وحدت دانشگاه شهيد باهنر كرمان آغاز به كار كرد.
در مراسم افتتاحيه اين كنگره سردارميرفيصل باقرزاده - رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس ضمن تشكر از دست اندركاران وبرگزاركنندگان اين كنگره امتياز آن را ثبت شده به نام استان كرمان عنوان كرد و گفت: برگزاري كنگره ادبيات پايداري يك اتفاق مبارك بود و درعين حال فرصت مغتنمي است كه بايد حداكثر استفاده را از آن برد.وي تأكيد كرد: ادبيات هر ملت در تبديل حافظه كوتاه مدت به حافظه تاريخي و بلندمدت آن ملت نقش مهمي را ايفا كند و اگر ادبيات، ادبيات پايداري باشد هويت آن ملت هم پايدار خواهد بود.
سردار باقرزاده تصريح كرد: از آنجايي كه ادبيات دفاع مقدس، ادبيات ديني است اين رخداد به حفظ هويت ملي و ديني نيز كمك مي كند و هرگونه تخريب و تضعيف جريان ادبيات دفاع مقدس، نوعي تضعيف و تخريب هويت ديني و ملي است. وي خاطرنشان كرد: بدين جهت هر چيز زائدي را نمي توان در حريم پاك ادبيات دفاع مقدس راه داد.
رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس اضافه كرد: امروز سياستمداران ما بيش از هر زمان ديگري نيازمند ادبيات پايداري به عنوان ادبيات نفوذناپذير در برابر دشمن هستند و آن چه ما را در گردنه هاي صعب و دشوار نجات مي دهد حميت و غيرت ديني ما است كه ما را در مقابل آسيب ها مصون نگه مي دارد. وي با ارائه ۱۲ پيشنهاد كاربردي بر توجه بيشتر به ادبيات پايداري تأكيد نمود.
در اين مراسم همچنين حجت الاسلام والمسلمين سيد يحيي جعفري امام جمعه كرمان نيز طي سخناني مقوله پايداري و استقامت را بسيار با اهميت برشمرد و عدم درك صحيح از مسائل رفاه طلبي و ضعف ايمان را از دلائلي دانست كه برخي ملتها را از مقاومت در برابر ظلم و استكبار باز مي دارد.
نماينده ولي فقيه در استان كرمان اضافه كرد: ملتي كه با آموزه هاي قرآني آشنا باشد و از يك رهبر فرزانه تبعيت كند و مقاومت اين ملت در برابر استكبار پشتوانه معنوي و الهي داشته باشد شگفتي ساز است.
در اين مراسم سرهنگ مهدي صدفي - مدير كل بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس و دبير اجرايي كنگره و همچنين دكتر اميري خراساني دبير علمي كنگره و رئيس دانشگاه شهيد باهنر كرمان نيز با ارائه گزارشهايي چگونگي برگزاري و اهداف كنگره را تشريح نمودند.
آخرين سخنران مراسم افتتاحيه كنگره ادبيات پايداري معاون سياسي امنيتي استانداري كرمان بود كه با تشريح آسيب هاي ادبيات پايداري گفت: اگر دشمنان ايمان و باورهاي ما را به ضعف نكشانند براي هميشه تاريخ مغلوب ما خواهند بود.
همچنين معاون تبليغات و روابط عمومي كه از اعضاي هيأت رئيسه اين كنگره مي باشد، با ارائه مقاله علمي تحت عنوان ادبيات پايداري در شعر دفاع مقدس به جريان نيرومند فرهنگي در حوزه شعر، قصه، نمايشنامه و... كه تجربه هاي تازه و بديع در لابه لاي شبكه عظيم بررسي نقد، شناخت، بازيافت ادبيات پايداري مي باشد، پرداخت.
اين كنگره كه از ديروز آغاز شده است امروز پايان مي پذيرد.

درخشش گروه شمس در تئاتر دولاويل پاريس
007698.jpg
گروه ادب و هنر : اجراي گروه موسيقي شمس كه هفته نخست اسفند ماه سال جاري در موزه جهاني كشور هلند و تئاتر دولاويل پاريس به اجراي كنسرت پرداخت، با استقبال شهروندان و نيز رسانه هاي گروهي و كارشناسان موسيقي در اروپا روبه رو شد.
طهمورث پورناظري، آهنگساز و نوازنده سه تار اين گروه روز گذشته در همشهري حاضر شد و درگفت و گويي به تشريح دست آوردهاي اين كنسرت پرداخت.
به گفته پورناظري گروه شمس به سرپرستي كيخسرو پورناظري و آواز حميد رضا نوربخش نخستين اجراي خود را در موزه جهاني هلند اجرا كرد كه در آن عمدتاّ كنسرتهائي از موسيقي هاي سنتي و محلي ملل به اجرا درمي آيد كه اجراي گروه نوازنده سرشناس برزيلي تركولژا و گروه عمري هسون از هند از جمله آنهاست.
دومين كنسرت گروه شمس در سالن اصلي تئاتر دولاويل پاريس بود. دولاويل يكي از معتبرترين سالنهاي موسيقي و تئاتر در دنيا به شمار مي رود كه مديران اين مجموعه برنامه خود را ساليانه اعلام و از گروه هاي منتخب كه پيشاپيش توسط هياتهاي كارشناسي خبره مورد بررسي قرار گرفته اند دعوت مي كنند تا در اين سالن كه سالانه ۳۸۰ برنامه در آن اجر مي شود، به اجراي برنامه بپردازند. دولاويل تاكنون هنرمنداني چون ذاكر حسين، نصرت فاتح عليخان، عالم قاسم اف و... را به جهانيان معرفي كرده است.
گروه شمس تاپيش از اين اجرا در سالهاي۹۱ و۹۲ باهمراهي شهرام ناظري در اين سالن به اجراي كنسرت پرداخته بود. برنامه امسال گروه شمس در دو بخش موسيقي تنبور و موسيقي سنتي تدوين و اجرا شد كه با استقبال كم نظيري از سوي مدعوين روبه رو گرديد.
بازتاب حضور گروه شمس در دولاويل پاريس در رسانه هاي بين المللي تا بدانجا بود كه بخش فرهنگي راديو فرانسه قبل از اجراي اين كنسرت برنامه خود را به گفتگو با كيخسرو پورناظري و حميدرضا نوربخش و پخش آثاري از آنان اختصاص داد و شبكه بي بي سي نيز در بخشي از برنامه خود به گفتگو با پورناظري و نوربخش پرداخت و در گزارشي از اين كنسرت به استقبال قابل توجه بيش از هزاروپانصد تماشاگر كه اكثر آنها غيرايراني بودند اشاره كرد.
گروه شمس از ۱۰ نوازنده و خواننده شكل گرفته كه در كنسرت پاريس و هلند ۶ نفر گروه را همراهي مي كردند.
كيخسرو پورناظري (تار و تنبور) حميدرضا نوربخش (آواز) تهمورث پورناظري(سه تار و تنبور) سهراب پورناظري (كمانچه و تنبور)حسين رضائي نيا (دف ودايره) و شهاب پارنج (تمبك) اعضاي گروه در اين سفر بودند.

صدور پروانه نمايش براي هوو و به نام پدر
007701.jpg
مهر: در جلسه ديروز شوراي صدور پروانه نمايش، فيلم هاي «به نام پدر» ابراهيم حاتمي كيا، «هوو» ساخته عليرضا داودنژاد و «قلقلك» به كارگرداني مسعود نوابي پروانه نمايش گرفتند.
در جلسه شوراي صدور پروانه نمايش كه با حضور اعضا تشكيل شد، پروانه نمايش عمومي فيلم هاي«به نام پدر»به تهيه كنندگي حاتمي كيا،«هوو»به تهيه كنندگي داودنژاد و« قلقلك»به تهيه كنندگي بيژن امكانيان صادر شد.
همچنين در جلسه ديروز عصر شوراي پروانه ساخت ضمن بررسي درخواست يك متقاضي پروانه ساخت و چند نامه ارائه شده به شورا، با صدور پروانه ساخت براي پروژه سينمايي« ملودي» به كارگرداني جهانگير جهانگيري و تهيه كنندگي منصور حيدري موافقت به عمل آمد.

قديمي ترين نسخه خطي ديوان حافظ در آلباني
ايسنا: قديمي ترين نسخه خطي ديوان حافظ كه به سال ۱۴۵۶ ميلادي متعلق است، در آلباني نگهداري مي شود.
نسخه خطي ديوان حافظ شيرازي و هم چنين قديمي ترين نسخه هاي خطي بوستان و گلستان سعدي، در مركز آرشيو ملي آلباني نگهداري مي شوند.
نوليا نيكا رييس مركز آرشيو ملي آلباني ، درباره ويژگي هاي قديمي ترين نسخه ديوان حافظ گفت: در اين نسخه متن ديوان با خط فارسي و هنري نوشته شده و از نسخه هاي اصيل اين آرشيو است، اما هيچ سندي در مورد چگونگي انتقال آن به كشور تاريخي و كهن آلباني در دست نيست. مركز آرشيو ملي آلباني بنابر درخواست و با همكاري بنياد فرهنگي سعدي شيرازي اين نسخه را در «نمايشگاه نسخ خطي» كه در حاشيه سمينار و همايش بزرگداشت حافظ شيرازي در آلباني برگزار شد، براي پژوهشگران، دانشجويان و محققان آلباني و نيز سفيران و نمايندگان فرهنگي كشورهاي خارجي شركت كننده در سمينار يادشده به نمايش گذاشت. در مركز آرشيو ملي آلباني در مجموع ۷۰ نسخه خطي به زبان فارسي با موضوع هاي مختلف نگهداري مي شود.

بهارستان
نماز
سئوال كرد از نماز نزديك تر به حق راهي هست فرمود هم نماز، اين صورت تنها نيست اين قالب نماز است زيرا كه اين نماز را اوليست و آخريست ... هر چيز كه در حرف و صوت درآيد و او را اول و آخر باشد آن صورت و قالب باشد. جان آن بيچون باشد و بي نهايت باشد و او را اول و آخر نبود.
فيه مافيه - مولوي

مجمع عمومي كانون هاي پژوهشگران وخوانندگان كلاسيك برگزار مي شود
مجمع عمومي كانون هاي پژوهشگران ( نوبت دوم) و خوانندگان كلاسيك، روز شنبه بيستم اسفندماه در محل خانه موسيقي و سالن رودكي برگزار مي شود .
مجمع پژوهشگران در ساعت ۱۵ در خانه موسيقي(انتهاي خيابان فاطمي ) و خوانندگان كلاسيك ساعت ۱۴در سالن رودكي برگزار خواهد شد.تعداد اعضاي خوانندگان كلاسيك ۷۱ تن است كه براي مجمع نوبت اول تاكنون كسي آمادگي خود را براي عضويت در هيات مديره اعلام نكرده است وكانون پژوهشگران نيزبا هفتاد عضو در نوبت اول كه در تاريخ ۱۲اسفندماه در سالن رودكي تشكيل شد، به حدنصاب لازم نرسيد؛ در اين كانون تاكنون ۱۴نفر براي عضويت در هيات مديره نامزد شده اند.

از سوي كتابخانه آيت الله العظمي مرعشي نجفي صورت گرفت
گرد آوري ۱۰۴هزار شناسه
براي دائرةالمعارف كتابخانه هاي جهان
007695.jpg
گروه ادب و هنر: براي تكميل دائرة المعارف كتابخانه هاي جهان تاكنون اطلاعات و فيش برداري و استخراج عناوين بسياري از كتابخانه هاي جهان از منابع مختلف، به زبانهاي فارسي و عربي و لاتين، انجام شده و بيش از۱۰۴هزار شناسه عناوين كتابخانه هاي گوناگون از صدر اسلام تا عصر حاضر از تمامي مراكز جهان در كتابخانه آيت الله مرعشي نجفي فراهم شده است.
توليت معظم كتابخانه، كه بيش از سي سال و اندي مسئوليت اين كتابخانه را برعهده داشته در سال ۱۳۷۰ دائرة المعارف كتابخانه هاي جهان راه اندازي گرديد و اين كار هم اكنون نيز ادامه دارد. جداي از تهيه شناسه ها به صورت عام (كتابخانه هايي كه حاوي نسخ خطي اسلامي هستند) كار تفكيك، تنظيم و الفبايي نمودن اين شناسه ها در دست انجام است و براي هر كتابخانه يك سابقه علمي تشكيل مي شود. كتاب درآمدي بر دائرة المعارف كتابخانه هاي جهان نيز چاپ و منتشر گرديده است.
به گزارش همشهري همچنين به مناسبت فرارسيدن شانزدهمين سالگرد درگذشت آيت الله مرعشي نجفي، مراسم يادبودي با حضور نمايندگان مراجع، علما، فضلا و طلاب حوزه علميه قم و قشر هاي مختلف امروز( پنج شنبه ) بعد از نماز مغرب و عشا در حسينيه آيت الله العظمي مرعشي واقع در قم خيابان ارم برپا خواهد شد.
سخنران اين مراسم حجت الاسلام فاطمي نياست.

كار تازه محمدرضا لطفي
گروه ادب و هنر: محمدرضا لطفي كه اين روزها براي اجراي كنسرت در اروپا بسر مي برد، پس از ايام نوروز تازه ترين اثر خود را با عنوان خموشانه به بازار موسيقي عرضه خواهد كرد. لطفي دراين كار هم به مانند كاري كه پيش از اين به صورت گروه نوازي در مايه اصفهان انجام داده بود كمانچه مي نوازد. با اين تفاوت كه در آن كار كه در مايه اصفهان ساخته شده بود، كمانچه در استوديو و در قالب گروه نوازي كار شده بود ودر اين كار به صورت تكنوازي اجرا مي شود.

برگي از تاريخ
توقيف جرايد به دستور رضاخان
يك سال پس از كودتاي سوم اسفند ۱۲۹۹ ش، در ابلاغيه وزارت جنگ، رضاخان خود را به صراحت، مسبب اصلي كودتا معرفي كرد. درپي آن، جرايد آزادي خواه، به شدت به سردار سپه و حكومت نظامي اعتراض كردند.
بار ديگر در هفدهم اسفند، اعلاميه شديدي از سوي وزارت جنگ صادر شد كه مديران جرايد را به توقيف و تنبيه تهديد مي نمود. اين عوامل، مديران جرايد را به واكنش و اعتراض واداشت. در روز هجدهم اسفند، يكي از روزنامه ها، در مقاله بسيار اعتراض آميزي، به سردار سپه تاخت و اقدامات او را به شدت به باد انتقاد گرفت. به محض انتشار روزنامه، چند قزاق مامور توقيف مدير آن روزنامه شدند كه او به محض اطلاع، به سفارت روس پناه برد. برخي ديگر از مديران جرايد نيز از بيم حكومت نظامي به حرم حضرت عبدالعظيم رفتند اما هنگامي كه امنيت خود را در خطر ديدند به سفارت روس پناهنده شدند. سرانجام كوشش تحصن كنندگان و سفير روسيه، سردار سپه را به پذيرش لغو حكومت نظامي وادار كرد، هرچند كه وي به اين تعهد خود عمل نكرد.

شهادت خاندان حكيم به دست رژيم بعثي عراق
در هجدهم اسفند ۱۳۶۳ ش، خبر تكان دهنده كشتار ده تن از علماي بزرگوار حوزه علميه نجف اشرف منتشر گرديد.
اين افراد، عموما از منسوبين بيت شريف مرجع بزرگوار، آيت الله سيدمحسن حكيم بودند. درپي اعلام شهادت اين عده كه مدت ها در حبس و بازداشت بسر برده بودند، امام خميني (ره) با صدور اعلاميه اي، ضمن اظهار تاسف و تاثر از اين اقدام جنايتكارانه، تصريح كردند «از جنايتكاري كه با اعمال خود، روي مغول را سفيده نموده و از خونخواري كه دستش تا مرفق در خون بي گناهان ايران و عراق فرو رفته، توقع و انتظاري، جز اين نيست.»

اصل مطلب-ابوالفضل زرويي نصرآباد
در باب مشورت كاربردي و سودمند فرمايد
007704.jpg
007707.jpg

كتابخانه ها نبايد به قرائت خانه تبديل شوند
گروه ادب و هنر: رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي با تاكيد بر اينكه كتابخانه ها نبايد تنها قرائت خانه باشند، گفت: كتابخانه ملي مظهر فرهنگ مكتوب يك ملت است و هرچه فرهنگ ما غني  تر باشد، كتابخانه آن بايد در خور اين فرهنگ باشد.
علي اكبر اشعري ، رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي در مراسم افتتاحيه نخستين دوره دانش افزايي روساي كتابخانه هاي شهر تهران در توصيف كتابخانه ها گفت: كتابخانه ها موجود زنده اي هستند كه در ارتباط با اطراف خود زندگي مي كنند و هيچ نهاد فرهنگي نمي تواند بدون اين ارتباط به حيات خود ادامه دهد. مشاور فرهنگي رييس جمهور افزود: كتابخانه ملي مظهر فرهنگ مكتوب يك ملت است و هرچه فرهنگ يك كشور غني  تر باشد، كتابخانه آن نيز بايد درخور اين فرهنگ باشد.
فريبرز خسروي معاون سازمان اسناد و كتابخانه ملي نيز در مراسم افتتاح نخستين دوره دانش افزايي رؤساي كتابخانه  هاي شهر تهران گفت: هدف از تشكيل كتابخانه هاي ملي آن است كه بتوان سرمايه هاي فرهنگي را حفظ كرد. ما تلاش مي كنيم آثار متعلق به ايرانيان را چه در خارج از كشور و چه در داخل گردآوريم. وي هزينه صرف شده از سوي كتابخانه ملي براي خريد منابع مكتوب از كشورهاي ديگر را در سالهاي اخير يك ميليون دلار اعلام كرد و گفت: اكنون با ۱۲۰۰ مركز در خارج از كشور در ارتباط هستيم كه ۲۰۰ مركز در ارتباط با كتابخانه ملي بسيار فعال عمل مي كنند.

معرفي برگزيدگان سوگواره فيلم و عكس
«آن شرح بي نهايت»
اولين سوگواره فيلم و عكس «آن شرح بي نهايت» طي آيين ويژه اي با حضور جمعي از مسئولين و هنرمندان استان زنجان به كار خود پايان داد.
ناصر مقدم، معاون فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي  استان گفت: همه ساله مسابقات فرهنگي با موضوعات مختلف در استان برگزار مي شد و امسال با توجه به استقبال هنرمندان، تصميم بر اين شد كه مسابقه عكس و فيلم را درخصوص ماه محرم و آيينهاي عزاداري مردم استان برگزار گردد و در همين راستا كار با اولويت دسته هاي عزاداري مساجد حسينيه اعظم و زينبيه زنجان به اجرا درآمد. وي افزود: خوشبختانه اين سوگواره با استقبال هنرمندان و علاقمندان اهل بيت (ع) مواجه شد و در همان زمان ابتداي فراخوان جهت حضور در مسابقه، شاهد ارسال بيش از ۱۷۰ قطعه عكس و ۱۳ فيلم در اين زمينه بوديم.
مقدم يادآور شد: در نهايت هيأت داوران از بين ۱۷۶ عكس ۵۰ اثر را براي حضور در بخش مسابقه شركت دادند. همچنين از مجموع ۱۳ فيلم ارسالي، يك اثر توسط هيأت داوران انتخاب و دو فيلم نيز جايزه ويژه اين مراسم را دريافت كردند.

ستون آخر- سردبير
* امروز مراسم دومين سالگرد انتشار نشريات همشهري محله برگزار مي شود.
توليد اين نشريات يكي از بزرگترين پروژه هاي مطبوعاتي و از افتخارات بزرگ همشهري است و آثار و دستاوردهاي اين نشريات به خوبي مشاهده مي شود. جمع بسيار گسترده اي از روزنامه نگاران و جوانان مستعد و علاقمند در بيست و دو منطقه تهران هر هفته نشرياتي را آماده مي كنند كه تمام مطالب و عكس هايش توليد محله اي است. نه از ترجمه و اينترنت خبري هست و نه از آرشيو و... و همه مطالب در ارتباط با مردم و مشكلات و مسائل محله هاي تهران و حالا هم اين تجربه بزرگ و موفق الگوي راه اندازي نشريات استاني در سطح كشور است. البته افق ها و چشم اندازهاي ما براي همشهري محله مثل خيلي كارهاي ديگر بسيار بسيار بالاتر و درخشان تر از آن بود كه امروز به دست آمده ولي ديگر عادت كرده ايم كه توي اين مملكت (و توي اين دنيا) همه انرژي و توان خود را براي حصول حداكثر پنجاه درصد هدف صرف كنيم.
* گله هايي هم كه دوستان و خوانندگان محترم امثال آقايان غفارزاده و تحويلداري در مورد توزيع و اشتراك و... داشته اند كاملا درست است. حق را به شما مي دهيم و دست هايمان را بالا مي گيريم.
كارهايي دارد انجام مي شود كه اميدوارم نتيجه بدهد.
* يكي از ايرادهاي نوشتن ستون آخر توسط سردبير اين است كه عملا مي شود ويترين و تابلوي روزنامه و همه تقصيرها به گردن او مي افتد. يعني اگر مثلا تحريريه تمام كارهايش را هم درست انجام دهد و همه مسائل را رعايت كند و اگر برعكس همه بخش هاي ديگر از ابر و باد و مه و خورشيد و فلك تا... دست به دست هم بدهند تا روزنامه اي كه شما دريافت مي كنيد از جهت زمان عرضه به كيوسك، كيفيت چاپ، كامل بودن صفحات و... مشكل داشته باشد باز هم سردبير است كه بايد عذرخواهي كند.
* ايرادي هم ندارد. اين هم از قواعدبازي است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
زندگي
چرا درونم اينقدر به هم ريخته و متلاطم است؟ حساب روزها از دستم در رفته. خدايا من در روزهايم گم شده ام. كسي در درونم است كه خردم مي كند، و او به من مي گويد كه بيهوده ام.
آه خدايا، كسي در درونم حرف مي زند. مدام حرف مي زند.
برمي خيزم و مقابل آينه مي ايستم. دختر جوان شاداب و زيبايي آنجاست.
و او به من لبخند مي زند.
نازيلا ديژن (بهار نارنج)

گشتي در دنياي خبرها
۲۰ دقيقه معطلي
واشنگتن: در كشور آمريكا اغلب مشتريان، لوازم برقي خود را چند روز بعد از خريد نزد فروشنده بازمي گردانند و از كار نكردن اين لوازم شكايت دارند. اما اخيرا آماري در اين زمينه منتشر شده كه در نوع خود بسيار جالب مي باشد. شايد باور اين موضوع دشوار باشد اما هر شهروند آمريكايي به طور متوسط ۲۰ دقيقه با لوازم برقي خريداري شده كلنجار مي رود تا آن را به كار بيندازد و جالب تر اينكه نيمي از مشتريان در نهايت موفق به راه اندازي وسيله خريداري شده نمي شوند و آنرا نزد فروشنده بازمي گردانند.
درخواست آب از سوي گياه
سنگاپور: بسياري از مردم علاقمند هستند با گياهان خود صحبت كنند اما اخيرا دانشمندان سنگاپوري با استفاده از علم ژنتيك گياهي توليد كرده اند كه مي تواند با انسان ارتباط برقرار نمايد. داستان از اين قرار است هنگامي كه گياه نياز به آب پيدا مي كند از خود يك نور فسفري تشعشع مي نمايد. البته مشاهده اين نور با چشمان غير مسلح امكان پذير نيست اما با حسگرهاي ويژه مي توان آن را ديد. اين اختراع به كشاورزان كمك مي كند كه با دقت بسيار بالا به آبياري گياهاي خود بپردازند.
سارقان فرصت طلب
هنگ كنگ: با توجه به برگزاري جشنواره ساليانه طلا و جواهر در كشور هنگ كنگ، بيش از ۱۰۰ سارق حرفه اي از كشورهاي آمريكاي جنوبي وارد اين شهر شده اند. به گفته نيروهاي امنيتي، بسياري از اين سارقان با هدف سرقت پول و لوازم شخصي بازديدكنندگان از اين نمايشگاه به هنگ كنگ آمده اند و با توسل به شيوه هاي بسيار جالب و بعضا عجيب اقدام به سرقت مي كنند. يكي از اين شيوه ها ريختن سس گوجه فرنگي روي لباس بازديد كنندگان است. هنگامي كه شخص بازديد كننده به نظافت لباس خود مشغول مي شود، سارقان با استفاده از غفلت وي اقدام به سرقت كيف دستي اش مي كنند. همچنين به محض اينكه بازديدكنندگان جشنواره كيف خود را در رستورانها روي زمين مي گذارند سارقان دست به كار شده و آنها را مي ربايند.
خوراك خوك ها
برلين: يك كشاورز ۲۹ ساله در آلمان به جرم استفاده از جسد يكي از دوستانش براي سيركردن شكم خوك هاي مزرعه دستگير شد. هنگامي كه دوست وي از دنيا رفت، كشاورز بي رحم جسد وي را داخل فريزر نگهداري نمود و به تدريج آن را مقابل خوك ها قرار داد تا سير بشوند. هنوز مشخص نيست اين كشاورز با چه انگيزه اي اين كار را انجام داده است.
سرگذشت آقاي نخست وزير
ميلان: سيلويو برلوسكني نخست وزير ايتاليا ديشب با شركت در يك برنامه زنده تلويزيوني به پرسش هاي مجري برنامه پاسخ داد. در اواسط برنامه مجري از او سوال كرد چه توصيه اي براي شهرونداني دارد كه درآمد ماهيانه آنان تنها ۱۵۰۰ يورو مي باشد. نخست وزير نيز در پاسخ گفت: آنها بايد مرا براي خود الگو قرار بدهند و براي پولدارشدن تلاش بكنند. نگاه كنيد من از ابتدا ثروتمند نبودم اما با تلاش و پشتكار پولدار شدم. شايد باور نكنيد ابتدا در يك بازار محلي كار مي كردم و شب ها به جمع آوري كاغذ هاي باطله از روي زمين مي پرداختم و كاغذهاي مچاله شده را به مردم مي فروختم تا با آن اجاق هاي خوراك پزي خود را روشن كنند. همچنين هنگامي كه يك دوربين خريدم از مراسم تدفين، ترحيم و ازدواج عكس تهيه مي كردم و عكس ها را مي فروختم.

گل و گياه
شيرخشت
007692.jpg
نام علمي:
Cotoneaster horizontalis
خانواده: ROSACEAE
درختچه اي خزان پذير و گسترده با شاخه بندي محكم كه به صورت خوابيده و افقي رشد مي كنند. برگها سبز تيره و براق بوده و آخر فصل پاييز به رنگ قرمز درمي آيند. گلهاي كوچك آن به رنگ سفيد مايل به صورتي به تعداد فراوان اواخر بهار ظاهر شده و بعد به ميوه هاي قرمز رنگ تبديل مي شوند. حداكثر بلندي ۷۵ سانتيمتر و گستردگي آن به ۵/۱ متر مي رسد.
نيازها: مكان كاملاً آفتابي، براي كاشت در مكانهاي خشك مناسب بوده و خاكهاي غرقابي را تحمل نمي كند.حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است. در اواخر پاييز شاخه هاي خشك شده و يا آسيب ديده را حذف مي كنند.
ازدياد: از طريق قلمه هاي چوب نرم در تابستان و يا كاشت بذر در پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |