پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۱ - Mar 9, 2006
با عمليات پليس استان تهران :
اشرار مسلح پاكدشت در مدرسه به دام افتادند
007641.jpg
007644.jpg
گروه حوادث: در دو عمليات پليس استان تهران،  ۶ نفر از اشرار مسلح و قاچاقچيان مواد مخدر دستگير و ۲ نفر به هلاكت رسيدند.
به گزارش همشهري، سردار رضا زارعي رئيس پليس استان تهران در تشريح نحوه دستگيري اين متهمان گفت: حدود ساعت ۴ بعدازظهر ۱۵ اسفند ماه سال جاري يكي از شهروندان وراميني با مركز فوريت هاي پليسي ۱۱۰ تماس گرفته و اعلام مي دارد لحظاتي پيش در دوراهي پيشواي ورامين افراد مسلح سوار بر دو پژو ۴۰۵ فردي را كه در داخل گوني جا داده بودند به صندوق عقب  يكي از پژو ها انداخته و متواري شدند. بلافاصله با دريافت اين خبر مأموران گشت انتظامي ورامين به محل مورد نظر اعزام و با بررسي و تحقيقات از محل مورد نظر يكي از پژوها را كه متهمان رها كرده بودند كشف و ضبط مي كنند و به منظور دستگيري سرنشينان پژوي دوم موضوع به كليه شهرستان هاي همجوار اعلام مي شود و طرح مهار در كليه محورهاي ورودي و خروجي شهرستان هاي همجوار به اجرا گذاشته مي شود. سرانجام ساعت ۴ بعد از ظهر مأموران گشت كلانتري خاتون آباد پاكدشت خودروي پژوي مورد نظر را با ۷ سرنشين مسلح در يكي از بلوارهاي پاكدشت مشاهده و به تعقيب و گريز خودرو مي پردازند كه اشرار به محض مشاهده خودروي پليس فرد گروگان گرفته شده را رها كرده و به فرار خود ادامه مي دهند و از طرفي نيروهاي كمكي به سرپرستي سرهنگ قورچي، فرمانده انتظامي شهرستان پاكدشت محل مورد نظر را تحت محاصره كامل قرار مي دهند.
متهمان كه خود را در محاصره كامل مي بينند به دو گروه سه نفري تقسيم شده، گروه اول به سمت كوره هاي آجرپزي رفته و با اختفاء در يكي از گودال ها اقدام به ايجاد درگيري مسلحانه با مأموران مي كنند و گروه دوم به صورت مسلح و پياده قصد فرار از يك مسير ديگر را مي كنند بدين ترتيب اكيپي از مأموران انتظامي پاكدشت به تعقيب و گريز گروه دوم اشرار مسلح پرداخته و اكيپ ديگر عمليات خود را جهت دستگيري متهمان مسلح پنهان در كوره هاي آجرپزي آغاز مي كنند كه پس از نيم ساعت تلاش و عمليات مأموران انتظامي پاكدشت، يكي از اشرار به هلاكت رسيده و دو نفر ديگر دستگير مي شوند و از طرفي گروه سه نفره ديگر اشرار مسلح كه تحت تعقيب مأموران بودند با رساندن خود به يك بلوار به جهت فرار قصد سرقت به عنف و زورگيري يك خودرو را مي كنند كه با مأموران درگير شده و در اين درگيري مأموران اجازه سرقت و زورگيري خودرو را نداده و با نجات راننده يكي از مأموران جان بركف پليس پاكدشت زخمي مي گردد، اشرار مسلح به فرار خود ادامه داده و اين بار وارد محوطه يك مدرسه در همان نزديكي مي شوند كه در عملياتي غافلگيرانه و ضربتي مأموران انتظامي پاكدشت هر سه شرور مسلح دستگير مي شوند و يكي از آنان كه زخمي شده بود بعد از رساندن به بيمارستان در آنجا به هلاكت مي رسد. بدين ترتيب با به هلاكت رسيدن ۲ نفر از اشرار مسلح و دستگيري ۶ نفر به نام هاي مجيد، رضا، حميد، محمدعلي، حميد و محمدرضا تعداد ۲ دستگاه خودروي پژو ،۴۰۵ ۴ قبضه اسلحه كلاشينكف، تعداد ۳۲۰ عدد فشنگ جنگي، تعداد ۱۱ عدد خشاب كلاشينكف، تعداد يك عدد نارنجك ۴۰ تكه و ۲ عدد جيب خشاب كشف و ضبط گرديد.
در بازجويي هاي فني و پليسي مأموران انتظامي و اطلاعات نيروي انتظامي پاكدشت از متهمان دستگير شده كه از افراد شرور و داراي سابق كيفري متعدد مي باشند مشخص شد دستگيرشدگان از قاچاقچيان مواد مخدر مي باشند و اقدام به فروش مواد مخدر مي كردند و در يكي از معامله هاي خود مقداري مواد مخدر را به بابك به فروش مي رسانند كه بابك بدون پرداخت مبلغ مواد مخدر دستگير و روانه زندان مي شود تا اينكه در روز حادثه از طريق يكي از اشرار متوجه مي شوند كه بابك در مرخصي بيرون از زندان به سر مي برد كه نامبرده را پس از ضرب و شتم به منظور گرفتن مبلغ مواد مخدر به گروگان مي گيرند و در نهايت با تلاش پليس استان تهران دستگير مي گردند.

بازخواني حوادث سال ۸۴
خرداد ۸۴
شايد حادثه متروي كرج را بتوان مهم ترين خبر خرداد ماه امسال دانست.
چهارشنبه چهارم خرداد ماه ۸۴ حوالي ساعت ۱۸ و ۳۰ دقيقه در محوطه بيروني متروي كرج فردي بر اثر اصابت گلوله فوت كرده است. عوامل انتظامي در محل حاضر شده مشاهده كردند، فردي حدودا بيست ساله بر اثر تير اندازي به قتل رسيده است.
پليس كرج ضمن حفظ صحنه جرم و اقدامات اوليه ازجمله دعوت قاضي كشيك قتل و بررسي صحنه جرم، تحقيقات اوليه در محل را شروع كرد و مشخص شد كه ضارب از عوامل نيروي انتظامي بوده و در محوطه مترو مشاهده مي كند كه مقتول با دو جوان ديگر به شدت در حال نزاع و درگيري است و براي جلوگيري از عواقب بعدي مبادرت به ميانجيگري مي كند.
اين مامور چند مرتبه عاملان درگيري را به صلح و آرامش دعوت مي كند و مي گويد من پليس هستم و بعد از اينكه هر دو جوان و مقتول اسم پليس را مي شنوند اندكي آرام مي شوند... اما وقتي پليس قصد داشت از مقتول بازرسي بدني كند، يكباره متواري مي شود... بعد از طي كردن مسافتي پليس به او چند مرتبه دستور ايست مي دهد... اما مقتول توجهي نمي كند و بالاخره اين پليس در تعقيب و گريزي او را دستگير مي كند، ولي باز هم مقتول حين دستگيري قصد فرار مي كند. در كشمكشي كه بين پليس و مقتول روي مي دهد و دقايقي به طول مي انجامد ناگهان تيري از اسلحه خارج و به مقتول اصابت و فوت مي كند. با توجه به روحاني بودن متهم، پرونده به دادسراي ويژه روحانيت ارجاع مي شود. با صدور كيفرخواست عليه متهم، وي در نوبت محاكمه قرار دارد.البته اين دومين پرونده برخورد ماموران نيروي انتظامي در خرداد ماه بود. در اولين حادثه، دوم خرداد ماه وقوع مرگ جوان ۲۳ ساله اي به نام حميدرضا در بيمارستان هفت تير به بازپرس ويژه قتل اطلاع داده شد. پس از تشكيل پرونده مشخص شد كه حميدرضا در اثر ضربه باتومي كه يك سرباز وظيفه به نام جعفر. الف ۶ روز پيش به وي وارد كرده است، به حالت كما رفته و از آن جايي كه تلاش پزشكان براي نجات وي بي نتيجه مانده بود، وي در اثر شكستگي كف جمجمه سر جان باخت. دوست جاويد گفت حدود ساعت ۷ بعدازظهر زماني كه در خيابان صابونيان با موتور در حال تردد بوديم ناگهان سرباز وظيفه گشت نيروي انتظامي باتومش را به طرف ما پرتاب كرد و ما بر روي زمين افتاديم.سپس ما را به كلانتري ۱۱۷ جواديه انتقال دادند و وقتي متوجه شدند، ضربه وارده باتوم به سر حميدرضا باعث شده وي حال خوبي نداشته باشد، او را به بيمارستان انتقال دادند. برادرم مدت ۲ روز در بيمارستان در حالت كما بود تا اين كه در تاريخ ۲ خرداد ماه جان باخت. ما به دادسراي نظامي شكايت كرديم و پرونده براي رسيدگي به شعبه ۱۱ بازپرسي نزد بازپرس اسماعيل تيموري رفت. وي پس از مطالعه پرونده حكم جلب سرباز وظيفه را صادر كرد و حكم به فرماندهي بازرسي ناجا رفت، اما فرماندهي از تحويل متهم به دادسرا جلوگيري كرد و كلانتري با تنظيم گزارشي به دادسراي بعثت عنوان كرد كه تمامي اين ادعاها كذب است و سرنشينان موتورسيكلت خود بر روي زمين افتاده اند. در حالي كه پزشكي قانوني در گزارش خود ضرب و شتم با جسم سخت را تاييد كرده است پرونده جعفر تنها متهم اين پرونده نيز در مراحل رسيدگي قرار دارد.
تير ۸۴
مهمترين اتفاق تيرماه سال ۸۴ انتصاب سرتيپ پاسدار اسماعيل احمدي مقدم به عنوان فرمانده نيروي انتظامي بود. وي در اولين سخنراني خود در مراسم معارفه گفت: ايجاد سازماني پاسخگو، چالاك و چابك و همچنين شفاف در انجام وظايف، منظور نظر است و بر اين اساس پليس شايسته و بايسته نظام جمهوري اسلامي ايران با ويژگي ها و مختصات خاص آن مي بايست شكل گيرد.
وي ويژگي هاي اين پليس را دانايي محوري، تجهيز به دانش ، فناوري و امكانات پيشرفته روز ، حرفه اي و داراي مهارت تخصصي ، مومن ، با اخلاق و مودب ، اهل تفاهم با مردم و برخوردار از مهارت هاي ارتباط اجتماعي برشمرد و خاطرنشان كرد:  ايجاد فضايي آكنده از آرامش و اطمينان براي آحاد جامعه در گرو برخوردي قاطع با هنجارشكنان ، قانون گريزان و ناامن كنندگان محيط هاي عمومي است.
سردار احمدي مقدم يادآور شد : براي تحقق چنين فضايي ، هر شهروند مي بايست در محيط خصوصي خود احساس امنيت نموده و حريم خصوصي و فردي افراد نبايد توسط هيچ كس و به هيچ بهانه اي مورد تعرض قرار گيرد. فرمانده نيروي انتظامي تأكيد كرد : محيط عمومي جامعه مي بايست براي همه شهروندان از امنيت و نظم برخوردار باشد. آرامش و آسايش محيط اجتماعي نبايد مورد تعرض و تعدي قرار گيرد.
جنايت خانوادگي
سه جنايت در طبقه سوم يك آپارتمان مسكوني واقع در كوچه درختي رخ داده بود. قربانيان، سكينه ۳۷ ساله، ندا ۱۷ ساله و محمد ۱۱ ساله نام داشتند.
هر سه نفر آنان به طرز فجيعي به قتل رسيده بودند. داوود عامل اين جنايت گفت: «۴۰ سال سن دارم. بسيار جوان بودم كه با مرگ پدرم در تعميرگاه موتورسيكلت سازي او مشغول به كار شدم تا خرج زندگي خواهر و برادرانم و همچنين مادرم را تأمين كنم. به زحمت بعد از گذراندن چندين سال توانستم مبلغي را جمع كنم و مقداري از آن به ارزش ۱۵ ميليون تومان را به يك طلافروش دادم تا با كاركردن، سودي را به من بدهد ولي آن طلا فروش از من كلاهبرداري كرد و تلاش من براي رسيدن به حقم نيز بي فايده بود و نتوانستم به مراجع قضايي ثابت كنم كه  اين پول را به طلا فروش دادم. از آن زمان تاكنون كانون خانواده ام بهم ريخت؛ دچار افسردگي شده بوديم. براي اداره زندگي به مسافركشي پرداختم ولي خاطره تلخ آن كلاهبرداري از ذهنم دور نمي شد. در نهايت با خانواده تصميم به يك خودكشي دسته جمعي گرفتيم. روز قبل از  اين حادثه تمام اسناد و مدارك و طلاجات همسرم و خود را به خانه مادر زنم بردم و به بهانه  اينكه قصد مسافرت خانوادگي به خانه خدا را داريم آنها را تحويل مادرزنم دادم. هنگام بازگشتن به خانه مقداري قرص آرام بخش خريدم. وقتي به خانه رسيدم به اعضاي خانواده ام گفتم خود را آماده مرگ كنند و به آنها قول دادم بعد از آنكه كاملا از مرگ آنان مطمئن شدم خود نيز خودكشي كنم. آنها قبول كردند. در ابتدا قرص هاي آرام بخش را خوردند. بيهوش شده بودند كه رگ دستانشان را زدم. براي اينكه محمد زجركش نشود دست ها و پاهايش را بستم و سپس با يك دستمال سفيدرنگ او را خفه كردم. با اسلحه ساچمه اي كه در منزل داشتم چند تير به بدنشان زدم تا مرگ برايشان سخت نباشد. سپس مقدار زيادي قرص آرام بخش خوردم تا خود نيز به جمع خانواده ام بپيوندم ولي تنها بيهوش شدم تا زماني كه برادرم مرا نيمه جان يافت و به بيمارستان انتقال يافتم.
نيروي انساني در حادثه سقوط هواپيمايي ساها مقصر شناخته شد
بيش از يك ماه پس از سقوط هواپيماي ساها در فرودگاه مهرآباد تهران، مسئولان اعلام كردند: عدم رعايت دستورالعمل هاي فرود كه لازمه رعايت سرعت هواپيما و فرود در ابتداي باند پروازي است، فرصت هاي ممكنه را براي كنترل هواپيما گرفته و سانحه هواپيمايي بوئينگ ۷۰۷ ساها اتفاق افتاده است.
مقصر سانحه در حالي تعيين شد كه پدر و مادر آرين پس از گذشت ۸۰ روز از اين واقعه همچنان در انتظار فرزندشان بودند. آنها بر اين باور بودند كه كودك ۴ ساله شان زنده است.
حكم اعدام براي قاتل دو برادر
در تير ماه حكم پرونده چهار مرد كه متهم به آدم ربايي، آزار و اذيت و قتل بودند، از سوي شعبه ۹ دادگاه عمومي  اصفهان صادر شد. اين حكم ۱۴ اسفند ماه در اصفهان اجرا شد.
در پي تعرض به يك جوان، مهاجمان پيكر نيمه جان رسول را كنار جاده انداختند و از محل متواري شدند. رسول توسط خودروهاي عبوري به بيمارستان انتقال يافت و زماني كه حالش بهبود پيدا كرد، موضوع را با دو تن از دايي هايش به نام هاي عباسعلي و مجيد مطرح كرد.
در درگيري ميان مهاجمان و دايي هاي رسول، آنها مجروح شدند. شاهدان، دو برادر را به كلينيكي انتقال دادند اما دقايقي بعد آنها مجدداً شاهد يك صحنه درگيري ديگر شدند. پنج ضارب با موتورسيكلت در حالي كه چوب و چماق در اختيار داشتند به مركز درماني حمله ور شده و پس از شكستن شيشه ها و مجروح كردن تعدادي از دوستان عباسعلي و مجيد، آنها را نيز زخمي كردند. خانواده دو برادر پس از  اين حادثه آنها را سريعاً به بيمارستان انتقال دادند اما دو برادر به خاطر شدت خونريزي جان باختند. در همان زمان با دخالت نيروي انتظامي هر پنج مرد دستگير شدند و به درگيري اعتراف كردند. دادگاه پس از شنيدن دلايل و شواهد، نوع شكايت و خواسته اولياي دم، قرار بازداشت هر پنج مرد را صادر كرد و پس از چندين جلسه رسيدگي، مبادرت به صدور رأي كرد.

پرونده نوازنده جوان در پزشكي قانوني
007638.jpg
گروه حوادث: چهار تن از قضات عالي رتبه دادگستري پس از برگزاري جلسه محاكمه نوازنده جواني كه دوستش را در پارك پرديسان به قتل رسانده بود، با ايراد نواقص، پرونده را براي بررسي مجدد به دادسراي امور جنايي تهران انتقال دادند.
به گزارش همشهري، در اين پرونده اميرحسين (۲۴ساله) متهم به قتل عمدي آرمين با ضربات چاقو بود. اين حادثه در تاريخ ۳ شهريورماه ۸۴ با كشف جسد آرمين در پارك پرديسان تحت پيگيري پليس جنايي تهران قرار گرفت. با رديابي هاي پليس اميرحسين در نوشهر شناسايي و دستگير شد.
وي در تمام مراحل تحقيق و بازجويي، به قتل آرمين اعتراف كرد اما مدعي شد كه پس از زدن ضربه اول ديگر چيزي نفهميدم.
صبح روز سه شنبه گذشته نوازنده جوان مقابل پنج قاضي در شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان قرار گرفت و به دفاع از خود پرداخت. در طول جلسه محاكمه ۲ ساعته اميرحسين به كرات مدعي شد هيچ انگيزه اي براي وقوع قتل آرمين نداشته و تنها به خاطر مصرف مواد مخدر از حالت طبيعي خارج شده است. از طرفي متهم به قتل، با اشاره به اينكه دوبار اقدام به خودكشي كرده است، گفت كه از لحاظ روحي- جسمي در وضعيت مناسبي قرار ندارد.
در ادامه جلسه محاكمه، وكيل متهم به قتل با اشاره به ماده ۵۱ قانون مجازات اسلامي خطاب به قضات گفت: موكلم داراي سابقه بيماري رواني است و تاكنون دوبار مبادرت به خودكشي كرده است. پرونده باليني وي نيز وجود دارد و در دادگاه قابل بررسي است. از طرفي موكلم داراي اعتياد شديد است و روز حادثه نيز مواد مخدر مصرف كرده بود. وي داراي درجاتي از جنون است و طبق قانون، وي رافع مسئوليت كيفري است.
طاهري، وكيل متهم، در پايان از دادگاه خواست تا پرونده را براي بررسي درجه جنون اميرحسين به پزشكي قانوني انتقال دهند. بنابراين، قاضي عزيز محمدي پس از شور با چهار قاضي ديگر، پرونده را براي اعلام دقيق نظريه پزشكي قانوني به دادسراي امور جنايي ارسال كردند تا تحقيقات در اين زمينه صورت گيرد.

شناسايي عامل جنايت در نتيجه پزشكي قانوني
گروه حوادث: دختر جواني كه متهم به قتل پدرش است با دستور بازپرس جنايي تهران روانه زندان شد.
به گزارش همشهري،  بازپرس حسين اصغرزاده روز گذشته در خصوص آخرين اقدامات قضايي روي پرونده ليندا ۲۵ ساله كه متهم است با همكاري پسر جواني به نام محمد، اقدام به قتل پدرش و شروع به قتل مادر خود كرده بود، گفت: در حال حاضر اين دو جوان با صدور قرار بازداشت روانه زندان شده اند و با ارسال نتيجه آزمايشات پزشكي قانوني در خصوص علت اصلي فوت پدر دختر جوان، تحقيقات تا صدور قرار مجرميت و كيفرخواست از سوي دادسراي امور جنايي تهران ادامه خواهد يافت.
بر پايه اين گزارش، ليندا اوايل بهمن ماه طي يك اقدام غافلگيرانه با همدستي محمد مقدار زيادي قرص آرام بخش را در طول يك هفته در غذاي والدين خود ريخته بود كه بعد از فاش شدن نقشه اين دو جوان از سوي خواهر ليندا، مصدومين به بيمارستان انتقال يافتند ولي در نهايت تلاش هاي پزشكي براي نجات جان پدر ليندا بي نتيجه ماند و نامبرده جان سپرد.
با مرگ وي پرونده اين نقشه شوم از دادسراي سعادت آباد به دادسراي امور جنايي انتقال يافته و ليندا و محمد در اداره دهم آگاهي تهران به بزه انتسابي خود اعتراف كردند.

نزاع خونين در اتوبان مدرس
گروه حوادث: نزاع خياباني در حوالي اتوبان مدرس منجر به مرگ يك پسر جوان و مجروحيت پسري ديگر شد. به گزارش همشهري، ساعت ۱و۲۰دقيقه روزسه شنبه نزاع دسته جمعي در حوالي اتوبان مدرس رخ داد.
محمد تورنگ رئيس مركز اطلاع رساني فاتب در خصوص اين حادثه گفت: در پي اين درگيري كه طرفين آن از جوانان همان محل بودند پنج پسر با يكديگر درگير شدند كه در نهايت حسين ۲۸ساله با ضربات متعدد چاقو كه بر بدنش وارد شده بود جان سپرده و فرد ديگري به نام حميد كه در نزاع شركت داشت نيز به شدت مجروح شده و هم اكنون در بيمارستان تحت مداوا قرار دارد.
تورنگ در ادامه گفت: سه شركت كننده ديگر در اين نزاع توسط مأموران كلانتري ۱۲۷ بازداشت شده و در تحقيقات اوليه در مورد علت درگيري گفته اند: حسين و دوستانش چند دقيقه قبل از شروع به دعوا وارد كوچه شدند و در زمان گذشتن از كنار ما نگاه نامناسبي كردند كه موجب آغاز اين دعوا شد!
بررسي تكميلي روي اين پرونده جنايي در اداره دهم آگاهي تهران بزرگ زيرنظر بازپرس حسيني ادامه خواهد يافت.

آن سوي حادثه
در اداره دهم آگاهي تهران بزرگ چه مي گذرد
آزاده مختاري:معاون مبارزه با جرائم جنايي پليس آگاهي تهران روز يكشنبه ۱۴ اسفند ماه اعلام كرد: «ماموران پليس آگاهي تهران در بررسي پرونده قتل هاي كشف نشده با نام بيش از ۳۰ قاتل كه پس از جنايت هاي خود متواري شده اند رو به رو شدند. كارآگاهان اداره دهم آگاهي تهران بزرگ با در دست داشتن نام متهمان، تحقيقات براي دستگيري آنان را در دستور كار خود قرار داده اند.اين در حاليست كه فرماند هان ناجا كشور و شهر بزرگ تهران در مصاحبه هاي پاياني سال ۸۴ خود عنوان كرده اند كه امسال يكي از سالهاي پرجرم و جنايت در كشور بوده است. بيان اين مطلب ما را به دفتر سرهنگ حسين خوئيني، معاونت اداره آگاهي تهران بزرگ كشاند تا در حضور سرهنگ بهرام عطايي، رياست اداره ويژه قتل پايتخت به بررسي عملكرد و امكانات پليس جنايي تهران و نوع تعامل آنان با مطبوعات بپردازيم.
* دليل اهميت بيشتر پليس جنايي و محدوديت اطلاع رساني در حوزه كار آنها چيست؟
در واقع بايد گفت وظيفه پليس جنايي پيگيري وقايع و پرونده هاي جنايي تا كشف حقيقت است. اساس بررسي هاي ما بر داده ها و يافته هاي هر پرونده استوار بوده و با رسيدگي مستمر و شبانه روزي به نتيجه مي رسد.از سوي ديگر نسبت به جرائم خرد، قتل از اهميت بيشتري برخوردار است. به همين علت اداره آگاهي، كشف اين جرائم را در كنار سرقت هاي مسلحانه در اولويت قرار داده است. بدين ترتيب هيچ گاه امكان ندارد كه پرونده هاي قتل بلااقدام بماند. در همين راستا در پرونده هاي پيچيده در اداره دهم آگاهي تهران، كميته هايي تخصصي تشكيل مي شود كه وظيفه پيگيري پرونده هاي خاص و جنبه هاي مختلف آنها را برعهده دارد. اين كميته ها فرضيه هاي مختلف را به صورت كارشناسي پيگيري مي كنند و موانعي را كه در هر موضوع وجود دارد بررسي و براي رفع آن كار تخصصي انجام مي دهد. حاصل كار اين كميته ها، شناسايي عوامل اصلي ارتكاب جرم، دستگيري آنها، اخذ اقرار و اعتراف و نهايتاً معرفي به دستگاه قضايي است. با توجه به ابعاد گسترده اجتماعي قتل  با ويژ گي هاي خاص هر پرونده، سياست پليس جنايي اين بوده كه پيش از وقوع هرگونه وقفه اي، اطلاع رساني دقيق و سريع صورت گيرد. ما معتقديم انتشار اين گونه اخبار، علاوه بر جذابيت آنها، سبب ايجاد حس امنيت در مخاطبان مي شود.
* آيا كميته هاي ويژه و افسران جنايي، آموزش آكادميك خاصي در اين زمينه ديده اند؟ چند درصد از اقدامات آنها براساس دانش صورت مي گيرد؟
افسران ادارات تخصصي مركزي( قتل، سرقت مسلحانه و جعل) از ابتدا تجارب لازم را اخذ كرده اند و دانش لازم را دارند. به عنوان مثال كارآگاهان اداره دهم، از ابتدا در اين رشته وارد شده اند، همه دوره هاي مربوطه را طي كرده اند و ضمن اخذ تجارب تخصصي لازم، دوره هاي ضمن خدمت را براي تكميل دانش خود گذرانده اند. در موارد نياز از اساتيد ناجا در دانشگاه نيروي انتظامي كمك گرفته ايم.
* در مقايسه با ساير كشورها، امكانات و تجهيزات پليس جنايي در چه حدي است؟
ما از لحاظ داشتن سيستم DNA و ساير سيستم هايي كه در بررسي صحنه جرم كمك كند، در حد كشورهاي اروپايي هستيم. اين امكان با تدبير فرماندهي ناجا فراهم شده است. همكاران ما در اداره تشخيص هويت، اين موضوع را پشتيباني مي كنند.
* پس كمبود امكانات نداريم؟
فعلاً خير
* در مورد نيروي انساني پليس جنايي چطور؟
در حال حاضر افسران ما با تعداد پرونده هايي كه به آنها ارجاع مي شود، تناسب دارند.
* پس چرا ماه ها پس از وقوع يك جنايت، پرونده ها هنوز در مراحل ابتدايي قرار دارد؟ آيا قاتلان حرفه اي تر از پليس جنايي هستند؟
نه قاتلان حرفه اي ترند و نه پليس غيرحرفه اي. زماني كه با يك پرونده قتل روبه رو مي شويم، حتي اعضاي خانواده افسران و مسئولان از ابتدايي ترين حقوق خود مي گذرند تا موضوعي كه باعث ايجاد رعب و وحشت مردم شده، زودتر حل شود و امنيت به جامعه بازگردد. شما مطمئن باشيد همه پرونده ها براي ما از اهميت يكساني برخوردارند. تصادف منجر به قتل فرقي با يك قتل پيچيده و فجيع ندارد. پيگيري موضوع تا رسيدن به نتيجه، وظيفه ذاتي ماست. در مورد حرفه اي بودن افسران، من سرهنگ بهرام عطايي- رياست دايره دهم آگاهي- را مثال مي زنم. در هر ساعتي از شبانه روز و در هر مناسبت و ايامي، به محض اطلاع از وقوع يك جنايت، ايشان خود در صحنه حاضر شده، فراخوان افسران تيم جنايي، همكاري و هماهنگي با مراجع قضايي و دنبال كردن سرنخ ها به شكل موشكافانه توسط خود ايشان انجام مي شود. من معتقدم در رسيدگي به پرونده هاي قتل، ايشان يسيار زبده اند و مهارت هاي ويژه اي در به سرانجام رساندن پرونده ها دارند.با عنايت خداوند و توجه ويژه رئيس پليس آگاهي نسبت به بخش جنايي و افسران اين اداره ، آنها با انگيزه قوي تري نسبت به گذشته و هماهنگي و همكاري كامل، سعي مي كنند صد در صد پرونده ها را به نتيجه برسانند.
* سؤال اينجاست كه چرا بعضي پرونده هاي ظاهراً پيچيده مثل قتل هاي سريالي زنان خانه دار در مدت ۲۹ روز به نتيجه مي رسد اما پرونده هايي ساده كه حتي قاتل نيز شناسايي شده است، ناتمام باقي مي ماند؟
اين كاملاً واضح است كه هر متهمي در هر جاي دنيا امكان فرار دارد. اقدامات بعدي وي نيز دستگيري در كوتاه مدت را ناممكن مي سازد. قدر مسلم با فرار متهم اقدامات پليس متوقف نشده و پليس با انديشيدن تمهيداتي از جمله هماهنگي با پليس اينترپل و كنترل مرزها و شهرها اقدامات خود را تا حصول نتيجه ادامه مي دهد. در پرونده قتل هاي سريالي، به دليل جريحه دار شدن اذهان عمومي، تيمي پنج نفره از افسران مجرب اداره دهم، از مرحله كشف اجساد تا دستگيري متهمان در فعاليتي هماهنگ و برنامه ريزي شده، توانستند سرنخ هاي لازم را كشف كرده و در نهايت، متهمان را بازداشت كنند. در همين حال ممكن است در پرونده تصادف منجر به فوت يا قتلي ساده، تنها يك افسر، مسئوليت پرونده را برعهده گيرد.
* حجم پرونده هايي كه روي ميز افسران ديده مي شود متفاوت است. مبناي اين تفاوت چيست؟
مسلماً ارجاع هر پرونده در بخش جنايي بر اساس شرايط آن پرونده، پيگيري موضوع و مهارت و دانش افسر به وي ارجاع مي شود. لياقت و شايستگي افسر و تيم پيگيري مورد توجه قرار مي گيرد. مهم اين است كه هيچ پرونده اي به طور اتفاقي روي ميزي قرار نمي گيرد.

پايان تحقيقات در پرونده پرنسس دايانا
سايت جنايي: بازپرس تحقيق پرونده قتل پرنسس دايانا كه در سال ۱۹۹۷ در سانحه  رانندگي جان خود را از دست داده بود اعلام كرد كه هيچ نشانه اي از عمدي بودن اين حادثه در اختيار نبوده و به نظر مي رسد كه تمام ماجرا سانحه بوده است.
پيش از اين برخي مطبوعات ادعا كرده بودند كه فردي از خانواده سلطنتي در اين حادثه دست داشته اند.در اين سانحه دايانا و دوست پسر وي و راننده آنها جان خود را از دست دادند. در يكي از اين احتمالات ادعا شده بود كه پرنس چارلز با كشيدن اين نقشه قصد از بين بردن همسر سابق خود را داشته است.پدر دوست پسر دايانا در آخرين ادعاهاي خود مدعي شده بود كه نه تنها چارلز، بلكه خانواده وي نيز در اين سانحه دست داشته اند.پس از ده سال تحقيق و تفحص در خصوص اين پرونده كارشناسان تاكنون چندين بار اعلام كرده اند كه هيچ نشانه اي از عمدي بودن اين ماجرا در دست نيست.دادستان پرونده سال گذشته نيز اتهام قتل غيرعمد را از پرونده چندين عكاسي كه در زمان تصادف ماشين دايانا را تعقيب مي كردند، ملغي اعلام كرد.دوربين هايي كه در اطراف جاده جاسازي شده بودند نيز در شب حادثه از كار افتاده و در نتيجه هيچ مدركي در اختيار گروه تحقيق نبود.

سه بار حبس براي قاتل
سايت جنايي: مردي كه متهم به قتل سه نفر بود از سوي دادگاه عالي فيلادلفيا به سه بار حبس ابد محكوم شد. يكي از موارد قتل عمد توسط يك دوربين فيلمبرداري ضبط شده و در دادگاه به عنوان سند اوليه ارتكاب قتل مورد استفاده قرار گرفت. جوان كووينگتون روز گذشته به سه مورد اتهام قتل عمد محكوم شد و اين در حالي بود كه قاضي دادگاه وي را به دو مورد اقدام به قتل نيز محكوم كرده بود اما صلاحيت رواني وي براي دريافت حكم در خصوص اين دو پرونده تأييد نشد. جوان كه در زندان فدرال تحت مداواي رواني قرار گرفته بود هنگام سؤالات قاضي پرونده تنها به گفتن بله يا خير اكتفا كرده و پس از اعلام حكم نيز هيچ گونه عكس العملي از خود نشان نداد.وكيل مدافع متهم در دادگاه ادعا كرد كه موكلش در طول ۱۵ سال گذشته تحت مداواي چندين روانپزشك بوده است و بدين ترتيب بايد به جاي اعلام حكم زندان وي را به بيمارستان رواني فرستاد.دادستان پرونده ضمن رد اين ادعا اعلام كرد كه متهم زمان ارتكاب جرم به خوبي قدرت تشخيص خوب از بد را داشته است.وكيل مدافع جوان اعلام كرد كه قصد دارد به حكم صادره اعتراض كند.

دستگيري قاتل خانوادگي
سايت جنايي: پليس فونيكس روز گذشته موفق به بازداشت مردي شد كه در جريان به قتل رسيدن پنج نفر كه اجساد آنها هفته گذشته كشف شد؛ دست داشته است.ويليام ميلر ۲۸ ساله كارمند يكي از مقتولان بوده است. وي در حال حاضر با پنج مورد اتهام قتل عمد رو به رو است. علاوه بر اين دادستان پرونده وي را به داشتن اسلحه غير مجاز و يك مورد سرقت متهم كرده است.بازپرس تحقيق پرونده اعلام كرده است كه ميلر در اين قتل تنها نبوده و بي شك همدستاني نيز داشته است.ميلر در اولين جلسه بازجويي ادعا كرد كه در شب حادثه در منزل مقتولان بوده اما اتهام قتل آنها را نپذيرفت.پليس تاكنون از انگيزه احتمالي قاتل يا قاتلان از انجام چنين قتل عامي پرده بر نداشته است.همسر رئيس ميلر كه در اين حادثه به قتل رسيده، شب حادثه در منزل حضور نداشته است. وي پس از اين حادثه كه در آن فرزندان خود را نيز از دست داده به عنوان مظنون تحت نظر بود. وي پس از دستگيري متهم اين پرونده در مصاحبه اي مطبوعاتي از دستگيري وي ابراز خشنودي كرده و مدعي شد كه متهم با همسرش بر سر مسائل مالي اختلافات شديدي داشته است.يكي از دوستان ميلر كه شب حادثه و پيش از رفتن وي به منزل مقتولان نزد وي بوده است با حضور در اداره پليس مدعي شد كه ميلر شب حادثه بسيار مضطرب بوده و دائما احساس نگراني مي كرده است.تحقيقات بيشتر در اين زمينه همچنان ادامه دارد.

نوجوان قاتل در انتظار حكم دادگاه
آسوشيتدپرس: قاضي دادگاه عالي ايالت ميشيگان روز گذشته اعلام حكم نهايي متهمي كه مادر خود را با ۱۱ ضربه چاقو به قتل رسانده بود، به دليل امكان تفاهم متهم با دادستان پرونده و همكاري بيشتر وي با دادستان به تعويق انداخت.
كريستوفر دانكوويچ ۱۶ ساله متهم است كه مادر خود را با ۱۱ ضربه ممتد چاقو به قتل رسانده است. وي ماه گذشته با پذيرفتن اتهام خود به تحمل حبس از ۲۲ سال تا ۳۶ سال محكوم شده بود. در صورتي كه دادستان پرونده وي را با اتهام قتل عمد رو به رو مي كرد، اين امكان براي قاضي پرونده وجود داشت كه وي را به حبس ابد محكوم كند.قاضي پرونده روز گذشته هنگام اعلام تعليق در صادر كردن حكم نهايي، اعلام كرد كه وي هنوز متقاعد نشده است كه بازگشت كريسوفر به درون جامعه پس از گذراندن دوران حبس، خطري براي جامعه نخواهد بود.وي همچنين اعلام كرد كه متهم بايد از لحاظ رواني مورد معاينه قرار گرفته و مشخص شود كه آيا وي صلاحيت كافي براي حضور در دادگاه و دريافت حكم را داراست يا خير.متهم زمان ارتكاب جرم در بهار گذشته، ۱۵ سال سن داشت. پليس جنازه مادر وي را در حالي كه بر اثر شدت ضربات متلاشي شده بود، چند روز پس از مرگش در منزل محل سكونتش پيدا كرد.قرار است دادگاه نهايي متهم ۱۵ مارس برگزار شود.

مرد استراليايي همسرش را جلو ديدگان دخترش كشت
خبرگزاري استراليا: يك مرد ۳۹ ساله استراليايي به نام پائول مارگاچ ساكن ملبورن چندي پيش به دنبال پاره اي اختلافات خانوادگي تينا، همسر جوانش را جلو چشمان دختر هشت ساله شان به قتل رساند.براساس اين گزارش، پائول روز حادثه پس از آنكه با تينا وارد بحث شد، با يك كارد آشپزخانه به سوي او حمله ور شد و با فرود آوردن ۲۰ ضربه، زن بيچاره را از پاي درآورد. اين در حالي است كه دختر هشت ساله آنها به نام ارين نيز در اين مدت شاهد ماجرا بود و تاكنون اين خاطره تلخ را از ياد نبرده است.بنا بر اين گزارش، دادگاه عالي كه از زمان دستگيري متهم، پرونده او را بررسي مي كند، ديروز با گناهكار شناختن پائول در قتل عمد همسرش، او را به ۱۷ سال حبس محكوم كرد.

بازداشت پدر عامل جنايت ميدان كتابي
گروه حوادث: تحقيقات پليس جنايي تهران بعد از گذشت ۱۰ روز از بازداشت پدر عامل اصلي جنايت ميدان كتابي همچنان از وي ادامه دارد.
به گزارش همشهري، بعد از گذشت چند روز از وقوع جنايت ميدان كتابي كه در پي آن پسر جواني به نام حسام مرتكب قتل مادرش شده بود، ۱۰روز پيش پليس آگاهي اقدام به بازداشت پدر اين پسر به نام حسن نيز كرد. حسام در جريان بازجويي هاي پليس در خصوص ارتباطات پدرش با دوست خود كه متهمه رديف دوم اين پرونده است، اظهاراتي را عنوان كرده بود، برپايه اين ادعاها پليس جنايي تهران حسن را نيز بازداشت كرده و در طي اين ۱۰روز بازجويي از وي در اداره دهم آگاهي تهران ادامه دارد.

حادثه در طرح ارتقاي امنيت اجتماعي شهر كرج
گروه حوادث: تعقيب و گريز پليس در فرديس كرج به بيمارستان مدني ختم شد.
به گزارش همشهري، ساعت ۱۱ صبح روز دوشنبه مأموران انتظامي شهر كرج در پي اجراي طرح ارتقاي امنيت اجتماعي در محدوده فرديس به يك موتورسوار در فلكه دوم فرديس مظنون شدند. سرهنگ بزمون، فرمانده انتظامي كرج ضمن اعلام اين خبر گفت: از سوي پليس به موتورسوار دستور توقف داده شد ولي موتورسوار بدون توجه به دستور پليس با سرعت به حركت خود ادامه داد. همين امر موجب شد عمليات تعقيب براي دستگيري وي آغاز شود. موتورسوار در حين فرار تعادل حركتي خود را از دست داده و بر روي زمين افتاد. پليس بعد از حضور بر بالين اين مرد متوجه جراحت ناشي از سقوط از روي موتور شد و او را بلافاصله به بيمارستان مدني انتقال داد. حال بيمار هم اكنون رضايت بخش است.اين در حالي است كه مردم طي يك تجمع گسترده در فرديس كرج خواستار بهبود رفتار پليس با مردم شدند.

خودكشي ناكام در دادسرا
گروه حوادث: ظهر روز سه شنبه پسر جواني در يكي از دادسراهاي شهر تهران اقدام به خودكشي كرد.به گزارش همشهري، ساعت ۱۲ و ۲۰ دقيقه روز گذشته پسر جواني به نام حسين طي يك اقدام غافلگيرانه خود را از پنجره اتاق اجراي احكام دادسراي ناحيه ۳ تهران كه در طبقه چهارم ساختمان واقع شده بود به بيرون پرتاب كرد.مسئولين دادسرا بلافاصله اورژانس را به محل فرا خواندند و بدن نيمه جان اين پسر جوان كه در پي شكايت پدرش از او به دادسرا آمده بود به بيمارستان خاتم الانبيا انتقال يافت.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |