پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۱ - Mar 9, 2006
تلگراف به تاريخ پيوست
007533.jpg
007530.jpg
خطوط تلگراف دنيا در سال ۱۸۹۱
بي بي سي - اميد حبيبي نيا: با رساندن آخرين تلگراف در بيست و هفتم ژانويه ۲۰۰۶ (هفتم بهمن ماه) توسط شركت وسترن يونيون، عصر تلگراف در آمريكا به پايان رسيد. اگرچه در ده سال گذشته با رشد پرشتاب اينترنت در جهان، از نقش تلگراف در انتقال سريع اطلاعات فوري كاسته شده بود اما ده سالي طول كشيد تا زمان به تاريخ پيوستن اين پديده رسانه اي در كشوري كه زادگاه آن بوده به سر برسد. مسئولان وسترن يونيون كمپاني كه صد و پنجاه و پنج سال در زمينه ارسال تلگراف فعاليت مي كردند، در اين باره مي گويند: «ارسال هر تلگراف هزينه اي معادل دو دلار داشت كه قابل رقابت با ساير سرويس هاي ارتباطي نبود .»
در واقع وسترن يونيون به عنوان بزرگترين و قديمي ترين شركت تلگراف سال گذشته از ارسال تلگراف تنها پانصد هزار دلار در آمد داشته است كه به هيچ وجه به ساير درآمدهاي اين شركت از جمله انتقال پول كه چهار ميليارد دلار سود خالص داشته است، قابل مقايسه نبود. تلگراف كه در نيمه نخست قرن وظيفه انتقال سريع اطلاعات را بر عهده گرفت و نقشي اساسي در توسعه اجتماعي يافت به تدريج با افزايش خطوط تلفن در منازل و سپس سرعت يافتن پست، كه در اغلب كشور نامه ها را همان روز يا روز بعد به مقصد مي رساند با خطر روبه رو شده بود.
مرگ دير هنگام
اما مدت زيادي طول كشيد تا در مقايسه با سرويس هاي ديگر نظير فكس، تلفن، تلفن همراه، پيام هاي كوتاه، نامه فوري، اي ميل و سرانجام نيز مسنجر و تلفن اينترنتي، ارسال يك تلگراف امري كم فايده تر به نظر برسد. در سال گذشته در آمريكا تنها بيست هزار تلگراف مخابره شده است. اگرچه شيوه ارسال تلگراف يعني مراجعه مشتري به باجه پست يا تلگرافخانه مدت هاست سپري شده و اغلب مشتريان در كشورهاي مختلف مي توانند از طريق تلفن با مركز مخابره تلگراف تماس بگيرند و پيام تلگرافي خود را بخوانند، اما اين آمار با ميزاني كه مردم حدود سي سال پيش يعني پيش از آغاز انقلاب ارتباطات از تلگراف استفاده مي كردند، بسيار فاصله دارد.
بسياري از كارشناسان ارتباطات معتقدند كه عمر تلگراف با ظهور اينترنت و كامپيوتر خانگي كه امكان ارسال مجاني نامه الكترونيكي و همچنين ارتباط همزمان از طريق تيزپيك را فراهم كرد، حدود دوازده سال پيش به پايان رسيده و احتمالا كودكاني كه در قرن بيست و يكم متولد شده اند، هيچ گاه تلگرافي مخابره يا دريافت نخواهند كرد. به گفته بسياري از ميانسالان در آمريكا كه در روزهاي گذشته با رسانه ها مصاحبه مي كردند، تلگراف ديگر يك خاطره دور و دراز از زماني سپري شده است.
بسياري از موزه داران در آمريكا از هم اكنون به كار جمع آوري تلگراف هاي قديمي مشغول شده اند و اگر چه وسترن يونيون اعلام نكرده است كه آخرين تلگراف را به چه كسي رسانده، آنها اعلام كرده اند حاضرند آخرين تلگراف را با قيمت بالايي بخرند. اگر ساموئل مورس كه اولين پيام تلگرافي خود را از واشنگتن به بالتيمور با اين جمله مشهور «خدا چه چيزهاي شگفت آوري دارد» مخابره كرد، هم اكنون زنده بود، اكنون مجبور مي شد به سبك پيغام هاي تلگرافي بنويسد: «TLGRM DED» (تلگراف مرد).
اختراعي عجيب
تلگراف به عنوان سر آغاز دوران رشد و شكوفايي سرمايه داري شناخته شده است. از طريق تلگراف اخبار و اطلاعات اقتصادي، سياسي و همچنين پيام هاي فوري نظامي رد و بدل
مي شد و به اين ترتيب تلگراف نقشي اساسي در توسعه اقتصادي و اجتماعي نيمه دوم قرن نوزدهم ايفا كرد. هنگامي كه ساموئل مورس در سال۱۸۴۳ (۱۲۲۲ خورشيدي) اين اختراع را به نام خود ثبت كرد هرگز تصور نمي كرد ابعاد اين اختراع با سرعتي باور نكردني گسترش يابد. سرعت تلگراف كه از سال ۱۸۴۴آغاز به كار كرد ظرف چند سال از چند روز به تنها چند دقيقه رسيد.
اختراع مورس و گسترش كابل هاي تلگراف در آمريكا و سپس در سراسر جهان به رشد آن كمك كرد و به اين ترتيب بهاي ارسال تلگراف كه در ابتدا بسيار گران بود به سرعت پايين آمد و در سال ۱۸۶۸به حدود يك دلار و چهار سنت رسيد كه هنوز هم گران محسوب مي شد. اما اين قيمت به زودي توسط وسترن يونيون كه ساليانه نزديك به شصت ميليون تلگراف ارسال مي كرد شكسته شد و به طور متوسط به حدود سي سنت رسيد. وسترن يونيون ركورد خود را در سال ۱۹۲۹با ارسال ۲۰۰ ميليون تلگراف شكست و دوران تازه اي از رونق تجارت تلگراف آغاز شد. با اين حال بسياري به خاطر مي آورند كه در اين دوران دريافت تلگراف به معناي دريافت يك خبر بد بوده است.
تلگراف همچنين در حرفه روزنامه نگاري نيز به سرعت نقشي اساسي يافت. يكي از نخستين بهره برداري ها از تلگراف، گزارش جنگ كوبا و اسپانيا در سال ۱۸۹۷بود. شايد از همين رو است كه در قرن نوزدهم بسياري از روزنامه ها نظير ساندي تلگراف، تلگراف و ديلي تلگراف نام خود را از تلگراف كه مترادف با سرعت در انتشار اخبار بود گرفته بودند.
آغازگر ارتباطات مدرن
در سال،۱۸۶۵ به دعوت ناپلئون سوم، نمايندگان بيست كشور جهان در پاريس اجتماع كردند و اولين قرارداد بين المللي ارتباطي به نام اتحاديه بين المللي تلگراف را تصويب كردند و در همان سال، نخستين آيين نامه بين المللي تلگراف را نيز به تصويب رساندند كه بعدا به اتحاديه بين المللي ارتباطات راه دور ITU تغيير نام داد.
در تحولي ديگر، سال ،۱۸۷۱ هنگام محاصره پاريس تلگراف نوري توسط ژول ليساژو اختراع شد. همچنين در سال ،۱۸۹۹ تقويت كننده تلگراف زيردريايي توسط مهندس انگليسي، سيدني براون اختراع شد. سال ،۱۹۳۲ خدمات تلكس توسط پست انگلستان عرضه شد. در ضمن اصطلاح مخابرات (tele communication) در اين سال به وجود آمد و اتحاديه بين  المللي تلگراف به اتحاديه بين المللي مخابرات تبديل شد. در سال ۱۹۳۸ آلفرد ويل خطوط تلگراف خط و نقطه را به عنوان حروفي خاص براي تلگراف ابداع كرد.
از نيمه دوم قرن گذشته اما به تدريج از جذابيت تلگراف كاسته شد و رقبايي چون ارتباطات ماهواره اي و تلفن و سرانجام در قرن بيست و يكم تلفن هاي همراه داراي قابليت ارسال پيام هاي كوتاه و عكسبرداري و فيلمبرداري و انتقال فوري آن از راه رسيدند و تلگراف را همچون ساير پديده هاي رسانه اي قرن گذشته نظير تلويزيون هاي سياه و سفيد به موزه تاريخ سپردند.
يادگاري
يكي از كوتاه ترين اين پيام ها بين اسكار وايلد و ناشرش رد و بدل شده است، هنگامي كه وايلد از پاريس تلگرافي به ناشرش در انگلستان مي زند تا درباره ميزان استقبال كتابش سئوال كند، متن تلگرافش چنين بود: «؟» ناشر نيز پاسخ مي دهد: «!»
سخنگوي «يو تي اس» دومين كمپاني بزرگ ارسال تلگراف در جهان كه در سوئيس مستقر است مي گويد: «زماني خيلي عادي بود كه شما تلگرافي دريافت كنيد، ولي امروزه اگر تلگرافي دريافت كنيد حتما چيزي غير عادي اتفاق افتاده است!»
تلگراف به تدريج در سراسر جهان به عنوان نمادي از عصري سپري شده به تاريخ مي پيوندد. عصري از كشمكش ها، انقلاب ها، جنگ ها و وقايع تلخ و شيرين در تاريخ خانواده ها. اگر امروز تلگرافي دريافت كرديد آن را به عنوان يادگاري از يك دوران سپري شده نگه داريد! نقطه!

پخش تصويري اخبار
گروه دانش و فناوري- بهنام نظيري راد: آسوشيتدپرس و مايكروسافت اعلام كردند كه قصد دارند سرويسي راه اندازي كنند كه به وسيله آن اعضاي وب سايت هايشان از اين پس بتوانند به صورت آزاد اخبار را به صورت كليپ هاي خبري مشاهده كنند. همچنين درآمد حاصل از آگهي هاي تجاري اين سرويس بين اين دو تقسيم خواهد شد.
قرار است آسوشيتدپرس روزانه ۴۰ كليپ خبري را آماده و در داخل اين سرويس قرار دهد تا كاربران بتوانند آنها را مشاهده كنند. موضوع اين كليپ ها همه عموماً  درباره اقوام و ملتها، تجارت، تكنولوژي و تفريحات و سرگرمي هاست.
آسوشيتدپرس در دنيا يكي از قديمي ترين و بزرگترين گردآورندگان اخبار است و قصد دارد از اين به بعد با مخاطبان خود به صورت تصويري ملاقات داشته باشد.
منبع: AP.org

سي دي هاي جاسوس
گروه دانش و فناوري- محمدتقي رسولي: اخيراً سي دي هايي در ايالت مينوستا آمريكا توسط جمهوري خواهان اين ايالت پخش شده كه ظاهراً به منظور حمايت از ازدواج هوموها بوده است ولي متخصصان كشف كرده اند كه اين سي دي، اطلاعات بيننده را به يك كامپيوتر خاص ارسال مي كند.
اين عمل جمهوري خوا هان باعث عكس العمل شديد دموكرات ها شده و آنها اعلام كرده اند تمامي كساني كه اين سي دي را روي كامپيوتر خود استفاده مي كنند اطلاعات آنها به كامپيوتر جمهوري خواهان ارسال و در آنجا ضبط مي شود تا در مواقع مناسب (انتخابات) مورد استفاده قرار گيرد. همچنين دموكرات ها اعلام كردند كه شركت GOP (سازنده سي دي) به كاربران خود اعلام نكرده كه اطلاعات شخصي آنها توسط شركت ضبط مي شود و اين امر، جرم محسوب مي شود.
مسئولان شركت GOP پس از اعتراض هاي مختلف اعلام كردند كه اين نسخه از سي دي، نسخه  آزمايشي بوده و در نسخه نهايي به كاربران اطلاع داده مي شود كه مشخصات آنها در پايگاه داده هاي شركت ضبط مي شود.
اين سي دي كه شامل فيلم هاي مختلف و مصاحبه هاي مختلف در زمينه هوموها بوده، در فواصل مختلف صفحاتي را باز مي كرده كه از كاربر سؤالاتي را مي پرسيده و پس از اتصال از طريق اينترنت، اين اطلاعات را انتقال مي داده است. جمع آوري اطلاعات افراد مختلف توسط گروه هاي سياسي به منظور استفاده در انتخابات، همواره در آمريكا كاري عادي بوده است، ولي به علت عدم تمايل مردم به ارائه اطلاعات خود در سال هاي اخير، اين امر با مشكل مواجه شده است. روش شركت GOP به عنوان آخرين حقه سياسي سياستمداران، در نوع خود جالب است.
منبع: AP.org

استفاده از پا هنگام كار با كامپيوتر
007536.jpg
گروه دانش و فناوري: آيا تا به حال فكر كرده ايد كه هنگام استفاده از كامپيوتر، هيچ استفاده اي از پاهاي خود نكرده ايد؟ متخصصان و كارشناسان شركت مايكروسافت براي اين موضوع چاره اي انديشيده اند. آنها با توليد يك صفحه رنگي بزرگ كه كليدهايي روي آن تعبيه شده است، اين امكان را به شما مي دهند كه با زدن اين كليدها، با پا بين فايل ها و فولدرها حركت كنيد. آنها نام اين ابزار را «صفحه رقص» گذاشته اند.
البته ممكن است اين پد كه مخصوص پاست هيچ گاه به بازار ارائه نشود زيرا علاوه بر هزينه سرسام آور، فضاي زيادي را اشغال مي كند اما تجربه جالبي براي محققان مايكروسافت مي باشد. اين محققان، سالانه ميليون ها دلار صرف تحقيقات و ابداعات مي نمايند؛ بنابراين فروش نرفتن اين ابزار برايشان مهم نيست. البته آنها مي توانند اين ابزار را در نمايش سالانه شركت مايكروسافت نمايش دهند.

مشاركت مايكروسافت و اينتل
گروه دانش و فناوري- محمدتقي رسولي: مايكروسافت و اينتل قصد دارند هفته آينده محصول مشترك خود كه يك پي سي از نوع فشرده و كوچك (Tablet) است را به نمايش بگذارند. اين مدل جديد بسياري از انتظارات كاربران را برآورده خواهد كرد. مدل قبلي كه در سال ۲۰۰۲ ارائه شده بود با ويندوز اكس پي سازگاري داشت. مدل جديد كه صفحه نمايش ۱۸ اينچي دارد، حدود ۱۰۰۰ دلار قيمت گذاري شده است.
اين مدل قابليت hand Recognition يا همان تشخيص متن هاي دست نويس را داراست و كاربران مي توانند دستورات خود را بر روي صفحه مخصوص و با قلم مخصوص بنويسند (به جاي تايپ كردن). همچنين تكنولوژي شبكه بي سيم نيز در آن تعبيه شده است و همانند مدلهاي قبلي پخش فيلم، موزيك و بازي هاي سه بعدي را با كيفيت بالا دارد.در ساخت اين كامپيوتر، علاوه بر مايكروسافت و اينتل چند شركت ديگر نيز مشاركت داشته اند كه نام آنها فاش نشده است.
منبع: NYTimes.com

اتحاديه اروپا مايكروسافت را تهديد كرد
گروه دانش و فناوري-پس از متهم كردن اتحاديه اروپا توسط مايكروسافت به سندسازي و تباني با رقيبان مايكروسافت، اين اتحاديه مايكروسافت را تهديد به جريمه هاي سنگين تر نمود. اتحاديه اروپا اعلام كرد كه در صورت پيگيري قانوني اظهارات مقامات مايكروسافت، اين شركت با جريمه هاي سنگيني مواجه خواهد شد.
اتحاديه اروپا در سال ۲۰۰۴ مايكروسافت را به دليل تخلفات انجام شده به ۴۹۷ ميليون يورو جريمه محكوم كرد و به دنبال خودداري مايكروسافت از پرداخت جريمه از دسامبر سال گذشته ماهيانه ۲ ميليون يورو بر جريمه فوق اضافه خواهد شد. همچنين مي بايست كدهاي نرم افزار خود را در اختيار كاربران قرار دهد.
مايكروسافت اعلام كرده كه در طول اين مدت چندين بار قصد داشته با مقامات اتحاديه اروپا در اين مورد مذاكره نمايد اما اتحاديه اروپا اعلام نموده اكنون زمان مذاكره تمام شده است.اخيراً  يك كارشناس و متخصص آي تي نيز با ارائه گزارشي به اتحاديه اروپا، مايكروسافت و سيستم كاري اين شركت را مورد انتقاد قرار داده بود و اعتقاد داشت اين شركت كاربران را مجبور به خريد نرم افزارهايش مي كند.
به دنبال اين اقدام، مايكروسافت نيز از دادگاه ايالتي آمريكا در نيويورك، ماساچوست و فلوريدا درخواست نمود كه اين موضوع را پيگيري نموده و شركتهاي رقيب مايكروسافت يعني ناول، اوراكل، سان و آي بي ام را به دليل همكاري با اتحاديه اروپا و سندسازي عليه مايكروسافت تحت تعقيب قرار دهد. اين اظهارنظر مايكروسافت باعث تعجب رقباي او گرديده به نحوي كه هيچ كدام تاكنون پاسخي به آن نداده اند.
مسئولين مايكروسافت اعلام كرده اند كه به دنبال نااميدي از اتحاديه اروپا و دادگاههاي اروپايي قصد دارند از طريق دادگاه هاي آمريكا مشكل جريمه خود را حل كنند.اتحاديه اروپا اعتقاد دارد مايكروسافت قصد دارد با وابسته نمودن كليه جوامع بشري به نرم افزارهاي خود، آنها را مجبور به خريد نرم افزارهاي جديد نمايد و به همين دليل است كه تمام نرم افزارهاي مايكروسافت كد شده فروخته مي شود.
منبع: AP.org

تلگراف در ايران
چهارده سال طول كشيد تا تلگراف به ايران راه يابد. گفته مي شود اولين خط تلگراف بين كاخ هاي سلطنتي كشيده شد. اما اولين خط رسمي تلگراف در سال۱۲۳۶ شمسي، بين تهران و چمن سلطانيه (نزديك زنجان) نصب و راه اندازي شد و دو سال بعد به سمت زنجان، تبريز و جلفا امتداد يافت و به شبكه تلگراف روسيه پيوست و روز به  روز توسعه يافت. ايران در۱۲۴۸ خورشيدي، به عضويت اتحاديه بين المللي تلگراف كه بعدها به اتحاديه بين المللي ارتباطات راه دور تغيير نام يافت، درآمد.
در حالي كه تلگراف چهارده سال طول كشيد كه به ايران برسد، هر چه به پايان قرن بيستم نزديك مي شويم شتاب همه گير شدن پديده هاي ارتباطي در ايران سرعت بيشتري يافت به گونه اي كه همه گير شدن تلفن همراه در ايران تنها دو سال پس از رواج آن در غرب آغاز شد.
نخستين تلگرافخانه در تهران نزديك به صد و پنجاه سال پيش و مدتي پس از آغاز به كار ادارات پست موسوم به چاپارخانه در دوران ناصرالدين شاه، گشايش يافت، اما گفته مي شود كه با اقبال چنداني از سوي مردم روبه رو نبود زيرا مردم باور نمي كردند كه تنها از طريق يك سيم بتوان پيام هاي خود را به شهر ديگري برسانند.
حرف مفت
خبرگزاري ميراث فرهنگي در اين مورد به نقل ازعلي اصغر شميم در كتاب ايران در دوره سلطنت قاجار نوشته است: «تا عوام الناس چيزي را باور نكنند به راحتي نمي توان اين قضيه را در ذهن آنان آورد. براي همين علي قلي خان مخبرالدوله، وزير تلگراف با اجازه سلطان صاحبقران اجازه داد تا دو روزي مردم مجاني پيام هاي خود را به شهرهاي ديگر بفرستند.»
آنها رفتند تا با پرسيدن سئوالي و گرفتن جوابي، از دوستي در شهري ديگر، مطمئن شوند كه تلگراف شعبده نيست. انگار همه مي خواستند كه اين امكان جديد را امتحان كنند براي همين ازدحام در اين مكان زياد و زيادتر شدند. آنچه كه مي نوشتند نيز حرف هاي شوخي و جدي و گاه احوال پرسي هايي بود كه زياد هم دانستن و ندانستن آنها فرقي براي فرستندگان تلگراف نداشت. دولت وقت، چند روزي را بر اين منوال گذراند تا مردم به راحتي هرچه حرف دارند بزنند كه ديگر تلگراف را به شعبده و جادو مربوط نكنند. مخبرالدوله كه خيالش از رفع اين شبهه راحت شد، دستور داد تا جمله اي را بر سر در تلگرافخانه نوشتند به اين مضمون: «از امروز به بعد حرف مفت قبول نمي شود.» از آن روز به بعد هم مقرر شد تا براي هر كلمه مثلا يك عباسي يا چيزي كمتر و بيشتر حق المخابره بگيرند. از همان زمان به بعد بود كه «حرف مفت» زدن به عنوان حركتي ناخوشايند در ميان مردم رواج يافت.
توسعه تلگراف در ايران به اين شكل بود كه مردم نيز به كوتاه نويسي روي آوردند. با گسترش تلگراف از تبريز، اصفهان، همدان، شيراز، رشت و مشهد به ساير شهرهاي كوچك و بزرگ، شركت هاي روسي و انگليسي انحصار آن را برعهده گرفتند. روس ها در شمال و انگليسي ها در جنوب به توسعه تلگراف پرداختند. با بروز انقلاب مشروطه نقش تلگراف اهميتي حياتي در فعل و انفعالات نظامي و سياسي يافت و اشغال تلگرافخانه و پيش دستي كردن در ارسال تلگراف به نيروهاي انقلابي يا ضد انقلابي نخستين هدف هر دو گروه درگير شد. مايكل روبين در پايان نامه دكتراي خود تحت عنوان نقش تلگراف در انقلاب مشروطه مي نويسد: «انقلاب مشروطه بدون وجود تلگراف امكان پيروزي نداشت، اين تلگراف بود كه توانست اخبار و اطلاعات را به سرعت در اختيار نيروهاي انقلابي بگذارد و به سرنگوني قواي قزاق و طرفداران محمد علي شاه بيانجامد.»
تلگراف در دوران پس از انقلاب مشروطه نيز تا زمان همه گير شدن تلفن در اوايل قرن چهاردهم خورشيدي به عنوان تنها و اولين وسيله ارسال اخبار براي مردم باقي ماند و در دوران جنگ و نيز دوران نهضت ملي شدن صنعت نفت نيز كاركردي رسانه اي يافت. در جريان قيام سي تير مردم در سراسر كشور در تلگرافخانه ها تحصن كردند. وزارت پست، تلگراف و تلفن از دوران رضاشاه تا همين اواخر كه به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات تغيير نام داد عهده دار امور تلگراف در ايران بوده است. شيوه نگارش تلگراف كه كم و بيش در پيام هاي فوري از طريق تلفن همراه يا ثابت نيز امروزه به كار مي رود و بنا بر مقتضيات آن مي بايست بسيار كوتاه و مختصر مي بود، همواره سبب تفريح ديگران شده است.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |