پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۱ - Mar 9, 2006
انتخابات شوراياري آغاز شد
تهراني ها فردا در يازده منطقه
معتمدان محله را بر مي گزينند
گروه شهري: شهروندان يازده منطقه تهران فردا اعضاي «انجمن معتمدين محل» خود را از بين هزاران داوطلب عضويت در اين انجمن ها انتخاب مي كنند.
به گزارش همشهري، رسول خادم _ رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران ديروز در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه تشكيل انجمن معتمدين محل (شوراياري هاي محلات) در روزهاي ۱۹ و ۲۶ اسفند ماه جاري گفت: باتوجه به حجم زياد محلات تهران، اين انجمن ها در ۲ نوبت يعني جمعه اين هفته و هفته آينده تشكيل خواهد شد.
خادم افزود: بر اين اساس، در مرحله اول، فردا جمعه ۱۹ اسفند ماه تعداد ۵/۴ «انجمن معتمدين محل» در ۱۱ منطقه شامل مناطق ۶ ، ۸ ، ۹ ، ۱۰ ، ۱۳ ، ۱۴ ، ۱۶ ، ۱۷ ، ۱۸ ، ۲۰ و ۲۲ تشكيل مي شود و ساير مناطق نيز جمعه هفته آينده تشكيل خواهد شد.
وي گفت: بر اين اساس، ساكنان ۱۶۵ محله از مجموع ۳۷۰ محله شهر تهران فردا با حضور در محل هاي پيش بيني شده اعم از مدارس و مساجد، براي هر محله ۱۰ نفر را به عنوان اعضاي انجمن معتمدين محل انتخاب خواهند كرد كه ۷ نفر آنان عضو اصلي و ۳ نفر نيز عضو علي البدل خواهند بود.
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر، تشكيل «انجمن معتمدين محل» را بزرگترين مشاركت اجتماعي در ايران دانست و گفت: اين انجمن ها رسمي ولي غيرحكومتي هستند.
وي ابراز اميدواري كرد مردم با حضور گسترده، معتمدين واقعي خود را برگزينند و مشاركت واقعي خود را در پيگيري امور شهري «معني دار» كنند.
خادم با بيان اين كه معتمدين محلات مهم ترين و مؤثرترين منابع براي پيوند سرمايه هاي مردمي به سرمايه هاي دولتي هستند گفت: مشاركت بالاي زنان در تشكيل و ثبت نام براي عضويت در اين انجمن ها از مسائل بسيار قابل توجه در اين دوره است.
وي گفت: شهروندان اين مناطق مي توانند روز جمعه از ساعت ۳۰/۱۰ تا ۱۹ با حضور در محل هاي پيش بيني شده از طريق رأي، اعضاي انجمن معتمدين محلي ۱۱ منطقه مذكور را از بين ۶ هزار و ۶۰۰ نامزد عضويت در اين انجمن ها انتخاب كنند.
خادم استقبال از شوراياري ها را گسترده دانست و گفت: سطح تحصيلات بسياري از داوطلبان كارشناسي و حتي دكترا است و با تشكيل ائتلاف هاي مختلف رقابت هاي سالمي را در سطح محلات ايجاد كرده اند و بدون بهره مندي از حقوق و مزايا انگيزه زيادي براي پيگيري مشكلات مردم دارند.
وي درباره نحوه برگزاري انتخابات انجمن هاي معتمدين محل گفت: افراد هر محل با مراجعه به ستادهاي برگزاري انتخابات رأي خود را به صندوق مي اندازند و پس از انداختن رأي، مهري به همراه كد در شناسنامه آنان درج مي شود.
رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر همچنين از تشكيل ستاد مشاركت هاي اجتماعي خبر داد و گفت: اين ستاد با هدف افزايش مشاركت مردمي و به منظور رسيدگي به مشكلات و موضوعات مطروحه از سوي انجمن معتمدين محل تشكيل خواهد شد.
وي افزود: براساس برنامه ريزي هاي انجام شده، اين ستاد به رياست شهردار منطقه، دبير انجمن معتمدين محل و نمايندگان دستگاه هاي اجرايي همچون شركت هاي آب، برق، گاز، مخابرات و همچنين نيروهاي انتظامي و... تشكيل مي شود.
به گفته وي، مسائل و مشكلات محله در اين ستادها مطرح، بررسي و مجموعه مديريت شهري با تعامل مردم نظام مند و ساماندهي مي شود.

شهردار تهران اعلام كرد:
آغاز بازسازي بافتهاي فرسوده از ابتداي سال جديد
عكس: عليرضا بني علي
007503.jpg
شهردار تهران از بازسازي بافت هاي فرسوده در سال آينده خبر داد و گفت: بلافاصله بعد از عيد بهسازي بافت هاي فرسوده را از منطقه ۱۵ شروع خواهيم كرد.
به گزارش همشهري دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران در مراسم افتتاح بزرگترين مجموعه ورزشي جنوب غربي، توجه به جنوب شهر را از اولويت هاي شهرداري تهران دانست و گفت: اميدوارم اين توجه بتواند كمبودها در جنوب شهر را تا حدودي برطرف كند.
وي از احداث ۱۵۰ زمين چمن مصنوعي در منطقه جنوب شهر خبر داد و افزود: از اين تعداد ، ۲۷ زمين چمن در محدوده منطقه ۱۸ قرار دارد كه تا پايان سال كار آماده سازي آنها به پايان مي رسد.
شهردار تهران درباره مكانيزه كردن جمع آوري زباله اظهار كرد: اميدوارم با همكاري رسانه ها و اطلاع رساني صحيح آن ابعاد اين موضوع براي شهروندان روشن شود.
وي به راه اندازي ۱۳۷ اشاره كرد و گفت: اطلاع رساني درمورد راه اندازي اين سامانه انجام شده اما به دليل روشن نشدن ابعاد آن، آموزش همگاني، مشاركت و فرهنگ سازي صورت نگرفته است.
قاليباف افزود: شهروندان با تماس خود حتي در جمع آوري زباله مي توانند شهرداري را ياري كنند.
قاليباف يكي از دلايل به وجود آمدن مشكلات بهداشتي از طريق انباشت زباله را توجه نكردن فرهنگ سازي دانست و گفت: در صورت همكاري رسانه ها و مشاركت شهروندان مي توانيم جمع آوري زباله به صورت مكانيزه را به بهترين شكل اجرا كنيم.
به گفته شهردار تهران، جمع آوري مكانيزه در ۲۰ ناحيه مناطق ۲۲گانه شهرداري آغاز شده و تا پايان سال ۸۵ اين سيستم در تمامي نواحي شهرداري اجرا خواهد شد.
قاليباف درباره پرونده هاي موجود در كميسيون ماده ۱۰۰ نحوه برخورد با آنها نيز توضيح داد.
او گفت: ساختمان هايي كه بر اساس طرح تفصيلي شهر تهران مشكلي براي شهر ندارند اما به هر دليلي پروانه دريافت نكرده اند با پرداخت جريمه مجوزهاي لازم را دريافت مي كنند.
وي تأكيد كرد: اما اگر ساختماني بدون مجوز و بر خلاف اصول شهرسازي ساخته شود و ساخت آن موجب بروز مشكل شود تصميم قطعي ما تخريب است.
شهردار تهران تصريح كرد: برخورد تخريبي با اين ساختمانها در حريم شهر و حاشيه جنوبي البرز با قاطعيت بيشتري پيگيري مي شود.
قاليباف شهرداري را در اين جهت گيري مصمم دانست و گفت: ساخت و ساز غير قانوني چه از سوي دستگاههاي دولتي باشد چه از سوي بخش خصوصي با برخورد قاطع شهرداري روبه رو مي شود.
وي با انتقاد از سياست گذشته شهرداري درباره مسامحه با ساخت و ساز غير مجاز گفت: اجازه نمي دهيم اين گونه ساخت و سازها موجب توسعه غير منطقي شهر شود.
قاليباف درباره توزيع غذاي رايگان از سوي شهرداري گفت: اين كار از منطقه ۱۹ شروع شده و اميدواريم در سال آينده در ديگر مناطق نيز اجرا كنيم.
وي با تأكيد بر اينكه هدف شهرداري از اين اقدام توسعه فقر نيست، افزود: تجربه موفقي درباره زنان سرپرست خانوار اجرا شد و براساس آن، اماكني در بوستانهاي مختلف به صورت رايگان جهت تأمين معاش خانواده زنان سرپرست خانوار قرار گرفته است. در توزيع غذاي رايگان بايد حفظ كرامت و عزت شهروندان رعايت شود.
در زمينه بازسازي بافت هاي فرسوده كه در اولويت  برنامه هاي مديريت شهري است، مهندس سيدمحمود نصري شهردار منطقه ۱۵ گفت: براساس برنامه پيش بيني شده، اين طرح ابتدا در جنوب شرق تهران اجرا مي شود و در گام نخست نسبت به تملك اراضي اقدام مي كنيم.
به گفته وي، ۷۵ درصد از بافت منطقه ۱۵ فرسوده است و در اجراي طرح بازسازي اين منطقه، مشاركت شهروندان به عنوان يك ضرورت مدنظر مي باشد و همكاري آنان مي تواند روند بازسازي و نوسازي را سرعت بخشيده و دستيابي به اهداف طرح را تضمين كند.

برنامه هاي چهارشنبه آخر سال در تهران
007506.jpg
گروه شهري:شهرداري تهران مكان هايي را براي ويژه برنامه هاي چهار شنبه آخر سال اختصاص داد. فرهنگسراي ملل، فرهنگسراي قانون، پارك ملت، جهان كودك، پارك طالقاني، فرهنگسراي اشراق، فرهنگسراي دختران، فرهنگسراي تفكر، ميدان ميوه و تره بار اكباتان، فرهنگسراي شفق، پارك دانشجو، پارك ساعي، فرهنگسراي ويژه بانوان، فرهنگسراي انديشه، فرهنگسراي خانواده درپارك فدك، پارك المهدي، بوستان هفت چنار، بوستان اعتماد، فرهنگسراي انقلاب، پارك شهيد هرندي، ورزشگاه شهيد سعيدي، پارك بسيج، پارك پامچال، فرهنگسراي خاوران، فرهنگسراي بهمن، پارك بعثت، فرهنگسراي اقوام، پارك شهداي گمنام، مكان هايي هستند كه شهرداري تهران براي چهارشنبه آخر سال در نظر گرفته است.

دعوت سازمان هاي غيردولتي
براي شركت در جشن درختكاري
007512.jpg
گروه شهري: شبكه سازمان هاي غيردولتي و زيست محيطي تهران با صدور اطلاعيه اي از عموم شهروندان تهراني و گروه هاي زيست محيطي براي شركت در مراسم درختكاري در روز جمعه دعوت كرد.
در اين اطلاعيه آمده است: سازمان هاي غيردولتي محيط زيست و منابع طبيعي آمادگي خود را جهت همكاري با كليه نهادها و سازمان ها در راستاي حفظ، احيا، نگهداري و توسعه منابع طبيعي تجديد شونده و فضاي سبز اين مرز و بوم اعلام داشته و مجدانه همراه با مردم كوشش خواهند كرد تا از تخريب اين منابع ممانعت به عمل آورند.

توليد كمپوست ۲۰ برابر شده است
007509.jpg
ايسنا: مديرعامل سازمان بازيافت شهرداري تهران گفت: در سال جاري ميزان ورودي زباله به كمپوست در كشور به مرز ۴۰ هزار تن رسيده است.
دكتر ابوالفضل ابراهيمي افزود: ورودي زباله به چرخه كمپوست در كشور در حال حاضر ۲۰ برابر شده است، به طوري كه در سال ۸۲ ، ۲۵۰ تن زباله وارد چرخه كمپوست شد كه اين ميزان در سال ۸۴ -  ۸۳ به مرز ۴ هزار تن رسيده است. وي افزود: استراتژي سازمان بازيافت ابتدا در كاهش توليد زباله و بعد بازيافت آن است كه قابل استفاده در صنايع كشاورزي است. ابراهيمي گفت: تا پايان سال ۱۳۹۰ مكانيزاسيون خدمات شهري در كشور بايد به ۲۵ درصد برسد كه براي رسيدن به اين امر نه تنها شهرداري ها، بلكه عزم بين بخش ها و ارگان هاي ذي ربط  نيز ضروري است.

درپي تأكيد دكتر قاليباف بر ضرورت مهندسي ارزش در حوزه مديريت شهري
نخستين نشست سمينار مهندسي ارزش برگزار شد
نخستين نشست ستاد سمينار مهندسي ارزش، راهكاري براي ارتقاي بهره وري در پروژه هاي عمران شهري برگزار شد.
در اين نشست كه با حضور نمايندگان وزارتخانه هاي مسكن و شهرسازي، كشور، سازمان مديريت و برنامه ريزي، بنياد مستضعفان، بنياد مسكن، دانشگاه تهران و شهرداري تهران همراه بود مقرر شد براي برپايي كيفي و بهينه اين سمينار آخرين تحولات در حوزه مهندس ارزش در ابعاد جهاني بررسي و در سمينار ياد شده عرضه شود.
سمينار مهندسي ارزش كه به تازگي به عنوان يك ضرورت از سوي دكتر قاليباف شهردار تهران در جمع سفراي ۵۴ كشور جهان مطرح شده است، قرار است در ارديبهشت سال آينده توسط شركت عمران تجارت خاوران وابسته به شهرداري تهران برگزار شود. در اين سمينار كه با حضور متخصصان، كارشناسان و مهندسان حوزه شهرسازي و فناوري همراه خواهد بود، شناسايي فرصت هاي به كارگيري مهندسي ارزش در پروژه هاي عمران شهري، آشنايي با تجارب مهندسي ارزش در طرح هاي عمراني، كاهش هزينه ها و ايجاد بسترهاي فني مورد نياز براي مديريت هزينه هاي شهري نيز از اهداف آن تعريف شده است. فراهم سازي بستر فكري براي ايجاد نهادهاي لازم در حوزه مهندسي ارزش، ارائه راه كارهايي براي ارتقاي بهره وري پروژه هاي عمران شهري، بسترسازي براي تبادل تجربيات كاربردي و حرفه اي، ارتقا  بخشيدن  به مهندسي ارزش به عنوان يك دكترين فني و عمراني در شهرداري ها و يافتن فرصت ها و راهكارهايي براي دريافت پيشنهادهاي مهندسي ارزش از شهروندان، از  ديگر اهداف پيش  روي اين سمينار يادشده است.

انسداد ۱۴ خيابان در ۱۰ روز پاياني سال
۱۴ خيابان شهر از تاريخ ۲۰ اسفند ماه تا اول فروردين ماه سال ۸۵ و از ساعت ۲۱ و۳۰ تا ۲ بامداد مسدود خواهند شد. به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر ملاصالحي _ مدير عامل سازمان زيبا سازي شهر تهران گفت: اين محورها با توجه به وجود مراكز تجاري و خريد واقع در آن ها انتخاب شده اند كه در اين ايام پيش از نوروز با ازدحام و تردد بسياري مواجهند.
خيابان هاي چهارده گانه اي كه براي انسداد موقت ترافيك سواره در ايام پيش از عيد نوروز انتخاب شده اند، عبارتند از:
۱- خيابان ستارخان، حدفاصل فلكه اول و ۲۴ متري خسرو، منطقه ۲ شهرداري
۲- خيابان جواد فاضل، حدفاصل نيايش و بلوچستان، منطقه ۲ شهرداري
۳- خيابان رودبار، حدفاصل ميرداماد و مينا
۴- خيابان گاندي، حدفاصل شهيد حقاني و پانزدهم،
۵- خيابان ونك، حدفاصل ميدان ونك و كار و تجارت
۶- ميدان شهر زيبا، تا ميدان الغدير، منطقه ۵ شهرداري
۷- بلوار فردوس، از آسيا تا بهار، منطقه ۵ شهرداري
۸- خيابان فلسطين، حدفاصل زرتشت و بلوار كشاورز،
۹- خيابان شهيد آيت، حدفاصل چهارراه سبز و ميدان نبوت، منطقه ۸ شهرداري
۱۰- ميدان نبوت، منطقه ۸ شهرداري
۱۱- خيابان منوچهري، حدفاصل لاله زار و فردوسي
۱۲- خيابان صف، حدفاصل شيهد مصباح و خيابان جمهوري، منطقه ۱۲ شهرداري
۱۳- خيابان شهيد مرتجاعي، حدفاصل ميدان امام حسين(ع) و خيابان اقبال منطقه ۱۳ شهرداري
۱۴- بلوار مدائن، حدفاصل شهيد رجائي و خيابان كارگر ساماني

نگاه
007500.jpg
علي درخشي
احتمالاً از سال آينده ورود خودروهاي تك سرنشين به محدوده طرح ترافيك ممنوع خواهد شد

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |