پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۱ - Mar 9, 2006
عضو پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي اعلام كرد:
ساختمان هاي حاشيه رودخانه هاي
شمال تهران در معرض خطر سيلاب
خطر سيلاب، رستوران و ساختمان هاي حاشيه رودخانه هاي شمال پايتخت را تهديد مي كند.
دكتر مهدي زارع، عضو پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي،در گفت و گو با پايگاه اطلاع رساني معماري و شهرسازي سيل را خطري مي داند كه پس از زلزله، شمال تهران را تهديد مي كند، زيرا اين منطقه به دليل موقعيت كوهستاني خود پتانسيل بالايي براي بحران وقوع سيلاب دارد.
حاشيه رودخانه هاي شمال پايتخت، مثل دره دربند و دركه پر از رستوران هايي است كه تا حاشيه رودخانه آمده اند و در صورت وقوع سيلاب نخستين مناطق حادثه ديده خواهند بود.
دكتر زارع در اين زمينه مي گويد: «ساخت و ساز در دره هاي شمال شهر منطقه حاشيه رودخانه ها و پايين دست آن را به شدت در معرض خطر سيل قرار مي دهد، كما اين كه زلزله خيزي منطقه به طور طبيعي بر شدت امكان بروز سيل و اثرات تخريبي آن خواهد افزود.»
خطر سيلاب خلاف زلزله قابل پيش بيني است و بر اساس نقشه هاي «پيش يابي» ، مي توان خطر طغيان رودخانه ها را اعلام كرد.
زارع ادامه مي دهد: «براي پيش بيني سيل كارهاي مطالعاتي بسياري مي توان انجام داد كه هنوز اقدامي در اين زمينه صورت نگرفته است. بايد نقشه هايي براي پهنه بندي خطرهاي زيست محيطي و نقشه هاي دقيقي از حريم رودخانه ها تهيه كرد تا در شهرداري ها و در هنگام صدور پروانه قابل استناد باشد. علاوه بر اين مطالعات جامعي در زمينه مديريت خطرپذيري و با استفاده از سيستم اطلاعات جغرافيايي، براي تهران مورد نياز است.»
شايد در گذشته خطر سيلاب تا اين حد تهران را تهديد نمي كرد، اما امروز افراد بسياري در دشت تهران ساكن هستند و فعاليت هاي آنها موجب افزايش پتانسيل سيلاب شده است. امروزه مشخص شده كه مهار كامل اين خطر اگر امكان پذير هم نباشد با مديريت آن مي توان خسارت هاي وارد شده را به حداقل رساند.
هانيه خدايي ،كارشناس در زمينه مديريت سيلاب مي گويد: «امروز در دنيا از روش هاي سازه اي و غيرسازه اي براي مقابله با سيلاب آثار ناشي از آن استفاده مي شود كه «تلاش براي كاهش سيلاب » يك روش سازه اي و كاهش آسيب پذيري سيلاب به وسيله ايجاد آمادگي روش غيرسازه اي محسوب مي شود. روش هاي سازه اي بر مبناي حفاظت فيزيكي همچون ساخت آب بند و سد عمل مي كند، اما روش غيرسازه اي به منظور دور كردن خطر اين حادثه طبيعي از مردم و قبل از وقوع آن انجام مي شود.»
اين كارشناس ادامه مي دهد: «روش هاي غيرسازه اي به دليل كم هزينه بودن و امكان اجراي فراگير آن در مناطق شهري در بسياري از كشورها توصيه مي شود. اما آن چه امروز در تمام دنيا توصيه مي شود تلفيق روش سازه اي و غيرسازه اي است، زيرا بازدهي فعاليت ها را بالاتر مي برد.»
تهيه نقشه هاي خطرپذيري مناطق در برابر سيلاب، افزايش آگاهي عمومي نسبت به اين پديده، تهيه نقشه و اجرايي كردن بيمه سيلاب از جمله اين روش هاست.
احداث پارك زلزله در تهران
پارك زلزله به منظور فرهنگ سازي و همچنين رويارويي با عواقب ناگوار زمين لرزه، در تهران احداث مي شود. رئيس سازمان مديريت بحران شهر تهران در گفت وگو با مهر، با اشاره به افتتاح نخستين پارك زلزله كشور گفت: براي هر چه بيشتر آشنا شدن مردم با زلزله و شيوه هاي رويارويي با آن، از مدتي قبل طرح احداث پارك موزه تفريحي- آموزشي تدوين و طراحي شده كه بر اساس آن، آموزشهاي لازم به اشكال مختلف و در قالب سرگرمي يا مدلهاي تصويري و عملي به بازديد كنندگان ارايه مي شود.دكتر مازيار حسيني افزود: به عنوان مثال با استفاده از دستگاههاي ويژه، زلزله در مقياس واقعي اما به شكل مصنوعي براي درك جوانب ملموس مختلف آن، در اين پارك اجرا مي شود. وي با اشاره به اين مطلب كه پارك مذكور مطابق الگوهاي خارجي مدلسازي مي شود ، تصريح كرد: قرار است اين طرح در بخشي از پارك رازي اجرا شود.حسيني گفت: در تلاش هستيم فاز نخست اين طرح در سال ۸۵ به بهره برداري برسد.

چشم انداز
007548.jpg
تنها زلزله تهران را تهديد نمي كند، وقوع سيل كه البته سابقه هم دارد ممكن است شهروندان تهراني، بويژه ساكنان مناطق شمالي اين كلانشهر را بي خانمان سازد. تجربه تلخي كه سال ۶۶ خسارات مالي و جاني جبران ناپذيري بر جاي گذاشت. با اين همه هنوز تدبيري براي مقابله با اين بلاي محتمل انديشه نشده است.
مشكلات تهران بسيار است و نمي توان انتظار داشت كه مسئولان يك شبه بر همه آنها فايق آيند. دستيابي به مدينه فاضله تصور دور از ذهني است اما اولويت دادن به مشكلات و غلبه بر آنها انتظاري است كه مسئولان و مديران شهري مي توانند به رغم همه كشمكش هاي ناگزير و ناهماهنگي ميان نهادها و سازمانهاي مرتبط با مديريت شهري آن را بر آورده سازند.

استاندارد بين المللي هتل ها در سال آينده
007563.jpg
هتل هاي ايران از اتهام مطابق نبودن ستاره هايشان با هتل هاي ساير كشورها خلاص مي شوند.
آيين نامه درجه بندي هتل ها و مراكز اقامتي در حال نهايي شدن است و گواهينامه  استاندارد بين المللي سال آينده با اولويت هتل هاي ۵ ستاره داده مي شود. بر اساس اين آيين نامه، همچنين هتل هايي كه استاندارد درجه بندي مورد نظر را محقق كنند از كمك هايي برخوردار خواهند شد.
حسين وظيفه دوست، مديركل دفتر تدوين استانداردهاي فني و نظارت در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، در گفت وگو با فارس درباره ميزان نزديكي استانداردهاي هتل هاي داخلي با هتل هاي جهاني گفت: آيين نامه هايي در ارتباط با استانداردهاي بين المللي براي درجه بندي هتل ها تدوين شده است اما برخي از استاندارد هاي جهاني در بخش معماري را به علت مغايرت با موازين شرعي نمي توان در داخل اجرا كرد.
وي گفت: با ۷ شركت بزرگ وارد كننده گواهينامه هاي استاندارد بين المللي هم  وارد مناقصه شده ايم. وظيفه دوست تصريح كرد: اقدامات خود را در سال آتي از هتل هاي ۵ ستاره به سطح پايين تر شروع مي  كنيم.

ثبت ۴۴ رشته قنات تاريخي يزد
007551.jpg
در حالي كه قنات هاي يزد در حال نابودي هستند، پروژه پژوهش جامع در مورد قنات هاي شهر يزد مراحل نهايي و تكميلي خود را طي مي كند.
اين پروژهٍ، كه از آبان ماه سال جاري آغاز شده است، با هدف احيا و بازسازي قناتهاي يزد آنها را مورد بررسي قرار مي دهد.
قنات ها نمود كاملي از تلاش و هنر ايرانيان مقيم براي دستيابي به آب به شمار مي روند كه با توجه به كثرت شاخه هاي قنات هاي شهر يزد، پايگاه ميراث فرهنگي شهر تاريخي يزد، به طرح پژوهش و مستندسازي آن اقدام كرده است.
فرهمند - معاون پايگاه ميراث فرهنگي شهر تاريخي يزد _ به ايسنا گفت: ۴۴ رشته قنات تاريخي در يزد وجود داشته كه بيشتر آن ها باير و متروك شده اند.

انتقاد از بودجه بافت تاريخي اصفهان
007560.jpg
در حالي كه بافت تاريخي اصفهان هر روز بيش از پيش نابود مي شود، شوراي شهر اصفهان رقمي در حدود بودجه سال جاري براي حفظ بافت تاريخي اين شهر تصويب كرد.اين بودجه نزديك به پنج ميليارد تومان از بودجه ۲۲۰ ميليارد توماني سال ۸۵ شهرداري اصفهان را به احياي بافت تاريخي اصفهان اختصاص داد. البته بناهاي جديدي كه در فهرست ميراث ملي ثبت مي شوند را هم بايد در نظر گرفت.«عباس حاج رسولي ها» رئيس شوراي شهر اصفهان در مورد بودجه تخصيصي براي احياي ميدان عتيق گفت: «يك سوم از يكصد ميليارد كل بودجه مورد نياز اين پروژه قرار است توسط شهرداري، يك سوم توسط سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و يك سوم توسط سازمان مسكن و شهرسازي تامين شود.»بافت تاريخي اصفهان نزديك به ۱۳ هزار هكتار مساحت دارد كه عمده ترين بخش آن از مسجد جامع اصفهان شروع و پس از طي كردن بازار و ميدان نقش جهان، دولتخانه صفوي و چهارباغ تا سي وسه  پل را دربرمي گيرد.

خودروهاي آلاينده
007557.jpg
معاون سابق محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست گفت: خودروهاي قديمي مانند پژوي۲۰۰۰ GLX ، دويست برابر ماكسيما و پژوي ۲۰۶ آلودگي دارند.
به گزارش خبرگزاري فارس يوسف حجت با اشاره به اينكه خودروهاي قديمي تهران در هر كيلومتر پيمايش ۵۰ گرم آلودگي ايجاد مي كنند، گفت: اين در حاليست كه ميزان آلودگي هر دستگاه خودروي ماكسيما و پژو۲۰۶ تنها ۲ گرم در اين مسافت است و بدين ترتيب ميزان آلودگي خودروهاي قديمي مانند پژوي۲۰۰۰ GLX، دويست برابر ماكسيما و پژوي ۲۰۶ است.
وي با اشاره به اينكه ۵ سال قبل شاخص آلودگي هواي تهران در روزهاي عادي به ۲۰۰ PSI مي رسيد، گفت: اين در حالي است كه در حال حاضر آلودگي هوا در روزهاي بحراني به شاخص ۱۹۶ مي رسد.
حجت به گازسوز كردن اتوبوسهاي شركت واحد و استانداردسازي خودروها طي سالهاي گذشته اشاره كرد و گفت: موضوع معاينه فني بايد جدي تر از گذشته مورد توجه قرارگيرد.
وي با اشاره به طرح خروج خودروهاي فرسوده ، گفت: ما نبايد از ورود خودروهاي جديد به ناوگان حمل و نقل نگران باشيم بلكه نگراني اصلي ما بايد به ماندگاري خودروهاي قديمي در سيستم حمل ونقل معطوف باشد.

حمايت شهرداري از بيكاران و اقشار آسيب  پذير
مدير عامل شركت خدمات اجتماعي - رفاهي شهرداري تهران، از رويكرد دكتر «محمدباقر قاليباف» به اشتغال، كارآفريني و خوداشتغالي خبر داد و گفت  : در راستاي اين اهداف، با همكاري فرهنگسراي كار، ۱۴ غرفه عرضه توليدات خوداشتغالان و كارآفرينان در مناطق مختلف تهران افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، مهرداد حاجي  خاني، گفت: به منظور رفع نياز آسيب  مندان اجتماعي به خصوص زنان سرپرست خانوار و بيكاران جامعه، با رويكرد به اشتغالزايي و رفع معضل بيكاري، ۱۴ نمايشگاه خوداشتغالي و كارآفريني را با عنوان «نوآوران شهر» افتتاح كرديم. وي، به فعاليت اين ۱۴ نمايشگاه از ۱۳ تا ۲۸ اسفند ماه سال جاري اشاره كرد و افزود: اين غرفه  ها در حال حاضر تا پايان اسفندماه داير است، اما با توجه به تاكيد دكتر قاليباف بر توجه ويژه به بيكاران و زنان سرپرست خانوار، بنا داريم اين نمايشگاه  ها را در سال ۸۵ نيز ادامه دهيم.
حاجي  خاني، در پاسخ به اينكه چرا غرفه  هاي شهرداري درگذشته به صورت اجاره  اي و با مبالغي بين ۱۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان به كارآفرينان و خود اشتغالان اجاره داده مي  شد، گفت : در خصوص عملكرد گذشته نظري نداريم، اما رويكرد جديد شهرداري حمايت از بيكاران و اقشار آسيب  پذير است، به همين دليل غرفه  ها را به صورت رايگان واگذار كرده  ايم.
وي در خصوص متقاضيان غرفه  هاي شهرداري كه در پارك  ها و محلات شهر واگذار مي  شود، تصريح كرد: براي متقاضيان اين غرفه  ها پرونده  هايي تشكيل مي  شود كه شرايط و موقعيت زندگي آنان را در بر دارد و پس از تشخيص درصد نيازمندي و اهميت مشاغل آنان براي جامعه، به فعاليت در غرفه  ها مي پردازند.

افزايش عوارض ساخت وساز در سال جديد
عوارض ساخت وساز در سال جديد حدود ۱۰ درصد افزايش پيدا مي كند.
نادر شريعتمداري، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر در گفت وگو با پايگاه اطلاع رساني معماري و شهرسازي ضمن بيان اين مطلب گفت: «شوراي دوم تاكنون عوارض ساخت وساز را افزايش نداده است و پس از سه سال كه مقادير عوارض ثابت بوده، احتمال اينكه شورا آن را تا حدود ۱۰ درصد افزايش دهد وجود دارد. البته اين ميزان بسيار كمتر از نرخ تورمي است كه بانك مركزي براي چند سال گذشته اعلام كرده است.»
وي در خصوص رويكرد شوراي شهر براي كنترل ساخت وسازها عنوان كرد: «به طور كلي ما بايد به سمتي برويم كه مالكان به سمت تخلف هم نروند. زيرا مبالغي كه از مالكان دريافت مي شود در برابر عوارضي كه اين تخلفات به شهر وارد مي كند بسيار ناچيز است.»
شريعتمداري با بيان اينكه شورا هيچ گاه به درآمدهاي ناشي از تخلف به عنوان يك درآمد واقعي و پايدار نگاه نكرده است، ادامه داد: «اين عوارض از موضع نهي است و دلمان نمي خواهد اين عوارض گرفته شود تا مردم سراغ تخلف نروند، زيرا زماني كه فردي تخلف مي كند بايد هزينه آن را نيز بپردازد. ما به دنبال اين هستيم كه عوارض آنقدر سنگين شود كه مردم دنبال تخلف نروند و به طور كلي علاقه منديم كه هيچ رديفي از تخلفات را در بودجه شهرداري نداشته باشيم.»

در ستاد نوروزي استان تهران اعلام شد:
ممنوعيت تردد خودروهاي سنگين درمحورهاي پرتردد
007554.jpg
دستگاههاي اجرايي ستاد نوروزي استان تهران نحوه خدمات دهي خود را براي نوروز تشريح كردند.
به گزارش ايسنا، عليرضا ولي، مديركل حمل و نقل و پايانه هاي استان تهران در جلسه ستاد نوروزي در استانداري تهران با بيان اينكه براي مجتمع هاي خدمات رفاهي بين راهي كميته هاي نظارت تشكيل مي شود، افزود: امسال محور را پليس قرار داده ايم و در جاده ها اورژانس تهران، هلال احمر و پليس راه از طريق بي سيم ارتباط برقرار مي كنند.
وي تصريح كرد: نظر ما اين است كه در ايام پرتردد در شريان محورهاي اصلي، خودروهاي سنگين و حامل مواد خطرناك تردد نكنند.
مديركل حمل و نقل و پايانه هاي استان تهران با بيان اين كه مقرر شد فرمانداري هاي شهرستانهاي استان تهران جلسات ستاد نوروزي و شوراي ترافيك شهرستان را تشكيل دهند، خاطرنشان كرد: براي پاكسازي جاده ها، وسايل نقليه سنگيني كه بايد در اختيار داشته باشيم محدود است.
به گفته وي حضور آتش نشاني در جاده ها طي ايام نوروز ضروري بوده و در اين زمينه با فرمانداري ها هماهنگ كرده ايم تا در شهرهاي اطراف جاده ها از امكانات آتش نشاني اورژانس و وسايل نقليه سنگين اين شهرها استفاده كنيم.
به گزارش ايسنا، ولي با اشاره به اينكه شركت واحد اتوبوسراني تهران و ساير شهرستانها در مسيرهايي كه اعلام كرده ايم كمبود وسايل نقليه داريم كمك كنند، خاطرنشان كرد: اصرار ما بر اين است كه وسايل نقليه غيراستاندارد در ايام نوروز تردد نكنند.
به گفته وي در ايام نوروز كه قرار است ۴ ميليون مسافر در استان تهران به سفر بروند، ناوگان ما جوابگو نيست و برنامه ريزي هاي ما به گونه اي است كه تعداد سفر را به جاي تعداد اتوبوسها افزايش دهيم.
مديركل حمل و نقل و پايانه هاي استان تهران افزود: سازمان تاكسيراني نيز براي حمل و نقل مسافران در سطح شهر با پايانه هاي مسافربري هماهنگ شده اند.
وي با اشاره به اين كه يكي از نابساماني هاي موجود، عرضه مواد غذايي در طول راههاست، تاكيد كرد: بايد به وضعيت نمازخانه ها و سرويس هاي بهداشتي مابين راه نظارت و رسيدگي شود.
ولي گفت: شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي در خصوص ذخيره سازي سوخت مشكلي ندارند.
وي با بيان اين كه بحث ترافيكي پايانه ها در ايام نوروز مهم و ضروري است، بر نظارت بيشتر و ترافيك سبك در مسير ترمينال ها تاكيد كرد.
به گفته مديركل حمل و نقل و پايانه هاي استان تهران كليه پايانه هاي امداد و نجات هلال احمر، پليس راه، اداره كل راه و ترابري، اورژانس، پزشكي قانوني و امدادخودرو محل استقرارشان مشخص شده و همچنين دانشگاه علوم پزشكي تهران و دانشگاه شهيد بهشتي و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان نيز وظيفه نظارت بر مجموعه هاي خدمات رساني را در اين ايام برعهده دارند.
وي با يادآوري اين كه سازمان پزشكي قانوني محدوديت هايي براي حمل جسد پس از تصادفات دارد، گفت: بايد اين مشكلات حل شوند، چرا كه حمل اجساد پس از تصادفات جاده اي يكي از مشكلات موجود است.
به گزارش ايسنا، مديركل حمل و نقل و پايانه هاي استان تهران در خصوص مشكلات دريافت بليت و صف هاي طولاني آن اظهار كرد: تنها در ساعات اوليه صبح با سيل جمعيت روبرو بوده ايم، اما از ساعت ۱۰ صبح به بعد وضعيت عادي بوده است.
سرهنگ نجفي، فرمانده پليس راه استان تهران نيز در اين جلسه با بيان اين كه وضعيت راه در محور تهران كرج و شهرك هاي اطراف نابسامان و خطرناك است، تصريح كرد: اصل حمل و نقل در اين محورها با توجه به اين كه از اتوبوس هاي كاملا فرسوده استفاده مي شود، مشكل بوده و ما ايمني اين اتوبوسها را تضمين نمي كنيم.
وي با اشاره به اين كه عمده اقدامات پليس راه از ۲۵ اسفندماه همزمان با آغاز طرح نوروزي پليس راه اجرايي مي شود، افزود: در تمام محورها پليس حضور داشته و ۱۱ ايستگاه سيار براي انتقال پليس وجود دارد، همچنين تمام تجهيزات پليس براي نوروز استفاده شده است.
فرمانده پليس راه استان تهران گفت: در محورهاي حساس اگر حادثه منجر به آتش سوزي رخ دهد، ما كاري براي مردم نمي توانيم انجام دهيم و خودروها در آتش مي سوزند.
وي خاطرنشان كرد: در محورهاي كرج- چالوس و آزاد راه تهران- قم چنين مشكلي وجود داشته و بايد نيروهاي آتش نشاني و امداد ونجات در اين مسيرها مستقر بوده و وارد عمل شوند.
مهندس صديقي، مديركل راه و ترابري استان تهران نيز گفت: اينكه ما در ايام زمستان به صورت شبانه روزي و در ۲۵ نقطه استان مستقر بوده ايم، در تعطيلات نوروز از مديركل گرفته تا همه پرسنل كشيك هستند. وي با تاكيد بر ايجاد مديريت واحد در ايام تعطيلات نوروز افزود: براي افزايش ايمني جاده ها در اين ايام تمام جاده ها خط كشي شده و براي اين امر ۵ اكيپ اعزام شده اند. صديقي تاكيد كرد: ما حتي يك متر جاده خط كشي نشده نيز نداريم.
وي با بيان اين كه در جاده هايي كه به دليل بارش هاي زمستاني دچار آسيب ديدگي شده بودند، يك اكيپ براي لكه گيري جاده ها مشغول بوده،گفت :ما قول مي دهيم تا پايان تعطيلات وظيفه خود را به خوبي انجام دهيم.
دكتر علي بخشي، معاون پزشك قانوني استان تهران نيز با بيان اينكه مراكزي به صورت كشيك هاي ۲۴ ساعته كه شامل ستاد پزشكي قانوني هستند و در ايام تعطيلات نوروزي فعاليت مي كنند، گفت: در غرب تهران (كرج) به صورت ۲۴ ساعته خدمات دهي كرده و در شهر تهران نيز معاينه سرپايي صورت مي گيرد، همچنين اورژانس ما نيز ۲۴ ساعته فعال بوده و مدير كشيك نيز در اين ايام خدمات رساني مي كند.

برج مراقبت
يك اتفاق ساده
محمدعلي اينانلو
آمده ام بگويم كه طبيعت ايران دارد از بين مي رود. آمده ام بگويم ما آخرين نسلي هستيم كه مي توانيم طبيعت بي نظير اين كشور را نجات دهيم
رفته بوديم ديدن رئيس محيط زيست؛ براي مصاحبه. برعكس همه مقامات، خيلي زود آمد؛ بي هيچ تكلفي و نشست. بابت دو دقيقه ديرآمدنش عذرخواهي كرد.
بيشتر به دانشگاهي ها مي ماند. هيچ نشاني از اينكه معاون رئيس جمهور باشد نداشت، اصراري هم نداشت كه داشته باشد. در دفترش هم از بگير و ببندهاي معمول مقامات خبري نبود؛ فقط اسم مان را پرسيدند. دفتر را نگاه كردند. به اتاق ساده اي راهنمايي شديم. او هم آمد، نشست و چاي تعارف مان كرد. عكاس دو،سه  تا عكس گرفت. خوش رو بود. خوش ذات به نظرم آمد.
گفتم كه براي مصاحبه نيامده ام، تعجب كرد. دكتر «طاهائي» مدير روابط عمومي گفت كه فلاني مصاحبه شونده را روي صندلي داغ مي نشاند؛ خنديديم. توضيح دادم كه قصد اين كار را ندارم؛ تجربه خوبي از اين كار ندارم. رؤساي قبلي از سؤال هايم عصباني شده اند؛ گير افتاده اند. از نظر حرفه اي راضي شده ام اما نتيجه اي نداشته است. حالا هم براي مصاحبه نيامده ام؛ آمده ام بگويم كه طبيعت ايران دارد از بين مي رود، آمده ام بگويم ما آخرين نسلي هستيم كه مي توانيم طبيعت بي نظير اين كشور را نجات دهيم. مخالفت ما فايده اي ندارد. آمده ام بگويم كه چه كاري از ما كه خاك بيابان را خورده ايم برمي آيد تا با شما كه حكم رياست گرفته ايد همكاري كنيم. براي حفظ طبيعت، سؤال ها را آسان گرفتم. او هم راحت جواب داد.
علاقه داشت كه تعبدش را بشناسيم؛ جواب هايش را با آيه هايي از قرآن مي داد. جو دوستانه اي بود. آخر سر پرسيدم كه خانم شما به چه علت انتخاب شده ايد؟ آيا آقاي احمدي نژاد علاقه و احاطه كامل به محيط زيست دارد و به همين دليل يك خانم را انتخاب كرده كه با ديد مادرانه و با وسواس، طبيعت ايران را مواظب باشد يا تنها براي اينكه يك خانم هم در كابينه حضور داشته باشد؟ كمي غافلگير شد. مكث كرد، مسلط شد، گفت كه اتفاقاً خودم هم اين سؤال را از دكتر كردم. جواب داد: به خاطر صداقت (!)
ترديد كردم كه آيا واقعاً فقط «صداقت» براي حفظ طبيعت كشوري كه جزو پنج كشور برگزيده جهان است كافي است؟
ادامه ندادم. او رفت، ما هم آمديم پايين. رئيس روابط عمومي خيلي راضي بود. گفت جلسه مثبتي بود؛ همه چيز به خير و خوشي تمام شد.
خبرگزاري ميراث  مصاحبه را تنظيم كرد، روي سايت فرستاد. تيتر زد «ما قدر طبيعت خود را نمي دانيم» . تيتر ملايمي بود مثل خود جلسه مصاحبه، اما همشهري عنوان ديگري پيدا كرد «من يك مخروبه را تحويل گرفتم» . نمي دانم دكتر كرمي از ميان آن همه جمله اين يكي را چطوري پيدا كرده بود! ما اصلاً يادمان نمي آمد كه چنين جمله اي گفته شده، اما گفته شده بود. جنجال شد؛ قضيه بعد نيمچه سياسي پيدا كرد. رئيس قبلي جواب داد: «هر كس مي گويد كه يك ويرانه تحويل گرفته است مناظره كند» . محيط زيست يك كنفرانس خبري تشكيل داد؛ ميراث خبر، همشهري و روزنامه هاي ديگري كه مصاحبه را نقل كرده بودند دعوت نشدند. «جبهه گيري؟» قضيه فيصله پيدا كرد. اتفاق به همين سادگي بود؛ نه نقشه اي، نه توطئه اي و نه احتياجي به جمله «شما كاري را كه مي خواستيد كرديد!» .
موضوع فقط يك اتفاق ساده بود اما دو حقيقت در پس اين اتفاق ساده باقي مي ماند:
۱-در بحث حقوق، عنواني هست با نام «بارحقوقي كلمات» . اين قضيه در گفته هاي مقامات هم هست؛ هرچه مقام بالاتر، بار كلمات بيشتر. اما واقعيت اين است كه هيچ بشري مبرا از اشتباه نيست. معمولاً در مصاحبه هاي مقامات، مشاوران مطبوعاتي به دقت جريان مصاحبه را تحت نظر مي گيرند، يادداشت برمي دارند و پس از پايان جلسه «مقام مسئول» براي كار مهمتري مي رود. مشاور ارشد مطبوعاتي كه مصاحبه را به دقت زير نظر داشته از خبرنگاران دعوت مي كند كه يك قهوه در دفترش بخورند. در آنجا و در جوي دوستانه در حالي كه يادداشت هايش را از گوشه چشم نگاه مي كند از خبرنگاران مي خواهد كه مثلا فلان جمله را تلطيف كنند يا اگر ممكن است فلان كلمه را بردارند. معمولاً خبرنگاران هم به اميد مصاحبه بعدي قبول مي كنند؛ بگذريم...
۲-دومين واقعيت اين است؛ كسي كه مي خواهد طبيعت اين كشور را حفظ كند بايد از جنس خود طبيعت باشد. ايران همه طبيعت ها را از گرم و سرد و سخت و لطيف و كوهستاني و كويري و جنگلي و دريايي و تالابي دارد. طبيعت ايران ظرفيت بسيار بالايي دارد؛ آنچنان كه بيش از ربع قرن تمامي ناملايمت ها را تحمل كرده و هنوز زنده است.
هنوز پلنگ در آن مي غرد، هنوز گور در آن مي تازد، هنوز يوز در آن مي خرامد، هنوز افرا سرپاست، هنوز بلوط ميوه مي دهد و هنوز خليج فارس آبي است.  بياييد براي حفظ همه اينها از جنس خود اينها باشيم، از كوره در نرويم، صبور باشيم و با ظرفيت. ما آخرين نسلي هستيم كه مي توانيم طبيعت اين كشور را نجات دهيم.

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |