يكشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۳ - Mar 12, 2006
تقدير وزير كشور از اصلاح ساختار مالي شهرداري تهران
نظام مالي شهرداري از نقدي به تعهدي تغيير كرد
دكتر قاليباف: ساختار اداري شهرداري تهران در سه ماه آينده متحول مي شود
گروه شهري: حجت الاسلام والمسلمين پورمحمدي وزير كشور گفت: از آنجايي كه ساختار اداري كشور به طور جدي معيوب، ناكارآمد و بسيار آسيب پذير است، لذا عملكرد شهرداري تهران در اصلاح ساختار اداري، ساماندهي نظام بهره وري و افزايش كارايي و بهبود روش ها، استفاده بهينه از منابع و احقاق حق و رضايت خاطر شهروندان بسيار جاي تقدير و تشكر دارد.
به گزارش همشهري پورمحمدي با حضور در فرهنگسراي خانواده و شركت در مراسم افتتاحيه پروژه نظام حسابداري تعهدي در شهرداري كه با هدف شفاف سازي اطلاعات مالي، حساب پذيري، پاسخگويي مالي، كنترل نقدينگي و بهينه سازي گردش عمليات مالي برگزار شده بود گفت: بايد اقرار كنيم كه با وجود موفقيت هاي دست يافته در عرصه هاي مختلف علمي، تكنولوژيكي، نظامي، صنعتي و ساختار سياسي، اما در حوزه ساختار اداري ضعيف عمل كرديم و از همين رو نظام بهره وري و درآمد - هزينه و قيمت تمام شده، كنترل و بازرسي و زمان انجام كار در كشور با مشكل مواجهيم.
وزير كشور از اداره شهر بزرگي چون تهران با نظام مالي اداري چند دهه قبل به عنوان معماي بزرگي ياد كرد كه چرخه رشد كشور را با مانع مواجه ساخته است.
وي در اين راستا از لزوم بازنگري در شيوه اداره شهر تهران و واگذاري برخي مسئوليت هاي جديد به آن سخن گفت كه يكي از شعارهاي مهم دولت نهم به شمار مي رود.وزير كشور با اشاره به تكميل طرح بازنگري قانون شوراهاي شهر اظهار داشت: اين طرح به زودي به دولت ارائه و سپس براي تصويب به مجلس شوراي اسلامي تقديم مي شود به طوري كه تا قبل از انتخابات دور سوم شوراهاي اسلامي شهر اين مهم تحقق يافته و متعاقب آن شاهد ارتقاي مديريت شهري در نوع اختيارات و تعاملاتش با شوراي شهر و مجموعه سازمان هاي اداري خواهيم بود.
وي از شهردار تهران خواست تا با چاپ كتابچه اي به مثابه يك مشاور حقوقي سيار كار اطلاع رساني ضوابط، قوانين و مقررات و نحوه طي مراحل اداري و زمان لازم براي انجام امور مراجعان به شهرداري عمل كند.
پورمحمدي وزير كشور با انتقاد از كمبود وسايل حمل و نقل عمومي در كشور، ناكارآمدي ،فرسودگي و اتلاف وقت و انرژي و عوارض زيست محيطي كه از اين ناحيه به مردم تحميل مي شود گفت: در نظر داريم طي يك برنامه ۴ ساله سهم حمل و نقل عمومي را از ۴۴ درصد فعلي به مرز ۷۵ درصد برسانيم ضمن اين كه امسال باتوجه به تصويب اعتبار ۵ ميليارد دلاري از سوي مجلس شوراي اسلامي براي تقويت سيستم حمل و نقل عمومي در صورت عملياتي شدن اين بودجه سعي مي كنيم ظرف يكي دو سال آينده ۷ _ ۶ درصد به سهم حمل و نقل عمومي اضافه كرده و آن را از ۴۴ درصد فعلي به ۵۰ درصد برسانيم.
وي خبر از خيز بلند دولت و وزارت كشور در كمك به شهرداري هاي كلان شهرها در حل و فصل حاشيه نشيني و تثبيت جمعيت كلان شهرها داد.
وزير كشور درباره ممنوعيت تردد اتوبوس هاي ديزلي بنا به خواست سازمان محيط زيست از سال آينده گفت: ظاهراً با شرايط موجود خواسته هاي محيط زيست را نمي توان عملياتي كرد و اجراي اين طرح نيازمند زمان است.
دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران نيز طي سخناني در مراسم افتتاحيه پروژه حسابداري تعهدي در شهرداري گفت: سه موضوع ازجمله اصلاح ساختار مالي و اداري، طبقه بندي مشاغل و رسيدگي به وضعيت معيشتي و رفاهي نيروي انساني به طور جد در دستور كار شهرداري تهران قرار دارد.وي گفت: چنانچه به موضوع ساختار اداري و تشكيلاتي درون سازماني شهرداري نپردازيم فرصت هاي بيرون نظير سرمايه گذاري بخش خصوصي، اعتبارات خارجي و مشاركت سيستم بانكي را از دست مي دهيم.
وي ادامه داد: اگر منابع موجود در شهر به درستي به جايگاه مناسب خود منتقل نشود و مشاركت مردم در عرصه سازندگي اتفاق نيفتد با منابع موجود در درون شهرداري اتفاق بزرگي در سطح شهر رخ نخواهد داد.
وي خبر از جديت شهرداري در اصلاح ساختار اداري و سازماني خود داد به طوري كه ظرف سه ماهه اول سال ۸۵ بايد ساختار اداري شهرداري اصلاح شده و طرح طبقه بندي مشاغل به تصويب شوراي اسلامي شهر برسد.
وي اظهار داشت بدون كمك مجموعه دولت و شوراي اسلامي شهر اصلاح ساختار اداري شهرداري كه مربوط به ۶۰ سال قبل است محقق نخواهد شد.
قاليباف گفت: درحالي كه براساس ساختار جدول زماني كه مربوط به سال ۷۰ است شهرداري سه برابر ظرفيت خود نيروي انساني شاغل دارد اما تنها ۳۰ درصد نيروهاي شاغل در شهرداري در جايگاه واقعي و متناسب با تخصص و مهارت خود به كار مشغولند و اين به معني زير سئوال رفتن كارآيي و كارآمدي نيروهاي شاغل در شهرداري است كه در اين صورت انتظار تحولات ريشه اي و اساسي و نهادينه در شهر نمي توان داشت.
قاليباف تأكيد كرد ما نيازمنديم منابع نيروي انساني خود را در ابعاد مختلف مورد توجه قرار دهيم و اگر ساختار سيستم اداري را بهينه سازي كنيم حتماً باتوجه به كمبود نيروي متخصص اقدام به جذب نيروهاي كيفي خواهيم كرد.
قاليباف ادامه داد: بنا داريم در شهرداري از توسعه بخش اداري جلوگيري كنيم و توجه خود را به سمت حوزه هاي اجرايي و مأموريتي و استفاده از بخش خصوصي افزايش دهيم اما اين به معني تعديل نيروهاي انساني موجود در شهرداري نخواهد بود.
دكتر پورزرندي معاون مالي اداري شهرداري تهران نيز درمورد حسابداري تعهدي گفت: ثبت كامل كليه رويدادهاي مالي موجب شفاف سازي و مشخص شدن درآمدها، هزينه ها و اموال و دارايي هاي شهرداري تهران مي شود و كليه عمليات مالي در دفاتر ثبت و ضبط مي شود.
وي ادامه داد: اين سيستم همچنين امكان گزارش هاي مالي شفاف را به سازمان حسابرسي جهت اظهارنظر بازرسي حسابرسي به اعضاي شوراي شهر تهران فراهم مي كند.
پورزرندي گفت: سيستم حسابداري تعهدي زمينه عملياتي كردن بودجه را كه امروزه دغدغه دولت و مجلس است فراهم مي كند و در عين حال زمينه هاي بروز فساد مالي را به شدت كاهش داده و تدريجاً از بين مي برد.

رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران:
تبليغ نشد ولي مردم از شوراياري استقبال كردند
گروه شهري:  به رغم كمبود اطلاع رساني، مردم از تشكيل انجمن هاي شوراياري محلات استقبال كردند.
رسول خادم- رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران- در گفت وگو با همشهري افزود: با وجود تبليغات و اطلاع رساني كم رنگ در رابطه با انتخابات محلي، براي تشكيل شوراياري ها- كه مرحله اول آن روز جمعه در ۱۱ منطقه تهران برگزار شد- در مجموع ۱۵۳هزار و ۲۵۵ تن از شهروندان پاي صندوق هاي راي (۸۵۰ صندوق) حاضر شدند و از بين ۶ هزار و ۲۰۰ داوطلب عضويت در انجمن معتمدين محل، ۱۶۱۰ معتمد محله را در مناطق ۶ ، ۸ ، ۹ ، ،۱۰ ،۱۶،۱۴،۱۳ ۱۸،۱۷ ۲۰،و۲۲ برگزيدند.
وي تاكيد كرد كه به طور متوسط در هر يك از ۱۶۵ محله تهران حدود ۱۰۰۰ نفر پاي صندوق هاي راي حاضر شده اند و از بين نامزدها ۷ نفر را به عنوان عضو اصلي و ۳ نفر را نيز به عنوان عضو علي البدل براي عضويت در انجمن شوراياري محلات انتخاب كرده اند.
وي گفت: با وجود عدم همكاري مناسب برخي رسانه ها به ويژه خودداري سيماي جمهوري اسلامي از انعكاس مناسب اخبار و تيزرهاي تبليغاتي شوراياري ها، تلاش پيگير شهروندان داوطلب و هزينه هاي شخصي آنان، تا حدودي خلأ تبليغاتي را برطرف ساخت و استقبال پرشور مردم را درپي داشت.
وي افزود: متاسفانه رسانه ملي كه متعلق به مردم است از اطلاع رساني مناسب درباره انتخابات و تشكيل شوراياري ها به عنوان نهادهايي كاملا مردمي خودداري كرد.
خادم گفت: هر وقت بحث مشاركت واقعي و جدي مردم پيش مي آيد، متاسفانه به جاي حمايت، با بي توجهي مواجه مي شود.
وي همچنين يادآور شد كه روز جمعه ۲۶ اسفندماه، مرحله دوم انتخابات محلي شوراياري هاي ديگر مناطق شامل ۱ ، ۲ ، ۳ ۴، ، ۵  ۷، ۱۱، ۱۲، ، ،۱۵ ۱۹ و ۲۱ برگزار مي شود.

منبع اصلي مالي شهرداري تهران
008004.jpg
ايرنا: معاون امور مناطق شهرداري تهران گفت: به علت نبود منابع درآمدي پايدار، فروش تراكم اصلي ترين منبع مالي شهرداري تهران است. فرهاد يعقوبي افزود: براي اين كه شهر تهران به شكل مطلوب اداره شود، بايد در تامين منابع مالي شهرداري تهران تجديد نظر كنيم.وي خاطرنشان كرد: با اين كه تلاش هاي زيادي براي ترسيم وضعيت مطلوب پايتخت در بخش هاي مختلف صورت گرفته است، اما تا رسيدن به وضعيت مطلوب فاصله زيادي داريم.يعقوبي گفت: نبود منبع درآمد پايدار از سال گذشته سبب شده كلان شهر تهران با مشكلات مالي روبه رو شود و براي غلبه بر آن شهرداري به فروش تراكم بپردازد.

هر فصل دو ايستگاه مترو
008007.jpg
ايرنا: مدير عامل  مترو اعلام  كرد: در سال آينده  در هر فصل  دو ايستگاه  مترو براي  شهروندان  تهراني  افتتاح  مي شود.
محسن  هاشمي  افزود: باپايان  مراحل  نهايي  احداث  نيمه  شرقي  خط دو، اين  مسير با سه  ايستگاه  افتتاح و پس  از آن  در هر فصل  دو ايستگاه  افتتاح  خواهد شد.
وي  از پيوستن  هشت  واگن  تا پايان  تير ماه  سال  آينده  به  متروي  تهران  خبر داد و خاطرنشان  كرد: در سال  آينده  با پيوستن  اين  تعداد واگن ، زمان  انتظار در برخي  خطوط مترو كاهش  خواهد يافت .هاشمي  از مسئولان  خواست  به  متروي  تهران  نگاه  ملي  داشته  باشند.

خانه سلامت و كودك
008013.jpg
ايرنا: خانه  سلامت  و كودك  شهرستان  شميرانات  با هدف  آموزش  مهارت هاي  زندگي  به شهروندان  و الگوسازي  بازي  براي  كودكان  در بوستان  شطرنج  راه اندازي  مي شود.در اين  طرح آموزش  مهارت هاي  زندگي ، مشاوره هاي  روان شناختي ، ارزيابي  اوليه پزشكي ، كاربرد هنر در سلامت  به  شهروندان  ارائه  مي شود.مشاوره  خانواده ، تغذيه  و آموزش  سلامت  در قبل ، حين  و بعد از ازدواج  به شهروندان  ارائه  خواهد شد.خانه  كودك  شهرستان  شميرانات  مجهز به  اسباب  بازي هاي  استاندارد است  و خدمات  آموزشي ، بازي  سالم  و اسباب  بازي  سالم  براساس  اصول پزشكي  و روان  شناختي  است .

در آستانه سال نو
۱۵ هزار تابلوي ترافيكي جديد
در خيابان هاي تهران نصب شد
008010.jpg
گروه شهري:عمليات نصب علايم و تجهيزات ايمني و ترافيكي در آستانه سال نو و در قالب طرح ساماندهي ترافيك اسفندماه و استقبال از بهار از سوي معاونت حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران به اجرا درآمد.
به گزارش روابط عمومي معاونت حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران، از ابتداي سال ۸۴ تا آخر بهمن ماه ۱۵ هزار و ۴۲۴ تابلوي راهنمايي و رانندگي در خيابان ها و بيش از ۹۰۰۰ متر علايم بزرگراهي و تابلوهاي هدايت مسير در بزرگراه هاي تهران نصب شده و علاوه بر آن در نيمه اول اسفند ماه ۳۹۰ تابلوي راهنماي مسير در معابر بزرگراهي و ۵۰۰ تابلوي مشابه در معابر درون شهري مورد تعمير و تعويض قرار گرفته كه عمليات مذكور در سه شيفت كاري و به صورت شبانه روزي تا آخرين روز سال جاري ادامه خواهد يافت.
بنا بر اين گزارش، از ابتداي سال جاري تا آخر بهمن ماه ۸ ميليون و ۴۳۸ هزار متر از معابر تهران خط كشي شده كه ۲۵۰ هزار متر از آن به منظور ايمني بيشتر شهروندان به خط كشي عابر پياده اختصاص يافته و ۵/۱ ميليون متر ديگر نيز در اسفندماه خط كشي خواهد شد كه به اين ترتيب ميزان خط كشي معابر شهري در سال ۸۴ از ۱۰ ميليون متر فراتر خواهد رفت.در اين ارتباط مديرعامل شركت علايم راهنمايي و فني شهرداري تهران موسوم به «عرف ايران» كه مسئوليت توليد و نصب علايم و تجهيزات ايمني و ترافيكي را بر عهده دارد، اظهار داشت:  در حال حاضر كليه نيروهاي اين شركت چه در بخش توليد در كارخانه و چه در بخش نصب در سطح شهر به طور شبانه روزي و در سه نوبت كاري مشغول به كار مي باشند.
مهندس بهنام خشنودي تصريح كرد: شركت عرف ايران به عنوان تخصصي ترين شركت تجهيزات ايمني و ترافيكي معابر شهري، نسبت به ساخت انواع محصولات ايمني، فني و راهنمايي از قبيل تابلوها و علايم ترافيكي، گاردريل هاي كنار بزرگراه ها، سرعت گيرها و شبرنگ ها و ساير تجهيزات ترافيكي اقدام مي كند.

نگاه
008001.jpg
داوود كاظمي
۲۴ هزار نفر تلفات جاده اي طي ۱۰ماه   امسال !

تامين روشنايي بزرگراه شهيد ستاري
گروه شهري: زيرگذر سواره رو محدوده بزرگراه شهيد ستاري _ كاشاني در ميدان نور به شبكه روشنايي مجهز شد.به منظور افزايش ضريب ايمني و تسهيل در تردد خودروها در زيرگذر سواره  رو ميدان نور، شبكه روشنايي و نورپردازي با صرف ا عتباري بالغ بر ۲۰ ميليون تومان نصب شد.با بهره برداري از شبكه روشنايي بزرگراه شهيد ستاري ضمن زيبا شدن منظر شهري ، آمد و شد خودروها متناسب با استانداردها انجام مي شود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |