يكشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۳ - Mar 12, 2006
اختلاف اعضاي دائم شوراي امنيت
بر سر بيانيه درباره ايران
008094.jpg
گروه سياسي: اعضاي دائم شوراي امنيت به توافقي درباره پيش نويس بيانيه اين شورا در مورد ايران دست نيافتند.
نمايندگان پنج كشور انگلستان، فرانسه، چين، روسيه و ايالات متحده روز جمعه دومين نشست خود در مورد پرونده هسته اي ايران را در نيويورك برگزار كردند اما مذاكرات ۹۰ دقيقه اي اين گروه نتيجه روشني نداشت.
نمايندگان اعضاي دائم شوراي امنيت در گفتگوهاي خود كه در محل دفتر نمايندگي آمريكا در سازمان ملل برگزار شد پيش نويس بيانيه اي را بررسي كردند كه با اجماع در مورد آن در جلسه روز سه شنبه شوراي امنيت كه به موضوع پرونده هسته اي ايران اختصاص دارد آن را مطرح كنند. دو دور مذاكره اين افراد در روزهاي چهارشنبه و جمعه با موفقيت همراه نبود.
خبرگزاري رسمي چين كه كشورش در مذاكرات حاضر بود از اختلاف نظر اعضا در جلسه جمعه خبر داد. خبرگزاري آلمان هم شكست اين مذاكرات را اعلام كرد. اما خبرگزاري آسوشيتدپرس آمريكا و خبرگزاري فرانسه ضمن مخابره اخباري در مورد اختلاف ديدگاه اعضاء، دستيابي به توافق را بعيد ندانستند.
دستور كار جلسه روز جمعه بررسي متني بود كه از سوي فرانسه و انگلستان تهيه و با حمايت ايالات متحده در جلسه مطرح شد.
براساس اين متن كه قرار است در صورت تصويب به عنوان بيانيه رئيس شورا منتشر شود شوراي امنيت ضمن ارائه فرصتي دوهفته اي به ايران از جمهوري اسلامي مي خواهد بدون تأخير، تعليق كامل، مداوم و قابل تأييد همه فعاليتهاي مربوط به غني سازي را اجرا كند و دبير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز در همين دوره زماني اجراي اين خواسته ها را نظارت كرده و به شوراي امنيت گزارش خواهد كرد.
براساس اين پيش نويس بيانيه، شوراي امنيت از ايران اقدامات اعتمادساز گسترده تري را خواهد خواست. اين اقدامات اعتمادساز شامل توقف همه فعاليتهاي مربوط به توليد سوخت هسته اي از جمله ساخت سانتريفوژ تبديل سنگ اورانيوم به گاز هگزا فلورايد است.
اين شورا از ايران خواهد خواست كه ضمن توقف ساخت رآكتور آب سنگين اراك، پروتكل الحاقي را هم تصويب كند.
اما اين طرح با موافقت همه اعضا مواجه نشد. نماينده روسيه در اين جلسه اعلام كرده است كه اين پيشنهاد مبناي خوبي براي بحث نيست. مخالفت ويژه اين نماينده با تعيين ضرب الاجل ۱۴ روزه براي ايران براي اجراي خواسته هاي شوراي امنيت بوده است.
بعضي از ديپلماتها به خبرگزاري شينهوا گفتند روسيه ضرب الاجلي ۶۰ روزه را پيشنهاد كرد كه آمريكا حاضر به پذيرش ضرب الاجلي ۳۰ روزه شد.
يك ديپلمات ديگر به آسوشيتدپرس گفت: گفتگوها نشانگر تلاش براي همراه كردن روسيه و چين است. اما هنوز مشخص نيست اين گفتگوها به كجا مي رسد. روسيه به وضوح اعلام كرده است كه با هرگونه اقدام واقعي شورا مخالفت مي كند زيرا ممكن است ايران تهديد اخراج بازرسان آژانس را اجرا كند.
به گزارش خبرگزاري چيني شين هوا «وانگ چوانگيا» نماينده چين در شوراي امنيت هم بر تقويت نقش آژانس انرژي اتمي تأكيد كرد.
با طولاني شدن مذاكرات روز جمعه و دست نيافتن به يك توافق، اعضا به ادامه گفتگوها تن دادند. البته زماني براي ادامه اين گفتگوها اعلام نشد.
خبرگزاري فرانسه ضمن تأييد اين خبر از جانب «ژان مارك دولاسبلير» نماينده فرانسه در شوراي امنيت تعيين زمان اين مذاكرات را به اعلام نماينده آرژانتين (رئيس فعلي شوراي امنيت) موكول كرد.
گروهي از ديپلماتها به خبرگزاري چين گفتند: انتظار مي رود در چند روز آينده انگليس و فرانسه پيشنهادات خود را دقيق تر كنند و متني جديد و كوتاه تر ارائه كنند. كارشناسان با پيگيري اخبار اين مذاكرات احتمال تعويق نشست شوراي امنيت را هم مطرح كردند.
در كنار اخبار مربوط به مذاكرات اعضاي دائم شوراي امنيت، روز گذشته مقامات آمريكايي پيشنهاد وزير خارجه روسيه براي مذاكره بين المللي در مورد ايران در خارج از شوراي امنيت را رد كردند.
فرانك والتر اشتاين ماير وزير امور خارجه آلمان كه كشورش به خاطر طرح پرونده ايران در شوراي امنيت از مذاكرات عقب مانده است روز گذشته از عدم مخالفت كشورش با طرح غني سازي اورانيوم ايران در خاك روسيه خبر داد.
جرج بوش رئيس جمهور آمريكا نيز روز گذشته در جمع خبرنگاران در واشنگتن ايران را عامل نگراني عميق «امنيت ملي» كشورش خواند.
وي گفت: ما در مورد ايران به دنبال راهكاري ديپلماتيك هستيم.

آيت الله فاضل لنكراني:
جامعه مدرسين نقش آفريني بيشتري در كشور داشته باشد
فارس: آيت الله فاضل لنكراني در ديدار اعضاي جامعه مدرسين حوزه علميه قم، بر نقش آفريني بيشتر اين جامعه در كشور تأكيد كرد.
آيت الله محمد فاضل لنكراني در ديدار اعضاي جامعه مدرسين حوزه علميه قم، با اشاره به حركت هاي شجاعانه و مهم اين جامعه پيش از انقلاب اظهار داشت: جامعه مدرسين تنها گروهي بود كه بدون هيچ چشمداشتي از انقلاب حمايت كرد و با ارادتي كه به حضرت امام خميني (ره) داشت با تمام توان در خدمت ايشان بود.وي افزود: حضرت امام خميني (ره) اين مطالب را درباره هيچ گروه ديگري نفرمودند كه «اگر آنان (فرزندان انقلابي ام) جذب جامعه مدرسين نشوند در آينده گرفتار كساني خواهند شد كه مروج اسلام آمريكايي اند» .
استاد دروس خارج حوزه علميه قم ادامه داد: جامعه مدرسين حوزه علميه قم، طلاب و فضلا را راهنمايي كرد و تا به حال هيچ  انحراف و تزلزلي هم پيدا نكرده  است.اين مرجع تقليد از جامعه مدرسين خواست در مسائل مهم اجتماعي، سياسي و جهاني مرجع و ملجأ اقشار گوناگون مردم باشد و تصريح كرد: جامعه مدرسين با اين پيشينه درخشان بايد روز به روز رشد بيشتري داشته و نسبت به مسايل حوزه، ارتباط با فضلا و طلاب اهتمام بيشتري داشته باشد.
آيت الله فاضل لنكراني ادامه داد: متأسفانه احساس مي شود كه جايگاه اين جامعه تنزل نموده و اين مسأله براي ما بسيار سخت است.
بايد در هر وضعيت، سياست، انتخاب و موقعيتي مقامش بالا برود، كه متأسفانه نرفته است.وي در بخش ديگري از سخنانش درباره اهانت به ساحت مقدس پيامبر اكرم (ص) در روزنامه هاي غربي و جسارت به حرم عسكريين (ع) خاطر نشان ساخت: وظيفه اصلي جامعه مدرسين مسايل مربوط به اصل دين و مكتب شيعه است.اگر مثلاً در انتخابات رياست جمهوري هم دخالت نكند، آن قدر مهم نيست؛ تازه ملاحظه مي كنيد آنچه را كه به آن مي رسيد، نتيجه نهايي نيست.
وي ادامه داد: مسأله مهم دخالت در مسايل اصلي تشيع است.نبايد تنها به صادر كردن يك اطلاعيه اكتفا كرد.جامعه مدرسين بايد بيشتر در اين مسايل وارد شود.بايد در برخورد با اين امور پيشگام مي شد و حركت هاي وسيعي را در كشور و حوزه و بلكه جهان اسلام ايجاد مي نمود،زيرا تنها گروهي كه حامي اصل اسلام است، هيچ  مقامي نمي خواهد و توقع مادي هم ندارد، غير از جامعه مدرسين، كسي را شما سراغ نداريد و من هم سراغ ندارم.از اين رو وظيفه جامعه مدرسين بيشتر و سنگين تر است.

سردار صفوي: آمريكا از فشار بر ايران راه به جايي نمي برد
ايسنا- سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در زمين و دريا قدرتمند است و نيروي هوايي سپاه هم به عنوان يك نيروي تخصصي و استراتژيك در ابعاد مختلف به سوي رشد و توسعه گام برمي دارد. سردار سرلشكر سيد يحيي صفوي در همايش تخصصي خلبانان و فرماندهان نيروي هوايي سپاه با اعلام اين مطلب، افزود: نيروي هوايي سپاه بازوي توانمند و راهبردي دفاعي كشور است و انتظار مي رود طي سال هاي آينده با ديد تخصصي و استراتژيك فرماندهي جديد اين نيرو، شاهد تغيير و تحول اساسي در زمينه هاي مختلف باشيم. فرمانده كل سپاه، با تاكيد بر آمادگي هميشگي، فشرده كردن برنامه ها و طرح ها و ارتقاي توان رزمي در ابعاد مختلف، انسجام و استحكام دروني و رعايت كامل نظم و سلسله مراتب فرماندهي، خاطرنشان كرد: نيروي هوايي سپاه از نظر دكترين نظامي، دفاعي و تخصصي بايد جلوتر از زمان حركت كند و با هوشياري اطلاعاتي مراقب تحركات دشمنان فرامنطقه  اي باشد. وي در بخش ديگر سخنانش با اشاره به شكست سياست هاي يكجانبه گرايانه آمريكا در جهان گفت: آمريكايي ها در قدم هاي اوليه براي تك قطبي سازي جهان و ايجاد خاورميانه ي بزرگ با شكست مواجه شدند و در باتلاق عراق فرو رفتند. وي در پايان گفت: آمريكايي ها كه از رشد و پيشرفت هاي علمي، اقتصادي و سياسي ايران بيمناك هستند، بايد بدانند ايران اسلامي به فضل الهي طي بيست سال آينده به يك قدرت بزرگ علمي، اقتصادي و سياسي در منطقه ي خاورميانه، آسياي مركزي و قفقاز تبديل خواهد شد و آنها در نهايت از فشارهايي كه بر جمهوري اسلامي وارد مي كنند، راه به جايي نخواهند برد.

با سخنراني رئيس جمهور
همايش سالانه رؤساي نمايندگي هاي ايران
در خارج از كشور فردا برگزار مي شود
گروه سياسي- همايش سراسري رؤساي نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور از فردا با سخنراني رئيس جمهور در تهران آغاز به كار مي كند.
به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه، محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور در اين همايش در سخنراني خود برنامه ها، محورها و اولويت هاي فعاليت هاي دولت در عرصه سياست خارجي را ارائه و رهنمودهاي لازم براي فعاليت هدفمند كارگزاران سياست خارجي براساس محورهاي عدالت خواهي و مهرورزي و تقويت صلح جهاني را ارائه مي كند.
معاون اول رئيس جمهور، دبير شوراي عالي امنيت ملي، چند تن از وزرا و رئيس كميسيون سياست خارجي و امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي و مقام ها و مسئولين عالي رتبه كشور از مدعوين همايش سال جاري مي باشند كه در جلسات متعدد همايش سخنراني مي كنند و در تبادل نظر با روساي نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور، به سؤالات پاسخ خواهند گفت.
در ديگر جلسات همايش سال جاري هم مسائل و موضوعات مختلف مرتبط با سياست خارجي كشور، مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهند گرفت.
در اين همايش كه تا روز شنبه ۲۷/۱۲/۸۴ به كار خود ادامه مي دهد، برنامه ها و دستور كار تحرك سياست خارجي، روندهاي تحولات در سطوح مختلف منطقه اي و بين المللي، همكاري هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي، امور كنسولي به ويژه حمايت از ايرانيان، برنامه هاي راهبردي، امور اداري و ارتقاء كيفي نيروي انساني وزارت امور خارجه مورد بررسي قرار خواهد گرفت و اهداف، برنامه ها و راهكارهاي فعاليت هاي وزارت امور خارجه براي تحقق اهداف جمهوري اسلامي ايران و تامين منافع ملي كشور براي يك سال آتي تدوين و تنظيم مي شود.
همچنين همايش منطقه اي به رياست معاونين وزير امور خارجه در هريك از حوزه هاي ذيربط به مدت دو روز موضوعات مختلف دو جانبه و منطقه اي و ابعاد مختلف همكاري هاي فرهنگي، سياسي، اقتصادي و كنسولي مناسبات با كشورهاي مختلف را مورد بررسي قرار خواهد داد.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام:
قوه قضائيه نتوانسته كارنامه اي موفق
در مبارزه با مفاسد اقتصادي ارائه دهد
ايسنا: محسن رضايي گفت: عملكرد قوه قضائيه در مبارزه با مفاسد اقتصادي چندان مطلوب نبوده است؛ بايد ديد اشكال از درون قوه است يا از ناحيه قوانين.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در حاشيه مراسم افتتاحيه دوره آموزش تخصصي قضات، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بررسي عملكرد قوه قضائيه مستلزم زمان است اما فكر مي كنم قوه قضائيه نتوانسته كارنامه اي موفق و برجسته در مبارزه با مفاسد اقتصادي ارائه دهد.

گزارش هسته اي ايران به شوراي امنيت
شكست ديپلماسي سه كشور اروپايي و روسيه بود
008091.jpg
مهر: رئيس كميسيون سازمان ملل پارلمان اروپا گفت گزارش پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت به نوعي شكست آلمان، فرانسه، انگليس و روسيه در حل موضوع هسته اي ايران بود.
هارالد لايبرشت نماينده و رئيس كميسيون سازمان ملل در پارلمان اروپا در عين حال گزارش پرونده موضوع هسته اي ايران به شوراي امنيت را به معناي پايان ديپلماسي ندانست.لايبرشت همچنين اظهار داشت: شوراي امنيت سازمان ملل بايد از تمامي توان و امكانات ديپلماتيك خود در حل موضوع هسته اي ايران استفاده كند.
وي در پايان ابراز اميدواري كرد: دولت ايران شفاف سازي بيشتري را در قبال برنامه هاي هسته اي خود انجام دهد.

وزير اطلاعات پاكستان: جهان بداند كه ايران، عراق نيست
ايسنا: وزير اطلاعات پاكستان گفت كه اعمال تحريم عليه ايران كار ساده اي نيست و پاكستان با هر گونه حمله عليه ايران مخالف است.
به نقل از روزنامه ديلي تايمز، شيخ رشيد احمد وزير اطلاعات پاكستان در پارلمان اين كشور گفت كه جامعه ي بين المللي بايد متوجه باشد كه ايران عراق نيست.وي افزود: در صورت تحريم ايران جهان با بحران نفتي روبرو خواهد شد و اين امر مي تواند مشكلاتي را براي كشورهاي در حال توسعه و فقير به دنبال داشته باشد.وزير اطلاعات پاكستان همچنين تأكيد كرد كه كشورش از هيچ گونه حمله عليه ايران حمايت نخواهد كرد.

برنامه  هسته اي ايران بايد از راه ديپلماسي حل شود
ايسنا- دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي تاكيد كرد كه برنامه  هسته  اي ايران بايد از طريق ديپلماسي حل و فصل شود و بايد به ايران در اين باره اعتماد داشت.
به گزارش راديو آمريكا، اكمل الدين احسان اوغلو، دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي در كنفرانسي خبري در لندن اظهار داشت كه ديپلماسي در خصوص ايران به پايان نرسيده است و در عين حال نسبت به اقدام نظامي عليه تهران هشدار داد.
وي گفت: ما تمايل نداريم درگيري جديدي را در خاورميانه شاهد باشيم؛ ما به قدر كافي درگيري داريم و بايد بگويم كافي يعني كافي است.
احسان اوغلو گفت: يك جرقه ديگر در خاورميانه براي همه واقعاً فاجعه خواهد بود.دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي همچنين گفت كه وقتي ايران مي گويد فقط داراي اهداف غير نظامي در برق هسته  اي است بايد به آن توجه شود.

نووستي به نقل از يك ديپلمات روسي:
مخالفت ايران با درخواست هاي آژانس، تاسيس
شركت سهامي مشترك غني سازي را غيرممكن مي كند
ايسنا- خبرگزاري نووستي به نقل از يك ديپلمات روسي عضو هيأت مذاكره كننده اين كشور با ايران نوشت كه در صورت عدم پايبندي ايران به درخواست هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي، روسيه تاسيس شركت سهامي مشترك غني سازي اورانيوم با ايران را غيرممكن در نظر مي گيرد.به گزارش خبرگزاري نووستي، اين مقام روسي گفت: درخواست آژانس بين المللي انرژي اتمي از ايران ازسرگيري تعليق غني سازي اورانيوم و تصويب پروتكل الحاقي پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي را شامل مي شود.وي ادامه داد: اگر ايران در رسيدن به توافق با آژانس بين المللي انرژي اتمي با شكست روبه رو شود، آن گاه روسيه ايجاد يك شركت سهامي مشترك را غيرممكن در نظر مي گيرد.

يك مقام امنيتي روس:
هر سناريويي درباره ايران به نفع روسيه خواهد بود
فارس : به گفته يك مقام امنيتي روسيه، اين كشور در صورت اجراي هر سناريويي بر ضد ايران، متضرر نخواهد شد، چرا كه قيمت نفت بالا مي رود و كشورهاي آسيايي هم مجبور به تامين نفت از روسيه بجاي ايران مي شوند.
به گزارش خبرگزاري «ريا نوواستي» ، يك مقام نيروهاي ويژه امنيتي روسيه كه نخواست نامش فاش شود، اظهار داشت، هرچند بيان اين مطلب ممكن است خجالت آور باشد، ولي سير تحولات پيرامون مسائل هسته اي ايران طبق هر سناريويي كه پيش برود، به نفع روسيه خواهد بود. هر نوع كشمكشي بين ايران و غرب موجب بالا رفتن قيمت نفت مي شود. در صورت اعمال تحريمهايي يا بروز درگيري، قيمت نفت به ميزان قابل توجهي افزايش پيدا خواهد كرد و براي چين چاره اي جز خريد منابع انرژي از روسيه باقي نمي ماند.
به گفته وي، ايالات متحده آمريكا در حال حاضر به ايران به چشم مهره اي براي اعمال فشار بر كشورهايي نظير چين، هند و ژاپن كه به منظور تامين نفت خود به خاورميانه وابسته هستند، مي نگرد. در صورت بروز اعمال مجازات ها بر ضد ايران يا بروز جنگ در منطقه، چين بيش از همه خسارت خواهد ديد، چرا كه منبع تامين انرژي خود را از دست مي دهد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |