دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۸۵ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۵۰ - Apr 3, 2006
سالاد چهارفصل
009372.jpg
009375.jpg
009378.jpg
009381.jpg
009384.jpg
009387.jpg
009351.jpg
گروه بورس- سروش خسروي: بورس تهران سال چهار فصلي را پشت سر گذاشت، به جاي خود بهاري بود، به جاي خود زمستاني. بهار۸۴ كه آغاز شد، همه به دنبال برنامه ريزي براي افزودن بر اندازه «تالار حافظ» بودند. «ساختمان آبي» جنب پل حافظ گنجايش آن همه سهامدار را نداشت. اما زمستان كه رسيد، هياهو فرو نشست. هر كس ابتداي سال۸۴ بدون مقدمه و با چشم انداز كسب سود كوتاه مدت آمده بود، با زيان و دست خالي بازگشت.
سال۸۴ ، دوره نامه نگاري هاي حرفه اي ها بود. آنها كه هرگاه بازار رو به صعود است لپ  تاپ ها و نمودارهايشان را مدام به رخ اين و آن مي كشند و از شاهكارهاي سرمايه گذاري و سودهاي چندصد درصدي مي گويند، حالا در به در به دنبال انطباق منحني ها با سقوط از ياد رفته ۷۵ هستند، نامه مي نويسند و به دنبال مقصرند. اما روزگار بالا و پايين دارد و اين رسم بازار است؛ در «كف» بخر، در «سقف» بفروش. اما آنها كه مي انديشيدند ديگر سقفي بالاي سرشان نيست، فروختند و رفتند. در اين ميان بازارگردانان سبدهايشان را پر سهم كردند تا كف بازار را بگيرند، غدير به هزينه گزافي بالاي ۴۰۰ تومان نگه داشته شد اما سرمايه گذاري بانك ملي، ايران خودرو و ده ها سهم با پتانسيل ديگر تاب فشار كفه عرضه را نياوردند؛ اين گونه بود كه قيمت ها شكست.
هر كس به قدر وسع خود باخته بود، يكي مي گفت: به اندازه يك ماكسيما از كف داده ام، ديگري به طنز زانتياي باخته اش را به رخ مي كشيد، غير حرفه اي ها هم جز نان شب و پيكان كمك دست خرجي، چيزي براي باختن نداشتند، درست مثل سقوط۷۵. اين ديگر براي اثبات نيازي به منحني هاي تكنيكال نداشت. بازار راكد بود و در ركود بازار كسي شادمان نيست، اما در گوشه و كنار هر از گاهي شركتي كوچك علم مي شد، روي باند پرواز هدايت مي شد و سرانجام منحني قيمتش به عرش مي رسيد. نقطه اوج، وقت فروش بود و باز هم آماتورها بودند كه جا مي ماندند تا رقم باختشان را در چرتكه بياندازند، اما آنها كه سهم را «انداخته بودند» و رفته بودند، در تدارك باند پروازي ديگر، شركت كوچكي ديگر را مي يافتند، زمينش را مي فروختند، زيان سهم با چشم بندي غريبي به سودي سرشار تبديل مي شد، حالا وقت آن بود كه يك آپارتمان را به جاي يك شركت توليدي به فروش و سودي سرشار در بازار نزار به جيب بزني. حجم مبنا هم مددكار بود تا «سهام كوچك ها» پررونق شود و به پرواز درآيد.
روزگار عرضه هاي اوليه
بهار ۸۴ را بايد با عنوان دوران عرضه هاي اوليه شناخت. ليزينگ صنعت و معدن و سرمايه گذاري توسعه ملي پس از انجام عرضه اوليه و پذيرش در بورس، در مجموع ۳۶هزار خريدار را به سوي خود جلب كردند. ارزش كل نقدينگي سرازير شده به سوي سهام اين دو شركت در بهار سال گذشته از مرز يكهزار و ۳۰۰ ميليارد ريال گذشت و ۷۰۰ ميليون سهم ليزينگ صنعت و معدن و سرمايه گذاري توسعه ملي به سبد دارايي سهامداران افزوده شد.
ليزينگ صنعت و معدن با صعودي ۴۷ درصدي بهار را به پايان برد و با ۲۰هزار خريدار در صدر جدول تقاضاي بورس تهران در فصل بهار ۸۴ نشست. ركوردهاي بهار در هيچ فصل ديگري تكرار نشد. تعداد كل خريداران در اين دوره به ۳۶۵ هزار نفر رسيد و تعداد سهام مبادله شده به مرز ۶ميليارد برگه سهم رسيد. ارزش كل مبادلات نيز از ۲۵هزار ميليارد ريال فراتر رفت.
فصلي براي انتخاب
سوم تيرماه، روز انتخابات بود و بازار به شدت سياسي شده سهام، چشم انتظار تحولات پيش رو. تابستان ۸۴ با همه فراز و نشيب ها دوران چندان كم رونقي نبود؛ ۲۲۵ هزار نفر در صف خريد، ۴/۴ ميليارد سهم عرضه شده در بورس ايستادند و ۱۸ هزار ميليارد ريال از نقدينگي خود را براي خريد سهام پرداختند. در اين فصل ليزينگ غدير در عرضه اوليه به بورس تهران پيوست و بلافاصله در صدر جدول تقاضاي بورس تهران جاي گرفت. تعداد خريداران سهام ليزينگ غدير در تابستان ۸۴ از مرز ۱۲ هزار نفر فراتر رفت. در اين مدت ۱۳۵ميليون سهم شركت مزبور در مجموع به ارزش ۲۹۰ ميليارد ريال داد و ستد شد. معادن روي با حدود ۱۰هزار خريدار، دومين سهم پرطرفدار تابستان لقب گرفت.
شاخص چهار رقمي
پاييز۸۴ با دلهره سقوط منحني شاخص به زير مرز ۱۰هزار واحد آغاز شد، شاخص به ارقام پايين تر از ۱۰هزار واحد سقوط كرد و حسين عبده تبريزي در يك جا به جايي سريع، استعفا داد و از بورس رفت. انتقال قدرت به دبير كل بعدي برخلاف انتظار چندان سهل و آسان نبود. ابتدا محمد نهاونديان از پذيرش پست دبير كلي سر باز زد و سپس هيأت مديره بورس علي صالح آبادي را به دبير كلي برگزيد؛ كسي كه در روز انتصابش، ايسنا در خبر مربوط به اين موضوع نوشت: هيأت مديره بورس يك جوان ۲۷ ساله را به عنوان دبير كل جديد بورس انتخاب كرد. انتخاب دبير كل، شوك لازم را بر شاخص وارد كرد و تا مدتي شاخص عملكرد بازار سهام مثبت بود، اما ادامه روند حركت بازار نشان داد دوره صعود دولتي مستعجل بوده است.
بانك پارسيان در پاييز ۸۴ پس از يك دوره توقف نماد به تالارهاي بورس بازگشت و با ۲۱ هزار خريدار، پرطرفدارترين سهام بورس لقب گرفت. در اين فصل ۲۵۰ هزار نفر در مجموع با پرداخت ۱۱ هزار ميليارد ريال، ۶/۳ ميليارد سهم را به سبد دارايي هايشان افزودند.
زمستان ركود
در زمستان ۸۴ همه عوامل درون زا و برون زا دست به دست هم داد تا ركود دوباره به بورس بازگردد، پرونده هسته اي و عرضه نشدن سيمان در بورس فلزات ارزش مبادلات سهام را به ۷هزار ميليارد ريال كاهش داد، اين رقم يك چهارم ارزش داد و ستدها در بهار ۸۴ بود.
تعداد سهام مبادله شده هم به پايين تر از ۲ ميليارد برگه سهم تنزل كرد. در زمستان ۸۴ فقط ۱۴۵ هزار نفر براي سهام عرضه شده در بورس دستور خريد صادر كردند.

وقايع نگاري سقوط بورس دوبي
گروه بورس: گزارش پي گزارش و خبر به دنبال خبر از حركت نقدينگي بورس تهران به سوي جنوب خليج فارس حكايت مي كند. در اين ميان ارقام شگفت انگيز و غيرقابل باوري نيز ارائه مي شود، كسي هم نيست به نويسندگان اين اخبار درباره اطلاعات نادرستشان تذكري  دهد.بورس دوبي در پي ركود بورس تهران به مدد رسانه ها به تالار روياهاي سهامداران تبديل مي شود. اما رفته رفته پرده فرو مي افتد و واقعيت عيان و آشكارتر از هميشه پيش رو مي آيد. «تالار روياها» فرو ريخته است جهت اخبار تغيير مي كند.
بازارهاي مالي امارات هم چنان گرفتار بحران هستند كه هر روز به شدت آن افزوده مي شود. درحالي كه ديگر اضطراب و نگراني در بين سرمايه گذاران به رفتاري عادي تبديل شده و كاهش شاخص ها سبب افزايش اضطراب و سكته در بين سرمايه گذاران شده است. خسارات وارد شده در بازارهاي مالي ابوظبي و دوبي از مرز ۴۱ ميليارد درهم گذشته است. روزنامه اقتصادي البيان با چاپ عكس هايي از سرمايه گذاران در حال اضطراب و نگراني نوشت: در پي كاهش شاخص ها در هفته گذشته چندين نفر از سرمايه گذاران بر اثر ناراحتي سكته كردند و اكثر سرمايه گذاران در اضطراب به سر مي برند. بازارهاي مالي كشورهاي حوزه خليج فارس دچار بحران شده است و شدت بحران در بازارهاي مالي امارات و كويت بيش تر از بقيه بازارهاي مالي است.
دوبي كجاست؟
به گزارش خبرگزاري امارات، در سال ۲۰۰۰ ميلادي فقط ۳۸ شركت در بازارهاي مالي سهام داشتند، در حاليكه اكنون ۸۹ شركت در بازارهاي مالي سهام دارند و حجم معاملات داد و ستد شده در سال ۲۰۰۰ ميلادي ۷/۳ ميليارد درهم بوده ولي در سال گذشته ميلادي حجم معاملات از مرز ۴/۲۱۵ ميليارد درهم گذشت اما پس از بحراني شدن بازارهاي مالي امارات، معاملات مسكن و ساخت و ساز نيز ركود كرد و به  سوي بحران به پيش رفت و خريد و فروش مسكن و زمين و حتي رهن و اجاره به پايين ترين حد خود رسيد كه اين مقدار براي شهري مانند دوبي بسيار حساس است.
روزنامه البيان در گزارشي نوشت: خارجي ها در امر مسكن دوبي بيش ۹۰ درصد سرمايه گذاري كرده اند و اين ركود باعث بحراني شدن ساخت و ساز مي شود و تاثير به سزايي بر پروژه هاي در حال اجرا خواهد گذاشت. كارشناسان پيش بيني مي كنند كه احتمال مي دهند سرمايه گذاري در بخش مسكن دوبي كاهش يابد. شاخص سهام دو شركت بزرگ مسكن (اعمار و املاك) كه در سال ۲۰۰۵ در اوج و در رده اول بازارهاي مالي امارات بود، در روزهاي گذشته به پايين ترين حد خود رسيد و باعث ركود معاملات مسكن شد. ايرانيان در بين اتباع خارجي سرمايه گذار در امارات و به خصوص در دوبي، بيشترين سرمايه گذاري را در امر مسكن كرده اند. بخش مسكن دوبي از سال گذشته در اوج خود بود و پروژه هايي با ميليون ها درهم و سرمايه گذاري خارجي در حال اجرا بود. رقابت تنگاتنگ سرمايه گذاران اتباع كشورهاي جهان در امر مسكن در دوبي از آغاز سال ۲۰۰۵ شروع شد.
اعتراف
محمد علي ياسين دبيركل بورس امارات به بحراني بودن بازارهاي مالي امارات اعتراف كرده بود و وعده بهبود و راهكارهاي جديد از طرف مسوولان بورس داده بود. اما باز هم روند نزولي شاخص ها ادامه يافت. اما اماراتي ها بيكار ننشستند در پي بحران اعلام شد: خارجي ها مي توانند در بورس امارات ۱۰۰ درصد مالكيت سرمايه گذاري داشته باشند. در پي بحراني شدن اوضاع ، مقامات بورس امارات را وادار به اجراي قوانين و راه كارهاي استثنايي كرد. اين جديدترين و استثنايي ترين ترفندي است كه امارات در سال جديد براي جذب و جلب سرمايه هاي كلان خارجي ها به كار برد.
به گزارش روزنامه البيان چاپ امارات، از اين پس خارجي ها مي توانند در بورس امارات ۱۰۰ درصد سرمايه گذاري كنند و مالكيت ۱۰۰ درصدي داشته باشند. درحاليكه قبلا فقط مي توانستند ۵ درصد مالكيت داشته باشند. بعضي از شهروندان اماراتي با اين قانون مخالف هستند زيرا آنها نيز سود مي بردند و۴۵ درصد باقيمانده متعلق به شهروندان اماراتي بود. عيسي كاظم مديرعامل بورس دوبي گفت: اين قانون باعث مي شود كه ديگر سرمايه گذاران خارجي دغدغه نداشته باشند و بتوانند بيشتر در بورس تحرك داشته باشند و در آينده شاهد سرمايه گذاران زيادي از كشورهاي خارجي خواهيم بود. او گفت: بعد از اولين قانون در سال جديد كه ايجاد دفتر واسطه هاي كشورهاي حوزه خليج در بورس آزاد شد در طي اين مدت ما شاهد گشايش ۱۶ دفتر واسطه بوديم و اين خود براي ترقي بورس اهميت به سزايي دارد.
نگاه به گذشته
امارات متحده عربي در سال ۲۰۰۵ شاهد رشد اقتصادي بي سابقه در تاريخ ۳۴ ساله اين كشور شيخ نشين حاشيه خليج فارس بود. سال ۲۰۰۵ بورس امارات رونق به سزايي گرفت كه از تاريخ تاسيس آن بي سابقه بود و آمار منتشر شده رشد ۸۰۰ درصدي داد و ستدها را نشان مي دهد. معاملات انجام شده در سال ۲۰۰۵ براي نخستين بار از تاسيس بورس ابوظبي و دوبي بي نظير و بي سابقه بوده است و تا پايان سال از نيم تريليون هم گذشت. در حالي كه كل معاملات انجام گرفته در سال ۲۰۰۵ نسبت به سال گذشته كه ۶۸ ميليارد درهم بود، رشد ۸۰۰ درصدي را نشان مي دهد سرمايه گذاري در بخش هاي زيربنايي و صنعتي نيز نسبت به سال گذشته رشد ۱۸ درصدي نشان مي دهد.
جايگاه جهاني
در نيمه اول سال ۲۰۰۵ ميلادي نيز چهار بازار سهام در خاورميانه از نظر رونق و رشد سرمايه چهار رتبه نخست جهاني را از آن خود كردند. بانك استاندارد چارتر طي گزارشي اعلام كرد: بازار سهام امارات با رشد ارزشي بالغ بر ۱۱۴ درصد به عنوان پررونق ترين بازار سهام جهان در نيمه نخست سال ۲۰۰۵ شناخته شد. پس از بورس امارات، بورس هاي مصر، اردن و عربستان به ترتيب با رشد سرمايه اي بالغ بر ۹۸ درصد، ۷۵ درصد و ۶۵ درصد رتبه هاي دوم تا چهارم جهاني از نظر رشد سرمايه را به خود اختصاص داده اند. در سه ماه آخر سال ۲۰۰۵ مطبوعات و مقامات اماراتي با تبليغ ايرانيان را به سرمايه گذاري در اين كشور تشويق كردند. معاملات انجام شده در سال ۲۰۰۵ ميلادي بورس دوبي از مرز ۵۱۰ ميليارد درهم گذشت كه اين رقم در تاريخ بازار مالي دوبي بي سابقه است. به گزارش روزنامه اقتصادي الخليج، آمار معاملات بورس دوبي در سال ۲۰۰۵ ميلادي نشان دهنده رشد ۶۶۳ درصدي اين بازار است در حالي كه در سال ۲۰۰۴ مجموع كل معاملات ۶۸ ميليارد درهم بود. همچنين در بورس مس و فلزات دوبي جمع كل معاملات انجام گرفته در سال گذشته به ۳۳ ميليارد و۸۱۰ ميليون درهم رسيد كه نسبت به سال گذشته رشد ۸۱/۶۶۸ درصدي را نشان مي دهد. بورس ابوظبي نيز در سال گذشته رشد خوبي داشته و مجموع كل معاملات انجام گرفته در سال گذشته به ۱۰۵ ميليارد درهم رسيد، درحالي كه در سال ۲۰۰۴ كل معاملات ۱۶ ميليارد و۴۰۰ ميليون درهم بوده است. همچنين در سال ۲۰۰۵ تعداد ۵۹ شركت سهام خود را در بازارهاي مالي امارات عرضه كردند.
سرانجام سقوط
شبكه تلويزيوني العربيه، در گزارشي اعلام كرد: بورس دوبي به دليل ادامه روند سقوط ارزش سهام به طور موقت بسته شده، در» سه شنبه سياه بورس دوبي «شاخص هاي عملكرد اين بازار سهام ۱۲ درصد فرو نشست تا بزرگترين سقوط بورس در منطقه خاورميانه رقم زده شود.العربيه در گزارش فوري و كوتاه خود به زمان بازگشايي درهاي بورس دوبي اشاره نكرده اما گزارش ساير منابع خبري از كشيده شدن دامنه بحران به ساير بورس هاي فعال در حاشيه جنوبي خليج فارس حكايت دارد.
سقوط بازارهاي سهام در خليج فارس از يك سال پيش و همزمان با افت شاخص هاي عملكرد بورس تهران آغاز شد، پس از آن بورس دوبي با چند افت مقطعي رو به رو شد، بورس هاي عربستان، دوحه قطر و كويت ديگر بورس هاي پيوسته به حلقه سقوط بودند. برخي گزارش ها از فاجعه آميز بودن روند حركت بورس هاي حاشيه جنوبي خليج فارس حكايت دارد. براساس گزارش هفتگي بانك ملي كويت، ارزش سهام در بورس كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس طي دوره اخير حدود ۵۲ ميليارد دلار كاهش يافته است.اين گزارش حاكي است: فقط ۷۵درصد اين رقم متعلق به بورس سهام عربستان است، در حالي كه حدود ۸ بورس در اين دو منطقه بيش از ۱۰ درصد از كل ارزش سهام خود را از دست دادند.

تغييرات قيمت سهام
سرمايه به ميليون
تعداد سهامداران
نام شركت
۱۷
۴۶۸
آبفر
۵۵
۳۵۲۴
كنتورسازي ايران
۳
۲۶۵
كابل باختر
۵۷
۲۶۹۵
كابل البرز
۳۰۰
۳۷۳۴
ايران ترانسفو
۹
۶۲۱۵
كابلسازي تك
۹۰
۴۴۷
پارس سويچ
۵۴
۵۹۹
لامپ پارس شهاب
۳۰
۳۴۱۷
قوه پارس
۸
۱۰۵۹
شركت صنايعجوشكاب يزد
۱۰۰
۳۳۵۰
كابل هاي مخابراتي شهيدقندي
۱۱۳
۹۸۱۲
موتوژن
۹
۴۴۴
صنعتي مهرآباد
۱۳۵
۲۱۴۳
نيروترانس
۲۰۲
۱۲۹۹
مجتمعصنعتي آرتاويل تاير
۲۰
۱۱۵۹
ايران ياساتايرورابر
۷۹
۱۱۶۸۲
ايران تاير
۷۰
۳۸۹۰
كارخانجات توليدي تهران
۱۹
۱۹۶۱
درخشان تهران
۲۰۸
۷۷۸۲
لاستيك دنا
۳۵
۳۷۷۹
صنايع لاستيكي سهند
۴۵
۱۳۳۴
پلاستيك شاهين
۴۴۲
۱۲۸۶
مجت مع صنايع لاستيك كرمان
۳۶۲
۶۱۳۱
لاستيك البرز
۵۸
۱۰۳۱
پلاستيران
۹۷
۱۱۰۲
پلاسكوكار
۲۲۵
۷۱۵۱
شركت گازلوله
۱۱۶
۱۱۷۷
اتمسفر
۷
۱۱۵۰
اشتاد ايران
۲۶۲
۱۲۶۵۸
تراكتورسازي ايران
۳۳۲
۹۵۲۷
توليدتجهيزات سنگين هپكو
۹
۲۰۳۶
پمپ پارس
۴۰
۳۵۱۹
پمپ سازي ايران
۱۴
۶۴۶
ماشين آلات صنعتي تراكتورسازي ايران
۱۲
۱۵۸۰
فيروزا
۵
۲۲۰
گسترش صنايع وخدمات كشاورزي
۶۰
۱۲۵۲
كمپرسورسازي ايران
۶۶
۱۲۴۹
كمباين سازي ايران
۱۸
۴۱۲
كمپرسورسازي تبريز
۳۳
۳۰۹۸
تكنوتار
۱۰
۸۲۸
ليفت تراك سازي سهند
۲۵
۸۰۱
ماشين سازي نيرومحركه
۱۵۰
۱۶۷۵
مجتمعهاي توريستي ورفاهي آبادگران ايران
۱,۰۰۰
۱۰۷۶
بين المللي توسعه ساختمان
۱۰۰
۱۹۷۹
سخت آژند
۱۸۵
۳۴۸۱۱
شركت سامان گستراصفهان
۴۱۰
۲۱۴۷۰
سرمايه گذاري شاهد
۵۱
۲۹۳۵۰
عمران وتوسعه فارس
۱,۰۰۰
۱۰۸۹۳
سرمايه گذاري مسكن
۳۰۰
۱۷۳۱
نوسازي وساختمان تهران
۲۰
۸۸۹۸
افست
۳۰
۷۱۷
بسته بندي پارس
۱۶
۱۰۷۵
فيبر ايران
۸
۹۷۸
كارتن پارس
۶
۵۲۷
كارتن البرز
۱۵
۱۶۸۷
كارتن مشهد
۷
۹۸۵
كاغذسازي قايمشهر
۲۵
۴۱۱
صنايع كاغذسازي كاوه
۵
۳۶۶
شركت نئوپان ۲۲ بهمن
۸
۴۹۸
شركت حمل ونقل پتروشيمي )سهامي عام (
۲۱۶
۷۱۲۳
خدمات دريايي تايدواترخاورميانه
۵۲
۳۴۵۰
حمل ونقل توكا
۱۰۰
۲۴۹۷
سايپاآذين
۹۷۲
۲۷۳۰۲
ايران خودروديزل
۴۰
۴۵۱۶
آهنگري تراكتورسازي ايران
۳,۲۰۰
۴۰۳۱۷
گروه بهمن
۱,۲۰۰
۱۱۳۳۰
پارس خودرو
۲۵
۲۸
سازه پويش
۱۴۲
۲۵۵۳
ريخته گري تراكتورسازي ايران
۷۰
۷۲۵
رادياتور ايران
۱۲۰
۹۷۰
گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران
۴۷
۳۵۸
توليدي تيزرو
۷۲
۵۳۳
چرخشگر
۲۰۰
۱۹۱۸
ايران دوچرخ
۱۰
۱۸۰۷
صنايع ريخته گري ايران
۱۰۴
۲۵۱۳
رينگ سازي مشهد
۳۰۰
۱۰۳۷۵
زامياد
۴۰
۱۲۳۹
فنرسازي زر
۵,۲۵۰
۴۱۰۳۸
سايپا
۱۰۵
۱۶۸۹
الكتريك خودرو شرق
۹۴۰
۲۰۸۲۴
صنعتي دريايي ايران
۶۰
۳۳۶۲
فنرسازي خاور
۳۴
۷۸۲
كاربراتور ايران
۶۰۰
۵۴۷۰
سايپاديزل
۱۲
۱۷۸۶
لنت ترمز ايران
۱۷۰
۸۴۱۱
نيرو محركه
۳۰۰
۱۲۴۸
توليدمحورخودرو
۳۰
۲۰۵۳
شركت صنعتي توليدي مرتب
۱۲۰
۳۲۷۷
موتورسازان تراكتورسازي ايران
۵۵۲
۳۶۶۴
مهركام پارس
۱۰
۳۴۲
مهندسي نصير ماشين
۴,۵۰۰
۱۸۱۶۱۸
ايران خودرو
۱۵۰
۳۰۰۳
محورسازان ايران خودرو
۳۰
۷۱۶
داروسازي ابوريحان
۱۰۰
۲۲۹۰
كارخانجات داروپخش
۱۸
۳۷۲۰
داروسازي اسوه
۱۶
۳۹۸
البرز دارو
۳۰
۱۷۹۸
دارويي امين
۷۰
۱۰۶۳۶
پارس دارو
۳۰
۱۹۶
توليدمواداوليه داروپخش
۵
۱۱۳
داروسازي تهران دارو
۷۲
۸۱۶۵
داروسازي جابرابن حيان
۱۸
۳۲۴
داملران
۴۱
۵۸۳۳
دارويي رازك
۴۳
۴۲۴
داروسازي روزدارو
۲۰
۴۲۳
شركت داروسازي زهراوي
۱۲۰
۱۹۶۳
داروسازي سبحان
۳۹
۶۲۲
سينا دارو
۴
۱۲۵
شيرين دارو
۳۵
۵۱۳
شيمي داروئي داروپخش
۴۶
۹۶۴
لابراتوار داروسازي دكتر عبيدي
۱۰۰
۱۵۹۱
داروسازي فارابي
۲۶
۵۳۷
فرآورده هاي تزريقي ايران
۶۰
۳۷۵۹
داروسازي كوثر
۷۵
۷۸۲
داروسازي اكسير
۲۵
۳۱۱۳
دارويي لقمان
۱۰
۳۸۷
شركت ايران دارو
۲۵۰
۱۶۷۱
خدمات انفورماتيك
۱۰
۹۱۵
بازرسي فني وكنترل خوردگي تكين كو
۱۲
۴۲
كشاورزي ودامپروري مگسال
۶
۳۶۶
آذريت
۷۰
۵۸۶
سيمان اردبيل وآهك آذرشهر
۲۸
۱۳۱۹
سيمان اروميه
۵۵
۱۲۰۵
سيمان بهبهان
۸۰۰
۶۰۶۹
سيمان سپاهان
۷
۱۹۲۲
پرميت
۴۸۱
۵۹۷۰۸
سيمان تهران
۷۵
۱۰۴۱
شركت سيمان خاش
۶۰
۸۱۳
سيمان خزر
۴۶
۱۲۴۸
سيمان دورود
۱۵۰
۱۰۰۴۰
شركت سيمان شاهرود
۲۱۰
۱۱۲۴۲
سيمان شرق
۹۲
۱۵۳۹۱
سيمان شمال
۷۶
۶۷۵
سيمان اصفهان
۲۵۰
۷۶۶۸
سيمان صوفيان
۱۱۰
۱۲۴۴
سيمان غرب
۴۰
۶۴۴
سيمان فارس
۲,۶۰۰
۷۶۲۹۱
سيمان فارس و خوزستان
۵۶
۴۳۸۵
كارخانه فارسيت درود
۳۰
۷۰۸
فارسيت اهواز
۲۷
۳۵۲
سيمان قاين
۲۰۹
۳۳۰۱
سيمان كارون
۱۱۰
۸۲۸۱
سيمان كرمان
۹۱
۸۶۴
سيمان مازندران
۲۲۲
۵۸۰۳
شركت سيمان هگمتان
۲۰۰
۸۵۲
سيمان ايلام
۷۵۰
۱۲۶۱۸
پتروشيمي اراك
۶۰
۴۰۱
معدني املاح ايران
۱۸۰
۱۱۸۴۸
نفت بهران
۵
۲۲۵
بين المللي محصولات پارس
۱۳۵
۸۰۱۷
پاكسان
۱۶۰
۱۳۴۱۱
پتروشيمي آبادان
۲۸۵
۳۱۰۵
پلي اكريل
۱۰
۲۵۶۹
پارس پامچال
۵۰
۲۷۱۳
تولي پرس
۱۴
۱۳۸۳
تهران شيمي
۱,۰۰۰
۱۵۷۱۳
پتروشيمي خارك
۳۰
۴۱۲
دوده صنعتي پارس
۲۰
۶۲۵
صنعتي رنگين
۲۸
۱۲۱۳
تجهيزنيروي زنگان
۵
۸۶۴
سپهر رنگ
۱۰
۱۵۷۰
توليد سموم علف كش
۱۹
۴۶۹
شيميايي سينا
۳۰۰
۱۱۱۵۰
پتروشيمي اصفهان
۱,۰۰۰
۴۵۴
صنايع رنگ ورزين طيف سايپا
۲۰
۳۹۰۶
پتروشيمي فارابي
۲۴
۸۵۳
صنايع شيميايي فارس
۲۵۰
۲۲۰۰۳
كربن ايران
۲۵۰
۹۶۳۴
كف
۴۹
۶۶۱
شركت نيروكلر
۴۵
۷۶۰
گلتاش
۲۵
۱۶۹۳
لعاب ايران
۳۶
۱۰۷۶۷
الياف
۳۰
۶۷
ملي شيمي كشاورز
۱۴۳
۱۴۲۳
توليد مواد اوليه الياف مصنوعي
۱۰۰
۳۲۰۳
نفت پارس
۳۹
۱۰۷۱
شركت هنكل پاك وش
۲,۵۵۰
۴۸۸۲
پتروشيمي شيراز
۲۵۷
۸۴۶
صنايع شيميايي ايران
۱۰
۱۲۷
توليدالياف پلي پروپيلن
۱۵۳
۳۷۲۶
پارسيلون
۵
۲۵۰
كشت وصنعت پياذر
۲۵
۲۷۰
لبنيات كالبر
۱۹۲
۸۱۳۱
صنعتي بهشهر
۸۰
۶۶۸۰
بهپاك
۴۱
۱۲۸۴
بهنوش ايران
۷۹
۱۱۴۵۲
روغن نباتي پارس
۸۹
۴۹۴۳
لبنيات پاك
۱۵
۱۹۷۷
پيچك
۷۰
۱۵۶۲۹
پارس مينو
۱۴۰
۴۴۲۱
روغن نباتي جهان
۱۰
۱۴۲۵
خوراك دام پارس
۳۰
۱۰۰۰۸
شركت دشت مرغاب
۱۲۶
۶۸۶۰
ساسان
۳۰
۸۸۴
شركت سالمين
۳
۱۰
شهد آب
۳۱
۴۱۴۲
شيرپاستوريزه پگاه آذربايجان غربي
۸۱
۳۸۶۹
شيرپاستوريزه پگاه خراسان
۸۴
۱۶۷۹
شركت شيرپاستوريزه پگاه اصفهان
۳۶
۲۵۵۹
شوكوپارس
۱۲۵
۴۲۴۰
شهد ايران
۱۰
۲۲۴۶
بيسكويت گرجي
۸
۱۴
كشت و صنعت گرگان
۳۸
۶۸۷
گلوكوزان
۱۲۰
۱۹۴۳۹
مارگارين
۸
۲۰۷۲
فرآورده هاي غذايي مشهد
۳۵
۱۹۰۸
مهرام
۲۰
۶۷۶۵
روغن نباتي ناب
۴۵
۶۱۵
نوش مازندران
۷
۱۵۶۶
ويتانا
۱۲
۵۲۰
كيوان
۳۰۰
۷۴۰۸
صنايع آذرآب
۵۴۰
۸۵۹۲
ماشين سازي اراك
۹۸
۳۴۸۸
كالسيمين
۱۲
۱۹۶
صنايع بسته بندي البرز
۵۰
۳۳۳۸
آلومتك
۱۲۰
۵۹۵۹
صنعتي آما
۳۶
۹۴۸
آونگان
۱۲۰
۱۰۱۹۲
نورد و لوله اهواز
۱۶۵
۸
آلومينيم ايران ) ايرالكو (
۲۲۵
۴۶۶۱
صنايع مس شهيد باهنر
۳۲
۲۴۲۹
صنايع بسته بندي مشهد
۴۵
۱۰۵۸۵
بسته بندي ايران
۸۰
۲۷۸۸
آلومينيم پارس
۳
۳۶۷
پايساز
۹
۳۸۹۰
صنعتي نورد و پروفيل پارس
۵۴
۱۴۶۴۱
سپنتا
۱۰
۲۴۸۰
جام دارو
۲۸۶
۲۸۳۲
گالوانيزه فجرسپاهان
۸
۶۶۳
جوش و اكسيژن ايران
۱۶
۱۶۲۴
شركت فرآوري موادمعدني ايران
۵۰
۹۹۰
فروسيليس ايران
۵۰
۵۸۵۰
توليدفروموليبدن كرمان
۱۰۰
۶۸۳
شركت گروه صنعتي سپاهان
۳۳
۸۱۲
لوله وتجهيزات سديد
۹۲
۲۷۹۲
ملي سرب وروي ايران
۲۴
۶۵۰
سوليران
۱۰
۵۸۷
توليدي پارس قوطي
۳۰
۵۷۳۲
لاميران
۱۰
۳۰۴۳
صنايع فلزي ايران
۱۳۵
۸۷۵۰
لوله وماشين سازي ايران
۲۰
۲۶۷۹
پارس متال
۱۰
۲۰۰
آلومراد
۶
۴۰۶
صنعتي ملاير
۲۵
۷۹۷
گسترش صنايعانرژي آذرآب
۵۱
۲۶۳۳
نورد آلومينيوم
۴۰
۳۰۲۱
نورد قطعات فولادي
۱۰۰
۲۰۵۱
فولادكاويان
۳۲
۶۳۵
قند پارس
۴۵
۴۷۸
فرآورد ه هاي غذايي وقند پيرانشهر
۶۵
۶۲۸۹
قند ثابت خراسان
۲۰
۱۸۹۳
فراورده هاي غذايي وقندتربت جام
۴۴
۴۲۱
كارخانجات قند قزوين
۱۳
۳۶۹
قند قهستان
۳۰
۶۳۶۱
قند بيستون
۵۰
۷۴۳۱
قند شيرين خراسان
۲۸
۴۳۵۴
شكر
۲۴
۱۹۴۰
سهامي شهد
۱۴
۷۳۴
قند شيروان قوچان وبجنورد
۱۲
۶۱۶۳
قند اصفهان
۲۳
۳۲۱۹
قند مرودشت
۱۵
۷۴۰
قند هكمتان
۶۰
۱۵۰۰
آبگينه
۱۰۰
۲۶۱۰۴
فرآورده هاي نسوزآذر
۵۰
۵۵۰۷
كاشي اصفهان
۱۸
۱۱۴۹
چيني سازي البرز
۵۰
۹۷۲
باما
۶
۸۵۳
ايتالران
۱۰
۷۳۵
ايران گچ
۱۰
۱۰۶۶
معادن بافق
۸۸
۸۶۳
كاشي پارس
۵۵
۴۷۶۲
پشم شيشه ايران
۵۰
۲۲۸۹۵
توليدي كاشي تكسرام
۱,۰۰۰
۴۸۴۹
معدني وصنعتي چادرملو
۶۰
۱۰۱۹
كاشي حافظ
۲۱
۳۳۳
خاك چيني ايران
۶
۷۹۲
درين كاشان
۱۰
۲۴۲
معدني دماوند
۵۴۹
۱۳۹۰۳۶
توسعه معادن روي ايران
۷۰
۸۱۵
سايپاشيشه
۷۵
۲۲۶۴
صنايعكاشي وسراميك سينا
۴۲
۵۲۰
سراميك هاي صنعتي اردكان
۱۴
۳۶۸۲
پارس سرام
۵۱
۵۵۹۴
كاشي سعدي
۱۵
۱۶۸
ذغال سنگ نگين طبس
۶۰
۴۷۴
فرآورده هاي نسوز پارس
۸۴
۴۳۵۷
شيشه قزوين
۵۳
۳۸۹۳
شيشه و گاز
۴۴۰
۳۰۶۵
سنگ آهن گل گهر
۲۵۰
۳۹۴
كاشي الوند
۱۰
۴۳۸
تامين ماسه ريخته گري
۲۵
۳۷۸
مقره سازي ايران
۲۵
۲۲۹۴۴
معادن منگنزايران
۱۰۴
۱۵۲۲
كاشي نيلو
۲۰
۲۸۵
ورزيران
۷۵
۲۰۹۸۹
توليدي گرانيت بهسرام
۴۵
۱۵۱۷
شيشه همدان
۱۸۵
۷۵۱۳
آبسال
۱۳۲
۸۴۲۶
ارج
۲۱۸
۱۱۶۲۸
آزمايش
۱۱۴
۳۴۴۹
گروه صنعتي بوتان
۴۰
۶۹۴۳
توليدي بهمن
۳۰۰
۲۱۷۳۷
پارس الكتريك
۶۱
۶۶۰۰
ايران پويا
۱۸۰
۶۲۸۵
كارخانجات صنعتي پيام
۱۲
۱۰۰۵
جام جهان نما - بلر
۳۶
۷۳۲
جنرال
۳۰۰
۵۴۰۰
لوازم خانگي پارس
۱۰۱
۷۷۱
پارس خزر
۳۲
۳۰۶۰
آريا الكترونيك ايران
۱۶
۳۸۸
صنايع يخچال سازي لرستان
۱۶۹
۳۸
شهاب
۶۱
۴۱۱۵
كارخانجات مخابراتي ايران
۸۴
۳۸۱۵
صنايعمخابراتي راه دورايران
۹۳
۳۳۶۷
داده پردازي ايران
۵۰
۷۲۲
ايران ارقام
۱۶
۵۷۴
نساجي بابكان
۶۹
۲۱۵۴
نساجي بروجرد
۱۰۹
۱۵۷۰۲
ايران پوپلين
۱۴
۱۴۶۳
پشم بافي توس
۴۰
۲۰۶
توليدي تيم
۳۸
۲۹۴۳
نساجي خوي
۴۹
۲۴۷
نساجي غرب
۱۷۸
۱۶۳
نساجي قايمشهر
۴
۵۶۸
گردباف يزد
۱۵۸
۶۶۱۲
نساجي مازندران
۱۴۰
۷۹۱۷
مخمل و ابريشم كاشان
۳۶
۴۰۶۷
ايران مرينوس
۲۱
۹
وطن اصفهان
۵۵
۸۲۸۵۳
سرمايه گذاري توسعه آذربايجان
۱۶
۹۵۲
سرمايه گذاري كارآفرين )هلدينگ (
۱,۰۰۰
۲۹۷۴
سرمايه گذاري آتيه دماوند
۴۴۰
۱۹۳۵۹
سرمايه گذاري البرز)هلدينگ (
۳,۲۲۰
۳۵۵۴۷
شركت سرمايه گذاري بانك ملي ايران )هلدينگ (
۱,۳۲۰
۸۲۱۶۲
توسعه صنايع بهشهر)هلدينگ (
۸۰۰
۱۷۶۶۴
سرمايه گذاري بوعلي
۲,۰۰۰
۴۶۸۸۷
سرمايه گذاري بهمن
۷۵۰
۲۷۵۳۸
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۵,۰۰۰
۸۱۶۶۵
بانك پارسيان
۱,۸۲۰
۴۹۳۵۱
سرمايه گذاري پتروشيمي )هلدينگ (
۳۰۰
۲۷۸۵
داروپخش )هلدينگ (
۲۰۰
۱۴۸۲۰
سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۱۵۸
۳۵۶۴
سرمايه گذاري پارس توشه )هلدينگ (
۱۰۰
۲۱۷۶۱
شركت سرمايه گذاري توكافولاد)هلدينگ (
۱,۶۰۰
۳۰۴۴۲
سرمايه گذاري رنا)هلدينگ (
۸۸۰
۴۴۴۵۱
سرمايه گذاري ساختمان ايران )هلدينگ (
۱,۴۹۵
۵۶۱۵۵
سرمايه گذاري سپه
۵۰۰
۱۱۵۷۶
سرمايه گذاري گروه صنايعبهشهرايران
۴,۸۰۰
۶۹۲۹
سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي كشوري )هلدينگ (
۱,۵۰۰
۹۹۳۸
شركت سرمايه گذاري صنعت و معدن
۵,۰۶۲
۸۱۶۲۹
سرمايه گذاري غدير)هلدينگ (
۷۰۰
۵۷۸۴
بانك كارآفرين
۳۰۰
۷۵۰۸
رايان سايپا
۴۰۰
۴۶۰۴
ليزينگ صنعت ومعدن
۳۰۰
۶۴۸۸
ليزينگ خودروغدير
۳۰۰
۲۰۷۰۶
ليزينگ ايران
۱,۲۶۲
۵۳۰۶۷
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات )هلدينگ (
۱,۰۰۰
۳۷۲۱۷
سرمايه گذاري ملت
۷۷۳
۳۷۶۵
گروه صنعتي ملي )هلدينگ (
۳۳۷
۱۰۶۰۴۲
سرمايه گذاري صنعت نفت )هلدينگ (
۱,۰۰۰
۹۴۷۹
بانك اقتصادنوين
۲,۹۰۰
۵۰۴۴۰
سرمايه گذاري ملي ايران

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |