دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۸۵ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۵۰ - Apr 3, 2006
عوارض خروج از كشور در سال ۱۳۸۵تعيين شد
گروه اقتصادي :عوارض خروج زميني، هوايي و دريايي از كشور در سال ۱۳۸۵ از سوي هيات دولت تصويب شد.
به گزارش دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت، هيات وزيران بنا به پيشنهاد مشترك سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور  آيين نامه اجرايي بند «ج» قانون بودجه سال ۱۳۸۵ كل كشور را تصويب نمود.
بر اساس ماده ۱ آيين نامه اجرايي بند« ج »تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۳۸۵ كل كشور كه به وزارتخانه هاي امور اقتصادي و دارايي، كشور، راه و ترابري، بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و سازمان هاي مديريت و برنامه ريزي كشور و ميراث فرهنگي و گردشگري ابلاغ شده است، عوارض خروج از كشور از طريق مرزهاي هوايي به مقصد كليه كشورها به استثناي كشورهاي مذكور در ماده (۲) اين ماده براي مرتبه اول يكصد و پنجاه هزار ريال و براي مرتبه هاي بعدي دويست هزار ريال تعيين مي شود.
طبق ماده ۲ نيز به منظور ايجاد تعادل در مبادلات توريستي، عوارض خروج از كشور از طريق مرزهاي هوايي به مقصد كشورهاي امارات عربي متحده، تركيه، چين، فرانسه، انگليس، آمريكا و بلغارستان براي مرتبه اول سيصد هزار ريال و براي مرتبه هاي بعدي چهارصد هزار ريال تعيين مي شود.
همچنين عوارض خروج از كشور از مرزهاي زميني و دريايي به مقصد همه كشورها پنجاه هزار ريال تعيين مي شود.
بانك مركزي موظف است از طريق نظام بانكي نسبت به وصول عوارض خروج و واريز به رديف درآمد عمومي نزد خزانه داري كل اقدام نمايد.
همچنين نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران مكلف است در زمان خروج اتباع ايراني پرداخت عوارض مذكور را كنترل كند.

رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي اعلام كرد:
آمادگي دولت براي تسريع در كارها
و امور اجرايي در سال ۸۵
شش موافقتنامه بودجه اي طرح هاي عمراني در دومين
روز كاري دولت امضاء شد
009480.jpg
009468.jpg
گروه اقتصادي: تصويب و ابلاغ قانون بودجه ۸۵ در روزهاي پاياني سال گذشته مهمترين خبر در صحنه اقتصاد ايران بود كه برنامه هاي دولت در سال جاري را مشخص كرد.
دولت نيز با اقدامي درخور در نخستين روز رسمي آغاز كار خود در پنجم فروردين ماه اين قانون را به دستگاه هاي اجرايي ابلاغ كرد.
علاوه بر اين در اقدام ديگري در دومين روز كاري دولت شش موافقتنامه بودجه اي وزارتخانه هاي صنايع و نيرو نيز با سازمان مديريت و برنامه ريزي مبادله شد كه نشانه آمادگي كامل دولت براي اجراي دقيق و سريعتر برنامه هاي ابلاغ شده دارد.
اگر چه نگراني هايي در هنگام بررسي بودجه در مجلس شوراي اسلامي و پس از تصويب آن در مورد تغييرات رويداد در لايحه پيشنهادي دولت بوجود آمده بود ولي فرهاد رهبر معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي در نخستين روزهاي كاري دولت در سال جديد با اعلام اين مطلب كه مجلس در راس امور است و هر آنچه كه از سوي مجلس شوراي اسلامي تصويب شده دولت آن را اجرا مي كند اين نگراني ها را برطرف كرد.
به گزارش همشهري رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي در مراسمي كه به مناسبت امضاي موافقتنامه  بودجه اي وزارتخانه هاي صنايع و نيرو در محل اين سازمان برپا شده بود همچنين از احتمال سهميه بندي بنزين در نيمه دوم سال جاري خبر داد و امكان دو نرخي شدن بنزين را رد كرد.
تغييرات بودجه
به گزارش «مهر» ، فرهاد رهبر در پاسخ به پرسش خبرنگاران در سازمان مديريت و برنامه ريزي، در خصوص تغييرات ايجاد شده در قانون بودجه سال ۸۵ توسط مجلس، گفت: مجلس در راس امور است و هر آنچه را تصويب كرده، دولت آنرا اجرا مي كند.
وي اعلام كرد: تغييرات مجلس سقف بودجه پيشنهادي دولت براي سال ۸۵ را كاهش نداد و حتي به اين سقف ۵۰۰ ميليارد تومان هم اضافه شد.
رهبر به كاهش حدود ۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ ميليارد توماني اعتبارات عمراني اشاره و در عين حال تصريح كرد: عليرغم كاهش ۵/۱ ميليارد دلاري بودجه واردات بنزين نسبت به رقم پيشنهادي دولت براي سال ،۸۵ اعتبارات جاري افزايش يافت.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي با بيان اينكه بودجه در دو سقف درآمدي به دولت ارايه شده است، گفت: يك سقف درآمدي دولت براي سال ۸۵ در مجلس ۵۴ هزار ميليارد تومان تعيين شد و سقف درآمدي ديگر چهار هزار و ۷۲۰ ميليارد تومان است كه به بند ج ماده واحده بودجه اختصاص دارد و در صورت تحقق صرف امور مي شود.
وي اطمينان داد: دولت نگران تغييرات ايجاد شده در قانون بودجه ۸۵ در مجلس نيست و لايحه متمم بودجه سال  جاري كه براي جبران كمبود اعتبارات عمراني خواهد بود را به مجلس براي تصويب تقديم خواهد كرد.
رهبر در خصوص تعيين تكليف مسئله بنزين نيز گفت: دولت در تبصره ۱۳ بودجه ۸۵ مجموعه سياستي را براي ساماندهي سيستم حمل و نقل عمومي تنظيم كرد كه در پي آن كاهش مصرف بنزين ومسايل ديگرپيش بيني شده بود.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي، حذف ۱۱۰۰ ميليارد تومان از درآمد مربوط به اخذ ۹ درصد عوارض از خودروها توسط مجلس در قانون بودجه ۸۵ را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان كرد: ظرف ۵ سال قرار است ۲۰ ميليارد دلار براي ساماندهي حمل و نقل هزينه شود و ۱۱۰۰ ميليارد تومان هم دولت از بودجه عمومي در سال جاري براي اين امر اختصاص مي دهد.
وي در مجموع اين طور نتيجه گيري كرد: مجموع سياست دولت در تبصره ۱۳ قانون بودجه با تغييرات مجلس به طور كامل ميسر نمي شود و البته قرار هم اين بوده كه پس از ساماندهي سيستم حمل و نقل عمومي اقداماتي درخصوص سهميه بندي بنزين صورت گيرد.
رهبر در عين حال تاكيد كرد: با بودجه ۵/۲ ميليارد دلاري واردات بنزين در سال جاري، اگر نتوانيم مصرف بنزين را كاهش دهيم، ناچار به سهميه بندي بنزين خواهيم بود و احتمال سهميه بندي بنزين در نيمه دوم سال بسيار بالاست.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي، تحقق درآمدهاي مشكوك الوصول قانون بودجه سال ۸۵ را محتمل ندانست و گفت: به عنوان نمونه، مجلس ۱۶۰ ميليارد تومان درآمد مشكوك الوصول از فروش موبايل در سال جاري را در بودجه ۸۵ در نظر گرفت كه فروش موبايل در امسال وجود نخواهد داشت و البته برخي تعرفه ها را نيز افزايش داد كه حجم واردات به كشور را تحت تاثير قرار مي دهد.وي تاكيد كرد: در صورت مواجه شدن با كسري درآمدهاي واقعي، دولت احتمال دارد متمم بودجه جاري را هم به مجلس بفرستد.
تامين اعتبار احداث دو نيروگاه  هسته اي
وي در ادامه اعتبار احداث دو نيروگاه  هسته اي در كشور را ۱۹۴ ميليارد تومان در قانون بودجه سال ۸۵ اعلام كرد و گفت: با ارايه موافقتنامه مربوط به احداث اين دو نيروگاه توسط سازمان انرژي اتمي، آنها را به زودي مبادله مي كنيم.
رهبر معتقد است كه عارضه اي همچون بيماري هلندي اقتصاد ايران را در سال ۸۵ تهديد نمي كند.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي همچنين، ۴۲ درصد تاخير در اجراي پروژه هاي عمراني كشور را عدم تخصيص اعتبار به موقع دانست و تصريح كرد: كميته نظارت بر پروژه هاي عمراني براي همين منظور تشكيل شده و بر روند اجراي پروژه ها نظارت خواهد كرد.
وي گفت: وزيران در سفرهاي استاني دلايل تاخير پروژه هاي زير مجموعه خود را پيگيري مي كنند.
رهبر به ۹ هزار طرح هاي نيمه تمام عمراني كشور اشاره كرد و گفت: امسال ۱۷ پروژه جديد به پروژه هاي موجود كشور اضافه شده كه بيشتر آن هم به حوزه آب مربوط مي شود.
به گفته رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي، به طور متوسط زمان اجراي هر پروژه عمراني در كشور ۵/۹ سال است، اما پروژه اي هم وجود دارد كه ۱۵ سال احداث آن به طول مي انجامد.وي گفت: مجلس بند ز تبصره ۱۹ بودجه ۸۵ را هم كه مربوط به اولويت بندي پروژه هاي عمراني براي تخصيص اعتبار بود، حذف كرد.
اين تبصره در صورت تصويب مجلس به دولت اجازه مي داد كه پروژه هاي عمراني اولويت بندي شوند و پروژه هايي كه داراي توجيه فني و اقتصادي در شرايط فعلي نيستند، تعليق و در نهايت تعطيل شوند.
امضاي شش موافقتنامه بودجه اي
در دومين روز كاري دولت در سال ۸۵ در ششم فروردين ماه جاري، شش موافقتنامه  بودجه اي دو وزارتخانه صنايع و معادن و نيرو با سازمان مديريت و برنامه ريزي مبادله شد.
اين موافقتنامه ها در جلسه اي بين رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي و وزير صنايع و معادن و وزير نيرو و ديگر مسئولان اجرايي مبادله شد.
فرهاد رهبر رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي در اين جلسه گفت: به دستور رئيس جمهوري جلسه مبادله موافقتنامه هاي برخي پروژه هاي عمراني وزارت صنايع و معادن و نيرو با اين سازمان در دومين روز كاري دولت در سال ۸۵ براي تسريع در كارها و پيگيري در امور تشكيل شده است.
وي به روند ابلاغ قانون بودجه سال ۱۳۸۵ به دستگاه هاي اجرايي اشاره كرد و اظهارداشت: مجلس شوراي اسلامي قانون بودجه سال ۱۳۸۵ را در ۲۸ اسفند ۱۳۸۴ براي اجرا به دولت ابلاغ كرد و هيات دولت هم در همين روز برخي آيين نامه هاي فوري بودجه اي را بررسي و تصويب نمود.
رهبر تصريح كرد: سازمان مديريت و برنامه ريزي ۲۹ اسفند ۱۳۸۴ قانون بودجه ۸۵ را براي ابلاغ به دستگاه هاي اجرايي آماده كرده بود كه به دليل تعطيلات نوروزي، اين كار روز شنبه پنجم فروردين ماه جاري صورت گرفت.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي خاطرنشان كرد: در دومين روز كاري دولت در سال ۸۵ برخي موافقتنامه هاي پروژه هاي عمراني مربوط به وزارت صنايع و معادن و نيرو مبادله شد كه اين در تاريخ اقتصاد ايران بي سابقه است.
وي توضيح داد: با توجه به برنامه چهارم توسعه، ۹۰ درصد موافقتنامه هاي بودجه اي همزمان با ابلاغ قانون بودجه ۸۵ به دستگاه هاي اجرايي مبادله شده تلقي مي شود و ۵ درصد آن نيز امروز مبادله شد و مابقي نيز كه عمدتا مربوط به پروژه هاي عمراني است تا پايان فروردين ماه جاري مبادله خواهد شد.
رهبر گفت: با همكاري خزانه داري كل كشور در تلاشيم تا اختصاص اعتبار طرح هاي عمراني از ابتداي سال جاري صورت گيرد.
عدم مبادله موافقتنامه ها ، دليل اصلي كندي سرمايه  گذاري در طرح هاي عمراني
عليرضا طهماسبي وزير صنايع و معادن نيز در اين جلسه گفت: عدم مبادله موافقتنامه ها در سال هاي قبل موجب كندي سرمايه گذاري در پروژه هاي عمراني شده است.
وي تصريح كرد: با تاكيد رئيس جمهوري و همكاري سازمان مديريت و برنامه ريزي، چندين موافقتنامه در دومين روز كاري دولت در سال ۸۵ مبادله شد كه انقلابي در اقتصاد ايران تلقي مي شود.
وزير صنايع و معادن اظهارداشت: مبادله چندين موافقتنامه در دومين روز كاري دولت در سال ۸۵ مژده خوبي براي كارآفرينان در بخش هاي مختلف اقتصادي كشور به ويِژه بخش صنعت و معدن در آغاز سال است.
ارائه متمم بودجه ۸۵ تا مردادماه به مجلس
پرويز فتاح وزير نيرو نيز در اين جلسه اظهارداشت: در دو هفته پاياني سال ۸۵ حدود ۲۵ درصد بودجه پروژه هاي آبي كشور به پيمانكاران تخصيص داده شد.
وي معتقد است كه با مبادله چندين موافقتنامه بودجه اي در آغاز سال، سنتي كه در گذشته كارها را در پروژه هاي عمراني طولاني مي كرد، برچيده مي شود.
فتاح ابراز اميدواري كرد كه لايحه متمم بودجه سال جاري در تير يا مردادماه سال جاري به مجلس تقديم و در نهايت تصويب شود تا برخي مشكلات اعتباري در حوزه آب و فاضلاب نيز حل و اهداف چشم اندازه ۲۰ ساله و برنامه چهارم در اين بخش محقق گردد.
نرخ هاي جديد
وزير نيرو اعلام كرد: پيشنهاد وزارت نيرو در خصوص نرخ جديد تعرفه آب، برق و فاضلاب تا پايان فروردين ماه جاري به شوراي اقتصاد ارايه مي شود و در صورت تصويب، بهاي مصرفي آب، برق و فاضلاب طي دو ماهه اول سال جاري بر اين اساس محاسبه خواهد شد.
پرويز فتاح افزود: نرخ تعرفه آب، برق و فاضلاب كشور در مجلس شوراي اسلامي با تغييرات جزئي در نرخ پيشنهادي دولت در لايحه بودجه ۸۵ تصويب شد كه بدين ترتيب، اخذ بهاي مصرفي براي خانوارهاي پرمصرف به صورت پلكاني افزايش مي يابد.

افزايش قيمت نفت در سال جاري ادامه دارد
009471.jpg
گروه اقتصادي: قيمت هاي بالاي نفت كه در سال ۸۴ به نگراني عمده كشورهاي مصرف كننده نفت تبديل شد ظاهرا در سال ۸۵ نيز به روند روبه افزايش خود ادامه خواهد داد و اكثر دست اندركاران اين بازار در انتظار قيمت هاي بالاي نفت در ماه هاي پيش رو هستند.
به گزارش همشهري روند روبه افزايش قيمت نفت در هفته گذشته كه قيمت هر بشكه نفت خام سبك آمريكا را به بالاتر از ۶۶ دلار رساند، ديروز موجب شد تا اعضاي اوپك نيز اعلام كنند كه در اجلاس آينده اين سازمان كه در ماه ديگر برگزار مي شود، احتمال كاهش توليد اين سازمان وجود ندارد.تازه ترين واكنش در اين زمينه از سوي عبدالله عطيه وزير نفت قطر صورت گرفت كه ديروز اعلام كرد كه ادامه روند فعلي قيمتها موجب خواهد شد تا اوپك در اجلاس ماه ژوئن خود سقف توليد خود را تغيير ندهد.
وي در عين حال تاكيد كرد كه اقتصاد جهان توان تحمل قيمت هاي ۶۰ دلاري جاري را دارد. روز جمعه هر بشكه نفت خام سبك آمريكا كه شاخص بازار نفت است براي تحويل در ماه آينده ۶۳/۶۶دلار معامله شد.
ديروز ملك عبدالله پادشاه عربستان سعودي نيز در واكنش به شرايط جاري در بازار نفت و براي كاهش فشار رواني جاري در بازار بر تعهد كشورش براي عرضه نفت مورد نياز مصرف كنندگان تاكيد كرد.
وي تاكيد كرد كه عربستان سياست متعادل خود را در توليد و عرضه نفت ادامه مي دهد و هدف از اين اقدام كاهش آشفتگي اقتصاد جهان است.
روز پنج شنبه گذشته قيمت نفت از ۶۷ دلار نيز گذشته بود و برخي ناظران و دست اندركاران نفت علت اين افزايش را ادامه تنش هسته اي ايران اعلام كرده بودند.
اگرچه ادامه ناآرامي ها در نيجريه و حملات مخالفان سياسي به تاسيسات نفتي كه به كاهش ۵۰۰ هزار بشكه اي توليد اين كشور منجر شده است نيز از دلايل اصلي افزايش قيمت نفت است.

چشم انداز ۲۰ساله حمل و نقل ايران
در سال ۸۶ اجرايي مي شود
مهر: وزير راه و ترابري اعلام كرد: طرح جامع حمل و نقل كه در آن چشم انداز ۲۰ ساله حمل و نقل در ايران ترسيم مي شود، در سال ۱۳۸۶ اجرايي مي شود.
محمد رحمتي گفت: بر اساس قراردادي، طرح جامع حمل و نقل با همكاري شركت مترا و اجيست فرانسه تهيه مي شود.
وي توضيح داد: بر اساس اين قرارداد، شركت مترا قرار بوده طرح جامع حمل و نقل را ظرف مدت سه سال تنظيم كند كه هم اكنون كار كمي عقب است.
وزير راه و ترابري خاطرنشان كرد: پيشرفت طرح جامع حمل و نقل تا پايان سال جاري به حدود ۸۰ درصد مي رسد و قطعاً در سال ۸۶ اجرايي خواهد شد.
رحمتي گفت: در اين طرح نيازهاي حمل و نقل ظرف ۲۰ سال آينده شناسايي مي شود و چالش ها، ساختار و تشكيلات حمل و نقل نيز مشخص خواهد شد.
وي ادامه داد: اولويت توسعه در زيربناهاي حمل و نقل، شناسايي جريان هاي حمل و نقلي، شناسايي نيازهاي بار و مسافر و توانايي حمل و نقل بين المللي در بخش هاي هوايي، ريلي و جاده اي در اين طرح پيش بيني مي شود.

وزير اقتصاد و دارايي اعلام كرد:
پرداخت يارانه تسهيلات بانكي به زودي آغاز مي شود
009474.jpg
گروه اقتصادي: با كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي به ۱۶ درصد، نگراني هايي در ميان مديران بانك ها در مورد پرداخت يارانه دولت و افزايش بدهي دولت به بانك ها وجود داشت كه دكتر داوود دانش جعفري وزير امور اقتصادي و دارايي در نخستين روز آغاز سال جديد از پرداخت يارانه بانك ها در سال جديد خبر داد و تأكيد كرد: پرداخت تفاوت نرخ مورد نظر دولت براي بخش هاي مختلف اقتصادي به بانك ها در سال جديد به زودي آغاز مي شود.
دانش جعفري در گفت وگو با مهر افزود: طبق مصوبه شوراي پول و اعتبار در مورد يكسان سازي نرخ سود تسهيلات بانكي دولت موظف است تفاوت نرخ مورد نظر خود براي بخش هاي مختلف اقتصادي را به صورت يارانه به بانك ها پرداخت كند.
دانش جعفري خاطرنشان كرد: بر اساس مصوبه شوراي پول و اعتبار دولت اين يارانه را هر سه ماه يك بار به بانك ها پرداخت مي كند.
وي اضافه كرد: حساب بودجه دولت و سيستم بانكي يك حساب جاري است و سيستم بانكي منتظر مبالغ واريزي دولت نيست. دانش جعفري با تأكيد بر اين كه بخشي از مطالبات به زودي پرداخت مي شود، اظهار داشت: تأخير در پرداخت اين مبالغ تأثيري بر ارائه تسهيلات نخواهد گذاشت، هرچند دولت نيز مصمم است اين مطالبات را به موقع پرداخت كند.

گزارش نشريه ميدل ايست مانيتور:
قدرت ايران در بازار نفت مانع تحريم
اقتصادي اين كشور مي شود
مهر: نشريه ميدل ايست مانيتور نفوذ ايران در بازار جهاني نفت و تسلط بر تنگه هرمز را برگ هاي برنده ايران در برابر فشارهاي غرب براي كنار گذاشتن فعاليت هاي هسته اي و يا اعمال تحريم هاي اقتصادي خواند.
به نوشته اين نشريه در حال حاضر مسائل مربوط به پرونده هسته اي ايران نگران كننده ترين ريسك بلندمدت بازار نفت محسوب  مي شود، چرا كه چشم پوشي از روزانه ۹/۳ ميليون بشكه توليد و ۴/۲ ميليون بشكه صادرات نفت ايران قابل تصور نيست.
در صورتي  كه پرونده هسته اي ايران به حادترين وضعيت خود يعني اعمال تحريم هاي اقتصادي عليه اين كشور برسد، بازار رنجور نفت با موج جديد بي ثباتي هاي شديد مواجه خواهد شد.
در صورت اعمال تحريم هاي اقتصادي عليه ايران، اين كشور مي تواند عرضه نفت خود به بازارهاي جهاني را قطع كند و در حالي كه مازاد توليد نفت كشورهاي اوپك مجموعا و در خوش بينانه ترين حالت يك ميليون بشكه از صادرات نفت ايران كمتر است، فشار بر بازار نفت تا حد متلاشي شدن آن بالا خواهد رفت.
در واقع، با توجه به سرسختي ايران تنها اهرم فشار غرب بر ايران براي كنار گذاشتن فعاليت هاي هسته اي اعمال تحريم هاي اقتصادي عليه اين كشور است؛ كه نقش تاثيرگذار ايران در بازار نفت احتمال وقوع اين گزينه را نيز شديدا كاهش مي دهد.
نشريه ميدل ايست مانيتور تصريح مي كند: در بدبينانه ترين حالت، در صورت اعمال تحريم اقتصادي عليه ايران و تلافي ايران با قطع صادرات نفت، اقتصاد ايران شديدا آسيب خواهد ديد، زيرا درآمدهاي نفتي حدود ۸۰ درصد صادرات ايران و ۲۰ درصد توليد ناخالص داخلي اين كشور را تشكيل مي دهد.
با اين وجود، نمي توان از وقوع چنين پديده اي و تاثير ناگوار آن بر جامعه جهاني بي اعتنا گذشت. علاوه بر اهرم ايران در كنار كشيدن صادرات نفت خود از بازارهاي جهاني ، عامل فشار مهمتر ايران تسلط اين كشور بر مهمترين تنگه نفتي جهان يعني تنگه هرمز است.
براساس اعلام نشريه ميدل ايست مانيتور، روزانه ۱۷ ميليون بشكه نفت صادراتي كشورهاي حاشيه خليج فارس به منظور رسيدن به بازارهاي جهاني خصوصا كشورهاي اروپايي و آسيا از تنگه باريك هرمز مي گذرند. در واقع، بيش از يك پنجم نفت مصرفي در سطح جهان براي رسيدن به مقصدهاي خود نيازمند عبور از تنگه استراتژيك هرمز است، كه اين امر بر اهميت موقعيت استراتژيك ايران در منطقه از يك سو و در بازار جهاني انرژي از ديگر سو، افزوده است.
بنابراين، ايران در صورت احساس خصومت جامعه جهاني با خود به راحتي مي تواند مقابله به مثل كند و علاوه بر بستن شيرهاي نفت خود، تنگه هرمز را نيز بر روي كشتي هاي نفت كش ببندد؛ چه بازار جهاني نفت حتي اگر بتواند ۴/۲ميليون بشكه نفت صادراتي ايران را جبران كند، از نفت محبوس در هرمز نخواهد توانست چشم  بپوشد.
از ديد ميدل ايست مانيتور، برگ برنده ديگر ايران، روابط استراتژيك اين كشور با روسيه و چين است. ايران روابط نزديكي با اين دو كشور داراي حق وتو در شوراي امنيت سازمان ملل دارد و وابستگي بازار نفت به ايران و قدرت و موقعيت سوق الجيشي ايران در دخالت در بازار نفت، روسيه و چين را نسبت به مخاطرات رويارويي با ايران نگران ساخته است.
فارغ از مساله هسته اي ايران و تاثير آن بر بازار نفت، اين بازار حياتي هم اكنون با مخاطرات قدرتمندي روبرو است. از يك سو شفافيت اطلاعات در اين بازار بسيار اندك است، به طوري كه نگراني نسبت به اغراق در اعلام رقم واقعي عرضه نفت همچنان وجود دارد.
هرچند تقاضاي نفت چين در سال ۲۰۰۵ تا حدودي روند آرامي در پيش گرفت و فقط ۵/۲ درصد افزايش يافت، اما با توجه به پيش بيني رشد خارق العاده تقاضاي نفت در دو بخش صنعت و خودروهاي سواري در چين طي چند سال آينده، بازار نفت تا پايان دهه جاري نخواهد توانست از زير فشار شديد تقاضاي چين شانه خالي كند.
پيش بيني رشد توليد نفت ونزوئلا در ميان مدت دشوار است، احتمال مقابله كشورهاي مسلمان با آمريكا و قطع صادرات نفت به آن هر چند ناچيز است اما وجود دارد، عراق همچنان از افزايش عرضه نفت خود ناتوان است، ناآرامي در دلتاي نفتي نيجريه ادامه دارد و نمي توان از رخ ندادن كاهش ها و قطع ها در توليد نفت كشورهاي عمدتا بي ثبات توليد كننده نفت، همچون آنچه در نيجريه رخ داد، در آينده مطمئن بود.

با ۹۰ درصد افزايش طي دو ماه اول سال ۲۰۰۶
مراودات مالي ايران با هفت كشور
جنوب آسيا به ۱۰۰۸ ميليون دلار رسيد
فارس: مراودات مالي ايران با هفت كشور واقع در جنوب آسيا طي دو ماه اول سال ۲۰۰۶ با ۹۰ درصد افزايش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۰۰۸ ميليون دلار رسيد.
به گزارش اتحاديه پاياپاي آسيا، مجموع مراودات مالي هشت كشور عضو اين اتحاديه در ماه هاي ژانويه و فوريه ۲۰۰۶ به ۳۳۴۴ ميليون دلار رسيد.اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۱ درصد افزايش داشته است.
جمهوري اسلامي  ايران در اين مدت پس از هند بيشترين مراودات مالي با كشورهاي عضو را داشته است.
مراودات مالي هند با اعضاي اين اتحاديه ۱۴۱۲ ميليون دلار و اين رقم براي ايران ۱۰۰۸ ميليون دلار اعلام شده است.
مراودات مالي ايران با اعضاء در دو ماه اول سال ۲۰۰۶ بيش از ۹۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش داشته است.
در دو ماه اول سال ۲۰۰۶ مجموع اعتبارات پرداختي ايران به اعضاي اتحاديه پاياپاي آسيايي به ۹۴۷ ميليون دلار رسيده و مجموع ديون ايران نسبت به اعضاي اين اتحاديه به ۶۱ ميليون دلار رسيده است.بنگلادش، بوتان، هند، ميانمار، نپال، پاكستان، سريلانكا به همراه ايران اعضاي اتحاديه پاياپاي آسيايي هستند.

امارات متحده عربي قوانين كار را تغيير مي دهد
بي بي سي فارسي:امارات متحده عربي اعلام كرد براي اولين بار ممنوعيت فعاليت اتحاديه هاي كارگري و چانه زني درمورد حقوق و شرايط كاري را لغو مي كند.
اين تصميم به دنبال انتقادات بين المللي از رفتار اين كشور با هزاران كارگر مهاجر اعلام شده است.
علي الكعبي، وزير كار امارات متحده عربي، گفت: دولت اين كشور در حال آماده كردن قانون تازه اي است كه به كارگران اجازه مي دهد عضو اتحاديه كارگري شوند و اعتصاب كنند.
دو هفته پيش، بيش از دو هزار كارگر در دوبي در اعتراض به پايين بودن دستمزدها و شرايط بد كاري در محل احداث مرتفع ترين ساختمان جهان، دست به تظاهرات خشونت آميزي زدند.
اين تظاهرات در ادامه موجي از اعتراضات خشونت آميز و اعتصاب هاي ماه هاي اخير برگزار شد.
رشد پرشتاب ساختمان سازي در اين كشور با وجود همين كارگران ارزان كه به چشم كمتر از يك انسان به آنها نگاه مي شود، ميسر شده است.
يكي از وزراي دولت امارات متحده عربي اين اتهام را رد كرده و آن را گمراه كننده خوانده است.
برخي گزارش ها حاكي است كه صدها هزار كارگر از هند، چين و ديگر نقاط آسيا در شرايط بسيار بدي در شيخ نشين هاي امارات متحده زندگي مي كنند.
گفته مي شود شرايط كارگران ساختماني در امارات متحده عربي مشابه ديگر كشورهاي حاشيه خليج فارس است.
اما مخالفان معتقدند كه امارات متحده تغييرات را بهتر مي پذيريد چون دوبي، بزرگترين شيخ نشين اين كشور، تلاش دارد به مكان تجاري بين المللي مهمي تبديل شود.
امارات عربي متحده در جنوب خليج فارس واقع شده و از هفت اميرنشين ابوظبي، دوبي، شارجه، عجمان، ام القوين، رأس الخيمه و فجيره تشكيل شده است.

ايران و مصر همكاري هاي اقتصادي را گسترش مي دهند
مهر: در جريان ديدار وزير امور اقتصادي و دارايي كشورمان با وزير صنايع، تجارت و بازرگاني خارجي مصر، دو طرف بر افزايش همكاري هاي اقتصادي و تجاري دوجانبه تاكيد كردند.
داوود دانش جعفري وزير امور اقتصادي ودارايي كشورمان در جريان ديدار خود از مصر با رشيد محمد رشيد وزير صنايع، تجارت و بازرگاني خارجي مصر ديدار و گفتگو كرد.
در ديدار دو طرف تقويت همكاري هاي اقتصادي و تجاري ايران و مصر در تمامي ابعاد را خواستار شدند.
دانش جعفري در اين ديدار ضمن تشريح ظرفيت هاي موجود در ايران و با اشاره به اهميت دو كشور در ابعاد سياسي و اقتصادي، بر آمادگي كشورمان براي بسط و توسعه همكاري هاي دوجانبه به ويژه در بخش هاي اقتصادي، صنعتي و سرمايه گذاري تاكيد كرد.
دانش جعفري همچنين با اشاره به اراده موجود در سطوح عاليه دو كشور براي توسعه و تقويت همكاري هاي دوجانبه بر آمادگي ايران براي توسعه اين همكاري ها تاكيد كرد.
رشيد محمد رشيد وزير صنايع، تجارت و بازرگاني مصر نيز دراين ديدار ضمن اشاره به ظرفيت هاي مشترك و سوابق تاريخي همكاري هاي دو كشور، آمادگي كامل كشورش را براي توسعه همكاري هاي اقتصادي اعلام كرد و افزود: ايران و مصر در حال حاضر در بخش هاي بانكي، نساجي و كشتيراني همكاري هاي مشتركي دارند و با توجه به فعاليت مشترك شركت هاي سرمايه گذاري دو كشور اميدوارم شاهد توسعه هر چه بيشتر همكاري هاي دو كشور باشيم.
همچنين در اين سفر، وزير امور اقتصادي و دارايي كشورمان از شركت توليد نساجي مشترك ايران و مصر (ميراتكس) واقع در شهر سوئز بازديد كرد.
در اين بازديد كه رئيس دفتر حفاظت منافع ايران در قاهره داوود دانش جعفري را همراهي مي كرد، وزير اقتصاد در جلسه اي با حضور رئيس و اعضاي هيئت مديره شركت مذكور زمينه گسترش فعاليت هاي اين شركت را مورد بررسي قرار داد.
در جريان اين ديدار، جدي الجزار رئيس هيئت مديره شركت ميراتكس گزارشي از فعاليت هاي شركت را به اطلاع وزير امور اقتصادي و دارايي رساند.
در شركت ميراتكس ۴۹ درصد سهام متعلق به ايران و ۵۱ درصد متعلق به مصر است. حجم توليد سالانه اين شركت ۵۰ ميليون دلار برآورد شده كه براساس آمار موجود ۲۵ درصد توليدات آن به آسيا و اروپا صادر مي شود.

پاسخ به يك گزارش
درپي درج گزارشي در شماره مورخ ۲۸/۱۲/۱۳۸۴ روزنامه همشهري با عنوان «ازدحام در بانك ها، سرگرداني شهروندان» پاسخي از سوي بانك ملي ايران ارسال شده كه با اشاره به بخشي از آن درمورد پنج رقمي شدن رمز ملي كارت هاي بانك ملي ايران تأكيد شده، موضوع پنج رقمي شدن رمز اصلي و اول ملي كارت ها صحت نداشته و همچنان رمز اصلي چهاررقمي است.
ضمنا اخذ رمز دوم موضوع ديگري است كه دريافت آن جهت ورود به سيستم تلفنبانك سيبا و براي استفاده از خدمات متنوع بانكداري الكترونيك نظير انتقال وجه، پرداخت قبوض مصرفي و... به كار مي رود. رمز دوم صرفا براي امنيت بيشتر شبكه سيبا طراحي و به مرحله اجرا گذاشته شده است و اخذ آن به آسان ترين شيوه ممكن از طريق دستگاه هاي خودپرداز، امكان پذير است و اطلاع رساني كافي در اين خصوص صورت گرفته و از استمرار لازم برخوردار است.

موافقت هيأت دولت با احداث منازل
مسكوني در منطقه پارس جنوبي
009477.jpg
گروه اقتصادي :هيات وزيران با پيشنهاد وزارت نفت جهت احداث منازل مسكوني در منطقه پارس جنوبي موافقت نمود.
به گزارش دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت، بر اساس اين مصوبه كه به وزارت نفت و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ابلاغ شده است،  به استناد ماده (۱۴۵) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران مصوب ۱۳۸۳ تصويب نمود: احداث يكهزار و چهارصد و هفتاد و دو (۱۴۷۲) واحد مسكوني در كاربري هاي مسكوني شهرك جم به منظور اسكان كاركنان دوران بهره برداري طرح توسعه ميدان پارس جنوبي توسط وزارت نفت مجاز است.
مجوزهاي احداث واحدهاي مسكوني آتي در چارچوب طرح جامع ناحيه مربوط كه به تصويب شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران مي رسد، صادر خواهد شد.

ژاپن به قرارداد توسعه ميدان هاي نفتي
ايران كاملاً پايبند است
فارس:دولت ژاپن در واكنش به انتشار اخبار مربوط به فشار مقامات آمريكايي براي توقف همكاري نفتي ژاپن با ايران اعلام كرد: «به قرارداد توسعه ميدان هاي نفتي ايران كاملاً پايبند هستيم.»
به گزارش خبرگزاري فرانسه از توكيو، هيدجي سوگياما، معاون وزير تجارت ژاپن امروز با رد اخبار مربوط به فشار مقامات آمريكايي براي توقف همكاري نفتي كشورش با ايران گفت: «ژاپن پروژه آزادگان را ادامه خواهد داد.»
روزنامه ژاپني سانكي شيمبون، گزارش داده بود مسئولان عالي رتبه آمريكايي با ادعاي آن كه درآمد نفتي ممكن است براي تامين مالي پروژه هاي هسته اي ايران به كار رود، از دولت ژاپن خواسته اند توسعه يك ميدان نفتي بزرگ در ايران را متوقف كند.
اين روزنامه به نقل از منابع ناشناس نزديك به دولت آمريكا مي افزايد، كاخ سفيد از متحد خود كه وابستگي زيادي به نفت خاورميانه دارد خواسته است حداقل پروژه توسعه ميدان نفتي آزادگان را كه ارزشي معادل دو ميليارد دلار دارد، متوقف كند.
اين درخواست ها به صورت غيررسمي از سوي رابرت زوليك، معاون وزير امورخارجه آمريكا و رابرت جوزف، معاون وزير امورخارجه آمريكا در امور كنترل تسليحات مطرح شده است.
سوگياما در گفت وگو با خبرنگاران گفت: «مي دانم كه هيچ حقيقتي درباره وجود چنين درخواستي وجود نداشته است و ما نيز به سياست هاي كنوني مان ادامه مي دهيم.»
به گفته وي ژاپن بين نگراني هاي مربوط به برنامه هسته اي ايران و نيازهاي دومين اقتصاد بزرگ جهان، توازن ايجاد خواهد كرد.
وي در عين حال گفت: «ما اميدواريم ايران به نگراني هاي بين المللي گوش كند اما در عين حال داشتن يك منبع پايدار نفت خام از ايران براي ما مهم است.»
ژاپن در سال ۲۰۰۴ با امضاي قرارداد توسعه ميدان نفتي آزادگان كه يكي از بزرگترين منابع اكتشاف نشده نفتي در دنيا محسوب مي شود، از پذيرش فشارهاي آمريكا براي جلوگيري از توسعه نفتي اين منطقه خودداري كرد.

اقتصادي
اجتماعي
فرهنگ ماندگار
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |