دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۸۵ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۵۰ - Apr 3, 2006
بازگشت آرامش به لرستان
پس از ۴۸ ساعت نگراني از زلزله  دوباره
009522.jpg
009525.jpg
گروه اجتماعي: پس از حدود ۴۸ ساعت از اولين زمين لرزه استان لرستان، آرامش نسبي شنبه شب به بيشتر شهرهاي استان لرستان بازگشت.
به گزارش ايرنا، طي دو شب گذشته بسياري از مردم استان لرستان از ترس زلزله هاي قويتر به پاركها و فضاهاي روباز پناه برده بودند كه به دليل وجود سرماي حاكم بر منطقه، اين دو شب را به سختي سپري كردند.
مردم شهرهاي خرم آباد، پلدختر، كوهدشت، سلسله، دلفان، ازنا و اليگودرز شنبه شب بر خلاف دو شب قبل از آن به پاركها و فضاهاي روباز نيامده و در منازل خود ماندند.
آنان كه دو روز و دو شب را با ترس و دلهره در فضاهاي باز سپري كردند امشب را با خيالي آسوده در منازل خود ماندند.
در شهرهاي ياد شده طي دو شب گذشته اغلب مردم با برپا كردن چادرها و يا آوردن رختخواب و پتو در پاركهاي شهرها و در فضاي سرد، شب را به صبح رساندند.
در شهرهاي زلزله زده بروجرد و درود نيز برخي از مردم به منازل خود بازگشتند اما هنوز دلهره هاي آنان كم نشده است زيرا در اين مناطق پس لرزه ها هر چند وقتي آنان را به بيرون از خانه مي كشاند.
دستور رئيس جمهور براي رسيدگي به وضعيت زلزله زدگان
رئيس جمهور به وزير كشور دستور داد با بسيج همه امكانات، به وضعيت زلزله زدگان استان لرستان رسيدگي كند.
متن دستور به اين شرح است:
«بسم الله الرحمن الرحيم»
انا لله و انا اليه راجعون
وزير محترم كشور
حادثه دلخراش زلزله در شهرستانهاي دورود و بروجرد كه به كشته و مجروح شدن شماري از هموطنان عزيز انجاميد، موجب تاثر شديد ملت ايران گرديد.
براي درگذشتگان اين بليه طبيعي مغفرت و رضوان الهي مسألت دارم و ضمن تسليت به خانواده هاي آنان، براي مصدومين و مجروحين نيز شفاي عاجل طلب مي كنم.لازم است جنابعالي ضمن بسيج همه امكانات جهت كمك رساني به مصدومان و اسكان سريع آسيب ديدگان و ارائه خدمات لازم به آنان،  بر روند امور نظارت نموده و گزارش  آن را مستمرا به اينجانب ارائه دهيد.

تنها تعداد كمي از مردم در استان لرستان خوابيدن در پاركها و فضاهاي روباز را به منازل خود ترجيح داده اند.
از سوي ديگر زمين لرزه اي به بزرگي ۰/۴ريشتر ساعت ۵و ۲۹دقيقه و ۶ثانيه ديروز بار ديگر حوالي دورود واقع در استان لرستان را لرزاند.
شبكه هاي لرزه نگاري وابسته به مركز لرزه نگاري كشوري موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران، روز يكشنبه اعلام كرد: وقوع اين زمين لرزه در ۵۰/۳۳درجه عرض شمالي و ۸۶/۴۸درجه طول شرقي بوده است.
هنوز از خسارات احتمالي اين زمين لرزه خبري دريافت نشده است.
در همين زمينه مسئول بخش پيش بيني زمين لرزه پژوهشكده سوانح طبيعي كشور گفت: از آنجايي كه انرژي مناطق زلزله زده تاكنون تخليه شده است لذا پيش بيني مي شود حداقل در دو روز آينده هيچ پس لرزه مخربي روي ندهد.
علي ساكت با اعلام اين خبر، افزود: طبق پيش بيني هاي صورت گرفته تا حدود ۵ ساعت آينده مناطق زلزله زده شاهد پس لرزه هاي ۷/۴ و۸/۴ ريشتري خواهند بود كه خطراتي در پي ندارند.
يادآوري مي شود از پنجشنبه شب تاكنون استان لرستان بيش از ۷۲بار لرزيده كه بزرگترين زمين لرزه ها با قدرت ۷/۴ ، ۵ ، ۵/۵ ، ۶ريشتر در امواج دروني زمين بوده است و بر اثر اين زلزله ها، ۷۰نفر كشته و يك هزار و ۳۰۰نفر نيز مجروح شده اند.
برخورد با اخلالگران مناطق زلزله زده
معاون عمراني وزير كشور گفت: با اخلال گران و برهم زنندگان نظم عمومي  در مناطق زلزله زده، از جمله بروجرد، بطور جدي برخورد مي شود.
سيد مهدي هاشمي  در نشست اعضاي ستاد حوادث غيرمترقبه شهرستان بروجرد گفت: با همكاري دستگاه قضايي استان لرستان با افراد سودجويي كه به بهانه دريافت اقلام كمكي از جمله چادر، موجب اخلال در نظم و امنيت عمومي شده اند، برخورد خواهد شد.
وي افزود: تعدادي از افراد اخلالگر و سودجو در مناطق زلزله زده دستگير شده اند.
هاشمي  گفت: افراد دستگير شده، غير بومي  و داراي سابقه كيفري هستند.
وي اظهار داشت: بايد در برقراري امنيت عمومي، از تمام نيروهاي موجود در منطقه از جمله سپاه، بسيج، ارتش و نيروي انتظامي  استفاده كرد.
معاون وزير كشور همچنين با اشاره به فصل بهار و تابستان براي انجام عمليات ساخت و ساز اضافه كرد: شهرداري، بنياد مسكن و دستگاههاي اجرايي بايد با برنامه ريزي شرايطي را براي مردم فراهم كنند تا بتوانند در اين مدت شش ماهه ساخت و سازهاي خود را براي تامين مسكن مناسب انجام دهند. وي گفت: به همين منظور نيز دولت دو درصد خسارات وارده در بلاياي طبيعي را به صورت تسهيلات بلاعوض جبران مي كند.سيد مهدي هاشمي  در پايان خواستار برنامه ريزي دقيق مسئولان ذيربط براي رفع مشكلات مردم و كمك به حادثه ديدگان شد.
جمعي از مردم زلزله زده بروجرد عصر شنبه براي دريافت چادر و اقلام كمكي در مقابل يكي از مراكز امدادرسان شهر اعتراضاتي برپا كردند.
همچنين معاون سازمان جمعيت جوانان هلال احمر استان لرستان اعلام كرد: روستاهاي آسيب ديده از نظر امكاناتي نظير چادر و نان مشكلي ندارند و در ظاهر مردم شهر ها اين مشكلات را طرح كرده و با وجود داشتن خانه، توقع دريافت چادر را نيز دارند.
مجيد محمدي گفت: در روستاها و شهرستانهاي آسيب ديده بروجرد و دورود به تعداد اعلام شده از سوي شوراها، چادر توزيع شده است اما از سوي ديگر ترس از تكرار زلزله موجب هجوم شهرنشينان به پايگاه هاي هلال احمر جهت دريافت چادر شده است.
وي در پاسخ به اين سؤال كه توقع داشتن چادر براي افرادي كه شاهد وقوع زلزله و از دست رفتن تعدادي از انسانها و تخريب منازل روستائيان هستند درخواستي معقول است يا خير؟، تصريح كرد: وظيفه جمعيت هلال احمر، امدادرساني پس از وقوع حادثه است. توزيع چادر در ميان شهرنشينان منوط بر مصوبه ستاد حوادث غيرمترقبه كشور و يا استان لرستان است.
معاون سازمان جمعيت هلال احمر استان لرستان افزود: توزيع چادرها نبايد به صورت تك تك بلكه بايد به شكل كمپ باشد چرا كه در غير اين صورت نيروي انتظامي نمي تواند امنيت آنها را تامين كند.
وي اظهار داشت: به جز كمك هاي مردمي استان هاي همجوار، طي روز گذشته و با هماهنگي هاي صورت گرفته، شوراي آرد و نان استان تنها در شهرستان دورود ۱۰هزار قرص نان توزيع كرد و امروز نيز با پخت ۱۰هزار قرص نان آن را در ميان مردم توزيع كرد.
وي در خاتمه تاكيد كرد كه مردم مشكل نان ندارند و بسته بودن نانوايي ها به دليل تعطيلي روز سيزده به در است و از امروز نانوايي ها كار خود را از سر خواهند گرفت.
اعزام ۱۲ تيم ارزياب نيازهاي بهداشتي به مناطق زلزله زده
كارشناس بهداشت محيط دانشگاه علوم پزشكي استان لرستان گفت: ۱۲ تيم كارشناسي، به منظور ارزيابي نيازهاي بهداشتي، به مناطق زلزله زده استان لرستان اعزام شد.
«محمد جعفر صفرزاده» افزود: اين تيم هاي سه نفره تمام مسايل بهداشتي مناطق زلزله زده اين استان را ارزيابي خواهند كرد.
وي ارزيابي شبكه توزيع آب، اجراي طرحهاي كارشناسي براي نصب سرويس هاي بهداشتي پيش ساخته، اجراي كارهاي روان درماني و ارايه خدمات درماني و بهداشتي را از اهداف اين تيم ها عنوان كرد.
وي اظهار داشت: اين تيم ها پس از ارزيابي نسبت به اجراي اين برنامه ها اقدام خواهند كرد.
وي يادآور شد: اين مناطق نياز به اقدامات زيادي در اين زمينه ها دارند كه مي بايست گروههاي بيشتري به مناطق زلزله زده اين استان براي اين برنامه ها اعزام شوند.
اعزام تيم ارزيابي خسارت سازمان ملل به مناطق
زلزله زده لرستان
به گزارش مهر، تيم ارزيابي سريع سازمان ملل متحد وارد مناطق زلزله زده بروجرد در استان لرستان شدند.
اين تيم ميزان خساراتي كه زلزله در استان لرستان به بار آورده است را مورد ارزيابي قرار مي دهد.
تيم ارزيابي سريع سازمان ملل به اطلاع نظام ملل متحد در جمهوري اسلامي ايران مي رساند كه آيا نياز به كمك هايي از سوي سازمان ملل خواهد بود يا خير.
تيم مديريت بحران سازمان ملل در ايران تحت رياست هماهنگ كننده مستقيم ملل متحد بعد از وقوع زلزله اخير فعال شده و امروز جلسه اي را برگزار كرد كه در آن تصميم گرفته شد تا تيم ارزيابي سريع به استان لرستان اعزام شود.
نظام ملل متحد در جمهوري اسلامي ايران به منظور ارائه كمك هاي مورد نياز به زلزله زدگان درتماس نزديك با مسئولان ايراني است.
به گفته مسئولان استاني نيازهاي فوري شامل پتو، چادر، بخاري، مواد غذايي و دارويي است.
پيشنهاد آمريكا
براي كمك به زلزله زدگان ايران
در پي وقوع سه زمين لرزه شديد در استان لرستان كه باعث مرگ ۷۰ نفر در شهرستان هاي بروجرد، دورود و روستاهاي اطراف آنها شد، دولت آمريكا پيشنهاد ارسال كمك انساندوستانه براي بازماندگان حادثه كرده است.
به گزارش سايت فارسي بي.بي.سي، جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا، و كاندوليزا رايس، وزير خارجه اين كشور، هر دو با قربانيان حادثه ابراز همدردي كردند و گفتند آماده كمك رساني هستند با اين حال به گزارش آسوشيتدپرس يك سخنگوي وزارت دفاع آمريكا گفت هنوز هيچ درخواست كمكي دريافت نشده و عملا كمكي ارسال نشده است.
جورج بوش پيشتر در روز جمعه درحالي كه در سفر مكزيك به سر مي برد گفت: «مي خواهم كمك كشورم را به كساني كه به تازگي در ايران در اثر زلزله آسيب ديده اند ارائه كنم.»
وي افزود: «پيداست كه ما اختلافات خود را با دولت ايران داريم، اما به رنج مردم ايران اهميت مي دهيم.»
نيكولاس برنز، از معاونان وزارت خارجه آمريكا، طي تماسي تلفني با محمد جواد ظريف، نماينده ايران در سازمان ملل، پيشنهاد آمريكا را رسما مطرح كرد.
بنابه گزارش ها آدام ارلي، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا، گفت آقاي برنز در اين تماس تلفني پيشنهاد ارسال پتو، ورقه هاي پلاستيكي (براي حفاظت مقابل آب باران)، سرپناه و كمكي ۵۰ هزار دلاري را كرده است.
به گفته آدام ارلي آقاي ظريف از معاون وزارت خارجه آمريكا تشكر كرد اما نگفت آيا پيشنهاد كمك ها پذيرفته مي شود يا خير.
دولت آمريكا در سال ۲۰۰۳ پس از وقوع زلزله فاجعه بار بم كه حداقل ۲۵ هزار كشته داد كمكهايي به ايران ارسال كرد. در آن زمان محمد خاتمي رئيس جمهور ايران بود كه سياست تنش زدايي با غرب را دنبال مي كرد.
آمريكا پس از زلزله بم در سال ۲۰۰۵ در ايران به دولت اين كشور پيشنهاد ارائه كمك داد اما پذيرفته نشد.
پيشتر در روز جمعه وزيران امور خارجه آمريكا و بريتانيا، با اظهار تاسف از وقوع زلزله در غرب ايران، اعلام كردند كه آماده كمك به زلزله زدگان هستند.
كاندوليزا رايس، كه به بريتانيا سفر كرده است، از زلزله لرستان به عنوان رويدادي هولناك ياد كرد و گفت آمريكا همواره آماده ارايه كمك هاي انساندوستانه در هر نقطه از جهان است كه در آن، مردم با مشكلاتي از اين دست رو در رو شده اند.
جك استرا، وزير امور خارجه بريتانيا نيز گفت خبر زلزله در ايران، كه باعث مرگ شمار زيادي شد، خبري ناراحت كننده و بسيار تكان دهنده بود.
وي ضمن ابراز همدردي با مردم ايران و بازماندگان قربانيان زلزله گفت كه پيام تسليتي را براي منوچهر متكي، وزير امور خارجه ايران ارسال كرده است.
همچنين ارتشبد پرويز مشرف رئيس جمهوري و شوكت عزيز نخست وزير پاكستان امروز در پيامهاي جداگانه اي با ابراز همدردي با حادثه ديدگان زلزله لرستان، كشته شدن تعدادي از هموطنان را به دولت و ملت ايران تسليت گفتند.
از سوي ديگر، دولت پاكستان كمك هاي خود به زلزله زدگان استان لرستان را ديروز با يك فروند هواپيماي سي ۱۳۰ به تهران فرستاد. خورشيد انور معاون وزير خارجه پاكستان با اعلام اين مطلب گفت: اين كمك ها شامل كالاهاي مورد نياز بازماندگان زلزله است.
صفر مراد نيازاف رئيس جمهوري تركمنستان نيز در پيامي به محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران، وقوع زلزله در استان لرستان را كه منجر به كشته شدن عده اي از مردم اين منطقه شد، تسليت گفت.
رئيس جمهوري الجزاير نيز بعدازظهر شنبه با ارسال پيامي براي همتاي ايراني خود وقوع زمين لرزه در استان لرستان را تسليت گفت.
از سوي ديگر، مديركل  جمعيت  هلال  احمر كويت  گفت : اين  جمعيت  پل  هوايي  براي  انتقال  كمك هاي  انساندوستانه  كويت  به  زلزله زدگان  استان  لرستان  در جمهوري  اسلامي ايران ، ايجاد مي كند.
برجس  مسعود البرجس  كه  شنبه  شب  با خبرنگار ايرنا در كويت  گفت  و گومي كرد، افزود: جمعيت  هلال احمر كويت  در پي  دستور شيخ  صباح  الاحمد الجابرالصباح  امير كويت  درمورد تقديم  كمك  هاي  انساندوستانه  به  زلزله زدگان استان  لرستان  ايران ، در حال  آماده باش  كامل  بسر مي برد.
وي  خاطر نشان  كرد: جمعيت  هلال  احمر كويت  روز يكشنبه  اولين  فروند هواپيماي  حامل  كمك هاي  انساندوستانه  كويت  را به  جمهوري  اسلامي ايران  اعزام خواهد كرد.

برداشت بعدي...! علي درويش
* ماهي در آب «غرق» در «زندگي» است.
* با «وزش» هواي تازه، «ورزيده» شدن را تمرين كنيم.
* «لحظه لحظه» جمع گردد، وانگهي «فرصت» شود...
* «امروز» را «رزرو» كن...

پيوند با طبيعت زيباي بهار
009519.jpg
سيزدهم فروردين ماه روز انس با طبيعت است و از ديرباز مردم ايران در اين روز نمادين، احترام عميق خود را براي حفظ محيط زيست نشان مي دهند.
به گزارش ايرنا ،بسياري از خانواده ها اعتقاد دارند نقل خاطرات سبز در مورد مناطقي كه روزگاري، بسيار دورتر از شهر تهران واقع شده بودند در تقويت حس احترام به طبيعت و مراقبت از محيط زيست، نزد جوانان موثر است.
امروز خانواده ها در دامن دشت ها و بوستان ها به كودكان خود درس «انس با طبيعت» را مي آموزند تا همه با هم در صيانت از اين ميراث كهن بكوشند.
سيزده، نقطه اوج و پاياني نوروز است، همه مي كوشند اين روز را خارج از خانه و در دامن سبز و پاك طبيعت بگذرانند.دشتها و بوستانهاي شهري، كوه و دشت، ييلاقات و اماكن تفريحي كه به نوعي با سبزي سبزه، روشنايي آب و آبي آسمان پيوندي دارد مملو از مردماني است كه آمده اند تا سيزده نوروز خود را با اين زيبايي ها در كنند. سيزده به در سنتي قديمي  است كه با نوروز پيوندي ناگسستني دارد و با آن عجين شده و در متون باستاني هم هيچ گاه سخن از ۱۳ و نحوست آن نرفته است و چنين ديدگاهي به مرور در طول تاريخي در ذهن مردم جاي گرفته است.
ابوريحان منجم و رياضي دان ايراني معتقد است: روز سيزدهم كه به نام تير روز است در نزد ايرانيان خجسته است. اين بيانگر صميميت و فرخندگي روز سيزده و نمادي ديگر از شكرگزاري و حق شناسي ايرانيان به درگاه ايزد است.زيرا روي آوردن آنان به دامان طبيعت نه به مفهوم دوري جستن آنان از زندگي و حقيقت آفرينش كه به مفهوم ايجاد ارتباط با خالق و شناختي صادقانه از قدرت اوست.
در گوشه گوشه ايران آداب و آيين هاي خاص اين روز وجود دارد، در اين ميان در برخي مناطق كشور علاوه بر خروج از خانه و تهيه خورد و خوراك به صورت گروهي و جمعي، برپايي مسابقات كشتي در ميادين و اماكن خاص، يكي از آيين هاي خاص اين روز است. در اين روز نوازندگان محلي به همراه مردم به صحرا مي روند با آنان به جشن و پايكوبي پرداخته و اين تفريح را حال و هوايي ديگر مي بخشند. شهروندان تهراني نيز همچون هموطنان خود در سراسر كشور به پارك ها و كوه هاي اطراف شهر تهران رفته اند تا اين روز را به دور از شلوغي و ترافيك ناشي از زندگي ماشيني در كنار ديگر اقوام و خويشان خود بگذرانند.شهر تهران امروز حال و هواي خاصي داشت و خانواده هايي كه داراي وسايل نقليه بودند با قراردادن سبزه هفت سين بر روي سقف و جلو اتومبيل خود از اولين ساعات بامداد به صورت دسته جمعي و با همراه داشتن مقداري وسايل، منازل خود را به سوي تفرجگاههاي اطراف تهران ترك كردند. خانواده هايي كه وسايل نقليه نداشتند نيز با همراه  داشتن ساك، زنبيل و وسايل شخصي، خود را به نزديكترين پارك و محل تفريحي اطراف مي رسانند.
در نقاط مختلف شهر اتومبيل ها و وانت بارهايي ديده مي شد كه مملو از افراد و بچه هاي قد و نيم قدي است كه با هياهو و غوغا به  دامن طبيعت مي روند.
پارك هاي اطراف تهران نيز از اولين ساعات صبح ديروز مملو از جمعيتي بود كه با پهن كردن زيرانداز و چيدن وسايل خود در زير درختان و چمن هاي نزديك يكديگر بيتوته كرده اند. تفريگاههاي خارج شهر مثل اوشان ، فشم، ميگون، آبعلي، رودهن، كرج، شهريار و پاركهاي داخل شهر مثل ساعي، ملت، تجريش، دربند، اوين دركه، فرحزاد و پاركهاي جنگلي در اطراف بزرگراه ها، پارك خزانه در جنوب، پاركهاي شكوفه، بسيج و سرخه حصار در شرق و پارك جنگلي چيتگر در غرب تهران از شلوغ ترين مناطق تهران است. نزديك ظهر ديگر كمتر جايي براي افراد تازه وارد در پاركها و مراكز تفريحي پيدا مي شود، اين افراد با ورود به پاركها كمتر جايي را براي خود غنيمت شمرده و وسايل خود را بر زمين گذاشته و فرش مي گسترانند. گزارش خبرنگاران از مناطق ييلاقي تهران حاكي است از اولين ساعات ديروز خيل عظيمي  از شهروندان تهراني براي گذراندن روز سيزده در مناطق ييلاقي اطراق كرده اند. در تقارن بهار ۸۵ و روز طبيعت تعداد زيادي از خانواده هاي تهراني آيين سنتي سيزده نوروز را گرداگرد حرم مطهر امام خميني(ره) برگزار كردند.
اين خانواده ها كه از ديار دور و نزديك تهران به ديدار حرم امام(ره) شتافته اند، با استقرار در اطراف حرم مطهر، با همدلي و همراهي يكديگر، به مراسم سيزده به در (روز طبيعت) رنگ و بوي معنوي بخشيدند. طبيعت و فضاي سرسبز اطراف حرم جاذبه زيادي را براي علاقه مندان به انجام سنت سيزده به در فراهم كرده است. اماكن مقدس شهرهاي ري و ورامين از جمله  حرم عبدالعظيم الحسني، امامزاده طاهر، امامزاده حمزه، امامزاده جعفر و امامزاده  هادي، امامزاده عبدالله، امامزاده حسن، بقعه بي بي شهربانو و بي بي زبيده، ابن بابويه و بقعه  پدر شيخ كليني نيز شاهد حضور اقشار مختلف مردم در سيزدهمين روز از بهار ۸۵ است.

پاسخ ايران به بيانيه شوراي امنيت سازمان ملل
ايران به تعليق باز نمي گردد
گروه سياسي: پس از صدور بيانيه ي شوراي امنيت سازمان ملل و درخواست از ايران براي بازگشت به تعليق، ايران به طور رسمي اعلام كرد كه تهران تعليق غني سازي اورانيوم را از سر نمي گيرد.
علي اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي به خبرگزاري رويترز اعلام كرد كه بازگشت به تعليق امكان پذير نيست. هم چنين رويترز گزارش داد كه به گفته وزير خارجه ايران، مداخله شوراي امنيت در پرونده هسته اي مدعاي مانور سياسي برخي كشورهاي غربي است. منوچهر متكي ضمن انتقاد از مهلت ۳۰ روزه مقرر در بيانيه شوراي امنيت اعلام كرد كه چنين حركتي استاندارد دوگانه و بازي سياسي برخي از قدرت ها است. در جريان مذاكرات شوراي امنيت چين و روسيه دو نماينده اي بودند كه با رويكرد مشترك مذاكره با ايران با محوريت آژانس بين المللي انرژي اتمي وارد گفت و گو شدند و در پايان يك بند تند از متن قطعنامه حذف شد.
به گزارش ايسنا خبرگزاري فرانسه نوشت: اين بيانيه نه چندان تند در حالي از سوي پنج عضو دايم شوراي امنيت و ۱۰ عضو موقتي اين شورا به تصويب رسيد كه وزراي خارجه فرانسه،  آلمان، روسيه، آمريكا و انگليس نيز روز پنجشنبه گذشته در برلين براي بررسي پرونده هسته اي ايران به گفت وگو پرداختند. اگرچه اين بيانيه براي ايران الزام آور نيست، اما كاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريكا در اين باره مدعي شد، اين بيانيه نشان دهنده نگراني عمومي جامعه بين المللي از برنامه هسته اي ايران است. وزير خارجه ايران هم پيشنهاد داد كه كنسرسيوم سوخت هسته اي تأييد شود.
متكي در ژنو به اعضاي نشست گفت كه اين مركز مي تواند كشورهاي منطقه را كه در حال حاضر برنامه چرخه سوخت را توسعه داده اند، در سطح ملي درگير كند و هدف از آن توسعه بيشتر برنامه آنها براي اهداف غيرنظامي باشد. متكي ادامه داد كه كشورهاي خارج از منطقه هم ممكن است در چنين ترتيبات منطقه اي مبتني بر شروط مورد توافق ميان دو طرف، مجاز به همكاري شوند. اين خبرگزاري ادامه داد كه وزير خارجه در سخنراني گسترده خود گفت: گزارش پرونده ايران به شوراي امنيت به نظر ما سوءاستفاده از مكانيسم بين المللي، گمراه شدن و از نظر قانوني غير قابل توجيه است و مسلما براي ايران غير قابل پذيرش است.
وي در اين سخنراني از تلاش براي خلع سلاح كامل به صورت چند جانبه حمايت و بر حق ايران براي توسعه برنامه انرژي هسته اي بر اساس معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي پافشاري كرد.متكي ادامه داد كه اين واقعيت كه در طول همه سال هاي پژوهش در تهران، انحراف مواد هسته اي در جهت فعاليت هاي ممنوع صورت نگرفته، به خودي خود شاهدي بر مقاصد صلح آميز ايران است.

آزمايش موفقيت آميز موشك هاي
رادارگريز در مانور پيامبر اعظم(ص)
ايسنا: نسل جديد موشك هاي رادارگريز ساخت وزارت دفاع جمهوري اسلامي با موفقيت در رزمايش بزرگ «پيامبر اعظم(ص)» پرتاب شد كه فرود آن نيز با موفقيت همراه بود. فرمانده نيروي هوايي سپاه پاسداران گفت: اين موشك به طور همزمان مي تواند چند هدف را مورد اصابت قرار دهد و از كمند موشك هاي ضدموشك هر دشمني با دقت بالا عبور كند. اين فناوري بر مبناي گريز از سيستم هاي دفاع ضدموشك و گريز از رادار  طراحي شده است. سردار حسين سلامي  افزود: كلاهك اين موشك قادر است روي هر موشكي با هر برد متغيري نصب شود و محدوديتي در بر ندارد و چون برد آن متغير است، به نحوي كه موشك بعد از جدايي از كلاهك به چند موشك كوچك تر تبديل مي شود، قادر است در آن واحد چند هدف متحرك را مورد اصابت قرار دهد. وي ادامه داد: اين موشك مي تواند از دست رادار هاي دشمن گريز كند و سيستم ضدموشك دشمن را سرگردان نمايد.فرمانده نيروي هوايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي  اين موشك را يكي از اعجاب ها و اعجاز هاي توانمند هاي دفاعي ايران خواند و گفت: اين موشك و تمام اجزاي آن كه با ابتكار دانشمندان ايراني طراحي و ساخته شده است داراي قابليت هاي فني و منحصر به فردي است.وي تصريح كرد: به جرأت مي توان گفت نمونه اين موشك حتي در بين ارتش هاي بزرگ، مدرن و پيشرفته كشور هاي ديگر تقريباً وجود ندارد.چون اين نوآوري بر اساس خلاقيت دانشمندان ايراني و بر مبناي نيازمندي هاي كشورمان ايران طراحي و ساخته شده است.

ظريف: تهران آماده مذاكره است
اما حقوق ايران قابل مذاكره نيست
ايرنا: دكتر «محمد جواد ظريف» و نماينده دائم ايران در سازمان ملل در گفت وگويي با شبكه تلويزيوني «سي ان ان» با اشاره به صلح آميز بودن برنامه هسته اي ايران تصريح كرد كه تهران آماده مذاكره است اما حقوق ايران، قابل مذاكره نيست.وي گفت: بازرسان آژانس بين المللي به دنبال بازرسي هاي گسترده، هيچ مدركي دال بر انحراف (برنامه هسته اي) ايران پيدا نكرده اند و بازرسي ها براي ۱۰ سال آتي نيز به نتيجه مشابه منجر خواهد شد. ظريف در اين گفت وگو كه متن مكتوب آن روز گذشته منتشر شد، بار ديگر بر تداوم همكاري تهران با آژانس بين المللي انرژي هسته اي تاكيد كرد. خبرنگار سي.ان.ان از ظريف پرسيد: شوراي امنيت اكنون بيانيه اي صادر كرده و مي گويد زمان در حال سپري شدن است. شما به طور اساسي ۳۰ روز فرصت داريد تا برنامه غني سازي اورانيوم را متوقف كنيد در غير اين صورت گام بعدي برداشته خواهد شد. دولت شما در نظر دارد چه كار كند؟ ظريف پاسخ داد: دو نكته بايد مطرح شود، اول آن كه حقوق ايران غيرقابل مذاكره است. در حقيقت اعتبار نظام منع اشاعه متكي بر احترام به حقوق اعضا مي باشد كه مشوقي براي عضو بودن است.نكته دوم آن كه من مطلب فراواني درباره بازگشت ايران به ميز مذاكرات مي شنوم. من چهار مطلب مختلف از نشست برلين شنيدم. يك مطلب آن بود كه آنها به حق ايران احترام مي گذارند، دوم آن كه آنها اعتقاد ندارند ايران بايد به سلاح اتمي بپردازد، سوم آن كه آنها كه اعتقاد دارند ايران بايد با آژانس بين المللي انرژي هسته اي همكاري كند و مطلب چهارم آن كه آنها اعتقاد دارند ايران بايد مذاكره كند. سفير ايران در سازمان ملل تصريح كرد: معتقدم براي تمام اين مطالب به فشار و يا تهديد نياز نيست. ايران آماده است تمام آنها را در چارچوب معاهده انجام دهد. ظريف افزود: اگر مقصود عدم اشاعه است، ايران به عدم اشاعه متعهد است. ايران همچنين به حل و فصل اين موضوع از طريق مذاكره هم متعهد است. ما اعتقاد داريم در صورتي كه تمايل سياسي براي پيگيري مذاكرات وجود داشته باشد، امكان دهها راه حل به دست آمده از طريق مذاكره وجود دارد. وي تصريح كرد: ما يقيناً براي آن آمادگي داريم و مي خواهيم اين موضوع را از طريق گفت وگو حل و فصل كنيم.

رايس: آمريكا به ديپلماسي در قبال ايران متعهد است
ايرنا: خبرگزاري فرانسه از لندن گزارش داد: كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا روز گذشته در گفت وگو با شبكه تلويزيوني «آي تي وي» انگليس اظهار داشت كه آمريكا همچنان به پيگيري راه حلي ديپلماتيك براي بحران هسته اي ايران «متعهد» است.
رايس كه همراه با جك استراو همتاي انگليسي خود براي ديدار غيرمنتظره اي از عراق وارد اين كشور شده است، در گفت وگو با آي تي وي انگليس تصريح كرد كه ايران را نمي توان با شرايط عراق مقايسه كرد. وي افزود: اعتقاد داريم كه بخت و فرصتي براي ديپلماسي وجود دارد و ما با هر كسي كه بتوانيم و به هر شكلي كه بتوانيم از طريق ديپلماتيك كار مي كنيم تا تلاش كنيم ايراني ها را متقاعد كنيم. رايس تصريح كرد: ايران، عراق نيست. شرايط متفاوت است. (در مورد ايران) ۱۲ سال سابقه قطعنامه هاي سازمان ملل را نداريم. موردي از حمله يك كشور به همسايه اش و تلاش براي ضميمه كردن خاك همسايه اش را (چنانكه عراق در مورد كويت براي اين كار تلاش كرد) نداريم.وي گفت: رئيس جمهوري آمريكا گزينه هاي خود را حذف نمي كند، اما به طي مسير ديپلماتيك متعهد هستم زيرا اعتقاد داريم مسير ديپلماتيك مي تواند نتيجه بخش باشد.

خاتمي: تنها راه حل موضوع هسته اي ايران گفت وگو است
ايسنا: سيد محمد خاتمي، رئيس جمهور سابق ايران، اظهار داشت كه تهران اميدوار است مذاكرات با ايالات متحده به ثبات عراق كمك كند. خاتمي كه در جريان سفر خود به منامه پايتخت بحرين با خبرگزاري فرانسه گفت وگو مي كرد، ادامه داد: ايران از ثبات در عراق و تشكيل يك دولت دموكرات حمايت مي كند. وي افزود: نهادهاي عوامل پشت  پرده اي كه در اجلاس عرب از مداخله ايران در امور عراق صحبت مي كردند، صحت ندارد. وي درباره مذاكره با آمريكا درباره عراق نيز تأكيد كرد: اين كار به معني دخالت ايران در امور عراق نيست چرا كه مقامات عراق از ما خواسته اند اين كار را انجام دهيم. خاتمي همچنين از برنامه هاي صلح آميز هسته اي ايران حمايت كرد و يادآور شد كه گفت وگو تنها راه براي حل بن بست در اين مساله است.

بازرسان آژانس جمعه به تهران مي آيند
مهر: گروه بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي به سرپرستي مدير جديد منطقه اي آژانس جمعه به تهران مي آيند. يك ديپلمات آگاه در آژانس بين المللي انرژي اتمي با اعلام اين خبر افزود: سفر اين گروه از بازرسان از سه هفته پيش برنامه ريزي شده است و بازديدهاي آنان طبق پادمان و NPT صورت مي گيرد. وي تأكيد كرد: اين سفر به بيانيه اخير شوراي امنيت و درخواست هاي مندرج در آن ارتباطي ندارد. آژانس بين المللي انرژي اتمي پس از سه سال بازرسي گسترده و بي سابقه از مراكز هسته اي و غيرهسته اي ايران اعلام كرد هيچ گونه مدركي دال بر انحراف فعاليت هاي هسته اي ايران از مسير صلح آميز وجود ندارد؛ با اين حال شوراي حكام آژانس در اقدامي سياسي و غيرحقوقي در نشست ۴ فوريه، موضوع هسته اي ايران را به شوراي امنيت سازمان ملل گزارش كرد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |