دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۸۵ - - ۳۹۵۶
علائم ، تشخيص و درمان بيماري ميگرن
چراغ ها را خاموش كنيد
004098.jpg
ترجمه: عبدالوهاب فخرياسري
ميگرن بيماري نسبتاً شايعي است كه مقام دوم را در ميان علل سردرد در ميان افراد 45-25 ساله دارد. ميگرن بيماري سيستم عصبي است و از همان دوران كودكي و با تغيير و تحولات زيستي آغاز مي شود. پس از 45 سالگي، از تعداد موارد و شدت حملات آن كاسته مي شود.دو نوع ميگرن وجود دارد؛ ميگرن همراه با اورا (15درصد) و ميگرن بدون اورا (85 درصد). اورا، در واقع مانند هشداري است كه غالباً پيش از شروع سردرد پيش مي آيد. در تعداد كمي از بيماران، محل اصلي گرفتاري، بخش تحتاني مغز (ساقه مغزي) است. غالباً، ميگرن و سردردهاي عصبي با يكديگر اشتباه مي شوند.
علائم
علائم پيش از شروع سردرد (48-24 ساعت قبل) عبارتند از: نوسانات خلقي (احساس افسردگي يا شادماني غيرعادي)، احساس ضعف و رخوت، تجمع مايعات در بافت هاي بدن، خوردن بيش از اندازه برخي از غذاها.اورا يا نشانه هاي هشدار (2-1 ساعت پيش از شروع سردرد):
۱ - مشاهده جرقه هاي نور در يك چشم.
۲ - مشاهده چيزهايي كه وجود خارجي ندارند (توهمات ديداري).
۳ - ممكن است يك طرف بدن و صورت بي حس شده، يا بيمار احساس سوزن سوزن كند.
۴ - درك تصاوير، مزه ها يا بوهاي غيرواقعي.
۵ - دوبيني، عدم تعادل، سرگيجه و وزوز گوش ها.
علائم اورا ظرف يك ساعت برطرف مي شوند، اوراهاي ديگري نيز وجود دارند.
علائم در زمان شروع سردرد ميگرني
۱ - احساس درد شديد در يك طرف سر (در يك سوم بيماران، اين احساس درد دو طرفه است).
۲ - حساسيت به نور
۳ - احساس درد در پوست سر و صورت بر اثر تماس
۴ - حساسيت به صدا و بو
۵ - تهوع و استفراغ
۶ - تورم و درد، عمدتاً در صورت
۷ - درد مي تواند بيمار را به كلي از پا درآورد و 4 تا 72 ساعت به درازا مي كشد.
علل
به احتمال زياد تركيبي از موارد زير:
۱ - اشكال در عروق خوني و جريان خون در لايه سطحي مغز(قشر مخ). عروق خوني در قشر مغز كورتكس تنگ شده و سپس گشاد مي شوند و همين موجبي است براي درد.
۲ - عوامل عمومي: چنين به نظر مي رسد كه بيماري در ميان بعضي از خانواده ها شايعتر است.
۳ - اختلالات پلاكتي: پلاكت ها قطعات سلولي در خون  هستند كه به توقف خونريزي در پي آسيب كمك مي كنند.
۴ - غلظت هاي غيرطبيعي خوني واسطه هاي شيميايي چون سروتونين، انكفالين ها (ضددردهاي طبيعي بدن) و كاتكولامين ها: برخي از انواع ميگرن در اثر تغييرات سطح هورمون هاي زنانگي (منظور استروژن و پروژسترون) در طول دوران قاعدگي، يائسگي، يا هنگام استفاده از قرص هاي ضدبارداري به وجود مي آيند.
چگونگي تشخيص بيماري
تا اين لحظه، هيچ آزموني براي تشخيص بيماري وجود ندارد. سوابق مشكلات پزشكي، خانوادگي، مصرف داروها، عادات شخصي و علائم بسيار مهم  هستند. معاينات پزشكي و آزمايشات ديگر مي توانند احتمال بيماري هاي ديگر را رد كنند. براي رد كردن احتمال ساير بيماري ها، از تصاوير راديولوژي و ام.آر.آي كمك گرفته مي شود.
عوامل خطر
سابقه خانوادگي حملات ميگرني، مصرف زياد و طولاني مسكن ها، زنها بيشتر از مردها در معرض ابتلا به اين بيماري  هستند.
عواملي كه مي توانند حمله را شروع كنند:
۱ - غذاها، مشروبات الكلي، آبجو، يد، پنيرهاي تخميرشده، برخي از افزودني هاي غذايي و گوشت هاي فرآوري شده. (قهوه نقشي ندارد.)
۲ - دوره قاعدگي زنان احتمالاً از جمله عوامل آغازكننده بيماري است.
۳ - تغييرات آب و هوايي
۴ - نور آفتاب
۵ - نور چراغ هاي فلورسنت
۶ - عطرها و مواد شيميايي ديگر
درمان
۱ - نور كم، محيط آرام و خواب، ممكن است به آرام شدن درد كمك كنند.
۲ - پرهيز از عوامل شروع كننده
داروها
۱ - داروهايي كه از تعداد حملات مي كاهند و اغلب به صورت خوراكي و به طور روزانه مصرف مي شوند، از جمله: پروپرانولول، وراپاميل، ديوالپروكس، متيسرژيد و برخي از داروهاي ضدافسردگي جديد.
۲ - داروهايي كه براي برطرف كردن حمله حاد سردرد به كار مي روند از جمله سوماتريپتان، دي هيدرو اروگوتامين، بوپروفانول، تارتارات ارگوتامين كه مي توانند به صورت تزريقي، خوراكي، مقعدي يا اسپري بيني مورد استفاده قرار گيرند.
۳ - در موارد شديد بيماري كه به سادگي برطرف نمي شوند، بيمار در بيمارستان بستري و از داروهاي ضد تهوع و استفراغ و مسكن هاي قوي مانند مپريدين استفاده مي شود.
۴ - تجويز مسكن هايي چون ترامادول با يا بدون كدئين، اوكسي كدون و ايبوپروفن نيز براي تسكين سردرد توصيه شده است؛ البته برخي از اين داروها اعتيادآورند و بايد با احتياط مصرف شوند.
تشخيص
اگر به اين بيماري مشكوك هستيد، درباره تمام گزينه هايي كه در اختيار داريد با پزشك تان صحبت و مشورت كنيد. اگر لازم بود، مي توانيد به پزشك متخصص سردرد نيز مراجعه كنيد. بيماري هاي مشابه اين بيماري ها ممكن است علائم مشابهي داشته باشند:
۱ - سردرد عصبي
۲ - سردردهاي خوشه اي
۳ - سكته هاي مغزي
۴ - تومورها و آبسه هاي مغزي
منبع:ecure.com

داروهاي جديد ضد ميگرن
-1 تريپتان ها: تريپتان ها قوي ترين داروهاي در دسترس براي متوقف كردن حملات ميگرن هستند كه چند سالي است به بازار آمده اند.
-2 داروهاي پيشگيري كننده: داروي ديوالپروكس كه در اصل براي اختلالات تشنجي ساخته شده، اكنون براي پيشگيري از ميگرن هم مورد تأييد قرار گرفته است.
۳ - مخلوط آسپيرين، استامينوفن و كافئين با نام هاي تجاري مختلف به طور خاص براي درمان ميگرن در بازار دارويي موجود است و براي تسكين حمله ميگرن موثر است.
۴ - داروي بوتورفانول به صورت اسپري بيني براي تسكين درد در بيماراني كه به ساير داروها جواب نمي دهند، مورد استفاده است. اين دارو به علت ايجاد خوا ب آلودگي و وابستگي دارويي بايد با احتياط مصرف شود.

هفته سلامت
همه با هم به سوي سلامتي
004095.jpg
ايسنا- معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در نخستين روز از هفته سلامت در سخنراني پيش از خطبه نماز جمعه تهران گفت: دستيابي به سلامت در گرو مشاركت همگاني و مساعدت همه ارگانهاست.
وي با طرح اين سؤال كه آيا مقوله سلامت صرفاً به وزارت بهداشت برمي گردد، گفت: آنچه امروز بر همگان مسجّل است ضرورت مشاركت آحاد جامعه و همكاريهاي بين بخشي است چرا كه در غير اين صورت مقوله سلامت به نتيجه مطلوبي نمي رسد.
دكتر علويان در ادامه يادآور شد: امروز برنامه دولت نهم و وزارت بهداشت بر اساس محور سلامت پايه گذاري شده است و اين در حالي است كه ساير سازمانها برنامه هاي خود را در جهت سلامت تقويت مي كنند.
وي با بيان اين كه بحث بهداشت و سلامت از ابتداي تولد آغاز و در تمام مقاطع زندگي حضوري ملموس دارد، خاطرنشان كرد: پيشگيري بر درمان مقدم است اما چگونه؟
دكتر علويان با اشاره به تغيير چهره بيماريها از بيماريهاي واگيردار به غير واگير گفت: هم اكنون با چالش جديدي مثل حوادث و بيماريهاي غير واگيري چون ديابت، فشار خون، قلب و عروق روبه رو هستيم و مقابله با اين بيماريها جز از طريق تغيير رفتار، توانمند كردن مردم و مشاركت و دخالت آنان در برنامه ها امكان پذير نيست.
دكتر علويان با اشاره به حساسيت سياستگذاران و مسئولان كشور به مقوله سلامت، افزود: در هفته سلامت به عوامل اجتماعي مؤثر در سلامت توجه ويژه اي شده است كه در 27 سال گذشته خدمات بهداشتي- درماني به عمق روستاهاي كشور نفوذ كرده و مرگ و مير مادران، نوزادان و كودكان زير 5 سال كاهش يافته كه اين امر مرهون استقرار نظام جمهوري اسلامي و رفاه اجتماعي و دسترسي به آب آشاميدني به روستاهاي كشور است.
معاون سلامت وزارت بهداشت با بيان اينكه عدالت در سلامت صرفا يك شعار نيست، گفت:ما در طي 7 ماه تصدي پست معاونت سلامت همواره كوشيده ايم تا امكانات بهداشتي - درماني را به طور مساوي
توزيع كنيم
معاون سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: آنچه در بحث سلامت حائز اهميت است نهادينه شدن تغيير رفتار از دوران كودكي است. شيوه تغذيه سالم، عدم مصرف روغن جامد، عدم زياده روي در مصرف نمك براي جلوگيري از بروز بيماريهاي قلبي- عروقي و سرطانها توصيه مي شود.

دريچه
سلامتي كم اهميت
004092.jpg
بي بي سي - يك گزارش در ارتباط با بحران جهاني چاقي، بسياري از 25شركت بزرگ توليد اغذيه در جهان را متهم كرده كه براي مبارزه با اين معضل تنها به حرف زدن اكتفا مي كنند.اين گزارش مي گويد اغلب اين شركت ها اشتياقي در پيروي از دستورالعمل هاي سازمان بهداشت جهاني براي مبارزه با چاقي، سرطان و بيماري هاي قلبي ندارند.گزارش مذكور كه توسط دانشگاه سيتي لندن تهيه شده مي گويد به نظر مي آيد اغلب شركت ها حتي ذره اي به اين موضوع توجه نمي كنند.نويسندگان گزارش مي گويند دستورالعمل هاي سازمان بهداشت جهاني از شركت هاي غذايي انتظارات تازه اي دارد كه از آن جمله مي توان به ترويج رژيم هاي غذايي سالم، بهبود كيفيت محصولات غذايي و بازاريابي و تبليغات مسئولانه اشاره كرد.تهيه كنندگان گزارش حين بررسي ميزان تلاش شركت هاي غذايي عليه معضل چاقي به اين نتيجه رسيده اند شركت هايي كه خود را دوست مصرف كنندگان معرفي كرده اند در حقيقت جزو بدترين ها در اين زمينه بوده اند.توليدكنندگاني كه به دليل فروش محصولات غذايي چاق كننده، پر نمك و قنددار زير فشار قرار داشتند خود را در زمينه مبارزه با اين مشكل بسيار فعال نشان داده اند.نويسندگان گزارش مي گويند: يافته هايشان حاكي است شركت هاي جهاني اغذيه هنوز كاملا به اهميت و فوريت تغييراتي كه بايد در فراورده هاي خود اعمال كنند واقف نيستند. گروه تهيه كننده گزارش گفته است كه هزينه تغييرات نبايد بعنوان بهانه مورد استفاده قرار گيرد چرا كه حتي گردش مالي كوچكترين اين شركت ها پنج برابر بودجه سالانه سازمان بهداشت جهاني است.
تنها 11 شركت از 25 شركت مورد بررسي، برنامه مدوني در زمينه چاقي يا غذاي كودكان داشته يا نسبت به توليد محصولات سالم تر متعهد شده اند.در اين ميان تنها چهار شركت كدبري شوئپس ، دنون ، نستله و يوني لور ، سياستي در ارتباط با نحوه تبليغات خود در اين زمينه داشته اند.در زمينه سه معضل اصلي اغذيه، تنها 10 شركت از تلاش براي كاهش نمك، پنج شركت از كاهش مواد قندي و چهار شركت از كاهش مواد چاق كننده خبر داده اند.بر اساس اين گزارش، شركت مك دونالد كه بيشترين بحث ها در زمينه رژيم غذايي و سلامت حول آن دور مي زند، هيچ التزامي در اين زمينه به جز تغيير حجم وعده هاي غذايي، از خود نشان نداده است.سخنگوي فدراسيون اغذيه و نوشيدني كه شركت هاي بريتانيايي را نمايندگي مي كند گفته است: اگر نويسندگان گزارش مايلند شركت هاي توليد غذا و نوشيدني فعاليت هاي بيشتري را در زمينه بهداشت تغذيه انجام دهند، درها به رويشان باز است. وي افزوده است كه در مانيفست غذا و سلامت اين گروه، تعهد آنها براي مبارزه با معضلات پيرامون تغذيه و بهداشت به روشني نشان داده شده است.

سلامت
آرمانشهر
شهر تماشا
گزارش
جهانشهر
دخل و خرج
نمايشگاه
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |