دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۸۵ - - ۳۹۵۶
لزوم بازنگري در صنعت جهاني گوشت
سايه دامپروري صنعتي بر زمين
004086.jpg
ترجمه: فرهاد رضايي
بر اساس برآوردهاي انجام شده، جهان در سال 2004 ميلادي در مجموع شاهد توليد حدود 258 ميليون تن گوشت قرمز در كشورهاي گوناگون بوده كه اين رقم، 2 درصد بيشتر از ميزان مشابه در سال 2003 است. آمارها نشان مي دهد توليد جهاني گوشت قرمز از سال 1950 ميلادي تاكنون، بيش از 5 برابر افزايش يافته و به ويژه از دهه 70 ميلادي به بعد، بيش از 2 برابر شده است. همگام با رشد فزاينده جمعيت بشر روي اين سياره، سيستم هاي دامپروري صنعتي نيز امروزه توسعه قابل توجهي در كشورهاي مختلف يافته اند و مولد 74 درصد از انواع فرآورده هاي گوشتي جهان از نوع گوشت سفيد پرندگان، 50 درصد گوشت خوك، 43 درصد گوشت قرمز و نيز 68 درصد تخم مرغ توليدي دنيا به شمار مي روند.
بستر نامناسب
اگرچه توسعه سيستم هاي پرورش صنعتي دام و طيور نقش مهمي در تأمين منابع غذايي مورد نياز جمعيت رو به رشد بشر ايفا كرده است، كارشناسان بر اين نكته تأكيد دارند كه ورود اين سيستم ها در هر منطقه از جهان، فجايع و مشكلات بوم شناختي و بهداشتي قابل توجهي، از بيماري هاي جديد دام و انسان گرفته تا آلودگي هاي هوا و آب و از دست رفتن منابع ژنتيكي دام هاي محلي و بومي، با خود به همراه آورده اند.دامپروري هاي صنعتي، صدها هزار جانور را در فضايي كوچك گرد هم مي آورد؛ فضايي كه از نور طبيعي و هواي تازه اندكي برخوردار است. كارشناسان بر اين باورند كه تكثير انبوه انواع دام و طيور در چنين محيط هاي نامناسبي، زمينه را براي ظهور انواع بيماري ها فراهم مي كند. فضولات اين جانوران در حال تكثير در دامپروري ها و مرغداري ها اغلب در مرداب هاي بزرگي جمع آوري مي شود و به اين ترتيب همواره اين امكان وجود دارد كه فضولات مورد نظر به آساني به درون آبراه ها و منابع آبي نزديك راه يابد و زمينه را براي آلودگي قابل توجه سفره هاي آبي زيرزميني مهيا كند.
آثار بهداشتي
افزون بر اين، بوي متعفن و بسيار نامطبوع اين فضولات نيز حتي تا كيلومترها دورتر سبب رنجش ساكنان يا رهگذران خواهد شد و اين فقط گوشه اي از آثار محيطي نامطلوب تكثير صنعتي دام ها و پرندگان به شيوه كنوني به شمار مي رود كه پيامدهاي منفي فراواني براي بهداشت عمومي به همراه دارد.از سوي ديگر، كارگراني كه در اين قبيل دامداري ها و مرغداري ها سرگرم توليد گوشت مورد نياز جامعه هستند نيز ساعت هاي طولاني از زندگي روزمره خود را در شرايط بهداشتي و محيطي نامطلوب سپري مي كنند. آمارهاي موجود نشانگر آن است كه نام اين قبيل كارگران در ايالات متحده آمريكا در فهرست بيشترين تصادف كنندگان قرار دارد. همه اين پيامدهاي ناخوشايند و موارد مشابه آن، فقط بر پايه اين نگاه نادرست به وجود مي آيد كه به سوي كاهش هرچه بيشتر هزينه ها و به حداكثر رساندن سود و منفعت صاحبان دامپروري ها و
مرغداري ها دوخته شده است؛ نگاهي كه كمترين توجه را به حقوق بشر، محيط زيست و يا بهداشت دام ها و پرندگان دارد.
اصلاح نگرش
كارشناسان محيط زيست و بهداشت عمومي جوامع بر اين باورند كه امروزه ضرورت و لزوم بازنگري در شيوه ها و ساز و كارهاي مورد استفاده در صنعت جهاني توليد گوشت، بيش از هر زمان ديگري در طول تاريخ قابل لمس است. بازنگري در اين قبيل صنايع و مرور شيوه هاي موجود و متداول در آنها، فقط به ايمن نگاه داشتن پرورشگاه ها در برابر شيوع بيماري ها و كاهش آثار و پيامدهاي زيست محيطي آنان محدود و منحصر نمي شود، بلكه چالش واقعي در ارتباط با ضرورت اتخاذ رويكردي متفاوت در شيوه هاي توليد منابع غذايي مورد نياز جوامع بشري سر بر
مي آورد. به بيان ديگر، اصلاح و تغيير واقعي در خط توليد كارخانه هاي توليد گوشت سفيد و قرمز در سراسر جهان، بيش از هر چيز نيازمند انديشه و تفكر درست درباره سيستم هاي دامپروري و بازنگري در آنها است و نه پرداختن به شيوه هاي بهبود اقتصادي و راه هاي نويني كه فارغ از ساير امور، فقط به بالا بردن درآمد و بازدهي اقتصادي اين قبيل صنايع بپردازد.
منبع: مؤسسه ديده بان جهان

نهاده ها و بروندادها
نهاده ها
*توليد يك كالري گوشت قرمز، گوشت خوك و يا گوشت سفيد مرغ، مستلزم 11 تا 17 كالري تغذيه است.
* 80 درصد سبوس خرمن ها توسط جانوران و نه انسان ها مصرف مي شود.
* توليد 8 اونس گوشت گاو مي تواند به بيش از 25 هزار ليتر آب نياز داشته باشد.
* گاوها، خوك ها و نيز مرغ و خروس ها 70 درصد از كل داروهاي ضد ميكروبي را در ايالات متحد آمريكا به خود اختصاص مي دهند.
* در توليد يك كالري گوشت قرمز در مقايسه با توليد يك كالري انرژي از سيب زميني، 33 درصد سوخت فسيلي بيشتري مصرف مي شود.
بروندادها
* كودها و فضولات توليدي دامپروري ها و مرغداري ها كه در محوطه مرداب مانندي انباشت مي شوند، ممكن است به آب هاي سطحي و زير زميني راه يابند و موجب آلودگي شديد اين منابع شوند.
* دام ها به طور سالانه 16 درصد كل متان توليدي جهان را وارد اتمسفر مي كنند و اين گاز يكي از گازهاي گلخانه اي نيرومند به شمار مي رود.
* مصرف فرآورده هاي دامي سرشار از چربي هاي اشباع شده و كلسترول، ارتباط مستقيمي با ظهور سرطان ها، بيماري هاي و مشكلات قلبي و عروقي دارد.
* شرايط حاكم بر محيط دامداري ها و مرغداري ها، زمينه مناسبي براي انتشار باكتري هايي همچون اشريشيا كولي ، سالمونلا و ديگر عوامل بيماري زا از اين نوع به وجود مي آورد.
* نسخه انساني بيماري جنون گاوي كه در اثر ظهور و گسترش اين بيماري در دامداري ها شمار فراواني از انسان ها را در گوشه و كنار جهان به خود مبتلا كرد، دست كم تاكنون 150 كشته بر جاي گذاشته است.
* بيماري آنفلوآنزاي مرغي هم اكنون به يك كابوس بهداشتي در سراسر جهان تبديل شده و شمار قربانيان آن همچنان در حال افزايش است.

پيشخوان
004077.jpg
لاخورنادا
روزنامه اسپانيايي زبان لاخورنادا- چاپ مكزيك- خبر اول خود را به شكست مجدد طرح جديد مهاجرتي آمريكا اختصاص داده است.به نوشته اين روزنامه، بر اساس اين طرح، نظارت در سنا بر مرز ميان آمريكا و مكزيك و راه هاي قانوني كردن اقامت و مجوز كار 12 ميليون كارگر مكزيكي در آمريكا مورد بررسي قرار گرفته بود.به رغم آنكه پيش تر، اين طرح در مجلس سناي آمريكا راي نياورده بود، مجدداً  در اين مجلس به بررسي گذاشته شد.
004083.jpg
كلارين X
روزنامه كلارين X چاپ آرژانتين، يك خبر اقتصادي را براي عنوان اول خود برگزيده است. طي توافقنامه اي كه ميان دولت آرژانتين و اتحاديه هاي يخچال داران، سوپرماركت ها و قصابي ها، به امضا رسيد، قيمت گوشت در آرژانتين 20 درصد كاهش خواهد يافت.در اين موافقتنامه همچنين طرفين بر سر افزايش سقف توليد گوشت دامداري ها توافق كردند. لازم به ذكر است كه آرژانتين از عمده ترين صادركنندگان گوشت جهان است.

دريچه
004080.jpg
بازخواني پرونده يك فاجعه
تصوير بالا، زن مسني را در حال صحبت كردن با كودكي خردسال در بيمارستاني در سي كيلومتري محوطه نيروگاه اتمي سابق چرنوبيل نشان مي دهد. اين تصاوير در حالي مكرراً در خبرگزاري ها انتشار مي يابد كه دولت اوكراين خود را براي برگزاركردن مراسم بيستمين سالگرد حادثه چرنوبيل طي روزها و هفته هاي آينده آماده مي كند. در آن هنگامه دردناك، يكي از رآكتورهاي نيروگاه اتمي چرنوبيل منفجر شد و در پي آن، امواج راديواكتيو، بخش هايي از اروپا و شوروي سابق را در برگرفت. در لحظات اول وقوع اين فاجعه، 30 نفر كشته شده و 135هزار نفر ناگزير به ترك خانه هاي خود شدند.اين حادثه دردناك در روزهاي 25 و 26 آوريل سال 1986 رخ داد.انفجار رآكتور ياد شده نيز در پي مراحل آزمايشي به وقوع پيوست.
004089.jpg
ورزش در هواپيما
عكس بالا پاتريك كرني از بازيكنان تيم فوتبال آمريكايي آتلانتا فالكون را درون يك فروند هواپيماي سي۱۳۰ در حال تمرينات كششي نشان مي دهد. اين هواپيما از افغانستان به مقصد امارات متحده عربي در حال پرواز بود كه پاتريك كرني نيز به جمع ساير بازيكنان ليگ فوتبال آمريكايي در افغانستان پيوسته بود. اين بازيكنان براي ديدار با سربازان آمريكايي در افغانستان به اين كشور سفر كرده بودند.
سربازان آمريكايي از زمان سقوط رژيم طالبان كه خود برخاسته از خواست سياسي آمريكا بود، در خاك افغانستان مستقر شده اند و به نظر مي رسد حضور اين بازيكنان صرفاً جهت تقويت آن دسته از سربازاني صورت گرفته باشد كه اقامتشان بيش از سايرين به طول انجاميده است. افغانستان پس از انفجار برج هاي دوقلو و به سبب حضور نيروهاي القاعده در اين كشور، از سوي نيروهاي آمريكايي مورد حمله قرار گرفت. در واقع نيروهاي آمريكايي، القاعده و طالبان را كه ساقط كردند به دوران روابط حسنه خويش با تروريست ها پايان دادند.

جهانشهر
آرمانشهر
شهر تماشا
گزارش
دخل و خرج
نمايشگاه
سلامت
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |