سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۸۵
ليگ قهرمانان آسيا
صبا و فولاد در منظومه فوتبال آسيا
003189.jpg
حسن حيدري
تيم هاي صباباتري و فولاد خوزستان -   دو نماينده كشورمان در رقابت هاي ليگ قهرمانان آسيا -  فردا در سومين پيكار با رقباي خود به ميدان مي روند.
از شروع دور جديد ليگ قهرمانان آسيا هنوز تيمي از كشورمان موفق نشده تا در اين جام چهره درخشاني داشته باشد.
آخرين بار تيم پاس تا مرحله يك چهارم نهايي صعود كرد اما اين تيم در تهران و در ورزشگاهي كه خيلي از تيم ها مقابل پاس زانو زده بودند وادار به زانوزدن در مقابل العين شد تا از حضور در جمع چهار تيم مرحله نيمه نهايي بازماند.
در فصل جاري ليگ قهرمانان آسيا تيم فولاد خوزستان ،قهرمان ليگ برتر و صباباتري، قهرمان جام حذفي جواز صعود در اين رقابتها را به دست آوردند.

آغاز توفاني
بعد از قرعه كشي مرحله مقدماتي اين بازي ها تيم فولاد با تيم هاي پاختاكور، القادسيه و الاتحاد سوريه همگروه شد و صباباتري نيز در گروه سوم با الكرامه سوريه، الوحده امارات و الفرافه قطر در يك گروه قرار گرفت.
تيم فولاد در نخستين گام به مصاف القادسيه كويت رفت و موفق شد در يك بازي پرشكوه با پيروزي شش بر صفر حريف خود را درهم بكوبد.
فولاد در حالي اين پيروزي را به دست آورد كه در ديدار قبلي اش در ليگ برتر ايران با شكست هفت بر يك مقابل پاس متهم به تباني با اين تيم شده بود.
صباباتري نيز در اولين تجربه آسيايي اش به قطر سفر كرد و به لطف درخشش علي دايي ،كاپيتان گلزن خود موفق شد دو بر صفر مقابل الفرافه به پيروزي برسد.
دو گل ديدني از علي دايي از روي ضربه كاشته و شليك از راه دور او مهر تأييدي بود بر شايستگي هاي اين مهاجم كه اين روزها نوك پيكان انتقادات به سوي او نشانه رفته است.
با اين دو نتيجه تيم هاي صباباتري و فولاد سال ۸۴ را به پايان بردند تا در سال جديد شروع پرقدرت تري داشته باشند.
ناكامي در روز دوم
در فروردين سال ۸۵ تيم فولاد به دمشق سفر كرد تا با الاتحاد سوريه ديدار كند. در اين بازي فولاد نسبت به بازي قبلي اش افت چشمگيري داشت و نتوانست مقابل حريف به موفقيت دست يابد. در تاريخ فوتبال ايران هيچگاه فوتبال سوريه با ايران قابل مقايسه نبوده و همواره در سطوح ملي و باشگاهي تيم هاي ايران موفق بوده اند اما اين بار الاتحاد موفق شد با ارائه يك بازي حساب شده و با تدبير،قهرمان ايران را با تساوي بدون گل متوقف كند. فولاد به رغم اين نتيجه با توجه به پيروزي بازي رفت با ۴ امتياز در صدر جدول قرار گرفت.
در گروه اول همزمان با اين بازي القادسيه در كويت موفق شد دو بر يك پاختاكور ازبكستان را شكست دهد. در اين بازي تيم ازبك ابتدا توسط سوليف انورجان در دقيقه ۴۲ به گل اول رسيد. در حالي كه پاختاكور تا پيروزي در اين ميدان تنها ۳ دقيقه فاصله داشت محمدالسيد در دقيقه ۸۷ گل تساوي القادسيه را درون دروازه حريف جاي داد و در دقيقه ۹۰ بادر  المتاوا براي دومين بار توپ را درون دروازه ازبك ها جاي داد تا القادسيه به اولين پيروزي اش در اين بازي ها دست يابد.
در گروه نخست تيم هاي پاختاكور القادسيه هركدام با ۳ امتياز در مكانهاي دوم و سوم قرار دارند.
صباباتري كه در ميادين بين المللي تجربه حضور ندارد اين بار در صباشهر به دليل اهميت همين موضوع غافلگير شد.
اين تيم در مصاف با الكرامه سوريه شروع خوبي داشت. گل علي دايي در دقيقه ۱۶ روي يك ضربه ايستگاهي توپ را درون دروازه حريف جاي داد تا ميزبان با خاطري آسوده به بازي ادامه دهد.
صباباتري بعد از اين گل به طور همه جانبه به سمت دروازه سوري ها حمله ور شد تا به تعداد گل هاي زده خود بيفزايد اما غافل از اين كه حريف روي ضدحملات برنامه ويژه اي دارد.
در دقيقه ۶۴ جهادالحسين گل مساوي را روي يكي از همين ضدحملات به ثمر رساند. صبا بعد از اين گل موقعيت هاي زيادي را از دست داد تا در دقيقه ۹۰ محمد ابراهيم روي ضعف مفرط خط دفاع صبا كه آن را گل محمدي رهبري مي كرد نتيجه را به سود تيم الكرامه كرد.
تيم صبا با اين شكست به مكان سوم جدول سقوط كرد و الكرامه با ۶ امتياز در صدر ايستاد.
در بازي ديگر گروه سوم الوحده در ابوظبي دو برصفر الفرافه را از پيش رو برداشت. اسماعيل مطر و مائورو ريتو دو گل اين بازي را به ثمر رساندند.
شكست صباباتري در اين بازي مي تواند تاوان سنگيني براي تيم تهراني داشته باشد زيرا از هر گروه تنها يك تيم به مرحله يك هشتم نهايي صعود مي كنند.
صبا اين هفته در بازي سرنوشت ساز در خانه مقابل الوحده به ميدان مي رود. پيروزي در اين بازي مي تواند اين تيم را به روزهاي آينده اميدوار كند.
رقابتهاي مقدماتي ليگ قهرمانان آسيا در ۴ گروه چهار تيمي در منطقه غرب آسيا در جريان است. در گروه دوم اين بازي ها العين امارات، مشعل ازبكستان، الهلال عربستان و الميناي كويت قرار دارند كه در حال حاضر العين و مشعل با ۴ امتياز از بخت هاي اصلي صعود به حساب مي آيند. در گروه چهارم نيز تيم هاي السد قطر، الشباب عربستان، نيروي هوايي عراق و العربي كويت حضور دارند كه نمايندگان قطر و عربستان با ۴ امتياز در بالاي جدول حضور دارند.
در منطقه شرق آسيا نيز تيم ها در سه گروه تقسيم شده اند.
در گروه پنجم داليان، گامبا اوزكا ژاپن، چونبوك كره جنوبي و دانانگ ويتنام در حال رقابت با يكديگر هستند كه در اين بين داليان با دو پيروزي متوالي در صدر جدول پيش مي رود.
در گروه هاي ششم و هفتم نيز تنها ۲ تيم حضور دارند. تيم اولسان كره جنوبي در گروه ششم در بازي اول توكيو وردي ژاپن را با دو گل شكست داده كه با توجه به بازي بعدي در كره احتمال صعود اين تيم زياد است.
در گروه هفتم شانگهاي چين در بازي اول با سه گل دونگ تام ويتنام را مغلوب كرد.
003168.jpg
راه دشوار فولاد در «ماوراءالنهر»
فولاد در تقابل با ياختاكور در ازبكستان به دنبال رسيدن به پيروزي است تا بتواند نزديك ترين رقيب خود را كنار بزند تا براي صعود از اين گروه اميدوارتر شود.
پاختاكور با فوتبالي مبتني بر بازي هوايي، آميخته با قدرت بدني بالا در نبردهاي تن به تن پا به ميدان مبارزه با فولاد مي گذارد. آنها تاكنون دوبار در سالهاي ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ تا مرحله نيمه نهايي ليگ قهرمانان آسيا پيش رفته اند اما موفق به حضور در فينال نشده اند. در سال گذشته نيز در همان مرحله نخست از دور رقابتها كنار رفتند.
رهبري اين تيم بر عهده والري نپوم نياتچي است. او در سال ۱۹۹۰ مربي تيم كامرون بود كه تيمش تا مرحله يك چهارم نهايي جام جهاني نيز صعود كرد.
پاختاكور تاكنون ۶ عنوان قهرماني در ليگ ازبكستان دارد و ۷ عنوان قهرماني هم در جام حذفي بدست آورده. آنها براي مصاف با فولاد با سيستم ۲-۴-۴ به ميدان مي روند.
ايگانتي نستروف دروازه بان اين تيم است كه در دو بازي قبلي به طور كامل از دروازه تيمش محافظت كرده است. در خط دفاع الكساندر كالتسوف، گوچگوليف، آسرور آليگولف و سانيوف بازي مي كنند. در خط مياني تيمور كاپادزف، رنات بايراموف، اسلاموايناموف و ولاديسلاو كراين حضور دارند.
دو مهاجم تيم پاختاكور نيز سوليف و تاجيوف هستند.
پاختاكور در بازي نخست مقابل الاتحاد سوريه به پيروزي دو بر صفر رسيد. انياموف و كالستوف هر دو گل اين ديدار را به ثمر رساندند.
تيم فولاد در اين بازي اصغر رامشگر مهاجم خود را به دليل دو اخطاره بودن در اختيار ندارد.
در تركيب احتمالي فولاد ميرزاپور درون دروازه به عنوان مرد شماره يك اين تيم نه تنها بايد از دروازه حراست كند بلكه به عنوان يك بازيكن با تجربه در داخل ميدان روحيه تيمش را در زمين تقويت كند.
در خط دفاع كاملي مفرد، پژمان منتظري، سامان موسوي و حسين كعبي حضور دارند. در خط مياني نيز شريفي نسب به عنوان مركز ثقل تيم وظيفه پايه گذاري حملات فولاد را بر عهده دارد.
سرلك،احمدي و نوري سه بازيكن ديگر خط مياني فولاد هستند كه بايد در اكثر نبردهاي فيزيكي مقابله سختي را با حريف ازبك خود داشته باشند.
در خط حمله نيز مجاهد خضيراوي و ميثم سليماني انجام وظيفه خواهند كرد. با توجه به فيزيك بدني بازيكنان حريف در خط دفاع ساده ترين راه براي رسيدن به دروازه پاختاكور پرهيز از بازي هوايي و روي آوردن به نفوذ از عمق دفاع پاختاكور است؛ حربه اي كه كويتي ها با آن توانستند اين تيم را مغلوب كنند.
در بازي ديگر اين گروه الاتحاد سوريه در دمشق ميزبان القادسيه كويت خواهد بود.
آخرين فرصت براي صباباتري
براي صباباتري كه اين روزها در ليگ خود يك مدعي است بازي هاي پرنوسان در ليگ قهرمانان آسيا كمي عجيب به نظر مي رسد. اين تيم تمام ابزار لازم را براي صعود به دور بعدي دارد.
صباباتري از نظر پشتيباني از سوي مديران اين باشگاه به خوبي حمايت مي شود و در داخل ميدان نيز ضيايي بازيكنان جوان و با انگيزه اي در اختيار دارد.
ضيايي در اين ديدار المير توليا را درون دروازه جاي مي دهد. در خط دفاع سهراب بختياري زاده، يحيي گل محمدي، محمد نوازي و مرتضي اسدي حضور دارند. در خط مياني مهدي زاده، سعيد بيگي، بابك ذوالرحمي و يدالله اكبري بازي مي كنند و در خط حمله نيز همه نگاه ها به ساق هاي پرتوان علي دايي دوخته شده تا او بتواند بار ديگر شادي را به صباشهر به ارمغان آورد. دايي در كنار آرويچ زوج خط حمله صباباتري را تشكيل مي دهند.
صبا با حمايت بي دريغ هوادارانش كه در اكثر بازي ها با حضور در ورزشگاه صباشهر اين تيم را حمايت مي كنند به راحتي مي تواند الوحده را شكست دهد تا بار ديگر روزنه هاي اميد براي صعود براي اين تيم پديدار شود.
003171.jpg
تغيير سيستم
الوحده به رهبري فرانسيسكو جودار فرانسوي در دو بازي اخير خود با سه مهاجم به ميدان رفته است اما اين بار آنها با تغيير روش خود از ۳-۳-۴ به ۲-۴-۴ با احتياط بيشتري پا به ميدان مي گذارند.
الوحده هفته پيش قهرمان جام حذفي امارات شد و حضورش را در فصل آينده ليگ قهرمانان آسيا مسجل كرد. اين دومين قهرماني الوحده در جام حذفي بود آنها اولين بار در سال ۲۰۰۰ اين عنوان را از آن خود كردند. الوحده تاكنون سه بار نيز قهرمان ليگ امارات شده است.
الوحده تاكنون تنها يك بار در سال ۲۰۰۴ به مرحله يك چهارم نهايي صعود كرد كه مقابل پاختاكور شكست خورد.
در اين بازي الوحده با عبدالباسط ال احمدي درون دروازه، برانمير باجيك، عمرعلي، سالم زياد، فهد مسعود، عبدالسلام جوما، عبدالله بلال، عبدالرحمان جوما، توايف عبدالرزاق، اسماعيل مطار و اسلاديسلاو ميترويچ ۱۱ مرد الوحده در اين بازي هستند.
در بازي ديگر اين گروه الغرافه قطر ميزبان الكرامه سوريه خواهد بود.
كويتي ها اگر بتوانند مقابل رقيب سوري خود به پيروزي برسند شانس صعود الكرامه كاهش مي يابد، در غير اين صورت وضعيت براي ساير رقبا دشوارتر مي شود.
برنامه كامل اين بازي ها چهارشنبه ۲۳ فروردين
گروه اول
الاتحاد سوريه _ القادسيه كويت
پاختاكور ازبكستان _ فولاد ايران
گروه دوم
العين امارات _ الميناي عراق
الهلال عربستان _ مشعل ازبكستان
گروه سوم
صبا باتري ايران _ الوحده امارات
الغرافه قطر _ الكرامه سوريه
گروه چهارم
العربي كويت _ الشباب عربستان
نيروي هوايي عراق _ السد قطر
گروه پنجم
چونبوك موتورز كره جنوبي _ دانانگ ويتنام
گامبا اوزكاي ژاپن _ داليان چين

نگاه
دروازه هاي جهاني براي قاره كهن
نگاه فوتبال دنيا نسبت به فوتبال آسيا تغيير كرده است. سالها بود كه كشورهاي معتبر دنيا نگاهي تحقيرآميز به تيم هاي آسيايي داشتند اما به تدريج وقتي فوتبال در دنيا سير صعودي داشت آسيايي ها نيز در اين زمينه تلاش هاي گسترده اي را به خرج دادند تا از اين عقب ماندگي دور شوند. حضور مربيان خارجي در كشورهاي آسيايي در دهه ۹۰ باعث شد تا روش هاي نوين فوتبال به اين قاره راه يابد. با تصميم كنفدراسيون فوتبال آسيا مبني بر انجام ليگ حرفه اي در سطح قاره آسيا اين رشد سرعت بيشتري به خود گرفت. در سال ۲۰۰۲ و در جام جهاني كه به طور مشترك بين كره و ژاپن برگزار شد پيشرفت فوتبال در اين قاره به جهانيان اثبات شد.
حضور تيم ژاپن در مرحله يك چهارم نهايي و كره جنوبي تا بازي رده بندي كه عنوان چهارمي جهان را به همراه داشت نشانه هايي از بلوغ فوتبال آسيا را به نمايش گذاشت.
همانطور كه كنفدراسيون فوتبال آسيا براي پيشرفت در سطح ملي تلاش مي كند برنامه هاي گسترده اي براي قدرتمندشدن تيم هاي باشگاهي در اين قاره دارد.
درحال حاضر دروازه هاي فوتبال دنيا به سوي آسيايي ها گشوده شده است فاتح ليگ قهرمانان آسيا مي تواند براي تقابل با تيم هاي معتبر قاره هاي مختلف دنيا در اين رقابت ها حضور داشته باشد.
در دوره قبل الاتحاد عربستان قهرمان آسيا به اين مسابقات كه در توكيو برگزار شد صعود كرد اما به توفيق چنداني دست پيدا نكرد. اما علي رغم اين موضوع حضور در اين بازي ها دستاوردهاي زيادي را براي الاتحاد به همراه داشت.
در سال جاري نيز اين امتياز براي تيم هاي فولاد خوزستان و صباباتري وجود دارد تا در صورت قهرماني در اين ليگ به رقابت هاي جام باشگاه هاي جهان راه يابند.
اين بهترين فرصت براي ايران است كه در سطح جهاني نيز خودنمايي كند. درحال حاضر فوتبال ايران به دليل حضور در جام جهاني اعتبار ويژه اي را در دنيا به دست آورده و مي تواند با موفقيت در اين جام دامنه موفقيتش را گسترده تر كند.
مسوولين ورزش كشور براي اينكه تيم ها در بخش باشگاهي نيز به اين موفقيت هاي مهم دست پيدا كنند بايد به نمايندگان ايران در جام باشگاه هاي آسيا همه گونه كمك چه ازنظر مادي و چه از نظر ابزاري ارائه دهند تا فوتبال ايران در سطح جهان نيز به دنيا معرفي شود.
ايران پتانسيل قهرماني در قاره آسيا را دارد. پيش از اين تيم هاي پاس و استقلال در جام باشگاه هاي آسيا و پرسپوليس در جام حذفي اين قاره به قهرماني رسيده است.حالا باتوجه به حضور دو تيم از كشورمان در ليگ قهرمانان آسيا شانس براي كسب اين عنوان بسيار زياد است.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سينما
فرهنگ
موسيقي
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سينما  |  فرهنگ   |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |