چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۸ - Apr 12, 2006
پنجمين جشنواره پژوهشگران جوان ۱۸ارديبهشت برگزار مي شود
011154.jpg
گروه علمي و فرهنگي- علي اصغر محمدي: پنجمين جشنواره پژوهشگران جوان در تاريخ هجدهم ارديبهشت ماه با حضور حدود ۲۵۰ نفر از دانش آموز پژوهشگر و دبيران راهنماي پژوهش هاي دانش آموزي در تهران برگزار مي شود.
به گزارش همشهري، علي كريمي فيروز جايي مديركل امور فرهنگ و مشاوره وزارت آموزش و پرورش- صبح ديروز در جمع خبرنگاران با اعلام اين خبر گفت: از سال ۱۳۷۲ مسابقه مطالعه و تحقيق و جشنواره پژوهشگران جوان در سطح مدارس كشور اجرا شد كه بيش از صدها هزار نفر از دانش آموزان دوره متوسطه اقدام به فعاليت هاي مطالعاتي و پژوهشي مي كنند و در اين ميان ضمن بهره گيري از راهنمايي دبيران خود آثار ارزشمندي را در زمينه پژوهش هاي فرهنگي ارائه مي كنند.
وي افزود: اين پژوهش هاي فرهنگي در ۹ محور ادبيات، عرفان و فلسفه، دين، فرهنگ و مردم، آموزش و پرورش، تاريخ و جغرافيا، علوم اجتماعي، علوم تربيتي و روان شناسي و هنر انجام مي شود.
به گفته كريمي ، تقدير و تشكر از دانش آموزان پژوهشگر و دبيران راهنما از جمله اهداف اين جشنواره است و آثار پژوهشي دانش آموزان در كتابچه  اي تحت عنوان «پژواك انديشه ها» منتشر مي شود.
مديركل امور فرهنگي و مشاوره آموزش و پرورش افزود: در پنجمين جشنواره پژوهشگران جوان ۱۴۱ دانش آموز دختر و پسر حضور خواهند داشت و همزمان از ۲۴۲ دانش آموز پژوهشگر به صورت غيرحضوري تقدير خواهد شد و هداياي آنان ارسال مي شود.
كريمي همچنين از برگزاري نخستين جشنواره مفاهيم قرآن كريم براي دانش آموزان پسر خبر داد و گفت: اين جشنواره در تاريخ ششم و هفتم ارديبهشت  ماه امسال در استان خراسان رضوي برگزار مي شود كه از هر استان ۷دانش آموز در دوره متوسطه (شامل ۳ دانش آموز برگزيده سال قبل و ۴ دانش آموز منتخب امسال) حضور خواهند داشت.
به گفته وي در اين جشنواره استان هاي كشور همراه با سازمان آموزش و پرورش استثنايي و آموزش و پرورش عشايري كشور حضور دارند كه حدود ۲۷۰ دانش آموز پسر دوره متوسطه را شامل مي  شود.
مديركل امور فرهنگي و مشاوره آموزش و پرورش گفت: جشنواره مفاهيم قرآن كريم با عنوان «رهروان حريم ولايت» با هدف بهره گيري از فضاي معنوي و ملكوتي بارگاه امام معصوم حضرت امام رضا(ع) و تمسك به قرآن و اهل بيت مكرم نبي اعظم (ص) و شناخت اهميت ولايت و رهبري، ارتقاي سطح علمي و دانش  قرآني دانش آموزان نخبه كشور در زمينه درك مفهوم آيات الهي و تفسير قرآن كريم و تجليل از دانش آموزان قرآني و تشويق و ترغيب آنان در استمرار مسير قرآني خود برگزار مي شود.
كريمي درباره مشاوره فرهنگي و هنري در مدارس كشور نيز گفت: ۱۵هزار مشاور در مدارس كشور فعاليت مي كنند ضمن اينكه ۳۰ مركز رسمي خدمات مشاوره در استان ها دائر است. وي افزود: شيوه نامه توسعه مجموعه معاونت آموزش و پرورش نظري و مهارتي نيز در حال تهيه و تدوين است كه اين طرح، الهام گرفته از سند چشم انداز بيست ساله و سند ملي توسعه آموزش و پرورش است.

ارتباط مستقيم افراد خير با وزارت بهداشت
وزارت بهداشت در نهادينه كردن فرهنگ
بيمارستان سازي  توسط خيرين نقش مهمي دارد
گروه اجتماعي: يك عضو هيات علمي دانشگاه تهران گفت:  افراد خير در كشور ما بدون هيچ چشم داشتي در هر زمينه اي كه بتوانند بي دريغ كمك مي كنند و بايد ارزش آنها را بدانيم. ولي فرهنگ بيمارستان سازي مانند مدرسه سازي توسط خيرين نهادينه نشده است و نيازمند توجه وزارت بهداشت است.
دكتر صلاح الدين دلشاد به مناسبت روز سلامت،  عدالت و خيرين و واقفين به ايسنا گفت: سلامتي همواره دغدغه بشر بوده و در طول تاريخ تدابير متنوع علمي و اجتماعي براي آن اتخاذ شده ولي به علت گران بودن خدمات درمان مشكلات زيادي بر سر راه بيماران ايجاد كرده است. اما معمولا انسانها به علت حس عاطفي از يك سو و كسب سود از سوي ديگر آمادگي دارند به همنوعانشان كمك كنند و اين موضوع همواره از مشكلات مادي بيماران و دولتها كاسته است.
وي ادامه داد: در بسياري از كشورها در كنار مراكز درماني خصوصي و دولتي مراكز خيريه هم رشد كرده و در كشور ما هم خيرين همواره بدون هيچ چشم داشتي كمك حال نيازمندان بوده اند خصوصا بعد از انقلاب كه با تدوين قانون ماده ۱۰ قانون اساسي وزارت بهداشت موظف شد نسبت به تاسيس و تسهيل مراكز خيريه اقدامات لازم را انجام دهد و اين مراكز قوت بيشتري يافت.
دلشاد افزود: درمانگاه ها، مراكز درماني، بيمارستانهاي خيريه در سراسر كشور رشد قابل توجهي پيدا كرده و همواره سعي شد تسهيلات لازم براي راه اندازي اين مراكز داده شود.
اين عضو هيات علمي دانشگاه به تغيير روند بعضي سياستها و قوانين تاكيد كرد و توضيح داد: در كشورهاي اروپايي افرادي كه مراكز خيريه را داير مي كنند به همان ميزان از مالياتشان كم مي شود اما متاسفانه در كشور ما اين مالياتها دريافت مي شود و با توجه به وسعت هزينه هاي درماني و رشد تجهيزات پزشكي جا دارد دولت و مجلس به منظور رشد و توسعه مراكز خيريه تجديد نظرهايي را براي اين قوانين در نظر بگيرد.
وي افزود: در قوانين ما براي كمك به اين امور تاكيدات زيادي شده كه اگر در اجراي همان قوانين نيز دقت لازم شود مشكلات بر سر راه خيرين بسيار كم مي شود.
دكتر دلشاد قانون ماده ۱۰ وزارت بهداشت را از آن جمله خواند و گفت:  تاثيرات اجراي اين ماده مي تواند بسيار اساسي باشد و اگر در گسترش مراكز خيريه و راه اندازي آنها عزمي جدي صورت گيرد اولا از بار مالي دولت تا حدي زيادي كاسته مي شود و ثانياً افراد خيري كه انگيزه اين كار را دارند از سرگرداني اينكه نمي دانند كجا مي تواند كمكشان مفيدتر باشد در مي آيند و از ميل و رغبت آنها به نحو احسن استفاده مي شود و بالاخره بسياري از كارهاي زمين مانده وزارت بهداشت حل مي شود.
وي همچنين انگيزه هاي خير و افراد خير را گنج هاي كشور خواند و ادامه داد: افراد خير در كشور ما بدون هيچ چشم داشتي همواره كمكهاي شاياني را به بخشهاي مختلف داشته اند و در مورد درمان نيز در چند سال اخير رشد تختها و مراكز درماني ۲ الي ۳ برابر تختهاي دولتي بوده كه همه اينها را مديون بخشودگي اين افراد هستيم.
دكتر دلشاد در پاسخ به ايسنا در رابطه با اين كه چرا فرهنگ بيمارستان سازي مانند مدرسه سازي در بين افراد خير نهادينه نشده است، توضيح داد: چون جمعيت جوان ما نسبت به كل جمعيت درصد بالايي را تشكيل مي دهند دوره اي كمبود مدارس بسيار چشمگير بود و به دليل اين كمبود ،مدارس ۲ شيفته و گاهي سه شيفته مي شد و چون براي همه اين كمبود قابل لمس بود مورد استقبال افراد خير قرار گرفت و معاونتي به نام سازمان نوسازي مدارس تشكيل شد كه به وسيله مديران تصميمات قابل توجهي اتخاذ و به اجرا درآمد اما اين حركت در وزارت بهداشت هنوز صورت نپذيرفته و تنها چند مركز براي اين منظور در نظر گرفته شده كه آن هم در تمام استان ها يكنواخت نيست.
دكتر دلشاد سهم وزير بهداشت را در رسيدن به اين هدف فوق العاده دانست و خاطرنشان كرد: اميدواريم دكتر لنكراني با انگيزه فوق العاده اي كه در اين زمينه  دارد بتواند با برنامه هايي كه براي آن در نظر گرفته است به موفقيت هاي بسزايي دست يابد.
تقدير از خيرين عرصه سلامت
براساس اين گزارش همايش تقدير از خيرين و واقفين نمونه عرصه سلامت كشور در پنجمين روز هفته سلامت در سالن همايشهاي رازي برگزار شد.
دكتر علويان معاون سلامت وزارت بهداشت در اين مراسم با بيان اين كه خيرين و واقفين در حوزه سلامت از اهميت ويژه اي برخوردارند، گفت: از سال ۱۳۶۴ نمايندگان مجلس با تصويب ماده ۱۰ همزمان با تشكيل وزارت بهداشت حمايت قاطع موسسات خيريه را خواستار شده اند.
وي ادامه داد: بر اساس اين قانون موسسات خيريه بدون هيچ تشريفاتي مي توانند توسط افراد خير اداره شوند. علويان گفت:  اميدواريم با توجه به نيازهاي جامعه و مخصوصا مناطق محروم بتوانيم بر اساس ضوابط و مقررات دولتي موانع را برطرف كنيم و علاوه بر ارتقاي كمي به ارتقاي كيفي توجه داشته باشيم و بر اساس نياز جامعه حركت كنيم تا مشكلاتمان مرتفع شود.
اعلام شماره ارتباط مستقيم افراد خير با وزارت بهداشت
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي شماره ارتباط مستقيم خيران و واقفان عرصه سلامت را با وزارت بهداشت به شماره فاكس ۶۶۷۰۵۱۷۶ اعلام كرد.

فراهم كردن زمينه فعاليت خبرنگاران ايراني در آمريكا
فارس: مدير كل رسانه هاي خارجي وزارت ارشاد گفت: در سال جاري به منظور فراهم ساختن زمينه حضور خبرنگاران رسانه هاي داخلي جهت پوشش خبري تحولات در آمريكا، تمهيدات عملي جدي تري به كار مي گيريم.
محمدحسين خوشوقت با اعلام اين خبر توضيح داد: چنانچه خبرنگاران ايراني همچنان براي اخذ رواديد آمريكا و تردد آسان در آن كشور با مشكل مواجه باشند در انجام اقدام متقابل تسريع خواهيم كرد.
وي سياست هاي اداره كل رسانه هاي خارجي در سال ۸۵ را همچون گذشته دانست و تصريح كرد: براي سال ۸۵ تصميم ما آن است كه سياست گذشته را همچنان دنبال كنيم و ضمن آزاد نگاه داشتن عرصه فعاليت براي رسانه هاي خارجي، نظارت و مراقبت لازم و كافي را بيشتر و بهتر اعمال كنيم تا امكان ضربه پذيري منافع ملي ايران كمتر و كمتر شود.
خوشوقت اضافه كرد: در سال گذشته نمايندگان خبري سازمان جمهوري اسلامي (ايرنا) و سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل متحد از مشكلات فراواني رنج برده اند به نحوي كه اين دو سازمان، سال هاست كه اجازه تاسيس دفتر نمايندگي در واشنگتن را نمي يابند كه اميد است مقامات آمريكا هر چه سريع تر اين امكان را به خبرنگاران ايراني نيز بدهند تا آنها آزادانه نسبت به تهيه و توليد گزارش هاي خبري از مسائل آن كشور اقدام كنند. وي افزود: بر اساس سياست اصولي و قانوني عرصه همچنان آماده و مهيا باقي ماند تا اصحاب رسانه هاي خارجي بتوانند در ايران به فعاليت هاي حرفه اي خود بپردازند. خوشوقت تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران به علت برخورداري از جايگاه رفيع و منحصر به فرد ژئوپليتيك و نيز نفوذ فراوان در منطقه و همچنين تاثيرات منطقه اي و بين المللي، تحولات داخلي آن همواره مورد توجه جدي رسانه هاي خارجي بوده و خواهد بود. وي ادامه داد:  بر همين اساس ايجاد فرصت و امكان مناسب براي دست اندركاران رسانه هاي خارجي، بويژه آنان كه از اعتبار بالاي بين المللي برخوردارند به ملت بزرگ ايران و نظام جمهوري اسلامي ايران كمك خواهد كرد تا بتواند صداي خود را به گوش افكار عمومي بين المللي برساند و تلاش هاي غرب براي به اصطلاح منزوي ساختن ايران را خنثي كنند.

دختران بيشتر از پسران به روابط اجتماعي اهميت مي دهند
ايسنا: نتايج تحقيقات نشان مي دهد كه دختران خواستار پشتيباني اجتماعي بيشتري هستند و در مقايسه با پسران توجه بيشتري به روابط دارند.
مجموعه اي از يافته هاي كارشناسان مسائل اجتماعي در خارج از كشور در برگيرنده شواهدي در خصوص نگراني از بابت تنهايي و انزواي فردي و نداشتن «همراز» در ميان تعداد زيادي از نوجوانان بود و برخي ديگر نيز اظهار كردند كه اگر چه دوره نوجواني، معمولا دوران مشاركت اجتماعي گسترده است، اما چه بسا دوره تنهايي و انزواي شديد نيز باشد و در كنار دوستان و همسالان بودن لزوما اين تنهايي و انزواي دروني را نمي زدايد.
همچنين آنان دريافتند كه نوجوانان تحولات فراوان در خلق و خو و دوره هاي مكرر تعمق در زمينه روابط و هويت را گزارش داده و وقت خود را اغلب به تنهايي مي گذرانند.
فراگير بودن تنهايي، كمرويي و اضطراب اجتماعي گزارش شده از سوي جوانان، پديده اي چشمگير است، در مطالعه اوقات فراغت و سبك هاي زندگي جوانان، يك ششم نوجوانان گزارش داده اند كه بخش زيادي از وقت آزاد خود را به تنهايي سپري مي كردند، زيمباردو، يكي از پژوهشگران اظهار مي كند، بيش از نيمي از نمونه نوجوانان كم سن و سال خود را بيش از حد كمرو و خجالتي معرفي كردند در حالي كه ديگر پژوهشگران گزارش دادند كه يك سوم نمونه اي از نوجوانان بزرگ تر تعامل اجتماعي با اعضاي جنس مخالف را دشوار مي پنداشتند.
محققان ديگر اظهار كرده اند كه اضطراب اجتماعي، كمرويي و كنترل هاي اجتماعي بر حدود يك هشتم تا نيمي از نوجوانان تاثير مي گذارند، شدت اين دشواري هاي اجتماعي و ميزان تكرار مشكلات رابطه اي براي در نظر گرفتن آنها به عنوان مشكلاتي موقت و ميزان توانمندي  جوانان براي غلبه بر اضطراب يا محدوديت هاي اجتماعي، با اتكاء به خود يا از طريق ارتباط زياد با تعامل هاي اجتماعي- طبيعي در سراسر دوره نوجواني چندان شناخته شده نيست.
تحقيقات حاكي از تفاوت شيوه هاي سازگاري نوجوانان دختر و پسر است، دختران پشتيباني اجتماعي بيشتري را طلبيده و در مقايسه با پسران توجه بيشتري به روابط داشته اند. دختران همچنين راهكارهاي بيشتري را كه توام با «اميد داشتن به بهترين حالت» و خوش بيني واهي بود، اتخاذ مي كردند.
«در ميان گذاشتن راز» با دوست در هنگام راحتي و نگراني موضوعي بود كه زنان جوان به مراتب بيش از مردان جوان به آن تمايل نشان مي دادند.
جوانان در پاسخ به اين سؤال كه چه چيزي ممكن است باعث قطع روابط دوستي شود ؟ پاسخ دادند كه افشاي راز و «دزديدن» دوست دختر فرد مقابل براي پسران امري به غايت خيانت آميز است.

مجلس به لايحه بيمه شدن همسران متوفي
كه شوهر اختيار نموده اند، رأي نداد
ايسنا:  كليات لايحه اصلاح مواد (۸۱)، (۸۲) و (۸۶) قانون تامين اجتماعي در خصوص تحت تكفل قرار گرفتن همسران بيمه شدگان متوفي به تصويب نرسيد.
بر اساس اين لايحه همسران بيمه شدگان متوفي كه شوهر اختيار نموده اند (عقد دائم) مي توانستند در صورتي كه از همسر دوم خود طلاق بگيرند يا همسر دوم آنان فوت نمايد، از مستمري مربوط به همسر فوت شده اول خود و در صورت فوت همسر دوم از مستمري هركدام از همسران كه بخواهند برخوردار شوند، مشروط بر اين كه زن مطلقه فاقد شغل دائم باشد و زني كه شوهر دوم او فوت نموده از ناحيه همسر دوم مستمري از صندوق هاي بازنشستگي ديگر دريافت ندارد.
همچنين بر اساس اين لايحه شوهر تحت كفالت بيمه شده زن (مشروط بر آن كه از ساير صندوق هاي بازنشستگي دريافت نكند) و فرزندان تحت تكفل او با رعايت شرايط مندرج در اين ماده از كمك عائله مندي وي برخوردار مي شدند.

يك سوم استاندارد دنيا پرستار داريم
ايسنا: معاون پشتيباني سازمان نظام پرستاري با بيان اين كه كشور ما يك سوم استانداردهاي دنيا پرستار دارد، گفت: كشور ما در زمينه پرستاري فاصله زيادي تا رسيدن به افق سلامتي دارد.
محمد شريفي مقدم با بيان اين كه سلامتي به معناي فقدان بيماري نيست، اظهار كرد: سلامتي به معناي توانايي در مقابل با همه عوامل است كه هماهنگي زندگي انسان را در هم مي آميزد. وي با تاكيد بر اين كه براي رسيدن به سلامتي در جامعه به همكاري و مشاركت مردم نيازمنديم، افزود: نبايد سلامت را در چارچوب بيمارستان ها ديد زيرا سلامتي در تمامي سطوح مختلف جامعه وجود دارد. شريفي مقدم با بيان اين كه نگاه دولتمردان در كشور به سلامت بايد تغيير كند، اظهار كرد:  نگاه به سلامت بايد بسيار وسيع و عمومي شود و در سياست هاي سطح كلان حكومتي ديده شود تا با تغيير سياست ها شاهد برقراري عدالت و سلامت در جامعه باشيم. وي تصريح كرد: براي رسيدن به عدالت در سيستم بهداشتي و درماني در زمينه پرستاري بايد تعداد پرستاران در كشور حداقل دو برابر تعداد فعلي افزايش يابد.

ديه فرد مسلمان اعلام شد
گروه اجتماعي: ميزان ديه هر فرد مسلمان در سال جديد تعيين شد.
آيت الله شاهرودي رئيس قوه قضائيه در جلسه مسئولان عالي قضايي با اعلام اين خبر گفت: ميزان ديه در سال ۸۵ براساس تصميم اين جلسه براي نفر ۲۶ميليون و ۲۵۰هزارتومان براساس قيمت شتر اعلام شد. در اين جلسه همچنين در مورد اعتبار آراي قضايي نيز بحث و گفت و گو شد. سيدمحمود شاهرودي گفت: اعتبار امر مختومه در آراي قضايي بايستي به عنوان اصل قرار گيرد و نبايد در نحوه رسيدگي به نوعي عمل شود كه اعتبار آراي قضايي شكسته شود.

تعرفه خدمات سجلي امسال افزايش نمي يابد
مهر: بر اساس سياست هاي دولت ، تعرفه هاي خدمات سجلي سازمان ثبت احوال به مردم در سال ۸۵ افزايش نخواهد يافت.
معاون حقوقي سجلي سازمان ثبت احوال كشور اعلام كرد: صدور شناسنامه و كارت شناسايي ملي، الصاق عكس، حل اختلافات سجلي، صدور گواهي تجرد، گواهي فوت و تغيير نام و نام خانوادگي را از مصاديق خدمات سجلي سازمان ثبت احوال برشمرد.
معاون حقوقي سجلي سازمان ثبت احوال كشور، در خصوص وفور شناسنامه هاي باطل نشده در روستاهاي دورافتاده كشور، اين موضوع را رد كرد و توضيح داد: با فعاليت ستادهاي پوشش ثبت وقايع حياتي و اجراي طرح هاي ضربتي در مناطق محروم ، وضعيت ثبت وقايع حياتي در روستاها و مناطق عشايري كاملا به روز شده است.

مكان رسيدگي به پرونده هاي شركت هاي هرمي تغيير يافت
گروه اجتماعي: قاضي پرونده گلدكوئيست گفت: مكان رسيدگي به پرونده هايي كه در سال جديد در ارتباط با شركت هاي هرمي تشكيل مي شود به دادسراي ناحيه ۲۴ مبارزه با قاچاق كالا و ارز انتقال يافت.
محمدرضا طايفي افزود: متهماني كه طي سالهاي ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ دستگير شده بودند به ترتيب احضار شده و پرونده آنها پس از ثبت آخرين دفاعيات و تكميل تحقيقات با تعيين قرار مجرميت و كيفرخواست به دادگاه عمومي و انقلاب ارجاع داده مي شود.
وي تأكيد كرد: افرادي هم كه به اتهام عضويت در شركت گلدكوئيست برايشان قرار وثيقه صادر شده بود و هم اكنون تحت قرار آزاد مي باشند، جهت مشخص شدن وضعيت خود به شعبه سوم دادسراي كاركنان دولت مراجعه نمايند. طايفي تصريح كرد: از اين پس افرادي كه از شركت هاي هرمي مشابه گلدكوئيست شكايت يا گزارشاتي در خصوص افراد فعال و سرگروه هاي اين شبكه يا محل هاي تشكيل جلسات آن دارند مي توانند به دادسراي مبارزه با قاچاق كالا و ارز واقع در ميدان هفت تير مراجعه نمايند.
رئيس شعبه سوم دادسراي كاركنان دولت افزود: از شركت هاي مشابه گلدكوئيست مانند گلدماين، EBL و هفت الماس نيز شكاياتي شده كه تاكنون ۵۰۰ پرونده در رابطه با شركت هفت الماس تشكيل و چند مورد شكايت هم از شركت هاي ديگر ثبت شده است.

۴ميليون پزشك براي پاسخگويي به نيازهاي بهداشتي در جهان
011157.jpg
واحد مركزي خبر: سازمان جهاني بهداشت اعلام كرد براي پاسخگويي به نيازهاي بهداشت در سطح جهان به چهار ميليون پزشك و پرستار نياز است.
به گزارش پايگاه اينترنتي شبكه پنجم تلويزيون فرانسه، سازمان جهاني بهداشت در گزارش سالانه خود اعلام كرد از اين چهار ميليون پزشك و پرستار حدود دو ميليون و ۳۰۰هزار نفر در كشورهاي در حال توسعه مورد نياز است. در اين گزارش به مشكل جذب پزشك و پرستار در كشورهاي فقير جهان اشاره و تأكيد شده است كه بايد هرچه سريع تر راه حلي براي اين معضل پيدا شود. براساس اين گزارش ۵۷كشور جهان با كمبود نيرو در امر بهداشت مواجهند كه ۳۶تاي آنها در آفريقاي زير صحرا هستند.

زنان گوشه گير بيشتربه علت سرطان سينه فوت مي كنند
ايلنا: احتمال مرگ و مير زناني كه پس از تشخيص ابتلاي خود به سرطان سينه، از رابطه اجتماعي و شركت در محافل دوستانه اجتناب مي  ورزند، بسيار بيشتر از ديگر زنان است. محققان دانشگاه كاليفرنيا به منظور اثبات اين موضوع، وضعيت تاهل، تعداد دفعات تماس با دوستان و آشنايان در زمان تشخيص بيماري و ميزان حمايت اجتماعي و عاطفي اطرافيان افراد مبتلا به اين بيماري مبتلا شده  اند را مورد بررسي قرار دادند.
اين افراد تا ۶۶ درصد بيشتر از ديگر زنان در معرض مرگ و مير ناشي از اين بيماري هستند.

اغلب كارمندان انگيزه اي براي حضور در محل كار ندارند
مهر: يك استاد دانشگاه تهران تاكيد كرد: بررسي ها نشان مي دهد با توجه به اينكه كارمندان در سازمانها كمتر مورد تشويق قرار مي گيرند، اين امر باعث شده اين قشر انگيزه اي براي حضور در محل كار نداشته باشد.
دكتر اسماعيل محمدي همچنين افزود: در حال حاضر براي ارزيابي كارمندان دولتي ۲ فرم وجود دارد كه متاسفانه تمامي كارمندان با هر درجه و سابقه كاري با آن مورد ارزيابي قرار مي گيرند. در حالي كه بايد در هر سازمان با تعداد ظرفيت كارمند، فرم خاصي براي ارزيابي مورد استفاده قرار گيرد.
وي با بيان اينكه توجه به امر جانشين سازي در اكثر سازمانها و دستگاههاي دولتي وجود ندارد افزود: با وجود اينكه توجه مديران به انتخاب جانشين براي خود مي تواند باعث بروز خلاقيت كارمندان شود اما اين امر مورد توجه مديران در اكثر سازمانها نيست.

همايش «يونسكو، جامعه  اطلاعاتي و جوامع معرفتي» برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: همايشي با عنوان «يونسكو، جامعه  اطلاعاتي و جوامع  معرفتي» هم زمان با روز جهاني جامعه  اطلاعاتي (۱۷ مه /۲۷ ارديبهشت) در محل دانشكده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي برگزار مي شود. دكتر كاظم معتمدنژاد - رييس انجمن ايراني مطالعات جامعه اطلاعاتي - با اعلام اين  خبر افزود : اين همايش با همكاري انجمن ايراني مطالعات جامعه  اطلاعاتي، كميته ملي يونسكو در ايران، دفتر يونسكو در تهران و مركز پژوهش هاي ارتباطات برپا مي شود.
وي افزود : دكتر عبدالوحيدخان - معاون مديركل يونسكو در زمينه هاي ارتباطات و اطلاعات - سخنراني افتتاحيه را بر عهده خواهد داشت. دكتر معتمدنژاد خاطرنشان كرد : به دنبال شركت در چهارمين اجلاسيه شوراي بين الدّول برنامه اطلاعات براي همه و بيست وپنجمين اجلاسيه شوراي بين الدّول برنامه بين المللي يونسكو براي توسعه ارتباطات كه در روزهاي ۱۹تا ۲۳ مارس ۲۰۰۶ در پاريس تشكيل شد، در مذاكراتي كه از طريق دفتر نمايندگي ايران در يونسكو با معاون مديركل يونسكو و رييس بخش جامعه اطلاعاتي يونسكو انجام شد، با پيشنهاد برگزاري اين همايش موافقت شد.

جزئيات افزايش تسهيلات براي بازنشستگان در سال ۸۵ اعلام شد
واحد مركزي خبر: سقف  بيمه  مكمل  درمان  بازنشستگان  كشوري  و لشكري  از يك  ميليون  و۲۰۰ هزار تومان  در سال  ۸۴ به  دو ميليون  تومان  در سال  ۸۵ افزايش  يافت .
مجيد يارمند مديركل  تامين  اجتماعي سازمان  مديريت  و برنامه  ريزي  كشور با اعلام  اين  خبر افزود: در سال  جديد برخي اقلام  پزشكي  نظير سمعك ، عصا، عينك  و پروتز كه  بيشتر مورد استفاده  بازنشستگان  قرار مي گيرد در فهرست  بيمه  آنها قرار گرفته  است. 
وي  همچنين  گفت:  وام  ارزان  قيمت  ويژه  بازنشستگان  نيز كه  ميزان  آن در سال  ۸۴ بطور متوسط ۳۵۰ هزار تومان  بود به۵۰۰ هزار تومان  در سال  جاري  افزايش  يافته  است.  مديركل  تامين  اجتماعي سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  كشور در مورد حقوق  بازنشستگان  كشوري  و لشكري  در سال  ۸۵ افزود: حقوق  اين  بازنشستگان  مطابق  حقوق  شاغلان  ۱۴ درصد افزايش  مي يابد اما اگر پس  از اين  افزايش  به  رقم۲۰۰ هزار تومان  نرسد، دستگاه  ذي ربط موظف  است  حقوق  بازنشسته اش  را به  گونه  اي  افزايش  دهد كه  به  حداقل ۲۰۰ هزار تومان  در ماه  برسد.
يارمند تأكيد كرد در سال  ۸۵ هيچ  بازنشسته  كشوري  و لشكري  كمتر از۲۰۰ هزار تومان  در ماه  حقوق  دريافت  نخواهد كرد و براي  اين  منظور در بودجه  امسال ۶۲۰ ميليارد تومان  اعتبار در نظر گرفته  شده  است.
 وي  در عين  حال  گفت : حداقل  حقوق  بازنشستگان  تامين  اجتماعي در سال  ۸۵ حدود ۱۵۵ هزار تومان  تعيين  شده  است  و تصميم  گيري  درباره  افزايش  اين حداقل  برعهده  شوراي  عالي تامين  اجتماعي است .
يارمند متوسط پرداخت  به  بازنشسته  هاي  كشوري  و لشكري  در سال  ۸۵ را ۲۱۵هزار تومان  ذكر كرد و گفت : افزايش  حقوق  بازنشستگان  از فروردين  ماه  ۸۵ قابل  پرداخت  است.  مديركل  تامين  اجتماعي سازمان  مديريت  و برنامه ريزي،  ميزان  بن  غير نقدي  خواربار بازنشستگان  را در سال  جديد مانند پارسال ۸۰ هزار تومان  ذكر كرد. در حال  حاضر سرپرستي  دو و نيم  ميليون  خانوار برعهده  بازنشستگان  است .

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |