چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۸ - Apr 12, 2006
تلويزيون از سينماي فرهنگي حمايت كند
011094.jpg
خريد فيلم هاي ايراني بعد از اكران در سينماها توسط تلويزيون،بخشي از كمك هايي است كه مجموعه فرهنگي كشور مي تواند براي ترويج فرهنگ و گسترش سينما انجام دهد.
در پي اظهارنظر هاي اهالي و دست اندركاران سينماي ايران درباره خريد و پخش گسترده فيلم هاي سينماي ايران از تلويزيون در تعطيلات نوروزي ۸۵ و تاثيرات آن در اقتصاد سينماي ايران، جهانگير كوثري تهيه كننده سينما گفت: در گذشته به دليل برخي مواضع سياسي نگاه فرهنگي در صدا و سيما نزديك و يكنواخت با ارشاد نبود و تقابلي بين صدا و سيما و معاونت سينمايي وجود داشت اما حالا به نظر مي رسد سياستها يكدست تر و همگون تر شده است انتظار مي رود هر فيلمي كه مجوزش از طرف وزارت ارشاد صادر مي شود و پروانه ساخت و نمايش مي گيرد بتواند از مجراي تلويزيون هم عبور كند و براي عموم به نمايش درآيد.
كوثري افزود: در همين حال سياستي در تلويزيون وجود دارد كه فيلم هايي كه پروانه نمايش دارند بايد توسط گروهي ديگر تأييد شوند به همين خاطر بسياري از فيلم هاي فرهنگي كه نگاهي اجتماعي به مسائل دارد هنوز از طريق تلويزيون نمايش داده نشده است كه اميدوارم حمايت بيشتري از سوي صدا و سيما از فيلم هاي داراي مجوز سينماي ايران صورت پذيرد.
وي اين اتفاق را باعث خوشبيني تهيه كنندگاني دانست كه دغدغه اجتماعي و فرهنگي دارند و خاطرنشان كرد: با وجود آقاي ضرغامي  و ساير مديران ايشان در اين حوزه، كه با توجه به سوابق خود احاطه كامل به مسائل فرهنگي و سينمايي دارند انتظار مي رود كه اين اتفاق بيفتد.

شاعران و برنامه هاي راديويي
011097.jpg
ميل به شاعرانگي در برخي از برنامه ها به اوج خود مي رسد، به طوري كه گوينده برنامه راديويي« هزار پنجره »روز گذشته برنامه را چنين آغاز كرد:« به نام خداي شبنم و آب و آسمان و آفريننده ماه و گياه و سپس سلام بر بهار و بهار دلان و جوانان ايران كه جوانان سر بلند و از جنس اراده و شور و ابر و آفتاب و شعر اصيل ايراني هستند. »
احمد سروري يكي از مشاوران معاون صدا، ميل به شاعرانگي و دادن خصلت هاي ادبي به متن هاي راديويي را از آفت هاي نويسندگي در راديو دانست. به اعتقاد سروري، بايد در واژه گزيني متن هاي راديويي و انتخاب زبان، واقع بينانه تر  عمل كرد و از شيفتگي به زبان شعر كاست.
موسيقي يكي از عناصر تشكيل دهنده يك برنامه راديويي است در حالي كه در برخي از برنامه ها ظرف ۱۵ دقيقه دو ترانه پخش مي شود كه هر دو ساختار مشابه پاپ دارند.
در يكي از برنامه ها نيز گويندگان از مردم خواستند درباره مسكن، وام و پول كمتر حرف بزنند چون راجع به اين مسائل زياد گفته شده است.
« دوخت و دوز »از ديگر بخش هاي برنامه عصر شبكه  راديويي تهران است كه موسيقي آن را خود مجري اين بخش با استفاده از حنجره اش مي نوازد! « دوخت و دوز» اخبار مختلف، بدون آن كه به هم ربط منطقي داشته باشند، به يكديگر« وصله پينه » مي كند.
در اين اثر راديويي از آگاهي رساني به مردم راجع به اخبار ترافيك غفلت شده است و در زمينه هاي ديگر چون حوادث و مسائل اجتماعي خبرهايي به اطلاع شنوندگان مي رسد.
احترام به بزرگترها در برنامه« تهران ۱۹ -۲۱ » موجب شد كه با تماس خانم مسني- به رغم نبود آهنگ درخواستي- بنا به احترام به اين خانم قطعه اي موسيقي براي او پخش شد. ضرباهنگ تند و قطعه هاي موسيقي متنوع و پخش مصاحبه هاي مردمي حجم قابل توجهي از« ۱۹-۲۱ » را تشكيل مي دهد. در يكي از مصاحبه ها، آقايي به جاي بيان بهترين خاطره خود در ايام تعطيلات عيد نوروز از زلزله لرستان به عنوان بدترين خاطره نام برد.
در بخش ارتباط تلفني نيز خانمي به جاي صحبت درباره يك سوال، از سازندگان برنامه خواست كه ساعت پخش برنامه را تغيير ندهند چون كه بنا به گفته خودش آفتاب لب بوم است و در فاصله زماني ساعت ۱۹ تا ۲۱ مي تواند شنونده برنامه باشد.

برنامه نود و اقبال مخاطبان تلويزيون
ايسنا: براساس نتايج نظرسنجي از مردم شهر تهران درباره برنامه هاي ورزشي سيما، در مجموع ۵۷ پاسخگويان بيننده  برنامه هاي ورزشي سيما شناخته شدند.
بنا بر اين نظرسنجي« كسب اطلاعات ورزشي» ۲۹‎/۳ درصد مهمترين دليل بينندگان براي تماشاي برنامه هاي ورزشي است.
از نظر۱۱‎/۵درصد فراد بيننده، ميزان پخش برنامه هاي ورزشي سيما « زياد و خيلي زياد »است كه از سوي مركز سنجش برنامه اي صداوسيما اين آمار بدست آمده است.
۵۷ درصد بينندگان، برنامه هاي ورزشي داخلي را بيشتر از برنامه هاي خارجي مي پسندند. در ميان بينندگان برنامه هاي نرمش صبحگاهي تلويزيون، ۶۳‎/۳ درصد افراد همراه اين برنامه ها نرمش مي كنند. در مجموع ۶۲‎/۷ درصد از بينندگان برنامه هاي ورزشي، خود نيز ورزش مي كنند و ۳۷‎/۳درصد ورزش نمي كنند.
در ميان برنامه هاي پخش شده برنامه«نود »۷۹‎/۱ درصد، «گزارش ورزشي مسابقات فوتبال جام قهرمانان باشگاه هاي اروپا »۶۲ درصد، «گزارش ورزشي مسابقات فوتبال كشورهاي اروپايي »۶۱‎/۵ درصد و« فوتبال برتر » ۶۰‎/۲ درصد پخش شده از شبكه سه،« دوربين خبرساز »۵۸‎/۳ درصد از شبكه  خبر و« ورزش و مردم »
۵۶‎/۱درصد از شبكه يك سيما به ترتيب پربيننده ترين برنامه هاي ورزشي در حال پخش از تلويزيون بوده اند.

به فرهنگ بومي توهين نشود
011100.jpg
صداو سيما هر از گاهي با به كاربردن لهجه ها و گويش هاي مختلف ايران در برنامه هاي خود سعي دارد تا هر چه بيشتر برعنوان «رسانه ملي» مهر تاييد زند. در اغلب موارد اين شيوه يا به درستي انجام نشده و يا لهجه ها و گويش هاي اقوام مختلف بعضا با هدف خنداندن مخاطبان در برنامه هاي طنز و تحميق شخصيت ها به كار برده شده كه اعتراضاتي هم در پي داشته است.
علي كردان - معاون اسبق امور استان هاي صداوسيما- تمسخر لهجه ها و گويش ها در برنامه هاي طنز را نادرست خوانده و مي گويد: از آن جا كه برخي از طنزپردازان ما به طنازي آگاه نيستند، به اين نوع از كارها روي مي آورند.
رضا فياضي -بازيگر تلويزيون -نيز اعتقاد دارد، اگر استفاده از لهجه درست نباشد و در جاي خودش مورد استفاده قرار نگيرد نه تنها خوب نيست، بلكه اثر مخرب خواهد داشت. وي درخصوص نشان دادن گويش ها در رسانه ملي مي گويد: بعضي از كارهايي كه در رسانه ملي اجرا مي شود و لهجه هايي كه در آنها به كار برده مي شود صرفا يك سري هجويات است. اينها به ظاهر طنز قلمداد مي شوند.
مهدي فقيه- بازيگر سينما و تلويزيون - نيز تصريح مي كند: مردم درباره اين سريال ها به من اعتراض مي كنند. چرا كه شايد رويشان نمي شود به روابط عمومي سازمان صدا و سيما بگويند! برخي فكر مي كنند كه ما نماينده تلويزيون هستيم.
حسن برزيده -كارگردان- نيز مي گويد: در بعضي از سريال ها و فيلم ها، فرهنگي از آن شهرستان و محل، نمايش داده مي شود كه اصلا با واقعيت قابل مقايسه نيست و با فرهنگ آن محل تفاوت زيادي دارد. وي يادآور مي شود: صدا و سيماي تهران با ارايه مسائل و فرهنگ خودش، مدتي خواسته و ناخواسته در جهت يك دست شدن فرهنگ كل مردم كشور حركت مي كرد.
رضا فياضي مي افزايد: كشور ما پر از آداب و سنن و فرهنگ غني است و استفاده صحيح از آنها مي تواند مفيد باشد. اگر هنرمندان بومي ما بتوانند از اين شيوه ها استفاده بكنند، مي توان گفت كه به يك فرهنگ بومي كه نظر ماست رسيده ايم. براي ترويج فرهنگ بومي آذربايجان مي توان از افسانه هاي آذري، فرهنگ عاشيق ها و نقالي كه در اين سرزمين بسيار زياد است استفاده كرد.
مهدي فقيه نيز با فياضي هم عقيده است و فولكلور و فرهنگ عامه ما در ايران را بسيار گسترده مي داند كه با مطالعه مي توان نسبت به اين فرهنگ ها آگاهي داشت.
برزيده هم در اين باره به مراكز استاني صدا و سيما اشاره دارد و از آنها به عنوان مراكزي كه مي توانند شبكه هاي سراسري را تقويت كنند، ياد مي كند.
به اعتقاد اين كارگردان تلويزيون ،مراكز صدا و سيما با امكاناتي كه دارند، مي توانند در تقويت فرهنگ بومي خود تلاش كنند.

جشنواره دوبله برگزار مي شود
ايسنا- مدير دوبلاژ سيما از برگزاري جشنواره دوبله خبر داد و گفت: در نظر داريم جشنواره اي با عنوان «شصت سال دوبله ايران» برگزار كنيم.
در اين جشنواره قصد داريم با دعوت از افراد ذي صلاح در زمينه هاي ترجمه، زبان شناسي و صداگذاري، از نظرات كارشناسي آنها براي ارتقاي دوبله فيلم استفاده كنيم.
مجتبي كدخدازاده، هدف اصلي از برگزاري جشنواره را تقدير از پيشكسوتان عرصه دوبله، عنوان كرد.
به گفته مدير امور دوبلاژ سيما، كليد رسمي دوبله از سال ۱۳۲۴ در ايران زده شده است و نبود تاريخچه اي مكتوب از دوبله در ايران، مشكلات بسياري را براي فعالان اين حوزه ايجاد خواهد كرد.
مدير امور دوبلاژ سيما به مميزي فيلم هاي خارجي اشاره كرد و گفت: قيچي زدن فيلم ها به كار كارشناسي نياز دارد. اين طور نيست كه هر كس فيلم ها را به مسلخ برده صحنه ها را به هم بچسباند و فيلمي جديد را بيرون بفرستد. برخي فكر مي كنند اين مشكلات به واحد دوبلاژ مربوط مي شود، ولي اين از وظايف ما نيست.
مجتبي كدخدازاده همچنين درباره اين كه انتخاب فيلم ها چقدر در كيفيت دوبله موثر است ،گفت: واحد دوبلاژ حق انتخاب فيلم ها را نيز ندارد، انتخاب فيلم وظيفه اداره كل تامين برنامه خارجي است.
مجتبي كدخدازاده با بيان اين كه مي توان در دوبله فيلم هاي غربي، ديالوگ ها را طوري تنظيم كرد كه مفاسد اجتماعي و فرهنگي غرب را با مخاطب بيان كرد، افزود: نبايد فيلم هاي غربي را چنان دوبله كرده كه نشان دهيم غرب مبرا از هر گونه آلودگي اخلاقي است.
وي همچنين ترجمه كارهاي كودك در صدا و سيما را با مشكل مواجه دانست و گفت: اين مساله به نبود مترجم كافي كه بتواند به زبان كودك كار ترجمه را انجام دهد، برمي گردد.
البته مترجم در كنار ويراستار معني پيدا مي كند و حضور ويراستاران كارشناس نيز به بهبود كيفيت، ترجمه و دوبله فيلم هاي كودك كمك مي كند. كدخدازاده در ارزيابي دوبله آثار ايراني گفت: دوبله سريال ها با گويش محلي معمولا كاري موفق نبوده اند.
مدير امور دوبلاژ سيما در پاسخ به اين پرسش كه با صداي ثابت براي ستاره هاي سينما در دوبله فيلم ها موافق است؟ گفت: تا زماني كه نتوانيم افراد ورزيده اي را پيدا كنيم بايد از همين نيروها استفاده كرد. بايد عرضه زياد شود تا انتخاب ما آزادتر انجام شود. اگر دوبلور خيلي با استعداد باشد در سه - چهار سال اول مي تواند در نقش اول گويندگي كند.كدخدازاده با تفاوت قائل شدن ميان دوبلور و گوينده اظهار كرد: دوبلور بايد احساس بازيگر را بگيرد و مجددا به خود منتقل كند در حالي كه گوينده مي تواند احساس خود را بيان كند.
مجتبي كدخدازاده از بازسازي نيروي انساني به عنوان هدف اصلي واحد دوبلاژ سازمان صدا و سيما ياد كرد و افزود: در ۶ سال گذشته ۹ دوره گويندگي داير كرديم، اما از آن جا كه تاريخچه مكتوبي از دوبله نداريم همواره با مشكل مواجه بوده ايم.
به گفته وي در ايجاد امور دوبلاژ از ۷ هزار داوطلب تست گويندگي گرفته شده است.
كدخدازاده درباره نحوه جذب دوبلورها در سازمان صدا و سيما گفت: برخي ها فكر مي كنند در واحد دوبلاژ به روي تازه واردها بسته است در حالي كه بخشي در امور دوبلاژ به وجود آورده ايم كه كار جذب و آموزش را انجام مي دهد.
در مرحله اول با فرد داوطلب مصاحبه انجام مي شود و بعد از آن در تست استوديويي شركت مي كنند و در صورت قبولي بعد از طي كلاس آموزشي و قبولي در آن به عنوان دوبلور مشغول كار مي شوند.
مدير امور دوبلاژ سيما از ضريب هوشي بالا به عنوان يكي از معيارها براي انتخاب دوبلورها نام برد و اعلام كرد: دوبلاژ صدا و سيما در حال حاضر در بخش نيروي انساني به توازن رسيده است. بنابراين به دنبال نخبه ها هستيم و از اين پس واحد دوبلاژ صداهايي را جذب مي كند كه وقتي از تلويزيون پخش شود بيننده را جذب كند.

برنامه هاي نوروزي در نقد اول
نخستين برنامه از مجموعه تلويزيوني «نقد اول» به بحث و بررسي درخصوص سريال هاي نوروزي اختصاص دارد.
عليرضا قاسم خان تهيه كننده اين برنامه افزود: ضبط جلسه نقد و بررسي سريال «پايان نمايش» كه نوروز ۸۵ از شبكه اول سيما به روي آنتن رفت، اين هفته به پايان مي رسد.
در اين برنامه به طور كامل درخصوص ساختار و محتواي اين سريال صحبت خواهد شد.
به گفته وي حضور كارگردان سريال «پايان نمايش» (بهمن زرين پور) و تهيه كننده (رضا انصاريان) در برنامه «نقد اول» قطعي است اما تا كنون نام كارشناسان مشخص نشده است.عليرضا قاسم خان همچنين از بحث و بررسي پيرامون عملكرد اداره كل تامين برنامه خارجي سازمان صدا و سيما در برنامه «نقد اول» خبر داد.

كته  گوري يعني چه
هوشنگ ساماني
من تاكنون فرنگستان نرفته ام ولي از دوستان مطبوعاتي فرنگ رفته شنيده ام كه در آن ديار براي مثال اگر گزارشگر شبكه خبري BBC World بخواهد يك گفت وگوي خياباني با كارشناسان و يا شهروندان عادي انجام بدهد، ابتدا تضمين مي گيرد كه آيا طرف گفت وگو حاضر است ادبيات رايج BBC World را چه به لحاظ لهجه و چه به لحاظ واژگان رعايت كند؟ و در صورت موافقت، گفت وگو انجام مي گيرد. اما در كشور ما پي گيري اين گونه امور آن هم در شرايطي كه مجريان برنامه هاي تلويزيوني، قيد و بندي براي ارج نهادن به زبان پارسي ندارند، كاري بيهوده است و بنابراين انتظاري هم نيست كه شهروندان عادي نسبت به حفظ زبان پارسي بيش از نخبگان واكنش نشان دهند.
قصه البته سر دراز دارد و مربوط به چند ماه اخير نيست. رسانه اي كه در سالهاي گذشته با برنامه اي تحت عنوان «فارسي را پاس بداريم» حساسيت موضوع را به شهروندان گوشزد مي كرد، اينك بر اثر كم توجهي، خود به سمتي مي رود كه ديگران بايد بگويند: فارسي را پاس بداريم. حال بخشي از اين قصه ناميمون را كه هماره در تلويزيون ما جريان دارد، مرور مي كنيم.
مجري محترم برنامه از ميهمان محترم مي پرسند چرا نقش هاي متفاوتي را در بازيگري تان دنبال مي كنيد و ميهمان محترم پاسخ مي دهند من علاقه مندم در ژانرهاي (genre) مختلف كسب تجربه كنم. براي همين ملاحظه مي كنيد آخرين كارم با كارهاي قبلي تفاوت زيادي دارد. در اينجا مجري محترم براي اينكه از قافله عقب نماند يا به هر دليل ديگر، مي فرمايند اين آخرين كار شما اتفاقاً در همان كته گوري(Category) مي گنجد و باقي ماجرا...
برنامه ديگري به طور زنده از تلويزيون پخش مي شود كه در آن تعدادي خواننده و بازيگر و ورزشكار به عنوان ميهمان حضور دارند. وقتي مجري از ميهمان برنامه مي پرسد كه فلان آهنگ را چگونه به اين زيبايي مي خوانديد، خواننده محترم در پاسخ مي فرمايند؛ آيتم هاي (item) زيادي در كار دخيل بودند و من از اين آيتم ها حداكثر بهره را بردم. چون سخن به درازا مي كشد و احتمالاً از اتاق فرمان به مجري علامت مي دهند، مجري محترم با عرض پوزش اعلام مي دارند تايم(time) برنامه رو به اتمام است و انشاءالله در فرصت هاي بعدي از وجود گهربار اين عزيزان بهره بيشتري خواهيم برد.
اگر نظير اين رخدادها در حوزه سياسي و امنيتي پيش آيد به طوري كه تهديدي براي امنيت ملي و تماميت ارضي كشور محسوب شود، در كمتر از چهار ساعت، سخنگوي وزارت امور خارجه واكنش نشان مي دهند و دست كم به لحاظ لفظي از كيان كشور دفاع مي كنند، اما وقتي زبان فارسي اينچنين مورد هجوم قرار مي گيرد، هيچ سخنگويي وجود ندارد تا مقابل اين حملات بايستد و تأسف بار اينكه در آن سوي هجوم، نه دشمنان ايران و زبان فارسي بلكه خودي ها حضور دارند.
چنانچه ريشه اين سهل انگاري ها در ناآگاهي افراد نسبت به زبان فارسي نهفته باشد، هيچ ايرادي ندارد كه براي مجريان و ميهمانان تلويزيون يك دوره كلاس فشرده ادب فارسي بگذارند. آموزش صحيح زبان مادري در هيچ دوره اي از عمر، ننگ و عار نيست؛ چه انسان بچه اي چهار ساله باشد و چه مردي چهل ساله. اما اگر هجمه به زبان فارسي از روي عناد با زبان مادري و يا فخرفروشي از نوع فرنگي مآبي باشد، لازم است دستگاه هاي مسئول با اين رويه خطرناك مقابله جدي بنمايند. زبان فارسي بخش مهمي از هويت ماست. همان گونه كه هرگونه تعرضي را به خاك ميهن برنمي تابيم، در خصوص دفاع از چارچوب زبان ملي خود نيز بايستي كوشا باشيم.
گرچه دفاع از كيان فرهنگي كشور وظيفه نهادهايي مثل فرهنگستان زبان و هنر و وزارتخانه هاي فرهنگ و ارشاد اسلامي، علوم،تحقيقات و فناوري و آموزش و پرورش است، اما اين سبب نمي شود كه تك تك شهروندان ايراني نسبت به حفظ ميراث فرهنگي خويش بي توجه باشند. بنابراين شايسته است مديران شبكه هاي تلويزيوني و تهيه كنندگان برنامه هايي چون صندلي داغ و غيره در كار خود دقت بيشتري بنمايند و به صرف اينكه مي خواهند دقايقي بينندگان تلويزيون را سرگرم كنند، زبان فارسي را به مسلخ نبرند.

رايانه شخصي يا بمب ساعتي
كامران محمدي
امروزه يكي از مشكلات تازه خانواده ها كه مولود عصر اطلاعات و تكنولوژي ارتباطات است، انس كودكان از سنين بسيار پايين با رايانه و بازي هاي رايانه اي است. در گذشته، مشكل اصلي تربيت كودكان، علاقه آنها به خروج از خانه و انجام بازي هاي عموماً گروهي با همسالان خود بود و اگر خانواده اي موفق مي شد كودك يا نوجوان خود را در خانه نگه دارد، مسأله را حل كرده بود، اما اكنون در خانه ماندن فرزندان، خود به معضلي مدرن بدل شده است. تحقيقات نشان مي دهند در حال حاضر حتي كودكان زير ۱۰ سال نيز به طور متوسط روزي سه ساعت از وقت خود را پاي رايانه مي گذرانند، البته اين آمار مربوط به خانواد ه هايي است كه در منزل رايانه شخصي دارند.
اما براي بسياري از فرزنداني كه خانواده هاي شان موفق به خريد رايانه شخصي نمي شوند نيز اين پديده به آرزويي تبديل مي شود كه در خاطرات والدينشان چيزي نظير نوستالژياي دوچرخه است. همان طور كه بسياري از ما در دوران نوجواني مان در حسرت داشتن دوچرخه شخصي قرمز رنگ، روياهاي خيال انگيز شيريني را در سر مي پرورانديم، حالا فرزندانمان خواب رايانه يا حتي در بسياري موارد، دستگاه هاي بازي كامپيوتري (مثل پلي استيشن) را مي بينند. از سوي ديگر نشستن طولاني پاي تلويزيون و رايانه، عوارض جسماني و رواني بسياري به همراه دارد. گذشته از عوارض رواني بازي هاي خشونت بار كه مي تواند درصد خشم و بروز پرخاشگري را در كودكان به ميزان زيادي افزايش دهد، عوارض بدني، مثل اضافه وزن، افتادگي شانه ها، انحناي ستون فقرات و مشكلات گردن در كودكان و نوجوانان كه مدت زيادي را پاي رايانه مي گذرانند به شدت بيش از كودكان ديگر گزارش شده است.
در واقع، بازي هايي كه هر روز نسخه هاي جديدتري از آنها به بازار مي آيد و دنياي خيال انگيز و شگفت آور تخيل بشر كه در نرم افزار تبلور مي يابد، هر روز بيش از پيش، رقباي سنتي خود را از دور خارج مي كند؛ هر روز از تعداد نوجواناني كه از سنگ به جاي ستون هاي دروازه و از كنار خيابان به عنوان زمين فوتبال استفاده مي كنند، كاسته مي شود. بازي هاي پرتحرك و شادي نظير الك دولك، هفت سنگ، زو، قايم باشك، استپ آزاد، بالا بلندي، لي لي... و حتي طناب بازي، در بين بسياري از كودكان و نوجوانان امروز، جايشان را به فيفا، تامب ريدر، نورتال كامبت و بسياري ديگر از اين اسامي غريب داده است.
چه بايد كرد؟
اين تصوير، نااميدكننده است. دنياي جديد در سيطره فضاهاي مجازي است. توپ فوتبال تبديل به علايم برنامه نويسي شده است كه در فيفا ۲۰۰۶ بيانگر توپ است. كودكان ترجيح مي دهند با موجودات عجيب و غريب خيالاتشان نبرد كنند و آنها را به زانو درآورند تا به كلاس هاي پرزحمت كشتي بروند، اما شايد هنوز هم بتوان راه چاره اي يافت.
نظارت بر نرم افزارها
نرم افزارهاي بهتر را انتخاب كنيد. مسلماً در بين نرم افزارهاي گوناگوني كه به بازار مي آيند، مي توان نرم افزارهايي را يافت كه جنبه هاي تخريبي آنها كمتر است يا در كنار جنبه هاي تخريبي، جنبه هاي مثبت و آموزشي نيز وجود دارد. انتخاب نرم افزارهاي مناسب سن كودكان و نظارت محتوايي و شكلي بر بازي يا نرم افزارهاي ديگري كه مورد توجه كودكان و نوجوان قرار مي گيرند، مي تواند به ميزان زيادي، اثرات تخريبي رايانه شخصي را كاهش دهد.
برنامه ريزي
برنامه داشته باشيد. فرزند شما به هر حال از رايانه شخصي استفاده مي كند و اصولاً وجود رايانه براي استفاده كردن از آن است. بنابراين هيچ وقت فرزندتان را از استفاده كردن از رايانه منع نكنيد، بلكه براي استفاده از آن برنامه ريزي كنيد. مثلاً اگر قرار است بازي با رايانه يكي از فعاليت هاي روزانه كودك باشد، براي آن محدوده مشخصي را تعريف كنيد و در همان چارچوب، اجازه دهيد كودك با خيال راحت و لذت كامل، از اين فعاليت بهره ببرد، اما قبل و پس از آن برنامه هاي ديگري برايش تعريف كنيد. البته بهتر آن است كه برنامه ريزي توسط خود كودك انجام شود و شما فقط نقش مشاور را بازي كنيد. در اين حالت، اجراي آن نيز با سهولت و ميل بيشتري همراه خواهد بود.
استفاده هاي هدفمند
رايانه تان را بشناسيد. رايانه، ضبط صوت، پلي استيشن، ويدئوسي دي و چيزهايي از اين قبيل نيست. رايانه، وسيله اي است كه قابليت هاي همه اين دستگاه ها را دارد، ولي به منظور ديگري خلق شده است، بنابراين لازم است بدانيد كه اصولاً به چه منظور براي منزلتان رايانه خريده ايد. همان طور كه يخچال، اجاق گاز و ديگر وسايل خانه، تعاريف روشني دارند. دراين صورت، مطمئناً اجازه نخواهيد داد كه دستگاهتان تبديل به چيزي جز آن كه شما خواسته ايد، بشود. به عنوان مثال، هم اكنون نرم افزارهاي گوناگون درسي با جنبه هاي بازي و آموزشي فراوان به بازار آمده اند كه مي توانند علاوه بر سرگرم كردن كودك، او را در خواندن درس ياري كنند.

آموزش روابط عمومي
مدير موسسه تحقيقات روابط عمومي   ايران گفت : با توجه به اين كه سال ۸۵ مي تواند سال اعتلاي روابط عمومي   ايران باشد، بايد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز تلاش كند كه  در زمينه آموزش روابط عمومي  گام هاي موثري بردارد.
هوشمند سفيدي با تأكيد بر تقويت بخش ارتباطات مردمي روابط عمومي   در سال ۸۵ گفت : بايد اهدافي مثل توسعه توليدات روابط عمومي   در زمينه كتاب و مقالات و پايان نامه ها و اصلاح ساختاري روابط عمومي   را كه در سال ۸۴ در نظر داشتيم در سال جديد نيز دنبال كنيم.
سفيدي با بيان اين كه موسسه تحقيقات روابط عمومي  مجموعه اهدافي را در اين زمينه در سال جديد پيگيري مي كند، گفت : تشكيل كنفدراسيون روابط عمومي  كشورهاي اسلامي   كه در ۱۷ خردادماه برگزار مي شود، يكي از مهم ترين فعاليت هاي موسسه در سال جديد است كه اين موضوع مي تواند در زمينه تقويت جايگاه روابط عمومي   در بين كشورهاي اسلامي گام موثري باشد.
وي برگزاري دومين سمپوزيوم بين المللي روابط عمومي   را از ديگر فعاليت هاي مهم موسسه  برشمرد و گفت : اين سمپوزيوم همزمان با سومين نمايشگاه روابط عمومي برگزار مي شود كه موضوع مهم مورد بررسي در آن روابط عمومي   بحران است و نشست هاي جانبي نيز با موضوعات روابط عمومي و صنعت، گردشگري، سلامت، اجتماعي و شيوه هاي نوين تبليغات برگزار مي شود.

اولويت سال ،۸۵ ارائه خدمات به وب سايت ها
رئيس مركز  IT اداره كل آموزش فني  و حرفه اي خراسان رضوي گفت: علاوه بر اين كه خدمات بايد از طريق وب سايت ارايه شوند، فرهنگ سازي نيز بايد به شكل گسترده اي مورد نظر قرار بگيرد، هم  اكنون بخش هاي بسياري به سيستم هاي رايانه اي مجهز شده اند؛ ولي به دليل ناآگاهي و نبود آموزش هاي لازم در ميان مردم، بدون استفاده بهينه مانده اند.
اخوان افزود: علاوه بر اين كه خدمات بايد از طريق وب سايت ارايه شوند، فرهنگ سازي نيز بايد به شكل گسترده اي مورد نظر قرار بگيرد. هم اكنون بخش هاي بسياري به سيستم هاي رايانه اي مجهز شده اند، ولي به دليل نبود آگاهي و آموزش هاي لازم در ميان مردم بدون استفاده بهينه مانده اند. او ابراز داشت: بخش خصوصي با توسعه خدمات خود از طريق وب سايت و بخش دولتي نيز با جدي تر گرفتن فعاليت هاي خود در زمينه فراهم سازي زيرساخت هاي مخابراتي و نيز فرهنگ سازي مي توانند نقش موثري در اين رابطه ايفا كنند. دوره هاي آموزشي ICDL نيز در بين كاركنان دولت بايد محكم تر پيگيري شود و در ميان عموم مردم نيز رواج يابد.

مردم شانگهاي و اينترنت فوق سرعت
011091.jpg
تا سال ۲۰۱۰ ميلادي بيشتر خانه هاي شانگهاي چين به اينترنت فوق سريع دسترسي خواهند داشت. به نقل از خبرگزاري شينهوا، سرعت اين اينترنت، هزار برابر از سرعت فعلي اينترنت سريع تر است. چند روز پيش نيز شانگهاي به طور رسمي به عنوان پايگاه صنعتي شدن رسانه ديجيتال ملي ناميده شد. اين شهر ازجمله مناطق پيشرفته چين به لحاظ فناوري ارتباطات است.

وظايف مدير روابط عمومي
«بخشي از وظايف يك مدير روابط عمومي» عنوان پست وبلاگ هنر هشتم است.
در وبلاگ http://honarehashtom. blogfa. com// آمده است: نصب و عزل مسئولان بخش هاي روابط عمومي با توجه به ضوابط و مقررات سازمان، تدوين شرح وظايف و حدود اختيارات براي آنها و بخش هاي مربوط و توجيه مسئولان بخش ها در زمينه وظايف و عملكردهايشان، تأييد استخدام و همكاري با كارشناسان، مشاوران و كارمندان روابط عمومي  كه از سوي مسئولان بخش هاي روابط عمومي براي همكاري پيشنهاد مي شوند، ارتباط با بخش هاي مختلف سازمان به منظور دريافت لوازم و امكانات مورد نياز روابط عمومي، برقراري نظام تعهدات سازمان در برابر همكاران و طرف هاي قرارداد روابط عمومي، ايجاد حسن ارتباط و تفاهم با همكاران روابط عمومي  و در ميان همكاران و ايجاد احساس رضايت و مشاركت در آنها.

قوانين جديد اينترنت در سنگاپور
گروه بين الملل آزادي مطبوعات موسوم به خبرنگاران بدون مرز دولت سنگاپور را به دليل وضع قوانين محدود كننده براي وبلاگ ها و وب سايت ها در آستانه انتخابات عمومي، محكوم كرد.
اين سازمان كه در پاريس مستقر است، در بيانيه اي اعلام كرد: يك بار ديگر منابع سنگاپور با استفاده از قدرت خود جبر و خفقان را بر اينترنت اين كشور حاكم كردند. چند روز پيش دولت سنگاپور با نزديك شدن انتخابات عمومي   به وبلاگ نويسان هشدار داد كه در وبلاگ هاي خود مباحث سياسي به راه نيندازند، در غير اين صورت كارشان با مراجع قضايي و پليس خواهد بود.
گرافيك تلويزيوني
مفهوم گرافيك تلويزيوني بايد به دو زمينه متفاوت كاري تقسيم شود. نخست كارهايي كه اساسا براي صفحه تلويزيون طراحي شده اند. دوم، توليدهايي كه فقط مي توانند با ابزارهاي متعلق به فنون تلويزيوني تهيه شوند. تقسيم بندي اول اشاره به فيلم هاي ساده اي است كه با هزينه اندكي تهيه شده اند ، البته نسبت به فيلم هاي سينمايي كه به دليل بودجه بيشتر و تجهيزات بيشتر از نظر نمايشي پربارترند.
در وبلاگ http://pesanehgraphic.blogfa.com آمده است: درمورد صفحه كوچك تلويزيون مي توان بدون صرف مخارج گرافيكي سنگين به گونه اي اقتصادي تر عمل كرد ، البته اين شيوه در آگهي هاي تلويزيوني كه از نظر اقتصادي محدوديتي ندارند و هزينه زياد توليد آنها نقش اساسي در رسيدن به هدف ترغيب بيننده بازي مي كند ، بكار نمي آيد.
با در نظر گرفتن مجموعه ارتباطهاي ديداري ،كمتر رسانه اي وجود دارد كه پيشرفت و گسترش خارق العاده اي همچون تلويزيون داشته باشد.
امروزه بيش از  ۱۲۰ كشور برنامه هاي منظم تلويزيوني را رله مي كنند و اين كار در برخي از كشورها از صبح تا ديري از شب ادامه دارد. (اقتباس از كتاب گرافيك در عنوان بندي فيلم - ص ۳۷) بدين سبب فرصت هاي جديدي براي طراح گرافيك پيش آمده تا خلاقيت و انديشه هاي خود را از طريق اين ابزار ارتباط تصويري نمايش دهد.
تلويزيون وسيله اي است كه در آن تقاضا براي كارهاي گرافيكي سال به سال در حال افزايش است.
نبايد خدمات طراح گرافيك را در تلويزيون محدود به نمايش نمود بلكه نقش آن در برنامه ريزي و محتواي برنامه ها و به ويژه در هماهنگي و يكنواختي كارهاي گرافيكي نيز بارز است.
امروزه جدا از عنوان سازي به منظور شروع برنامه ،آموزش از طريق نمودارهاي تصويري، ميان پرده ها، جلوه هاي زمينه، برنامه هاي سرگرم كننده كودكان، طراحي صحنه، تبليغات و آگهي هاي تجاري (هرچند كه به تازگي اكثر آگهي هاي تجاري شبيه به هم و خالي از هرگونه خلاقيت و نوآوري هستند) همه جزو دامنه كارهاي گرافيكي هستند.
درخصوص گرافيك تلويزيوني سه عامل بايد مورد نظر قرار گيرند.
 ۱- طراح ، عضو گروه است.
 ۲- نمايش طرح ، كاملا به زبان فني آن صورت مي پذيرد.
۳- مهلت پايان كار را تاريخ پخش برنامه ريزي شده تعيين مي كند.
بنابراين مي توان آن را گرافيك فوري(instant graphics ) نيز ناميد.
براي مطالعه ادامه مطلب مي توانيد به وبلاگ يادشده مراجعه كنيد.

مجموعه هاي تلويزيوني رايگان
شركت «والت ديسني »توليدكننده زيباترين مجموعه هاي كارتوني براي كودكان در جهان، در نظر دارد در اقدامي تبليغاتي با هدف افزايش ميزان درآمدزايي خود، برخي مجموعه هاي تلويزيوني مانند« Lost »و« Desperate Housewives»را به صورت رايگان در اينترنت قرار دهد.
به نوشته نشريه وال استريت ژورنال انتظار مي رود اين تصميم شركت والت ديسني به طور رسمي اعلام شود.
براساس اعلام اين نشريه، تاكنون ۱۰ شركت تبليغاتي بزرگ براي تبليغ اين مجموعه هاي تلويزيوني در اينترنت با اين شركت آمريكايي به توافق رسيده اند. قرار است تنها يك روز پس از آنكه اين مجموعه ها در تلويزيون به نمايش درآمد، به صورت رايگان در اينترنت در دسترس باشند.

رسانه
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |