چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۸ - Apr 12, 2006
«بدر» و «پريشان»همچنان در محاق و پريشان
گروه شهري: علي رغم دستور كار هميشگي شوراي عالي محيط زيست مبني بر معرفي و الحاق مناطق جديد به شبكه مناطق حفاظت شده كشور، شوراي عالي محيط زيست در بيست و هفتمين جلسه خود به رياست محمود احمدي نژاد، هيچ منطقه اي را به عنوان مناطق حفاظت شده اعلام نكرد.
اين در حالي است كه در اين جلسه، سازمان محيط زيست ۸ منطقه را در استان هاي كردستان، خراسان و بوشهر براي پيوستن به شبكه مناطق چهارگانه و تحت الحفظ پيشنهاد داده بود.
انوشيروان نجفي، معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان محيط زيست در اين باره به همشهري گفت: طبق قوانين موجود براي تعيين حد و حدود مناطق با توجه به تعريف مناطق چهارگانه پيش از اين فقط مي بايست موافقت وزارت صنايع و معادن و وزارت جهاد كشاورزي را مي گرفتيم اما با توجه به تعارضاتي كه ممكن بود حتي بعد از اعلام مصوبه يك منطقه حفاظت شده، در مناطق ما باشد، رئيس جمهور تشخيص دادند كه ابتدا در كميته اي كارشناسي با حضور نمايندگان وزارت جهاد كشاورزي، صنايع و معادن، نيرو، سازمان محيط زيست و سازمان مديريت و برنامه ريزي، مناطق جديد معرفي شده، با توجه به ملاحظات مربوط به مسائل اقتصادي و اجتماعي مورد بررسي مجدد قرار گيرند و سپس دوباره در شوراي عالي محيط زيست مطرح شود.
معاون محيط طبيعي سازمان محيط زيست تشكيل كار گروه با حضور نمايندگان وزارتخانه هاي ديگر را مانعي براي ارتقاي كمي سطح مناطق حفاظت شده ندانست و افزود: اين موضوع باعث مي شود تا بعد از معرفي مناطق حفاظت شده ديگر كمتر مشكل مستثنيات و تعارضات متعدد را داشته باشيم و ما هم اين را پذيرفتيم و بحث ارتقاي سطح مناطق حفاظت شده تا ۱۰ درصد مساحت كشور همچنان محور اصلي كار ماست و اين موضوع به دستيابي بهتر و سريعتر به اهداف مورد نظر كمك هم مي كند.
انوشيروان نجفي، مناطق معرفي شده به شوراي عالي محيط زيست را ۸ مورد عنوان كرد و افزود: منطقه درواران، هلالي، درونه، رئيسي و بدر و پريشان به عنوان مناطق حفاظت شده استان هاي خراسان رضوي و كردستان، منطقه بزنگام به عنوان اثر طبيعي ملي در خراسان جنوبي به عنوان حفاظت شده از موارد پيشنهادي ما به شوراي عالي محيط زيست بود كه قرار شد در اين كار گروه ابتدا بررسي شود.
از سوي ديگر برخي شواهد ديگر حاكي است ارجاع موضوع تعيين حد وحريم مناطق پيشنهادي به عنوان مناطق حفاظت شده به كار گروهي متشكل از ديگردستگاه هاي دولتي برخلاف قوانين حفاظت و بهسازي محيط زيست است.
يكي از كارشناسان دفتر حقوقي سازمان محيط زيست در اين باره معتقد است:  طبق ماده ۳ قانون حفاظت و بهسازي محيط زيست، براي تعيين حدود مناطق تحت الحفظ تنها مي بايست با وزارت جهاد كشاورزي و صنايع و معادن هماهنگي هاي لازم به عمل آيد و اين موضوع به نوعي نقض ماده ۳ قانون حفاظت محيط زيست است و اگروزارت نيرو و ديگر دستگاه ها هم در اين امر دخالت داشته باشند ، مي بايست قانون هم اصلاح شود.
وي مي افزايد: از سوي ديگر اين موضوع مي تواند روند تصويب مناطق به عنوان مناطق تحت الحفظ و چهارگانه را كندتر كند.

چشم انداز
011160.jpg
براي آنكه به وضعيت اسفبار محيط زيست كشورمان پي ببريم، كافي است به گزارش معتبرترين مرجع پايش فعاليت هاي زيست محيطي كه در مجمع جهاني داووس ارائه شده و به عنوان مبنايي براي برنامه ريزي هاي كلان اقتصادي بدان استناد مي شود، مراجعه كنيم.
گزارشي كه نشان مي دهد در سالهاي گذشته شاخص پايداري محيط زيست در ايران همواره سيري رو به قهقرا طي كرده است؛ به طوري كه در سال ۲۰۰۱ از نظر پايداري زيست محيطي در رتبه ۱۰۵ جهان قرار داشته اما ۴ سال بعد به رتبه ۱۳۲ سقوط كرده است. اين رتبه كشور ما را از نظر استانداردهاي حفاظت محيط زيست حتي پايين تر از كشورهايي همچون آنگولا،پاكستان،توگو و بوركينافاسو قرار مي دهد.

همايش ملي روز زمين پاك، مديريت پسماند و
جايگاه آن در برنامه  ريزي شهري برگزار مي  شود
همزمان با فرا رسيدن روز زمين پاك «سومين همايش ملي مديريت پسماند و جايگاه آن در برنامه  ريزي شهري» دوم ارديبهشت ماه در دانشگاه تهران برگزار مي  شود.
به گزارش ايلنا، ابوالفضل ابراهيمي، مدير عامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران، با اعلام اين خبر، گفت: دستاوردهاي نوين علمي مي  تواند به راهكارهاي اجرايي مناسبي براي برنامه  ريزي شهري و مديريت پسماندها منتهي شود و شهرداري تحقق اين اهداف را پيگيري مي  كند.
ابراهيمي افزود: به علت تاثيري كه مديريت پسماند در ساختار و برنامه  ريزي شهري دارد، سعي شده در مقالاتي كه صاحبنظران و انديشمندان به آن مي  پردازند، جايگاه مديريت پسماندها به عنوان يك عامل موثر در برنامه  ريزي  هاي توسعه شهري و كاهش اثرات سوء زيست محيطي در روند توسعه و نگهداري شهر مدنظر قرار گيرد.
وي افزود: در اين همايش سعي شده مردم آگاه شوند كه چگونه مي  توان با يك مديريت صحيح در درون محل كار، منزل و ... چه برخوردي با نوع زباله و پسماند توليدي داشته باشيم تا اثرات سوء بهداشتي و زيست محيطي آن كاهش يافته و محيط زيست سالم  تري داشته باشيم.
ابراهيمي گفت: همچنين چون يكي از كارهاي اصلي ما اشاعه فرهنگ بازيافت و فرهنگ حفظ محيط زيست به عنوان يكي از شاخص  هاي توسعه است، دانش  آموزان مقاطع مختلف تحصيلي مي  توانند در خصوص موضوع بازيافت به ارائه مقاله، انشا، كاريكاتور و نقاشي پرداخته و تا تاريخ سي  ام فروردين ماه به سازمان بازيافت ارسال كنند.
مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران افزود: اين آثار توسط هيات علمي و هيات داوران بررسي و به برگزيدگان در روز همايش جوايزي اعطا مي  شود. وي گفت: امسال علاوه بر ارائه مقالات در سالن اصلي، بقيه مقالاتي كه به دبيرخانه همايش رسيده به صورت پوستر در معرض ديد علاقه   مندان قرار مي  گيرند.
سومين همايش ملي مديريت پسماند و جايگاه آن در برنامه  ريزي شهري توسط سازمان بازيافت شهرداري تهران و با همكاري مجامع علمي و دانشگاهي و شبكه پنجم سيما، دوم ارديبهشت ماه در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار مي  شود.

ايران و تونس در زمينه توريسم درماني همكاري مي كنند
خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري: ايران و تونس با توجه به تجربيات كشور تونس در زمينه بهره برداري از آب هاي معدني و وجود هزار چشمه آب معدني در ايران، در زمينه توريسم درماني همكاري خواهند داشت.اسفنديار رحيم مشايي در ديدار با «مولود الساكري» ، سفير تونس بر همكاري هاي دوجانبه گردشگري به صورت مشترك بين ايران و تونس تأكيد كرد.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به دستاوردهاي روزافزون و توسعه ارتباطات با جهان به ويژه جهان اسلام گفت: جمهوري اسلامي ايران كشوري روبه رشد و قدرتمند است كه مي تواند محور ايجاد صلح و امنيت در جهان باشد.
معاون رئيس جمهور در اين ديدار با تأكيد بر آمادگي ايران در توسعه مناسبات با ديگر كشورها گفت: در صورتي كه ارتباطات بين دو كشور از سطح دولت ها فراتر رفته و به دوستي ملت ها بينجامد موضوعات دست و پا گير سياسي در روند اين دوستي ها تاثيرگذار نخواهد بود.
مشايي حضور بخش خصوصي در توسعه مناسبات گردشگري بين ايران و تونس را تعيين كننده برشمرد و برقراري خطوط هوايي مستقيم و مستمر، تبليغات و اطلاع رساني از ظرفيت هاي فرهنگي، تاريخي و گردشگري، برگزاري شب ايراني، شب تونسي، هفته هاي فرهنگي، نمايشگاه هاي گردشگري و حضور اصحاب رسانه اي در دو كشور را از جمله موضوعاتي دانست كه مي تواند در استحكام و ايجاد ارتباط ملت ها نقش اساسي داشته باشد.
وي با اشاره به وجود هزار چشمه آب معدني در كشور، تجربه تونس در بهره برداري از آب هاي معدني با خاصيت درماني را از ديگر موضوعات همكاري بين دو كشور ايران و تونس دانست و ايجاد تأسيسات خدمات گردشگري در مراكز آب درماني و سرمايه گذاري در زمينه توريسم درماني و سلامت در ايران از ديگر موضوعات مورد بحث و بررسي در اين نشست بود.
مولود الساكري سفير تونس در اين ديدار با اشاره به ارتباط بين دو كشور از قرن ها پيش بازاريابي، تبليغات، ايجاد فرصت هاي سرمايه گذاري، حمل و نقل هوايي، برگزاري دوره هاي آموزشي در زمينه گردشگري و ميراث فرهنگي، خدمات آب درماني، برگزاري نمايشگاه ها و هفته هاي فرهنگي و تبادل اساتيد گردشگري و ميراث فرهنگي را از جمله زمينه هاي همكاري بين دو كشور ايران و تونس برشمرد كه مي تواند در آينده نزديك به اجرا درآيد.

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري:
بن سفر به دست كارمندان مي رسد
011178.jpg
گروه شهري: مسافران نوروزي در حالي بهار سال ۸۵ را در سفر گذراندند كه به ارائه بن سفر كارمندي براي سال آينده و كاهش هزينه هاي سفر خود دل خوش كرده بودند. بنابر آخرين اخبار، آيين نامه اجرايي بن سفر ظرف چند روز آينده براي تصويب به سازمان مديريت و برنامه ريزي ارائه مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري، حدود ۱۰ روز پس از پايان تعطيلات نوروزي، مسئولان گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آمار و اطلاعات سفرهاي صورت گرفته در ايام نوروز را اعلام كردند.
بر اين اساس، آيين نامه اهداي بن سفر پس از تصويب سازمان مديريت به هيات دولت ارائه و در صورت تصويب، شركت يا مركزي براي اجراي اين آيين نامه در سطح ملي يا استاني تشكيل خواهدشد.
محمد شريف ملك زاده، معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به اينكه اين مراحل احتمالا ۲۵-۲۰ روز به طول خواهد انجاميد، گفت: قرار است ۲۵ درصد از بن سفر را دستگاه هاي اجرايي تقبل كنند، ۳۵-۳۰ درصد را بخش خصوصي بپردازد و ۴۰درصد مابقي را افراد ذينفع متحمل شوند.
به اين ترتيب تا خرداد ماه امسال كاركنان شاغل و بازنشسته دولت، دانش آموزان و دانشجويان مي توانند از بن هاي سفر بهره مند شود.
بنابراين گزارش، در ايام نوروز حدود ۴۰ ميليون نفر-سفر در ايران وجود داشته كه اين آمار، ورودي ها و خروجي هاي زميني و هوايي را شامل مي شود. از اين تعداد بيش از ۹ ميليون نفر از آثار تاريخي و  فرهنگي بازديد كردند، بيش از ۱۶ ميليون نفر در مراكز اقامتي دائم از جمله هتل ها و مهمانخانه ها ساكن شدند و نزديك به ۹ ميليون نفر در مراكز اقامتي موقت سكني گزيدند. تعداد مسافران خارجي كه به كشور وارد شدند نيز ۲ هزار و ۲۸۵ نفر بوده است.
خراسان رضوي، خوزستان،  فارس، مازندران، گيلان و اصفهان به ترتيب بيشترين ورودي  مسافران را داشتند و در خصوص بازديد از اماكن تاريخي و فرهنگي، به ترتيب استان هاي فارس، خراسان رضوي، اصفهان، كرمانشاه، گيلان و يزد بيشترين بليت ها را فروختند.
معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از ساكن شدن ۴۰ -۳۰ درصد مسافران در خانه هاي مردم شهرهاي مختلف خبر داد و در ادامه صحبت هايش گفت: امسال سعي كرديم توزيع مكاني و زماني مناسبي براي سفرهاي نوروزي بوجود آوريم به طوري كه در برخي استان هاي سردسير از ۵۴ تا ۱۰۰ درصد با رشد گردشگري مواجه بوديم و هفته دوم سال نيز به اندازه هفته نخست تعطيلات سفر انجام شد.
وي همچنين به توزيع فرم هاي نظرسنجي ميان مسافران نوروزي اشاره كرد و افزود: تا كنون بررسي هاي صورت گرفته روي اين فرم ها نشان مي دهد كه حدود ۷۵درصد مردم از خدمات ارائه شده در نوروز امسال رضايت داشته اند.

شايد زمين دهان باز كند مواظب زيرپايتان باشيد
011163.jpg
گروه شهري-اميرموسي كاظمي: اولين بار نيست كه گوشه اي از پايتخت، زميني فروكش مي كند و حفره اي زايش. آخرين بار هم نخواهد بود. همين سال گذشته بود كه نوشتيم: «اينجا تهران است. سه شنبه هفدهم خرداد ،۸۴ خيابان گاندي، كوچه پانزدهم. زمين فرو ريخته و گودالي با اشتهاي حداقل دو اتومبيل وسط كوچه دهان باز كرده، آدم كه جاي خود. تلفاتي در كار نيست. آدم ها كه لابد اجلشان نرسيده بوده ماشين ها هم كه قسر در رفته اند؛ هم اين  بار و هم سه بار قبلي كه همين جاي كوچه فرو ريخته بود.»
آن روز نه ماشيني در گودال افتاد و نه حتي قطره خوني از دماغ كسي چكيد و بر همين اساس بود كه به ناچار گفتيم: «اين بار هم به خير گذشت، تا دفعه بعد هم خدا بزرگ است!» همين طور هم بود، چرا كه در كمتر از يك ماه بعد از آن ماجرا، همان جا دوباره فرو ريخت تا باز هم تهران آبستن حادثه ديگري باشد. حادثه اي كه براي وقوع آن، انتظار زيادي لازم نبود.
هنوز دو روز از پايان مرخصي ۱۵ روزه پايتخت نگذشته بود كه فرسودگي و شكست لوله ۴۰۰ اينچي آب در خيابان مصطفي خميني، محدوده چهار راه سيروس، حفره اي به طول ،۱۲ عرض ۸ و ارتفاع ۹ متر خلق كرد. اين بار منطقه ۱۲ در قلب تهران ميزبان حادثه اي بود كه تا رسيدن به مرز فاجعه فاصله اي نداشت. خودروي تاكسي به درون گودال افتاد اما خوشبختانه كسي آسيب نديد تا دوباره نفس راحتي بكشيم كه «الهي شكر، به خير گذشت!» غافل از اينكه اگر اين حفره تنها چند ساعت ديگر طاقت مي آورد و در ساعت ديگري بجز پنج صبح دهان باز مي كرد، چه بسا حالا بايد به سوگ همنوعانمان مي نشستيم.
اما بحث بر سر اين نيست كه حادثه خيابان مصطفي خميني، چندمين رويداد در نوع خود است. چه، اگر اينگونه بود هدفي جز سياه نمايي از اين نوشتار حاصل نمي شد.
صحبت در خصوص مرمت و بازسازي اين حفره هاي خلق الساعه نيز نيست، چرا كه در عزم و تلاش شبانه روزي شهرداري براي رفع اين معضلات ترديدي وجود ندارد.
بحث درباره چرايي اين وقايع است. اينكه لوله هاي آب آشاميدني سطح شهر آنقدر فرسوده و قديمي هستند كه احتمال آسيب پذيري آنها در هر لحظه وجود دارد، واقعيتي است كه به هيچ وجه نمي توان منكر آن شد. شكستگي و تركيدگي لوله هاي آب رساني و شسته و خالي شدن خاك زير سطح آسفالت خيابانهاي شهر، همان اتفاقي است كه شايد در همين لحظه در زير پايمان در حال وقوع باشد.
البته همه تقصيرها را هم نمي توان برگردن فرسودگي سيستم آبرساني شهر انداخت. قنات هاي قديمي تهران نيز در اين ميان بي تقصير نيستند.
پايتخت ايران كه زماني ييلاقي خوش آب و هوا با روستاهاي بسيار در شمال ري محسوب مي شد، در حالي به يك كلانشهر تبديل شده است كه آثار ماهيت قبلي آن هنوز پابرجاست. در اين منطقه ييلاقي و روستايي دهها رشته قنات براي آبياري باغات و زمين هاي كشاورزي وجود داشت كه با گسترش شهر به سمت شمال، تنها روي آنها پوشانده شده است. به اين معني كه قنات ها بدون رسيدگي مداوم به آبهاي جاري زيرزميني تبديل شد كه معلوم نيست سر از كجا درمي آورند.
در برخي موارد قنات هاي معروف تهران به نحوي ساماندهي شدند كه به صورت آبهاي جاري در سطح و يا به صورت منابعي براي آبياري فضاي سبز درآمدند، اما سازمان آب و فاضلاب تهران هيچگاه موفق نشد به طور كامل قنات هاي شهر را ساماندهي كند و راهي براي جلوگيري از ايجاد خرابي توسط اين آبهاي جاري در زيرزمين بيابد. نابساماني وضعيت قنات هاي تهران در نهايت به اينجا ختم مي شود كه هر از چند گاهي در گوشه اي از شهر نفوذ آب هاي قنات ها موجب نشست خيابان يا پي ساختمان شده و در خوشبينانه ترين حالت براي مدتي زندگي روزمره شهروندان را مختل مي كند.
اگر چه رسيدگي به چنين معضلاتي بيشتر به كوتاهي مسئولان سابق آب و فاضلاب در دهه هاي پيشين بازمي گردد، اما اين انتظار همچنان باقي است كه مسئولان كنوني، راه نرفته گذشتگان را براي ساماندهي وضعيت آبهاي زيرزميني تهران و سيستم فرسوده آبرساني شهر طي كنند؛ راهي كه مي تواند از بهسازي قنات ها، آبهاي زيرزميني و تعويض لوله هاي آبرساني در نقاط مسئله دار شروع شده و به آگاهي دادن به شهرونداني كه در چنين مناطقي ساكن هستند، ختم شود. اين به طور حتم از حقوق اوليه هر شهروندي است كه از امنيت زير پاي خود مطمئن باشد.

شهر فراموش شده ساسانيان
011169.jpg
ميراث خبر: يك شهر ساساني با وسعت تقريبي ۴۰ هكتار در شهرستان بستك هرمزگان كشف شد. نام شهر سيبه در هيچ يك از متون تاريخي برده نشده است و باستان شناسان از آن به عنوان شهر فراموش شده ساسانيان ياد مي كنند.
«علي  اسدي» ، باستان شناس و سرپرست عمليات بررسي و شناسايي شهرستان بستك با اعلام اين مطلب افزود: «بررسي ها پيرامون يك بنا موسوم به« حمام سيبه » به كشف يك شهر دو هزار ساله با وسعت تقريبي ۴۰ هكتار منجر شد. بررسي ها قديمي ترين لايه آن را تا به امروز به دوران ساساني نسبت مي دهد.» بخشي از اين شهر در حال حاضر زير روستاي كنوني «كوخرد» مدفون است و روي بخش ديگري از آن گورستان، اين روستا قرار گرفته است.
به گفته اسدي بخش بسيار مهم شهر، بناي آب گذر است كه آب شيرين چشمه اي را از يك سمت رودخانه مهران به سمت ديگر آن كه شهر كشف شده است، انتقال مي داد.
اسدي افزود: «براي انتقال آب ابتدا آب چشمه وارد يك مجراي دايره اي شكل ساخته شده از سنگ و ساروج مي شد و پس از گذر از يك كانال ساخته شده در بستر رودخانه، به شهر مي رسيد . اين كانال به دقت درز گيري شده بود به نحوي كه آب رودخانه با آب داخل كانال تماس نداشت.»
كاركرد بخش هايي از بناي آب گذر هنوز براي باستان شناسان ناشناخته مانده است. آنها احتمال مي دهند اين بنا همچنين محل عبور و مرور اهالي شهر بوده است.

ثبت مجموعه تاريخي سبزه ميدان بجنورد
011175.jpg
مجموعه تاريخي سبزه ميدان بجنورد در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد.به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري مجموعه تاريخي سبزه ميدان بجنورد كه در خراسان شمالي واقع است شامل كاروانسراي تاريخي سردار مفخم نيز مي شود.اين كاروانسرا به دستور يارمحمدخان شاملو معروف به سردار مفخم ساخته شده است .
اين بنا در اواخر سده دوازدهم و اوايل قرن سيزدهم براي اسكان ميهمانان معمولي ساخته شد.
محدوده هاي اين مجموعه شامل محله هاي چهارشنبه بازار، پاي توپ و ساربان محله است. در گذشته يكي از هسته هاي اصلي دادوستد شهر بود و جشن ها و آيين هاي اجتماعي نيز در آن برگزار مي شد.مجموعه تاريخي سبزه ميدان شامل سبزه ميدان، كاروانسرا، راسته بازار، بازارچه و حمام است. كاروانسرا معماري ساده اي دارد و تزئينات آن شامل قوس هاي نيم دايره و تزئينات آجري است. بازارچه هاي اطراف كاروانسرا در امتداد شرقي، غربي، شمالي و جنوبي آن قرار دارد.

تزيينات ستوني هخامنشي در يك پاساژ
011166.jpg
مدير پايگاه ميراث فرهنگي هگمتانه، شالي ستوني را كه در يكي از پاساژهاي همدان پيدا شده است، متعلق به دوره اي دانست كه آثار تاريخي هگمتانه به مناطق مختلف شهر همدان منتقل مي شدند.
حبيب الله رشيدبيگي در گفت وگو با ايسنا، اعلام كرد كه اثر پيدا شده، در موزه  هگمتانه نگه داري مي شود.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا باستان شناسان منطقه اي را كه شالي ستون هخامنشي در آن كشف شد، بررسي كرده اند؟ گفت: ساختمان هاي مسكوني زيادي در آن منطقه ساخته شده است و به همين دليل، نمي توان در آنجا كاوش كرد؛ مگر آن  كه نواحي مختلف اطراف آنجا، بررسي و ثابت شود كه در محدوده  پيدا شدن شالي ستون، بقايايي از آثار تاريخي وجود دارد. رشيدبيگي درباره  نحوه  پيدا شدن آن اثر تاريخي، توضيح داد: زماني كه پاساژ در حال ساخت بوده است، چنين اثري به دست مي آيد؛ ولي در آن زمان، سازمان ميراث فرهنگي مطلع نمي شود تا سال گذشته كه كارشناسان سازمان درحال گشت زني در منطقه بودند، به اين اثر تاريخي در گوشه اي از پاساژ برمي خورند و آن را به موزه منتقل مي كنند. به گزارش ايسنا، سال گذشته در پاساژي كه در بخشي از حريم تپه  هگمتانه ساخته شده بود، تزيينات يك ستون هخامنشي پيدا و پس از چنين اتفاقي، اين پرسش مطرح شد كه چه كسي اجازه  ساخت پاساژ را در حريم تپه  هگمتانه داده است؟!

مناطق ميراث جهاني در نقشه يونسكو
011172.jpg
ميراث خبر: نقشه جديد ميراث جهاني يونسكو ۸۱۲ ميراث ثبت شده را نشان مي دهد و بر اساس آن ايتاليا در صدر غني ترين كشورهاي داراي ميراث فرهنگي قرار دارد.
اين نقشه كه با كمك موسسه «نشنال گئوگرافي» تهيه شده است، توزيع جغرافيايي ۸۱۲ ميراث جهاني ثبت شده را شامل ميراث فرهنگي، طبيعي و ميراث در خطر نشان مي دهد.ايران در اين نقشه، هفت اثر ثبت شده جهاني دارد: چغازنبيل، تخت جمشيد، نقش جهان اصفهان، پاسارگاد، تخت سليمان، ارگ بم و سلطانيه.
سلطانيه آخرين ميراث ايران است كه سال ۸۴ در فهرست جهاني ثبت شد. از اين فهرست ارگ بم جزء ميراث در خطر جهان است كه تاريخ ثبت آن را سال ۲۰۰۴ ميلادي عنوان كرده اند.ميان همسايگان كشور ما، تنها تركيه آثار جهاني بيشتري را روي نقشه به اسم خود ثبت كرده است.
همسايه شمال غربي ايران، ۹ ميراث جهاني ثبت شده دارد كه دو مورد آن به طور مشترك ميراث طبيعي و فرهنگي است. بافت تاريخي شهر استانبول نخستين ميراث تركيه است كه سال ۱۹۸۳ وارد فهرست ميراث جهاني يونسكو شد. ايران سه سال قبل از پيوستن تركيه به يونسكو، سه اثر چغازنبيل، تخت جمشيد و نقش جهان را در فهرست ميراث جهاني يونسكو ثبت شده داشت.

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |