يكشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۶ - Apr 23, 2006
برداشت بعدي...!-علي درويش
* طمع و زياده طلبي يك «مساله» نيست، يك «وسوسه» است.
* وقتي «مُردم» تازه فهميدم هيچ چيز با خود «نبردم» !
* گسسته از گذشته «پيوسته عبرتها» را خود راساً تجربه مي كند.
* در «محبت» كردن، تخفيف نده.

شيوه مديريت پيامبر اعظم(ص)
بايد سرلوحه مديران نظام باشد
گروه علمي فرهنگي _ علي اصغر محمدي: برنامه هاي ستاد بزرگداشت سال پيامبر اعظم(ص) در نشست عليرضا مختارپور، سخنگو و دبير اجرايي اين ستاد با خبرنگاران اعلام شد.
به گزارش همشهري، در اين نشست كه در محل معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد، سخنگوي ستاد بزرگداشت سال پيامبر اعظم(ص) گفت: به دنبال پياده كردن شيوه مديريت پيامبر اعظم(ص) در ميان مديران و مسئولان هستيم. وي افزود: با توجه به نامگذاري سال ۱۳۸۵ از سوي مقام معظم رهبري به عنوان سال پيامبر اعظم(ص)، به همين مناسبت ستادي با عنوان بزرگداشت پيامبر اعظم(ص) با همكاري همه دستگاه هاي اجرايي كشور تشكيل شد كه رياست اين ستاد نيز بر عهده وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي است.
معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد درباره موضوع و فعاليت هاي كميته هاي اين ستاد اظهار داشت: پنج كميته تخصصي با محورهاي «علمي، آموزشي و پژوهشي» ، «فرهنگي، هنري و تبليغي» ، «امور بين الملل» ، «حكومت و آموزه هاي نبوي» و «اجرايي و پشتيباني» در ستاد شكل گرفت.
مختارپور در ادامه با اشاره به فعاليت بخش هاي مختلف اين كميته ها گفت: در كميته علمي _ آموزشي و پژوهشي، به دنبال گردآوري و تدوين دانشنامه پيامبر اعظم(ص) هستيم، چون چنين دانشنامه اي تدوين نشده است. همچنين در كميته فرهنگي، ساخت يك قطعه موسيقي فاخر در مدح پيامبر اعظم(ص)، در سازمان صداوسيما شروع شده است.وي درباره كميته «حكومت و آموزه هاي نبوي» خاطرنشان كرد: اين كميته از دانشگاهيان و حوزويان تشكيل شده است و با دعوت از مديران اجرايي و صاحب نظران در سيره نبوي، در صدد است تا شاخص هايي را براي نظام مديريتي در فعاليت ها، عزل و نصب ها و تشويق و تنبيه ها تدوين كند كه دستور كار مديران كشور باشد، زيرا تاكنون يك نظام مديريتي براساس سيره نبوي و اصول عملي ايشان شكل نگرفته است.
دبير اجرايي ستاد بزرگداشت پيامبر اعظم(ص) درباره بودجه اين ستاد نيز گفت: قرار نيست اين ستاد بودجه اي به دولت تحميل كند و فقط نيازمند حمايت، تشويق، كمك و اطلاع رساني از سوي دستگاه هاي اجرايي، مردم و رسانه ها است. از اين رو با توجه به اين كه محوريت بزرگداشت پيامبر اعظم(ص) موضوع همه فعاليت هاي دستگاه هاي اجرايي كشور در سال جاري است، هر فعاليتي در اين حوزه زيرمجموعه اين ستاد قرار مي گيرد.
معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد در پايان اظهار كرد: در نمايشگاه بين المللي كتاب امسال نيز ويژه برنامه هايي در اين زمينه تدارك ديده شده است كه طي آن از نويسندگاني كه در زمينه رفتار و شناخت پيامبر(ص) كتاب منتشر كرده اند، تقدير خواهد شد. به گفته مختارپور، به زودي پايگاه اطلاع رساني ستاد بزرگداشت پيامبر اعظم(ص) راه اندازي مي شود و نشست هاي ستاد نيز هر دو هفته يكبار برگزار خواهد شد.

جشنواره تجليل از دبيران و دانش آموزان
برتر برگزار مي شود
ايسنا:  همزمان با گراميداشت ايام سالگرد شهادت استاد شهيد مرتضي مطهري و روز معلم از سوي بنياد فرهنگي البرز وابسته به سازمان اوقاف و امور خيريه و با همكاري وزارت آموزش و پرورش مراسم اهداي جوايز حسن تعليم و تحصيل دبيران و دانش آموزان نمونه برگزار مي شود.
مراسم اعطاي جوايز حسن تعليم و تحصيل به دبيران نمونه و دانش آموزان ممتاز با حضور مسؤولان وزارت آموزش و پرورش و سازمان اوقاف و امور خيريه روز پنجشنبه هفتم ارديبهشت ماه از ساعت ۳۰:۹ تا ۱۲ در باشگاه رفاهي كاركنان شركت نفت شهر كرمانشاه برگزار خواهد شد. در اين مراسم از ۲۰۰ دبير نمونه و دانش آموز ممتاز استان هاي كرمانشاه، كردستان و ايلام با اهداي جوايز و لوح  تقدير، تجليل خواهد شد.

۱۰ميليون نفر در كشور زير خط فقر زندگي مي  كنند
ايسنا: معاون فرهنگي كميته امداد امام (ره) شمار جمعيت زير خطر فقر كشور را طبق برآوردهاي آماري ۱۰ ميليون نفر اعلام كرد و گفت: از اين تعداد  ۵/۴ ميليون نفر تحت پوشش نهادهاي حمايتي هستند.
«حميدرضا ترقي» افزود: از مجموع فقراي تحت پوشش نهادهاي حمايتي نيز  ۵/۱ ميليون نفر تحت پوشش كميته امداد قرار دارند. وي در نشستي كه به منظور تبيين برنامه هاي فرهنگي كميته امداد در مشهد برگزار شده بود، اعلام كرد: امسال با افزايش اعتبارات، مستمريهاي كميته امداد حدود  ۴ هزار خانوار را تحت پوشش قرار مي دهد و ميزان مستمري براي هر خانوار حداقل يك نفره  ۲۵ هزارتومان خواهد بود.
ترقي تأكيد كرد: هدف دولت اين است كه با افزايش كالاهاي يارانه اي، افزايش دستمزدها و حقوق و بالابردن سهم كالاهاي يارانه اي از فشار ناشي از تحميل هزينه ها بر طبقات محروم بكاهد. وي فقر بسياري از افراد محروم را ناشي از فقدان شغل و بيكاري دانست و تصريح كرد: ايجاد حداقل يك ميليون شغل توسط كليه دستگاه ها مي تواند سياستي در جهت حمايت از اقشار فقير جامعه باشد. معاون فرهنگي كميته امداد، طرح شناسايي خيرين استانها را مورد اشاره قرار داد و گفت: اين طرح به صورت آزمايشي در بعضي استان ها كه خيرين و موسسات خيريه بيشتري دارند، اجرا مي شود.
ترقي گفت: با ارائه خدمات به دانش آموزان مقطع متوسطه تحت پوشش، از ۳۴هزار دانش آموز، ۱۰ هزار نفر به دانشگاه راه يافتند كه حدود يك سوم خانواده هاي تحت پوشش را شامل مي شوند. وي افزود: حدود ۳۰هزار نفر از دانشجويان دانشگاه هاي مختلف دولتي، پيام نور، آزاد و علمي كاربردي از حمايت هاي كميته امداد برخوردارند و سالانه حدود ۶هزار نفر در مقاطع مختلف دانشگاه فارغ التحصيل و وارد بازار كار مي شوند.
به گفته وي ۶۵ هزار نفر از مددجويان تحت پوشش كميته امداد كه فارغ التحصيل دانشگاه هستند، وارد بازار كار شده اند و در سال جاري با تشكيل كانون هاي فارغ التحصيلان دانشجويي و با حمايت بخش خودكفايي كميته امداد در زمينه اشتغال، براي پرداخت وام اشتغال به رشته هايي كه مستلزم كار آزاد هستند، اقدام كرده ايم.

اختصاص ۳ ميليارد و۲۰۰ ميليون تومان
براي بيمه زنان خانه دار
ايسنا : معاون دفتر زنان و خانواده سازمان بهزيستي اعلام كرد: ۴۲ هزار زن خانه دار در سراسر كشور امسال بيمه مي شوند.
پرويز زارعي افزود: اعتبارات مربوط به بيمه زنان خانه دار از حدود ۲ ميليارد تومان در سال گذشته به ۳ ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان در سال جاري افزايش يافته است.وي درخصوص واگذاري بيمه زنان خانه دار به يك شركت بيمه اي گفت: وزارت رفاه در حال بررسي و انتخاب شركت بيمه اي به عنوان مجري طرح بيمه زنان خانه دار است تا پس از تعبيه، حق بيمه دريافتي از ابتداي اجراي طرح تاكنون از بانك مربوطه به اين شركت بيمه اي منتقل شود.
زارعي خاطر نشان كرد: بر اساس اين طرح زنان خانه دار با پرداخت ماهيانه ۵ هزار تومان مي توانند پس از ۱۵سال سابقه پرداخت حق بيمه معادل يك دوم و با ۳۰ سال سابقه معادل حداقل حقوق بازنشستگان كشوري مستمري دريافت كنند.معاون دفتر زنان و خانواده سازمان بهزيستي يادآور شد: سازمان بهزيستي نيز به نمايندگي از دولت معادل رقم حق بيمه پرداختي هر بيمه شده كمك مي كند.

حادثه غرق شدن پنج دانش آموز
در كهگيلويه و بويراحمد بررسي مي شود
ايسنا: وزير آموزش و پرورش حادثه غرق شدن پنج تن از دانش آموزان دبيرستان شبانه روزي زينبيه (س) منطقه چرام در استان كهگيلويه و بوير احمد را تسليت گفت.
فرشيدي در اين پيام اين حادثه را تلخ و مصيبتي جانكاه خواند و افزود: درگذشت جانگداز فرزندان عزيزم را به خانواده هاي داغدار آن عزيزان، معلمان و دانش آموزان سوگوار و فرهنگيان محترم استان تسليت مي گويم. مادران و پدران محترمي كه غنچه هاي باغ زندگي خود را در اين سانحه تلخ از دست داده اند، اينجانب را در تحمل اين غم سنگين شريك بدانند. تنها توكل به ذات لايزال الهي است كه در روزهاي سخت و ماتمزا به انسان صبوري مي بخشد.
وزير آموزش و پرورش از خداوند متعال براي ارواح مطهر دانش آموزان از دست رفته علو درجات و براي خانواده هاي معزز آنان صبر و شكيبايي مسئلت كرده و در ادامه پيام خود افزوده است: اينجانب به نماينده تام الاختيار خويش ماموريت داده ام تا در رأس هياتي در منطقه حضور يابد، علت بروز اين حادثه دلخراش را بررسي و تصميم لازم را اتخاذ كند و تمام مساعي خويش را براي كاهش آلام و مشكلات خانواده هاي داغدار به كار گيرد.

گفته مي شود...
مهر: به دنبال بروز نقص فني در دو هواپيماي حامل حداد عادل و هاشمي رفسنجاني، استفاده از هواپيماي تشريفات دولت در سفرهاي مقامات ۳ قوه و مسئولان عاليرتبه در دستور كار مقامات امنيتي قرار گرفته است. برخي كارشناسان اهميت حفظ جان مسئولان درجه اول كشور را كمتر از استفاده تجار و بازرگانان ارزيابي نمي كنند و برخي ديگر هم با اشاره به هزينه هاي هنگفت  نگهداري از اين هواپيما و فرسودگي ناوگان هوايي كشور، معتقدند با حذف برخي بخشهاي لوكس و تجملي هواپيماي تشريفاتي مي توان به نحو مطلوبي از آن بهره برد.
مهر: قرار است يك گروه از كارشناسان پاكستاني جهت كمك به بررسي علت سقوط هواپيماي سي _ ۱۳۰ وارد كشور شوند.
مهر: قرار است رئيس قوه قضائيه در آينده اي نزديك به چين سفر كند.
مهر: در قرارداد منعقده ميان دولت و صدا و سيما، ۳۰ فيلم، سريال و گزارش از فعاليت هاي عمراني، فرهنگي و خدماتي دولت جهت پخش و آگاهي عمومي توسط صدا و سيما تهيه خواهد شد.

ادعاي روزنامه آمريكايي درباره ادامه
حضور مقام ايراني در ايالات متحده
ايسنا: وزارت امنيت كشور آمريكا اعلام كرد كه هيچ دليلي براي محروم كردن محمد نهاونديان از ورود به آمريكا در ماه گذشته وجود نداشته است، اما تحقيقاتي براي بررسي نقض هاي احتمالي كه مي تواند به لغو گرين كارت اين مقام ايراني منجر شده باشد در حال انجام است.
به گزارش روزنامه واشنگتن تايمز با اشاره به اين مطلب افزود: مقامات وزارت امنيت كشور از مشخص  كردن نوع نقض هايي كه در حال بررسي آن هستند براي خودداري از پيشداوري در تحقيقاتشان و يا ايراد اتهام غير ضروري به معاون علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران پرهيز كردند. اين گزارش به نقل از يك مقام وزارت امنيت كشور آمريكا كه خواست نامش فاش نشود گفت: نهاونديان در تاريخ ۲۵ مارس و دو هفته پيش از آنكه اخبار حضورش در آمريكا منتشر شود با پرواز اوتاوا به فيلادلفيا وارد شده است. در فرودگاه اوتاوا نيز گرين كارت خود را كه در سال ۱۹۹۳ صادر شده و در سال ۲۰۰۴ بازنگري شده بود، ارايه كرده است.وي افزود: در پرونده نهاونديان هيچ اطلاعاتي كه چيزي غيرقانوني يا مشكوك را نشان دهد وجود نداشته است. يك مقام ديگر وزارت امنيت كشور آمريكا نيز گفت كه نهاونديان قصد داشته است در تاريخ ۱۱ آوريل به كانادا بازگردد اما به علت آنكه نسخه دارويي به همراه داشته است كه مقامات كانادايي آن را غير قابل پذيرش مي دانستند، بازگردانده شده است.وي با بيان اين كه هيچ مدركي درباره خروج اين مقام ۵۱ ساله ايراني از آمريكا وجود ندارد خاطرنشان كرد كه چنين مداركي فقط در صورت خروج هوايي وي از كشور فراهم خواهد شد.

رقابت سياسي در غيبت دوم خردادي ها رنگي ندارد
ايسنا: دبير كميته سياسي جبهه پيروان خط امام ورهبري ضمن مناسب ارزيابي كردن شرايط فعلي براي رقابت سياسي سالم و آرام ، وضعيت فعلي اين عرصه را به لحاظ غيبت فعاليت هاي جناح دوم خرداد، بي رنگ خواند.
مريم بهروزي افزود: در حال حاضر رقابت سياسي رنگي ندارد؛ زيرا جناح دوم خرداد و مشاركت كه تقريبا مخالف دولت هستند هنوز سوژه اي به دست نياورده اند كه حرفي داشته باشند و به رقابت سياسي بپردازند. وي ادامه داد: جناح اصولگرا نيز ضمن همكاري و تعامل با دولت و مجلس به نقد منصفانه مي پردازد تا از حمايت كور و صرفا سياسي پرهيز كند. لذا رقابت جدي بر سر موضوعي كه قابل توجه باشد ديده نمي شود. اما با نزديك شدن به زمان برگزاري انتخابات رقابت هايي پديد خواهد آمد.

همكاري انجمن اصلاحات با بنياد باران
مهر: رئيس انجمن اصلاحات ايران گفت كه اين انجمن در آخرين نشست خود، همكاري تشكيلاتي با بنياد آزادي، رشد و آباداني ايران (باران) را تصويب كرد.
مرتضي حاجي افزود: اكثر اعضاي انجمن اصلاحات از مديران دولت اصلاحات هستند و به صورت فردي با بنياد باران متعلق به سيد محمد خاتمي همكاري دارند. وي افزود: اعضاي بنياد باران در دو قالب حقيقي و حقوقي به عضويت آن در مي آيند و در نشست اخير انجمن اصلاحات، در زمينه عضويت حقوقي اين تشكل غير دولتي با بنياد باران بحث و تبادل نظر و مقرر شد به صورت تشكيلاتي با آن بنياد همكاري كنيم.حاجي درخصوص ورود برخي اعضاي جديد به انجمن متبوعش نيز، اظهار داشت: پس از تشكيل مجمع عمومي عادي انجمن در نيمه اسفند ماه گذشته تا امروز، عضوگيري صورت نگرفته است و در حال فراهم كردن مقدمات ورود اعضاي جديد از جمله تعريف حوزه كاري و جايگاه براي متقاضيان عضويت هستيم. از سخنگوي انجمن اصلاحات درخصوص حضور اين حزب در انتخابات آتي شوراهاي اسلامي و مجلس خبرگان رهبري سؤال شد كه وي پاسخ داد: انجمن موضوع انتخابات را به صورت پراكنده مورد بررسي قرار داده، اما هنوز به صورت رسمي در اين خصوص بحث نشده است.حاجي افزود: رسالت انجمن اين است كه در چارچوب اصول مشترك، با مجموعه نيروهاي اصلاح طلب و هوادار نظام و انقلاب و كشور تعامل و همكاري كند.

جامعه مدرسين حوزه علميه قم به مصاديق
انتخابات خبرگان نرسيده است
ايسنا: عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم اظهار داشت كه تشكل متبوعش هنوز درمورد مصاديق اعضاي خبرگان به نتيجه نرسيده و اين امر مسير عادي خود را طي مي كند. ممدوحي در مورد همكاري جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين حوزه علميه قم در اين باره افزود: اين دو تشكل هيچ كدام تابع يكديگر نيستند، اگرچه ممكن است در مورد مصداق هاي واحدي، اتفاق نظر داشته باشند و با يكديگر توافق كنند.بر اساس اخبار منتشرشده كميته اي متشكل از شش تن از اعضاي جامعتين قرار است درباره مصاديق خبرگان با يكديگر رايزني كنند.

عيادت مشاور فرهنگي رئيس جمهور
از رئيس دانشگاه علامه طباطبايي
علي اكبر اشعري _ مشاور فرهنگي رئيس جمهور و رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي، ديروز به نمايندگي از رئيس جمهور از حجت الاسلام والمسلمين سيد صدر الدين شريعتي _ رئيس دانشگاه علامه طباطبايي در بيمارستان خاتم الانبياء تهران عيادت كرد.
اشعري در اين ديدار ضمن ابلاغ سلام و دعاي خير رئيس جمهور، اظهار اميدواري كرد تا با بهبود وضعيت جسماني وي اين چهره ارزشمند دانشگاهي هر چه سريعتر سلامتي خود را بازيافته و به عرصه خدمت رساني به دانشجويان و دانشگاهيان باز گردد.

دولت بايد سرانه درمان را واقعي كند
ايرنا: رييس  كميسيون  بهداشت  و درمان  مجلس  شوراي  اسلامي گفت : دولت  بايد با تامين  اعتبار، سرانه  درمان را واقعي  و عادلانه  كند و سهم  مردم  را در پرداخت هزينه  سلامت  بپردازد.
دكتر «اميدوار رضايي» افزود: بايد سرانه  براي  افراد برخوردار، به  ميزان  كمتر و براي  افرادي  كه  داراي بنيه  مالي  پاييني  قرار دارند، بيشتر باشد تا در تامين  هزينه هاي  سلامت عدالت  ايجاد شود.رضايي  گفت : در واقعي  كردن  ميزان  سرانه ، كار كارشناسي  را بر عهده  دولت و شوراي  عالي  بيمه  گذاشتيم  كه  شوراي  عالي  بيمه  مبلغ  هفت  هزار تومان  را تصويب  كرد. وي  تاكيد كرد: اين  در حالي  است  كه  مرجع  نهايي  تصويب  اين  موضوع  دولت است  و بايد بتواند بار مالي  آن  را تامين  كند. به  گفته  وي  در بودجه  سال  ۸۵ بر اساس  لايحه  دولت  مبلغ  سرانه  سه  هزارو۹۰۰ تومان  تصويب  شد، اما بايد حداقل  به  ۷ هزار تومان  افزايش  يابد.رييس  كميسيون  بهداشت  مجلس  افزود: مجلس  نمي تواند بار مالي  جديدي ايجاد كند، بنابراين  دولت  براي  جبران  اين  موضوع  يا بايد متمم  بودجه بياورد يا از بودجه هاي  در دسترس  دولت  اين  ميزان  را تامين  كند. وي گفت : مسير سرانه  در دست  دولت  است  ، اما ابتدا بايد توسط شوراي  عالي بيمه  و سپس  هيات  دولت  - با تامين  بار مالي  لازم - به  تصويب  برسد.

بيمارستانهاي نامطلوب اخطار مي گيرند
ايرنا: معاون  سلامت  وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  اعلام  كرد: بيمارستانهاي دولتي ، خصوصي ، خيريه  و تامين  اجتماعي  كه  از لحاظ كيفيت  ارائه  خدمات  بهداشتي و درماني  در وضعيت  مطلوب  نيستند، اخطار مي گيرند.
دكتر سيد مويد علويان  ديروز با بيان  اينكه تحول  در بيمارستانها از مهمترين  برنامه هاي  وزارت  بهداشت  در سال جاري است ، افزود: بيمارستانهايي  كه  فضاي  فيزيكي  مناسبي  ندارند و تجهيزات  بخشهاي آنها غيراستاندارد است ، از سوي  مسئولان  وزارت  بهداشت  اخطار مي گيرند.
علويان  با بيان  اينكه  اين  اقدام  بر اساس  بازديدهاي  كارشناسي  وزارت بهداشت  صورت  مي گيرد، ادامه  داد: تاكنون  طي  بازديدهايي  كه  از بيمارستانها داشتيم ، برخي  از آنها اخطار گرفتند و به  آنها تذكر داده ايم  كه  اگر ظرف  سه ماه  وضعيت  مطلوب  موجود را برطرف  نكنند، اقدام  به  تعطيلي  بيمارستان  خواهيم كرد. وي  يادآور شد: البته  وزارت  بهداشت  به  بيمارستانهايي  كه  اخطار مي گيرند، كمك  مالي  مي كند تا نسبت  به  رفع  وضعيت  نامطلوب  بيمارستان  خود اقدام  كنند.معاون  سلامت  وزارت  بهداشت  افزود: بازديد از بيمارستانها و بررسي  وضعيت موجود آنها تا پايان  تيرماه  ادامه  دارد. علويان  همچنين  در مورد وضعيت  بيمارستان  باهر گفت : از نظر وزارت بهداشت ، بيمارستان  باهر، يك  مركز ارائه دهنده  خدمات  بهداشتي  و درماني  به بيماران  نيست  و ما مجددا از مردم  مي خواهيم  براي  معالجه  بيماران  خود به آنجا مراجعه  نكنند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |