يكشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۶ - Apr 23, 2006
شكل گيري دولت دائم در بغداد آغاز شد
مالكي مأمور تشكيل كابينه عراق شد
013101.jpg
گروه سياسي خارجي: پس از مدتها انتظار و تأخير ديروز جلسه پارلمان جديد عراق برگزار شد.
اين دومين جلسه پارلمان اين كشور پس از برگزاري انتخابات در عراق بود. در اين جلسه كه به اميد تشكيل سريع دولت وحدت ملي در بغداد برگزار شد، نمايندگان، محمود المشهداني را به عنوان رئيس مجلس اين كشور برگزيدند. المشهداني از سياستمداران اهل تسنن عراق است. در پي اين انتخاب، نمايندگان جلال طالباني را به عنوان رئيس جمهور اين كشور انتخاب كردند.
متعاقب اين انتخاب جلال طالباني، جواد مالكي را به عنوان نامزد نخست وزيري معرفي و از وي خواست كابينه خود را تشكيل دهد.
در جلسه ديروز نمايندگان پارلمان همچنين ابوذر عطيه و عارف طيفور را به ترتيب به عنوان معاونان اول و دوم رئيس مجلس برگزيدند.
عطيه از گروه مستقل هاي فراكسيون ائتلاف شيعيان و عارف طيفور از فهرست همبستگي كردستان عراق و عضو حزب دموكرات كردستان عراق است.

اخراج مأمور سيا به اتهام افشاي اطلاعات
سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) يكي از تحليلگران اطلاعاتي برجسته ي خود را به خاطر افشاي اطلاعاتي كه به نوشته  شدن مقاله ي روزنامه ي واشنگتن پست درباره  شبكه  زندان هاي مخفي سيا منجر شده است، اخراج كرد. اين گزارش برنده جايزه ي معروف ادبي پوليتزر شده است.
به گزارش آسوشيتدپرس، ماري مك كارتي، تحليلگر برجسته ي سيا، در آستانه ي بازنشستگي قرار داشت.
پت روبرتز، رييس كميته ي اطلاعاتي سنا، اقدام سيا را در شناسايي و اخراج عامل افشاي اطلاعات ستود و اين سازمان را تشويق كرد تا تحقيقات شديدي را در خصوص موارد ديگر انجام دهد.
روبرتز تصريح كرد:  عاملان افشاي غير قانوني اطلاعات محرمانه بايد به شديدترين شكل ممكن تحت پيگرد قانوني قرار بگيرند.
سناتور رابرت منترز از جورج بوش رييس جمهور آمريكا خواست تا عاملان افشاي اطلاعات عراق در آستانه ي جنگ و والري پلام، مامور اخراج شده ي سيا را مورد بازخواست قرار دهد.
منترز تصريح كرد: ظاهرا رييس جمهور بوش به اين مساله كه صلاح سيا صلاح كاخ سفيد است، اعتقاد ندارد.
پل گيمياگليانو، سخنگوي سيا، با بيان اين كه ماري مك كارتي گفت وگوهاي غير مجاز با رسانه ها و افشاي غير مجاز اطلاعات محرمانه به آن ها را تاييد كرده، تصريح كرد: اين كار نقض توافقنامه ي رازداري است كه هر يك از كاركنان به عنوان شرط استخدام در سيا آن را امضا مي كنند.

عبدالعزيز حكيم اعلام كرد:
جواد مالكي نامزد شيعيان براي نخست  وزيري عراق
013056.jpg
نمايندگان شيعه  پارلمان عراق نامزدي جواد مالكي را براي تصدي پست نخست وزيري دولت جديد تاييد كردند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه، عبدالعزيز حكيم، رييس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق اظهار داشت: نهاد سياسي ائتلاف يكپارچه  شيعه ديروز (شنبه) در نشست خود نامزدي مالكي را به عنوان نخست وزير تاييد كرد.
وي اظهار داشت:در اين نشست توافق شد كه عادل عبدالمهدي به عنوان معاون رييس جمهور در سمت خود باقي بماند و شيخ خالد العطيه به عنوان معاون اول رييس پارلمان انجام وظيفه كند.
مالكي در اولين اظهاراتش پس از اعلام نامزدي اش براي نخست وزيري عراق گفت، براي تشكيل دولت متحد ملي تلاش خواهد كرد.وي عنوان داشت: قصد دارم دولت متحد ملي تشكيل دهم كه با چالش هاي تروريسم و فساد مقابله كند.
وي افزود: من براي ريشه كني بي عدالتي اي كه مردم عراق خواه عرب، كرد، شيعه يا گروه هاي كرد غير مسلمان از آن رنج مي برند، فعاليت خواهم كرد.
ما بايد براي حفظ شرافت مردم كه طي رژيم گذشته از بين رفته با يكديگر همكاري كنيم.مالكي گفت كه براي تشكيل كابينه  به يك ماه وقت نياز دارد و كابينه  وي متشكل از وزرايي است كه براي همه عراق كار مي كنند.وي افزود: اميدوارم تيمي قوي و توانمند براي رويارويي با چالش هاي سياسي، امنيتي و اقتصادي تشكيل دهم كه هر وزيري با كفايت و كارآيي فعاليت كند و تنها به پيشينه  قوي اش اتكاء كند.
وي هم چنين خاطرنشان كرد كه مي خواهد وزرايي را روي كار آورد كه تكنوكرات باشند و سابقه  رويارويي با اين چالش ها را داشته باشند.
وي تاكيد كرد: دولت من برقراري بهترين روابط با همسايگان عرب و مسلمان را در اولويت قرار مي دهد و اين روابط بسيار متفاوت از آنچه رژيم گذشته داشته خواهد بود.شما شاهد خواهيد بود كه نيروهاي امنيتي ما، امنيت كل كشور را در دست خواهند گرفت.
ابراهيم الجعفري، نخست وزير دولت موقت عراق نيز اعلام كرد: خوشحال مي شوم به عنوان يك عضو ساده پارلمان به كشورم خدمت كنم.
سيدعبدالعزيز حكيم نيز پس از اعلام نامزد پست نخست وزيري از سوي فهرست ائتلاف يكپارچه شيعه تاكيد كرد: سختي ها پايان يافته و عراق به زودي شاهد تشكيل دولت متحد ملي خواهد بود.ديروز همچنين سخنگوي جبهه توافق عراق گفت: اين جبهه از نامزدي جواد مالكي براي نخست وزيري اين كشور حمايت مي كند.
ظافر العاني تاكيد كرد جبهه توافق عراق با مالكي براي تشكيل دولت وحدت ملي مشاركت خواهد كرد.
ساير تحولات
* سيدمحمد باقرالعلوم گفت كه  مرجعيت ديني عراق در تشكيل كابينه جديد عراق دخالت نمي كند و آن را به ائتلاف شيعيان عراق واگذار مي كند.
وزارت امور آوارگان فلسطيني ديروز از آيت الله سيستاني خواست با صدور فتوايي مانع از اذيت و آزار آوارگان فلسطيني مقيم عراق شود.
وزارت دفاع استراليا اعلام كرد اولين سرباز ارتش اين كشور ديروز در عراق كشته شد. بر اثر انفجار در استان دياله عراق ديروز دو نفر كشته و ۱۷ تن زخمي شدند.

نخست وزير فلسطين:
اظهارات خالد مشعل موضع دولت نيست
گروه سياسي خارجي: در پي انتقاد شديد شوراي انقلابي فتح به اظهارات روز جمعه خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس، و متهم كردن وي به تلاش براي برافروختن آتش جنگ داخلي، ديروز معاون اسماعيل هنيه نخست وزير فلسطين گفت:سخنان خالد مشعل موضع دولت نيست. وي از فلسطيني ها خواست تا با آرامش عمل كنند.
خالد مشعل جمعه شب در سخنراني اش در دمشق به شدت از عملكرد محمود عباس و جنبش فتح انتقاد كرده بود. مشعل در اين سخنراني برخي از رهبران فتح را به كمك به غربي ها براي منزوي ساختن دولت جديد حماس متهم كرده بود.
در واكنش به اين اظهارات شوراي انقلابي فتح اعلام كرد: ما سخنان مشعل را بسيار خطرناك مي دانيم و نمي توانيم آن را چيزي جز سخناني فتنه انگيز بدانيم كه هدف آن متشنج كردن اوضاع در سرزمين هاي فلسطيني و تدارك جنگ داخلي است.
واكنش حماس به لغو تشكيل نيروي امنيتي
جنبش حماس از تصميم محمود عباس در لغو تشكيل نيروي امنيتي جديد انتقاد كرد. اعلام تشكيل نيروي امنيتي جديد از سوي وزارت كشور فلسطين به رهبري حماس با واكنش هاي مختلفي از سوي اسرائيل و آمريكا مواجه شد و در پي آن محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين تصميم وزارت كشور را لغو كرد. محمود عباس به عنوان رئيس تشكيلات خودگردان به لحاظ قانوني قدرت بررسي و يا حق تصويب و رد هر گونه انتصابي را دارد. وزير كشور فلسطين كه از اعضاي جنبش حماس است هفته گذشته پيش از تشكيل نيروي امنيتي ويژه اي متشكل از عناصر شاخه هاي نظامي گروههاي جهادي براي كمك  به نيروهاي پليس و تأمين امنيت اين كشور خبر داد كه اين تصميم با واكنش تند اسرائيل، آمريكا و جنبش فتح مواجه شد. در پي لغو اين تصميم از سوي محمود عباس، ديروز سالي ابوزهري سخنگوي حماس گفت: تصميم ابومازن به معناي ادامه هرج و مرج و ناامني است.
محمود عباس امروز با هدف جلب حمايت مالي اروپايي ها براي فلسطيني ها و آغاز مذاكرات براي حل بحران خاورميانه عازم اروپا مي شود. وي در اين سفر به آنكارا، اسلو، هلسينكي و پاريس خواهد رفت.

آغاز عمليات نيروهاي ويژه مبارزه
با مواد مخدر در شرق افغانستان
كابل _ ايرنا: نيروهاي ويژه مبارزه با مواد مخدر افغانستان براي نابودي مزارع خشخاش عمليات ويژه اي را در ولايت كنر در شرق اين كشور آغاز كرده اند.
وزارت امور داخله(كشور) افغانستان ديروز با انتشار بيانيه اي در كابل اعلام كرد كه اين عمليات از روز پنجشنبه گذشته آغاز شده و در اولين روز اين عمليات دو قاچاقچي مواد مخدر بازداشت شدند و تعدادي اسلحه نيز از آنان كشف شده است.
وزارت داخله افغانستان تاكيد كرد كه اين عمليات بعد از يك عمليات گسترده اين نيروها در جنوب اين كشور، اكنون در شرق، بخصوص منطقه «آچين» ولايت ننگرهار كه مركز اصلي قاچاقچيان مواد مخدر به حساب مي آيد آغاز شده است.اين درحالي است كه مدير شوراي بين المللي «سنلس» كه يك موسسه اروپايي است و براي قانوني شدن كشت خشخاش در افغانستان تلاش مي كند اعلام كرد: دولت انگليس كه رهبري روند مبارزه با قاچاق و توليد مواد مخدر را در افغانستان بر عهده دارد در مبارزه با اين پديده ناكام بوده است.
«گويليوم فورنر» روز دوشنبه هفته گذشته گفت: در حاليكه انگليس در سال۲۰۰۵ميلادي ۱۱۵ميليون پوند براي مبارزه با مواد مخدر در افغانستان هزينه كرد تنها موفق به كاهش دودرصد كشت خشخاش در اين كشور شد.
دفتر سازمان ملل در امور مبارزه با مواد مخدر و جرايم پيشتر اعلام كرده بود انتظار مي رود كشت خشخاش در چند ولايت افغانستان از جمله ننگرهار پس از افت نسبي در سال۲۰۰۵ افزايش يابد.
تابستان سال گذشته اين دفتر اعلام كرده بود، كاهش ۲۱درصدي كشت خشخاش تنها به معناي ۲‎/۴درصد كاهش در محصول است و رسيدن آن به چهار هزار و۱۰۰تن به دليل شرايط آب و هوايي مطلوب براي كشت است.

استقرار ده ها هزار نيروي نظامي تركيه
در مرزهاي جنوب شرقي
فارس: تركيه براي جلوگيري از نفوذ عناصر حزب كارگران كردستان به خاك اين كشور، ده ها هزار نيروي نظامي در مرزهاي جنوب شرقي به ويژه مرزهاي خود با ايران و عراق مستقر كرد.
به نوشته شماره امروز روزنامه اماراتي الخليج، ده ها هزار نفر از نيروهاي مسلح تركيه مجهز به انواع سلاح ها و با پشتيباني نيروي هوايي در مرزهاي جنوب شرقي اين كشور مستقر شدند و عمليات گسترده خود را عليه اعضاي حزب كارگران كردستان (پ ك ك) آغاز كردند.
برخي منابع مطبوعاتي شمار اين نيروها را حدود ۶۰ هزار سرباز برآورد و اعلام كردند شمار آنها ممكن است تا آغاز ماه ژوئن به ۲۰۰ هزار نفر نيز برسد.
آنكارا نيروهاي خود را در مرزهاي ايران و عراق تقويت كرد تا از نفوذ اعضاي پ ك ك از اين مناطق به خاك خود جلوگيري كند.

مخالفان ، پيشنهاد پادشاه نپال را رد كردند
013053.jpg
گروه سياسي خارجي: يك روز پس از اين كه پادشاه نپال با تسليم شدن در برابر تظاهرات دوهفته اي مردم در خيابان ها اعلام كرد با تعيين نخست وزير از سوي مخالفان موافق است و نظام دمكراتيك چندحزبي را مي پذيرد، تظاهرات و درگيري در شهرهاي اين كشور همچنان ادامه يافت.
ديروز بيش از ۱۰۰هزار نفر از مخالفان سلطنت با شكستن مقررات حكومت نظامي به سمت كاخ پادشاه در مركز پايتخت حركت كردند كه پليس با تظاهرات كنندگان درگير شد و در اين درگيري كه با آتش  پليس به سوي مردم همراه بود بيش از ۱۵۰ مجروح بجا گذاشت.
تظاهرات مردم و مخالفان سلطنت در نپال در حالي وارد شانزدهمين روز خود شد كه ائتلاف مخالفان متشكل از هفت حزب مخالف سلطنت، پيشنهادات پادشاه براي تشكيل دولت از سوي مخالفان را رد كرد. اين هفت حزب ديروز براي بررسي سخنان جمعه شب پادشاه تشكيل جلسه دادند و در اين نشست سخنان پادشاه مبني بر تشكيل دولت از سوي مخالفان را اقدامي ناكافي دانستند.معناي پيشنهاد پادشاه اين است كه ساختار سلطنتي نپال حفظ مي شود و اين با خواسته مخالفان و معترضان تفاوت دارد.

بوش خواستار تصويب بودجه جديد براي جنگ عراق شد
فارس: رئيس جمهور آمريكا كه رابطه اش با كنگره اين كشور رو به وخامت گذاشته است از نمايندگان كنگره خواست با تصويب بودجه ده ها ميليارد دلاري از جنگ عراق حمايت كنند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، جرج بوش در سخنراني هفتگي خود در راديو از اعضاي كنگره خواست از نيروهاي اين كشور كه در جنگ جهاني عليه تروريسم شركت كرده اند حمايت كنند.
وي از سنا درخواست كرد بودجه ۵/۱۰۶ ميليارد دلاري را كه ۴/۷۲ ميليارد دلار آن براي جنگ در عراق و افغانستان است، تصويب كنند.
انتظار مي رود كنگره اين هفته به بررسي اين بودجه بپردازد.

رئيس جمهور چين وارد عربستان شد
واحد مركزي خبر: هوجين تائو رئيس جمهور چين ديروز براي سفر دوروزه و گفتگو درباره همكاري هاي اقتصادي وارد عربستان سعودي شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، هوجين تائو در فرودگاه رياض مورد استقبال شاهزاده سلمان بن عبدالعزيز فرماندار پايتخت و علي النعيمي وزير نفت عربستان قرار گرفت.رئيس جمهور چين در اين سفر با ملك عبدالله پادشاه عربستان گفتگو خواهد كرد و چند توافقنامه همكاري نيز ميان دو طرف امضا خواهد شد.
رئيس جمهور چين كه از واشنگتن وارد رياض شده است امروز (يكشنبه) از مقر شركت نفت دولتي عربستان سعودي «آرامكو» در منطقه ظهران در شرق رياض ديدن خواهد كرد.وي روز دوشنبه عازم مغرب مي شود و سفرش به آفريقا را با توقف در نيجريه و كنيا ادامه مي دهد.

گزارش نخست وزير لبنان به شوراي امنيت
نيويورك _ ايرنا: نخست  وزير لبنان  در گزارشي  به  شوراي  امنيت  تصريح  كرد كه  پس از سالها جنگهاي  داخلي ، اشغال  اسرائيلي ها و غلبه  سوريه ، لبنان  قدمهاي بزرگ  تاريخي  در جهت  استقلال ، ثبات ، دمكراسي  و كاميابي  برداشته  است .فؤاد سنيوره نخست  وزير لبنان  روز جمعه گفت : كنفرانس  گفت  و گوي  ملي  كه  درماه  مارس  شروع  شد، آمادگي  بيروت  را براي  رسيدگي  به  مسائل  ملي  اين  كشور و بخصوص  رابطه  با سوريه  و فلسطين  از طريق  صلح آميز نشان  مي دهد.او گفت  در اين  گفت  و گوها به  مسئله  قتل  رفيق حريري  نخست وزير سابق لبنان  رسيدگي  مي شود.
نخست وزير لبنان  تأكيد كرد كه  مساله  رئيس  جمهوري  و تسليحات  حزب  الله و نقش  آنها در دفاع  از لبنان  از مسائلي  است  كه  بايد توسط سياستمداران  اين كشور اين هفته   بررسي  شود.

درخواست رئيس كميسيون اروپا از حماس
واحد مركزي خبر: خوزه مانوئل باروسو رئيس كميسيون اروپا ديروز از دولت فلسطين تحت رهبري جنبش اسلامي حماس خواست پايبندي خود را به اصول صلح ثابت كند تا بتواند بار ديگر از كمكهاي مالي اتحاديه اروپا بهره مند شود.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از كوبه باروسو كه در ژاپن به سر مي برد در برابر دانشجويان موسسه اروپايي دانشگاه كوبه واقع در غرب اين كشور درباره دلائل توقف كمك مالي اتحاديه اروپا به تشكيلات خودگردان فلسطيني پس از پيروزي جنبش حماس در انتخابات گفت ما مي خواهيم به حمايت از مردم فلسطين ادامه دهيم و كمكهاي بشردوستانه را استمرار بخشيم اما مشكل اين جاست كه در فلسطين دولتي حاكم  است كه تاكنون اصول صلح درخواستي از سوي جامعه بين المللي را اجرا نكرده است.

برلوسكني: دولت پرودي محكوم به شكست است
فارس: سيلويو برلوسكني نخست وزير ايتاليا كه دوره نخست وزيري وي رو به پايان است، در پي پيروزي رومانو پرودي رهبر جناح چپ ايتاليا در انتخابات پارلماني اين كشور اعلام كرد دولت پرودي محكوم به شكست است.
به گزارش پايگاه اينترنتي نشريه نوول ابسرواتور، برلوسكني كه هنوز هم نتايج انتخابات را قبول ندارد و حتي به آن معترض است گفت: من با پرودي تماس نگرفته و به وي تبريك نگفته ام و قصد اين كار را هم ندارم. وي با اين حال تصريح كرد روزهاي نخست وزيري وي رو به پايان است و هر وقت رئيس جمهوري اعلام كند از سمتش استعفا خواهد كرد.برلوسكني همچنين قول داد هنگامي كه از نخست وزيري كنار گذاشته شود در چارچوب جناح مخالف در پارلمان كشور نبرد سختي را با پرودي آغاز كند.

اتحاديه اروپا هزينه صدور ويزا را دو برابر مي كند
فارس: رياست اتحاديه اروپا اعلام كرد هزينه صدور ويزا را دو برابر مي كند.
به گزارش خبرگزاري رويتر از بروكسل، مسئولان اتحاديه اروپا ديروز اعلام كردند اين افزايش قيمت براي ويزاي ترانزيت و سكونت تا سه ماه خواهد بود كه از قيمت كنوني ۳۵ يورو به ۶۰ يورو افزايش خواهد يافت و از ابتداي سال ۲۰۰۷ در تمامي كشورهاي اتحاديه اروپا بجز انگليس و ايرلند كه بصورت مستقل اين هزينه را تعيين مي كنند، اعمال خواهد شد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |