يكشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۶ - Apr 23, 2006
رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري اعلام كرد
برنامه هاي فرهنگي شهرداري براي تهران ۸۵
گروه شهري: دكتر علي عسكري رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران ديروز در يك مصاحبه مطبوعاتي به معرفي و تشريح برنامه هاي سال ۸۵ اين سازمان پرداخت.
به گزارش همشهري، عسكري در اين مصاحبه خبر از آغاز عمليات اجرايي باغ كتاب و باغ موزه دفاع مقدس جمعا به مساحت يكصد هزار متر مربع در اراضي عباس آباد داد و افزود: عمليات تبديل زندان قصر به فرهنگسراي بزرگ نيز به زودي آغاز خواهد شد.
وي در ادامه از آغاز فعاليت رسمي موزه موسيقي سخن گفت و افزود: احداث چند فرهنگسراي جديد تحت عنوان خاتم، نماز، رسانه به همراه فرهنگسراهاي ويژه كودكان و نوجوانان در دستور كار امسال سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران قرار دارد.
به گفته وي طي مذاكرات جداگانه اي كه بين سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با شركت مترو و وزارت علوم و فناوري صورت گرفته مقرر شده است خانه هاي فرهنگ و سالن سينما در ايستگاه هاي مترو و خوابگاه هاي دانشجويي احداث شود.
راه اندازي ۸۰ مركز آموزشي IT كافي نت و گيم نت، باشگاه وبلاگ نويسان تهراني در بزرگراه جلال آل احمد، برپايي جشنواره توليد بازي هاي رايانه اي، برپايي نمايشگاه ملي اسباب بازي، جشنواره مد لباس و پوشش كشورهاي اسلامي، جشنواره سلامت و تكريم از سالمندان بالاي ۱۰۰ سال، جشنواره غذا و سنت طبخ اقوام ايراني، جشنواره باغ تهران و آشنايي شهروندان با نحوه پرورش انواع گل و گياه ازجمله گياهان آپارتماني و تورهاي طبيعت گردي، جشنواره من و مادرم به منظور آموزش نحوه تعامل مادران و دختران و... از جمله برنامه هاي امسال سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران است كه از سوي علي عسكري وعده تحقق آن داده شد.
بنا بر اين گزارش امسال جايزه كتاب سال شهرداري به ۷ نفر از پديدآورندگان آثاري در حوزه تاريخ معاصر، آموزش شهرنشيني به كودكان و نوجوانان، مجموعه داستاني تهران شناسي، معماري شهري و جامعه شناسي شهري اهدا خواهد شد كه نفر اول اين مسابقه برنده ۶۰ ميليون تومان خواهد بود.وي همچنين در ادامه به انتخاب مرد فرهنگي پايتخت اشاره كرد و گفت: امسال از يك چهره فرهنگي كه اقدامات مؤثري در حوزه فرهنگي انجام داده باشد نيز با پرداخت جايزه اي به مبلغ ۶۰ ميليون تومان تقدير به عمل خواهد آمد.
جشن رونمايي كتاب از ديگر برنامه هاي در دست اجراي سازمان فرهنگ هنري است كه بر مبناي آن اين سازمان اقدام به حمايت از محصولات فرهنگي پرتيراژ خواهد كرد.
عسكري با اشاره به فعاليت هاي مؤسسه مهر و ماه و اعطاي خنچه و لباس عروس رايگان گفت: اين فعاليت ها به كانون ازدواج  محلات كه در فرهنگسراها مستقر مي شوند واگذار مي شود و فعاليت اصلي اين مؤسسه برگزاري كارگاه هاي آموزشي به منظور ارتقاي سطح آگاهي زوجين خواهد بود.
رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در ادامه ارائه سرفصل برنامه هاي اين سازمان در سال ۸۵ از مشاوره رايگان به خانواده ها و ۲۵ هزار زوج جوان، تسهيلات ازدواج در قالب ارائه سالن هاي ويژه مراسم ازدواج، و عقد رايگان، راه اندازي كانون هاي ازدواج براي تسهيل امر ازدواج، راه اندازي كتابخانه ديجيتال، راه اندازي كتابخانه هاي كودك با استفاده از اتوبوس هاي دو طبقه از رده خارج در مناطق جنوب شهر سخن گفت.

قاليباف: جمع آوري تمام زباله هاي تهران تا پايان سال مكانيزه مي شود
تمجيد رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام
از اقدامات شهرداري تهران در مديريت پسماندها
عكس : عليرضا بني علي
013047.jpg
سما: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ابداع تفكر زمين پاك را از كارهاي بزرگي دانست كه اخيراً در تمام دنيا اجرا مي شود و گفت: مهمترين مسئله شهر تهران مديريت پسماندها و بازيافت مواد است كه شهرداري گامي بزرگ در اين خصوص برداشته است و خوشبختانه در اين برنامه تمام صنايع دانشگاه ها و ابزارهاي ارتباطي كشور همكاري مي كنند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، آيت الله هاشمي رفسنجاني - رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام- در سومين همايش ملي روز زمين پاك، در خصوص مديريت پسماند و جايگاه آن در برنامه ريزي شهري گفت: از شهرداري تهران به خاطر حركت هايي كه در زمينه مديريت پسماندها آغاز كرده است تشكر مي كنم.
هاشمي رفسنجاني افزود: زمين پاك، خواست خداوند از بندگان است و اگر همين سنت آفرينش و حقيقت برنامه اي خدا را الگوي محيط زيست قرار دهيم زمين هميشه پاك خواهد ماند.
وي افزود: خداوند طبيعت زمين را به گونه اي تنظيم و برنامه ريزي كرده است كه اگر آن را از مسير طبيعي خود خارج نكنيم زمين هميشه پاك و شاداب خواهد ماند.
هاشمي رفسنجاني گفت: خداوند زمين را براي همه ما مسجد و پاك كننده قرار داده و اگر انسان طبيعت را جاهلانه به كار گيرد زمين فاسد شده و قابل سكونت نخواهد بود.
وي ادامه داد: انتظار داريم اين حركت با برنامه اي درست و دقيق و همكاري مردم و ساير دستگاه ها در جهت فرهنگ سازي مناسب انجام شود.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام فرهنگ سازي را زمينه ساز قانع شدن مردم براي پاك نگاهداشتن زمين دانست و ابراز اميدواري كرد مردم در اين حوزه همكاري هاي كافي را با مسئولان داشته باشند.
هاشمي رفسنجاني كشورهاي صنعتي را مهمترين مقصر آلودگي محيط زيست و زمين معرفي كرد و گفت: آلودگي اين كشورها قابل مقايسه با آلودگي كشورهاي جهان سوم نيست و در همين راستا سعي مي كنند صنايع توليدكننده گازهاي گلخانه اي و آلوده كننده محيط زيست را به كشورهاي جهان سوم منتقل كنند.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام هشدار داد : تبعيض در محيط زيست به تمام جهان ضربه اي جبران ناپذير وارد خواهد كرد.
هاشمي رفسنجاني كنترل پسماندها را در گرو توليد كم آن دانست و افزود: بسياري از قوانين در سال ۷۳ دچار مشكل اساسي بود و نياز به اصلاح قانون داشتيم تا اين كه امروز با اين اصلاح قانون از سوي مجلس، مجالي براي توليد پسماندها نمانده است.
او با اشاره به توليد سالانه سه ميليون تن زباله در تهران گفت: با مديريت پسماندها و بازيافت زباله مي توان بخش زيادي از اين مواد را به چرخه توليد و استفاده در صنايع بازگرداند.
رييس تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد: مديريت پسماند و بازيافت زباله در تهران مي تواند الگويي مناسب براي ساير كشورها باشد.
همچنين دكتر محمدباقر قاليباف- شهردار تهران- در سومين همايش ملي روز زمين پاك، مديريت پسماند و جايگاه آن در برنامه ريزي شهري با اشاره به اختصاص بودجه لازم براي جمع آوري، ذخيره، حمل و نقل و بازيافت زباله به شيوه كاملا علمي، مكانيزه و عملياتي گفت: تلاش داريم تا حلقه سيستماتيك پسماند ها را به صورت علمي و اجرايي تحقق بخشيم.دكترقاليباف با اشاره به برنامه هاي شهرداري در حوزه مديريت پسماند گفت: جمع آوري، ذخيره، حمل و نقل و بازيافت زباله به سبك علمي از برنامه هاي مهمي است كه شهرداري تهران به دنبال تحقق آن است.
وي به مشكلاتي كه براي مركز كهريزك به وجود آمده اشاره كرد و هشدار داد: اگر غفلت كنيم با توجه به افزايش حجم شهرنشيني، مشكل اين نقطه به ديگر نقاط شهر كشيده خواهد شد.شهردار تهران با تشريح اقدامات مديريت شهري در زمينه مكانيزه كردن حمل زباله گفت: هم اكنون در بيش از ۳۰ ناحيه شهر حمل زباله به صورت مكانيزه انجام مي شود و تلاش داريم تا پايان سال اين سيستم را در تمامي نواحي اجرا كنيم.
وي از اختصاص بودجه لازم براي اين اقدام خبر داد و گفت: با اختصاص اين بودجه سيستم حمل زباله از سنتي به مكانيزه تغيير خواهد كرد.
شهردار تهران تاكيد كرد: در مجموعه مديريت شهر بايد فعاليت هايي صورت گيرد كه تهران به مجموعه اي پايدار و توسعه يافته در تمام ابعاد تبديل شود.
دكترقاليباف گفت: مديريت شهري تلاش دارد در حوزه اجتماعي عدالت، در حوزه اقتصادي، اقتصادي پويا و در حوزه زيست محيطي، محيط زيستي پايدار و در شان كلانشهري چون تهران ، تعريف كند و آن را تحقق بخشد.
شهردار تهران با تاكيد بر نقش بخش خصوصي در مديريت شهر گفت:شهرداري تهران مشاركت بخش خصوصي در عرصه پسماند را با اولويت ويژه در دستور كار خود قرار داده است.
دكتر ابوالفضل ابراهيمي دبير سومين همايش ملي روز زمين پاك، مديريت پسماند و جايگاه آن در برنامه ريزي شهري ، نيز با اشاره به سومين سال برگزاري اين همايش گفت: همايش سوم داراي سه ويژگي است .
وي توجه به نقش قشر كودك ، نوجوان و دانش آموز ، برگزاري نمايشگاه بازيافت در حاشيه همايش و گشايش پروژه زيست محيطي استحصال گاز متان از مركز دفع زباله را از ويژگي هاي اين همايش معرفي كرد.
او توجه به نقش كودك و نوجوان و دانش آموزان را در زمينه بازيافت مواد مهم عنوان كرد و گفت: جشنواره اي در ۲۳ ارديبهشت در فرهنگسراي طبيعت برگزار مي شود كه در آن به پنج هزار دانش آموز در زمينه تفكيك زباله آموزش داده مي شود.
سومين همايش ملي روز زمين پاك، مديريت پسماند و جايگاه آن در برنامه ريزي شهري صبح ديروز با حضور آيت الله هاشمي رفسنجاني، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام ، دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران و ديگر مسؤولان در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار شد.
بزرگترين طرح بين المللي استحصال گاز متان
واحد مركزي خبر: طرح  بين الملل استحصال  گاز متان  از بعد از ظهر ديروز در منطقه  كهريزك  اجرا شد.
مديرعامل  سازمان  بازيافت  و تبديل  مواد شهرداري  تهران  با بيان  اينكه  در منطقه اي  در كهريزك  به  وسعت ۵۰۰ هكتار ۳۰۰ ميليون  تن زباله  دفن  شده  است  افزود: اين  ميزان  زباله  ده  ميليون  تن  گاز متان  دارد و در برنامه اي  ۵ ساله  آلودگي  هاي  زيست  محيط كهريزك  از بين  خواهد رفت.
دكتر ابوالفضل  ابراهيمي گفت: هم اكنون  چاهك  هاي  لازم  براي  اجراي  طرح  حفر شده  و دستگاههاي  سوزاننده  گاز نيز در حال  نصب  است.
وي  افزود: مطالعات  اوليه  طرح  در سال  ۸۴ وبا همكاري  بانك  جهاني به  پايان رسيد و قراردادي  نيز در اين  باره  با يك  شركت  خارجي منعقد شد.

رضايت شهروندان
013038.jpg
گروه شهري: نتايج نظرسنجي كه طي روزهاي اخير از شهروندان تهراني صورت گرفته حاكي از رضايت نسبي ايشان از عملكرد تاكسيراني است.
به گزارش روابط عمومي معاونت حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران براساس اين نظر سنجي ۷۶ درصد شهروندان كه مورد پرسش قرار گرفته اند از نرخ جديد كرايه تاكسي ها راضي بوده اند، ۱۷ درصد از نرخ هاي جديد رضايت نداشته اند و ۷ درصد نيز در اين ارتباط نظر خاصي نداده اند.بنابراين گزارش ۱۰۰ درصد افرادي كه مورد سئوال واقع شده اند، از اقدام به موقع در تصويب نرخ كرايه تاكسي ها و پايان دادن به بلاتكليفي وضعيت كرايه ها كه همه ساله شاهد آن بودند، اظهار رضايت كرده اند.

خطوط كمربندي مترو
013041.jpg
فارس : عضو كميسيون توسعه و عمران شوراي شهر تهران گفت: تهران نيازمند احداث خطوط كمربندي مترو براي دربرگيري پيرامون شهر است كه اين موضوع در طراحي خطوط ۸ گانه متروي تهران ديده نشده است.حمزه شكيب اساسي ترين راهكار كاهش ترافيك تهران را تكميل خطوط مترو دانست و تصريح كرد: سرمايه گذاري خوبي در بخش مترو تاكنون انجام گرفته است اما اين سرمايه گذاري كافي نيست.وي افزود: تكميل خطوط ۸ گانه تهران و احداث خطوط مترو به صورت كمربند پيرامون تهران، جزو ضروريات است و اگر اختصاص اعتبار با روال فعلي ادامه يابد، فعال شدن اين بخش ها تا ۲۰ سال آينده هم امكان پذير نيست.

اسناد مالكيت زمينهاي سرخه حصار
013044.jpg
فارس: رئيس سازمان محيط زيست از ابطال اسناد مالكان زمينهاي پارك ملي سرخه حصار توسط قوه قضاييه خبر داد. فاطمه واعظ جوادي گفت: اسناد مالكان شهرك زيتون  توسط قوه قضاييه ابطال شده و در مصوبه هيأت وزيران در سال ۸۱ نيز آمده است كه اسناد اين مالكان، غيرقانوني واگذار شده و از نظر دولت ابطال شده است. وي درباره تكليف اين مالكان گفت: اگر اين افراد، زمين از جايي نگرفته باشند به آنها زمين معوض داده مي شود كه عمدتاً زمينهاي معوض از شهر پرديس است.
وي در خصوص خروج خودروهاي فرسوده گفت: اميدواريم امسال بتوانيم ۲۵۰ هزار خودروي فرسوده را از رده خارج كنيم.

نگاه
013035.jpg
داوود كاظمي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |