يكشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۶ - Apr 23, 2006
طراحان فرش، شاعران نقش آفرينند
هنرمندان سرآمد در غبار فراموشي
012903.jpg
زهره طاهر
طرح: استاد غلامحسين اسكنداني
معمولا در بررسي پيشينه هنرهاي تجسمي در ايران، از پيدايش هنر مينياتور و اوج گيري آن در عصر حكومت صفويه به عنوان درخشان ترين دوره نقاشي كشور ما ياد مي شود و از آن پس، تاريخ اين هنر با دوره كمال الملك و شاگردان او و تأثيرپذيري نقاشي ايران از مكتب هاي اروپايي به ويژه امپرسيونيسم، تعريف و تحليل مي شود.
نقاشي قهوه خانه اي هم با دارا بودن حال و هواي ايراني و تخيل خوب هنرمندان اين رشته در تماميت نقاشي ايراني جاي استواري را به خود اختصاص داده است، اما كمتر ديده شده است از هنر و آثار كم نظير به شدت ايراني و بومي طراحان فرش سخني به ميان آيد و به آن بهاي لازم داده شود.
زماني كه نخستين فرش هاي دستباف ايراني به قاره اروپا برده شدند، بزرگترين نقاشان اروپايي از قدرت طراحي، درك رياضي و هنر هندسه در نزد طراحان و بافندگان ايراني به شگفت آمدند و واكنش تحسين آميزشان هنوز به صورت مكتوب موجود است.
شايد به اعتباري، هنر طراحي فرش با شناسنامه ايراني از هزاران سال پيش به عنوان بهترين، قوي ترين و ماندگارترين هنر تجسمي ايرانيان محسوب گردد، چراكه هنرمندان اين رشته، بدون كمترين ادعايي زيباترين و بديع ترين طرح هاي جهان را با الهام گرفتن از تنوع و گوناگوني دلپذير طبيعت ايران خلق كرده اند و آنچه كه به صورت محصول نهايي اين ذوق و تفكر، ارائه شد، به صورت يك كالاي اقتصادي با ارزش افزوده بسيار بالا، همچنان به عنوان ميراثي ارزشمند براي ميهن ما باقي مانده است.
فرش ايراني، محصول ممتازي از هنر و ذوق هنرمندان ما و بافندگان سختكوش و خلاق است كه متأسفانه در گذرگاه تحولات دهه هاي اخير در عرصه هاي برنامه ريزي و تصميم گيري هاي كلان در غربت افتاده است.
ورود به بحث هاي مربوط به سرگذشت قالي ايراني و فراز و نشيب  هاي آن حوصله اي بيش از اين مي طلبد و سخن اينجانب، بيشتر مربوط به حوزه فعاليت طراحان فرش ايران است كه پس از عمري تلاش و پديد آوردن كارنامه اي درخشان از هنري بديع و كم نظير در جهان، در گمنامي خاموش مي شوند و از اين قله هاي افتخارآفرين هنرهاي تجسمي ايران زمين آن طور كه بايد قدرداني و ياد نمي شود و از چهره ها و استادان بنام اين رشته نظير عيسي بهادري، رضا وفا، غلامحسين اسكنداني، حسين شاهرخي، صانعي، حبيب الله افشار، بنام، خياباني و مسعودي، آنچنان كه شايسته قدر و منزلت اين هنرمندان بزرگ و پيشرو است، سخني به ميان نمي آيد.
اين كه اشاره مي كنم در معرفي آثار طراحان فرش دستباف در ايران كوتاهي مي شود، نمونه هايي را به عنوان مثال مي توانم ذكر كنم.
در ميان دوسالانه ها و بي ينال هاي نقاشي، به هنرهايي مثل نگارگري، گرافيك، مينياتور، عكاسي، كاريكاتور و انواع هنرهاي مدرن نقاشي كم و بيش بهاي لازم داده شده است و حتي اين آثار در نمايشگاه هاي جهاني به نمايش درآمده اند اما كمتر ديده شده است كه آثار هنرمندان طراح فرش دستباف كه از قدمتي بسيار طولاني برخوردار مي باشد، نمايشگاهي درخور شأن اين عزيزان در داخل و يا خارج از كشور برپا شده و از اين هنرمندان بزرگ و بي نظير تجليل به عمل آمده باشد.
آنچه كه به عنوان تابلو فرش در سال هاي اخير در ايران رواج پيدا كرده، با آنچه كه مورد بحث ما در اين نوشتار مي باشد، متفاوت است. منظور من، هنرمندان طراح فرش دستباف يعني همان محصولي كه از ديرباز زيرانداز رايج مردم و وسيله تأمين معاش هزاران نفر از هموطنان ما و در عين حال مايه افتخار، عزت و مباهات ايرانيان در سراسر جهان بوده، مي باشد.
اين ويژگي ها را در فرش ماشيني و تابلو فرش نمي توان يافت. اميدوارم، هنوز كه شمار اندكي از طراحان بزرگ فرش ايران در قيد حيات مي باشند، اين رشته از هنر برجسته كشور ما و هنرمندان عزيز آن، مورد تجليل واقع شوند و قدرشان شناخته گردد.

تجربه هاي آزاد
رودخانه اي كه بود . . .
012900.jpg
اينجا «بانكوك» پايتخت تايلند است. رودخانه اي كه در عكس مي بينيد، روزگاري از رودخانه هاي زيبا و باطراوت بود و انواع آبزيان و گونه هاي زيباي ماهي در آن يافت مي شد، اما امروز به يك مرداب (نه تالاب) تبديل شده است. به صورتي كه از فاصله دور، بوي زننده و متعفن آن رهگذران را آزار مي دهد. اين رودخانه از وقتي آلوده شد كه شهر بانكوك به سرعت رو به توسعه نهاد، آن هم توسعه اي نامتعادل كه زيان هاي سنگيني در پي دارد. با افزايش ساخت و ساز در حريم رودخانه، اكنون فاضلاب هتل ها و ساختمان هاي حاشيه رودخانه از جمله آلونك هايي كه در عكس ديده مي شود، در رودخانه مي ريزد. وقتي از اهالي بانكوك درباره اين رودخانه سئوال كنيد، مي گويند؛ رودخانه اي كه بود!... مثل اين كه زياد هم اغراق نمي كنند. وضعيت فعلي بانكوك و از جمله اين رودخانه، تجربه اي است براي ما كه در توسعه شهرها به روش پايدار عمل كنيم، از آلودگي رودخانه ها جلوگيري به عمل آوريم و بخصوص به وضع رودخانه هاي گيلان و مازندران توجه بيشتري كنيم، تا به مرداب تبديل نشوند.
عكس و نوشته از علي رفيعي - شيراز

بازارچه هاي مردمي را جدي بگيريم
بازار و بازارچه در طول قرون متمادي هميشه مكان هايي براي مبادله كالاها و حتي تبادلات فرهنگي و اقتصادي بوده اند. امروزه با رواج يافتن برج سازي و احداث پي در پي پاساژهاي تجاري، بازار و بازارچه به شيوه هاي پيشين و ساختار معماري زيبايي كه حاصل ذوق و هنر مردم ما بوده است، آرام آرام به فراموشي سپرده مي شوند. شايد در عصر ارتباطات و اينترنت و سرعت گرفتن ارتباطات جهاني، اين تغيير و تحول هم به نوعي ناشي از جبر زمانه است، به طوري كه شيوه هاي برج سازي با نماهاي شيشه اي و افزوني ساخت بناهاي مرتفع تجاري آن گونه كه در مراكز بزرگ تجاري جهان به خصوص دوبي رايج است، در تهران نيز رونق بگيرد و بازارهاي قديمي به بوته فراموشي سپرده شوند.
با اين حال، هنوز بازارها و بازارچه ها تحت نام روزهاي هفته يا مكان هاي خاص در بسياري از شهرها و روستاهاي كشور ما پا بر جا هستند و در همين تهران بزرگ، هنوز جمعه، بازارهايي تحت نام هاي گوناگون فعاليت دارند. از سوي ديگر، شهرداري و ساير دستگاه هاي ذي ربط نيز به اين نتيجه رسيده اند كه به نوعي دستفروش ها و فروشندگان سيار كالاها را ساماندهي كنند و بهترين راه و روشي كه در اين خصوص مطرح شده، احياي بازارچه هاي متنوع در مناطق مختلف تهران است.
همچنين جوان بودن جمعيت كشور و رشد نرخ بيكاري در ميان فارغ التحصيلان دانشگاه ها از يك سو و وجود تورم و گراني كالاها و ضرورت دسترسي مردم به كالاهاي ارزان تر زمينه را براي رشد و توسعه بازارچه ها با هدف ايجاد اشتغال و همچنين كاهش تورم و گراني كالاها مهيا كرده است. علاوه بر اين نقش مهم بازارچه ها در ايجاد اشتغال براي زنان بي سرپرست در خور توجه است، به ويژه كه اين زنان ممكن است عهده دار تكفل و معاش چند سرعائله هم باشند.
شايد احساس چنين نيازهايي بود كه در دو دهه اخير بازارچه هاي خوداشتغالي در تهران و ديگر مناطق كشورمان رو به توسعه گذاشت. اين بازارچه ها چه به لحاظ ايجاد اشتغال، افزايش مهارت هاي فردي و جمعي خانوارها در توليد و عرضه كالا، كاهش نرخ بيكاري و به تبع آن بزهكاري هاي گوناگون و چه تأمين بخش هايي از نياز مردم با هزينه هاي به مراتب كمتر، مورد استقبال گسترده  مردم واقع شدند.
اما فقدان مديريت متمركز و كارآمد براي ساماندهي اين بازارچه ها، يعني همان معضلي كه شهرداري تهران در صدد رفع آن مي باشد، موجب شد كه شماري از اين بازارچه ها چه به لحاظ ساختاري و چه شرايط واگذاري، به صورت نامناسب در اختيار متقاضيان قرار بگيرد. به عنوان مثال شرايطي كه براي برقراري قرارداد، تمديد قراردادهاي سه ماهه و ... منظور شده بود با هيچ معياري سازگار نمي باشد. در بسياري از كشورهاي جهان اين بازارچه ها را حتي اگر موقت مي باشند، با ساختار زيبا و چشمگير و برخوردار از تجهيزات گرمايشي و سرمايشي مناسب در اختيار متقاضيان قرار مي دهند كه هم منبع درآمدي براي شهرداري ها باشد و هم به افزايش اشتغال و به ويژه خود اشتغالي كه راه نجاتي براي حل معضل بيكاري در جامعه ماست، كمك كند.
به هر حال وقتي مي شود طرحي را به صورت كامل با كيفيت مناسب و اثرات بهتر به اجرا درآورد و ضمن ايجاد اشتغال امكان رقابت سالم ميان شاغلان جوان را فراهم نمود، چرا تمامي امكانات در اين راه به كار گرفته نمي شوند؟
اميد است، شهرداري تهران با عنايت به تجارب گذشته اين طرح را به روش هاي مناسب و مؤثرتر به اجرا درآورد.
نگار عسلي

حريم پياده رو؛ قانوني كه بايد از نو تعريف شود
012909.jpg
در تهران و بسياري از شهرهاي كشورمان، هنوز كاربري درست پياده رو به عنوان يكي از مهم ترين شريان هاي رفت و آمد شهري كه تامين كننده نياز شهروندان در طيف سني متفاوت و حتي كم توان مي باشد، شناخته نشده است. شايد به اين دليل است كه بعضي از خودرو سواران به راحتي، ماشين خود را در پياده رو پارك مي كنند يا فروشندگان، انواع كالاها را براي جلب مشتري در پياده رو قرار مي دهند و يا آن كه صاحبان املاك به عناوين مختلف به حريم پياده روها تجاوز مي نمايند.
اغلب هموطنان ما در تهران و ديگر شهرها با صحنه هاي رايج اشغال پياده روها توسط صنوف مختلف، خودروها، يا صاحبان بعضي از املاك روبه رو هستند. ايجاد سد معبر توسط دست اندركاران ساخت و ساز هم كه در اغلب شهرها ديده مي شود.
تا وقتي كه حريم پياده رو به عنوان حق مسلم حقوق شهروندي باز تعريف نشود و براي نقض كنندگان اين حريم، مجازات هاي قانوني درخور اعمال نگردد، وضع به همين منوال خواهد بود. عابر پياده وقتي در پياده رو با مانع فيزيكي روبه رو مي شود به ناچار به حريم سواره رو (خيابان) پناه مي برد و در آنجا جانش را به خطر مي اندازد و معلوم نيست، اگر حادثه ناگواري براي يك عابر به دليل پيش گفته رخ بدهد كدام دستگاه اعم از حقيقي يا حقوقي بايد پاسخگو باشد و خسارات وارده را تامين نمايد.
وقتي ما از پياده رو به عنوان يكي از شريان هاي مهم رفت و آمد در شهرها، تعريف قانوني داشته باشيم، اولاً مالكان ساختمان ها نمي توانند به اين حريم تجاوز كنند و يا به دلخواه خود از عرض پياده رو بكاهند، ثانياً صنوف از هر دسته، در صورت اشغال پياده رو به عنوان زير پاگذاشتن قانون تحت پيگرد واقع مي شوند و در نتيجه  اين خلاف مشهود در شهرها تكرار نمي شود، ثانياً رانندگان خودروها نيز در صورت پارك  كردن در حريم پياده رو با مجازات هاي قانوني روبه رو خواهند شد.
پس از دستگاه هاي ذيربط از جمله شهرداري و راهنمايي و رانندگي تقاضا مي شود در اين مورد به طور قاطع اقدام كنند و در صورتي كه خلاء قانوني داريم از نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي خواستارم كه نسبت به تصويب چنين قانوني براي حفظ حريم پياده روها و حقوق مسلم شهروندان اقدام نمايند.
پور كريمي

كيوسك مزاحم در يك محله پررفت و آمد
توجه به رفاه شهروندان و ايجاد تسهيلات براي دسترسي آسان تر آنان به مايحتاج روزانه توسط هر دستگاه يا سازماني كه انجام شود، غنيمت است و نيازمند سپاس و قدرداني.
ازجمله دايركردن كيوسك هاي عرضه ميوه و تره بار به شرط مكان يابي درست و رعايت پاكيزگي و حفظ محيط زيست توسط گردانندگان آن نيز كاري بايسته و درخور قدرداني است، اما نصب اين كيوسك در پياده رو واقع در خيابان مقدس اردبيلي و در يكي از شلوغ ترين محل هاي رفت و آمد، علاوه بر ايجاد ترافيك سنگين، برخي پيامدهاي زيان آور، نظير آلودگي محيط را نيز به همراه داشته است.
هر روز و در ساعات پاياني روز، انبوهي از زباله در اين محل انباشته مي شود كه خود زيان هاي بهداشتي قابل توجهي به بار آورده است. اميدواريم شهرداري محترم منطقه يك، نسبت به رفع اين معضل عنايت كند.
جمعي از ساكنان خيابان مقدس اردبيلي

پاسخگو
آقاي حميدرضا مهديان
طرح هايي را كه با اشاره به حوادث ناگوار جاده اي در جاده هاي ايران براي اين صفحه ارسال كرده ايد، از لحاظ موضوع و فرم، قابل توجه، اما اجراي آن ضعيف است. اميدواريم اين طرح ها را با اجرايي قوي تر ارسال كنيد، تا مورد استفاده واقع شود.
آقاي كلباسي نژاد _ مشهد
۱- براي پيوستن به حرفه روزنامه نگاري بايد از تسهيلات مرتبط با اين رشته و نگارش مطلوب برخوردار باشيد. همانطور كه اشاره كرده ايد، تهيه و ارسال مطالب گوناگون براي روزنامه ها و نشريات مختلف، از جمله همشهري به افزايش مهارت هايتان كمك مي كند و شما را در راه رسيدن به هدفي كه در پيش داريد ياري خواهد داد.
۲- در مورد مشكلات ناشي از توسعه بي رويه شهر مشهد كه باغ ها و فضاهاي طبيعي اطراف شهر را در معرض نابودي قرار داده، مي توانيد، مطلب مستندي همراه با عكس براي همشهري ارسال كنيد، تا به نام خودتان درج شود.
۳- در مورد موضوعات و مسائل ورزشي، به ويژه مسابقات جام جهاني فوتبال، پيشنهادات شما را به گروه ورزش همشهري ارجاع داديم.
آقاي الطافي
مطالبي را كه در مورد فناوري هاي جديد رايانه ها تهيه كرده ايد، مي توانيد براي صفحه دانش و فناوري همشهري ارسال كنيد. بديهي است، اين قبيل مطالب بايد مستند، روزآمد و از تازگي برخوردار باشند.
آقاي هاشم  كوزه گر _ هشتگرد
۱- تاكنون آثار عكاسي  شما به اين صفحه نرسيده است. موارد را از طريق دبيرخانه همشهري نيز پيگيري كرديم اما پاسخ منفي بود. عكس ها و مطالب خود را با ذكر نشاني  دقيق همشهري كه همه روزه در صفحه آخر روزنامه درج مي شود، ارسال فرمائيد.
۲- مسابقات گوناگون عكاسي، همه ساله در داخل و خارج از كشور برگزار مي شود. براي آگاهي از مسابقات بين المللي عكس مي توانيد از طريق شبكه جهاني اينترنت نيز جست و جوهاي لازم را انجام دهيد.

به بهانه درگذشت «پوپك گلدره اي» هنرمند سينما
درس هايي از مرگ هنرمند جوان نصير رضوي
012906.jpg
درگذشت غم انگيز «پوپك گل دره اي» هنرمند جوان سينماي ايران كه هنوز مي توانست ساليان درازي را در خدمت اين هنر و مشتاقان سينما باشد به دليل آن كه در پي يك حادثه رانندگي به وقوع پيوست از چند منظر قابل بررسي است.
نخست آن كه، نبود پوشش بيمه براي بازيگران و به طور كلي دست اندركاران فيلم هاي سينمايي و سريال هاي تلويزيوني، از كمبودها و مشكلاتي است كه در پي وقوع اينگونه حوادث نمايان مي شود. اگر تأمين بيمه خدمات درماني براي همه هنرمندان و دست اندركاران سينما مقدور نمي باشد، دست كم مي توان ترتيبي داد كه به هنگام ساخت يك فيلم سينمايي، كليه دست اندركاران آن به دليل رودررو بودن با حوادث پيش بيني نشده تحت پوشش بيمه قرار بگيرند تا پس از پيش آمدن حادثه اي نظير آنچه پوپك گلدره اي را به كام مرگ برد، بيمارستان ها و مراكز درماني و پزشكان به اعتبار همان بيمه و بدون معطلي و قائل شدن پيش شرط هاي سنگين مالي _ كه به فوريت قابل تأمين نمي باشد _ نسبت به پذيرش سريع و عمل جراحي فرد آسيب ديده اقدام نمايند.
ديگر آن كه، هنوز امدادهاي جاده اي براي رسيدگي سريع به وضع آسيب ديدگان حوادث رانندگي يا سوانح طبيعي در جاده ها، از لحاظ ارتباطات و سرعت كمك رساني، به آن مرحله نرسيده است تا يك فرد مجروح پيش از آنكه زمان به اصطلاح طلايي براي نجات او سپري بشود، تحت درمان يا عمل جراحي فوري قرار بگيرد. در اين مورد با توجه به وفور حوادث رانندگي جاده اي در ايران به هر اندازه كه سرمايه گذاري صورت بگيرد و نيرو و تجهيزات مدرن از جمله انواع وسايل ترابري هوايي و زميني و دريايي تدارك بشود، جا دارد، چون نجات جان انسانها در ميان است.
پشتيباني مالي قابل توجه سازمان صدا و سيما در تمام مدتي كه هنرمند از دست رفته در بيمارستان بستري بود، نيازمند قدرداني است و اميد است ساير سازمانها نيز به تأسي از اين اقدام شايسته صدا و سيما، به هنگام ضرورت و اضطرار به ياري آسيب ديدگان بشتابند، بخصوص براي كساني كه حكم سرمايه هاي يك كشور را دارند.
و در خاتمه، جا دارد با انجام تمهيدات لازم، عمل جراحي مصدومان و آسيب ديدگان حوادث گوناگون، بدون پيش شرط هاي مالي از سوي پزشكان جراح انجام گيرد تا حكم نوشداروي پس از مرگ سهراب را پيدا نكند. البته در اين مورد بايد به استدلال پزشكان و مراكز درماني نيز گوش فرا داد و از راههاي ممكن و با حمايت دولت، ترتيبي فراهم نمود كه هيچ آسيب ديده اي در هنگامي كه نيازمند عمل جراحي حياتي مي باشد، به علت فقر مالي بستگان و همراهانش، جان خود را از دست ندهد. حد اعلاي پوشش بيمه خدمات درماني براي آحاد ملت كه از سوي دولت وعده آن داده شده، همين است كه اميدواريم به همين زودي ها تحقق پيدا كند.

جايزه و قرعه كشي در سايه ترديد
صنايع غذايي بايد در عرضه توليد و رقابت و جلب ذائقه و توجه مصرف كنندگان موقعيت فروش و بازار خود را تضمين كنند، اگر غير از اين باشد عدم توفيق يك محصول غذايي را بايد در جاي ديگري جست وجو كرد. اكنون در كشور ما، صدها واحد توليدكننده محصولات و مواد غذايي وجود دارد كه بخش قابل توجهي از آنها را توليدكنندگان فرآورده هايي مثل پفك، چيپس و تنقلاتي از اين قبيل تشكيل مي دهند.
به دليل فراواني عرضه و كمبود تقاضا يا به علت ديگري، شماري از توليدكنندگان اين محصولات، به تبليغات مبتني بر اهداء جايزه به مصرف كنندگان روي آورده اند. اين كه آيا محصولات غذايي بايد در ميدان رقابت سالم، به جذب مشتري بپردازند و فروش خود را تقويت كنند يا فقدان احتمالي كيفيت را از طريق در نظر گرفتن جايزه براي مصرف كنندگان جبران نمايند؟ مسئله اي است كه دستگاه هاي مسئول بايد پاسخگوي آن باشند، اما حالا كه موافقت شده است، توليدكنندگان مواد و محصولات غذايي جايزه هم بدهند، حداقل نظارت و ضمانتي هم در ميان باشد تا قرعه كشي احتمالي درست انجام شود و جايزه اعلام شده نيز به دست مصرف كننده برسد.
درمورد قرعه كشي بانك ها هم، گلايه ها و انتقادهايي در مطبوعات درج شده است و با وجود آن كه بانك ها در حد امكان سعي دارند براي حفظ اعتبارشان و مشتري مداري در اهداء جوايز اعلام شده با صراحت بيشتري عمل كنند، اما در اين موارد هم لازم است، هيأتي از دستگاه هاي ذيربط، بر هر نوع قرعه كشي از سوي بانك ها، صندوق هاي قرض الحسنه و شركت ها نظارت دقيق داشته و جريان قرعه كشي، نام و نشاني دقيق برندگان، به صورت رسمي ثبت شده و به آگاهي عموم برسد تا شائبه ها و پرسش هايي كه به طور كلي در اين زمينه وجود دارد، برطرف شود.
زهرا _ ن - تهران

از ميان نامه ها و پيام ها
ساعت ۹ تا ۱۱ ۲۲۰۲۱۱۳۰
چرا ممنوع است ؟
اگر تردد موتورسيكلت هاي ۱۸۰ سي سي، ممنوع مي باشد بايد پيش از واردات و خريد اين موتورها اعلام مي شد تا خريداران آن متضرر نشوند.
۵ مورد تلفن به همشهري
سخنگاه: طبق اعلام مسئولان راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي رفت وآمد اين قبيل موتورسيكلت ها نيازمند كسب مجوز رسمي است و كساني كه اين مجوز را دريافت مي دارند، مي توانند در شهر تهران تردد نمايند.
فضاي سبز را حفظ كنيد
به جاي ساخت و ساز در فضاي سبز واقع در تقاطع سئول و چمران، پيشنهاد مي كنيم، براي احداث مجتمع قضايي ميرداماد، بخشي از فضاي شهربازي سابق انتخاب شود تا اين فضاي سبز در شهري چون تهران كه هواي آلوده دارد، براي مردم باقي بماند.
جمعي از ساكنان محل
قدرداني
عدم تغيير ساعت كار، ساعت را با وضع طبيعي گذشت زمان منطبق كرده است و از اين بابت جاي قدرداني دارد.
خانم فرهنگي
بايد نظرخواهي مي شد
با تغيير ساعت كار مدارس، خانواده ها دچار مشكل شده اند. آيا بهتر نبود در اين مورد از مردم  نظرخواهي مي شد؟
عسگري
تمديد نمي كنند
سالهاست كه از مربيان تعليم رانندگي هستم و چون زني هستم كه از همسرم جدا شده ام، تأمين هزينه خانه و فرزندانم بر عهده من است. امسال كه براي تمديد كارت به شهرك آزمايش مراجعه كردم، آن را تمديد نكرده اند. مي خواستم بپرسم اين كار دلايل قانوني دارد؟
«نام محفوظ»
سخنگاه: نام و تلفن تماس اين خواننده در همشهري محفوظ است.
مشكلات زوج و فرد
چرا روزنامه ها در مورد مشكلات طرح زوج و فرد چيزي نمي نويسند؟
يك شهروند
سخنگاه: به اطلاع اين خواننده محترم مي رسانيم كه طرح زوج و فرد خودروها از زمان اجرا در زمستان گذشته بارها در همشهري نقد شده است و اگر مطلب تازه اي همراه با ارائه راهكار جايگزين در اين مورد به روزنامه برسد نسبت به درج آن اقدام خواهيم كرد. مهم اين است كه در حال حاضر با توجه به گره ترافيك سنگين تهران، طرح تردد زوج و فرد خودروها، به عنوان يكي از گزينه هاي مؤثر به اجرا درآمده است اما در هر صورت يك طرح موقتي است كه با يافتن راه حل هاي مؤثرتر، ادامه نخواهد يافت.
كمبود جاده كمربندي
براي رفت و آمد آسان تر خودروهاي سنگين در بيشتر شهرها، جاده كمربندي احداث شده است، اما سرپل ذهاب از داشتن چنين جاده اي محروم است و آمد و شد كاميون هاي سنگين در داخل شهر مشكل آفرين شده است.
شهروند ساكن سرپل ذهاب
پيشنهاد
به مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي پيشنهاد مي كنم در مورد بيكاري جوانان و تورم، پژوهش هاي لازم را انجام دهند و راهكارهايي را ارائه كنند تا با اجراي آنها اين مشكلات كاهش يابد.
ن _ رضايي
ضرورت فرهنگسازي
شهرداري تهران با نصب سطل هاي تفكيك زباله در محلات، اقدام بايسته اي كرده است، اما بهتر است در اين مورد اطلاع رساني هاي لازم نيز انجام شود و فرهنگسازي گردد تا مردم به تدريج تفكيك زباله از مبدأ را به انجام برسانند.
رستگار
راه درجه سه
وضعيت آزادراه ساوه با ميزان عوارضي كه از خودروهاي عبوري دريافت مي شود، همخواني ندارد، چون اين آزادراه به دليل دست اندازهاي متعدد، يك راه درجه ۳ محسوب مي شود، اما عوارض يك جاده درجه يك در آن دريافت مي گردد.
يك شهروند
افزايش كرايه
تاكسي هاي خطي شهر قدس (قلعه حسن خان سابق) به ميدان آزادي، ناگهان ميزان كرايه خود را از ۳۵۰ تومان به ۵۰۰ تومان افزايش داده اند. آيا اين دريافتي اضافي تابع مقررات تاكسيراني است؟
عباس جهان پور
مشكلات يك كوچه
از ساكنان كوچه ۸ متري شهيد رضا طاهري واقع در خيابان شهيد نعيمي «بلورسازي سابق» هستيم.
به دليل افزايش ساخت و ساز در سال هاي اخير و پارك خودرو، به ويژه خودروهاي سنگين در دو طرف، كاميون حمل زباله قادر به ورود به كوچه نمي باشد، لذا از شهرداري منطقه ۱۷ تقاضا داريم با وسيله ديگري، نسبت به جمع آوري زباله ها در اين كوچه باريك اقدام شود. ضمناً تنها لكه فضاي سبز در انتهاي كوچه رو به تخريب است و نظافت كوچه نيز توسط مأموران شهرداري انجام نمي شود كه خواستار رسيدگي مي باشيم.
اهل محل

سخنگاه
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |