يكشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۶ - Apr 23, 2006
آثار تاريخي شهر ري براي جلب گردشگر آماده مي شوند
تهديد كارخانه سيمان براي تاريخ ري
گروه شهري -مريم پاپي: شهر ري با زدودن آلودگي ها و پرده برداشتن از رازهاي تاريخي كه بسياري از آنها هنوز مدفون هستند، نخستين مراحل تبديل شدن به شهري توريستي با محور تاريخي را طي مي كند.چشمه علي، دژ رشكان، برج طغرل و ساير اماكن تاريخي ري، در طول سال ها و ماه هاي اخير، با پاك كردن فضاي خود از زباله ها و احداث امكانات اوليه حضور گردشگر، خود را براي پذيرايي از گردشگران آماده كرده اند.
سايت باستان شناسي چشمه علي ري كه قدمت آن حداقل به ۸ هزار سال پيش برمي گردد، چهره اش ديگر پر از زباله و مأمني براي خلافكاران نيست. گروهي دانش آموز به اين سايت تاريخي آمده اند و كنار فواره هاي آب و اندكي دورتر از نقش برجسته فتحعلي شاه در ميان بزرگان كشور، به صحبت هاي راهنماي خود گوش مي دهند. بالاتر از نقش برجسته كه در سال ۱۲۴۸ هجري قمري حك شده و دور تا دور آن كتيبه اي است كه كار بزرگ فتحعلي شاه را در ساخت اين بارو، به زبان شعر توصيف كرده است، بخشي از باروي ري به عنوان نمادي از باروي تاريخي ري بازسازي شده است.
غدير افروند، معاون حفظ و احياي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران مي گويد: «ميراث فرهنگي با كمك شهرداري فضاي سبز و سرويس بهداشتي در اين جا احداث كرده  تا اولين روستاي روي دشت فلات مركزي ايران كه قدمتش به ۸ هزار سال پيش مي رسد، براي پذيرايي از گردشگران آماده شود.»
چشمه علي شهرري، چشمه اي است كه مردم منطقه معتقدند كه حضرت علي(ع) هنگام بازگشت از جنگ با كفار شمشير خود را در آب آن شسته است. در اين محوطه، آرامگاه مشاهير اواخر دوره قاجار و اوايل دوره پهلوي همچون روح الله وزيري، باغچه بان و آرامگاه خانوادگي شيباني ها و اسكندر ميرزاي قاجار نيز قرار دارد.محوطه تاريخي دژ رشكان ري كه با عنوان مركز ديالمه در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است نيز از ديگر آثار تاريخي شهر ري است كه فصل اول كاوش آن از ۱۵ اسفند ماه سال گذشته شروع شده است.افروند مي گويد: «هنگامي كه كار را در دژ رشكان شروع كرديم، سراسر سايت زباله و سرنگ هاي خون آلود ريخته و مأمن معتادان بود.»
به گفته وي تاكنون ۵۰ ميليون تومان براي كاوش اين دژ هزينه شده است. در حالي كه قبلاً تصور مي شد دژ رشكان به دوره اشكاني تعلق دارد، حفاري ها آثاري از هزاره هاي پيش از ميلاد و همچنين هزاره اول تا اوايل دوران قرون وسطي را به باستان شناسان اين سايت تاريخي نشان  داده اند. افروند مي گويد: «اين بنا قطعاً متعلق به دوره ساساني است و از دوره اشكاني تنها قطعاتي سفال در آن ديده مي شود. در فصل اول كاوش به كف طبقه اولين طبقه ساختمان رسيديم و ويژگي هاي معماري در طبقه فوقاني بنا را بررسي كرديم.»پلكان متعلق به دوره ساساني كه امكان صعود از كوه را فراهم مي كرد و به برج ديده باني مي رسيد نيز در اين محوطه شناسايي شده  است. اين پلكان اوايل دوره اسلامي تعمير شده است.
افروند پيشنهاد تغيير نام اين دژ را مي دهد و مي گويد:بر اساس متون تاريخي، آخرين فرماندار دوره ساساني سياوش بن مهران بوده است. به همين دليل به نظر من دژ سياوش براي اين بنا با مسمي تر است. اما همكاران باستان شناس وي معتقدند كه احتمالاً هنوز پيشينه نام رشكان پيدا نشده است.
دژ رشكان نيز اكنون براي بازديد گردشگران آماده است. مسئولان اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران قصد دارند در يك نگاه كلان، شهر ري را به سايت گردشگري جهاني تبديل كنند كه در دل كلانشهر تهران قرار دارد. چشمه علي، رشكان، برج طغرل، ارگ سلجوقي، برج خاموشان، گورستان سلطنتي آل بويه، برج نقاره خانه و بي بي شهربانو از جمله آثاري هستند كه بنا بر اين برنامه ريزي ها، در محور تاريخي ري قرار مي گيرند.اما بخش بزرگي از اين آثار تاريخي در معرض تهديد كارخانه سيمان تهران و واحد هفتم سيمان تهران هستند كه با انفجارهاي متعدد و خاكبرداري براي توليد سيمان، به سرعت به سمت برج خاموشان، برج نقاره خانه، ارگ سلجوقي و سمت كوه تاريخي بي  بي شهربانو پيشروي مي كند.افروند مي گويد: «آسيب هايي كه تاكنون به مجموعه رسيده قابل جبران نيست اما بايد در همين حد متوقف شود.»

چشم انداز
012954.jpg
برج طغرل در شهرري تنها نماد كوچكي از تاريخ كهن اين شهر است.
شهرري با مجموعه اي از آثار تاريخي همچون ارگ سلجوقي، برج نقاره خانه، آتشكده زرتشتيان، دژ سياوش، چشمه ۸ هزار ساله و... تاريخ كهن خود را در همسايگي پايتخت به منصه  ظهور گذاشته است اما بنگريم كه چگونه غول بزرگ صنعت حتي اينجا هم در حال بلعيدن بناهاي تاريخي است.
كارخانه سيمان ري با انتشار سالانه بيش از ۵ هزار تن گاز منوكسيد كربن اين روزها نه فقط نفس مردم ري را تنگ كرده كه به يك تهديد جدي براي ابنيه تاريخي ري هم بدل شده است.

نظارت سازمان گردشگري استان تهران بر هتل ها
ايسنا: رئيس اتحاديه  هتل ها و هتل آپارتمان هاي استان تهران اعلام كرد : سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران از اول فروردين ماه نظارت بر هتل و هتل آپارتمان هاي اين استان را برعهده گرفته است.
محمد علي فرخ مهر افزود : نظارت بر هتل ها و هتل آپارتمان ها در اختيار اتحاديه  بود كه از اول فروردين ماه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران اين بخش را به عهده گرفته و خود بر اين اماكن نظارت مي كند كه در اين صورت پايه  اتحاديه را خراب كرده است.
وي اظهار كرد : كميسيون نظارت در اتحاديه  هتل ها و هتل آپارتمان هاي استان تهران از تعدادي هتلدار حرفه اي تشكيل شده، ولي كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري استان تخصص هاي لازم را ندارند، چون اين كارشناس ها هتلي را كه اتحاديه به آن نقص وارد كرده، تشويق مي كنند.
وي تاكيد كرد : فعاليت ها در بخش هتل ها بايد در جهت خدمات دهي مناسب باشد، نه مسائل ديگر.
فرخ مهر گفت : سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران، تاكنون از يك درصد بودجه  تعيين شده در استانداري براي نظارت هتل ها، هتل آپارتمان ها، سفره خانه ها و مهمان پذير ها چيزي به اتحاديه هاي مربوطه نداده است.
وي خاطرنشان كرد : اتحاديه  هتل ها و هتل آپارتمان ها دو سال از اين اماكن بازديد كرد، ولي تاكنون از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران بودجه اي دريافت نكرده است.
رئيس اتحاديه  هتل ها و هتل آپارتمان هاي استان تهران ابراز كرد : سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران در نامه اي به اتحاديه  اعلام كرده بود كه بازديد و نظارت را انجام دهيد، ولي در مقابل از بودجه  مصوب در استانداري مبلغي به اتحاديه نمي داد.

طرح راه آهن ساحلي ساري- رشت توجيه اقتصادي ندارد
ايلنا: به دليل شرايط ويژه منطقه و نداشتن توجيه مناسب اقتصادي، اقدامات لازم براي رفع نواقص و استفاده از اطلاعات تكميلي  تر، بررسي احتمالي تغيير وضعيت توجيهي طرح اتصال ريلي مراكز دو استان گيلان و مازندران در دست انجام است.
مهندس حسين تهراني، مجري طرح  هاي ساخت و توسعه شبكه راه  آهن با بيان اين مطلب افزود: با توجه به موقعيت ويژه جغرافيايي دو استان گيلان و مازندران به عنوان يكي از قطب  هاي بزرگ گردشگري كشور، تراكم بالاي شهري در اين دو استان و با توجه به انجام طرح راه  آهن قزوين - رشت - انزلي و در دست مطالعه بودن طرح راه  آهن گرگان - مشهد و وجود راه  آهن ساري - گرگان، مطالعه اتصال ريلي مراكز دو استان فوق در دستور كار مجري طرح ساخت و توسعه شبكه راه  آهن قرار گرفت.
عضو هيات مديره شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور، در ادامه خاطرنشان   كرد: مطالعات مقدماتي و توجيه فني- اقتصادي اوليه طرح راه  آهن ساحلي ساري - رشت به طول ۳۶۵ كيلومتر از اواخر سال ۸۳ آغاز شد كه از اين ميزان ۲۵۰ كيلومتر آن در استان مازندران و ۱۱۵ كيلومتر آن در استان گيلان واقع شده است.
وي در ادامه تاكيد كرد: كاربري بيش از ۹۴ درصد مسير مورد مطالعه اين طرح جنگلي، كشاورزي و شهري بوده و رعايت مسائل زيست  محيطي و عدم تداخل با مناطق پرجمعيت شهري و زمين  هاي حاصل  خيز كشاورزي، جزو مشكلات و موارد بحث بر انگيز طرح يادشده است.
تهراني اضافه   كرد: اين موضوع به خصوص در حدفاصل شهرهاي نور تا كلاچاي به دليل گسترش شهرهاي ساحلي به سمت ساحل درياي خزر و به سمت دامنه  هاي شمالي رشته  كوه  هاي البرز، عبور از دامنه  هاي جنگلي رشته كوه  هاي البرز را اجباري مي  كند.

جزئيات طرح سامانه حمل و نقل شهري كشور اعلام شد
يك سال فرصت براي شهرهاي بالاي ۵۰۰ هزار نفر جمعيت
012963.jpg
گروه شهري: شهرداري هاي شهرهاي بالاي ۵۰۰ هزار نفر جمعيت كشور با تصويب مجلس موظف شدند ظرف يك سال سامانه يكپارچه مديريت هماهنگي حمل و نقل عمومي شهري و حومه را در ساختار تشكيلات خود ايجاد كرده و با مشاركت دولت طرح جامع حمل و نقل و ترافيك را تهيه كنند.
بر اساس لايحه سامانه هاي حمل و نقل ريلي شهري شامل سامانه هاي نقل و انتقال جمعي مسافر در زمان و مسير مشخص، اعم از انواع قطار شهري و سامانه هاي مشابه تعريف شده و در شهرهاي با بيش از يك ميليون نفر جمعيت نيز، انجام مطالعات امكان سنجي سامانه حمل و نقل ريلي شهري و حومه بر مبناي مطالعات طرح جامع حمل و نقل و ترافيك مصوب، الزامي است.
ولي آذروش، مخبر كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه مرجع تصويب مطالعات ذكر شده، شوراي عالي ترافيك كشور است، گفت: اتخاذ تدابير خاص به منظور حمل و نقل آسان افراد ناتوان و معلول در معابر و شبكه حمل و نقل و محيط هاي شهري در شهرهاي با بيش از ۵۰۰ هزار نفر نيز بايد در چارچوب اين طرح ها منظور شود.
وي با بيان اينكه دستگاه اجرايي احداث سامانه حمل و نقل ريلي شهري و حومه و بهره برداري از آن، شهرداري هاي ذيربط هستند، اذعان كرد: بر اين اساس، وزارت كشور موظف شده است پس از مشورت با اتحاديه شركت هاي قطار شهري كشور نسبت به تدوين اصول كلي و راهبردهاي حاكم بر تأمين و ساخت تأسيسات، تجهيزات، ماشين آلات و طراحي و بهره برداري سامانه هاي حمل و نقل ريلي شهري و حومه اقدام و به تصويب شوراي عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور برساند.
آذروش با تأكيد بر اينكه شهرداري هاي بالاي ۵۰۰ هزار نفر جمعيت داراي طرح مصوب بايد پس از تصويب مراجع ذيصلاح قانوني نسبت به اخذ عوارض ويژه به منظور احداث و بهره برداري سيستم حمل و نقل عمومي شهري و حومه اقدام كنند، ادامه داد: كليه دستورالعمل ها و راهكارهاي لازم براي اصلاح ساختار مديريت حمل و نقل عمومي، متناسب با ويژگي هاي خاص شهرها به پيشنهاد سازمان شهرداري هاي كشور و تاييد سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور است و كليه سازمان ها و شركت هاي مرتبط با حمل و نقل عمومي شهري از هنگام تشكيل سامانه فوق و اصلاح ساختار مكلفند ظرف ۳ ماه نسبت به تطبيق اساسنامه خود با رعايت موازين قانوني اقدام كنند.
نماينده مردم اردبيل در خانه ملت با اشاره به اينكه بر اساس لايحه فوق به دولت اجازه داده شد حداكثر تا سقف ۵۰ درصد از هزينه مطالعات و سرمايه گذاري ايجاد سامانه هاي حمل و نقل ريلي درون شهري را با اولويت تامين لوازم و تجهيزات از محل منابع درآمد عمومي در لوايح بودجه سنواتي كل كشور پيشنهاد كند، اذعان كرد: مابقي اعتبار مورد نياز طرح توسط شهرداري ذيربط از محل منابع داخلي و يا مشاركت با بخش خصوصي تامين مي شود كه پس از مبادله موافقتنامه با سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور مصرف خواهد شد.
به گفته وي وزارت كشور موظف شده است ضوابط اجرايي استفاده از ظرفيت هاي بخش خصوصي با اولويت سرمايه گذاري در ايستگاه ها و مراحل مختلف بهره برداري را تدوين كند و اين ضوابط پس از تصويب هيات وزيران لازم الاجراست.
آذروش ادامه داد: شهرداري هاي موضوع اين قانون مجازند با رعايت سقف تعهدات ارزي قانون برنامه چهارم توسعه براي احداث سامانه حمل و نقل ريلي شهري و حومه و با همكاري بانك مركزي نسبت به استفاده از بازارهاي سرمايه خارجي در محدوده اعتبارات ماده ۵ اين قانون به صورت غيرربوي اقدام كنند. وي با اشاره به تبصره اين ماده واحده به ايسنا گفت: بر اين اساس به وزارت امور اقتصادي و دارايي اجازه داده شده با تصويب هيات وزيران، بازپرداخت فاينانس طرح هاي قطار شهري را تا سقف مشخص شده در ماده ۵ اين قانون با تاكيد بر غيرربوي بودن آن تضمين كند. در اين خصوص شهرداري ذيربط با اخذ مصوبه شوراي شهر موظف است نسبت به تضمين بازپرداخت مابقي تسهيلات فاينانس دريافتي اقدام كند.
مخبر كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي همچنين با بيان اينكه شهرداري هاي مشمول مي توانند از طريق سرمايه گذاري داخلي و خارجي به روش ساخت، بهره برداري و واگذاري (BOT) براي سامانه هاي حمل و نقل ريلي شهري و حومه استفاده كنند، اذعان كرد: وزارتخانه هاي كشور و امور اقتصاد و دارايي نيز موظفند دستورالعمل اجرايي استفاده از روش ساخت، بهره برداري و واگذاري (BOT) را به استناد قانون تشويق و حمايت سرمايه گذاري خارجي و قانون حداكثر استفاده از توان فني و مهندسي توليدي، صنعتي و اجرايي كشور در اجراي پروژه ها و ايجاد تسهيلات به منظور صدور خدمات مصوب ۱۳۷۵ را ظرف مدت ۶ ماه تدوين و به شهرداري هاي مشمول ابلاغ كنند.
وي ادامه داد: كميسيون هاي ماده ۵ قانون تاسيس شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران نيز مكلف شدند خارج از نوبت نسبت به بررسي موضوع تغيير كاربري در محدوده مسير و اطراف ايستگاه ها حسب درخواست شهرداري ذيربط اقدام كنند و در اين زمينه مقررات تبصره هاي ۱ و ۲ ماده يك لايحه قانوني اصلاح قانون تاسيس شركت راه آهن شهري تهران و حومه به كليه سامانه هاي حمل و نقل ريلي شهري و حومه موضوع اين قانون تسري پيدا كرده است.

نورپردازي چهاربناي تاريخي در شهر بادگيرها
012960.jpg
ميراث خبر:چهاربناي تاريخي گنبد چهارسوق يزد، باغ خان يزد، گنبد مسجدشاه ولي  تفت و بقعه شاه خليل با صرف اعتبار ۹۰ ميليون ريال در شهر بادگيرهاي يزد نورپردازي شد.
معاون حفظ و احياي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري يزد ضمن بيان اينكه تاكنون ۲۵ بناي تاريخي در استان يزد نورپردازي شده است، افزود: هدف از نورپردازي و زيباسازي بناهاي تاريخي افزايش جذب توريست و گردشگر، ساماندهي بناها و جذابيت بيشتر شهر بادگيرها به ويژه در شب است.
مهندس «محسن ذاكري نيا» در خصوص بازار چهارسوق شاهي يزد گفت: اين بازار عمارتي است شامل بازارچه، گنبدها و آب انبار كه به دستور شاه يحيي بن مظفر حاكم يزد در قرن هشتم هجري قمري ساخته شد و بازارچه ضلع غربي آن به قطريان معروف است. بازارچه ضلع شمالي به خيابان مسجد جامع و بازارچه ضلع غربي به بازار خان منتهي مي شود.وي در ادامه در تشريح باغ خان يزد گفت: بناي وسط اين باغ سه طبقه دارد و در طبقه دوم تالار بزرگي وجود دارد كه سقف آن مرتفع و عريض است و فردي به نام «ميرزا فتح الله خان مستوفي» بعد از مرمت و بازسازي بخش هاي آسيب ديده باغ، نقوش و تزييني زيبايي در آن حك كرده است.

نقشه  باغات و درختان شهر تهران آماده مي شود
012966.jpg
ايرانيوز: مهندس سيدمحمد معيني - رئيس سازمان اطلاعات جغرافيايي شهرداري تهران- درباره نقشه باغات و درختان شهر تهران گفت: حفظ باغات منوط به داشتن اطلاعات لازم و كافي در اين زمينه است.
وي ادامه داد: كارفرماي اصلي اين پروژه، سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر است و اين سازمان به عنوان مشاور و مجري طرح در حال انجام تهيه نقشه باغات و درختان مي باشد.
به گفته مهندس معيني تا پايان شهريور ماه سال جاري نقشه باغات و درختان شهر تهران آماده و به شوراي اسلامي شهر تهران براي تصويب ارائه مي شود.وي ادامه داد: با تصويب شوراي اسلامي شهر، تعداد درختان و باغاتي كه داراي پلاك ثبتي هستند، روي شبكه اينترنت قرار خواهند گرفت كه كسي آسيبي به درختان و باغات وارد نكند.رئيس سازمان اطلاعات جغرافيايي با اشاره به تشكيل بانك اطلاعاتي درختان و باغات بعد از تصويب شوراي اسلامي شهر گفت: با ارسال اين بانك اطلاعاتي به مناطق مختلف شهرداري، نظارت بيشتري مي شود و در صورتي كه كسي درخت ثبتي را قطع يا بسوزاند، نمي تواند در آن منطقه ساخت و ساز انجام دهد.به گفته معيني، در صورت تأمين منابع مالي و اطلاعات از سوي سازمان پارك ها، اين سازمان قادر به تهيه نقشه در سه ماه است.وي با اشاره به اينكه در عكس هاي هوايي و تصاوير ماهواره اي مالكيت باغ قابل شناسايي نيست، گفت: بسياري از املاك در نقشه ها به عنوان باغ شناسايي مي شود، صاحبان آنان ملك مورد نظر را به عنوان باغ قبول ندارند.
رئيس سازمان اطلاعات جغرافيايي تصريح كرد: پيشبرد كار اين سازمان منوط به همكاري هاي بيشتر سازمان پارك ها است.

اتوبان تبريز - زنجان در نيمه اول امسال به بهره برداري مي رسد
012969.jpg
ايسنا: معاون وزير راه و ترابري گفت: اتوبان تبريز - زنجان در نيمه اول امسال به بهره برداري مي رسد.صادق افشار با اعلام اين خبر افزود: پروژه آزادراه تبريز- زنجان از پروژه هاي مهم وزارت راه است و پيگيري مي شود طي زمان بندي پيش بيني شده مورد بهره برداري قرار بگيرد.
او بازديدهاي صورت گرفته از قطعات آزادراه توسط وزير راه و ترابري را در تسريع انجام كار، مهم ارزيابي و خاطرنشان كرد: با توجه به بازديدهاي وزير در سال ۸۴ كارهاي اساسي و غيرقابل مقايسه با گذشته در اين پروژه انجام گرفت و اميدواريم بازديد روز جمعه نيز آثار مثبت خود را داشته باشد.افشار درباره توقف كار در برخي قطعات گفت: يكي از مشكلات استان در رابطه با ساخت و ساز محدود بودن فصل كاري است و بتن ريزي و آسفالت كاري در سرما از كيفيت موردنظر خواهد كاست.بنابراين تصميم بر اين شد تا ادامه پروژه در آن مقطع تعطيل شود.
وي بار ديگر بر اتمام پروژه آزادراه، حد فاصل سرچم تا قوريگل بستان آباد در نيمه اول سال جاري تأكيد و اظهار كرد: با مساعد شدن هوا، فعاليت كارگاه ها شدت يافته است به طوري كه مانده كار را با سرعت در ۲ شيفت كاري پيگيري خواهيم كرد.گفتني است، هم اكنون قطعه اول اين آزادراه از زنجان تا سرچم به طول ۸۵ كيلومتر به بهره برداري رسيده است و قطعه دوم در فاصله سرچم تا قوريگل به طول ۱۷۳ كيلومتر در حدود ۸۵ درصد پيشرفت فيزيكي دارد.

فلك الافلاك مستحكم مي شود
012957.jpg
ايسنا: پس از زلزله لرستان كه به آثار تاريخي استان آسيب زد، مطالعه و استحكام بخشي قلعه فلك الافلاك از چند هفته آينده، آغاز مي شود.
مدير اداره ميراث فرهنگي و گردشگري لرستان، مطالعه قلعه فلك الافلاك با هدف استحكام بخشي بنا را نخستين و عميق ترين مطالعه در اين حوزه دانست و گفت: اجراي اين پروژه از سال گذشته طراحي شد و هيأت راهبردي استان نيز آن را تصويب كرد.اكنون نيز اگر بودجه اين پروژه تخصيص يابد، پيمانكار فعاليت خود را آغاز خواهد كرد.
سيروس ابراهيمي  با بيان اين كه در اين پروژه، كل قلعه در برابر اتفاق هايي مانند زلزله ايمن مي شود، اضافه كرد: اين عمليات با چنين كيفيتي براي نخستين بار در كشور اجرا مي شود.با توجه به اين كه قلعه فلك الافلاك يكي از نفايس ملي است، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري پس از زلزله بم تصميم گرفت كه مطالعه عميق اين بنا را آغاز و طرح استحكام بخشي آن را اجرا كند.

هوا
013008.jpg
013011.jpg
013014.jpg
013017.jpg

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |