دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۳ - May 1, 2006
ورزش
Front Page

۳۹ روز تا جام جهاني ۲۰۰۶
تيم ملي فوتبال آغاز كرد
هدف اصلي، تقويت روحي و رواني تيم ملي فوتبال
000330.jpg
گروه ورزشي ـ جهانگير كوثري: سي و نه روز تا آغاز جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان باقي است. در اين فاصله نه چندان كافي تيم ملي ما به چه عوامل و فاكتورهايي نياز دارد تا بتواند به فرم آرماني برسد؟ معمولاً شش هفته زماني كافي است تا تيم خود را در وضعيت طبيعي جسماني و فني قرار دهد و تاكتيك هاي مورد نظر خود را نيز مرور كرده و آماده ديدارهاي تداركاتي شود. در واقع بازيهاي تداركاتي برآيند و نتيجه تمام عملياتي است كه مربيان طي اين شش هفته انجام مي دهند.
تست هاي مختلف پزشكي و رسيدن به آمادگي جسماني كار چندان دشواري نيست چون اكثر بازيكنان ما اين مرحله را پشت سر گذاشته اند و از كوران مسابقات ليگ يا ليگ هاي اروپايي به اردو آمده اند. ۲ شاهد اين فرضيه كاظميان، معدنچي هستند كه موقعيت آنها را در جام حذفي شاهد هستيم. به همين دليل تمرينات تيم ملي با هدف احياي انرژي ملي پوشان آغاز شده است.
يحيي گل محمدي، علي دايي و سهراب بختياري زاده نيز براي ياري رساندن به صباباتري در كورس مسابقات باشگاههاي آسيا، شرايط خود را حفظ كرده اند.
جواد نكونام نيز در امارات تمرينات خود را رها نكرده است. براي به خدمت گرفتن لژيونرهاي اروپايي فعلاً مقررات اجازه نمي دهد كه آنها را در اختيار داشته باشيم. شايد هاشميان در سوئيس به تيم ملي بپيوندد.
اگر بازي تيم ملي با بوسني به تهران منتقل شود (قرار بود اين بازي در مشهد برگزار شود) مجبوريم با تركيب هشتاد درصدي اين بازي را انجام دهيم تا نيمي از شرح وظايف بازيكنان در آن ديده شود. آشنايي برانكو از مكزيك باعث خواهد شد تا بازي با بوسني را به گونه اي طراحي كند كه حركت ها و نوع وظايف بازيكنان براساس آن تعريف شود. تنظيم يك تاكتيك فكر شده كه مبتني بر استراتژي ما در جام جهاني براي سه بازي باشد بازيكنان ما را بيشتر با شيوه مورد نظر آشنا مي كند. اگرچه اكنون زمينه تاكتيكي تيم ما براساس (۲- ۴- ۴) استوار است، اما به فراخور موقعيت حريفان اين آرايش مي تواند تغيير كند. مي توان براي بازيهاي سخت (با پرتغال) يكي از چهار هافبك را بيشتر متمايل به دفاع كرد و يا خط مياني كمي عقب تر كشيد، يا شعاع حركت تركيبي آنها را كمتر كرد. اين بحث ها در ديدارهاي تداركاتي بيشتر خود را نشان خواهد داد.
حتي در ديدارهاي محلي در سوئيس نيز مي توانيم به خواسته هاي تاكتيكي برسيم و در مقابل بوسني و كرواسي آنها را كاملاً اجرايي نمائيم. كار برانكو از امروز كه ۳۹ روز به آغاز بازيهاي جام جهاني باقيمانده است سخت تر و حساستر مي شود. او بايد وضعيت جسماني، روحي و رواني بازيكنان مورد نظر خود را كاملاً بشناسد، ميدان جام جهاني طبيعتاً ريسك نمي پذيرد و باتجربه ترين و ميدان ديده ترين بازيكنان بايد در تركيب اصلي قرار گيرند. تيم در چنين شرايطي نيازمند تقويت روحي شديد است. اين مقدمه طولاني هم از اين نظر آمد تا شرايط حساس ۳۹ روز باقيمانده را خوب درك نمائيم، به ويژه مسئولين بالاتر ورزش كه هر حركت آنها مي تواند تبعات مثبت و منفي همراه داشته باشد.
تقويت فدراسيون، سرمربي، بازيكنان و گروه اعزامي به جام جهاني يك وظيفه ملي جلوه مي كند و با اجراي آن بسياري از كاستي هاي موجود مرتفع و اعتماد به نفس لازم در بازيكنان بالا خواهد رفت. ارزش و موقعيت به وجود آمده را خوب درك كنيم. رخداد جام جهاني، يك رويداد معمولي ورزشي نيست و بايد اهميت اين گردهمايي را از ابعاد سياسي و اجتماعي دوباره مرور كنيم.

در قرعه كشي فوتبال جام حذفي
پرسپوليس ميهمان شد، صباباتري ميزبان
گروه ورزشي: با انجام قرعه كشي، تكليف ميزباني دو بازي فوتبال جام حذفي در مرحله نيمه نهايي مشخص شد.براساس قرعه كشي پرسپوليس كه به عنوان آخرين تيم راه يافته به مرحله نيمه نهايي شناخته شد، روز جمعه ۱۵ ارديبهشت ماه در ساري ميهمان نوژن مازندران خواهد بود و صباباتري هم در همين روز در ورزشگاه شهيد درخشان با فولاد مباركه سپاهان روبرو مي شود. فيناليست هاي جام حذفي با انجام يك ديدار مشخص مي شوند و دو تيم پيروز نيمه پاياني به بازي نهايي راه پيدا مي كنند.

۴۲ فرنگي كار در مرحله نهايي پيكارهاي انتخابي
گروه ورزشي _ محمدرضا منصوريان: كميته فني كشتي فرنگي فدراسيون كشتي همانگونه كه قبلا اعلام كرده بود در پايان مسابقه هاي كشتي فرنگي قهرماني كشور كه در شهر مقدس مشهد برگزار شد، تشكيل جلسه داد و در يك بررسي اجمالي ۴۲ فرنگي كار نخبه را براي شركت در پيكارهاي انتخابي تيم ملي انتخاب كرد. در ميان معرفي شدگان اسامي كشتي گيراني همچون حميد سوريان، حسن رنگرز، علي اشكاني، حميد بني تميم، داود عابدين زاده، مسعود هاشم زاده، سجاد برزي و رضا زيدوند هم ديده مي شود. در مسابقه هاي انتخابي تيم ملي در هر وزن تنها ۶ كشتي گير حضور خواهند داشت.

رئيس انجمن ميني گلف كشور منصوب شد
ايرنا:«آرش پويان مهر» به عنوان رئيس كميته همگاني گلف و رئيس انجمن ميني گلف كشور منصوب شد. اين تصميم در پي سياست ها و برنامه هاي فدراسيون گلف و همچنين حمايت هاي معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان تربيت بدني از گسترش اين ورزش در ميان اقشار مختلف جامعه اتخاذ شده است.

پايان راه قهرماني براي عليرضا دبير
گروه ورزشي:برخلاف گفته هاي قبلي در رابطه با عليرضا دبير قهرمان المپيك و جهان به طور قطع و يقين بايد حضور اين كشتي گير در مسابقات را پايان يافته بدانيم. اين دقيقا چيزي است كه خودش هم به آن رسيده است. دبير مي گويد: با وجود چندين عمل جراحي و فيزيوتراپي هاي مداوم هنوز سلامتي ام را به طور كامل به دست نياورده ام و احتمالا تا مدت ها از كشتي دور خواهم بود. معني اين حرف يعني اين كه ديگر هرگز تيم ملي كشتي آزاد ايران كشتي گيري با نام عليرضا دبير را در تركيب خود نخواهد داشت.

معرفي مربي پيست تيم ملي دوچرخه سواري
گروه ورزشي: فدراسيون جهاني دوچرخه سواري سرمربي پيست تيم ملي دوچرخه سواري ايران را معرفي كرد. در پي مكاتبات فدراسيون دوچرخه سواري ايران براي استخدام سرمربي مخصوص پيست از سوي فدراسيون جهاني «جان سيلي» معرفي شد. تيم ملي دوچرخه سواري ايران هم اكنون شرايط خوبي در پيست براي كسب مدال در  آسيا دارد. در حال حاضر ولفرام ليندلر تئوريسين معروف آلماني هدايت تيم دوچرخه سواري ايران را در پيست و جاده برعهده دارد. البته پس از مورد قبول واقع شدن مربي جديد معرفي شده از سوي فدراسيون جهاني جان سيلي مي تواند كار خود را در ايران شروع كند.

هم انديشي پيرامون ليگ برتر واليبال ايران
گروه ورزشي: حضور در دو رويداد مهم جهاني و آسيايي واليبال را در مورد نحوه برگزاري ليگ برتر واليبال باشگاه هاي ايران در فصل جاري بر سر دوراهي قرار داده است. از يك سو نمي توان اهميت و حساسيت دو رويداد مهم بين المللي را ناديده گرفت، از سوي ديگر تكليف تيمهاي باشگاهي چه مي شود كه هر كدام مي خواهند از سرمايه گذاري صورت داده و زمان به بهترين نحو استفاده كنند؟
اگرچه هنوز مسئولان واليبال ايران در اين زمينه اظهارنظر قاطع و دقيقي نداشته اند، اما به نظر مي رسد كه با بررسي جامع و برگزاري نشست هايي با مسئولان تيمها و كارشناسان بشود تصميمي گرفت كه هم واليبال ملي صدمه نخورد و هم تيمهاي باشگاهي راضي شوند. بسياري از تيمهاي صعودكننده به مسابقات قهرماني جهان هم شرايطي مشابه با واليبال ما را دارند، از تجربيات آنان هم مي توان كمك گرفت. آنهايي كه پيشنهاد برگزاري زودهنگام ليگ برتر و يا انجام بازيهاي متمركز را مي دهند، ديدگاهشان قابل احترام و بررسي است.
در كشورهاي صاحب ورزش اصولا انجام مسابقات را بر برپايي اردوهاي طويل المدت ترجيح مي دهند و دليل آن نيز كاملا واضح و روشن است؛ چرا كه وجود سيستم يكنواخت و وحدت رويه در تمرينات تيمهاي باشگاهي خود كمك بزرگي به شكل گيري و هماهنگي تيم ملي مي كند. شرايط واليبال ما اگر چه هنوز به آن درجه نرسيده و ليكن مي توان در سايه هم انديشي، همدلي و مشورت بر بسياري از اين دست مشكلات غلبه كرد.

خبرهاي فوتبال جهان
يوونتوس و ميلان با هم پيروز شدند
000339.jpg
گروه ورزشي- حسن حيدري:در فوتبال ايتاليا رقابت تنگاتنگ بين ميلان و يوونتوس بر سر كسب عنوان قهرماني همچنان ادامه دارد.در فاصله تنها دو هفته به پايان اين بازي ها هر دو مدعي برابر رقباي خود پيروز شدند تا يوونتوس همچنان با ۸۵ امتياز در صدر جدول باقي بماند. يوونتوس اين هفته در مصاف با سيه نا موفق شد به برتري سه بر صفر برسد. پاتريك ويرا در دقيقه(۳)، تره زگه در دقيقه(۶) و موتو در دقيقه(۸) با گلهاي خود آغازي توفاني را براي يوونتوس رقم زدند.به نظر مي رسيد يوونتوس در ادامه به گلهاي بيشتري دست يابد اما در نهايت بازي با همين نتيجه به پايان رسيد.
يوونتوس در دو هفته باقي مانده در خانه با پالرمو و در هفته پاياني در خانه رجيانا به ميدان مي رود.
تيم آث ميلان نيز در جوزپه مه آتزا با دو گل برابر ليورنو به برتري رسيد. فيليپو اينزاگي مهاجم گلزن آث ميلان در دقايق ۶۵ و ۲۸ روي پاس هاي كاهاكلادزه و شوچنكو دروازه حريف را گشود.آث ميلان با اين پيروزي با ۸۲ امتياز در مكان دوم باقي ماند.در دو هفته آينده آث ميلان راه دشوارتري را نسبت به يوونتوس براي قهرماني در پيش دارد. ميلاني ها هفته آينده در اينوتارديني ميهمان پارما تيم دهم جدول هستند و در هفته سي و هشتم نيز با آث رم در جوزپه مه آتزا ديدار مي كند.
در ساير بازي هاي اين هفته فيورنتينا در زمين پالرمو با يك گل مغلوب شد. اينترميلان نيز با همين نتيجه برابر امپولي شكست خورد. با اين دو نتيجه تغييري در مكانهاي سوم و چهارم جدول كالچو ايجاد نشد.در ساير بازي ها كالياري سه بر يك برابر پارما به پيروزي رسيد.در پرگل ترين بازي هفته كيه وو با آث رم به تساوي چهار بر چهار رسيدند.لاتزيو با يك گل از سد لچه گذشت، رجيانا با سه گل مسينا را در هم كوبيد. سامپدوريا در جنوا مقابل اودنيزه با تساوي يك بر يك متوقف شد.ترويو نيز در مصاف با آسكولي به تساوي دو بر دو رسيد.در انتهاي جدول كالچو ترويسو و لچه به دسته دوم سقوط كرده اند و مسينا نيز با ۳۱ امتياز اميد زيادي به ماندن در كالچو ندارد.
000336.jpg
بايرن مونيخ قهرمان جام حذفي
تيم فوتبال بايرن مونيخ براي سيزدهمين بار در رقابت هاي جام حذفي آلمان به مقام قهرماني رسيد.اين تيم در مصاف با اينتراخت فرانكفورت با تنها گل پيزارو به پيروزي يك بر صفر رسيد تا به اين عنوان دست يابد.اين ديدار در ورزشگاه المپيك شهر برلين برگزار شد و بعد از پايان اين ديدار جشن باشكوهي به همين مناسبت برگزار شد كه در آن مركل صدر اعظم آلمان نيز حضور داشت و در مراسم توزيع جوايز شركت كرد.علي كريمي كه به دليل مصدوميت از همراهي تيمش در اين بازي محروم بود در پايان بازي به جمع مونيخي ها پيوست.بايرن مونيخ چهارشنبه هفته جاري در آغاز رقابت هاي بوندس ليگا به مصاف اشتوتگارت مي رود.اين تيم در حال حاضر با ۷۰ امتياز در صدر جدول قرار دارد. هامبورگ رقيب بايرن روز سه شنبه به مصاف كلن مي رود. اگر هامبورگ در اين بازي به پيروزي نرسد و بايرن در مصاف با اشتوتگارت به برتري برسد عنوان قهرماني بوندس ليگا نيز از آن بايرن خواهد شد.

تكليف فيناليست هاي ليگ بسكتبال غرب آسيا امروز روشن مي شود
جشن صعود صباباتري در تهران
000318.jpg
گروه ورزشي _ علي شاكري: تكليف دو تيم فيناليست نخستين دوره ليگ بسكتبال غرب آسيا امروز روشن مي شود.در يكي از دو بازي مرحله نيمه  پاياني بعدازظهر امروز در تهران صباباتري ميزبان بلواستارز لبنان است.در دو بازي قبلي صبا در تهران حريف خود را شكست داد و بلواستارز در بيروت تلافي كرد تا سرنوشت تيم پيروز به ديدار سوم كشيده شود. صباباتري بهترين تيم باشگاهي حال حاضر ايران و قهرمان ليگ برتر اگر اندكي هوشيار بود در همان بازي دوم در بيروت مي توانست با برتري چشمگيري كه در سه كوارتر بر حريف داشت راه خود را براي رسيدن به فينال هموار كند، اما تزلزل داوران اهل تركيه و وادادن بازي از سوي بازيكنان صبا موجب شد تا جشن صعود به ديدار نهايي به تهران كشيده شود.در پيروزي صباباتري در بازي امروز نبايد شك كرد جز آنكه حوادث غيرقابل پيش بيني در ورزش سد راه اين موضوع شود. صبا با دراختيارداشتن دو بازيكن خارجي برجسته به نام هاي آندره پيتس و جوزف گارس در گارد راس و سانتر (پست ۵) و نفرات ملي پوشي چون آيدين نيكخواه بهرامي، حامد آفاق، كرم احمديان و بهزاد افرادي باتجربه توانايي غلبه بر بلواستارز را دارد.از سوي ديگر حمايت تماشاگران بسكتبال انگيزه هاي پيروزي و راهيابي به فينال را در نزد بازيكنان صبا دوچندان مي سازد. به هر روي راهيابي صبا به فينال مقدمه اي براي درخشش بسكتبال باشگاهي ايران در عرصه آسيا خواهد بود. در ديگر بازي اين مرحله الجلاي سوريه در بيروت با ساجس لبنان ديدار مي كند. سرنوشت راهيابي اين دو تيم به فينال نيز به بازي سوم گره خورده است.ساجس از بخت بيشتري نسبت به الجلا براي كسب پيروزي برخوردار است.

دورخيز جالب مازني ها براي جام ناطق نوري
مازندراني ها امسال براي برگزاري مسابقه هاي بين المللي كشتي جام ناطق نوري كه قرار است از تاريخ ۲۰ تا ۲۲ ارديبهشت ماه جاري در شهرستان نور برگزار شود دورخيز جالبي انجام داده اند. ميزبانان مازني براي آن كه امسال اين مسابقات از شكل و شمايل بهتري نسبت به گذشته برخوردار شود، براي قهرمانان اوزان مختلف جوايز دلاري در نظر گرفته اند و از اين مهم تر قرار است اين بار برخلاف سال هاي قبل اين رقابت ها در رده بزرگسالان برگزار شود.
علي اعظم مهدي پور رئيس هيأت كشتي مازندران هم گفته است تا امروز حضور كشتي گيران كشورهاي آذربايجان، اوكراين، پاكستان، ارمنستان و قزاقستان در اين جام قطعي شده است.

براي دور برگشت و چند بازي دوستانه با تيم برلين
بانوان فوتبال ايران به آلمان مي روند
سرويس ورزشي _ مريم رضايي: دور برگشت بازيهاي دوستانه و تداركاتي بين دو تيم فوتبال بانوان ايران با برلين، قرار است در آلمان برگزار شود.
خديجه سپنجي نايب رئيس فدراسيون فوتبال در امور بانوان در اين باره به همشهري گفت: اين نخستين تجربه برگزاري ديدارهاي تداركاتي و دوستانه، با باشگاههاي اروپايي بعد از انقلاب بود. برداشتن اين قدم هر چند دشوار مي نمود، اما اميدواريم با اين حركت بتوانيم در جهت كسب تجربه ديدارهاي تداركاتي براي تيم هاي فوتبال بانوان فعال تر عمل كنيم.
وي افزود: مهمترين موضوع براي توسعه فوتبال بانوان ايران برگزاري ليگ هاي باشگاهي، چه داخلي و چه خارجي است. تيم آلمان از اين لحاظ با تجربه بود.
بازي برگشت با تيم باشگاهي برلين آ.ال. در زيمنزپور قرار است در آلمان برگزار شود كه با توجه به برنامه ريزيهاي انجام شده زمان و مكان آن اعلام خواهد شد.

تجليل از منتخبان در همايش نخبگان ورزش اصفهان
مرادعلي شيراني
000333.jpg

گروه ورزشي: در پي انتخاب شهر اصفهان به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام اولين همايش تجليل از نخبگان اين شهر به همت شهرداري اصفهان در تالار هنر برگزار شد و منتخبان ورزش هم مورد تقدير و تجليل قرار گرفتند.در اين همايش كه كفاشيان دبيركل كميته ملي المپيك، دكتر سقائيان نژاد شهردار اصفهان، دكتر كامران و مهندس فولادگر نمايندگان مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي شركت داشتند، از عليرضا رحيمي، حبيب الله ناظريان و مرادعلي شيراني تجليل شد. عليرضا رحيمي رئيس فدراسيون هندبال و نايب رئيس كنفدراسيون هندبال آسياست كه سابقه عضويت در باشگاه سپاهان و تيم دانشجويان ايران را دارد. وي در دهه هاي شصت و هفتاد به عنوان مديركل تربيت بدني اصفهان در زمينه ايجاد تأسيسات ورزشي گامهاي ارزنده اي برداشته است.

عليرضا رحيمي
000321.jpg

مرادعلي شيراني از جانبازان سرفراز است كه در سمت هاي پست فدراسيون كشتي و مديركل تربيت بدني وزارت كار و امور اجتماعي خدمت كرد و مدال برنز كشتي جهان و مقام چهارمي المپيك مونترآل را به دست آورد.حبيب الله ناظريان هم سال ها به عنوان رئيس فدراسيون كاراته منشأ خدمات ارزنده اي براي اين رشته ورزشي بود.در اين مراسم همچنين از مغتنمي مديركل تربيت بدني استان اصفهان به عنوان مدير نمونه سازمان تربيت بدني تقدير به عمل آمد.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    فرهنگ ماندگار    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    زادبوم    |
|   حوادث    |    خارجي    |    سياسي    |    داخلي    |    شهرستان ها    |    شهري    |
|   علمي فرهنگي    |    راهنما    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |