دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۳ - May 1, 2006
حضرت امام جعفر صادق عليه السلام:
مالهايتان را با دادن زكات محافظت نماييد و مريضهايتان را با دادن صدقه مداوا كنيد و هيچ مالي در خشكي و يا در دريا تلف نمي شود مگر با ندادن زكات.
ثواب الاعمال ص ۴۰۶
امروز با حافظ
پيش پايي به چراغ تو ببينم چه شود
گر من از باغ تو يك ميوه بچينم چه شود
گر من سوخته يكدم بنشينم چه شود
يا رب اندر كنف سايه آن سرو بلند
انجمن بازيگران معرفي كرد
برگزيدگان تئاتر ۸۴
000411.jpg
مهر: انجمن بازيگران خانه تئاتر از ۶ بازيگر زن و ۶ بازيگر مرد، به عنوان بهترين نقش آفرينان صحنه تئاتر در سال ،۸۴ در مراسمي كه در سالن اصلي تئاتر شهر برگزار شد، تقدير كرد.
رويا تيموريان، نگار عابدي، افسانه ماهيان، مريم معيني، شبنم مقدمي و مهسا مهجور به عنوان بهترين نقش آفرينان زن در صحنه تئاتر ۸۴ و هومن برق نورد، پرويز پرستويي، دانيال حكيمي، ميكائيل شهرستاني، سيامك صفري و احمد مهرانفر نيز به عنوان بهترين نقش آفرينان مرد در صحنه ۸۴ معرفي شدند.
هيأت داوران انجمن بازيگران خانه تئاتر در سال ۸۴ متشكل از بهزاد فراهاني، اصغر همت، مريم معترف، گوهر خيرانديش و محمد علي ساربان بودند كه با تماشاي تمام نمايشهاي سال گذشته به انتخاب بهترين بازيگر پرداختند .
000381.jpg
پرويز پرستويي، دانيال حكيمي و رؤيا تيموريان در جمع بهترين نقش آفرينان سال گذشته حضور دارند
اصغر همت خود نيز سال گذشته در نمايش «ملودي شهر باراني» هادي مرزبان ايفاي نقش مي كرد.
انجمن بازيگران خانه تئاتر سه سال است كه طي مراسمي ويژه همزمان با بزرگداشت جشن تئاتر به انتخاب بهترينهاي بازيگري صحنه طي يك سال مي پردازد.
جمع زيادي از بازيگران چند نسل تئاترايران ، هنرمنداني مانند داوود رشيدي، هما روستا، پرويز پرستويي و... شب گذشته در سالن اصلي تئاتر شهر جمع شدند و از بهترين نقش آفرينان تئاتر سال ۸۴ تقدير كردند اين در حالي است كه مجري سومين مراسم جشن بازيگر رامبد جوان بازيگر سينما بود.
اجراي ۲۰ نمايش در جشن امروز
امروز در سومين  روز از هفته  بزرگداشت  روز جهاني  تئاتر نمايش ناموس  پرستان  و نمايش  عروسكي عنكبوت  پروانه اي  در دانشگاه  هنر و دانشكده  سينما تئاتر اجرا مي شوند.در همين  روز نمايش  هنر به  كارگرداني  اشكان  فرد از موسسه  آموزش  عالي سوره  اجرا مي شود.
دانشگاه  تهران  و دانشكده  هنرهاي  نمايشي  و موسيقي  نيز در اين  روز ميزبان  نمايش «عشق  + ۴» به  كارگرداني  رهبان  عقيلي  هستند. مراسم  بزرگداشت  ايبسن  نيز به  همراه  اجراي  نمايش  و سخنراني  از ۱۱ تا ۱۳ارديبهشت  ماه  توسط دانشگاه  آزاد اسلامي واحد مركز در گروه  تئاتر برگزار مي شود. فرهنگسراي  بهمن  نيز امروز ميزبان  نمايش هاي  پوتلي  كوه نشين  به  كارگرداني  محمد ايمانخاني ، نمايش  خيمه  شب  بازي  به  كارگرداني  حسين  ربيعي  و اعتراف  ۴ به كارگرداني  بهرام  صادقي  است .
همچنين  برگزاري  كارگاه  نمايش  عروسكي  خلاق  توسط حامد زحمتكش  ازديگر برنامه هاي  اين  فرهنگسرا خواهد بود. دو نمايش  آتيش  پاره  و پنيرك  به  كارگرداني  عليرضا دهقاني  در ساعت هاي ۱۰ صبح  و ۱۷ در فرهنگسراي  سلامت  و نمايش هاي  بريم  سفر به  كارگرداني  مهدي قلعه  و كبوتران  به  كارگرداني  ش . جعفرپور در فرهنگسراي  دانشجو اجرامي شوند. فرهنگسراي  خاوران  نيز در سومين  روز هفته  بزرگداشت  روز جهاني  تئاتر ميزبان  نمايش هاي  جزيره  آبي  آسماني ، غول  چراغ  جادو و سياحت  آبادخواهد بود. در اين  روز دو نمايش  هاپوخان  كار سيمين  غلامي وشاهزاده  عاشق  كارسوسن  رحيمي در فرهنگسراي  قانون  اجرا مي شوند.
فرهنگسراي  طبيعت  نيز ميزبان  دو نمايش گاو مش حسن  كار وحيد خداياري  وبچه هاي  ايران  كار مهدي  قلعه  و خانه  فرهنگ  فدك  نيز ميزبان  نمايش هاي ببركم  عقل  كار عاتكه  حسيني  و پليس  شهر قصه  كار مريم  عظيمي است .جشن  نمايشنامه نويسان  نيز در سومين  روز هفته  گراميداشت  روز جهاني  تئاتر در سالن  بتهوون  خانه  هنرمندان  ايران  برگزار مي شود.

ضياء موحد:
پوچ گرايي برخي شاعران وحشت مي آفريند
000384.jpg
ايسنا: ضياء موحد معتقد است: شاعراني كه در شعرهايشان فضاي وحشت وجود دارد، به نوعي دارند محيط شان را منعكس مي كنند.
اين شاعر  تصريح كرد: اين موضوع اصلا عجيب نيست كه شاعراني فضاي وحشت در شعرهايشان وجود دارد؛ چراكه حتما چيزهايي دروني براي آنها وجود دارد كه خلق آن فضاها را باعث مي شود.
وي متذكر شد: معمولا شعرها را سرسري نگاه مي كنم؛ اگر بفهمم كه شعر نيست، ديگر نمي خوانم. ممكن است در اين شعرها هم فضاي وحشت وجود داشته باشد، ولي وقتي شعر نيست، نمي خوانم. اما اگر شعري شعر باشد و فضاي وحشت در آن منعكس باشد، حرفي براي گفتن خواهد داشت.
موحد افزود: فضاي وحشت غير از خود شعر است؛ اين موضوع به مضمون شعرها بازمي گردد. اما وحشت در هر چيزي مي تواند وجود داشته باشد كه آن را بايد با هنرمندي گفت، كه امروز آن هنرمندي ميان شاعران ديده نمي شود.
او افزود: اگر شاعران با هنرمندي اين فضا را منتقل كنند، كار بسيار خوبي هم هست.
اين شاعر اعتقاد دارد قدري از ترسيم فضاي وحشت به ترس دروني شاعران بازمي گردد كه آن را به ديگران هم مي خواهند انتقال دهند.
موحد همچنين پوچ گرايي عده اي از شاعران را، ديگر عامل استفاده از فضاهاي وحشت انگيز در شعر دانست و گفت: شاعراني كه به آينده اميدي ندارند، سعي مي كنند آن را در شعرشان منعكس كنند كه اين موضوع هم چيزي عجيب نيست؛ چرا كه شرايط دروني خود را به اين وسيله ابراز مي كنند.

با رهبري در نمايشگاه
برخي ناشران يا برخي مترجمان _ به هر دليل و علت و با هر منطق _ در آثار بزرگ و كلاسيك جهان دست مي برند تا آن را به چاپ برسانند. آيا چنين جوازي براي دخل و تصرف در آثار بزرگ و شناخته شده جهاني وجود دارد؟ اگر ناشر يا مترجمي چنين كرد، اهل علم و مداقه اين را چگونه تحليل مي كنند؟ مقام معظم رهبري در اين باره تحليلي دارند؛ تحليلي برخاسته از مطالعه آثار بزرگ جهاني و اهميت امانت داري در ترجمه و چاپ اين آثار:
حفظ آثار بزرگ جهاني
شما اصلاً به نمايشنامه هاي «شكسپير» دست نزنيد؛ چون اينها در دنيا به ثبت رسيده است. مثل آثار عتيقه شناخته شده اي است كه اگر يك گوشه اش را برداريد، اصلاً معلوم است كه كم شده است. بنابراين نبايد دست زد.
به هيچ وجه دست بردن در نمايشنامه مصلحت نيست. حتي يك فرازش را هم نبايد شما عوض بكنيد. اگر ديديد نمايش مناسبي نيست، اصلاً كل نمايش را چاپ نكنيد؛ اما مجموع اين نمايش هاي شكسپير، نمايش هاي شبيه هم است؛ مطالب اخلاقي و مطالب موثر خيلي خوب دارد.
بيانات هنگام ديدار از نمايشگاه كتاب تهران - ۱۳۷۶

نمايش آثار ۷۵ هنرمند از خاورميانه و آفريقاي شمالي
موزه بريتانيا عكس هاي ايراني را به نمايش گذاشت
ايسنا: انگلستان با دست يابي به يكي از عكس هاي بهمن جلالي، نخستين بار عكس را به موزه ي بريتانيا و نمايشگاه بزرگ كلمه در هنر خاورميانه مي برد.
اين نمايشگاه با نمايش آثار ۷۵ هنرمند از كشورهاي سراسر خاورميانه و آفريقاي شمالي همراه است و براساس اعلام گذشته ي بريتيش ميوزيم، تنها پنج هنرمند ايراني در آن جاي داشتند، اما به تازگي سايت اين موزه نام بهمن جلالي - عكاس ايراني - را نيز به هنرمندان مدعو خود اضافه كرده است.
گويا موزه بريتانيا به يكي از عكس هاي جلالي در مجموعه ي يك مجموعه دار انگليسي دست يافته و از او خواسته است تا آنها را در نمايشگاه كلمه در هنر خاورميانه به نمايش بگذارد.
برگزاركنندگان اين نمايشگاه از جلالي خواسته اند تا همراه با ارايه آثارش در موزه ي يادشده درباره ي سابقه ي اين عكس ها و تاريخ عكاسي ايران سخنراني كند.
وي مي گويد: خود، عكسي براي اين نمايشگاه نفرستاده است.
اين هنرمند عكاس  از عكس هاي قديمي استفاده و آنها را به روز مي كند؛ به گفته ي خودش اين كار را با دو هدف انجام مي دهد: نخست آن كه ديگران را متوجه ارزش اين عكس هاي قديمي كرده، ديگر آن كه تقابل اين عكس هاي قديمي را با عكس هاي امروز، به نوعي بازي با زمان مي داند؛ بازي اي كه يكصد سال پيش وجود داشته و اكنون نيز هست.
نمايشگاه يادشده بر هنر معاصر خاورميانه متمركز شده و موضوع هاي هويتي، سياسي و ميراث متنوع هنري منطقه را دربر مي گيرد.
اين نمايشگاه ۲۸ ارديبهشت ماه سال جاري، هم زمان با روز جهاني موزه و ميراث فرهنگي گشايش مي يابد و تا ۱۲ شهريورماه همين سال - ۱۸ ماه مه تا سوم سپتامبر ۲۰۰۶ - در محل يادشده برپا خواهد بود.

كتاب سال شاعران جوان انتخاب مي شود
مهر: دفتر شعر جوان به منظور شناسايي و معرفي استعدادهاي جوان به جامعه ادبي كشور و تقدير و حمايت از آنها بهترين كتاب شعر جوان سال را انتخاب مي كند.
محمدرضا عبدالملكيان - مديرعامل دفتر شعر جوان و دبير اين جايزه ادبي، با تاكيد براين كه اين دوره، نخستين دوره برگزاري اين جايزه است، گفت: اين انتخاب با هدف تشويق و معرفي استعدادهاي متفاوت شعر جوان و ارتقاء كيفي شعر امروز انجام مي گيرد.
وي اضافه كرد: براساس طرح تصويب شده، اين انتخاب در هر سال از بين كتابهاي منتشرشده در سال قبل صورت مي پذيرد، اما نخستين دوره با هدف حضور پررنگتر شاعران جوان، انتخاب از ميان كتابهاي شعر منتشر شده در سالهاي ۸۳ و ۸۴ صورت مي پذيرد.
عبدالملكيان خاطرنشان كرد: سن شاعر در سال چاپ كتاب نبايد بيشتر از سي سال باشد.
همچنين كتاب بايد مجموعه مستقل شاعر و به خط و زبان فارسي باشد.

برگي از تاريخ
روز جهاني كار و كارگر
در اول ماه مه ۱۸۸۶ ميلادي برابر با ۱۱ ارديبهشت ۱۲۶۵ شمسي پليس شيكاگو با حمله به تظاهرات گسترده كارگران كه در مورد مسائل كاري و نيز درخواست تشكيل اتحاديه هاي كارگري برپا شده بود، آنان را به خاك و خون كشيد. چند روز بعد، دادگاه چند تن از رهبران كارگران را محاكمه و به مرگ محكوم كرد. در سال ۱۸۸۹ ميلادي (۱۲۶۸ شمسي) كنگره بين المللي كارگران در پاريس، به پيشنهاد نماينده كارگران آمريكا، روز اول ماه مه برابر با يازدهم ارديبهشت هر سال را به عنوان روز جهاني كارگر برگزيد و در پي آن در بسياري از كشورهاي دنيا، كارگران، اين روز را گرامي داشتند. مهم ترين سازماني كه هم اكنون به عنوان يك نهاد خودمختار و وابسته به سازمان ملل متحد، متولي مسائل مربوط به كار و كارگر مي باشد، سازمان بين المللي كار است. اين سازمان از آن جهت در ميان سازمان هاي جهاني منحصر به فرد است كه در تنظيم سياست هاي آن، نمايندگان كارگران و كافرمايان، از حق اظهارنظر برابر با نمايندگان دولت ها برخوردارند. از مهم ترين اهداف اين سازمان، تصويب كنوانسيون ها و توصيه هايي است كه متضمن برقراري معيارهايي در ارتباط با مسائل كارگري در زمينه هايي مانند آزادي عضويت در تشكل ها، دستمزدها، ساعات و شرايط كار، جبران خسارت هاي وارده به كارگران، بيمه هاي اجتماعي، مرخصي با استفاده از حقوق، ايمني صنعتي، خدمات اشتغال و بازرسي مسائل مرتبط مي باشند.
قتل ناصرالدين شاه
از اوايل ماه ذيقعده سال ۱۳۱۳ قمري برابر با ارديبهشت ۱۲۷۵ شمسي، ناصرالدين شاه، خود را براي برگزاري جشن آغاز پنجاهمين سال پادشاهي خويش آماده مي كرد. قرار بود اين جشن ها در طول يك هفته برگزار گردد. بدين مناسبت، بامداد روز يازدهم ارديبهشت ۱۲۷۵ شمسي كه يك روز به شروع جشن ها بود، ناصرالدين شاه عزم ري كرد تا به زيارت مزار حضرت عبدالعظيم رود. در حرم حضرت عبدالعظيم(ع)، ناگاه صداي تير تپانچه اي، سكوت را شكست و سه گلوله ميرزارضا كرماني از ياران سيدجمال الدين اسدآبادي، شاه قدرتمند قاجار را از پاي درآورد. او را در جوار بقعه حضرت عبدالعظيم(ع) به خاك سپردند. قتل اميركبير صدراعظم كاردان و لايق ناصرالدين شاه، اعطاي امتياز تنباكو و لغو آن با حكم تحريم تنباكوي ميرزاي شيرازي، جدايي قطعي هرات، سرخس، نواحي اطراف رود جيحون و بخشي از سيستان و بلوچستان از ايران، اعطاي امتيازات مختلف به دولت انگليس و روسيه و افزايش نفوذ آنان در تمام امور كشور، انجام مسافرت هاي پرهزينه و خوشگذراني هاي پرخرج و... ازجمله حوادث و رويدادهاي دوران سلطنت اين شاه قاجار مي باشد. به  طور كلي در دوره پادشاهي او، نفوذ و مداخله بيگانگان در امور ايران، بيش از پيش افزايش يافت. با قتل ناصرالدين شاه، چهارمين شاه از سلسله قاجار، يك دوره تاريك پنجاه ساله از تاريخ ايران به پايان رسيد و زمينه براي انقلاب مشروطه هموار شد.

كوتاه از هفت هنر
نمايشگاه عكس تئاتر: نمايشگاه عكس تئاتر مازندران در مجتمع فرهنگي هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي در ساري گشايش يافت. در اين نمايشگاه گروه هاي مختلف هنري و انجمن نمايش تئاتر مازندران عكس هاي هنرمندان تئاتر در حال بازي را به نمايش گذاشتند.
آتش بس در آمريكا و كانادا : فيلم «آتش بس» به كارگرداني «تهمينه ميلاني» كه بر روي پرده سينماهاي كشور و گروه سينمايي آفريقا در حال اكران است نمايش خود را در خارج از كشور آغاز خواهد كرد. اين فيلم قرار است با به نيمه رسيدن اكرانش در كشورهاي آمريكا، كانادا و امارات متحده عربي به نمايش درآيد.
سينماي ديجيتال: نخستين همايش جامع «سينماي ديجيتال» به منظور ارتقاي دانش تكنيكي صنعت فيلم، ۱۳ ارديبهشت ماه با حضور دست اندركاران سينمايي در خانه سينما برگزار مي شود. جامعه اصناف سينماي ايران با همكاري موسسه هاي ديدار و دريچه نوپايي،در اين همايش دو روزه هستند.
000387.jpg
مجيدي و شجريان در بم: محمدرضا شجريان و مجيد مجيدي كارگردان سينما به همراه جمعي از نمايندگان فرهنگي كشور از روند اجرايي عمليات احداث باغ هنر بم بازديد كردند. شجريان در جريان اين بازديد از روند بازسازي شهر بم ابراز نارضايتي كرد و گفت: با وجود گذشت دو سال و چهارماه از زلزله شهر بم، هنوز مردم اين شهر در كانكس هاي موقت زندگي مي كنند و مغازه ها و ادارات از مجموعه  هاي كانتينر تشكيل شده اند.
تئاترمقاومت: كاظم  هژير آزاد نايب  رئيس  انجمن  بازيگران  تئاتر درخصوص  سومين همايش  تئاتر مقاومت ، معتقد است  كه  برپايي  چنين  همايش هايي ، كمبودهاي  حوزه پژوهش  تئاتر مقاومت  را نمايان  مي سازد. وي  توضيح  داد: پژوهش  در كار تئاتر بدين  معنا نيست  كه  ما شيوه ها و سبك هاي  جديد را استفاده  كنيم .
پرسش و پاسخ: نشست  پرسش  و پاسخ  نمايش  آواز ستاره ها به  كارگرداني  مهرداد خرمن بين ، ۱۷ ارديبهشت  ماه  با حضور منتقدان  و علاقه مندان  به  هنر نمايش  در تالار نومجموعه  تئاتر شهر برگزار مي شود.
پرفروشترين فيلم: «زير درخت هلو» آخرين ساخته ايرج طهماسب پس از ۴۸ روز نمايش در ۱۲ سالن با فروش چهارميليارد و ۱۰ ميليون ريال در صدر پرفروش هاي سينماهاي تهران قرار گرفت.
بررسي موسيقي قرن هفتم: دكتر اميرحسين پورجوادي دبير علمي همايش بين المللي قطب الدين شيرازي روز ۱۸ ارديبهشت در تالار خاقاني دانشگاه هنر اسلامي در تبريز موسيقي قرن هفتم را بررسي مي كند.
پايتخت هنرهاي تجسمي: حسين خسروجردي گفت: تهران مي تواند پايتخت هنرهاي تجسمي خاورميانه باشد به شرط آنكه دوسالانه ها يكجا و درسطح بين الملل با اختصاص بودجه لازم برگزار شوند.
پيامبر در ادب پارسي: چهارمين هم انديشي ادبيات ايران و جهان «با خورشيد رخشان» و محوريت پيامبر اعظم و ادب فارسي با حضور استادان و پژوهشگران زبان و ادب فارسي، نوزدهم ارديبهشت در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي برگزار مي شود.در اين همايش يك روزه هشتاد انديشمند زبان و ادب فارسي از كشورهاي پاكستان، هند، ازبكستان، تاجيكستان، قزاقستان، قرقيزستان، بوسني، ارمنستان، روسيه، تركيه، افغانستان، بنگلادش و تركمنستان شركت خواهد داشت.
بررسي شعر: نشست بررسي «شعر و انديشه سيدعلي موسوي گرمارودي» برگزار مي شود. اين نشست با حضور ميراحمد ميراحسان، ساعت ۱۶ روز دوشنبه، ۱۱ ارديبهشت ماه برگزار مي شود. مكان برگزاري اين برنامه، تماشاخانه آيينه حوزه هنري استان تهران، واقع در ميدان آرژانتين، بلوار بيهقي، خيابان شانزدهم شرقي، شماره ۲۱ است.
طلاسازي در سينما: مجتبي راعي كارگردان سينما در حال ساخت مجموعه اي مستند با موضوع «صنعت طلاسازي در ايران» است. اين مجموعه مستند كه «ايران درياي نور، ايران كوه نور» نام دارد در ۹ قسمت سي دقيقه اي براي شبكه چهار سيما توليد مي شود. درياي نور و كوه نور الماس هايي هستند كه نادر شاه از هند آورد كه يكي در داخل و ديگري در خارج از كشور است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
اختلاف نظر
سرانجام بر سر حذف نهايي من بين زمين و آسمان اختلاف نظر شديدي درگرفت. زمين مدعي بود كه مانند همه موجودات، مي زايانم، مي ميرانم و مي پوسانم. آسمان مدعي شد كه اين جوهره از آن من است و پيش از آن كه به  دستت بيفتد او را خواهم برد.
عبدالحميد حسين نيا

گشتي در دنياي خبرها
عاقبت چوبكاري
كاليفرنيا: يك دادگاه در آمريكا شركتي را كه به تنبيه كاركنانش مي پرداخت محكوم به پرداخت ۷/۱ ميليون دلار غرامت به يك كارمند اخراجي كرد. اين خانم ۵۴ ساله هر زمان كه دير بر سر كار خود حاضر مي شد مي بايست كنار ديوار مي ايستاد و چند ضربه چو ب مي خورد. به هر حال اين خانم با شكايت از شركت مورد نظر و پيگيري هاي قضايي سرانجام موفق به دريافت غرامت كلاني شد.
ناكامي در اخاذي
واشنگتن: يك مادر و پسر كه قصد اخاذي از يك رستوران داشتند به يك سال حبس و پرداخت ۲۵۰۰ دلار جريمه نقدي محكوم شدند. چندي پيش آنها در حين غذا خوردن در رستوران مدعي شدند يك موش داخل سوپ  شان قرار دارد؛ به همين دليل با مراجعه به دادگاه تقاضاي ۵۰۰ هزار دلار غرامت كردند كه قاضي پس از تحقيقات گسترده به اين نتيجه رسيد كه موش را خود شاكيان داخل غذا انداخته بودند.
بوفالو در خدمت ارتش
سائوپائولو: ارتش برزيل براي انجام ماموريت هاي خود در منطقه آمازون دست به ابتكار جالبي زده و از بوفالوهاي آبي براي نقل و انتقالات استفاده مي كند. وزن هر يك از اين بوفالوها در حدود ۵۰۰ كيلوگرم است و آنها قادرند به همين ميزان نيز بار حمل كنند. در اين منطقه ارتش برزيل همواره در حال مبارزه با قاچاقچيان مواد مخدر و الماس است كه وجود اين بوفالوها كار را براي آنان آسانتر مي كند.
سارق بي تجربه
رم: يك سارق ۱۹ ساله در شهر رم كه دو بطري مشروبات الكلي از يك فروشگاه به سرقت برده بود با پاي خود به پاسگاه پليس رفت. اين جوان پس از سرقت بطري ها به خيابان دويد و به اشتباه به سوي اداره پليس رفت. باتوجه به اينكه كارمندان فروشگاه فرياد «دزد را بگيريد» سر مي دادند به همين دليل ماموراني كه مقابل در اداره پليس مستقر بودند به راحتي وي را دستگير كردند.
پليس خلافكار
برلين: يك مامور پليس در آلمان كه اقدام به سرقت مسلحانه كرده بود دستگير شد. اين مامور كه احتياج مبرم به پول داشت با سلاح خود وارد بانك شد و ۱۰ هزار يورو به سرقت برد و سپس با خودروي نامزدش پا به فرار گذاشت. در واقع پليس از روي شماره پلاك خودرو وي را شناسايي و دستگير كرد.
سرقت نوشابه انرژي زا
نيويورك: يك كانتينر حامل ۲۸۸۰ جعبه نوشابه انرژي زا در آمريكا به سرقت رفته كه ارزش اين كانتينر در حدود ۱۰۰ هزار دلار اعلام شده است. صاحب اين تريلي وسيله نقليه خود را در كنار جاده متوقف كرد تا اينكه شب را در يك هتل سپري بكند اما صبح روز بعد هنگامي كه به محل پارك تريلي بازگشت اثري از كانتينر نبود. پليس احتمال مي دهد سارقان با يك تريلي ديگر كانتينر حامل نوشابه را به سرقت برده باشند.

گل و گياه
گل كيفي
000378.jpg
نام علمي:
Calceolaria x herbeohybrida
خانواده:
SCOROPHULARIACEAE
گياهي است دوساله كه به عنوان گياه گلدار گلداني در بهار و تابستان مورد استفاده قرار مي گيرد. برگ ها تخم مرغي و پهن، كركدار، به طول ۱۲-۸ سانتيمتر بوده كه به صورت متقابل روي ساقه قرار گرفته اند. گلها به تعداد زياد در رنگ هاي زرد، نارنجي، قرمز و مخلوط اين رنگ ها در فصل تابستان ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي و گستردگي آن به ۳۰ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: درون گلخانه در كمپوست گلداني با پايه لومي و روشنايي و تهويه خوب نگهداري شده و در بهار و تابستان هر ۴-۳ هفته يكبار خاك گلدان را با كود مايع تقويت مي كنند، در طول زمستان آبياري را كاهش مي دهند. در فضاي باز بهتر است در مكان آفتابي يا سايه _ آفتاب، خاك سبك، نسبتاً حاصلخيز و اسيدي كاشته شود. براي گلدهي بهتر نياز به شرايط خنك و مرطوب دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت سطحي بذر درون گلدان و نگهداري در دماي ۱۸ درجه سانتيگراد در اواخر تابستان يا بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |