دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۳ - May 1, 2006
نوزدهم تا بيست ودوم ارديبهشت ماه برگزار مي شود
سومين جشنواره بين المللي تخصصي
دوربين هاي ديجيتال و تجهيزات وابسته
000192.jpg
گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي:سومين جشنواره بين المللي تخصصي دوربين هاي ديجيتال و تجهيزات وابسته با هدف نمايش توانمندي ها، فناوري هاي نوين تصويري، ارائه آخرين محصولات و خدمات در زمينه تكنولوژي تصويربرداري مدرن و حمايت از حقوق مصرف كنندگان، با همكاري مراكز علمي تخصصي و حمايت اتاق بازرگاني و صنايع ايران و آلمان، طي روزهاي نوزدهم تا بيست ودوم ارديبهشت ماه امسال در مركز آفرينش هاي فرهنگي- هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار مي شود.
به گزارش همشهري، مهندس فريدون نوري- دبير سومين جشنواره بين المللي تخصصي دوربين هاي ديجيتال و تجهيزات وابسته- ديروز در جمع خبرنگاران با اعلام اين مطلب گفت: در اين نمايشگاه به لحاظ گستردگي در تنوع محصولات، طرح ها و پيشرفته ترين تكنيك هاي راه يافته از ۲۱ كشور جهان در قالب ۶۰ شركت و نمايندگي داخلي و خارجي با معرفي بيش از يكصد محصول جديد ديجيتال در عرصه تصويرسازي ديجيتالي، جديدترين فناوري دوربين هاي عكاسي و فيلمبرداري، تجهيزات استوديو عكاسي، سامانه هاي چاپ عكس، تلفن هاي هوشمند مجهز به دوربين هاي عكاسي و ديجيتال معرفي مي شوند.
به گفته وي، امسال رقابت بين مگاپيكسل و دوربين هاي فشرده، به بالاترين حد خود مي رسد و در اين زمينه، شاهد توليدات جديد با شماره پيكسل هاي بالاتر و حساسيت بيشتر براي گرفتن عكس هاي بزرگ تر و كارايي راحت تر با پيچيدگي هاي به كار رفته در بطن تجهيزات جديد است.
نوري افزود: اين نمايشگاه به عنوان نمايشگاه تخصصي و بين المللي در زمينه تكنولوژي تصويربرداري و ارتباط تصويري، تنها رخداد منطقه و يكي از مهم ترين رويدادهاي صنعت تصويربرداري و عكاسي است كه نماي كاملي از همه جوانب اين تكنولوژي و پيچيدگي هاي آن را يك جا نشان مي دهد.
دبير سومين جشنواره بين المللي تخصصي دوربين هاي ديجيتال با اشاره به توسعه و تغيير دنياي تصويرسازي ديجيتال و همگرايي بازارها و تكنولوژي هاي مختلف در اين زمينه، گفت: اين دو عامل باعث شده كه پهنه هاي وسيع تري از محصولات و كاربرهاي تصويربرداري معرفي شود و توليدكنندگان و مشتريان بيشتري به طور فزاينده به سوي اين فناوري جذب شوند.
وي برگزاري همايش ديجيتالي و عرضه فناوري هاي جديد در كلاس هاي علمي مختلف با همكاري دانشكده هنرهاي زيبا (دانشگاه تهران)، دانشگاه هنر، دانشگاه آزاد اسلامي (در رشته  هنر و معماري) و برگزاري كلاس هاي آموزشي ويژه دانشجويان در رشته آنالوگ يا ديجيتال عكاسي خبري را از جمله برنامه هاي اين نمايشگاه برشمرد و اظهار كرد: ميزگرد مذاكره بين المللي نيز در نخستين روز اين جشنواره برگزار مي شود و خبرگاني از سراسر كشور درباره چشم اندازهاي آينده خود، گرايش ها و اميدها در بازار تصويربرداري سخنراني خواهند كرد.علاقه مندان مي توانند براي كسب اطلاعات بيشتر به وب سايت www. Digitals Festival.com مراجعه كنند.

سگ ربات كره اي
000195.jpg
محمدتقي رسولي: به دنبال وقفه شركت سوني در ارائه ربات شبيه سگ خود، يك شركت كره اي اقدام به توليد مدل مشابه آن نمود.
شركت سوني سال ۱۹۹۹ Aibo را معرفي نموده بود كه توانايي تشخيص دستورات انسان را داشته و يك دوربين نيز در پوزه اش تعبيه شده بود ولي اين شركت در مراحل توليد و ارائه آن به بازار دچار وقفه شد.
شركت كره اي DasaTech روز گذشته طرح خود براي توليد سگ  ربات مشابه به نام Genibo را اعلام كرد كه سال آينده ميلادي نهايي خواهد گرديد ولي قيمت نهايي آن مشخص نشده است.
Genibo داراي يك پا قد و ۳/۳ پوند وزن مي باشد و ۱۰۰ دستور انسان نظير «بشين» ، «برو» و... را تشخيص مي دهد.
همچنين اين ربات مي تواند موانع را تشخيص داده و از آنها عبور نمايد.
شركت ژاپني سوني اوايل سال ميلادي جديد اعلام نمود كه به دليل هزينه هاي بسيار، پروژه Aibo را متوقف خواهد نمود. سوني از سال ۱۹۹۹ حدود ۰۰۰/۱۵۰ عدد Aibo را به فروش رسانده بود. قيمت Aibo حدود ۲۰۰۰ دلار و اين ربات صدا و تصوير صاحبش را تشخيص مي داد.

پرتاب ماهواره هاي كروي ايستگاه فضايي بين المللي
ايسنا: يك راكت روسي روز دوشنبه گذشته به سوي ايستگاه فضايي بين المللي پرتاب شد تا نخستين ماهواره از سه ماهواره كروي طراحي و توليد شده در MIT را به اين ايستگاه فضايي منتقل كند. به گفته مقامات فضايي روسيه، اين پرتاب مهم گامي حياتي در ساخت تلسكوپ هاي رباتيك و ساير سيستم هاي ايستگاه فضايي بين المللي است.
پروژه كروي هاي MIT شا مل ماهواره هايي است كه اندازه شان در حد توپ هاي واليبال است و به اين منظور طراحي شده اند كه در حالت بي وزني در فضا شناور باشند و در عين حال وضعيت دقيق هم داشته باشند. گروهي از اين ماهواره ها كه حالت شناور بودن خود در فضا را خواهند داشت، مي توانند به عنوان تلسكوپ هاي دقيق براي رصد سيارات در اطراف ستاره هاي ديگر مورد استفاده قرار  گيرند. اين راكت از پايگاه فضايي بايكونور در قزاقستان به فضا پرتاب شد.

نسل جديد سويوز آماده بهره برداري مي شود
ايسنا: يك مقام رسمي آژانس فدرال روسيه اعلام كرد: نسل جديد كپسول هاي «سويوز» كه از نوع كنترل ديجيتالي هستند، اين توانايي را دارند كه فضانوردان را تا زمان به بهره برداري رسيدن شاتل «كليپر» در دهه آتي به فضا منتقل كنند. مدير اجرايي شركت طراح و سازنده كپسول سويوز گفت: تا زماني كه شاتل كليپر براي انتقال فضانوردان به فضا و ايستگاه فضايي بين المللي آماده شود، مجبور هستيم تا از سيستم هاي جديد كنترلي ديجيتالي استفاده كنيم كه هم اكنون در حال نصب آنها روي كپسول هاي «سويوز» هستيم.
اين سيستم هاي ساخت روسيه، براي ارتقاء دادن كپسول هاي سويوز TMA مورد استفاده قرار مي گيرند. اين نسل جديد از سويوزها ارزان تر، سبك تر و داراي فضاي دروني بيشتري نسبت به مدل هاي قبلي هستند. اين كپسول جديد داراي سه صندلي فضانوردي است. گفتني است كه نسل بعدي فضاپيماهاي آمريكايي موسوم به «كليپر» داراي شش صندلي فضانوردي است و انتظار مي رود كه تا سال ۲۰۱۵ ميلادي به بهره برداري برسد.

اپرا، بتاي عمومي مرورگر جديد وب را عرضه كرد
پي سي ورد ايران : نخستين بتاي عمومي اپرا ۹ عرضه شد. اپرا ۹ شامل ويژگي به نام «Widgets» مي باشد، كه برنامه هاي كوچك وب مثل newsfeeds يا بازي ها مي باشند كه در پنجره دسك تاپ كاربر قرار دارند.
همچنين نرم افزار بيت تورنت كه جهت دانلود است نيز در اين نسخه موجود مي باشد، بدين معني كه كاربران مجبور به اجراي آن نرم افزار همچون يك برنامه مجزا نيستند. تور اورلند سخنگوي اپرا در شهر اسلوي نروژ مي گويد، در نسخه بتا، تغييرات بزرگ به خصوصي وجود ندارد. تفاوت اصلي اين است كه نسخه بتا به قدر كافي براي كاربراني كه از مرورگر اصلي شان استفاده مي كنند، استوار و پابرجاست. با اينكه ممكن است اين نرم افزار هنوز هم داراي باگ هايي باشد، اما اپرا به كاربران توصيه مي كند تا فايل هايشان را از وضعيتي كه باعث بروز مشكلاتي در دستگاه  مي شود، بازگرداند.
اورلند گفت، اين نرم افزار مي تواند به طور رايگان از سايت
http://www.opera.com/ دانلود شود. اين براي تمام سيستم عامل هاي بزرگ مثل ويندوز و مك اواس در دسترس مي باشد. نسخه نهايي اپرا ۹ تا چند ماه آينده عرضه خواهد شد. طبق اطلاعاتي كه ماه مارس شركت سنجش وب Net Applications ارائه داد، اينترنت اكسپلورر مايكروسافت در وب حكمفرما مي باشد و مرورگر فاير فاكس موزيلا تا ۱۰درصد سهم خود را در بازار افزايش داده است. مرورگر سافاري شركت اپل۳‎/۱۹درصد بازار را تحت تصرف خود دارد و نت اسكيپ با ۱‎/۰۵درصد آن را دنبال مي كند و اپرا با۰‎/۵۴درصد در تعقيب آنها است.

جديد ترين نوع آتش جهنم
گروه علمي فرهنگي:شركت سيستم هاي بي اي ايي (BAE) در يك رقابت سنگين با شركت لاكهيد مارتين موفق شد قرارداد ساخت نسل جديد موشك هاي هدايت شونده ليزري را نصيب خود كند. اين موشك هاي پيشرفته براي تجهيز هليكوپترهاي جنگنده ساخته خواهد شد. براي ساخت موشك هاي مذكور، ملقب به آتش جهنم، كنسرسيومي از مجرب ترين شركت هاي بزرگ هوافضايي متشكل از نورثروپ گرومن و جنرال دايناميكز به رهبري BAE تأسيس شد تا طراحي جديدي از موشك آتش جهنم (Hellfire) را كه نسبت به مدل هاي قبلي كوچك تر، ارزان تر و كاراتر از مدل قبلي كه شركت لاكهيد مارتين ساخته بود ارائه دهند.موشك قبلي با مشخصه AGM-۱۱۴ يك موشك هوا به زمين است كه هم اكنون بسياري از هليكوپترهاي آمريكايي به آن مجهزند.

دنياهاي يخي دوردست
نجوم:جولاي گذشته جرمي به نامEL612003 به فهرست اجرام عضو كمربند كوييپر وارد شد. (درست چند روز قبل از كشف UB3132003 همان سياره دهم). اما رصدهاي بعديEL612003 منجمان را حيرت زده كرد. دوره چرخش آن به دور خودش فقط ۳‎/۹ ساعت بود كه EL612003 را به عنوان سريع ترين جرم چرخنده شناخته شده در منظومه شمسي كه بيش از۱۰۰ كيلومتر قطر دارد مطرح كرد. شكل اين جرم، يك توپ راگبي را در ذهن تداعي مي كند. پيش بيني ها نشان مي دهند كه ابعاد بزرگ EL612003 مي تواند مجموع قطر پلوتون و UB3132003 را پوشش دهد! اين جرم دو قمر نيز دارد. قمر اول، در مداري داخلي و بيضي شكل با دوره تناوب۳۴‎/۷ روز و قمر روشن تر خارجي، با دوره تناوب۴۹‎/۱ روز، كه مداري دايروي دارد.
رصدهايي كه توسط چادويك ترجيلو و همكارانش از رصدخانه جميني صورت گرفته است، نمايانگر نشانه قويِ طيفي از بلور يخ آب است. اين موضوع به اين علت شگفت آور است كه بلور يخ فقط در دماهاي بالاتر از ۱۱۰ كلوين مي تواند شكل بگيرد، اما دماي فضاي پيرامون EL612003 كمتر از ۵۰ كلوين است! همچنين بلور يخ حداكثر ۱۰ ميليون سال عمر مي كند و اين نكته نشان مي دهد كه سطح اين جرم، دستخوش تغييراتي شده است. دانشمندان علت اين تغييرات را برخوردهاي شديد شهاب سنگ ها مي دانند كه با آزاد كردن گرماي لحظه اي باعث تبديل يخ سطحي به بلور يخ مي شوند.
طيف قمر بيروني كه توسط كريستينا باركوم، مايكل براون و اميلي اسكالر به دست آمده است، حاوي نشانه هايي از يخ آب خالص است. با اين كه دقت و وضوح رصدها در حدي نبوده كه دانشمندان بتوانند نوع يخ را تشخيص بدهند، اما به نظر مي رسد كه سطح قمر كاملاً يخ زده باشد. اگر قطعات اين پازل را كنار هم بگذاريم، EL612003 گوياي اين است كه پيدايش قمرهاي اجرام بزرگ كمربند كوئيپر، با اعضاي معمولي آن يكي نيست. سيستم هاي قمري اجرام بزرگ تر، در اثر برخوردهاي شديد به وجود آمده اند و نه توسط به دام اندازي گرانشي. به گفته آقاي براون: EL612003 به سرعت در حال چرخش به دور خود است (و به همين علت كشيده شده است) ما مي توانيم بگوييم كه اين سرعت دوران نتيجه يك برخورد شديد بوده و اين برخورد نيز قمري كوچك را به وجود آورده است. او اضافه مي كند كه منجمان ديگر بر اين باورند كه اقمار كوچك، كه از به هم پيوستن ذرات كوچك يك ديسك تشكيل مي شوند، كاملاً از ذرات يخ تشكيل شده اند و اين دقيقاً همان چيزي است كه مي بينيم.

ربات دونده روي سطح آب
ايسنا: دانشمندان آمريكايي موفق به طراحي و ساخت ربات هوشمندي شدند كه مي تواند با سرعت قابل توجهي، همچون مارمولك روي سطح آب بدود. ساخت اين ربات هوشمند مي تواند افق جديد و روشني به سوي طراحي و ساخت ربات هاي هوشمند چند پا، باز كنند. اين ربات هوشمند كه دونده آبي نام دارد، حاصل طراحي و ساخت «متين ستي» محقق دانشگاه پترزبورگ آمريكا است. از جمله امكانات اين ربات هوشمند جست وجو براي يافتن قربانيان فجايعي همچون سيل و آب گرفتگي است.
اين ربات هوشمند به حسگرهاي بيومكانيكي مجهز است تا بدين وسيله كيفيت آب را نيز مورد بررسي دقيق قرار دهد. همچنين نصب ريز دوربين هايي در اين ربات هوشمند مي تواند به ارسال گزارش هاي مهم به نيروهاي امنيتي و ساحلي كمك كند.
ستي كه رئيس آزمايشگاه نانورباتيك دانشگاه پترزبورگ نيز هست، اخيرا از ساختار بدني حشرات و حتي باكتري ها براي طراحي و ساخت ربات هاي هوشمند مورد نظرش بهره  گرفته است. از جمله طرح هاي جاه طلبانه وي طراحي و ساخت رباتي است كه بتواند راه برود، بدود، پرواز كند و حتي از ارتفاعات بالا برود.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |