دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۳ - May 1, 2006
معاون برنامه ريزي و توسعه مديريت آموزش و پرورش:
پاداش خدمت معلمان مناطق محروم
هفته آينده پرداخت مي شود
000363.jpg
گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي: ضريب حقوق معلمان در سال ۸۵ رشد ۵/۱۳درصدي داشته است و ضريب حقوقي معلمان امسال از ۳۸۰ به ۴۴۶ رسيده است.
به گزارش همشهري، دكتر عباس عباسپور، معاون برنامه ريزي و توسعه مديريت آموزش و پرورش صبح ديروز در جمع خبرنگاران با اعلام اين مطلب گفت: متوسط رشد سالانه ضريب جدول حقوقي معلمان طي سالهاي ۷۵ و ۷۶ ۱۲درصد بوده است كه در سال ۸۴ فوق العاده جذب كاركنان آموزش و پرورش ۲۰درصد افزايش يافت. وي افزود: اين افزايش شامل نرخ حق تدريس و تغيير مبناي محاسبه بود، به نحوي كه اين نرخ به نسبت ۵/۲ برابر نرخهاي سال گذشته افزايش يافته است و ميانگين نرخ حق تدريس معلمان در سال ۸۴ از ۱۲۰۰ به ۲۶۰۰ تومان افزايش يافت.
عباسپور در ادامه با اشاره به اينكه ۱۳۰ منطقه آموزشي محروم و نيمه  برخوردار هيچ جاذبه اي براي جذب و ماندگاري نيروها ندارند،  گفت: احكام ارتقاي شغلي ۷۳۶ هزار و ۱۱۲ معلم از ميان ۹۵۷ هزار و ۱۹ نفر كه حداقل ۶۰۰ امتياز را كسب كرده اند، صادر شده است. به گفته وي، تاكنون ۵۸۳ هزار و ۷۸۵ معلم امتياز ارتقاء شغلي را كسب كرده اند اما از فوق العاده ويژه برخوردار نشده اند و ۱۵۲ هزار و ۳۲۷ معلم نيز ۴۷ هزار تومان ميانگين افزايش فوق العاده ويژه را دريافت كرده اند. معاون برنامه ريزي و توسعه مديريت آموزش و پرورش همچنين از وجود ۱۹۰ هزار نيروي مازاد در اين وزارتخانه خبر داد و اظهار داشت: ۶ هزار نفر از ۱۹۰ هزار نيروي مازاد مربوط به شهر تهران است و بر اين اساس براي ماندگاري معلمان در مناطق محروم تسهيلات مسكن، وام خريد خودرو، فوق العاده جذب و ساز و كارهاي تسهيلاتي ديگري در نظر گرفته شده است.
عباسپور احياي مجدد مراكز تربيت معلم را از سياستهاي اصلي آموزش و پرورش در سال جاري عنوان كرد و گفت: در اين زمينه بالغ بر ۱۷ هزار رديف استخدامي دريافت شده است و آزمون هاي مربوطه نيز تيرماه امسال برگزار خواهد شد. وي درباره سهم يارانه مسكن فرهنگيان در بودجه امسال با بيان اين كه سال ۸۴ اين رقم ۴ ميليارد و ۸۰۰ ميليون تومان بوده است، گفت: امسال نيز ۷۶ ميليارد تومان به همراه مطالبات ۸۴ براي يارانه مسكن فرهنگيان پيش بيني شده است كه ۳۲ هزار ميليارد تومان مطالبات باقي مانده سال گذشته و ۴۲ ميليارد تومان اعتبار يارانه مسكن سال ۸۵ است.
به گزارش همشهري، عباسپور با اشاره به كسري بودجه شديد آموزش و پرورش طي سالهاي ۷۳ تا ،۸۴ متوسط كسري بودجه سالانه را داراي رشدي حدود ۳۷درصد دانست و گفت: ميانگين عملكرد اعتبارات مصوب آموزش و پرورش از سال ۷۶ تا ،۱۳۸۴ ۱۳۴ درصد بوده كه اين ميزان در سال گذشته به ۱۵۰ درصد افزايش مي يابد و براين اساس شكاف بين عملكرد با مصوب آموزش و پرورش بيش از ۵۰درصد بوده است. وي در مورد پرداخت مطالبات معلمان خارج از كشور گفت: ۱۰درصد اين مطالبات كه معادل ۶ ميليارد تومان است از محل اعتبارات وزارتخانه و ۳۰درصد از اعتبارات امسال پيش بيني شده است و كليه مطالبات معلمان خارج از كشور كه بيش از ۶۰ ميليارد تومان است تا سال ۸۷ به صفر مي رسد.
وي همچنين از اختصاص ۱۰۰ ميليارد تومان از محل مصوبه مجلس به سرانه مدارس خبر داد و گفت: بر اين اساس سرانه هر دانش آموز ۷ هزار تومان خواهد بود. عباسپور تاكيد كرد: پس از پيگيريهاي فراوان، سازمان مديريت دستور پرداخت پاداش پايان خدمات، حق التدريس و پاداش مناطق محروم را صادر كرده است كه از هفته آينده پرداخت آنها آغاز مي شود.

وزير بهداشت خبر داد:
شيوع آسم در بين ۱۰درصد از مردم ايران
فارس: وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: آسم به عنوان دهمين عامل كاهش عمر در كشور بين ۱۰درصد از مردم ايران شايع است.
كامران باقري لنكراني ديروز در همايش آسم و آلرژي در تالار امام بيمارستان امام خميني تهران، افزود: مطالعات زيادي در مورد بيماري آسم در دنيا انجام شده است كه بين ۳ تا ۳۵ درصد شيوع را نشان مي دهد اما به طور متوسط بر اساس مطالعات استاندارد اين بيماري در كشور ما تقريبا در بين ۱۰ درصد مردم شايع است و به طور كلي در جهان حدود ۳۰۰ ميليون نفر به اين بيماري مبتلا هستند.
وزير بهداشت گفت: ايران از نظر شيوع آسم جزء كشورهاي ميانه دنيا محسوب مي شود اما مسئله مهم اين است كه اين بيماري شايع ترين بيماري مزمن در كشور است. وي ادامه داد: بيماري آسم يك بيماري ژنتيكي است كه عوامل محيطي بروز آن را تشديد مي كند و شهرنشيني، آلودگي هوا، تماس با دود سيگار و مصرف غذاهاي آماده همه در بروز اين بيماري موثر است. وي گفت: يكي از عوامل مهمي كه در بروز اين بيماري موثر است مصرف غذاهاي آماده و كنسروهاست كه متاسفانه عمدتا محتويات اين مواد بر روي آن نوشته نشده است به  همين علت وزارت بهداشت از اين پس نظارت بيشتري را بر اين مواد خواهد داشت تا حتما محتويات اين مواد بر روي آنها درج شود. باقري لنكراني افزود: غذاي كودك به خصوص در ۶ ماه اول زندگي نيز در بروز اين بيماري بسيار موثر است و حتما بايد در اين مورد نظارت و دقت زيادي با مشورت پزشك انجام شود.
وزير بهداشت گفت:  وزارت بهداشت براي كاهش حجم ابتلا به اين بيماري از امسال نظام بيماريابي فعال از آسم را در شبكه بهداشت و درمان كشور ادغام مي كند.
وي ادامه داد:  بيماري آسم در زمان حاضر دهمين عامل كاهش سطح زندگي و سالهاي عمر در كشور است و از اين نظر در سطح بيماري اسكيزوفرني و سيروز كبدي است. وي گفت: بيماري آسم به خصوص در فصل زمستان شيوع بيشتري دارد به طوري كه در زمستان گذشته ۴۰درصد بستري ها در بيمارستانها به علت بروز اين بيماري بود.
وزير بهداشت ادامه داد:  داروهاي مختلفي براي درمان اين بيماري وجود دارد كه در حدود ۶۰ درصد كشورها امكان دسترسي به اين داروها ندارند اما خوشبختانه در ايران اين داروها در دسترس هستند اما مسئله مهم اين است كه پزشكان و انجمنهاي علمي مرتبط با اين بيماري بايد تلاش كنند كه به جاي توجه به معيارهاي بازاريابي به معيارهاي علمي و شواهد مستند در استفاده و تجويز اين داروها در كشور توجه شود.

افتتاح دفاتر حزب اعتماد ملي
ايسنا:  يك عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي از تشكيل جلسه كميته  امور مناطق اين حزب در روز شنبه گذشته خبر داد و گفت: در اين جلسه در خصوص افتتاح دفاتر استاني بحث و تبادل نظر شد. علي يعقوبي افزود: دفاتر حزب اعتماد ملي به زودي در استان هاي قم، ايلام و خراسان جنوبي گشايش مي يابد.

اولين سرپناه معتادان خياباني در تهران افتتاح شد
گروه اجتماعي : اولين مركز سرپناه معتادان خياباني افتتاح شد. اين مركز با همكاري سازمان بهزيستي كشور راه اندازي شده و خدماتي از قبيل پوشاك، سرنگ، كاندوم و خدمات مشاوره اي را در اختيار معتادان قرار مي دهد. به گزارش ايسنا معاون مشاركتهاي مردمي سازمان بهزيستي در اين مراسم گفت: «مشاركتهاي مردم بايد از قالب سنتي و قديمي خود به  صورت هايي همچون اين مركز تغيير شكل دهد، چرا كه در كشور ما نياز است كه خيرين به ساخت چنين مراكزي اهتمام كنند.»
حجت الاسلام سيدمحمدي با اشاره به لزوم اطلاع رساني به خيرين جهت ساخت چنين مراكزي اظهار كرد: نياز به تأسيس اين مراكز بسيار شديدتر و بيشتر از ساخت حسينيه و مسجد و... است حتي شارع مقدس نيز به آن تأكيد مي كند، به گونه اي كه مراجع عظام هم براي ساخت مسجد اجازه استفاده از وجوهات شرعيه را نمي دهند ولي براي ساخت چنين مراكزي اجازه وجود دارد. بابك ديلمي زاده، معاون طرح و برنامه جمعيت تولد دو باره در اين مراسم گفت: اين خانه ها با ظرفيت ۳۰ نفر براي معتاداني راه اندازي شده كه بهبود يافته اند، اما هنوز خانواده ها آنها را نپذيرفته و سرگردان خيابانها هستند. به گفته وي معتادان بهبود يافته، نيازمند امكانات رفاهي، اشتغال، ازدواج و غيره هستند كه براي تأمين اين نيازها بايد نهادهاي دولتي كمك كنند. ديلمي زاده يادآور شد:« در سرپناه هاي معتادان سرويس هاي خوابگاهي، امكانات بهداشتي و خدمات درماني، غذاي گرم و پوشاك ارائه مي شود و به برخي از آنها نيز سرنگ و كاندوم داده مي شود.
آن دسته از معتاداني كه تمايل به ورود به چرخه پرهيز از مصرف مواد مخدر را دارند به اتاق سبز برده مي شوند كه پس از ۴۸ ساعت به يكي از مشاورين ۱۲ قدمي ارجاع داده شده و در صورتي كه خواستار ورود به چرخه درماني باشند به كانونهاي تولد دوباره منتقل مي شوند.» ديلمي زاده افزود، پس از ۲۸ روز مجدداً با مشاورين تماس گرفته شده و موردها به آنها ارجاع داده مي شوند، اما در اين مرحله هنوز امكان مراجعه به خانواده و خانه براي اين معتادان خياباني وجود ندارد.
به گفته، وي طي شش ماه سكونت در اين خانه ها اين افراد در كارگاه هاي اشتغال، مشغول به كار مي شوند و به همراه آن جلسات توجيهي براي خانواده ها ايجاد مي شود كه اين نقطه محل پيوند و وصل به خانواده است.
خطيبيان، مديركل توانمندسازي ستاد مبارزه با مواد مخدر نيز در اين مراسم ورود به هزاره سوم را ورود به بحرانهاي تازه دانست و اظهارنظر كرد: «اعتياد از جمله بحرانهاي جدي است كه تبديل به معضل اجتماعي شده است.»

برداشت بعدي...!-علي درويش
* وقتي «اشتباه» توجيه مي شود، «افتضاح» مي شود
* غالبا «كنار آمدن» بهتر از «كناركشيدن» است
* بعضي اگر دائم «نق» نزنند، «دق» مي كنند!
* «سكوت» علامت رياضت (زبان) است

گزارش ديدارهاي حزب مشاركت
ايسنا: در جلسه  اخير دفتر سياسي جبهه  مشاركت ايران اسلامي پس از تبادل اخبار سياسي داخلي و خارجي، گزارش ديدار دبيركل و تني چند از اعضاي شوراي مركزي جبهه مشاركت با كروبي دبيركل حزب اعتماد ملي و رايزني هاي صورت گرفته با وي درباره  پرونده  هسته اي كشور ايران ارائه شد. در اين جلسه مقرر شد دبيركل جبهه  مشاركت ايران اسلامي طي نامه اي به رييس قوه قضاييه مراتب اعتراض حزب را نسبت به صدور احكام عليه برخي فعالان سياسي عضو جبهه مشاركت از جمله شكوري راد و مزروعي- كه مربوط به دوران نمايندگي آن ها در مجلس ششم مي شود- اعلام و خاطرنشان كند كه چنين احكامي نقض حق مصونيت نمايندگان مجلس در انجام وظايف خود محسوب مي شود.

احزاب و پرونده هسته اي
حزب اعتدال و توسعه پس از برگزاري دومين اجلاس سراسري دبيران تشكيلات استاني خود با صدور بيانيه اي، شرايط خارجي و مناسبات بين المللي ايران را در زمان كنوني «ويژه» ارزيابي كرد و خواستار در پيش گرفتن راههاي تعامل و امتناع نهادهاي بين المللي و ساير دولتها و ملت هاي جهان در زمينه برنامه  هاي هسته اي ايران شد.حزب اعتدال و توسعه با اشاره به پايه گذاري فناوري هسته اي صلح آميز در سال پاياني دولت مهندس موسوي و راه اندازي و تجهيز تاسيسات اتمي در دوران رياست جمهوري هاشمي رفسنجاني و نيز بومي سازي اين فناوري در دوره سيدمحمد خاتمي اعلام كرد: انتظار مي رود دولتمردان فعلي با درايت تام و تدابير مناسب و با كمترين هزينه براي مردم از اين دستاورد ارزنده پاسداري و حفاظت كنند.

سرنوشت حكميت در خانه احزاب
گروه سياسي: آخرين جلسه حكميت بهزاد نبوي و عسگراولادي براي حل اختلافات داخلي خانه احزاب ايران روز گذشته تشكيل شد، جلسه اي كه با توجه به اظهارات سخنگوي هيات رئيسه دوره دوم خانه احزاب بعيد است به نتيجه برسد، ضمن اين كه هيأت رئيسه شوراي مركزي دوم اعلام كرده است كه روز پنج شنبه هفته جاري جلسه مجمع عمومي خانه احزاب تشكيل مي شود. در اين اطلاعيه محل تشكيل اين جلسه مشخص نشده است. قبلاً هم اطلاعيه  هاي شوراي مركزي دوره دوم براي تشكيل جلسه مجمع عمومي فاقد نام محل برگزاري بوده است كه اين امر شائبه سياسي بودن اعلام جلسات براي فشار به شوراي مركزي سوم را تقويت مي كند.
رئوفيان سخنگوي دوره دوم بدون ذكر استنادات قانوني بر غيرقانوني  بودن شوراي مركزي سوم تاكيد و اعلام كرده  است كه چون شوراي مركزي دوم آخرين شوراي قانوني بوده است پس با استناد به «قانون انتخابات مجامع عمومي» ، تصميم به تشكيل مجمع عمومي خانه احزاب گرفته است.
رئوفيان ضمن اعتراض به وزارت كشور به دليل عدم تخليه دفتر شوراي مركزي سوم خانه احزاب اعضاي شوراي مركزي سوم را متهم به عدم پاي بندي به قول و قرارها كرد و گفت: «آنها به آراي حكميت نيز پاي بند نخواهند ماند و لذا حكميت نيز بي فايده است.» در اين رابطه مهدي عليخاني عضو شوراي مركزي سوم به خبرنگار ما گفت: «انتخابات توسط شوراي مركزي دوم برگزار شده و مورد تاييد سه بازرس وقت وزارت كشور نيز قرار گرفته است و اعتراض چند نفر و يا چند حزب به انتخابات، دليل غيرقانوني بودن انتخابات و يا مخدوش  بودن آن نيست مگر اين كه معترضين بتوانند اتهامات خود مبني بر مخدوش بودن را به اثبات برسانند.»
شوراي مركزي سوم اعلام كرده اند تنها راه حل هاي مستند به قانون احزاب و يا اساسنامه داخلي خانه احزاب را مي پذيرند. اين در حالي است كه رئوفيان گفته است آنها با عدم پاي بندي به وعده هاي خود ديوار بلند بي اعتمادي را بين خود و شوراي مركزي دوم ايجاد كرده اند. عليخاني عضو شوراي مركزي سوم در اين رابطه گفت: تعدادي از اعضاي شوراي مركزي دوم هم اكنون عضو شوراي مركزي سوم هستند و اگر جلسه اي تحت عنوان شوراي مركزي دوم تشكيل شود در آن شركت نخواهند كرد و عدم شركت آنها باعث سلب صلاحيت و رسميت از جلسات شوراي مركزي دوم مي شود ضمن اين كه قانوناً زمان كار شوراي مركزي دوم هم پايان يافته و ديگر كسي حق ندارد تحت نام شورا و يا هيات رئيسه آن كار كند.رئيس دوره دوم مركب از بادامچيان، غفوري فرد، حسين كاشفي، سهيلا جلودارزاده و حكيمي پور هستند كه سه تن از آنها به جناح پيروز دوره سوم نزديك هستند.
رئوفيان رئيس جامعه  اسلامي فرهنگيان در ادامه مصاحبه خود با ايسنا، شوراي مركزي سوم را متهم به بيرون بردن متن مذاكرات داخلي حكميت كرده و گفته است آنها اصل حكميت را هم منكر شده و گفته  اند اين جلسات براي رفع اختلافات نبوده بلكه معترضين درخواست برگزاري اين جلسه را كردند و ما هم نظرات خود را مطرح كرديم.

گفته مي شود...
* نهمين جشنواره بين المللي تئاتر دانشگاهي ايران با اعتراض دانشجويان عضو مجمع كانون هاي تئاتر دانشگاهي به پايان رسيد. علت اين اعتراض انتصاب دبير جشنواره تئاتر دانشگاهي در دوره بعد توسط اداره كل فرهنگي وزارت علوم عنوان شده است.
* شركت «اي بي بي» لوموس شعبه آمريكايي شركت صنايع مهندسي سنگين «اي بي بي» سوئيس در طرح افزايش توليد بنزين در پالايشگاه نفت آبادان نقش اساسي را ايفا خواهد كرد. شركت «لوموس» برنده مناقصه ۴۵۱ ميليون دلاري طرح توسعه پالايشگاه آبادان شده است.
* براساس گزارش CTV تلويزيون كانادا، يك استاد ايراني كانادايي دانشگاه توسط مقامات جمهوري اسلامي دستگير شده است. سخنگوي وزارت امور خارجه كانادا گفت: دولت و دپارتمان وزارت امور خارجه از اين بازداشت مطلع هستند و مقامات سفارت كانادا در تهران در حال پيگيري علت دستگيري اين تبعه كانادايي هستند.
* با خبر شديم كه قرار است پس از گذشت حدود ۱۵ سال علي اكبر حسيني كه برنامه اخلاق در خانواده را برگزار مي كرد، دوباره به اين حوزه ورود كند. بنا بر خبر آفتاب قرار است در ابتداي امر كتاب او كه شامل نامه هاي بينندگان برنامه تلويزيون «اخلاق در خانواده» و پاسخ هاي سيدعلي اكبر حسيني است به زودي منتشر شود. اين كتاب در همان ايام منتشر شد و ۱۵ سال است كه ديگر منتشر نمي شد. كتاب با حروف چيني و صفحه آرايي و طراحي روي جلد جديد، همراه با اضافاتي مثل پاورقي ها، خلاصه زندگي و چند تصوير از مؤلف، منتشر مي شود.
* آيت الله خوشوقت، از علماي اخلاق تهران به دنبال موضع گيري هاي علماي قم در مقابل دستور رئيس جمهوري به رئيس سازمان تربيت بدني مبني بر اختصاص بخشي از جايگاه هاي تماشاگران در مسابقات فوتبال ملي به بانوان و خانواده ها به طور صحيح و مقتضي شئون بانوان محترم، با اشاره به اين كه هنوز كه منكري اتفاق نيفتاده، گفت: علما عجله كردند. تضعيف دولت در اين موقعيت حساس، اشكال شرعي دارد. دكتر احمدي نژاد متقي است حتما مصلحتي بوده است.
* محمدباقر قاليباف شهردار تهران از عملكرد مسئولان صدا و سيما به خاطر چگونگي انعكاس اخبار و عملكرد شهرداري دلخور بوده و به آنها انتقاد دارد. شنيده هاي فردا حاكي از آن است كه قاليباف چندي پيش در گفت وگو با تعدادي از مقامات عالي رتبه صدا و سيما ازجمله معاون امور استان ها كه در طول انتخابات در ستاد انتخاباتي قاليباف فعال بوده و هم اكنون يكي از معاونت هاي صدا و سيما را برعهده دارد، انتقاد خود را مطرح و خواستار رفع آن شده است. همچنين شنيده هاي ديگر حاكي از آن است كه مسئولان صدا و سيما در پيغام هايي كه براي قاليباف فرستاده اند، به اين نكته اشاره كرده اند كه وي نبايد نوع پوشش خبري خود را با دوران شهرداري محمود احمدي نژاد مقايسه كند و اگر اندكي به سال هاي گذشته بالاخص دوران ملك مدني نگاه كند به راحتي درمي يابد كه صدا و سيما چندان در اين زمينه كم كاري نكرده است.
* شهادت جانباز شهرياري درپي درگيري اهالي زرنان با مأموران شهرداري براساس گزارش هاي رسيده سه مأمور شهرداري منطقه ۱۸ به علت درگيري با اهالي روستاي زرنان بازداشت شدند. مأموران شهرداري منطقه كه با حضور در منطقه زرنان اقدام به تخريب يك باب حمام خانگي در منزل مسكوني يك جانباز در بستر شهادت كرده بودند پس از درگيري با عده اي از اهالي باعث شهادت وي شدند. به گفته خانواده اش اين جانباز به دليل استرس دچار اختلالات تنفسي شده بود.

معاون سلامت وزارت بهداشت:
بحران اعتبار، جان بيماران دياليزي
را به خطر انداخته است
فارس: معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي هشدار داد: بحران اعتبار و انتقال نابه جاي رديف بودجه بيماران خاص به وزارت رفاه جان بيماران خاص و به خصوص دياليزيها را به شدت در معرض خطر قرار داده است و مسئولان وزارت رفاه و نمايندگان مجلس بايد به سرعت براي رفع اين بحران چاره انديشي كنند.
سيد مويد علويان افزود: رديف اعتباري بيماريهاي خاص در سال گذشته ۲۳ ميليارد تومان بود كه امسال با احتساب تورم به ۲۹ ميليارد تومان افزايش يافت و وزارت بهداشت برنامه ريزيهاي دقيقي براي استفاده از اين اعتبار براي افزايش تعداد دستگاههاي دياليز و بهبود كيفيت خدمات تخصصي به بيماران خاص داشت كه ناگهان با تصويب مجلس، اين اعتبار به سازمان بيمه خدمات درماني منتقل شد و اين شوكي براي بيماران خاص در كشور بود. وي ادامه داد: در زمان حاضر كل اعتبار بيماران خاص به سازمان بيمه خدمات درماني منتقل شده است در حالي كه فقط ۵۳ درصد اين بيماران تحت پوشش اين سازمان هستند و براي ساير بيماران خاص هيچ منبعي وجود ندارد و معلوم نيست چرا ساير بيمه ها در اين مورد اعتراضي نمي كنند، ضمن اينكه سازمان بيمه خدمات درماني فقط مي تواند هزينه فرانشيز دارو و درمان اين بيماران را پرداخت كند و خريد دستگاههاي دياليز، تامين ست و صافي دياليز، انجام دياليز صفاقي با بي كربنات هيچكدام جزو تعرفه هاي بيمه خدمات درماني نيست.
معاون وزير بهداشت ادامه داد: پيشنهاد ما اين بود كه فقط بخشي از رديف بودجه بيماران خاص كه مربوط به فرانشيز درماني آنان مي شود به سازمان بيمه خدمات درماني منتقل شود كه حدود ۹ ميليارد تومان مي شود و بقيه آن بايد در اختيار وزارت بهداشت باشد تا صرف خريد دستگاههاي دياليز، ست و صافي دياليز و ديگر خدمات تخصصي بيماران خاص بشود. وي گفت: هزينه خريد هر صافي دياليز۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان است و با توجه به اينكه هر فرد دياليزي بايد هفته اي سه بار دياليز شود بايد ماهانه بيش از ۱۲۰ هزار تومان فقط براي دياليز هزينه كند و متاسفانه اكثر اين بيماران چنين تواني را ندارند و به همين علت نمي توانند به موقع دياليز شوند و متاسفانه با تاخير بيش از دو بار دياليز جان آنها به شدت در معرض خطر قرار مي گيرد.
علويان افزود: ريز هزينه هايي را كه وزارت بهداشت براي بيماران خاص مصرف مي كند كاملا مشخص است سالانه حدود ۱۰ ميليارد تومان براي خريد صافي دياليز هزينه مي شود، حدود ۵/۲ ميليارد تومان براي دياليز صفاقي اين بيماران هزينه مي شود و قرار بود با صرف حدود يك ميليارد تومان، تعداد ۳۰۰ دستگاه جديد دياليز در سال جاري خريداري شود تا خدمات رساني به اين بيماران جان تازه اي بگيرد كه متاسفانه انتقال اين بودجه از وزارت بهداشت مانع از اين كار شد. وي گفت: وزارت بهداشت رديف بودجه ديگري براي تامين خدمات بيماران خاص در اختيار ندارد و مثلا اعتباري كه به صورت فاينانس براي خريد تجهيزات پزشكي امسال در اختيار وزارت بهداشت قرار گرفته است تعريف مشخص دارد و بايد صرف خريد دستگاههاي CCU، MRI و ساير تجهيزات تخصصي بشود و نمي توان اين اعتبار را در جاي ديگر هزينه كرد.

پيام مديركل يونسكو به مناسبت
روز جهاني آزادي مطبوعات
ايرنا: «كوئيچيرو ماتسورا» مديركل  يونسكو در پيامي  به  مناسبت  روز جهاني  آزادي  مطبوعات ، اهميت  حمايت  از حقوق  اساسي  بشر در زمينه  آزادي  بيان  و مطبوعات  را به  جهانيان  يادآور شد.
وي  در اين  پيام  آورده  است : روز جهاني  مطبوعات  ۲۰۰۶ فرصتي  براي  بررسي  پرسش هاي  مهمي  درباره  نقش مطبوعات  آزاد در رفع  فقر و اين كه  چگونه  آزادي  بيان  و مطبوعات  موجب  دستيابي  به  اهداف  توسعه  هزاره  مي شود، فراهم  مي سازد.وي  مي افزايد: به  اين  ترتيب  مشخص  مي شود كه  دفاع  از حق  اساسي  بشر يعني  حق  آزادي  بيان  مي تواند به  حمايت  از ساير حقوق  منجر شود تا معلوم  شود حمايت  از حقوق  گوناگون  بشر از نظر معنوي  و اخلاقي  درهم تنيده  و قابل  تفكيك  نيست .
امسال  در حالي  روز جهاني  آزادي  مطبوعات  را جشن  مي گيريم  كه  كار در حوزه  رسانه  تا اين  حد خطرناك  نبوده  است . در سال  ۲۰۰۵ بر اساس  آمار ارايه  شده  از سوي  فدراسيون  بين المللي  روزنامه نگاران ، ۱۵۰ روزنامه نگار و دست اندركار امور رسانه  در هنگام  انجام  وظيفه  به  قتل  رسيده اند كه  بيشترين  ميزان  كشتار در اين  حوزه  در طول  تاريخ  به شمار مي رود.
علاوه  بر قتل  و كشتار، روزنامه نگاران  و ساير دست اندركاران  امور رسانه  با تهديدها و آزارهاي  هميشگي  رويارو  هستند. سال  گذشته  بيش  از ۵۰۰ دست اندركار امور رسانه  توقيف  و روانه  زندان  شده اند. در جنگ ها و درگيري ها نيز آمار قتل  روزنامه نگاران  افزايش  مي يابد. به عنوان  مثال  در جنگ  عراق  ۶۰ روزنامه نگار در فاصله  زماني  مارس  ۲۰۰۳ تا دسامبر ۲۰۰۵ كشته  يا مجروح  شده اند. وي  در اين  پيام  آورده  است : يونسكو تمام  دولت ها و مقام هاي  مردمي  سراسر جهان  را فرا مي خواند تا با تفحص  و مجازات  عاملان  حمله  به  دست اندركاران  رسانه ها و انجام  پيش بيني هاي  لازم  به  اعمال  خشونت  عليه  روزنامه نگاران  پايان  بخشند، تا آنان  بتوانند دانش  و اطلاعات  لازم  را كه  تنها با وجود مطبوعات آزاد و مستقل  جريان  مي يابد، فراهم  كنند.
ماتسورا در مورد نقش  رسانه ها براي  رفع  فقر در جوامع  آورده  است : دو دليل  اصلي  و مهم  موجب  مي شود تا رسانه هاي  آزاد و مستقل  يكي  از ابعاد مهم  تلاش  براي  رفع  فقر محسوب  شوند.
اول  اين كه  رسانه هاي  آزاد و مستقل  مانند ابزاري  در خدمت  تبادل  اطلاعات  به  منظور برقراري  حكومت  مطلوب ، ايجاد فرصت  براي  دستيابي  به  خدمات  ضروري ، افزايش  پاسخگويي  و رفع  فساد و گسترش  نوعي  ارتباط ميان  شهروندان  آگاه  با مقامات  برگزيده  پاسخگو هستند. دوم  اين كه  رسانه هاي  آزاد و مستقل  ارتباط تنگاتنگي  با مجموعه اي  از مزايا و منافع  دارند كه  به  نوبه  خود به  چالش  رفع  فقر مربوط مي شود.

دادگاه مديران مسوول چهار نشريه برگزار شد
ايرنا: جلسه  رسيدگي  به  اتهامات  مديران  مسوول  نشريه هاي «توسعه» ، «كتاب هفته» ، «اسرار» و «بازار كار» روز يكشنبه  به  رياست  قاضي  صارمي  و باحضور اعضاي  هيات  منصفه  در شعبه  ۷۶ دادگاه  كيفري  استان  تهران  برگزار شد.
جلسه  رسيدگي  به  اتهامات  مدير مسوول  روزنامه  شرق  نيز كه  قرار بودامروز در اين  شعبه  برگزار شود ، به  دليل  عدم  حضور مدير مسوول  اين  نشريه  ،به  تعويق  افتاد. هيات  منصفه  مطبوعات  پس  از استماع  اظهارات  نماينده  دادستان  عمومي  وانقلاب  تهران ، شاكي  خصوصي  و دفاعيات  مديران  مسوول  هفته نامه  كتاب  هفته را در دو مورد از موارد اتهامي  مجرم  شناخت  و مستحق  برخورداري  از تخفيف  درمجازات  ندانست  و نسبت  به  اتهام  انتشار مطالب  خلاف  موازين  اسلامي  ، مديرمسوول  اين  نشريه  را مجرم  تشخيص  نداد. هيات  منصفه  مطبوعات ، همچنين  پس  از استماع  دفاعيات  مديرمسوول  هفته  نامه  بازار كار، وي  را مجرم  تشخيص  نداد.
جلسه  رسيدگي  به  كيفرخواست  مطروحه  عليه  مدير مسوول  نشريه  اسرار با درخواست  استمهال  مدير مسوول  اين  نشريه  براي  دفاع  از خود ، به  وقت  ديگري موكول  شد. جلسه  رسيدگي  به  اتهامات  مدير مسوول  روزنامه «توسعه»، بيانيه  شوراي  تهران  دفتر تحكيم  وحدت  نيز براي  بررسي  ايراد مديرمسوول  اين  نشريه  مبني  بر رسيدگي  قبلي  به  اتهام  ياد شده ، تجديد وقت  شد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |