دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۳ - May 1, 2006
اگر تابلو مي خواهيد تا پاييز دست نگه داريد
بزرگ ترين حراج آثار هنري در تهران
000270.jpg
گروه ادب و هنر- سعيده امين: دومين حراج بزرگ تهران (اكسپو) پاييز امسال برگزار مي شود.
طي آخرين جلسه اي كه ميان شوراي منتخب نگارخانه داران كشور برگزار شد، برگزاري دومين اكسپو تهران در پاييز امسال قطعي شد. اكسپو، آيين فروش بزرگ آثار هنري است كه در جريان آن تمامي نگارخانه داران سراسر كشور طي يك فراخون، آثار خود را براي فروش عرضه مي كنند. خريداران- از جمله سازمان هاي دولتي، غيردولتي، مجموعه داران و اقشار مختلف مردم- مي توانند با شركت در اين اكسپو آثار مورد نظر خود را به قيمت مناسب تهيه كنند.
بر اساس مصوبه مجلس، تمامي سازمان هاي دولتي مي توانند يك درصد از بودجه سالانه خود را براي خريد آثار هنري اختصاص دهند.
اولين اكسپو، سال گذشته در تالار وحدت برگزار شد كه در آن، حدود ۲۴۰۰ اثر شركت داشتند. اكسپو تهران قصد دارد تا با اكسپو «كريستي» كه هرساله در دبي با گردهمايي هنرمندان سراسر دنيا برگزار مي شود، رقابت كند. روز گذشته در محل مركز هنرهاي تجسمي، رئيس اين مركز، عبدالمجيد حسيني راد و ۹۶ نگارخانه دار، جلسه نقد و بررسي اولين اكسپو تهران را برگزار كردند. در حاشيه اين جلسه، روند برگزاري دومين اكسپو نيز مورد بحث قرار گرفت.
فرهاد بادپا-مدير روابط عمومي مركز هنرهاي تجسمي- شمي گويد: «به دنبال استعفاي اعضاي قبلي شوراي منتخب نگارخانه داران براي برگزاري اكسپو، قرار شد اعضاي جديد اين شورا انتخاب شده و با همكاري اين مركز، مقدمات دومين اكسپو نيز فراهم شود.» البته به دليل كمبود فضاهاي نمايشگاهي، به احتمال زياد اين حراج بزرگ در موسسه فرهنگي و هنري صبا برگزار خواهد شد.
به گفته مسئولان، بسياري بخش ها سال گذشته مورد استقبال قرار گرفت و بسيار موفق عمل كرد، اما پس فرستادن بعضي از آثار خريداري شده به هنرمندان از سوي وزارت صنايع، به اين حركت صدمه زد.
در اولين اكسپو تهران نزديك به ۶۲۰ميليون تومان از طريق موسسات دولتي، صرف خريداري آثار هنري شد.
فرهاد بادپا همچنين از برگزاري جشنواره سراسري هنرهاي تجسمي كشور در شهر اصفهان خبر داد و گفت: «دبيري اين جشنواره را استاد غلامحسين زمردي بر عهده خواهد داشت و طي آن تمامي هنرمندان سراسر كشور به اصفهان خواهند رفت.»
اما در سطح منطقه اي قرار است كه از ۲۷ تا ۲۹ارديبهشت ماه، اولين همايش منطقه اي هنرهاي تجسمي كشور در شهر شيراز برگزار  شود. به گفته بادپا، اين همايش با موضوعات بررسي هنر معاصر ايران و جهان، تحليل فعاليت هاي هنرمندان معاصر و هنرمندان و تعهدات اجتماعي همراه خواهد بود.
در اين همايش منطقه اي استان هاي فارس، خوزستان، لرستان، اصفهان، كهگيلويه و بويراحمد، ايلام و چهارمحال و بختياري حضور دارند.
قرار است در بخش سخنراني، استاداني چون حبيب الله آيت اللهي، قباد شيوا، مرتضي گودرزي و عباس عارف به سخنراني بپردازند. در بخش ديگري از اين همايش، كارگاه هاي آموزشي هنر در رشته هاي نقاشي، طراحي و تصويرسازي برپا خواهد شد.
براي برگزاري اين جشنواره منطقه اي، استان هاي كشور به چهار بخش تقسيم شده اند و در هر بخش، استان هايي كه از نظر فرهنگي، بومي و منطقه اي تناسب بيشتري با هم دارند در يك گروه قرار گرفته اند.
نخستين همايش منطقه اي هنرهاي تجسمي به همت دفتر امور هنرهاي تجسمي و با همكاري ادارات ارشاد استان ها برگزار مي شود. دبير اين همايش كه حسين لواساني خواهد بود برنامه هاي متعددي را تدارك ديده كه در سه روز از دهه آخر ارديبهشت ماه، اجرا خواهد شد.

روي آنتن
هفته جهاني تئاتر در شبكه ۴
فارس: برنامه «ما و تئاتر» از گروه ادب و هنر شبكه چهار سيما كه در ۵ قسمت ۳۰ دقيقه اي به تهيه كنندگي و كارگرداني «مسعود ساكت اف» توليد شده است هفته جهاني تئاتر را تحليل مي كند و هر شب ساعت ۲۳ از اين شبكه پخش خواهد شد.در هر قسمت از اين برنامه به يكي از موضوعات مربوط به تئاتر مانند مديريت و اقتصاد، تماشاگر و تبليغات، تئاتر شهرستان و تئاتر بين آلملل،  آموزش و پژوهش،تئاتر آييني و تئاتر كودك ونوجوان طي مصاحبه با مديران و دست اندركاران عرضه نمايشي پرداخته مي شود.
همچنين در اين برنامه به معرفي ۵ نهاد مرتبط با تئاتر(خانه تئاتر، مركز نمايش كانون پرورش فكري، سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران، حوزه هنري، دانشكده هنرهاي زيبا دانشگاه تهران ) مي پردازد.

نمايشگاه
اجراي طرح گسترش هنر خوشنويسي ايراني در آسيا
ايرنا: عضو شوراي عالي انجمن خوشنويسان ايران، از اجراي طرح گسترش هنر خوشنويسي ايراني در كشورهاي اروپايي و آسيايي در سال جاري خبر داد.
استاد «نصرالله معين اصفهاني» در آيين گشايش  نمايشگاه خوشنويسي در نگارخانه مهر شهركرد افزود: اين طرح امسال در كشورهاي افغانستان، تاجيكستان و انگلستان براي علاقه مندان  به  هنر خط و خوشنويسي ايراني اجرا خواهد شد.
معين اصفهاني اظهار داشت: خط رسمي انجمن خوشنويسان ايران خط «نستعليق» است و خطوط شكسته و ثلث در درجه بعدي قرار دارد و ديگر خطوط جزو خط هاي تدريسي انجمن خوشنويسان محسوب نمي شود.
عضو شوراي عالي انجمن خوشنويسان كشور گفت: شعبات انجمن خوشنويسي هم اكنون به صورت انحصاري اداره مي شود و در انحصار عده اي خاص قرار دارد كه اين شيوه بايد اصلاح شود.
وي، از طرح ارزشيابي و معيارسنجي استادان خوشنويسي خبر داد و گفت: مدارك استادي هنر خوشنويسي كشور با معيارهاي تعريف شده از امسال ارزيابي و ارزش گذاري خواهند شد.
به گفته وي، در طرح ارزشيابي مدارك استادي انجمن خوشنويسان معيارها و فعاليتهاي خوشنويسان بررسي و به آنها امتياز داده مي شود.
بر اساس اين گزارش، نمايشگاه آثار خوشنويسي «محمود فاطمي» از استادان برجسته هنر خوشنويسي چهارمحال و بختياري با به نمايش گذاشتن ۳۵ تابلو خط در قالب خط نستعليق به مدت يك هفته برپا شده است.

همايش
همايش  سينماي  ديجيتال  در خانه  سينما برگزار مي شود
گروه ادب و هنر: نخستين  همايش  جامع  سينماي  ديجيتال  به  منظور ارتقاي  دانش  تكنيكي  صنعت  فيلم ، ۱۳ ارديبهشت  ماه  با حضور دست اندركاران  سينمايي  در خانه  سينما برگزار مي شود.
جامعه  اصناف  سينماي  ايران  با همكاري  مؤسسه هاي  ديدار و دريچه  نو، باني  اين  همايش  دو روزه  هستند.
بررسي  ابزارها و فرايندهاي  سينماي  ديجيتال ، عنوان  محوري  مباحث  موضوعي  اين  رويداد است .
پيش  توليد در عصر ديجيتال ، فرمت هاي  ديجيتال ، فيلمبرداري  ديجيتال (ساختارها و ابزارها)، تدوين  و مسترينك  ديجيتال ، كامپوزيت  اتالوناژديجيتالي  و جلوه هاي  ويژه  ديجيتال  و پيش  نيازهاي  آن  عناوين  موضوعي همايش  جامع  سينماي  ديجيتال  به  شمار مي رود.
كارگردانان ، تهيه كنندگان ، فيلمبرداران ، مستندسازان ، انيميشن  سازان ، فيلمنامه  نويسان ، مسئولان  جلوه هاي  ويژه ، تدوينگران  و چهره پردازان  به  همراه  اصحاب  رسانه  و مطبوعات  مي توانند در اين  رويداد سينمايي  حضور يابند.

كروز راوي يك درام جنگي
000276.jpg
گروه ادب و هنر: شركت فيلمسازي تام كروز «سي دبليو پروداكشن» امتياز برگردان سينمايي مقاله جنجالي مجله تايم را خريداري كرد. اين مقاله با نام «سقوط سلطان سلحشور» يك سال قبل به چاپ رسيد.
به نوشته سايت فيلم استو، صنعت سينما در دوران جنگ ويتنام نسبت به اين حادثه سكوت كرد و فقط سال ها بعد بود كه ساخت فيلم هايي در اين ارتباط را آغاز كرد. اما در رابطه با جنگ عراق چنين وضعيتي رخ نداد و سينماگران همزمان با حضور نظامي آمريكا در اين كشور، ساختن فيلم هايي با مضمون جنگ عراق را شروع كرده اند.
مقاله «سقوط سلطان سلحشور» در ارتباط با يكي از فرماندهان ارتش آمريكا بود كه نيروهاي تحت فرمانش در يك حادثه اتفاقي به طرف تعدادي از شهروندان معمولي عراقي آتش گشودند. اين مسئله- و اعتراضاتي كه به دنبال آن رخ داد- باعث شد تا اين كلنل از شغل خود استعفا بدهد.
هنوز معلوم نيست كه تام كروز به جز تهيه كنندگي فيلم، بازيگر آن هم خواهد بود يا خير. كار نگارش فيلمنامه فيلم به عهده استيون بلبر است كه اين روزها در حال نوشتن طرح اصلي فيلمنامه است. وي مي گويد به اين حادثه واقعي بايد حال و هوايي جذاب و سينمايي داد تا تماشاچي با رغبت به تماشاي قصه فيلم بنشيند.
اولين فيلم سينمايي كه در ارتباط با جنگ عراق ساخته شد «سرباز» با بازي جمي فوكس و جيك جيلنهال بود كه حدود شش ماه قبل به روي پرده رفت و با فروشي متوسط روبه رو شد.

شكايت دير هنگام از يك فيلم هندي
000273.jpg
گروه ادب و هنر: درام جنگي سينماي هند راهي دادگاه مي شود. رئيس دادگاه منطقه «ايندروه» از جي پي دوتا كارگردان و تهيه كننده فيلم «ال اوسي كارگيل» شكايت و او را به دادگاه احضار كرده است.
به نوشته سايت اينديا اف ام، اين فيلم كه سه سال قبل در هند اكران عمومي شد، به واسطه يكي از صحنه هايش مورد اعتراض اين دادگاه قرار گرفته است. در صحنه اي از فيلم، پرچم ملي هند به صورت وارونه روي اجساد سربازان شهيد هندي مي افتد و دادگاه ايندوره اين صحنه را اهانت به پرچم ملي كشور ارزيابي كرده است.
جي پي دوتا همراه وكيل خود روز ۲۴ ماه مه در دادگاه حاضر مي شود تا با شنيدن دادخواست از خود و فيلمش دفاع كند. وي حاضر به گفت وگو با رسانه هاي گروهي نشده، ولي وكيل وي از اين كه دادگاه ايندوره سه سال بعد از نمايش عمومي به ياد شكايت افتاده اظهار تعجب و شگفتي كرد.
«ال اوسي كارگيل» كه براساس يك حادثه واقعي ساخته شده، قصه حضور سربازان هندي در منطقه آشوب زده كارگيل و درگيري مربوط به آن در سال ۱۹۹۹ را به تصوير مي كشد. فيلم در نمايش عمومي فقط به يك فروش متوسط دست پيدا كرد و نتوانست نظر مثبت منتقدين را به خود جلب كند.
دوتا اين روزها مشغول كارگرداني درام اجتماعي «اومراتوجان» است. اين فيلم دوباره سازي يك كار كلاسيك و مطرح هندي با بازي ريكا است. در نسخه جديد آيشواريا راي و آبيشك با چان بازي دارند.

تفكرات جديد ورنر هرتسوگ
000282.jpg
گروه ادب و هنر: ورنر هرتسوگ فيلمساز سرشناس سينماي آلمان كه در فيلم آخرش يك خرس را وادار كرد كه يك مرد را بخورد، مي گويد شيفته برخورد متقابل انسان و حيوانات است.
به نوشته سايت آسوشيتدپرس، وي در يك گفت وگوي تازه گفت: «دوست دارم درباره رابطه انسان و حيوان فيلم بسازم. اين رابطه مي تواند از عادي ترين چيزها، مثل شير دوشيدن از يك گاو- شروع شود و به مسائل پيچيده تر برسد. اين روزها بيش از هر وقت ديگري به اين نوع مسائل فكر مي كنم.»
همين تمايل بوده كه به اين فيلمساز امكان داده تا چند فيلم آخرش را تهيه و توليد كند. اما فيلم جديد هرتسوك به نام «ياندر وحشي و آبي» وي را وارد يك وادي تازه كرده است و او را وادار كرد كه حتي با گروهي از فضانوردان هم ديدار كند. اما بحث او با فضانوردان نه در باره مسائل فضايي كه درباره رابطه انسان و حيوان بوده است!
فيلم نيمه مستند سال قبل هرتسوك «مرد گريزلي» سيزده سال از زندگي تيموتي تريدوال در جنگل هاي دست نخورده آلاسكا و زندگي اش با خرس ها را به تصوير مي كشيد. «ياندر وحشي و آبي» اما درباره فرهنگ فضايي و فضانوردان و قيد و بندهاي موجود مكاني در زندگي نوع بشر است.
اين فيلم در چهل و نهمين دوره جشنواره بين المللي سان فرانسيسكو حضور دارد. جشنواره كه تا چهارم ماه مه ادامه دارد جايزه انجمن كارگردانان فيلم خود را به اين فيلمساز هديه مي كند.

عكاسخانه
حرم امن در آبادان
مهر: نمايشگاه عكس «حرم امن» با ۳۵ قطعه عكس از آثار جمشيد عبود زاده، عكاس آباداني، در گالري سوره حوزه هنري آبادان بر پا شد.
موضوع آثار در اين نمايشگاه آزاد است و عكس ها در قالب سياه و سفيد و رنگي، در قطع ۴۰*۳۰ در معرض تماشاي علاقه مندان قرار دارد.
دوستداران هنر عكاسي مي توانند تا تاريخ پانزدهم ارديبهشت ماه جاري از اين نمايشگاه واقع در چهار راه احمد، گالري سوره حوزه هنري آبادان، در دو زمان صبح و بعدازظهر ديدن كنند.

فرهنگسرا
نقد و بررسي رمان هاي هري پاتر
فرهنگسراي سالمند: واحد آموزش فرهنگسراي سالمند با هدف توسعه و گسترش رشته هاي مختلف هنري و مديريت اوقات فراغت، اقدام به برگزاري دوره هاي آموزش عروسك سازي نموده است. علاقه مندان جهت ثبت نام و كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با تلفن ۳۳۳۵۸۶۸۸ تماس حاصل نمايند. همچنين نمايشگاه نقاشي «انسان و رنگ ها» شامل ۱۳۵ اثر نقاشي تا بيست ويكم ارديبهشت ماه برگزار مي شود.
فرهنگسراي مدرسه: كتابخانه اين فرهنگسرا در روز ۱۲ارديبهشت ماه اقدام به برپايي همايشي با عنوان «نقد و بررسي رمان هاي هري پاتر» مي نمايد. علاقه مندان به شركت در اين برنامه مي توانند با تلفن ۵-۸۸۵۰۵۵۱۳ تماس حاصل نمايند.
فرهنگسراي هنر: به مناسبت هفته مشاغل، نمايشگاهي از آثار هنري هنرجويان هنرستان هنر سوره پسران تهران، با عنوان بچه هاي گرافيك در گالري هنر فرهنگسراي ارسباران به نمايش گذاشته مي شود. ساعت بازديد از ۹صبح تا ۷ شب به آدرس خيابان شريعتي، جلفا، فرهنگسراي هنر ارسباران است.
فرهنگسراي كار: دبيرخانه فرهنگسراي كار، ثبت نام از افراد كارآفرين را از دوشنبه (چهارم ارديبهشت) آغاز كرده است. شرايط ثبت نام، داشتن گواهينامه مهارت فني و حرفه اي يا كاردانش از وزارت كار يا آموزش و پرورش، افراد كارآفرين و مخترعان ، يك قطعه عكس، كپي از مدرك تحصيلي و شناسنامه است. علاقه مندان همه روزه تا ۳۰ ارديبهشت مي توانند به نشاني خيابان شمشيري،  ۱۶متري اميري، نرسيده به سينما جي مراجعه كنند.

ادبيات
شعر و انديشه گرمارودي در حوزه هنري
گروه ادب و هنر: نشست تحليل شعر و انديشه سيد علي موسوي گرمارودي با حضور ميراحمد ميراحسان برگزار مي شود. اين برنامه روز دوشنبه يازدهم ارديبهشت ماه و از ساعت ۱۶ در تماشاخانه آيينه واقع در ميدان آرژانتين، بلوار بيهقي، خيابان شانزدهم شرقي، شماره ۲۱ برگزار مي شود. پيش از اين نيز شعر و انديشه طاهره صفارزاده و حسين مهدي (م.مؤيد) مورد بررسي قرار گرفته بود. واحد آفرينش هاي ادبي حوزه هنري استان تهران مقدم همه علاقه مندان را در اين نشست ارج مي نهد.

برنامه
صحنه
دشمن مردم (كارگردان: اكبر زنجان پور) محل اجرا: سالن اصلي تئاتر شهر‎/ ساعت اجرا: ،۱۹ قيمت بليت: ۴۰۰۰۰ ريال
تيغ و ماه (كارگردان: آتيلا پسياني) محل اجرا: سالن چهارسو ‎/ ساعت اجرا:،۲۰ قيمت بليت: ۲۵۰۰۰ ريال
شب بخير جناب كنت و آهنگ هاي شكلاتي (كارگردان: ميكائيل شهرستاني)محل اجرا: سالن قشقايي‎/ ساعت اجرا: ۳۰:،۱۸ قيمت بليت: ۲۵۰۰۰ ريال
سكوت (كارگردان: محمد يزدي) محل اجرا: تالار سايه‎/ ساعت اجرا: ۳۰:،۱۹ قيمت بليت: ۲۰۰۰۰ ريال
وقتي فرشته خواب سگ مي بيند (كارگردان: علي نرگس نژاد)محل اجرا: سالن شماره ۲ تئاتر شهر‎/ ساعت اجرا: ،۱۸ قيمت بليت: ۲۰۰۰۰ ريال
آواز ستاره ها (كارگردان: مهرداد خرمن بيز) محل اجرا: تالار نو‎/ ساعت اجرا: ،۱۹ قيمت بليت: ۲۰۰۰۰ ريال
افعي طلايي (كارگردان: منصور نوبخت) محل اجرا: تئاتر پارس ‎/ ساعت اجرا: ۱۶و ۴۵:۱۲
رستم و داش ابرام (كارگردان: صبا ملكي) محل اجرا: تئاتر پارس‎/ ساعت اجرا: ۳۰:۱۷
مردي در تاريكي (كارگردان: مصطفي ميرقاسمي) محل اجرا: تئاتر پارس، ساعت اجرا: ۴۵:۱۳

ديوار
نگارخانه شيرازي: نمايشگاه نقاشي فرناز ذوالفقاري/ از ۱۵ تا ۲۰ ارديبهشت / بلوار آفريقا، پديدار، ساختمان شهروز، تلفن: ۸۸۸۶۳۳۴
نگارخانه گل: نمايشگاه تصويرسازي سارا قاسمپور مرادي/ ۱۵ تا ۱۸ ارديبهشت/ فاطمي، جويبار، بن بست ميرهادي غربي، پلاك ۶۰/ تلفن: ۸۸۹۸۶۴۷۸
گالري ثروت: نمايشگاه نقشه هاي قديمي و تاريخي ايران به مناسبت روز ملي خليج فارس/ ۱۱ تا ۱۸ ارديبهشت/ خيابان آفريقا، بابك مركزي، شماره ۳۵/ تلفن: ۸۸۷۹۸۷۰۷
گالري سيحون: نمايشگاه خوشنويسي عين الدين صادق زاده/ ۹ تا ۱۴ ارديبهشت/ خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، شماره ۳۰/ تلفن ۸۸۷۱۱۳۰۵
گالري الهه: نمايشگاه طراحي و نقاشي علي نصير با عنوان «زغال نارس» / ۱۵ تا ۲۶ ارديبهشت / خيابان آفريقا، گلفام، شماره ۴۷/ تلفن ۲۲۰۵۹۶۸۶
نگارخانه بهزاد: نمايشگاه نقاشي احمدرضا آذر و هنرجويان/ ۹ تا ۱۴ ارديبهشت / بلوار كشاورز، نبش ۱۶ آذر، پلاك ۳۱۲-۳۱۶ / تلفن ۸۸۹۶۰۴۵۳

پرده
آتش بس (كارگردان: تهمينه ميلاني) بازيگران: محمدرضا گلزار، مهناز افشار
آفريقا، ايران،۱ پارس ،۱ بهمن ،۲ آسيا، قيام، المپيا
مرباي شيرين (كارگردان: مرضيه برومند) بازيگران: ليلا حاتمي، محمدرضا شريفي نيا
فرهنگ ،۲ ناهيد، شيرين، پيام، سپيده ،۲ فلسطين ،۲ سعدي، اروپا، شاهد، شهر تماشا، جي ،۲ كانون
يك تكه نان (كارگردان: كمال تبريزي) بازيگران: رضا كيانيان، رويا نونهالي
فلسطين ،۲ سپيده ۱
ازدواج به سبك ايراني(كارگردان: حسن فتحي) بازيگران: داريوش ارجمند، فاطمه گودرزي، شيلا خداداد
قدس، ايران ،۳ صحرا، شهر قشنگ، فلسطين ،۱
مركزي ،۲ جي،۱ فرهنگ ،۱ ناهيد، كارون، گلريز ،۲ حافظ، رودكي، تهران ،۱ پايتخت، ميلاد
هوو (كارگردان:  عليرضا داودنژاد) بازيگران: رضا عطاران، مريم كاوياني
عصر جديد ،۱ تهران ،۲ جوان ،۱ فردوسي، سروش،
جي ،۳ سعدي، ملت، مركزي ،۳ دهكده المپيك، شيدا، ماندانا، كانون قدس
زير درخت هلو (كارگردان: ايرج طهماسب) بازيگران: فاطمه معتمد آريا، شهره لرستاني، حميد جبلي
استقلال، جوان ،۲ عصر جديد ،۳ گلريز ،۱ مركزي ،۱ بهمن ،۱ بلوار، آستارا، پيروزي، پيوند، ايران ،۲ جي ،۲ شقايق

دكه
اوسيپ ماندلشتام در بخارا
000279.jpg
گروه ادب و هنر: چهل و نهمين شماره بخارا با سردبيري علي دهباشي در ۴۳۲ صفحه منتشر شد. اوسيپ ماندلشتام موضوع اين شماره بخاراست.
در اين شماره بخارا علاوه بر سال شمار زندگي باندلشتام مقاله «ماندلشتام يك دور تمام» نوشته ويكتورتراس آمده است. خاطرات آنا آخماتووا از ماندلشتام از بخش هاي خواندني اين شماره است.
مقاله «پرونده بازجويي ماندلشتام در كاگ ب» پرده از شيوه هاي وحشتناك دستگاه استالين در برخورد با هنرمندان برمي دارد. در قسمت ديگر از خاطرات همسر وي نادژدا بخش هاي خواندني انتخاب شده كه تصويري از جريانات و مناسبات روشنفكري روسيه در بعد از انقلاب اكتبر به دست مي دهد.
سرودهاي ماندلشتام توسط رضا سيدحسيني، احمدپوري، عبدالله كوثري، رضا براهني، علي عبداللهي انتخاب و ترجمه شده است كه روشنگر فضاي ذهني شاعر و توانايي هاي او در عرصه شاعري است.
از ميان مقالات ماندلشتام هشت مقاله انتخاب شده كه درباره شاعر از خويش مي گويد، پايان رمان و...است كه توسط ابراهيم يونسي، سعيد فيروزآبادي، آبتين كلگار و اميد روحاني به فارسي ترجمه شده است.
و آخرين بخش مجله اختصاص به نامه هاي ماندلشتام دارد كه حكايت گر ناگفته هاي زندگي اين شاعر بزرگ روس مي باشد.
اوسيپ ماندلشتام شاعر برجسته روسيه است كه از جمله پيشوايان جنبش آكمه ايسم در ادبيات روس به شمار مي رود. ماندلشتام به خاطر آزادي خواهي و حقيقت جويي مورد غضب استالين قرار گرفت. بارها به زندان افتاد و سرانجام در ۲۷دسامبر ۱۹۳۸در يكي از اردوگاه هاي كار اجباري به علت كار با اعمال شاق در اوج بيماري از پاي درآمد.

نمونه دشوار جدول اعداد ۶۸
000303.jpg
«سودوكو» sudoku واژه اي ژاپني به معناي عددهاي بي تكرار است و به جدول اعدادي گفته مي شود كه امروز يكي از سرگرمي هاي رايج در كشورهاي مختلف جهان به شمار مي آيد. نخستين جدول سودوكو را يك رياضيدان اروپايي در قرن هجدهم طراحي كرد . در سالهاي اخير اين جدول كاربرد عمومي خود را براي سرگرمي پيدا كرده است.
سودوكو انواع گوناگون ساده، متوسط، دشوار و خيلي دشوار دارد. بسياري از سودوكوها هم براي كودكان طراحي مي شوند. كتابهاي گوناگون و متنوعي نيز براي آموزش طراحي و حل اين جدول منتشر شده است. اين جدول هم اكنون در بسياري از روزنامه هاي معتبر دنيا هر روزه به چاپ مي رسد و كتابهاي مجموعه اين جدول ها نيز توسط بخش انتشارات هر روزنامه منتشر مي شود.
اين بازي كه در نمايشگاه بين المللي بازي و سرگرمي آلمان به عنوان محبوب ترين و پرطرفدارترين بازي شناخته شده، قانون بسيار ساده و روشني دارد.
نوع متداول سودوكو در واقع نوعي جدول است كه از ۹ ستون عمودي و ۹ ستون افقي تشكيل شده و البته كل جدول هم به ۹ ستون كوچكتر تقسيم مي شود. شما بايد اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از جدول هاي كوچكتر بدون تكرار بنويسيد به صورتي كه در هر ستون بزرگ تر افقي يا عمودي هيچ عددي تكرار نشود. در واقع هم بايد از تمام اعداد ۱ تا ۹ در همه ستون هاي عمودي و افقي استفاده كنيد و هم بايد مراقب باشيد هيچ عددي تكرار نشود و در همه مربع هاي ۳ ستوني كوچكتر نيز به همين ترتيب همه اعداد ۱ تا ۹ بيايد و تكرار هم نشود. هميشه به عنوان راهنمايي چند عدد در جدول از قبل مشخص مي شود تا بقيه اعداد را شما پيدا كنيد.
حتماً شما هم تا حالا يكي از طرفداران پروپا قرص سودوكو شده ايد و اكنون پس از چند نمونه آسان و متوسط مي توانيد به راحتي نمونه هاي سخت را حل كنيد.
از اين پس به صورت منظم نمونه هاي دشوار سودوكو را تقديم به شما مي كنيم. مطمئناً با تمرين و آمادگي ،شما هم مي توانيد يك حل كننده حرفه اي جدول اعداد شويد.

بازي
Fatal frame 2:
Crimson Butterfly
سيستم :Ps2 / X BOX
سبك : ماجرايي سوم شخص
000306.jpg
يكي از ترسناكترين بازيهاي تاريخ بازيهاي ويدئويي سري Fatal Frame است. دومين نسخه اين بازي مثل دو نسخه ۳و۱ ماجرايي بي نظير و جالب را به نمايش مي گذارد.
دو خواهر دوقلو در اثر تشابه به دوقلوهايي كه سالها پيش در دهكده اي از مراسمي سنتي گريخته بودند، وارد ماجرايي عجيب مي شوند. آنها با ورود به محوطه دهكده اي كه اكنون چيزي در حد افسانه و شايعه از آنها باقي مانده، وارد دنياي ديگري مي شوند.
ساخت سينمايي لوكشين ها و اتفاقات غير منتظره در طول بازي، نفس شما را بند خواهد آورد.
گرافيك بازي در حد گرافيك نسخه سوم (كمي ضعيف تر) از آن بوده ولي باز هم درحد خودش كاري قوي به شمار مي آيد . يكي از خواهرها به نام «مايو» گمشده و شما در نقش خواهر ديگر (ميو) بايد او را پيدا كنيد .
درتمام طول بازي شما به دنبال مايو هستيد و او خارج از كنترل خود در دهكده جلو مي رود. ارواح و اشباح دهكده همه جا به دنبال شما هستند و تنها وسيله دفاعي شما طبق معمول دوربين آيسكورا است . FATAL FRAME2 يك بازي به واقع ترسناك و هيجان انگيز است.

OBSCURE
سيستم :PS2 PC/


سبك :اكشن- ماجرايي سوم شخص
000309.jpg
اين هم يكي ديگر از عنوان هاي ترسناك دنياي بازي هاي كامپيوتري و ويدئويي است. شما در نقش يك پسر دبيرستاني هستيد كه ماجراي عجيبي در مدرسه اش اتفاق مي افتد. يكي از دوستان شما بعد از تعطيلي در مدرسه مانده و ناپديد مي شود، گروهي از دوستان پسر گمشده روز بعد در مدرسه مانده و به دنبال دوستشان مي گردند.
فضاي بازي با الهام از سري بازي هاي SILET HILL طراحي شده است. محيط هاي تاريك بازي و چراغ قوه شما تنها منبع نور موجود در صحنه است كه اطراف را روشن مي كند.
گرافيك بازي در حد متوسطي قرار دارد. شما مي توانيد در هر لحظه يكي از سه دوست خود را هدايت كنيد. (جالب اينجاست كه در نسخه PS2 نفر ديگر با دسته ديگر كنسول قابل هدايت است) معماهاي بازي چندان دشوار نبوده و شما را چندان آزار نمي دهد.
براي مبارزه شما چوب بيسبال يا يك اسلحه با فشنگ هاي محدود در اختيار داريد و دشمنان شما موجوداتي هستند كه در تاريكي حمله ور مي شوند و بنابراين ايجاد نور و يا شكستن شيشه هاي پنجره براي نفوذ نور مي تواند اسلحه خوبي در برابر آنها باشد. OBSCURE بازي خوب در سبك ترسناك به شمار مي آيد.

KILLER7
سيستم:PS2/CUBE
000312.jpg

سبك: اكشن ماجرايي سوم شخص
شينجي ميكامي خالق سري زيبا و به يادماندني RESIDENT EVIL همواره كارهاي منحصر به فرد و تكي را در دنياي بازيها به بازار عرضه مي كند.
اين بازي انصافا بازي اي متفاوت در ميان بازي هاي رنگارنگ كنسول هاي CUBE و PS2 است. در اين بازي شما با گرافيكي عجيب و منحصر به فرد كنترلي جديد و حيرت انگيز و از همه مهمتر داستاني بسيار پيچيده و در عين حال جالب مواجه هستيد.
بازي براي حدود يك ساعت اول شما را كمي گيج مي كند. عادت كردن به سبك كنترل منحصر به فرد بازي ابتدا كمي دشوار به نظر مي رسد اما با پيشروي و عادت به اين كنترل ديگر در فضاي داستان جالب بازي غرق خواهيد شد.
گرافيك اين بازي تاكنون كمتر در عنواني ديده شده، در اين بازي به رغم استفاده از سيستم MOTION CAPTURE براي انتقال حركت افراد به فضاي بازي ولي رنگ آميزي صحنه ها بسيار كلي و ساده كار شده و چيزي شبيه نقاشي هاي كارتون هاي ژاپني از آب درآمده است.
كنترل در حين حركت به صورت سوم شخص بوده و در درگيري ها به نماي اول شخص بازمي گردد داستان بازي چيزي است كه تا انتهاي بازي شما را به دنبال خود خواهد كشاند .
000315.jpg
راهنماي درجه بندي سني
* براي افراد ۱۸ سال به بالا مناسب است. كاربر اين بازي ها اغلب نياز به مهارت بسيار بالايي در پيشبرد بازي دارد. بازي هاي داراي اين نشان از خشونت بالايي برخوردار است.

راهنما
اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |